Δοκιμή Citroen Ami: H επανάσταση στις αστικές μετακινήσεις [video]
Πριν αρχίσουμε, ας κάνουμε μια καταρχήν συμφωνία. Το Citroen Ami δεν είναι αυτοκίνητο, είναι όχημα μικροκινητικότητας σε x-Large. Τα ‘παμε, τα συμφωνήσαμε. Τώρα μπορούμε ν’ αρχίσουμε.
- -
- -
με μια ματιά
Το Citroen Ami δεν είναι, ούτε μπορεί να κριθεί ως ένα κανονικό αυτοκίνητο. Βλέπετε, πρόκειται για ένα αμιγώς ηλεκτρικό τετράτροχο όχημα με δύο θέσεις, που ουσιαστικά έρχεται για να αλλάξει το τοπίο στην αστική μετακίνηση.
Αν συγκρίνουμε το Ami με κανονικό αυτοκίνητο, το αδικούμε. Καθώς οι
προδιαγραφές του δεν διαθέτουν κανένα από τα παραδοσιακά συστήματα
παθητικής και ενεργητικής ασφάλειας των αυτοκινήτων (εκτός από
ζώνες ασφαλείας), ούτε μονώσεις, ούτε οθόνες αφής, ούτε συστήματα
infotainment, ούτε πολυζωνικούς κλιματισμούς, ούτε ηλεκτρικές
λειτουργίες, ούτε surround ηχοσυστήματα, ούτε καν κεντρικό
καθρέφτη, το Ami δεν παίζει στη μεγάλη κατηγορία. Επομένως, στην
οποιαδήποτε σύγκριση με κανονικό αυτοκίνητο, το Ami έχει φάει γκολ
από τα αποδυτήρια, μιας κι έχει μπει σε λάθος γήπεδο. Τι είναι,
λοιπόν, αυτό το αφάνταστα χαριτωμένο αυτοκινητάκι
τσέπης που τραβάει τα βλέμματα, σχηματίζει αβίαστα
χαμόγελα στα πρόσωπα και φιλοδοξεί αυθάδικα να μπει στις ζωές μας;
Η ίδια η Citroen προσδιορίζει το Ami ως ένα διθέσιο αμιγώς
ηλεκτρικό τετράτροχο όχημα, σχεδιασμένο για να προσφέρει
έναν συμπαγή, ασφαλή, οικονομικό και οικολογικό τρόπο διάνυσης
μικρών αποστάσεων. To Αmi, δηλαδή, δεν είναι
αυτοκίνητο, είναι ένα ευρωπαϊκής κατασκευής γκάτζετ
βιώσιμης μετακίνησης με τελική ταχύτητα 45 km/h και
αυτονομία 70 km, το οποίο προορίζεται αυστηρά για τις μετακινήσεις
στα ιστορικά κέντρα των μεγάλων πόλεων, τις
γειτονιές, τα μικρά νησιά, τα χωριά και τις κωμοπόλεις.
Fashion item με ρόδες
Η αργοπορημένη απόφαση ολοκληρωτικής αλλαγής του ενεργειακού μοντέλου του πλανήτη εξαιτίας της κλιματικής αλλαγής και η αγχωμένη, σχεδόν υστερική περίοδος μετάβασης στην ηλεκτροκίνηση που διανύουμε, επιβάλλει στη βιομηχανία την ανάπτυξη, υλοποίηση και θεσμοθέτηση βιώσιμων επιλογών μετακίνησης.
Το Ami ξεκίνησε ως ένα επετειακό
concept των πρωτοπόρων Γάλλων κατασκευαστών, το
οποίο βγήκε, τελικά, στην παραγωγή. Όπως και ο Πύργος του Άιφελ που
κατασκευάστηκε το 1889 στο πλαίσιο των εορτασμών των 100 χρόνων από
τη Γαλλική Επανάσταση με στόχο να αποσυναρμολογηθεί αργότερα, έτσι
και ο πρωτότυπο Citroen Ami One κατασκευάστηκε το 2019 στο πλαίσιο
των εορτασμών των 100 χρόνων από την ίδρυση της Citroen. Δύο χρόνια
αργότερα, το Ami ήρθε για να μείνει, όπως τελικά
έμεινε στη θέση του και ο Πύργος του Άιφελ στο Παρίσι.
ΔΕΣ ΕΔΩ ΤΙΣ ΤΙΜΕΣ ΚΑΙ
ΤΙΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΤΟΥ CITROEN AMI
Ένα από τα πιο μεγάλα σε μέγεθος εργαλεία αστικής μικροκινητικότητας που κυκλοφορεί, δημιουργήθηκε από τους οραματιστές σχεδιαστές της Citroën σαν μια στυλάτη, εναλλακτική πρόταση στα μέσα μαζικής μεταφοράς και στα μικρά δίτροχα. Ανήκει στην κατηγορία quattrocycle, έχει τις επιδόσεις ενός σκούτερ 50 κυβικών, αλλά είναι πιο οικονομικό, έχει αυξημένες μεταφορικές δυνατότητες και παρέχει προστασία από τα στοιχεία της φύσης και τις πτώσεις.
Με μήκος 2,4 μ. και πλάτος 1,39μ. το Ami είναι περίπου 10 εκατοστά πιο κοντό και πιο στενό ακόμη και από την πρώτη γενιά του Smart. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι χωράει παντού. Ο σχεδιασμός του είναι ευφυής, μίνιμαλ, λειτουργικός και καταργεί τις συμβάσεις της σοβαροφάνειας με τον πιο διασκεδαστικό τρόπο. Το μπροστινό και το πίσω μέρος του πλαστικού αμαξώματος είναι πανομοιότυπα και μόνο τα φώτα είναι αυτά που το διαφοροποιούν. Αυτό σημαίνει ότι τα πλαστικά πάνελ είναι εναλλάξιμα, όπως και οι πόρτες που έχουν ανάποδη φορά ανοίγματος.
Παρά τις ιδιαίτερα συμπαγείς διαστάσεις του, το Ami είναι
ιδιαίτερα ευρύχωρο στο εσωτερικό. Το μίνιμαλ
κάθισμα του οδηγού έχει στάνταρ θέση και μόνο αυτό του συνοδηγού
ρυθμίζεται κατά μήκος. Δεν διαθέτει αποθηκευτικό χώρο αλλά υπάρχει
άφθονος χώρος μπροστά από τα πόδια του συνεπιβάτη και πίσω από το
κάθισμα του οδηγού. Τα αποσπώμενα στοιχεία στην εταζέρα είναι
λειτουργικά και βγαίνουν σε διάφορα χρώματα ενώ και το καλώδιο
φόρτισης είναι έξυπνα τοποθετημένο στο πλαϊνό κενό πίσω από την
πόρτα του συνοδηγού.
EXEIΣ ΔΕΙ ΤΗΝ
BUGGY ΕΚΔΟΣΗ ΤΟΥ CITROEN AMI;
Ο επιλογέας του αυτόματου κιβωτίου μιας σχέσης είναι τοποθετημένος αριστερά στη βάση του καθίσματος του οδηγού, εκεί όπου συνήθως εντοπίζονται οι διακόπτες ρυθμίσεων του καθίσματος ενός κανονικού αυτοκινήτου. O ψηφιακός πίνακας οργάνων με τα ‘90ς γραφικά από τους ιστορικούς χρόνους του MS-DOS, απεικονίζει τις βασικές πληροφορίες, ένα bluetooth ηχείο ανεβάζει το κέφι στην καμπίνα ενώ η βάση στο κέντρο της εταζέρας φιλοξενεί το κινητό σας τηλέφωνο εν είδη mobile infotainment. Τέλος, στο πνεύμα της σύγχρονης εποχής, το application του Ami διευρύνει τις δυνατότητες αλληλεπίδρασης μεταξύ οδηγού και αυτοκινήτου. Αυτά. Απλό, λιτό, ευχάριστο, οδηγοκεντρικό. Τέλειο;
Back to the future
Αν και μπροστά από την εποχή του, το Ami
διαθέτει άφθονα ρετρό στοιχεία: παράθυρα τύπου 2CV
(της αδελφής προγονικής ψυχής, δηλαδή), κόρνα παλιάς γαλλικής
σχολής στον μοχλό των φλας αριστερά, δύο κλειδιά (άλλο για τις
πόρτες, άλλο για την εκκίνηση) vintage στρογγυλά καθρεφτάκια,
ιμάντες για το άνοιξε-κλείσε των θυρών. Οι επιλογές αυτές, εκτός
από το ότι μειώνουν δραστικά το κόστος, το βάρος και την
περιπλοκότητα της κατασκευής, ενισχύουν την εξαιρετικά ενδιαφέρουσα
σχεδίαση. Πώς είναι όλα αυτά στην πράξη, λοιπόν;
AYTH EINAI H
EΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΕΚΔΟΣΗ ΤΟΥ CITROEN AMI
Κατ’ αρχάς, με το που θα πατήσεις το πόδι στο γκάζι,
συνειδητοποιείς ότι οι ηλεκτρικοί κινητήρες δεν είναι εντελώς
αθόρυβοι όταν απουσιάζει η μόνωση στην καμπίνα.
Ταυτόχρονα επιβεβαιώνεις πως, ως αμιγώς ηλεκτρικό
έστω και 8,2 ίππων, το Ami σημειώνει
αξιοπρεπέστατες επιταχύνσεις. Θόρυβος μεταφέρεται
στο εσωτερικό και από την κύλιση στο οδόστρωμα, ειδικά αν πρόκειται
για πλακόστρωτο. Η ίδια η κύλιση πάντως με τους τροχούς των 14″
είναι αναπάντεχα άνετη, ενώ και τα φρένα -που δεν
διαθέτουν ABS- είναι αποτελεσματικά σε κάθε περίπτωση.
Ο κύκλος στροφής των μόλις 7,2 μέτρων και το «κόψιμο» του τιμονιού επιτρέπουν ακόμα και την αναστροφή σε έναν στενό δρόμο. Το χωρίς υποβοήθηση τιμόνι το καταλαβαίνεις μόνο στο παρκάρισμα καθώς στην κίνηση είναι πολύ ελαφρύ. To ίδιο το παρκάρισμα είναι πραγματικό παιχνιδάκι. Το Ami παρκάρει σαν σταυρόλεξο: οριζοντίως και καθέτως. Οι μεγάλες γυάλινες επιφάνειες του προσδίδουν γενναία περιφερειακή ορατότητα αλλά σε συνδυασμό με την έλλειψη δυνατού εξαερισμού και το μικρό άνοιγμα των παραθύρων, ενδεχομένως να λειτουργούν ως θερμοκήπιο τις πολύ ζεστές ημέρες του καλοκαιριού.
γλυκά
- Πρωτοτυπία
- Στυλ
- Ευελιξία
- Ζωηρές επιταχύνσεις
- Χαμηλό κέντρο βάρους
- Value for money
ξινά
- Έλλειψη κεντρικού καθρέπτη
- Μη επαρκής εξαερισμός
Η τελική των 45 km/h που χαρακτηρίζει το Ami είναι θεωρητικά και πρακτικά απαγορευτική για δρόμους ταχείας κυκλοφορίας, περιφερειακούς και μεγάλες λεωφόρους, εντούτοις είναι ιδανική για την κίνηση στην πόλη, όπου το όριο ταχύτητας έχει θεσπιστεί στα 50 km/h. Με δεδομένη την πρωτοβουλία του Ευρωκοινοβουλίου για μείωση του ορίου αυτού στα 30 km/h σε όλες τις χώρες της Ε.Ε. στο πλαίσιο του στόχου για μείωση κατά το ήμισυ των θανάτων από τροχαία ατυχήματα έως το 2030, το Ami αναδεικνύεται σε πρωταγωνιστή της αστικής μετακίνησης. Με την προϋπόθεση, φυσικά, ότι μιλάμε για κοινωνίες με υψηλό δείκτη οδηγικού πολιτισμού και όχι για την ιδιοσυγκρασιακά συμπλεγματική κουλτούρα οδήγησης που απαντά συχνά στον ευρωπαϊκό Νότο (πχ. Ελλάδα, Νότια Ιταλία).
Στην Γαλλία, μπορούν να οδηγήσουν το Citroen Ami από 14 χρονών. Στην Ελλάδα επιτρέπεται από τα 16 με δίπλωμα μοτοποδηλάτου. Αυτό το καθιστά ιδανικό «εκπαιδευτικό» όχημα για νέους οδηγούς προκειμένου να εξοικειωθούν τόσο με την οδήγηση, όσο και με την οδική συμπεριφορά. Το χαμηλό κέντρο βάρους ενισχύει την ευστάθεια του Ami το οποίο, ούτως ή άλλως, δεν προσφέρεται για υπερβολές. Άλλωστε τίποτα επάνω του δεν φωνάζει υπερβολή. Τα όρια τα θέτει ο ίδιος ο γενετικός του κώδικας: quattrocycle. Το στοίχημα εδώ είναι ότι το Ami φιλοδοξεί να κυκλοφορήσει ανάμεσα από κανονικά αυτοκίνητα. Θα το κερδίσει;
συμπέρασμα
Με δεδομένο το ότι το Citroen Ami είναι μπροστά από την εποχή του, θα χρειαστεί χρόνος για να αποδείξει την αξία του. Το Ami είναι η παιχνιδιάρικη ευρωπαϊκή απάντηση στον μετασχηματισμό της αστικής μετακίνησης με όρους βιωσιμότητας. Οι σύγχρονες πόλεις δεν έχουν ανάγκη από επιδόσεις, αλλά από οικονομία χώρου και ενέργειας. Τα κανονικά αυτοκίνητα εξοστρακίζονται σταδιακά από τα ιστορικά κέντρα των πόλεων, την ίδια στιγμή που προσφέρονται εναλλακτικά μοντέλα ιδιοκτησίας και μετακίνησης. Η ενοικίαση με τον μήνα, η χρονομίσθωση και ο διαμοιρασμός (car sharing) είναι πρακτικές που εφαρμόζονται ήδη στις προηγμένες χώρες της Ευρώπης. Η εισαγωγή του Ami στην Ελλάδα προωθεί ανάλογες πρωτοβουλίες και στη χώρα μας. Ας μη χάσουμε την ευκαιρία να γίνουμε καλύτεροι άνθρωποι. Για το περιβάλλον, για εμάς και για τους συνανθρώπους μας.
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΣΠΥΡΟΣ
ΚΑΝΑΤΑΣ