Δοκιμή Porsche 718 Boxster: A state of mind

Μια βόλτα με την Porsche 718 Boxster στο Σούνιο έχει ιδιαίτερη σημασία, για πολλούς και διαφορετικούς λόγους. Κράτα την οροφή ανοιχτή όσο περισσότερο μπορείς. Είναι στάση ζωής.

  • -
  • -

Τις τελευταίες μέρες του Αυγούστου η διάθεση του καιρού συμβαδίζει με τη μελαγχολία για το καλοκαίρι που τελειώνει. Η ανοιχτή υφασμάτινη οροφή ξορκίζει τα μαύρα σύννεφα της καταιγίδας που έρχεται απειλητικά προς το μέρος μας. Και η Porsche έχει ήδη ανακοινώσει ότι η επόμενη Boxster θα είναι ηλεκτρική. Αυτή η απογευματινή βόλτα με την 718 στο Σούνιο, σε έναν δρόμο που δίκαια έχει θέση στις 10 πιο όμορφες της Ευρώπης, έχει ιδιαίτερη σημασία για πολλούς και διαφορετικούς λόγους.

Νέα για πάντα

Δεν χρειάζεται γρήγορος ρυθμός. Είναι μια πραγματική Porsche, ακόμη και με τον δίλιτρο τούρμπο κινητήρα. Και μπορεί να σε κάνει να νιώσεις όμορφα ακόμη και όταν απλώς μετακινείσαι χωρίς ένταση. Όταν απλώς αφήνεσαι να την απολαύσεις με όλες τις αισθήσεις.

Στους πλαϊνούς καθρέφτες, οι καμπύλες των πίσω φτερών γράφουν υπέροχα στο πορτοκαλί απογευματινό κόντρα φως. Από τη θέση του οδηγού, βλέπεις τις κορυφές των εμπρός θόλων. Το καπό χαμηλώνει και χάνεται ανάμεσά τους αφήνοντας εκτεθειμένα τα φώτα. Αυτή είναι η αρχετυπική εικόνα της Porsche. Η Boxster από το λανσάρισμά της έφερε μια νέα λογική στη σχεδίαση. Μια ισορροπία στις αναλογίες, σε σχέση με την «όλα πίσω» σιλουέτα της 911. H οποία όμως με το πέρασμα του χρόνου αποδείχθηκε διαχρονική και ενσωματώθηκε στο DNA της μάρκας. Ενώ όμως το βασικό περίγραμμα δεν διαφοροποιείται από το αρχικό concept, η εικόνα είναι σύγχρονη, σαν να πέρασε πριν λίγους μήνες στην παραγωγή. Είναι αυτή η συνταγή της αιώνιας νεότητας που η Porsche έχει αναγάγει σε επιστήμη.

Η θέση οδήγησης είναι κομμάτι της οδηγικής απόλαυσης, αναμφίβολα. Στο κέντρο του μεταξονίου, χαμηλά, προστατευμένος από την ψηλή βασική γραμμή. Με το τιμόνι και τα πεντάλ άριστα κεντραρισμένα. Πιο μέσα στο αυτοκίνητο δεν γίνεται να νιώσεις. Η μυρωδιά των ακριβών υλικών συνδυάζεται με αντίστοιχη αίσθηση στην αφή. Το δέρμα και το αλουμίνιο, άψογα φινιρισμένα, έχουν την ποιότητα που θα αντέξει στο χρόνο. Και στον ήλιο, ακόμη και το νερό. Αυτό είναι ένα αυτοκίνητο που μπορείς να απολαμβάνεις καθημερινά. Να ζεις, να περνάς πολύ χρόνο μαζί του. Οι ποτηροθήκες είναι τέλεια κρυμένες πίσω από την αλουμινένια φάσα μπροστά από τον συνοδηγό. Οι πόρτες στις τσέπες χωρούν περισσότερα από όσα φαντάζεσαι. Το νέο σύστημα infotainment με Android Auto / Apple Car Play συνδεσιμότητα και χάρτες Google και η έγχρωμη οθόνη TFT στο δεξί μέρος του πίνακα οργάνων όπου ο οδηγός μπορεί να επιλέξει τις πληροφορίες που θέλει να βλέπει, πέρα από την πρακτική τους χρησιμότητα, είναι η απαραίτητη δόση ψηφιακής τεχνολογίας σε ένα αυτοκίνητο όπου η κλασική μηχανολογία θριαμβεύει.

Υπεράνω

Ο boxer είναι υπεράνω κυβικών. Και τροφοδοσίας. Παρότι μόλις δίλιτρος και με τούρμπο, προδιαγραφές θεωρητικά λίγες για Porsche, έχει προσωπικότητα την οποία εκφράζει από τις πολύ χαμηλές στροφές. Ο ήχος έχεις βάθος πολλών κυβικών και ελαφρώς αερόψυκτη χροιά. Έρχεται σαν υπονοούμενο και μένει σαν επίγευση, ακόμη και όταν έχεις πια σβήσει το μοτέρ στο τέλος της διαδρομής σου. Διακρίνεται ευκολότερα όταν δεν πιέζεις, όταν κάτι άλλο δεν απαιτεί το μέγιστο της προσοχής σου. Και συμπληρώνεται απολαυστικά από τα ελαφρά μπουμπουνητά της εξάτμισης στην υποχώρηση από το γκάζι. Όπως αυτά που ακούγονται τώρα από το βάθος του ορίζοντα, καθώς η καταιγίδα εξακολουθεί να μας καταδιώκει. Στα δύο άκρα ακούγεται περισσότερο σαν ατμοσφαιρικός, βγάζει μέταλλο. Στις μεσαίες το ογκώδες φύσημα της (μοναδικής) τουρμπίνας και η βαριά ανάσα της σκάστρας προδίδουν τη δύναμη. Βγάζει 300 άλογα στις 6.500 rpm και 380 Nm ροπή σταθερά για 2.000 rpm (2.150 - 4.150 rpm).

H υπερτετράγωνη αρχιτεκτονική των κυλίνδρων, με διάμετρο 91 mm και διαδρομή 76,4, σε συνδυασμό με το διπλό μεταβλητό χρονισμό εκκεντροφόρων και βύθισμα βαλβίδων VarioCam Plus ευνοούν το στροφάρισμα. Ο κόφτης είναι στις 7.500 rpm και το στροφόμετρο δεν έχει τον παραμικρό δισταγμό να σκαρφαλώσει ως εκεί. Για αυτοκίνητα με το αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη PDK και Sport Chrono Package (άρα και launch control), η Porsche υπόσχεται 0-100 km/h σε 4,9” και τελική 275 km/h. Δεν είναι τα απόλυτα νούμερα το ζητούμενο ωστόσο. Όσο το γεγονός ότι ακόμη και αυτός ο κινητήρας, ο μικρότερος του μοντέλου, έχει ό,τι χρειάζεται για να αναδείξει αυτό το υπέροχο πλαίσιο. Και δεν έχει να κάνει μόνο με την ισχύ αλλά και με τη δομή του. Η αρχιτεκτονική ξηρού κάρτερ επιτρέπει την τοποθέτηση πιο κοντά στο δρόμο, κατεβάζοντας χαμηλότερα το κέντρο βάρους του αυτοκινήτου. Τίποτα δεν έχει αφεθεί στην τύχη.

Καθαρόαιμο… GT

Στη συγκεκριμένη εκδοχή της η Boxster είναι ένα εκλεπτυσμένο GT, έχει όμως όλα τα στοιχεία του καθαρόαιμου για τη στιγμή που θα βρεθείς στο κατάλληλο περιβάλλον. Δεν είναι μόνο ότι έχει την τεχνολογία, αλλά και ότι την κάνει διαθέσιμη με έναν τρόπο που δεν σε αφήνει να αγιάσεις. Όσο καλούς τρόπους κι αν έχει στην καθημερινή κίνηση, με την αθόρυβη κύλιση, την πολύ καλή άνεση της ανάρτησης και την άψογη προστασία από τον αέρα, νιώθεις από το βάρος του τιμονιού και από τη σπιρτάδα των αντιδράσεων ότι έχει φτιαχτεί για κάτι άλλο. Για κάτι πολύ περισσότερο από απλώς χαλαρές βόλτες στην παραλιακή.

Σε κάθε ευκαιρία θέλεις να στρίψεις τον περιστροφικό διακόπτη ένα ή δύο κλικ προς τα δεξιά, επιλέγοντας το Sport ή Sport+ πρόγραμμα οδήγησης και να πιέσεις το γκάζι στην παχιά μοκέτα εξαντλώντας τη διαδρομή του. Να ακούσεις τον ήχο να αγριεύει, να αλλάζει ύφος και ένταση. Την ανάρτηση PASM με τα έξτρα ηλεκτρονικά ελεγχόμενα αμορτισέρ να σφίγγει και το αυτοκίνητο να ξεφορτώνεται θαρρείς με τη μία 100 κιλά. Το κιβώτιο, από εκεί που πριν νόμιζες ότι έχει μία ταχύτητα από το μηδέν ως το άπειρο και μόνο το παίξιμο της βελόνας του στροφομέτρου πρόδιδε το πέρασμα από τη μια σχέση στην άλλη, τώρα το νιώθεις να τις καρφώνει. Δεν αλλάζει ουσιαστικά ο χρόνος της κάθε αλλαγής, αλλά η αίσθηση. Ανεβάζει χιλιόμετρα με ένα ρυθμό συναρπαστικό αλλά ταυτόχρονα διαχειρίσιμο ακόμη και για δημόσιο δρόμο. Μπορείς να τη χαρείς χωρίς να νιώθεις εγκληματίας σε κάθε γκαζιά.

Το γκάζι έχει μια ελαφρά υστέρηση στην απόκριση. Old school αίσθηση Porsche Turbo. Με τη διαφορά ότι εδώ όταν φουσκώνει δεν σε απειλεί. Η δύναμη περνά αποτελεσματικά στο δρόμο, το πλαίσιο τη διαχειρίζεται με άνεση. Το έξτρα μπλοκέ διαφορικό βοηθάει, αλλά το ίδιο συμβαίνει και χωρίς αυτό, μιλώντας από προηγούμενη εμπειρία με αυτοκίνητο που δεν το είχε. Η ανάρτηση αποτελείται από γόνατα McPherson σε όλες τις γωνίες. Ακόμη και η πιο σφιχτή ρύθμιση δεν θυσιάζει την άνεση. Και κυρίως, δεν απαιτεί την τέλεια άσφαλτο για να λειτουργήσει όπως πρέπει. Δεν σε αγχώνει στα κατσαρά με νευρικές αναπηδήσεις, ενώ η κλίση είναι σε κάθε περίπτωση ελάχιστη. Στις γρήγορες καμπές εμπνέει απεριόριστη εμπιστοσύνη και μπορεί να κουβαλήσει φόρα που δοκιμάζει σοβαρά την αυτοπεποίθηση σου. Αλλά πρέπει να την εμπιστευτείς. Το τιμόνι σου δίνει όλη την πληροφορία αποκλείοντας την όποια ενόχληση. Το όριο είναι εξαιρετικά υψηλό και πέρα από αυτό οι αντιδράσεις της φιλικές, αφήνοντας όλο το περιθώριο ελέγχου. Σε αυτό το σενάριο, απλώς θα ανοίξει ελαφρώς την τροχιά της για να σου δείξει ότι αγγίζεις την υπερβολή.

Στα αργά κομμάτια, η απόλυτη ουδετερότητα που εξελίσσεται σε ελαφρά υποστροφή όσο το εμπρός μέρος δεν φορτίζεται σου αφήνει το περιθώριο να παίξεις με τη μεταφορά βάρους. Χάρη στο γραμμικό πεντάλ του φρένου μπορείς να τη ρυθμίσεις με ακρίβεια λίγων γραμμαρίων. Ακόμη και χωρίς κεραμικούς δίσκους, η δύναμη και η αντοχή των φρένων εννοείται ότι υπερκαλύπτει κάθε απαίτηση. Το κάθισμα, παρότι άνετο, στηρίζει σωστά το σώμα και σου μεταφέρει εγκαίρως όλα τα μηνύματα.

Μπορείς να την ξεκολλήσεις και να αξιοποιήσεις την πλούσια ροπή και το μπλοκέ, συνδυάζοντας οδηγική απόλαυση και ουσία. Δεν παίρνει μεγάλες γωνίες, με μισή (και κάτι) στροφή ανάποδο διορθώνει. Ούτε κρατά την θεαματική πόζα για πολλά μέτρα όπως μια M2, ας πούμε. Δεν είναι αυτή η λογική αυτής της κατασκευής. Σε αυτή τη φάση μπορεί να σκεφτείς ότι της λείπει δύναμη. Για να το πάρεις πίσω την αμέσως επόμενη στιγμή, όταν νιώσεις τη χορταστική επιτάχυνση στην έξοδο.

Στοίχημα

Η μέρα τελειώνει. Ο ήλιος έχει πλέον κατέβει χαμηλά. Αν τα σύννεφα δεν ήταν ακόμη χαμηλότερα θα βλέπαμε για λίγο ακόμη το τελευταίο πορτοκαλί φως πριν σβήσει ολοκληρωτικά στη θάλασσα. Μερικές σταγόνες βροχής δεν στάθηκαν αρκετές. Η 718 Boxster σαν αληθινή Porsche, σαν πραγματικό σπορ αυτοκίνητο, έχει περισσότερη δύναμη από αυτό το φυσικό φαινόμενο. Το στοίχημα είναι να κρατάς την οροφή ανοιχτή όσο περισσότερο γίνεται. Είναι νοοτροπία, στάση ζωής αυτή η θετική διάθεση στην οποία σε βάζει αυτό το αυτοκίνητο.

ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ. ΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...