Δοκιμή BMW i4 eDrive 40: H σωστή προσέγγιση
Με τη νέα i4, η BMW επιδιώκει να αποδείξει ότι τα ηλεκτρικά μοντέλα δεν χρειάζεται να είναι αδιάφορα οδηγικά, παραμένοντας πιστή σε βασικές αρχές της.
- -
- -
με μια ματιά
Η BMW παραμένει πιστή στις μπερλίνες, με την i4 να αποτελεί την αμιγώς ηλεκτρική εκδοχή του είδους, συνδυάζοντας την αποδοτικότητα, τους μηδενικούς ρύπους και τις αρετές της ηλεκτροκίνησης, με τα δυναμικά στοιχεία που χαρακτηρίζουν παραδοσιακά τα μοντέλα της.
Η BMW είναι μία από τις εταιρείες που έχει κάνει εδώ και αρκετά χρόνια αισθητή την παρουσία στην ηλεκτροκίνηση. Με τη συγκεκριμένη τάση να θυμίζει σήμερα «τσουνάμι» που παρασέρνει τα πάντα στο πέρασμα του, η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία έχει αποκαλύψει μία σειρά κατασκευών του είδους που αντεπεξέρχονται στις σημερινές ανάγκες και απαιτήσεις,εξελίσσοντας φυσικά τη συγκεκριμένη τεχνολογία. Μέχρι τώρα, η πλειοψηφία των αμιγώς ηλεκτρικών οχημάτων της βαυαρικής εταιρείας αφορούσε SUV και crossover αμαξώματα, ακολουθώντας μία εξίσου δημοφιλή τάση της εποχής. Όμως, με δεδομένο πως η BMW έχει παράδοση στη κατηγορία των σεντάν, η i4 σηματοδοτεί το μοντέλο με το οποίο η γερμανική εταιρεία στοχεύει να καλύψει μεγάλο μέρος του αγοραστικού της κοινού που εξακολουθεί να δείχνει προτίμηση στις μπερλίνες.
Η πρώτη μας επαφή με το γερμανικό σεντάν είχε γίνει με την εκρηκτική i4 M50 των 544 ίππων, που κάλλιστα θα μπορούσαμε να πούμε πως έδειχνε υπερβολική και περισσότερο απαιτητική για τους ελληνικούς δρόμους. Η «βασική» eDrive 40 των… μόλις 340 ίππων, ίσως να είναι αυτή που ταιριάζει περισσότερο σε όσους αναζητούν μία αποδοτική, αλλά και ισχυρή μπερλίνα. Βέβαια, το ερώτημα που δημιουργείται είναι κατά πόσο εξακολουθεί να διακατέχεται από τα δυναμικά χαρακτηριστικά που παραδοσιακά χαρακτήριζαν τα σεντάν μοντέλα της γερμανικής φίρμας.
Ηλεκτρικό μεν, αλλά…
Η πλατφόρμα CLAR που έχει αποδειχθεί πασπαρτού για τη BMW, αποτελεί τη βάση και για την i4. Στη δική μας περίπτωση, κύριο χαρακτηριστικό είναι μακρύ μεταξόνιο, το οποίο και αγγίζει τα 2.856 mm, στοιχείο που φυσικά έχει θετικό αντίκτυπο σε χωροταξικό επίπεδο. Η μπαταρία είναι τοποθετημένη στο πάτωμα και διαθέτει ύψος κυψέλης μόλις 110 mm, έχοντας μάλιστα σταθερή σύνδεση με ένα αλουμινένιο πάνελ και με το υποπλαίσιο του εμπρός άξονα. Είναι χαρακτηριστικό, πως το κέντρο βάρους εντοπίζεται 53 mm χαμηλότερα σε σχέση με αυτό της BMW σειράς 3. Τα φαρδιά μετατρόχια ενισχύουν περαιτέρω τα δυναμικά της χαρακτηριστικά, ενώ ο χαμηλός αεροδυναμικός συντελεστής 0,24 Cd συμβάλλει στη μεγαλύτερη αυτονομία.
Η σχεδίαση του αμαξώματος ακολουθεί τη νεότερη φιλοσοφία της BMW, που έχει προκαλέσει ουκ ολίγες αντιδράσεις. Η εμπρός μάσκα ξεχωρίζει με τα ευμεγέθη σήμερα χαρακτηριστικά νεφρά, τα οποία έχουν προκαλέσει ποικίλες αντιδράσεις. Φυσικά, η ταυτότητα της BMW είναι ευδιάκριτη με την πρώτη ματιά, με τον σχεδιασμό και των φωτιστικών σωμάτων εμπρός και πίσω να μην αφήνει αμφιβολία πως πρόκειται για μοντέλο της βαυαρικής φίρμας. Το μακρύ εμπρός μέρος της χαρίζει τον απαιτούμενο δυναμισμό, με την ενσωματωμένη αεροτομή στο πίσω μέρος να ενισχύει τα σπορ χαρακτηριστικά της. Οι μπλε πινελιές στην εμπρός μάσκα, στα πλαϊνά μαρσπιέ και χαμηλά στον πίσω προφυλακτήρα, είναι τα στοιχεία που υποδεικνύουν πως κάτω από το λευκό αμάξωμα κρύβεται μία ηλεκτρική καρδιά.
Επιστροφή στο μέλλον
Μόλις ανοίξει κανείς την πόρτα του εσωτερικού αντικρίζει μία γνώριμη εικόνα! Βλέπετε, άμεσα μπορεί να διακρίνει λεπτομέρειες που «φωνάζουν» πως πρόκειται για μοντέλο της βαυαρικής εταιρείας, αλλά στη σύγχρονη και φουτουριστική εκδοχή του. Η φιλοσοφία είναι ξεκάθαρα οδηγοκεντρική, κάτι που είναι ευδιάκριτο από την κυρτή ψηφιακή οθόνη των 14,9’’ στο κέντρο του ταμπλό. Το γεγονός ότι ενώνεται και μοιάζει ως συνέχεια του ψηφιακού πίνακα οργάνων των 12,3’’ αποτελεί ένα επιπλέον στοιχείο εντυπωσιασμού. Με ελάχιστους φυσικούς διακόπτες, η μινιμαλιστική φιλοσοφία είναι δεδομένη, αλλά πάντα με έντονο το στοιχείο της πολυτέλειας. Η ποιότητα κατασκευής είναι κορυφαία, όπως σε όλα τα μοντέλα της BMW εξάλλου, με το περιβάλλον να είναι σύγχρονο και εκλεπτυσμένο. Όσον αφορά το σύστημα πολυμέσων, το νέο λειτουργικό BMW Operating System 8, είναι εύχρηστο και το συνηθίζεις εύκολα, αφού θυμίζει αρκετά το περιβάλλον ενός smartphone ή μίας ταμπλέτας.
Δείτε ακόμη: Δοκιμάζουμε την BMW i4 M50 των 544 ίππων
Η πίσω σειρά καθισμάτων προσφέρει ικανοποιητικούς χώρους, αν και σε αντίθεση με τα περισσότερα ηλεκτρικά, η παρουσία κεντρικού τούνελ (απόρροια της χρήσης της πλατφόρμας CLAR) περιορίζει το χώρο για τα πόδια του μεσαίου επιβάτη. Όσον αφορά το χώρο αποσκευών, παρά την τοποθέτηση του ηλεκτροκινητήρα στο πίσω μέρος, η χωρητικότητα του κυμαίνεται από τα 470 έως τα 1.290 lt. Σημειώστε, πως σε όλες τις εκδόσεις συμπεριλαμβάνεται ο μηχανισμός αυτόματου κλεισίματος και ανοίγματος του πορτ μπαγκάζ, ενώ προαιρετικά διατίθεται και ηλεκτρικά αναδιπλούμενος κοτσαδόρος, με μέγιστο επιτρεπόμενο φορτίου τρέιλερ τα 1.600 kg! Και μιας περί εξοπλισμού ο λόγος, η i4 προσφέρει πληθώρα δυνατοτήτων εξατομίκευσης, όπως θέρμανση και εξαερισμός καθισμάτων, δέρμα Vernasca και δερμάτινος εξοπλισμός BMW Individual, το M Sport package Pro, μία κρυστάλλινη συρόμενη/ανακλινόμενη ηλιοροφή, κρυφός φωτισμός και το ηχοσύστημα Harman Kardon Surround.
«Μικρή» κατ’ ευφημισμόν…
Η i4 διατίθεται σήμερα σε δύο εκδόσεις. Τη μικρότερη eDrive40 και την πανίσχυρη Μ50 με τους 544 ίππους και τα 795 Nm ροπής. Σε κάθε περίπτωση, η… εισαγωγική έκδοση του αμιγώς ηλεκτρικού σεντάν της BMW, μόνο αργή δεν μπορεί να χαρακτηριστεί. Ο μοναδικός ηλεκτροκινητήρας που είναι τοποθετημένος στον πίσω άξονα, αποδίδει 340 ίππους, με τη ροπή να αγγίζει τα 430 Nm. Νούμερα που όχι μόνο ακούγονται, αλλά αποδεικνύονται εντυπωσιακά και στην πράξη! Χαρακτηριστικά, αξίζει να κρατήσετε πως για τα πρώτα 100 km/h από στάση χρειάζονται μόλις 5,7 sec. Η απαιτούμενη ενέργεια προέρχεται από μία μπαταρία χωρητικότητας 84 kWh, η οποία κάνει χρήση της νεότερης και συγκεκριμένα της 5ης γενιάς της τεχνολογίας BMW eDrive με τη μπαταρία υψηλής τάσης να διαθέτει τη νεότερη τεχνολογία κυψελών. Η BMW υπόσχεται 590 km με μία φόρτιση, με τη μέση κατανάλωση να κυμαίνεται στις 16-20 kWh/100 km. Όσον αφορά την ανανέωση της ενέργειας, σε οικιακό φορτιστή AC απαιτούνται περίπου 8,5 ώρες, ενώ σε ταχυφορτιστή DC μπορεί η σχετική ένδειξη να σκαρφαλώσει από το 10% στο 80% σε μόλις 30 λεπτά.
Οι Γερμανοί τεχνικοί έδωσαν ιδιαίτερη προσοχή στο στήσιμο της i4, αφού στόχος ήταν να διατηρήσει στο έπακρο τα δυναμικά χαρακτηριστικά που παραδοσιακά διακρίνουν τα μοντέλα της BMW. Έτσι, στον τομέα της ανάρτησης επέλεξαν μία διάταξη με άξονα δύο συνδέσμων με γόνατα ελατηρίων μπροστά και πολλαπλών συνδέσμων πίσω. Τα ηλεκτρονικά αμορτισέρ ρυθμίζουν συνεχώς την απόσβεση τους ανάλογα με την αντίστοιχη διαδρομών των ελατηρίων, ενώ πίσω χρησιμοποιείται αερανάρτηση. Μάλιστα, η τελευταία έχει τη δυνατότητα ρύθμισης του ύψους του πίσω μέρους ανάλογα με το πρόγραμμα οδήγησης και της ταχύτητας, βελτιώνοντας την αεροδυναμική και αυτομάτως την αυτονομία.
Δείτε ακόμη: Αποκλειστικό! Οδηγούμε τις νέες BMW Alpina B4 και D4 S Gran Coupe
What a feeling!
Δεν είναι υπερβολή πως κάποια μοντέλα ή εταιρείες έχουν δημιουργήσει κάποια στάνταρ, τα οποία αναζητάς μόλις βρεθείς στο εσωτερικό τους. Στον λεγόμενο και ως… «Πόλεμο των Άστρων», μία σύγκριση που αφορά τις Audi, BMW και Mercedes-Benz, η βαυαρική φίρμα είχε πάντα το οδηγοκεντρικό στοιχείο ως σημείο αναφοράς και διαφοροποίησης. Μέχρι και σήμερα, αυτό είναι το στοιχείο που περιμένεις να βιώσεις μόλις βρεθείς πίσω από το τιμόνι τους. To βασικό ερώτημα πλέον, είναι κατά πόσο οι ηλεκτρικές δημιουργίες της γερμανικής εταιρείας καταφέρνουν να δημιουργήσουν αντίστοιχο συναίσθημα. Σίγουρα, μόλις περάσεις στο εσωτερικό της αισθάνεσαι οικεία. Βλέπετε, τα πάντα είναι στη γνώριμη θέση μίας BMW, αν και απόλυτα εκσυγχρονισμένα και ψηφιοποιημένα. Όπως αρμόζει σε ένα σύγχρονο μοντέλο του 2022, αλλά με χαρακτήρα που έχει χτιστεί εδώ και αρκετές δεκαετίες. Το ηλεκτρικό στοιχείο είναι ευδιάκριτο μόλις ο αθόρυβος κινητήρας τεθεί σε λειτουργία. Η καμπίνα διαθέτει εξαιρετική ηχομόνωση και σε συνδυασμό με τη λειτουργία των ηλεκτρονικά ρυθμιζόμενων αμορτισέρ νιώθεις πως βρίσκεσαι τελείως απομονωμένος από τον έξω κόσμο. Η αίσθηση της ανάρτησης είναι σφικτή, αλλά η συνεχής εναλλαγή της απόσβεσης επιτρέπει στην i4 να φιλτράρει με απόλυτη επιτυχία τις περισσότερες από τις κακοτεχνίες των ελληνικών δρόμων. Η ποιότητα κύλισης είναι εξαιρετική και σίγουρα στο εσωτερικό της μπορείς να καλύψεις εκατοντάδες χιλιόμετρα ξεκούραστα και άνετα.
Ο οδηγός έχει στη διάθεση του τρία προγράμματα οδήγησης, και συγκεκριμένα τα ECO Pro, Comfort και Sport. Το καθένα διαφοροποιεί τα χαρακτηριστικά της γερμανικής μπερλίνας, διαφοροποιώντας τη λειτουργία του κινητήρα, της ανάρτησης, του συστήματος διεύθυνσης και του αυτόματου κιβωτίου. Μάλιστα, στην επιλογή Sport αλλάζει και η… ηχητική υπόκρουση, αφού η χρήση του συνοδεύεται από τον τεχνητό ήχο ενός 8κύλινδρου κινητήρα, σε μία προσπάθεια να δημιουργηθεί μία πιο… δυναμική ατμόσφαιρα. Έχοντας διαλέξει κάποιο από τα οικονομικά προγράμματα, με την i4 ζεις χωρίς το άγχος της φόρτισης. Μπορεί να ακούγεται υπερβολικό, αλλά είναι πραγματικότητα. Με φυσιολογική οδήγηση, εύκολα μπορείς να ξεπεράσεις τα 400 km αυτονομίας, τα οποία βέβαια μειώνονται δραματικά στην περίπτωση που δεξί πόδι είναι σχεδόν συνέχεια κολλημένο στο πάτωμα… Αν όμως αποφασίσει κανείς να κινηθεί συντηρητικά και παράλληλα να κάνει χρήση του one pedal, μπορεί να καλύψει και περισσότερα από 500 km με μία φόρτιση.
Βέβαια, δεν είναι εύκολο να αποφύγεις τον πειρασμό απελευθέρωσης και των 340 ίππων της i4. Όπως σε κάθε ηλεκτρικό όχημα, έτσι και εδώ η επιτάχυνση είναι ακαριαία με το πάτημα του γκαζιού. Σε καμία περίπτωση δεν είναι αντίστοιχα τρομακτική με την έκρηξη που χαρακτηρίζει την i4 M50, αλλά αντίστοιχα εθιστική. Ο τρόπος που εκτοξεύεται στην ευθεία είναι εντυπωσιακός για ένα αμάξωμα 2,2 τόνων, ενώ το ίδιο ισχύει και για το γεγονός ότι εξακολουθεί να επιταχύνει με τον ίδιο τρόπο σχεδόν μέχρι την τελική ταχύτητα των 190 km/h. Είναι δεδομένο πως δύσκολα θα σταθούν δίπλα της, τα περισσότερα από τα μοντέλα που κυκλοφορούν στους ελληνικούς δρόμους.
γλυκά
- Ποιότητα κατασκευής
- Εξοπλισμός
- Επιδόσεις
- Αυτονομία
- Ανάρτηση
- Οδική συμπεριφορά
ξινά
- Δυσκολία ρύθμισης συμπεριφοράς με το γκάζι
Oι εντυπωσιακές επιταχύνσεις από στάση είναι κάτι που έχουμε συνηθίσει στα αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα και φυσικά διαφοροποιούνται ανάλογα με την ισχύ του ηλεκτροκινητήρα. Στην περίπτωση της i4, το σημείο υπεροχής σε σχέση με κατασκευές του είδους, εντοπίζεται στα δυναμικά χαρακτηριστικά. Όπως και στην ευθεία, έτσι και με την οδική της συμπεριφορά καταφέρνει να κρύψει το βάρος των 2,2 τόνων. Ο συνδυασμός ανάρτησης και συστήματος διεύθυνσης είναι ιδανικός, με την i4 να προσφέρει εξαιρετικά υψηλά περιθώρια πρόσφυσης. Το πλαίσιο αποδεικνύεται άκαμπτο, αλλά και ιδανικά ζυγισμένο, με την αναλογία βάρους στους δύο άξονες να αγγίζει το 45 – 55 εμπρός/πίσω. Το τιμόνι μεταφέρει με αμεσότητα και λεπτομέρεια όλες τις πληροφορίες στα χέρια του οδηγού, ενώ το πεντάλ του φρένου εκτός από καλή απόδοση διαθέτει και κορυφαία –για ηλεκτρικό- αίσθηση. Όμως, η i4 δεν είναι μόνο αποτελεσματική και φιλική, αλλά και άκρως διασκεδαστική. Με τα ηλεκτρονικά βοηθήματα απενεργοποιημένα το πίσω μέρος γλιστράει με ευκολία, προκαλώντας χαμόγελο στον οδηγό. Βέβαια, η άμεση απόκριση στο γκάζι που προσφέρει ο ηλεκτροκινητήρας κάνει δύσκολη τη διατήρηση της τροχιάς. Θέλει μέτρο και συνήθεια στο πόσο θα πατήσεις το γκάζι, αφού λίγο παραπάνω πάτημα έχει άμεσες επιπτώσεις στην ισορροπία μέσα στη στροφή. Δεν είναι εύκολα ρυθμίσιμη η συμπεριφορά της ουράς με το γκάζι και σίγουρα η διαδικασία είναι πιο δύσκολη σε σχέση με μία βενζινοκίνητη εκδοχή. Βέβαια, όλα τα παραπάνω αφορούν την οδήγηση στο όριο, το οποίο εντοπίζεται πολύ ψηλά και είναι δεδομένο πως σε ελάχιστες περιπτώσεις ο αγοραστής της i4 θα μπει στη συγκεκριμένη διαδικασία.
συμπέρασμα
Με την i4 η BMW κάνει επίδειξη τεχνογνωσίας, χωρίς να γυρνάει την πλάτη στο ένδοξο παρελθόν της. Το γερμανικό σεντάν ξεχωρίζει για την εντυπωσιακή του σχεδίαση, αλλά και την κορυφαία ποιότητα κατασκευής που διακρίνει όλα τα μοντέλα της BMW. Είναι εφοδιασμένο με όλες τις σύγχρονες τεχνολογίες, ενώ η αυτονομία που προσφέρει ο ηλεκτροκινητήρας της επιτρέπουν να μην χαρακτηρίζεται ως ένα μοντέλο ειδικών συνθηκών και καταστάσεων. Όμως, το σημαντικότερο είναι ότι όπως όλα τα μοντέλα της βαυαρικής εταιρείας εξακολουθεί να ξεχωρίζει για τα δυναμικά του χαρακτηριστικά. Σε όλα τα παραπάνω πρέπει να προσθέσουμε και το πλεονέκτημα του κόστους κτήσης, αφού με την επιδότηση «Κινούμαι ηλεκτρικά», η i4 αποτελεί τη φθηνότερη εκδοχή της 4άρας στο αμάξωμα Gran Coupe!