Δοκιμή αυτονομίας Tesla Model Y: Κάνεις εύκολα 400 km;
Με το όνομα Long Range και οικογενειακές αναλογίες, δεν γίνεται να μη σου μπει η ιδέα του ταξιδιού πίσω από το τιμόνι του Tesla Model Y.
- -
- -
Η ανθρωπότητα παραδοσιακά χωρίζεται σε δύο κατηγορίες όταν
έρχονται στιγμές μεγάλης αλλαγής. Υπάρχουν εκείνοι που αρέσκονται
στη γρήγορη προσαρμογή και υποδέχονται το νέο, υπάρχουν
όμως και οι πιο επιφυλακτικοί, που διστάζουν να δοκιμάσουν
την επερχόμενη πραγματικότητα και πολλές φορές, τη λοιδορούν.
Ωστόσο κάποια στιγμή έρχεται κάτι που θα βάλει σε σκέψεις ακόμη και
τον πιο φανατικό αρνητή. Η περίπτωση της ηλεκτροκίνησης και
του
Tesla Model Y
είναι ένα καλό παράδειγμα για να αιτιολογήσουμε όλα τα
παραπάνω.
Στο GOCAR,
πλέον δοκιμάζουμε πολύ συχνά ηλεκτροκίνητα μοντέλα και η αλήθεια
είναι πως όσο πιο τακτικά βρίσκεσαι πίσω από το τιμόνι τους, τόσο
περισσότερο σε κερδίζουν. Η συχνή επαφή αλλά και η έλευση
ολοένα και καλύτερων προτάσεων αλλάζουν τον τρόπο που
σκέφτεσαι, σε όποιο «στρατόπεδο» κι αν ανήκεις. Πολλοί από
εμάς πάντως, που συνηθίζουν να κάνουν εκδρομές στα Σαββατοκύριακα ή
τις αργίες, δεν «βολεύονται» τόσο με τα ηλεκτρικά. Το ένα πρόβλημα
είναι η περιορισμένη αυτονομία ειδικά στον αυτοκινητόδρομο και το
άλλο, οι ελλιπείς υποδομές φόρτισης. Aν και δεν μπορούμε να μην
αναγνωρίσουμε ότι τελευταία γίνονται προσπάθειες αναβάθμισης στις
κεντρικές οδικές αρτηρίες. Η
Tesla όμως έχει την απάντηση.
Απάντηση για την αυτονομία, αλλά και τους φορτιστές.
Προς ποια κατεύθυνση ταξιδέψαμε με το Tesla
Model Y;
Με το Model Y να βρίσκεται στο
γκαράζ του GOCAR λοιπόν,
αναρωτηθήκαμε: τι νόημα έχει ένα οικογενειακό SUV με το όνομα Long
Range αν δεν μπορεί να ανταποκριθεί σε εκδρομές και ταξίδια; Οπότε,
φορτίσαμε στους Superchargers
των 150 kW της μάρκας
στο Golden Hall και
ξεκινήσαμε. Κατευθυνθήκαμε προς Λαμία, για να βγούμε στην έξοδο του
Κάστρου και να συνεχίσουμε προς Ιτέα. Το πλάνο του ταξιδιού έλεγε
ότι θα περάσουμε από Γαλαξίδι, Ερατεινή, Ναύπακτο, Αντίρριο και
Ρίο, για να καταλήξουμε τελικά στον Ψαθόπυργο. Στον ΣΕΑ
Ψαθοπύργου η Tesla έχει
τοποθετήσει Superchargers των
250 kW, οπότε η φόρτιση του Model Y θα
είναι υπόθεση μερικών μόλις λεπτών. Ύστερα, θα επιστρέψουμε
Αθήνα.
Περί ρεύματος και αποστάσεων
Η «δοκιμασία» μας ήταν να βγάλουμε το ταξίδι με φόρτιση μόνο στους Superchargers. Από το Golden Hall μέχρι τον ΣΕΑ Ψαθοπύργου, πηγαίνοντας από Ιτέα, Γαλαξίδι, Ναύπακτο και όχι από Κόρινθο, μεσολαβούν περίπου 320 χιλιόμετρα. Το μενού περιλαμβάνει αυτοκινητόδρομο και επαρχιακό δίκτυο, με ανηφορικά τμήματα αλλά και κατηφορικά που ευνοούν την ανάκτηση ενέργειας. Εμείς όμως στη διάρκεια του ταξιδιού μας καλύψαμε 380 χιλιόμετρα. Η διαδικασία της φωτογράφισης προϋποθέτει την εύρεση του κατάλληλου σημείου για το πολυπόθητο «κλικ» αλλά και επιστροφή σε προηγούμενη τοποθεσία, αν η αγαπητή μας φωτογράφος κρίνει ότι «εκεί ήταν καλύτερα από εδώ», οπότε τα χιλιόμετρα πολλαπλασιάζονται. Φυσικά σε όλη τη διάρκεια της διαδρομής είχαμε αναμμένο τον κλιματισμό για αναπαράσταση όσο το δυνατόν πιο ρεαλιστικών συνθηκών, έχοντας ωστόσο στο πίσω μέρος του μυαλού μας ότι από το Σχηματάρι και μετά, δεν υπάρχει φορτιστής ηλεκτρικού αυτοκινήτου σε περίπτωση που κάτι πάει στραβά…
Αυτονομία: Πόσο Long Range είναι, τελικά;
Φεύγοντας από το γραφείο του GOCAR όλοι οι υπόλοιποι συνάδελφοι που έμεναν πίσω, φρόντισαν να μας καθησυχάσουν και να μας διαβεβαιώσουν ότι θα σπεύσουν να μας βοηθήσουν αν μείνουμε από ρεύμα στα βουνά. Το νευρικό γέλιο που ακολούθησε δεν μας έδωσε τόσο κουράγιο και μόνη μας ελπίδα, ήταν το Tesla Model Y και οι μπαταρίες του. Ευτυχώς το λογισμικό διαχείρισης της ενέργειας όσο είσαι ευγενικός με το δεξί πεντάλ κάνει καταπληκτική δουλειά. Με κλιματισμό και φυσιολογική ταχύτητα στον αυτοκινητόδρομο (120 km/h) η αυτονομία… ξέχναγε να μειωθεί. Σύμφωνα με το πρότυπο μετρήσεων WLTP μια φόρτιση αρκεί για 533 χιλιόμετρα. Εμείς είχαμε να κάνουμε αρκετά λιγότερα, αλλά σε συνθήκες που απείχαν πολύ από τις ιδανικές των εργοστασιακών δοκιμών.
ΔΕΣ ΕΔΩ ΠΟΣΟ
ΑΥΞΗΘΗΚΑΝ ΟΙ ΤΙΜΕΣ ΤΩΝ ΤΕSLA ΣΤΗΝ
ΕΛΛΑΔΑ
Για να μη μακρηγορούμε, μετά από όλο το ταξίδι μας (συν τα έξτρα km για τη φωτογράφιση) φτάσαμε στους Superchargers με 27% μπαταρία και ένδειξη ότι μας απομένουν 130 χιλιόμετρα. Αν προσθέσουμε τα χιλιόμετρα που είχαμε κάνει, το αποτέλεσμα βγαίνει πάνω από 500 km. Ρεαλιστική αυτονομία σε πραγματικές συνθήκες στα 500 km; Εμείς το βρήκαμε εντυπωσιακό! Μάλιστα όταν πλησιάζαμε προς τη Ναύπακτο και πλέον ήμασταν σίγουροι ότι η μπαταρία «μας βγάζει» μέχρι τον Ψαθόπυργο, το δεξί μας πόδι… τέντωσε απότομα φέρνοντας στην επιφάνεια τους 351 ίππους των δύο ηλεκτροκινητήρων. Η συνέχεια είναι σύντομη. Μέσα σε 45 λεπτά το Tesla είχε φορτίσει στο 100% (μετά το 80% πέφτει ο ρυθμός φόρτισης για προστασία των μπαταριών) και γυρίσαμε στην Αθήνα. Η φόρτιση στους Superchargers είναι μια πραγματική εμπειρία σε σύγκριση με τους υπόλοιπους ταχυφορτιστές στη χώρα. Οι αριθμοί λένε όλη την αλήθεια: μέσα σε 15 λεπτά παίρνεις 320 χιλιόμετρα αυτονομίας. Θέλετε κάτι άλλο; Να σημειώσουμε επίσης ότι στη Ναύπακτο ενεργοποιήσαμε το Navigation του αυτοκινήτου με τελικό προορισμό τους Superchargers. Το Model Y πλησιάζοντας σε αυτούς προετοίμασε κατάλληλα την μπαταρία ώστε να μπορέσει να απορροφήσει το μέγιστο της ισχύος που αυτοί μπορούν να δώσουν (σε ενημερώνει για την προετοιμασία με μήνυμα στην οθόνη).
Βιτρίνα τεχνολογίας
Για το Tesla Model Y έχουμε ξαναγράψει στο GOCAR.
Από την πρώτη δοκιμή του μας είχε εντυπωσιάσει με την τεχνολογία
και τους χώρους του. Η αντίληψη του Elon Musk για τα αυτοκίνητα σε
κάνει να πιστεύεις ότι τα Tesla δεν έχουν καμία σχέση με
οποιοδήποτε άλλο μοντέλο της αγοράς. Και όντως έτσι είναι.
Βαριέσαι όσο φορτίζεις; Παίζεις παιχνίδια στην οθόνη των 15 ιντσών
και στα σε αυτά με αυτοκίνητα, οδηγείς από το πραγματικό τιμόνι στη
θέση του οδηγού. Κρυώνεις; Βάζεις το εφέ τζακιού στην οθόνη, ακούς
τα ξύλα να καίγονται και βγαίνει ζέστη από τους αεραγωγούς. Όση ώρα
και να ψάχνεις τα χρήσιμα και άχρηστα (αλλά άκρως διασκεδαστικά)
πράγματα που μπορείς να κάνεις μέσα από την οθόνη, πάντα θα
βρίσκεις κι άλλα. Κάτι που μας εντυπωσίασε επίσης; Η οδική
του συμπεριφορά! Διαχειρίζεται καλά το βάρος (ανάρτηση με διπλά
ψαλίδια εμπρός, πολλαπλών συνδέσμων πίσω), δεν είναι νωχελικό στην
αλλαγή κατεύθυνσης και έχει πολλή, πάρα πολλή
πρόσφυση!
Φρενάρει πειστικά (αεριζόμενοι δίσκοι εμπρός-πίσω, τετραπίστονες
δαγκάνες εμπρός), επιταχύνει εκρηκτικά και μόνο στην υπερβολή ή στα
σφικτά κομμάτια με στροφές θα δείξει πόσο βαρύ είναι
(2.000 kg). Όμως,
αν έχεις οδηγήσει το Model 3 διακρίνεις ότι το μπροστινό δεν
παρέχει τόση ακρίβεια σημαδεύοντας τη στροφή, απόρροια του
μεγαλύτερου βάρους και του ψηλότερου αμαξώματος που συνδυαστικά,
προκαλούν περισσότερη αδράνεια. Οι οικογενειακές υποχρεώσεις
εκτελούνται τέλεια από τον χώρο αποσκευών των
854 λίτρων πίσω και 117 λίτρων εμπρός (frunk),
μαζί με τους εξαιρετικούς χώρους για τους πίσω επιβάτες. Το πάτωμα
είναι εντελώς επίπεδο και ο αέρας που απολαμβάνεις στο εσωτερικό
του (γόνατα-κεφάλι-ώμοι) είναι σαφώς περισσότερος από τον
αντίστοιχο στο Model 3.
Διαβάστε και την πλήρη δοκιμή του Tesla Model Y
Τι πληρώσαμε για το ταξίδι με το Tesla Model Y;
Μετά από αρκετά χιλιόμετρα και πολλές φωτογραφίες, το roadtrip
με το Tesla έφτασε στο τέλος του. Το καλύτερο όμως, ξέρετε ποιο
είναι; Ότι όλο αυτό το κάναμε δωρεάν. Βασικά,
σχεδόν δωρεάν αφού πληρώσαμε μόνο τα διόδια (με αυτά στο
Ρίο-Αντίρριο να καίνε). Η φόρτιση στους Superchargers στον
Ψαθόπυργο είναι για την ώρα χωρίς χρέωση, οπότε γεμίσαμε τις
μπαταρίες με 0 € και επιστρέφοντας φορτίσαμε ξανά
στο Golden Hall για να συνεχίσουμε τις ηλεκτρικές βόλτες μας.
Καθόλου κακή ιδέα βλέποντας την ίδια ώρα τις τιμές των καυσίμων να
έχουν πρώτο τον αριθμό 2 στις ταμπέλες των βενζινάδικων. Αναμφίβολα
το «πείραμα αυτονομίας» θα το θυμόμαστε για πολύ καιρό, αφού έγινε
με ένα πολύ ξεχωριστό αυτοκίνητο, ενώ
γνωρίσαμε και την… ταχύτητα φόρτισης του μέλλοντος, σήμερα,
μέσω των φορτιστών της Tesla. Ευρύχωρο,
απολαυστικά γρήγορο (0-100 km/h σε 5’’, τελική 217 km/h), ικανό να
ταξιδέψει σε μεγάλες αποστάσεις, τετρακίνητο και όσο πιο
τεχνολογικά προηγμένο γίνεται. Στην αποστολή του σύγχρονου
ηλεκτροκίνητου οικογενειακού SUV με δυνατότητα εκδρομών και
ταξιδιών, ανταποκρίνεται χωρίς τον παραμικρό δισταγμό.
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΕΥΗ ΠΕΡΡΑΚΗ