Mε Peugeot 208 Rally4 στο ΟΑΚΑ: Στα χνάρια των «Θεών»! [video]
Με Peugeot 208 Rally4 στη Super Special Stage του Ολυμπιακού Σταδίου. Ακούγεται σαν ψέμα, αλλά είναι πραγματικότητα…
- -
- -
Στις 8 Σεπτεμβρίου του 2022, 60.000 θεατές κατέκλυσαν τις κερκίδες του Ολυμπιακού Σταδίου, χωρίς μάλιστα να διεξάγεται ποδοσφαιρικός αγώνας! Στον ίδιο χώρο που το 2004 πραγματοποιήθηκε η έναρξη των Ολυμπιακών Αγώνων, ο θίασος του WRC έστησε μία μοναδική παράσταση με πρωταγωνιστές ανθρώπους και μηχανές του Παγκόσμιου Πρωταθλήματος Ράλλυ. Η εικόνα του κατάμεστου ΟΑΚΑ που σηματοδότησε την αυλαία του ΕΚΟ Ράλλυ Ακρόπολις, μεταδόθηκε ζωντανά σε 150 χώρες και περισσότεροι από 50 εκατομμύρια τηλεθεατές απόλαυσαν ένα μοναδικό, και αναμφίβολα ιδιαίτερο θέαμα. Η ατμόσφαιρα που δημιούργησε ο κόσμος στις κερκίδες και ο ήχος των αγωνιστικών που πλαγιολίσθαιναν στη διπλή διαδρομή στο εσωτερικό του σταδίου, συνέθεσαν ένα σκηνικό γιορτής που όσοι βίωσαν από κοντά δύσκολα θα ξεχάσουν, έχοντας αποτυπωθεί στο… σκληρό δίσκο της μνήμης τους.
Όταν, λοιπόν, μέσα σε μία νύχτα έχεις βιώσει όλα τα παραπάνω από πρώτο χέρι και ξαφνικά σου ανοίγουν τις πύλες του ΟΑΚΑ, αρχικά τσιμπιέσαι και εν συνεχεία αρπάζεις την ευκαιρία. Αν συνυπολογίσεις πως θα έχεις στη διάθεση σου ακριβώς την ίδια διαδρομή που πριν από μερικές μέρες «έστριβαν» οι θεοί του WRC, ενώ θα βρίσκεσαι στο εσωτερικό μίας αγωνιστικής κατασκευής, αναρωτιέσαι αν βλέπεις κάποιο όνειρο. Και όμως! Η υπερειδική του ΟΑΚΑ ήταν στη διάθεση μας, ενώ ο Σάββας Λευκαδίτης μας εμπιστεύτηκε το Peugeot 208 Rally4, με το οποίο κατάφερε έχοντας τον Βαγγέλη Ακράτο στο δεξί μπάκετ και την υποστήριξη της Peugeot Γκάλλο, να τερματίσει στη 2η θέση της κατηγορίας RC4. «Μη με ξυπνάτε, όνειρο ζω»!
Η απόλυτη ηρεμία…
Οι εικόνες από το γεμάτο ΟΑΚΑ ήταν ακόμα νωπές και τη στιγμή που μπήκαμε στο εσωτερικό του σταδίου νομίζαμε πως οι ιαχές του κόσμου εξακολουθούσαν να αντηχούν. Οι κερκίδες μπορεί να ήταν άδειες, αλλά στα μάτια μας έμοιαζαν γεμάτες από ενθουσιώδεις θεατές. Οι προβολείς του Ολυμπιακού Σταδίου δημιουργούσαν μία μοναδική ατμόσφαιρα, με το Peugeot 208 Rally4 να ανεβάζει τη θερμοκρασία ακόμα και σταματημένο. Οι άνθρωποι της MotorsportGreece ήταν εξαρχής σαφής: «Για λόγους ασφάλειας θα πρέπει να κινηθείτε σε χαλαρούς ρυθμούς.» Συναίσθημα αντίστοιχο με το να σου βάζουν ένα ποτήρι με το ακριβότερο ουίσκι, αλλά να σου επιβάλλουν να το μυρίσεις και να μη το γευτείς. Ας είναι…
Πριν περάσουμε στην πίστα, πλησιάζουμε με δισταγμό και επεξεργαζόμαστε μαζί με τον Σάββα Λευκαδίτη και τον Βαγγέλη Ακράτο το Peugeot 208. Δεν είναι υπερβολή, πως αυτή τη στιγμή θεωρείται η κορυφαία επιλογή στην κατηγορία των προσθιοκίνητων αγωνιστικών της κατηγορίας RC4. Οι αγώνες Ράλλυ είναι στο DNA των Γάλλων και το αποδεικνύουν με κάθε δημιουργία που βγαίνει από τα εργαστήρια της Peugeot Sport εδώ και δεκαετίες. Τα προηγούμενα χρόνια πρωταγωνιστούσαν στην κατηγορία με το ατμοσφαιρικό 208 R2, αλλά με δεδομένο ότι ζούμε στην εποχή της υπερτροφοδότησης και ακολουθώντας το παράδειγμα της Ford με το Fiesta, φρόντισαν η νεότερη γενιά της αγωνιστικής εκδοχής του γαλλικού σούπερμινι να είναι σύμφωνη με τις προσταγές της εποχής…
Έτσι, κάτω από το εμπρός καπό βρίσκεται ο γνωστός υπερτροφοδοτούμενος 1.2 Puretech, που μετά τις περιποιήσεις των Γάλλων τεχνικών αποδίδει 212 ίππους στις 5.450 rpm. Η υψηλή τιμή ισχύος, συνδυάζεται και με αντίστοιχα εντυπωσιακή ροπή, με τον οδηγό να έχει στη διάθεση του 290 Nm από τις 3.000 rpm. Το αμάξωμα εκτός από ενισχυμένο και ραμμένο, φέρει κλωβό ασφαλείας σύμφωνα με τις τελευταίες προδιαγραφές της Παγκόσμιας Ομοσπονδίας, ενώ από το εσωτερικό του έχει αφαιρεθεί οτιδήποτε περιττό. Κάπως έτσι, ζυγίζει μόλις 1.080 kg, νούμερο που αποκτά ακόμα μεγαλύτερο ενδιαφέρουν αν συνυπολογίσουμε τους 212 ίππους απόδοσης του κινητήρα. Φυσικά, η ανάρτηση έχει αντικατασταθεί με ρυθμιζόμενη της Ohlins, ενώ ένα μηχανικό μπλοκέ διαφορικό αναλαμβάνει να περάσει την αυξημένη ισχύ από τους μπροστινούς τροχούς στο δρόμο.
Όσον αφορά το σύστημα μετάδοσης, η χρήση ενός μηχανικού σειριακού κιβωτίου πέντε σχέσεων που φέρει την υπογραφή της Sadev αναβαθμίζει ακόμα περισσότερο την κατασκευή. Υδραυλικό είναι το χειρόφρενο –και φυσικά κάθετα τοποθετημένο δίπλα στον σειριακό επιλογέα– ενώ για την βελτίωση του συστήματος πέδησης ευθύνεται η Alcon. Το 208 φέρει αεριζόμενα τετραπίστονα δισκόφρενα εμπρός και πίσω, σε διάσταση 283 και 290 mm εμπρός/πίσω, πάντα στη χωμάτινη εκδοχή του, ενώ οι τροχοί έχουν διάσταση 15 ιντσών. Αξίζει να σημειώσουμε και την παρουσία του μεγάλου δοχείου καυσίμου στο πίσω μέρος, με χωρητικότητα 60 lt! Στοιχείο απαραίτητο στους αγώνες Ράλλυ…
Σπάζοντας τη σιωπή…
Καλή η θεωρία, αλλά όταν έχεις απέναντι σου μία αγωνιστική κατασκευή, αυτό που περιμένεις με ανυπομονησία είναι να περάσεις στο εσωτερικό της. Η διαδικασία εισόδου μόνο εύκολη δεν είναι, αφού η «χιαστή» του κλωβού ασφαλείας στο πλάι, σε συνδυασμό με τη μπάρα του ρολ κέιτζ στην μπροστινή κολώνα απαιτούν συγκεκριμένη διαδικασία για να γλιστρήσεις στο μπάκετ. Προς έκπληξη μας καταφέρνουμε να βολευτούμε στη θέση του Σάββα Λευκαδίτη, ο οποίος έχει αναλάβει χρέη ξεναγού. Μπροστά από τον οδηγό υπάρχει μία μικρή οθόνη, με διαφορετική απεικόνιση σε road και stage mode, όπου και υπάρχουν περιορισμένες αλλά ζωτικές πληροφορίες. Ακριβώς δίπλα, το μάτι πέφτει στον κάθετα τοποθετημένο επιλογέα του σειριακού κιβωτίου, ενώ ακριβώς δίπλα με μία διακριτική κόκκινη-κίτρινη ταινία για να ξεχωρίζει, βρίσκεται αυτός του υδραυλικού χειρόφρενου.
Όλες οι επιλογές διαχείρισης και λειτουργιών του 208 εντοπίζονται στην κεντρική κονσόλα. Εκεί βρίσκεται ο γενικός του αυτοκινήτου, το κουμπί εκκίνησης, η επιλογή ανάμεσα σε road και stage mode, αλλά και αυτή της χαρτογράφησης ανάλογα την επιφάνεια. Πιο συγκεκριμένα, το 208 διαθέτει διαφορετική λειτουργία του κινητήρα και του anti-lag για άσφαλτο και χώμα, ενώ σε κάθε μία από τις δύο επιφάνειες, ο οδηγός μπορεί να επιλέξει τρία διαφορετικά προγράμματα. Αυτά φυσικά είναι λεπτομέρειες για τον ευκαιριακό δοκιμαστή, αφού την ώρα που αφήνουμε το βλέμμα μας να ταξιδέψει στο εσωτερικό του 208 σκεφτόμαστε τις πολεμικές συνθήκες που θα επικρατούσαν στον ίδιο χώρο επί τρεις ημέρες στις ειδικές διαδρομές του ΕΚΟ Ράλλυ Ακρόπολις. Με τον Σάββα Λευκαδίτη να οδηγεί το γαλλικό «όπλο» στο όριο και τη φωνή του Βαγγέλη Ακράτου να καθορίζει το ρυθμό «διαβάζοντας» το δρόμο. Δεν το κρύβουμε, μας έχει λείψει η αίσθηση, αλλά αυτό είναι άλλο θέμα…
«Πατάς τον κεραυνό, μετά το Start και παίρνει μπροστά», απλές λιτές οδηγίες από το Σάββα και με συνοπτικές διαδικασίες ο κινητήρας του 208 έρχεται στη ζωή. Η χρήση του συμπλέκτη είναι επιτακτική μόνο στην εκκίνηση. Μετά τον ξεχνάς, και είναι γνωστό πως οι οδηγοί αγώνων ουσιαστικά «παρκάρουν» το αριστερό πόδι πάνω στο φρένο. Συμπλέκτης, λοιπόν, και με δύναμη τραβάς το επιλογέα προς το πίσω για να επιλεχθεί η πρώτη σχέση. Ο μεταλλικός ήχος που συνοδεύει την παραπάνω διαδικασία εξιτάρει τις αισθήσεις και σε αναστατώνει ευχάριστα. Τα πρώτα μέτρα είναι αναγνωριστικά και ουσιαστικά προσπαθούμε να απορροφήσουμε το παραμικρό από το 208, αλλά και να αποτυπώσουμε στο μυαλό μέρος της πίστας. Στον πραγματικό αγώνα, οι αγωνιζόμενοι έκαναν δύο πλήρεις γύρους καλύπτοντας συνολικά μία απόσταση 1,95 km. Η κάθε μία διαδρομή έχει πλάτος λίγο μεγαλύτερο από 7 m, ενώ για την κατασκευή της χρειάστηκαν να δουλέψουν περισσότεροι από 200 άνθρωποι. Μέσα σε οκτώ μέρες και αφού χρησιμοποιήθηκαν 1.000 κυβικά μέτρα χαλίκι, 4.000 τετραγωνικά μέτρα ξύλο, 120 τόνοι χάλυβα και 1.004 μέτρα προστατευτικά στηθαία, το γήπεδο του Ολυμπιακού Σταδίου μεταμορφώθηκε σε υπερειδική.
«Μπαμ και μπουμ» οι κουμπουριές!
Σε ρυθμούς βόλτας -συγκεκριμένα στο road mode- τίποτα δεν μαρτυρά τις δυνατότητες της κατασκευής. Ο κινητήρας βρίσκεται σε… καταστολή και μένει η αίσθηση που προσφέρει η αλλαγή των σχέσεων με τον σειριακό επιλογέα και η αίσθηση των φρένων για να σου θυμίσουν ότι ακόμα δεν έχεις δει τίποτα. Όπως σε κάθε αγωνιστικό, το πεντάλ του φρένου δεν έχει υποβοήθηση, κάτι που σημαίνει ότι πρέπει να το πατήσεις με δύναμη για να αρχίσει το αυτοκίνητο να επιβραδύνει. Αν το κάνεις με την αντίστοιχη δύναμη που θα το έκανες σε ένα συμβατικό αυτοκίνητο, το πιο πιθανό είναι να πανικοβληθείς και να θεωρήσεις πως δεν δουλεύει…
Τη στιγμή που θα πατήσεις το κουμπί που αναγράφει την ένδειξη «Stage», η κατάσταση σοβαρεύει. Ξαφνικά νιώθεις πως όλοι οι μεταλλικοί ήχοι στο εσωτερικό είναι πιο έντονοι, το anti-lag τίθεται σε λειτουργία και η παρουσία του σκίζει την ηρεμία που επικρατεί θυμίζοντας πυροβολισμούς καραμπίνας. Μαζί έχει ξυπνήσει και ο κινητήρας, που ανταποκρίνεται με διαβολεμένη αμεσότητα στο παραμικρό πάτημα του γκαζιού. Έχει δύναμη από χαμηλά, με δεδομένο το γεγονός ότι με τη χωμάτινη χαρτογράφηση η λειτουργία του είναι εστιασμένη στη γραμικότητα της απόδοσης της ισχύος, ενώ στις μεσαίες αποδίδει τα μέγιστα. Θυμίζει περισσότερο σε λειτουργία κινητήρα αγωνιστικών της κατηγορίας Ν, κάτι λογικό ελέω της παρουσίας του τούρμπο, και ουσιαστικά τα «λαμπάκια» που υποδηλώνουν την επιλογή της επόμενης σχέσης, γεμίζουν λίγο πάνω από τις 6.000 rpm. Ο ήχος στο εσωτερικό είναι πλέον εκκωφαντικός και η χρήση του σειριακού επιλογέα είναι το κερασάκι στην τούρτα. Θέλει δύναμη τόσο στο ανέβασμα, όσο και στο κατέβασμα, και ουσιαστικά αποτελεί διαδικασία που εξιτάρει όλες σου τις αισθήσεις. Έστω και σε σβέλτους ρυθμούς, συνειδητοποιείς πόσο σημαντική είναι η απουσία της υποβοήθησης στο πεντάλ του φρένου, βοηθώντας στο να επιβραδύνεις ιδανικά όσο χρειάζεται, αλλά και στη χρήση του με το αριστερό.
Την ίδια ώρα, το τιμόνι περισσότερο θυμίζει χειρουργικό εργαλείο, αφού η παραμικρή μετακίνηση του μεταφράζεται σε άμεση μετατόπιση του εμπρός μέρους. Μέχρι να το συνηθίσεις, είναι πιθανό να κλείνεις προς το εσωτερικό περισσότερο από όσο χρειάζεται, με αποτέλεσμα να χάνεις την ιδανική γραμμή λόγω της αμεσότητας που το διακρίνει. Τώρα αν αναρωτιέστε για τη συμπεριφορά του, με χωμάτινα ελαστικά στο γλιστερό οδόστρωμα της υπερειδικής και γνωρίζοντας ότι δεν πρέπει να πιέσουμε, μας έκανε εντύπωση η κατευθυντικότητα και η αμεσότητα στην αλλαγή πορείας, η αίσθηση που προσφέρει στον οδηγό το στιβαρό πλαίσιο, αλλά και το πόσο καλά ζυγισμένο είναι. Ο καθ’ ύλην αρμόδιος, ο Σάββας Λευκαδίτης, μας ανέφερε χαρακτηριστικά ότι είναι εξαιρετικά φιλικό και προβλέψιμο στις αντιδράσεις του. Η συμπεριφορά του είναι εξαιρετικά ρυθμίσιμη με το γκάζι και με τον τρόπο που θέλει ο οδηγός να κινηθεί. Είτε ακολουθώντας καθαρές γραμμές, είτε επιλέγοντας την τοποθέτηση πριν την στροφή, εκμεταλλευόμενος σε κάθε περίπτωση το εξαιρετικό πλαίσιο. Μπορεί να μη διαπιστώσαμε όλα τα παραπάνω στην πράξη, αλλά η αίσθηση που αποκομίσαμε είναι πως το 208 Rally4 θα είναι απολαυστικό στο χώμα…
Δείτε το video με το 208 Rally4 στο ΟΑΚΑ:
Ένα γύρο ακόμα…
Η χρήση της διαδρομής της EKO Super Special Stage είχε φυσικά χρονικό περιορισμό και τη στιγμή που μας έκαναν νόημα πως έπρεπε να αποχωρήσουμε νιώσαμε μία μικρή απογοήτευση. Δεν σας κρύβουμε, πως αν μας άφηναν θα μπορούσαμε να γυρνάμε στη διαδρομή για μερικές ώρες ακόμα μέχρι να σβήσουν τα φώτα του Ολυμπιακού Σταδίου. Ακόμα και αν γνωρίζουμε πως σε μία χωμάτινη διαδρομή η έκκριση αδρεναλίνης θα ήταν ακόμα μεγαλύτερη… Ακόμα και έτσι, όμως, πήραμε μία αίσθηση από μία σύγχρονη αγωνιστική κατασκευή, δείγμα γραφής των Γάλλων της Peugeot Sport. Μπορεί να ανήκει στην μικρότερη κατηγορία των αυτοκινήτων με κίνηση στους δύο τροχούς, αλλά άμεσα συνειδητοποιείς ότι πρόκειται για ένα πραγματικό «όπλο», το οποίο μπορεί να σημειώσει κορυφαίους χρόνους στις ειδικές διαδρομές. Φυσικά και δεν είναι παιχνίδι. Απαιτεί γνώση και ταλέντο, όπως αυτό που χαρακτηρίζει τον πρώην Πρωταθλητή F2 Σάββα Λευκαδίτη, για κινηθείς στο όριο και να εκμεταλλευθείς στο έπακρο τις δυνατότητες του. Είναι μία πολεμική μηχανή, με την οποία ο ευκαιριακός δοκιμαστής θα νιώσει έστω σε μικρό βαθμό πως είναι να βρίσκεσαι στη θέση του αγωνιζόμενου. Πόσω μάλλον πατώντας στην ίδια άσφαλτο που «έστριψαν» οι θεοί του Παγκόσμιου Πρωταθλήματος Ράλλυ στο ΕΚΟ Ράλλυ Ακρόπολις. Σε ένα ιδανικό σκηνικό που περισσότερο θύμιζε όνειρο.
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΕΥΗ ΠΕΡΡΑΚΗ