Δοκιμή BMW X1 xDrive23d: Με κινητήρα diesel και τετρακίνηση
H BMW ανασυγκροτεί τις δυνάμεις της στο πεδίο μάχης των premium SUV και παρουσιάζει την ολοκαίνουργια X1. Η υπεροπλία της είναι ξεκάθαρη στην τετρακίνητη έκδοση xDrive23d των 211 ίππων!
- -
- -
με μια ματιά
Η BMW X1 πάντα ήταν πρωταγωνιστής στην κλάση των premium μεσαίων SUV. Στη νεότερη εκδοχή της «γέμισε» τεχνολογίες, μεγάλωσε σε χώρους και δεν έχασε τη συμμετοχική οδική συμπεριφορά που γνωρίζαμε από τις προηγούμενες. Η τετρακίνητη diesel έκδοση xDrive23dτων 211 ίππων είναι εκπληκτικά ολοκληρωμένη σε όλους τους τομείς και σίγουρα ακολουθεί τον σωστό δρόμο για την κορυφή της κατηγορίας.
Η BMW ήταν από τις εταιρείες που έπιασαν νωρίς τον παλμό των SUV και δεν άργησε να ξεδιπλώσει στην αγορά μια ευρεία γκάμα μοντέλων. Το 2009 ξεκίνησε η ιστορία της X1 και η πορεία της δεν άργησε να εξελιχθεί σε success story, πατώντας με σταθερά τα πόδια στην premium μεσαία κατηγορία. Η απήχηση των SUV αυτού του μεγέθους, πάντως, είχε σαν συνέπεια την εξέλιξη του είδους. Ο ανταγωνισμός έγινε αδυσώπητος και οι μεγάλοι premium κατασκευαστές -κυρίως από τη Γερμανία- δεν έμειναν με σταυρωμένα τα χέρια, κλιμακώνοντας την ένταση στο… πεδίο μάχης. Κανένα πρόβλημα! Η BMW απάντησε, το 2015 με τη δεύτερη γενιά της X1 και επτά χρόνια (αλλά και σχεδόν 2 εκατομμύρια πωλήσεις) μετά, φτάνουμε στο σήμερα.
Μεγαλύτερη, ομορφότερη, καλύτερη
Παρά τις πιο τολμηρές δημιουργίες που παρουσιάστηκαν στους τελευταίους μήνες, η BMW προτίμησε να κρατήσει πιο ήπιους τόνους στην περίπτωση της νέας X1. Αισθητικά, δεν αλλάζει τα δεδομένα συγκριτικά με την προηγούμενη, αλλά αυτό σε καμία περίπτωση δεν σημαίνει ότι δεν είναι άμεσα αναγνωρίσιμη ως νέα. Η μεγάλη μάσκα αποτελεί βέβαια σημείο κατατεθέν, όπως και τα φωτιστικά σώματα που φτάνουν μέχρι τα φτερά.
Στο πίσω μέρος τόλμησαν περισσότερο, όπως αποδεικνύεται από τα LED φανάρια με το έντονο ανάγλυφο, αλλά και τον γεμάτο ακμές προφυλακτήρα. Κοιτάζοντας τη νέα X1 από το πλάι, φαίνεται ότι το συνολικό μήκος έχει μεγαλώσει, φτάνοντας αισίως στα 4,5 μέτρα. Αυτό που παρατηρείς πρώτα, όμως, είναι το έντονο «σβήσιμο» της οροφής, που καταλήγει σε μια διακριτική αεροτομή.
Το συγκεκριμένο χαρακτηριστικό είναι και το κλειδί για τον πολύ χαμηλό αεροδυναμικό συντελεστή (Cd: 0,26), μαζί με τις ενεργές γρίλιες που ανοίγουν μόνο όταν υπάρχουν μεγαλύτερες απαιτήσεις ψύξης για τον κινητήρα, προκειμένου να διατηρηθεί χαμηλά η αντίσταση από τον αέρα. Άλλωστε, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η νέα BMW X1 υποστηρίζει… κάθε λογής κινητήριο σύστημα, από συμβατικά βενζίνη-diesel μέχρι Plug-In Hybrid, αλλά και την αμιγώς ηλεκτρική iX1.
Top notch
Αντισταθμίζοντας τις συγκρατημένες κινήσεις στην εξωτερική εμφάνιση, το εσωτερικό της νέας BMW X1 είναι ριζικά διαφοροποιημένο. Ευτυχώς. Το απερχόμενο μοντέλο ήταν αξιόλογο σε όλους τους τομείς, όμως η ηλικία του άρχισε να φαίνεται πρώτα στην καμπίνα. Η νέα πρόταση της BMW δανείζεται όλα τα καινούργια στοιχεία που έχει να επιδείξει η μάρκα, όπως τις κυρτές «συνεχόμενες» οθόνες Curved Display που θυμίζουν κάτι από iX. Αυτή του infotainment έχει διαγώνιο 10,7 ιντσών, ενώ ο ψηφιακός πίνακας οργάνων, 10,25 ιντσών.
Αρχίζοντας από το νέο iDrive OS 8, πρόκειται για ένα λειτουργικό σύστημα που λειτουργεί απροβλημάτιστα και χωρίς «πονοκέφαλο» για τον χρήστη. Οι δυνατότητες είναι πολλές, άρα επιβάλλεται να του αφιερώσεις κάποιο χρόνο. Από εκεί και πέρα όμως το μαθαίνεις εύκολα και γρήγορα ξεπερνάς την έλλειψη του περιστροφικού χειριστηρίου που υπήρχε σε όλα τα BMW. Στα θετικά μετρήστε ότι υποστηρίζεται ασύρματο Apple CarPlay, ενώ στα αρνητικά, ότι ο κλιματισμός δεν έχει πια ξεχωριστό χειριστήριο αλλά ενσωματώνεται στην οθόνη.
Ο πίνακας οργάνων είναι φυσικά πλήρης και ο οδηγός έχει τη δυνατότητα να παραμετροποιήσει τις πληροφορίες που λαμβάνει. Ιδανικά, θα προτιμούσαμε να άλλαζε και το μοτίβο σχεδιασμού, όμως αναγνωρίζουμε ότι έχει περισσότερες δυνατότητες από την προηγούμενη γενιά ψηφιακών καντράν της εταιρείας. Η ανάλυση και στις δύο οθόνες είναι υπεράνω κριτικής, όπως και η ταχύτητα που αντιδρούν. Δεν κολλούν ποτέ και βοηθούν τον χρήστη να κάνει αυτό που θέλει, γρήγορα. Στο αυτοκίνητο της δοκιμής υπήρχε και ένα πολύ χρηστικό Head-Up Display για αποτελεσματική πληροφόρηση, χωρίς να πάρεις το βλέμμα απ΄ τον δρόμο.
Συνεχίζοντας στην υπόλοιπη καμπίνα, η ποιότητα των υλικών στέκεται επάξια δίπλα από τον χαρακτηρισμό premium. Ψηλά έχουν χρησιμοποιηθεί πολύ καλής ποιότητας μαλακά πλαστικά, όμως όσο το χέρι κατεβαίνει, βρίσκει και σκληρότερα. Αυτό δεν σημαίνει ότι υπονομεύεται η ποιότητα. Άλλωστε η συναρμογή είναι κορυφαία, δεν ακούγεται ούτε μισός τριγμός. Η πάντα προσεκτική BMW έχει φροντίσει να εισπράττεις μια πολύ καλή αύρα από το εσωτερικό, ακόμη και στις λεπτομέρειες. Για παράδειγμα, οι διακόπτες για τα ηλεκτρικά παράθυρα, ο μικρός λεβιές ταχυτήτων, τα λίγα κουμπιά στην κονσόλα, ακόμη και το κούμπωμα-ξεκούμπωμα του -πολύ ρηχού- υποβραχιονίου, επιστρέφουν ένα πολύ καλό, ποιοτικό feedback.
Σε ό,τι έχει να κάνει με τους χώρους, η αύξηση του μεταξονίου στα 2,69 μέτρα λειτούργησε ευεργετικά. Υπάρχει η απαραίτητη ευρυχωρία για τη φιλοξενία τεσσάρων ενηλίκων, με τους πίσω να έχουν στη διάθεσή τους μεγάλο περιθώριο για τα γόνατα, αλλά και το κεφάλι. Το πορτμπαγκάζ στην τετρακίνητη ήπια υβριδική έκδοση xDrive23d που δοκιμάσαμε έχει την πολύ καλή χωρητικότητα των 500 λίτρων (αν το συρόμενο κάθισμα είναι τέρμα μπροστά) και κάτω από το δάπεδο, υπάρχει ένας ακόμη αποθηκευτικός χώρος για έξτρα πρακτικότητα. Αυτό που δεν υπάρχει, είναι ρεζέρβα.
Εντός της καμπίνας, οι βολικοί χώροι αποθήκευσης δεν λείπουν. Υπάρχει επιφάνεια ασύρματης φόρτισης κινητού τηλεφώνου, ποτηροθήκες, μεγάλες «τσέπες» στις πόρτες, ένα ρηχό ντουλαπάκι στο αιωρούμενο υποβραχιόνιο, αλλά και ένας μεγάλος χώρος αποθήκευσης κάτω από αυτό. Η μεγάλη ηλιοροφή και τα ανοικτόχρωμα δέρματα του «δικού μας» αυτοκινήτου, φτιάχνουν ένα ακόμη πιο όμορφο κλίμα στο εσωτερικό, ενώ οι επενδύσεις κάνουν τέλειο contrast με τις μαύρες επιφάνειες, τα μεταλλικά διακοσμητικά και τα piano black πλαστικά. Στη βραδινή οδήγηση, αδιαμφισβήτητο highlight είναι ο πλούσιος και εύστοχα τοποθετημένος ατμοσφαιρικός φωτισμός.
Για όλες τις δουλειές
Η πρώτη μας επαφή με τη νέα BMW X1 έγινε με τον κορυφαίο πετρελαιοκινητήρα της έκδοσης xDrive23d. Πρόκειται για ένα τετρακύλινδρο μοτέρ με δύο turbo σε σειρά και κυβισμό στα 2.0 λίτρα. Ενισχύεται από ήπια υβριδική τεχνολογία 48V και η συνδυαστική απόδοση μαζί με το μικρό ηλεκτρικό μοτέρ (19 ίππων) είναι 211 ίπποι και 400 Nm ροπή. Η ισχύς καταλήγει και στους τέσσερις τροχούς, μέσα από ένα νέο αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη των επτά σχέσεων. Όπως αφήνουν να εννοηθεί τα νούμερα, η αίσθηση που αποκομίζεις οδηγώντας είναι πολύ καλή. Υπάρχει μεγάλο απόθεμα ισχύος όσο τεντώνεις το δεξί πέλμα, όχι μόνο ως προς τις απόλυτες επιδόσεις, αλλά και στην άνετη κίνηση του αυτοκινήτου πατώντας λίγο γκάζι.
Η BMW ανακοινώνει 0-100 km/h σε 7,4 δευτερόλεπτα και τελική ταχύτητα στα 225 km/h. Περισσότερη σημασία όμως, έχει η κατανάλωση: από 4,9 λίτρα ανά 100 km. Πριν βιαστείτε να σκεφτείτε ότι πρόκειται για μια «αισιόδοξη εργοστασιακή μέτρηση», να αναφέρουμε ότι στη διάρκεια της δοκιμής μας είδαμε σε απόλυτα ρεαλιστικές συνθήκες, 6 λίτρα ανά 100 km κατά μέσο όρο. Εντός πόλης, το σχετικό νούμερο ανεβαίνει περίπου στο 7, ενώ στο ταξίδι, κατεβαίνει εύκολα κάτω από 5,5 λίτρα αν ο οδηγός συμβαδίσει με τη σοφή κλιμάκωση του κιβωτίου. Η έβδομη σχέση εκμεταλλεύεται την πλούσια ροπή του συνόλου από χαμηλά και τα 130 km/h έρχονται με λιγότερες από 2.000 σ.α.λ.. Αν διατηρηθεί αυτή η ταχύτητα, τότε ετοιμαστείτε να… τρίβετε τα μάτια σας με τις ενδείξεις του trip computer.
γλυκά
- Οδική συμπεριφορά
- Κατανάλωση
- Απόδοση diesel κινητήρα
- Ποιότητα κατασκευής
- Τεχνολογία
- Χώροι
- Πρακτικότητα
- Ποιότητα κύλισης
- Ηχομόνωση
ξινά
- Μενού κλιματισμού στην οθόνη
- Αίσθηση τιμονιού
Ακόμη ένα στοιχείο που μας άρεσε, ήταν η ποιότητα λειτουργίας του μοτέρ. Οφείλεται κυρίως στη μελετημένη ηχομόνωση, καθώς αν το ακούσεις από έξω, παρατηρείς το χαρακτηριστικό κροτάλισμα των diesel. Μέσα στην καμπίνα όμως, δεν φτάνει. Ούτε σταματημένος, ούτε εν κινήσει. Η ήπια υβριδική λειτουργία εγγυάται και την αθόρυβη εκκίνησή του. Τις πρώτες φορές, κοιτάς το στροφόμετρο για να δεις αν έχει πάρει. Βελούδινο είναι και το κιβώτιο διπλού συμπλέκτη. Μετά από ένα τόσο καλό 8άρι αυτόματο με μετατροπέα ροπής της προηγούμενης γενιάς, η στροφή στο διπλοσύμπλεκτο ίσως να αλλοίωνε αυτό το χαρακτηριστικό. Όμως, κάτι τέτοιο δεν έγινε και το νέο σασμάν μόνο θετικά σχόλια μπορεί να αποσπάσει. Κυρίως για την ταχύτητα αλλαγών του.
Καταγωγή από το Μόναχο
Η BMW πάντα είχε τη φήμη της fun-to-drive εταιρείας ανάμεσα στη γνωστή τριάδα premium κατασκευαστών από τη Γερμανία. Η νέα X1 αποτελεί γνήσιο δημιούργημα, καθώς καταφέρνει να δώσει σπορ νότες σε ένα κατά τα άλλα οικογενειακό SUV. H ανάρτηση με γόνατα McPherson μπροστά και πολλαπλούς συνδέσμους πίσω έχει ταιριαστή ρύθμιση για το αυτοκίνητο. Ελαφρώς σφικτή, αλλά όχι κουραστική. Θα πρέπει να βρεθεί κακοτεχνία που θα τερματίσει τη διαδρομή για να διαπιστωθεί ξερή αντίδραση. Αν και διατηρήθηκε η ίδια αρχιτεκτονική, η BMW έκανε πολλές αλλαγές για να βελτιώσει τη νέα X1.
Η οδική συμπεριφορά της είναι πραγματικά διασκεδαστική και το αυτοκίνητο συμμετέχει στη διαδικασία της γρήγορης οδήγησης. Η τετρακίνηση βρίσκει πρόσφυση για να στρίψεις ταχύτατα, όμως το πίσω μέρος μπορεί να ανοίξει την τροχιά του αν το επιδιώξεις, για να βοηθήσει στην τοποθέτηση. Μάλιστα το κάνει με μια μοναδική για SUV φυσικότητα, αφήνοντας μέσα στο ρεπερτόριό του το παιχνίδι με μεταφορά βάρους. Το τιμόνι με την παχιά στεφάνη δεν δίνει τόση αίσθηση στα χέρια του οδηγού αλλά είναι γρήγορο και το πεντάλ -παρά το σύστημα ανάκτησης- είναι ισορροπημένο χωρίς κενά στη διαδρομή του. Το κιβώτιο από την άλλη, έχει τόσο καλή απόκριση στη σπορ λειτουργία που καθιστά τη χειροκίνητη -μέσω των paddles- περιττή.
Στον αυτοκινητόδρομο μαζεύει χιλιόμετρο ακούραστα και παραδίδει μαθήματα ποιότητας κύλισης. Είναι σταθερή και ήσυχη, μοιάζει με κάψουλα μετακίνησης που κρατά τους επιβάτες αποκομμένους από το περιβάλλον. Σημαντικό ρόλο σε αυτό παίζει η κλιμάκωση του κιβωτίου, που αναφέραμε και νωρίτερα. Ακολουθεί τα diesel δεδομένα της κατασκευής και διατηρεί πολύ χαμηλά τον ρυθμό περιστροφής του κινητήρα. Μαζί και τον θόρυβο, αλλά και την κατανάλωση. Ο οδηγός απολαμβάνει να γράφει χιλιόμετρα, καθώς έχει στη διάθεσή του και μια άνετη θέση οδήγησης. Ψηλότερα από την προηγούμενη X1, αλλά πιο κοντά σε SUV πρότυπα, εκτιμά γρήγορα την ορατότητα προς κάθε κατεύθυνση και το εξαιρετικό κάθισμα.
συμπέρασμα
Η νέα BMW X1 δεν γνωρίζει από αμυντικές τακτικές και ξεκινάει την πορεία της με… φουλ επίθεση. Αυτή τη στιγμή είναι διαθέσιμη με ήπια υβριδικά κινητήρα σύνολα, αλλά και Plug-In Hybrid. Αργότερα, θα ακολουθήσει η αμιγώς ηλεκτρική iX1. Η τιμή της βασικής έκδοσης είναι 36.920 €, ενώ η τετρακίνητη xDrive23d με τον άκρως οικονομικό σε κατανάλωση πετρελαιοκινητήρα των 211 ίππων, εκκινεί από τις 53.650 €. Μιλάμε σίγουρα για μεγάλα ποσά, όμως αναλογικά με τις αυξήσεις που έχουν δεχτεί όλα τα μοντέλα της αγοράς -ανεξαιρέτως- είναι δικαιολογημένα από τον πραγματικά premium χαρακτήρα και την απόλυτα ολοκληρωμένη εικόνα. Σε κάθε επίπεδο. Αν προσθέσουμε τον fun-to-drive χαρακτήρα, το κορυφαίο εσωτερικό και το μεγάλο update που δέχτηκε σε τεχνολογικό επίπεδο, μιλάμε σίγουρα για μια κορυφαία πρόταση που ορίζει τα standards σε κάθε τομέα.