Δοκιμή Alfa Romeo Tonale 1.5 Hybrid 160 PS: Χάρμα οφθαλμών
Κάλλιστα θα μπορούσε να ισχυριστεί κανείς πως οι Alfa δημιουργήθηκαν για να σαγηνεύουν και η μπλε Tonale των 160 ίππων συνδυάζει υψηλή αισθητική και αποδοτικότητα.
- -
- -
με μια ματιά
H Alfa Romeo Tonale ήρθε για να κλέψει τις καρδιές κοινού και κριτικών και στην έκδοση των 160 ίππων πλέον έχει και την ισχύ για να υποστηρίξει τα δυναμικά χαρακτηριστικά του υπόλοιπου συνόλου.
Η Tonale έχει ήδη κλέψει βλέμματα, καρδιές και μαζί τις εντυπώσεις, καθώς θα μπορούσαμε να πούμε ότι έφερε το συναίσθημα σε μία κατηγορία που κατά βάση αναλώνεται στο κυνήγι του «τέλειου». Το τέλειο SUV που συνδυάζει compact διαστάσεις με χώρους, οικονομία, απόδοση και άλλα στοιχεία του είδους. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες όμως μοιάζουν να απορροφήθηκαν τόσο πολύ στην προσπάθεια δημιουργίας του «τέλειου», που οι δημιουργίες τους -αν και εξαιρετικές- καταλήγουν να μοιάζουν αρκετά μεταξύ τους. Η Alfa Romeo από την πλευρά της, κατάφερε να φτιάξει ένα μεσαίο SUV που τσεκάρει τα απαραίτητα κουτάκια που προστάζει η εποχή -υβριδισμός και πλούσιο τεχνολογικό υπόβαθρο- και ταυτόχρονα καταφέρνει να προσελκύει τα βλέμματα θαυμασμού. Ειδικά στην περίπτωση του μοντέλου δοκιμής, το οποίο και είναι έκδοση λανσαρίσματος «Edizione Speciale». Με την ζωηρή μπλε απόχρωση και το κορυφαίο κινητήριο σύνολο που διαθέτει η γκάμα αυτή τη στιγμή, απόδοσης 160 ίππων με την mild-hybrid τεχνολογία.
Εμφάνιση… για πρωτάθλημα
Κοιτώντας τον διεκδικητή από την γειτονική χώρα και τους ανταγωνιστές του στην κατηγορία των C-SUV, ο συνειρμός με την εθνική Ιταλίας στο Euro του 2020 (ή 2021 αν θέλετε. Να ‘ναι καλά ο covid-19…) είναι αναπόφευκτος. Αν και όλες οι χώρες έστειλαν το ανφάν γκατέ των παικτών που διέθεταν, οι Ιταλοί απλά έκλεβαν τα βλέμματα πριν καν ξεκινήσει το παιχνίδι μιας και κυκλοφορούσαν ντυμένοι με κουστούμια Armani ραμμένα ειδικά για την περίσταση. Ποιος να τους ανταγωνιστεί; Το ίδιο συμβαίνει και με την Tonale όταν στέκεται δίπλα στα υπόλοιπα μοντέλα του segment. Από τη μία μεριά είναι τα σύγχρονα C-SUV, με αρκετά κοινά στοιχεία μεταξύ τους, τα οποία έχουν σμιλευτεί σύμφωνα με τα θέλω του κοινού. Και από την αντίπερα όχθη βρίσκεται η υψηλή ραπτική των Ιταλών. Όπως διαπιστώσαμε και στην πρώτη επαφή που είχαμε πριν λίγο καιρό με την μικρότερη έκδοση των 130 ίππων, η κατηγορία που κυριεύεται από την λογική απέκτησε μία σταρ.
Πιο εύκολα αναφέρεσαι σε αυτή λες και πρόκειται για έμψυχο ον παρά για αντικείμενο… Με το μοναδικό της… «βλέμμα», διδάσκει στην αυτοκινητοβιομηχανία πως αναδεικνύεται με χάρη μία μεγάλη μάσκα. Τα τριπλά φωτιστικά σώματα σε κάθε μεριά τιμούν το πλούσιο παρελθόν της εταιρείας, όντας μοντέρνα και ταυτόχρονα κορυφαία σε συνθήκες χαμηλού φωτισμού. Παρατηρώντας την από το πλάι, η εικόνα του αμαξώματος διακρίνεται από τις καθαρές γραμμές, μιας και οι μαύρες ζάντες των 20 ιντσών με τις κόκκινες τετραπίστονες δαγκάνες αρκούν για να εντυπωσιάσουν, ταιριάζοντας μάλιστα άψογα με τα μαύρα καλύμματα των καθρεπτών και το λογότυπο Speciale στα φτερά.
Στο πίσω μέρος, η Tonale δεν χρειάζεται ψεύτικες απολήξεις για να εντυπωσιάσει… Eυτυχώς! Η φωτεινή υπογραφή που ενώνει τις δύο άκρες του αμαξώματος σε συνδυασμό με το όνομα του μοντέλου γραμμένο καλλιγραφικά ακριβώς από κάτω, ολοκληρώνουν μία πραγματικά εκθαμβωτική εικόνα. Κάτι το οποίο φρόντιζαν με την προσοχή τους να μας υπενθυμίζουν όσοι έβλεπαν την μπλε σιλουέτα της στο δρόμο. Αλλά και με τα σχόλια θαυμασμού που αποκόμιζε σε κάθε ευκαιρία, ή τα κινητά που έβγαιναν βιαστικά στο φανάρι από οδηγούς διπλανών αυτοκινήτων για να τραβήξουν μία φωτογραφία. Πόσους από τους ανταγωνιστές της έχετε δει να προκαλούν τέτοιες αντιδράσεις;
Περιποιημένη και οδηγοκεντρική
Αυτά είναι τα δύο πρώτα επίθετα με τα οποία θα περιγράφαμε την καμπίνα της Tonale. Την εξωτερική εμφάνιση που τόσο εκθειάσαμε στις προηγούμενες παραγράφους έρχεται να υποστηρίξει το προσεγμένο εσωτερικό. Ποιοτικά υλικά, κορυφαία σχεδίαση, και άψογο φινίρισμα. Αυτά αρκούν για την δημιουργία ενός περιβάλλοντος που δεν πρόκειται να βαρεθείς όσα χιλιόμετρα κι αν κάνεις. Μαλακές επιφάνειες με άριστη συναρμογή και υφή, και ένα cockpit που συνδυάζει τον αναπόφευκτο SUV χαρακτήρα με την οδηγοκεντρική προσέγγιση. Κάθεσαι όσο ψηλά χρειάζεται ώστε να έχεις πολύ καλή ορατότητα περιμετρικά, αλλά με τα χειριστήρια στραμμένα προς την πλευρά του οδηγού, προδίδοντας τις καταβολές του μοντέλου. Αντίστοιχα, η πρακτικότητα δίνει το παρών με elegant τρόπο και χωρίς να φωνάζει, χάρη στις θήκες για μικροαντικείμενα εμπρός από τον επιλογέα, ο οποίος κρύβει και τη θέση επαγωγικής φόρτισης, όπως και με τις ποτηροθήκες, αλλά και το ποιοτικό υποβραχιόνιο με τον γενναιόδωρο χώρο αποθήκευσης. Το ίδιο άνετο και ευχάριστο είναι το περιβάλλον και για τους πίσω επιβάτες με άπλετο χώρο για το κεφάλι και τα πόδια, ενώ ο χώρος αποσκευών των 500 λίτρων μπορεί να θεωρηθεί ικανοποιητικός για την κατηγορία.
Το τεχνολογικό υπόβαθρο ίσως να είναι και το κερασάκι στην τούρτα, με την Tonale παραδίδει μαθήματα εργονομίας και χρηστικότητας. Οι δύο οθόνες με την τάχιστη απόκριση που βρίσκονται στον βασικό εξοπλισμό και εκτελούν χρέη πίνακα οργάνων και infotainmentμ έχουν μέγεθος 12,3” και 10,25”, αντίστοιχα. Μπροστά από τον οδηγό ο ψηφιακός πίνακας έχει μεγάλες δυνατότητες διαμόρφωσης, ενώ ταυτόχρονα αν επιλέξεις τα κλασικά γραφικά, κατευθείαν ξυπνούν μνήμες από ιστορικές δημιουργίες τους παρελθόντος. Οι αναλογικοί δείκτες, ο διαχωρισμός μεταξύ των αριθμών με αυτούς που βρίσκονται χαμηλά να είναι ανάποδα, η αντικατάσταση του κλασικού “rpm” στο στροφόμετρο με “giri”, δημιουργούν ένα ευχάριστο παιχνίδι αναμνήσεων. Περνώντας στην κεντρική κονσόλα, εκτός από την εκλεπτυσμένη διάταξη και ισορροπία μεταξύ οθόνης και φυσικών διακοπτών, το αναβαθμισμένο σύστημα πολυμέσων προσφέρει όλα όσα θα μπορούσες να ζητήσεις. Η οθόνη αφής υποστηρίζει ασύρματο Apple CarPlay και έχει εύκολα λειτουργικό μενού, μαζί με επιπλέον δυνατότητες όπως η προσθήκη πρακτικών widgets που διαμορφώνονται ανάλογα τις προτιμήσεις του οδηγού. Χαμηλότερα, υπάρχουν μερικά βασικά χειριστήρια για τον κλιματισμό (το πλήρες μενού βρίσκεται στην οθόνη) και βέβαια, πιο κάτω εντοπίζεται το περιστροφικό χειριστήριο για το γνωστό DNA.
Το κάτι που της έλειπε
Βέβαια, για να εκμεταλλευθείς το DNA, κάτω από το εμπρός καπό πρέπει να βρίσκεται ένας κινητήρας με αυξημένο οδηγικό ενδιαφέρον. Οδηγώντας την πρώτη εξηλεκτρισμένη Alfa Romeo στην έκδοση των 130 ίππων παρατηρήσαμε πως κάτι της έλειπε. Κάτι ξένιζε και αυτό ήταν η ισχύς ή καλύτερα η απουσία αυτής. Το υπόλοιπο σύνολο ήταν τόσο ικανό που έκανε τους 130 ίππους να μοιάζουν λίγοι, γι’ αυτό ήρθε η έκδοση των 160 ίππων να διορθώσει αυτή την… αδικία. Τουλάχιστον έως ότου οδηγήσουμε την κορυφαία σε απόδοση, plug-in hybrid εκδοχή. Στην περίπτωση μας, ο υπερτροφοδοτούμενος 1.500άρης VGT (Variable-Geometry Turbo ή turbo μεταβλητής γεωμετρίας) αποδίδει όπως προαναφέραμε 160 ίππους και 240 Nm ροπής, ενώ συνδυάζεται με το ισχυρότερο mild-hybrid σύστημα της αγοράς. Ο ηλεκτροκινητήρας των 20 ίππων και των 55 Nm ροπής, επιτρέπει στην Tonale να κινηθεί αμιγώς ηλεκτροκίνητα σε συνθήκες χαμηλού φορτίου, καθώς τροφοδοτείται από μία μπαταρία χωρητικότητας 0,8 kWh. Πρόκειται ουσιαστικά για την διπλάσια χωρητικότητα από αυτή που διαθέτει οποιοδήποτε άλλο ήπια υβριδικό σύνολο της αγοράς.
Μην περιμένετε βέβαια ολοκληρωτικά αθόρυβες μετακινήσεις μηδενικών ρύπων, αλλά αν είστε ευγενικοί με το γκάζι και έχετε την ατυχία να κινείστε με αργό ρυθμό στην κίνηση, μπορεί να καταφέρετε να κινηθείτε εντός πόλης με ελάχιστη συμβολή από το θερμικό μοτέρ. Απ’ όπου κι αν αντλείτε ενέργεια, είτε από τον 1.5 turbo είτε από τον ηλεκτροκινητήρα, αυτή περνά μέσα από ένα κιβώτιο TCΤ διπλού συμπλέκτη επτά σχέσεων. Το συγκεκριμένο σύνολο με το γκάζι στο πάτωμα θα καταφέρει να ολοκληρώσει το σπριντ έως τα πρώτα 100 km/h σε 8,8 sec, ενώ θα σταματήσει να επιταχύνει στα 210 km/h. Καθόλου άσχημες επιδόσεις για μία κατασκευή που ξεπερνά τον 1,5 τόνο (1.525 kg). Από πλευράς κατανάλωσης, η Tonale εκπλήσσει ευχάριστα, αποδεικνύοντας έμπρακτα την αποτελεσματικότητα του υβριδικού συνόλου. Σε ήπιες αστικές μετακινήσεις ο δείκτης βρισκόταν στα 6,7 lt/100km, ενώ χωρίς υποχωρήσεις και συμβιβασμούς, μία τιμή της τάξης των 7,4 lt/100km ήταν άκρως ρεαλιστική. Υπό συνθήκες συνεχούς πίεσης η μέγιστη τιμή που καταγράφηκε ήταν τα 8,5 lt/100km. Διόλου άσχημα για ένα οικογενειακό SUV.
γλυκά
- Σχεδίαση
- Ποιότητα υλικών
- Συναρμογή
- Επιδόσεις
- Οδική συμπεριφορά
- Κατανάλωση
- Χώροι
- Ηχομόνωση
ξινά
- Ελαφρύ τιμόνι
- Υπερπροστατευτικό ESP
Μία πραγματική Alfa;
Περνώντας στο οδηγικό κομμάτι, από την πρώτη μας κιόλας επαφή είχαμε πάρει μία γεύση από τις ικανότητες της Tonale, που έδειχνε να αδικείται από τον κινητήρα. Τώρα, όμως, που το μηχανικό σύνολο έχει «ψυχή», το οικογενειακό SUV των Ιταλών αποδεικνύεται απολαυστικό. Η ανεξάρτητη σε όλους τους τροχούς ανάρτηση με γόνατα McPherson εμπρός και πίσω, ελέγχει πολύ καλά το αμάξωμα, ενώ παρά την σφιχτή της ρύθμιση και το χαμηλό προφίλ των ελαστικών, δεν κουράζει. Αντιθέτως περνά άνετα από τις ανωμαλίες και σου δίνει πάτημα να το εμπιστευθείς, αφού μοιάζει δεδομένο πως δεν θα σε τρομάξει με απότομες αντιδράσεις. Το μπροστινό σύστημα μπορεί να θεωρηθεί ως το κορυφαίο στο segment, ενώ η γρήγορη κρεμαγιέρα μπορεί να σε κάνει στιγμιαία να νομίζεις ότι οδηγείς Giulia. Το μοναδικό παράπτωμα του συστήματος διεύθυνσης μπορούμε να πούμε ότι είναι το βάρος, καθώς μόνο στο πρόγραμμα Dynamic αποκτά το επιθυμητό και συμβαδίζει με το υπόλοιπο σύνολο. Από πλευράς αίσθησης δεν θα σε απογοητεύσει, ενώ θα ακολουθήσει πιστά την πορεία που έχεις χαράξει υπό την προϋπόθεση πως δεν θα υπερβάλεις.
Η πρόσφυση είναι υπέρ-αρκετή χάρη στη γόμα της Pirelli, ενώ οι εντυπωσιακές κόκκινες δαγκάνες της Brembo με τους αεριζόμενους δίσκους δείχνουν να χρειάζονται το τετράφυλλο τριφύλλι των QV για να εξαντλήσουν τα όρια τους. Με σχεδόν άψογη κατανομή βάρους, κάτι στο οποίο βοηθά και η τοποθέτηση της μπαταρίας στο τούνελ μετάδοσης αντί για τον χώρο κάτω από το πορτμπαγκάζ, η Tonale δείχνει άψογα ζυγισμένη. To ESP ακόμα και απενεργοποιημένο είναι έτοιμο να εμπλακεί, κάτι που στην έκδοση των 160 ίππων το καταλαβαίνεις ακόμη και στις εξόδους των στροφών με το γκάζι στο πάτωμα, μιας και δεν φαίνεται να έχεις πρόσβαση σε όλη την ισχύ αν δεν ισιώσει τελείως το τιμόνι. Αφού ισιώσει όμως, οι 30 επιπλέον ίπποι χαρίζουν άλλη χάρη στις ευθείες μεταξύ των στροφών. Δεν είναι τόσο η εκρηκτικότητα όσο η πιο γεμάτη αίσθηση στις μεσαίες. Όταν εξαντλήσεις όλο το φάσμα στροφών, ιδανικά με τον λεβιέ στην θέση manual, τότε τραβάς το δεξί από τα δύο απολαυστικά μεταλλικά paddles και συνεχίζεις. Φυσικά όλα αυτά γίνονται με το χειριστήριο για τα προγράμματα οδήγησης στην θέση D, μιας και η διαφορά στην απόδοση από το ένα στο άλλο είναι αρκετά μεγάλη.
Σε πιο χαλαρές και ταξιδιάρικες συνθήκες τώρα, τα προγράμματα N (Natural) και A (Advanced Efficiency) φροντίζουν να φέρουν το C-SUV στα μέτρα των περιστάσεων. Ιδανικά για καθημερινή χρήση το Natural είναι το μόνο που θα χρειαστεί, καθώς το πρόγραμμα A στοχεύει στη μέγιστη οικονομία καυσίμου και πιο πιθανό είναι να σε αποσυντονίσει. Αναμφίβολα, στις απλές μετακινήσεις και τα δύο θα καλύψουν όλες τις ανάγκες για άνεση και οικονομία. Μοναδική παραφωνία είναι η αρκετά μειωμένη απόκριση στο γκάζι σε σχέση με το Dynamic. Τέλος, σε ανοιχτό δρόμο το μεσαίο SUV της Alfa απλά δεν πρόκειται να κουραστεί ποτέ. Και μαζί του ούτε κι εσείς. Η ανάρτηση αποσβένει άψογα, η ηχομόνωση φροντίζει να κρατήσει όλους του περιττούς θορύβους εκτός της καμπίνας και εντός αυτούς που βγαίνουν από το εξαιρετικό ηχοσύστημα και κινητήριο σύνολο αποδίδει άψογα ζητώντας μικρό αντίτιμο σε καύσιμο.
συμπέρασμα
Με τη σημερινή εποχή να θέλει τα SUV να αποτελούν τα πιο δημοφιλή μοντέλα της αγοράς, όσο και να τρίζουν τα κόκκαλα του Enzo και του Ferruccio, όποια μάρκα θέλει να επιβιώσει και να γεμίσει τα ταμεία της, πρέπει να έχει τουλάχιστον ένα υπερυψωμένο μοντέλο στην γκάμα της. H Alfa Romeo πλέον έχει δύο και μάλιστα φαίνεται να έχει ποντάρει όλες τις μάρκες της στην Tonale. Αν θα κερδίσει; Η τιμή εκκίνησης των 37.300 ευρώ για την έκδοση των 130 ίππων την τοποθετεί σε άμεσο ανταγωνισμό με τις premium επιλογές του segment. Και κρίνοντας από όσα προσφέρει, έχει όλα τα εφόδια για να φέρει το τρόπαιο και πάλι στην Ιταλία.