Δοκιμή Mazda 3 2.0 e-Skyactiv G 150: Middle ground
Με μικρές αλλά στοχευμένες αλλαγές, το Mazda 3 συστήνεται εκ νέου, με ανανεωμένη έκδοση και το μεσαίο κινητήριο σύνολο των 150 ίππων.
- -
- -
με μια ματιά
Το μεσαίο κινητήριο σύνολο του "3αριού" σε συνδυασμό με το πακέτο εξοπλισμού Homura ίσως να αποτελεί την χρυσή τομή στην γκάμα του σπορτίφ, οικογενειακού hatchback.
Με πάνω από 1 εκατομμύριο πωλήσεις στην Ευρώπη από την αρχή της καριέρας του, κανείς δεν μπορεί να αμφισβητήσει το μικρομεσαίο Mazda 3. Αποτελεί ένα από τα βασικότερα μοντέλα στην σύγχρονη ιστορία της μάρκας, και όχι αδίκως. Όντας πλέον στην 4η γενιά του, το ιαπωνικό hatchback αποτελεί σήμερα μία καλοζυγισμένη συνταγή που προσφέρει σχεδόν ό,τι μπορεί να ζητήσει κανείς από ένα μοντέλο της μικρομεσαίας κατηγορίας. Είναι μοντέρνο, ποιοτικό, εντυπωσιακό σχεδιαστικά, με κορυφαία οδηγικά χαρακτηριστικά, χωρίς συμβιβασμούς στον τομέα της άνεσης. Όχι πολλούς τουλάχιστον. Με όλα αυτά τα στοιχεία ήδη εξασφαλισμένα, η ελαφριά ανανέωση για το 2022 έρχεται να προσθέσει ακόμα ένα «λιθαράκι».
Τι νέο φέρνει;
Η επιλογή της λέξης «λιθαράκι» δεν είναι τυχαία. Όταν μιλάμε για ανανέωση σε ένα αυτοκίνητο με πολύ καλές βάσεις, μην περιμένετε κάτι συνταρακτικό, παρά μόνο μικρές επεμβάσεις. Στην περίπτωση του 3 η Mazda πρόσθεσε φωτιστικά σώματα νέας σχεδίασης, με νέο animation ροής για τα φλας καθώς και την νέα απόχρωση Platinum Quartz (την γνωρίσαμε στην δοκιμή του κορυφαίου MX-5 2.0). Από πλευράς εξοπλισμού, όπως και σε άλλα μοντέλα της μάρκας, έτσι και εδώ κάνει την εμφάνιση της η έκδοση Homura του αυτοκινήτου δοκιμής.
Με 371 ευρώ παραπάνω στην περίπτωση της χειροκίνητης έκδοσης με τους 150 ίππους, οι ενδιαφερόμενοι επωφελούνται όλων των αξεσουάρ του εξοπλισμού της έκδοσης Plus, συν επιπλέον μαύρες ζάντες αλουμινίου 18 ιντσών, ίδιου χρώματος καθρέπτες, φιμέ κρύσταλλα και επενδύσεις στο εσωτερικό με κόκκινες ραφές. Πέρα από αυτά, τα κοινά τους σημεία δύσκολα θα αφήσουν ακόμη και τους πιο απαιτητικούς αγοραστές παραπονεμένους, καθώς έχουμε πολυτέλειες όπως οθόνη infotainment 8,8 ιντσών, είσοδο χωρίς κλειδί, εμπρός και πίσω αισθητήρες στάθμευσης με κάμερα οπισθοπορείας, θερμαινόμενα καθίσματα και τιμόνι, αλλά και αυτόματο διζωνικό κλιματισμό.
Στο εσωτερικό γενικότερα, η ποιότητα είναι
ευδιάκριτη από κάθε γωνία, με τα μαλακά υλικά και την
συναρμογή να του χαρίζουν κορυφαίο βαθμό. Οι διακριτικές κόκκινες
ραφές προσθέτουν μία πινελιά ενθουσιασμού σε μία αρκετά σοβαροφανή
καμπίνα, αλλά ποτέ βαρετή. Την χαμηλή και προσεγμένη θέση
οδήγησης περιβάλλουν εργονομικά σωστά τοποθετημένοι
διακόπτες και χειριστήρια. Η τεχνολογία φροντίζει να βρίσκεται εκεί
χωρίς τυμπανοκρουσίες, τιμώντας έτσι παρελθόν και παρόν. Ο πίνακας
οργάνων με τους αναλογικούς δείκτες, κρύβει με όμορφο τρόπο μία
οθόνη που παρέχει όλες τις απαραίτητες πληροφορίες, ενώ στην
κεντρική κονσόλα ο περιστροφικός διακόπτης που χειρίζεται την οθόνη
του infotainment είναι ικανός να προκαλέσει υπαρξιακή κρίση σε όλα
τα χειριστήρια αφής με την ευχρηστία του.
Οι ξεχωριστοί φυσικοί διακόπτες για τον κλιματισμό ολοκληρώνουν μία κορυφαία σε σχεδιασμό και χρηστικότητα καμπίνα. Ένα από τα κυριότερα στοιχεία για το οποίο ξεχωρίζει και παραμένει αναλλοίωτο, είναι φυσικά η επιθετική αλλά ταυτόχρονα διακριτική σχεδίαση του αμαξώματος. Οι καμπύλες και οι αιχμές που το διακρίνουν, προσθέτουν τον απαραίτητο δυναμισμό σε ένα κατά τα άλλα μινιμαλιστικό και «καθαρό» σε εμφάνιση σύνολο. Στοιχείο απαραίτητο, διότι εκτός από εντυπωσιακό και ποιοτικό, το Mazda 3 είναι ένα από τα πλέον οδηγοκεντρικά μοντέλα της κατηγορίας, με την έκδοση των 150 ίππων να ακολουθεί το ίδιο μοτίβο.
Χρυσή τομή ή περιττό;
Βλέποντας την γκάμα κινητήρων του μικρομεσαίου Mazda, σίγουρα έρχεσαι σε σκέψεις. Θα μπορούσε να πει κανείς πως η ολοκληρωτική κυριαρχία της 2λιτρης έκδοσης των 186 ίππων, θα καθιστούσε τις μικρότερες εκδόσεις (122 και 150 ίππων) λιγότερο ελκυστικές. Κάτι που εν τέλει δεν ισχύει. Εάν βγάλουμε από την εξίσωση την έκδοση των 122 ίππων - λόγω του χαμηλότερου κόστους κτήσης (24.868 €)- η έκδοση των 150 ίππων καταφέρνει να κερδίσει πολλούς αγοραστές μιας και αποτελεί μία ρεαλιστική μέση λύση. Τόσο από πλευράς κόστους, όσο και απόδοσης.
Το 2λιτρο ατμοσφαιρικό σύνολο με την κωδική ονομασία e-Skyactiv G παράγει 150 ίππους στις 6.000 rpm και 213 Nm ροπής στις 4.000 rpm. Νούμερα που μεταφράζονται σε επιδόσεις της τάξεως των 9,1 sec για το σπριντ έως τα πρώτα 100 km/h από στάση και 206 km/h τελικής ταχύτητας. Πάντα σύμφωνα με τον κατασκευαστή. Για την οικονομία του συνόλου, φροντίζουν τόσο το ήπια υβριδικό σύστημα των 24V που τελειοποιεί την λειτουργία του Start/Stop, αλλά και το σύστημα απενεργοποίησης των δύο κυλίνδρων (1 και 4) στα πολύ χαμηλά φορτία. Το αποτέλεσμα είναι ένα πρόθυμο να κινηθεί με πιο σβέλτους ρυθμούς hatchback, το οποίο όμως πολλές φορές μοιάζει να υπολείπεται σε δύναμη, λόγω του κορυφαίου πλαισίου.
γλυκά
- Οδική συμπεριφορά
- Εμφάνιση
- Ποιότητα
- Κιβώτιο
- Εξοπλισμός
ξiνά
- Αίσθηση πεντάλ φρένου
- Χώροι πίσω
- Ορατότητα πίσω
Οδηγικό masterclass
Από τα πρώτα κιόλας μέτρα πίσω από το elegant τιμόνι του Mazda 3, αντιλαμβάνεσαι τον ιδρώτα που έριξαν οι μηχανικοί της εταιρείας στην ρύθμιση της ανάρτησης. Αν και σφιχτή για να υποστηρίξει την σπορ αύρα του μοντέλου, δεν θα τη χαρακτηρίσεις κουραστική. Αντιθέτως, είναι άνετη με τα γόνατα MacPherson εμπρός και τον ημιάκαμπτο άξονα πίσω να χαρίζουν βασιλικό και στιβαρό πάτημα στον αυτοκινητόδρομο και αμεσότητα στον επαρχιακό. Την ευχάριστη και ξεκούραστη κύλιση έρχεται να ενισχύσει η προσεγμένη ηχομόνωση που καταφέρνει να διατηρεί την ηρεμία εντός της καμπίνας. Στις χαμηλές ταχύτητες και εντός πόλης, ίσως ο συμπλέκτης να χρειαστεί ένα μικρό διάστημα προσαρμογής. Τίποτα αξιοσημείωτο όμως. Αν έχουμε κάποιο παράπονο από τα χειριστήρια, τότε αυτό είναι η αίσθηση του πεντάλ του φρένου σε συνθήκες χαλαρής μετακίνησης. Ο συνδυασμός του συστήματος ανάκτησης επηρεάζει την πληροφορία που φτάνει στο πόδι του οδηγού, έχοντας μία ελαφρώς ξύλινη αίσθηση. Το καλό είναι ότι μόλις ο ρυθμός ανέβει και το πάτημα στο μεσαίο πεντάλ γίνει πιο αποφασιστικό, τα πράγματα φτιάχνουν, ενώ η απόδοση είναι σε πολύ καλό επίπεδο, με το αρχικό «δάγκωμα» να εμπνέει εμπιστοσύνη και την κόπωση να αργεί να έρθει.
Το μπροστινό είναι ακριβές και το τιμόνι άμεσο, ενώ το υπόλοιπο πλαίσιο λειτουργεί υποδειγματικά όσο ανεβαίνει ο ρυθμός. Τα περιθώρια πρόσφυσης είναι ψηλά και η συμπεριφορά του επιβραβεύει τον οδηγό όταν σβήσει τα ηλεκτρονικά, χωρίς όμως τον παραμικρό κίνδυνο. Όποιος έχει το θάρρος θα κουβαλήσει χιλιόμετρα στην είσοδο της στροφής χωρίς δυσκολία, ενώ η ουρά θα συνεργαστεί με προβλέψιμες αντιδράσεις, ώστε να πετύχει την ιδανική τοποθέτηση. Το G-Vectoring Control Plus επεμβαίνει σε φρένα και κινητήρα, βοηθώντας την κατάσταση χωρίς ποτέ η λειτουργία του να γίνεται αισθητή. Σε συνθήκες υψηλής πίεσης, φτάνοντας το καλοζυγισμένο πλαίσιο στα προβλέψιμα και φιλικά όρια της πρόσφυσης, ίσως κάποιος να αναζητήσει περισσότερη δύναμη. Όχι όμως ότι θα μείνει ανικανοποίητος, μιας και το 2λιτρο μοτέρ που έχει όρεξη να στροφάρει, απαιτεί την ενασχόληση με τον απολαυστικό λεβιέ του 6-τάχυτου κιβωτίου για να βρίσκεται πάντα στο ιδανικό φάσμα λειτουργίας. Με μικρές διαδρομές και ξεκάθαρο κούμπωμα ο κορυφαίος επιλογέας προσθέτει την τελευταία, αλλά απαραίτητη πινελιά στην οδηγική εμπειρία. Οι χώροι είναι επαρκείς για 4 ενήλικες, αν και οι ψηλότεροι θα δυσκολευτούν κάπως στην δεύτερη σειρά καθισμάτων. Μπορεί η κεκλιμένη οροφή να προσθέτει στιλιστικούς πόντους στη σχεδίαση, αλλά τους αφαιρεί από τα κεφάλια των πίσω επιβατών. Αντίστοιχα περιορισμένος είναι και ο χώρος αποσκευών για τα δεδομένα της κατηγορίας, με τα 351 διαθέσιμα λίτρα να το τοποθετούν κάτω του μέσου όρου.
Η συμβίωση σε νούμερα
Στα χιλιόμετρα που καλύψαμε με το Mazda 3, το κινητήριο σύνολο
των 150 ίππων αποδείχθηκε οικονομικό σε όλες τις συνθήκες (πόλη,
ταξίδι, επαρχιακό). Με τη μέση τιμή κατανάλωσης να βρίσκεται στα
7,9 lt/100km με φυσιολογική
οδήγηση και χωρίς υποχωρήσεις στην χρήση του πεντάλ της βενζίνης,
θα λέγαμε ότι είναι σίγουρα ικανοποιητικό. Ένα πιο ελαφρύ πόδι
μπορεί να δει τιμές που πλησιάζουν τα 7
lt/100km ή ακόμη και χαμηλότερα, ενώ σε σβέλτους
ρυθμούς το trip computer ποτέ δεν ξεπέρασε τα 9,1 lt/100km. Άκρως
ικανοποιητικές τιμές αν αναλογιστούμε πως πρόκειται για ένα
τεχνολογικά προηγμένο μεν, αλλά ατμοσφαιρικό 2λιτρο μοτέρ
δε.
απόψεις
Σκεπτόμενοι τα 27.801 € που απαιτεί για την απόκτηση της ολοκληρωμένης έκδοση Homura, το Mazda 3 με τον πλουσιοπάροχο εξοπλισμό και το μοτέρ των 150 ίππων μάλλον είναι το middle ground που αναζητούν οι περισσότεροι αγοραστές.