Δοκιμή CUPRA Born 58 kWh 204 PS: Γεννάει συναίσθημα
Χωρίς πολλά λόγια και περιστροφές, το CUPRA Born είναι η απόδειξη πως ένα ηλεκτρικό μπορεί να προσφέρει συγκινήσεις, χωρίς να χρειάζεσαι ένα… νεφρό για να το αποκτήσεις.
- -
- -
με μια ματιά
Αν και έχει λίγα χρόνια στην αγορά, η Cupra καταφέρνει να δίνει ισχυρή προσωπικότητα στα μοντέλα της. Το νέο Born αποδείχθηκε απόλυτος εκφραστής αυτής της φιλοσοφίας και συνδυάζει διάφορα στοιχεία που θα κάνουν ακόμη και τους… ερωτευμένους με την οδήγηση να αλλάξουν άποψη σχετικά με την ηλεκτροκίνηση!
Όποιος σκεφτεί λίγο βαθύτερα θα δει ότι η CUPRA έχει αρκετά κοινά με την ηλεκτροκίνηση αναφορικά με την επιφυλακτικότητα που αρχικά αντιμετωπίστηκαν. Αμφότερες υπήρχαν εδώ και χρόνια στην αγορά, μέχρι πρότινος όμως δεν δίχαζαν την κοινή γνώμη αφού απευθύνονταν σε απόλυτα συνειδητοποιημένο κοινό. Τα μεν CUPRA -με τα σήματα της SEAT- τα έπαιρναν όσοι ήθελαν επιδόσεις και σπορ χαρακτήρα, τα δε ηλεκτροκίνητα, ήταν λίγα αλλά κάποιοι τα προτιμούσαν λόγω νοοτροπίας. Με άλλα λόγια, CUPRA και ηλεκτρικά ήταν δύο διαφορετικές οντότητες, υπήρχαν «ήσυχα» στην αγορά, όποιος ήθελε τα αγόραζε, όποιος δεν ήθελε πήγαινε παρακάτω. Σήμερα όμως τα πράγματα είναι αλλιώς. Η CUPRA μεγάλωσε, προβλήθηκε όσο ποτέ και έγινε αυτόνομη μάρκα με πολλές ενδιαφέρουσες επιλογές. Η ηλεκτροκίνηση επίσης, είναι πλέον εδώ και εξαπλώνεται εκρηκτικά γρήγορα. Και στις δύο αυτές περιπτώσεις ο κόσμος ήταν σκεπτικός.
«Μα η CUPRA να βγάζει δικά της αυτοκίνητα;» σκέφτηκαν κάποιοι. «Μα να αγοράσω ηλεκτρικό αυτοκίνητο, χωρίς θερμικό κινητήρα;» είπαν κάποιοι άλλοι. Έλα που αν οι σκεπτικιστές δοκιμάσουν ένα CUPRA ή ένα ηλεκτρικό θα αλλάξουν αμέσως γνώμη! Και εδώ έρχεται το CUPRA Born που τα συνδυάζει και τα δύο. Και ηλεκτρικό και CUPRA! Πόσο καλά μπορεί να τα καταφέρει; Εμείς για να πούμε την αλήθεια, δεν ήμασταν καθόλου σκεπτικοί πριν το οδηγήσουμε. Έχοντας γράψει κάμποσα χιλιόμετρα με άλλα μοντέλα της CUPRA θεωρούσαμε δεδομένο ότι η εταιρεία θα είχε βρει τον τρόπο να μεταμορφώσει το αυτοκίνητο σε κάτι πιο ενδιαφέρον, τόσο στο κομμάτι της οδήγησης, όσο και στην γενικότερη «προσωπικότητά» του, συγκριτικά με τα αδερφάκια του ομίλου Volkswagen. Spoiler alert: δεν διαψευσθήκαμε και μάλιστα, ξεπέρασε και τις προσδοκίες μας.
Εκλεπτυσμένη αγριάδα
Η εταιρική ταυτότητα της CUPRA περνάει αυτούσια στη σχεδίαση του Born. Αποπνέει δυναμισμό με ακμές, διχρωμίες στο χρώμα του χαλκού και νευρώσεις, συνδυασμένα με αρμονικές γραμμές που προσδίδουν ισορροπημένη πολυτέλεια. Αν παρατηρήσεις το σήμα της μάρκας θα βρεις πολλές σχεδιαστικές αναφορές στο αμάξωμα, μια λεπτομέρεια εύστοχη και αναμφίβολα, ξεχωριστή, συνδέοντας όλα τα μοντέλα της φίρμας με μια συγκεκριμένη νοοτροπία, σε επίπεδο εικόνας αλλά και ουσίας. Οι διαστάσεις του αυτοκινήτου το εντάσσουν στην κλάση των μικρομεσαίων (ΜxΠxΥ 4.322 χιλιοστά, 1.809 χιλιοστά,1.537 χιλιοστά) και μεταξόνιο στα 2.765 χιλιοστά. Πατάει στην πλατφόρμα MEB του Volkswagen Group που έχει σχεδιαστεί εξαρχής για να στηρίξει ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα και φιλοξενεί την μπαταρία ανάμεσα στους δύο άξονες για βέλτιστο ζύγισμα, μαζί με χαμηλό κέντρο βάρους.
Αφαιρετική λογική
Η καμπίνα του CUPRA Born δεν ακολουθεί την ίδια εντυπωσιακή οδό με το αμάξωμα και προτιμά ηπιότερους τόνους. Το όμορφο τιμόνι φέρνει δυναμικό αέρα όπως και τα «πολεμικά» σε εμφάνιση καθίσματα, τα οποία συγκρατούν πολύ καλά το σώμα χωρίς να θυσιάζουν την άνεση. Ο έλεγχος των περισσότερων συστημάτων γίνεται μέσα από τη μεγάλη οθόνη αφής των 12 ιντσών στην κορυφή της κεντρικής κονσόλας. Το λογισμικό αντιδρά γρήγορα στις εντολές αλλά μια πιο απλή λογική στο μενού θα ήταν ευπρόσδεκτη. Όχι ότι χάνεσαι ανάμεσα σε άπειρες επιλογές, αλλά πολλές φορές βρίσκεις τον εαυτό σου να «ψάχνεται» για βασικές λειτουργίες, όπως ο κλιματισμός για παράδειγμα. Μια ανεξάρτητη μονάδα ελέγχου θα λειτουργούσε σίγουρα καλύτερα. Κατά τα λοιπά κάθε σύγχρονο σύστημα ενσωματώνεται στην οθόνη. Υποστηρίζεται ασύρματο Apple CarPlay και προσφέρονται πολλές διαθέσιμες πληροφορίες για τη φόρτιση, τη ροή ενέργειας, την κατανάλωση και τα προγράμματα οδήγησης.
Η συγγένεια με το Volkswagen ID.3 δεν κρύβεται στο εσωτερικό. Ο βασικός «πυλώνας» είναι ίδιος, η CUPRA όμως αυτό που κατάφερε με μαεστρία ήταν να δώσει ένα premium feeling που σε κάνει να αισθάνεσαι πιο όμορφα όταν βρίσκεσαι μέσα, συγκριτικά με το ίδιο συναίσθημα που αποκομίζεις εντός του Γερμανού «ξαδέρφου». Επέλεξαν ποιοτικότερα πλαστικά, σκληρά στην πλειονότητά τους αλλά ικανοποιούν με την αίσθησή τους καθώς δείχνουν στιβαρά και «μασίφ». Οι συνθετικές επενδύσεις από Econyl συνεισφέρουν στην πολυτελή αύρα και οι λεπτομέρειες από χαλκό προσφέρουν την ιδιαίτερη ταυτότητα της CUPRA. Οτιδήποτε αγγίζει το χέρι σου, επιστρέφει μια ευχάριστη υφή, αντάξια της premium εικόνας που θέλει να προβάλλει η εταιρεία. Υπεράνω κριτικής είναι η συναρμογή των υλικών. Δεν ακούγεται το παραμικρό τρίξιμο και -πιστέψτε μας- στο εσωτερικό των παντελώς αθόρυβων ηλεκτρικών πολλές μάρκες έχουν… εκτεθεί.
Αναφορικά με τους χώρους, τέσσερις ενήλικες θα βρουν τη βολή τους χωρίς παράπονα. Ο πέμπτος θα δυσκολέψει λίγο την κατάσταση αλλά δεν αποτελεί απαγορευτικό σενάριο, ενώ σαν μοναδικό παράπονο, θα αναφέρουμε ότι οι ψηλοί στο πίσω κάθισμα θα νιώθουν τα γόνατά τους να λυγίζουν πιο πολύ από όσο θα ήθελαν. Τουλάχιστον απουσιάζει τελείως το κεντρικό τούνελ και το πάτωμα είναι επίπεδο, ένα άκρως καλοδεχούμενο χαρακτηριστικό των ηλεκτρικών που σχεδιάστηκαν εξαρχής ως τέτοια. Το πορτμπαγκάζ δεν εντυπωσιάζει με τη χωρητικότητά του αλλά δεν απογοητεύει κιόλας, παρέχοντας 385 απολύτως εκμεταλλεύσιμα λίτρα. Κάτω από αυτό υπάρχει ένας μικρός αποθηκευτικός χώρος για τα καλώδια φόρτισης. Χώροι αποθήκευσης γενικώς υπάρχουν πολλοί, ευτυχώς για την πρακτικότητα μέσα στην καμπίνα. Στο κέντρο δεν υπάρχει επιλογέας κίνησης (βρίσκεται πλάι στον πίνακα οργάνων) και οι σχεδιαστές δημιούργησαν ένα πολύ βαθύ υποβραχιόνιο με ποτηροθήκες μπροστά του, επιφάνεια ασύρματης φόρτισης smartphone και επιπλέον θήκη πιο μπροστά για τα καθημερινά αντικείμενα.
Όλα πίσω!
Κοιτάζοντας το CUPRA Born δύσκολα μπορείς να μαντέψεις ότι είναι πισωκίνητο. Τα ηλεκτρικά όμως έχουν εντελώς διαφορετική αρχιτεκτονική μηχανικών μερών και το Volkswagen Group έφτιαξε την πλατφόρμα MEB για πισωκίνητες και τετρακίνητες προτάσεις. Το Born έρχεται μόνο ως πισωκίνητο, με το μοτέρ να βρίσκεται ανάμεσα στους τροχούς του κινητήριου άξονα. Αποδίδει 204 ίππους με 310 Nm ροπής και η ισχύς μοιράζεται μέσω μιας σταθερής σχέσης μετάδοσης. Οι επιταχύνσεις είναι γρήγορες με 0-100 km/h σε 7,3 δευτερόλεπτα και η τελική ταχύτητα περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 160 km/h. H μέση κατανάλωση ενέργειας σύμφωνα με το εργοστάσιο κυμαίνεται μεταξύ 15,5 – 16,7 kWh και είναι πραγματικά επιτεύξιμη με συνετή οδήγηση. Στο ταξίδι με χαλαρούς ρυθμούς βλέπεις ακόμη και 16,5 kWh ανά 100 km, ενώ με πιο επιθετική διάθεση, θα φλερτάρεις με τις 20 kWh / 100 km. Εντός πόλης από την άλλη, μπορείς να πετύχεις με ευκολία 15 kWh / 100 km, που εγγυάται αρκετά μεγάλη αυτονομία. Εμείς καταφέραμε να καλύψουμε έως 350 χιλιόμετρα με μια φόρτιση (αυτοκινητόδρομος – επαρχιακός – πόλη), κάνοντας φυσιολογική αλλά όχι περιοριστική χρήση του δεξιού πεντάλ. Σίγουρα μπορείς να δεις και περισσότερα, αλλά και λιγότερα αν τεντώνεις συχνά το πόδι στη μοκέτα.
γλυκά
- Οδική συμπεριφορά
- Ανάρτηση
- Διαφορετική αισθητική
- Ποιότητα εσωτερικού
- Τεχνολογία
- Επιδόσεις
- Διαχείριση ενέργειας
- Πρακτικότητα
- Χώροι επιβατών
ξινά
- Πολύ παρεμβατικό ESC
- Πολυπλοκότητα infotainment
- Απουσία one pedal
Η φόρτιση της μπαταρίας των 58 kWh σε εναλλασσόμενο ρεύμα AC φτάνει έως και τα 11 kW με τη διαδικασία πλήρους επαναφόρτισης να διαρκεί 6 ώρες και 15 λεπτά. Υπάρχει και η δυνατότητα χρήσης ταχυφορτιστή DC έως και τα 130 kW που ανεβάζει το ποσοστό φόρτισης έως το 80% της πλήρους χωρητικότητας μέσα σε 30 λεπτά. Στην πράξη η διαχείριση της ενέργειας γίνεται αποτελεσματικά και όσο προσεκτικός είσαι με το δεξί πεντάλ, τόσο περισσότερα χιλιόμετρα θα κάνεις. Η ανάκτηση επιστρέφει μεγάλο μέρος της χαμένης ενέργειας στη μπαταρία, όμως δυστυχώς δεν υπάρχει λειτουργία one pedal που κάνει την οδήγηση των ηλεκτρικών ακόμη πιο απλή – αλλά και αποδοτική. Το μόνο που μπορείς να κάνεις είναι να επιλέξεις το B από τον επιλογέα κίνησης και το σύστημα ανάκτησης θα φρενάρει πιο έντονα το Born, χωρίς όμως να φτάνει στην πλήρη ακινητοποίηση.
Οδηγούμε ηλεκτρικά
Όπως ήδη αναφέραμε, η CUPRA πάντα φροντίζει να διαφοροποιεί τα αυτοκίνητά της από τα υπόλοιπα του Volkswagen Group στο κομμάτι της οδικής συμπεριφοράς. Το Born είναι ακόμη ένα παράδειγμα καθώς έχει ένα αθλητικό προφίλ που δεν βρίσκεις σε άλλο μοντέλο της κατηγορίας από τον όμιλο. Σφικτό αλλά όχι σκληρό, επικοινωνιακό αλλά όχι φλύαρο, δεν απευθύνεται στον σκληροπυρηνικό αλλά σίγουρα θα σε κάνει να περάσεις καλά. Άλλωστε το Born δεν προσποιείται κάτι που δεν είναι. Το βάρος του ξεπερνά τα 1.800 κιλά, πράγμα που σπάνια θα νιώσεις. Οι μηχανικοί εκμεταλλεύτηκαν το απόλυτο ζύγισμα στο 50:50 ανάμεσα στους άξονες και το χαμηλό κέντρο βάρους για να δημιουργήσουν ένα ενδιαφέρον αυτοκίνητο που αξίζει να φέρει το σήμα της CUPRA.
Αντιδρά πρόθυμα στις προσταγές του οδηγού και αλλάζει κατεύθυνση αέρινα όταν οδηγείς με γραμμές. Το τιμόνι δίνει πληροφορία αλλά κυρίως, ακρίβεια στα χέρια οπότε σε βοηθά να σημαδέψεις και να το τοποθετήσεις όπως του αρέσει, δηλαδή χωρίς άγαρμπες κινήσεις και με διακριτικό πλασάρισμα. Η προσοχή στη λεπτομέρεια φαίνεται και από τη φυσική αίσθηση του πεντάλ φρένων. Τα περισσότερα ηλεκτρικά έχουν «ξύλινο» feedback αλλά το CUPRA Born θυμίζει συμβατικό θερμικό σε αυτό το κομμάτι. Όσοι διαβάσατε για πίσω κίνηση και βάλατε… κολασμένες σκέψεις στο μυαλό σας πάντως, καλά θα κάνετε να τις ξεχάσετε γιατί το ESC είναι ξάγρυπνος φρουρός και συνεχώς καραδοκεί.
Στην έκδοση e-Boost με τους 231 ίππους υπάρχει επιλογή ESC Off (εικάζουμε πως δεν θα είναι… τελείως off) αλλά στην «απλή» που οδηγήσαμε εμείς, στο αντίστοιχο μενού βλέπαμε μόνο το ESC Sport. Τα ηλεκτρονικά είναι τόσο υπερπροστατευτικά που η Sport ρύθμιση θα μπορούσε να είναι η… On σε κάποιο άλλο μοντέλο. Τι εννοούμε; Ότι ακόμη και στη «χαλαρή» επιλογή του ESC η ελευθερία που δίνει πρακτικά είναι ελάχιστη. Με βάση την εκρηκτική, άμεσα παρεχόμενη ισχύ του ηλεκτροκινητήρα στους πίσω τροχούς ίσως να είναι και καλύτερα έτσι, όμως εμάς μας άφησε με ένα «γιατί;» κάθε φορά που βρίσκαμε ευκαιρία για λίγο παιχνίδι.
Δείτε ακόμη: Οδηγούμε το ηλεκτρικό Hyundai Kona Electric των 204 ίππων
Εντάξει, σταματάμε την γκρίνια. Έτσι κι αλλιώς με το Born περνάς πολύ όμορφα στο γρήγορο ρυθμό και η ανάρτηση (McPherson μπροστά, πολλαπλοί σύνδεσμοι πίσω) διαχειρίζεται πολύ καλά το αυξημένο βάρος, γεμίζοντάς σε με εμπιστοσύνη στο σύνολο. Πολύ θετικό είναι και το πρόσημο της άνεσης. Οι μηχανικοί φαίνεται πως βρήκαν τη χρυσή τομή στη ρύθμιση για να μην κοπανάει στις κακοτεχνίες του δρόμου, αλλά και να μην πλέει στη γρήγορη οδήγηση. Στον αυτοκινητόδρομο απολαμβάνεις σταθερότητα και ησυχία λόγω της καλής ηχομόνωσης και στην πόλη, εκπλήσσεσαι από το εκπληκτικά «κοφτερό» τιμόνι, απόρροια απουσίας της μετάδοσης κίνησης στον εμπρός άξονα. Αν και οι διαστάσεις του δεν είναι μικρές, κάνεις επιτόπου αναστροφή σε ελάχιστα μέτρα.
συμπέρασμα
Γεμάτο φρεσκάδα και διάθεση για επιτυχία, το Cupra Born δεν έρχεται σαν εναλλακτική αλλά ως μια επιλογή για τους αγοραστές που θέλουν να μπουν στα χωράφια της ηλεκτροκίνησης, χωρίς να χάσουν σε οδηγικό σασπένς αλλά και χωρίς να εκταμιεύσουν μια περιουσία. Η αρχική τιμή για την έκδοση των 204 ίππων (υπάρχει και πιο προσιτή με 150 ίππους) ορίζεται στις 37.900 € και με την κρατική επιδότηση «Κινούμαι Ηλεκτρικά» των 8.000 €, κατεβαίνει στις 29.900 €. Εμείς, λίγα σπορτίφ μικρομεσαία οικογενειακά με 204 ίππους μπορούμε να σκεφτούμε στα 30 χιλιάρικα και με τόσο πλήρη εξοπλισμό, οπότε η τιμή του μάλλον δεν είναι τελικά και τόσο ακριβή για όσα προσφέρει. Η έκδοση της δοκιμής μας ήταν η Launch Edition (39.900 € - 31.900 € με επιδότηση) που περιλαμβάνει απλώς τα πάντα από εξοπλισμό, έως και μασάζ στα καθίσματα!