Ένας μήνας με Nissan Leaf e+: Εθιστική χαρά

Η πολυήμερη συμβίωση με ένα Nissan Leaf e+ σου δημιουργεί ένα αρκετά μεγάλο πρόβλημα: Πώς θα ζήσεις με θερμικό αυτοκίνητο μετά από αυτό;

  • -
  • -

Το Nissan Leaf e+ με τη μεγάλη μπαταρία των 62 kWh και τους 218 ίππους, δεν είναι, φυσικά, το πρώτο ηλεκτρικό αυτοκίνητο που οδηγώ. Δεν είναι ούτε καν το πρώτο Leaf που οδηγώ. Είναι όμως το πρώτο ηλεκτρικό με το οποίο συμβιώνω. Κάθε άλλο ηλεκτρικό αυτοκίνητο που φτάνει στα χέρια μας εδώ στο GOCAR το οδηγούμε μεν πολύ, αλλά για σύντομο χρονικό διάστημα, πριν το παραδώσουμε στον επόμενο για να σχηματίσει κι εκείνος γνώμη -αφού πρώτα μας κράξει που του το δώσαμε άδειο από ρεύμα.

Αλλά με αυτό το Nissan Leaf, τα πράγματα ήταν διαφορετικά. Η Nissan μας το παραχώρησε για 3 εβδομάδες οπότε «παντελόνιασα» εγκαίρως το κλειδί του έτσι ώστε όχι απλά να δοκιμάσω αλλά, επιτέλους, να ζήσω με ένα ηλεκτρικό. Και μπορώ να επιβεβαιώσω ότι η συμβίωση με αυτό είναι μια χαρά. Ή μάλλον, λάθος: όχι μόνο μια χαρά, αλλά... πέντε χαρές.

Η χαρά των ελάχιστων κινήσεων

Παραλαμβάνοντας το Leaf, μετά από μια σύντομη διαδρομή με τη συμβατική λειτουργία του πεντάλ του γκαζιού ενεργοποίησα το e-Pedal, αλλά και τη ρύθμιση του μενού που το διατηρεί μόνιμα επιλεγμένο. Αν κι εσένα σου αρέσουν τα αυτοκίνητα με καλή απόκριση γκαζιού, είναι μάλλον απίθανο να μη σου ταιριάζει η οδήγηση με «ένα πεντάλ», με την οποία το πάνω μέρος της διαδρομής του γκαζιού μεταμορφώνεται σε φρένο.

Μόνο για χρήση σε αυτοκινητόδρομο θα σκεφτείς να το απενεργοποιήσεις, αφού εκεί θέλεις κυρίως να αφήνεις το Leaf να κυλά ελεύθερα διατηρώντας την ταχύτητά του. Σε όλες τις άλλες συνθήκες, ο καθορισμός του ρυθμού επιβράδυνσης με ακρίβεια χιλιοστού με το σήκωμα του ποδιού είναι εθιστικός. Ένα παιχνίδι ακριβείας που επαναλαμβάνεται σε κάθε διασταύρωση, σε κάθε φανάρι, και σε κάνει να χαμογελάς όταν το εκτελέσεις τέλεια, και να αφαιρείς πόντους από τον εαυτό σου όταν αργήσεις να αφήσεις γκάζι και χρειαστεί να φρενάρεις με το αριστερό πεντάλ.

e-Pedal

Πάντως, η επίδραση του e-Pedal στην αυτονομία δεν είναι εύκολο να αποτυπωθεί, αφού θα μπορούσε κάποιος να πετυχαίνει την ίδια ανάκτηση ενέργειας χαϊδεύοντας το φρένο κάθε φορά που αφήνει το γκάζι. Γι’ αυτό άλλωστε και η εκτιμώμενη αυτονομία στο καντράν του Leaf για δεδομένο επίπεδο φόρτισης παραμένει ίδια, ανεξάρτητα από τη ρύθμιση του e-Pedal.

Η χαρά της χαμηλής κατανάλωσης

Η πρώτη μεγάλη μου βόλτα με το Leaf έγινε με μια εξόρμηση στην παραλιακή ως την Ανάβυσσο. Ήταν αργία με λιακάδα, οπότε και πολλοί άλλοι είχαν την ίδια ιδέα, χωρίς όμως να προκύπτει η πυκνή κίνηση των θερινών μηνών σε αυτή τη διαδρομή. Η βόλτα ήταν ξεκούραστη, με μέγιστη ταχύτητα 90 km/h και χωρίς πολλά σταμάτα-ξεκίνα, οπότε το αποτέλεσμα μετά από τα 92 km της διαδρομής ήταν η χαμηλότερη κατανάλωση που θα έβλεπα τελικά σε όλη τη συμβίωσή μου με το Leaf: 14,9 kWh/100 km.

Πρόκειται για μια τιμή αρκετά χαμηλότερη από την εργοστασιακή των 18,5 kWh/100 km. Φυσικά, οι συνθήκες ήταν ευνοϊκές και είχα επιλέξει το πρόγραμμα Eco, το οποίο κάνει πιο ήπιο το γκάζι και αυξάνει την εκτιμώμενη αυτονομία κατά περίπου 5%. Αλλά δεν θυμάμαι κανένα αυτοκίνητο με κινητήρα εσωτερικής καύσης να καίει 20% λιγότερο από την εργοστασιακή του κατανάλωση σε αυτό το δρομολόγιο, στα δικά μου χέρια τουλάχιστον.

Nissan Leaf

Λίγες ημέρες αργότερα, η θερμοκρασία είχε πέσει κάτω από τους 5 βαθμούς C, οπότε η συνεχής χρήση της θέρμανσης και η συχνή ενεργοποίηση του κλιματισμού για το ξεθάμπωμα αναπόφευκτα ανέβασε την κατανάλωση. Άλλωστε, τις ίδιες ημέρες 3 διαφορετικοί φίλοι ενδιαφέρθηκαν να γνωρίσουν το Leaf από κοντά και να βιώσουν την επιτάχυνση ενός δυνατού ηλεκτρικού, οπότε οι βόλτες μου ήταν κάθε άλλο παρά οικονομικές.

Έτσι, η μέση κατανάλωση αυτών την ημερών έφτασε ως τις 22 kWh/100 km, πριν αρχίσει να ξαναπέφτει. Επέστρεψα το αυτοκίνητο στην αντιπροσωπεία πριν σταθεροποιηθεί, αλλά πιστεύω ότι η εργοστασιακή τιμή είναι ένας πολύ αντιπροσωπευτικός μέσος όρος για καθημερινή χρήση στην πόλη, και μεταφράζεται σε πραγματική αυτονομία πολύ πάνω από 350 km, όσο απρόσεκτα κι αν οδηγείς.

Η χαρά της χορταστικής δύναμης

Όπως επιβεβαίωσαν και όλοι οι παραπάνω φίλοι, το Leaf e+ έχει δύναμη, και μάλιστα αρκετή. Ωστόσο, για όποιον έχει συνηθίσει να οδηγεί αυτοκίνητα 200+ ίππων το εντυπωσιακό στοιχείο δεν είναι τόσο η ίδια η επιτάχυνση, όσο το πόσο αβίαστα και αθόρυβα έρχεται, αλλά και το πόσο ζωηρό είναι το αυτοκίνητο στο αρχικό πάτημα του γκαζιού.

Το καθημερινό οδηγικό ρεπερτόριο των περισσότερων άλλωστε, δεν περιλαμβάνει ούτε κόντρες, ούτε κυνήγι της τελικής ταχύτητας. Περιλαμβάνει όμως σίγουρα κάποια είσοδο σε δρόμο ταχείας κυκλοφορίας, στον οποίο πρέπει από τα 20 km/h της λωρίδας επιτάχυνσης να βρεθείς στα 80 km/h για να ακολουθήσεις τη ροή της κίνησης. Περιλαμβάνει αστικούς δρόμους, αλλαγές λωρίδας και προσπεράσεις, συνθήκες στις οποίες η άμεση παροχή της δύναμης ενός ηλεκτρικού, αλλά και η ησυχία με την οποία αποδίδεται, ξεπερνούν τα όποια νούμερα.

Nissan Leaf

Η Nissan ανακοινώνει 0-100 km/h σε 6,9", νούμερο παραπλήσιο με ενός μικρού GTi. Αλλά ενώ με ένα συμβατικό μοντέλο αυτή η επίδοση θα ερχόταν εν μέσω υψηλών στροφών, αλλαγών ταχυτήτων και φασαρίας, προκαλώντας τις ανάλογες αντιδράσεις από όσους βρίσκονται τριγύρω, με το Leaf e+ επιτυγχάνεται αβίαστα, αθόρυβα. Φεύγοντας γρήγορα από ένα φανάρι με αυτό δεν είσαι δακτυλοδεικτούμενος, οπότε μπορείς να χαρείς τη δύναμή του χωρίς τύψεις -εφόσον οι συνθήκες το επιτρέπουν, προφανώς.

Η χαρά της δωρεάν μετακίνησης

Παρότι δεν είχα διαθέσιμη θέση στάθμευσης με πρίζα στο σπίτι, το ζήτημα του χρόνου ή του κόστους της φόρτισης του Leaf δεν με άγχωσε ποτέ. Καταρχάς, ανήκω στο μέσο όρο των Ευρωπαίων οδηγών που κατά κανόνα διανύουν λιγότερα από 50 km στις καθημερινές τους μετακινήσεις, οπότε θα ήταν εξαίρεση αν κατανάλωνα πάνω από 15% ενέργεια σε μία μέρα. Άρα, μετά από μια πλήρη φόρτιση θα μπορούσα να ξαναφορτίσω τη μπαταρία των 62 kWh σε 4-5 μέρες. Δεν ήταν ανάγκη να πριζώνω κάθε βράδυ, όπως άλλωστε δεν είναι και για τους περισσότερους ιδιοκτήτες EV.

Έπειτα, διαμένοντας σε περιοχή του Δήμου Αθηναίων, έχω εύκολη πρόσβαση σε δωρεάν φόρτιση: η χρήση των 25 φορτιστών που έχουν εγκατασταθεί σε διάφορα σημεία του Δήμου είναι δωρεάν για όλο το 2022! Παραμένει βέβαια με ερωτηματικό το αν θα βρεις τη θέση που θέλεις ελεύθερη, είτε επειδή θα φορτίζει άλλο ηλεκτρικό όχημα, είτε επειδή κάποιος οδηγός συμβατικού αυτοκινήτου θα έχει αγνοήσει τη σήμανση και θα την έχει καταλάβει επειδή έτσι τον βόλευε... Ας ελπίσουμε ο να κόσμος θα εξοικειωθεί σύντομα με αυτή τη νέα πραγματικότητα – δηλαδή χωρίς να χρειαστούν υπερβολικά πολλές κλήσεις και αφαιρέσεις πινακίδων.

Nissan Leaf

Φρόντισα λοιπόν να ελέγχω κάθε 2-3 μέρες τις θέσεις που βρίσκονται σε λογική απόσταση από το σπίτι μου, ανεξάρτητα από το ποσοστό της μπαταρίας εκείνη τη στιγμή, και αν είναι ελεύθερη κάποια να το αφήσω για 2-3 ώρες. Βέβαια, η παροχή των φορτιστών αυτών δεν εκμεταλλεύεται την πλήρη ισχύ φόρτισης του Leaf, δίνοντας 3,7 αντί για 6,6 kW, κάτι που μεταφράζεται σε περίπου 6-7% φόρτισης ανά ώρα. Για εμένα, υπεραρκετό. Αλλά για να μειώσω τις επισκέψεις, όταν πλέον είχα σιγουρευτεί ότι αργά το βράδυ οι θέσεις μένουν αχρησιμοποίητες, μια φορά το πρίζωσα με 40% και το άφησα όλη τη νύχτα, οπότε στις 7:00 το πρωί ήταν φορτισμένο στο 100%.

Δείτε το χάρτη με όλα τα σημεία φόρτισης στην Ελλάδα

Με την αύξηση των κρουσμάτων του Ιανουαρίου να κόβει τις ορέξεις για επαφή με κόσμο, συνολικά έκανα μόνο 800 km με το Leaf, οπότε δεν δοκίμασα τα όρια της αυτονομίας του. Με κάποια εξόρμηση εκτός Αθήνας θα είχα κάνει περισσότερα και θα είχε χρειαστεί να πληρώσω κάπου για ρεύμα. Αλλά έστω κι έτσι, η καθημερινή μετακίνηση με μηδέν ευρώ, για όσους και για όσο έχουν πρόσβαση σε τέτοιους φορτιστές, είναι κάτι που δεν μπορεί να προσφέρει κανένα συμβατικό αυτοκίνητο.

Η χαρά της άνεσης και της τεχνολογίας

Τη δεύτερη μέρα της συμβίωσης με το Leaf εγκατέστησα στο κινητό μου την εφαρμογή NissanConnect Services. Μέσα από αυτή μπορούσα π.χ. να βλέπω το στίγμα του αυτοκινήτου στο χάρτη – λειτουργία πολύ χρήσιμη όταν δίνεις ένα δημοσιογραφικό αυτοκίνητο σε συνάδελφο κι εκείνος σου το επιστρέφει, αλλά φεύγει χωρίς να σου πει πού το πάρκαρε. Μπορούσα επίσης να βλέπω το επίπεδο ενέργειας της μπαταρίας, να ελέγχω τη φόρτιση, και να μελετάω τα στατιστικά των διαδρομών μου ανά ημέρα – από τα οποία διαπίστωσα ότι το 30% της ενέργειας που κατανάλωνα προερχόταν από ανάκτηση.

Ίσως η σημαντικότερη λειτουργία όμως, ήταν ο έλεγχος του συστήματος θέρμανσης/κλιματισμού από απόσταση. Το προφανές πλεονέκτημα του να μπαίνεις σε μια ήδη ζεστή καμπίνα ένα παγωμένο πρωί, συμπληρώνεται και από το ότι η ενέργεια για τη θέρμανση αντλείται από το φορτιστή, εφόσον έχεις το Leaf πριζωμένο, κι έτσι κερδίζεις χιλιόμετρα αυτονομίας. Αλλιώς, αν αποφασίσεις να ανάψεις τη θέρμανση αργότερα, βλέπεις στο καντράν την εκτιμώμενη αυτονομία να μειώνεται κατά 8-9%.

Nissan Leaf

Η καμπίνα του Leaf εκτός από ζεστή είναι και ασφαλής, χάρη σε συστήματα όπως το αυτόματο φρενάρισμα έκτακτης ανάγκης, η ενεργή διατήρηση λωρίδας, η προειδοποίηση τυφλού σημείου κ.ά. Όλα αυτά συνδυάζονται ιδανικά με το ProPILOT, το σύστημα ημιαυτόνομης οδήγησης που κρατά το αυτοκίνητο στο κέντρο της λωρίδας του και φρενάρει αυτόματα όταν μειώσει ταχύτητα το προπορευόμενο όχημα, μέχρι ακινητοποίησης. Το δοκίμασα, και μου φάνηκε ότι δουλεύει πολύ καλά, τουλάχιστον στο φυσικό του περιβάλλον που είναι ένας αυτοκινητόδρομος, κι όχι η ζούγκλα της λ. Κηφισίας.

…και η λύπη του αποχωρισμού

Οι μέρες πέρασαν γρήγορα, και η στιγμή που το Leaf «μου» έπρεπε να επιστρέψει στη Nissan, έφτασε. Νιώθω ότι δεν το χάρηκα όσο θα έπρεπε. Δεν έκανα κάποιο ταξίδι για να χρειαστεί να χρησιμοποιήσω ταχυφορτιστή DC, ούτε το φόρτωσα με κόσμο και αποσκευές για να δω πώς επηρεάζεται η κατανάλωση και η αυτονομία του. Απλώς το άφησα να ενσωματωθεί στην καθημερινότητά μου.

Και το έκανε αφήνοντας το στίγμα του. Την επόμενη φορά που βρέθηκα να ανεβαίνω την Κηφισίας με ένα συμβατικό, βενζινοκίνητο μοντέλο με χειροκίνητο κιβώτιο, το οποίο κατά τα άλλα μου αρέσει αρκετά, αναρωτήθηκα, «αλήθεια, έτσι ήταν τα αυτοκίνητα στο παρελθόν;». Γιατί αυτή είναι η επίδραση ενός καλού ηλεκτρικού όπως το Nissan Leaf e+. Σε μεταφέρει στο μέλλον. Τυχεροί όσοι το βιώνουν από σήμερα, και μακάρι να ήταν πιο προσιτό, έτσι ώστε να μπορούσαν να κάνουν το βήμα περισσότεροι – κοστίζει 39.400€ ως N-Connecta και 42.400€ ως Techna, χωρίς την επιδότηση του «Κινούμαι Ηλεκτρικά» η οποία με την επανεκκίνηση του προγράμματος ίσως ξεπερνά τα 5.000€.

Διαβάστε ακόμη την πλήρη δοκιμή του Nissan Leaf e+, αλλά και του πιο προσιτού Leaf με την μπαταρία των 40 kWh.

ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ. ΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...