Δοκιμή BMW 330e 292 PS: Αντίδοτο
Ανάμεσα σε δεκάδες premium SUV που έχουν κατακλύσει την αγορά, η BMW 330e με Plug-In Hybrid τεχνολογία και 292 ίππους, αποδεικνύει ότι το πνεύμα ενός καλού, ισορροπημένου sedan είναι ακόμη ζωντανό.
- -
- -
με μια ματιά
Αδιαπραγμάτευτα πολυτελής και με έντονα σπορ στοιχεία ως γνήσια BMW, η νέα Σειρά 3 συνεχίζει να είναι ένα κορυφαίο premium sedan, καλύτερο σε όλα τα επίπεδα στην LCI εκδοχή του. Ως 330e έχει 292 ίππους και πολύ καλές επιδόσεις, θυσιάζοντας ένα μικρό μέρος της οδηγικής εμπειρίας. Το όφελος της ελάχιστης κατανάλωσης όμως δεν το παραβλέπεις εύκολα, ειδικά στις εντός πόλης διαδρομές!
Μερικές δεκαετίες πριν, τα sedan μεσουρανούσαν στις πωλήσεις οικογενειακών αυτοκινήτων της Ελλάδας. Τηρουμένων των αναλογιών, αυτό ίσχυε και για τα premium sedan, με τη BMW Σειρά 3 να είχε εδραιωμένη θέση στην κατηγορία. Σήμερα που το κυρίαρχο στοιχείο της αγοράς είναι τα SUV, οι premium τάξεις γνωρίζουν συνεχώς νέες, υπερυψωμένες προτάσεις για όλα τα γούστα. Η BMW αν και διαθέτει μια πληρέστατη γκάμα με SUV, δεν εγκαταλείπει το πνεύμα των sport sedans και συνεχίζει την εξέλιξη της Σειράς 3.
Στην LCI (Life Cycle Impulse – facelift στη γλώσσα της BMW) εκδοχή της γενιάς G20, συναντάμε μικρές οπτικές διαφοροποιήσεις, μεγάλο τεχνολογικό update με έναν ριζικό ανασχεδιασμό της κεντρικής κονσόλας στην καμπίνα, βελτιωμένους κινητήρες στις περισσότερες εκδόσεις, περισσότερο εξοπλισμό, αλλά και την εξαφάνιση του χειροκίνητου κιβωτίου, αφού πλέον όλες οι 3άρες εφοδιάζονται με στάνταρ αυτόματο κιβώτιο 8 σχέσεων. Στη δική μας περίπτωση, έχουμε να κάνουμε με την Plug-In υβριδική 330e των 292 ίππων, με κίνηση στον πίσω άξονα.
Για παρατηρητικούς
Η BMW δεν είχε λόγο να «βάλει χέρι» στην εμφάνιση της Σειράς 3, καθώς σε οπτικό επίπεδο, το μεσαίο μοντέλο στεκόταν και με το παραπάνω. Οι διαφορές στην G20 LCI εντοπίζονται στα φωτιστικά σώματα, τα οποία έχουν πιο μακρόστενο σχεδιασμό και νέα φώτα ημέρας LED σε σχέδιο ανάποδου “L”, την χαρακτηριστική kidney grille που άλλαξε ελαφρώς, αλλά και τους διακριτικά ανασχεδιασμένους προφυλακτήρες, οι οποίοι προσδίδουν ακόμη περισσότερους τόνους δυναμισμού στο σύνολο. Παράλληλα προστέθηκαν νέα χρώματα στον κατάλογο και διαφορετικά σχέδια για τους τροχούς αλουμινίου.
Ολική αναβάθμιση
Περνώντας στα ενδότερα, αμέσως αντιλαμβάνεσαι που δόθηκε η μεγαλύτερη βαρύτητα κατά την ανανέωση της BMW Σειράς 3. Πριν ξεκινήσουμε να αναφερόμαστε στο τι άλλαξε, να πούμε τι έμεινε ίδιο: η κορυφαία ποιότητα υλικών/συναρμογής στην κατηγορία, η φανταστική θέση οδήγησης, η απροβλημάτιστη εργονομία και οι μέτριοι χώροι.
Αναλύοντάς τα με τη σειρά, τα υλικά είναι ποιοτικά σε κάθε σημείο της καμπίνας, αφήνοντας την καλύτερη δυνατή αίσθηση που μπορεί κανείς να συναντήσει στην premium μεσαία κατηγορία. Η συναρμογή τους είναι τυπική BMW με προσοχή σε κάθε λεπτομέρεια και η θέση οδήγησης τοποθετεί το κορμί του οδηγού χαμηλά, μέσα στο αυτοκίνητο και ακριβώς εκεί που θα ήθελε ο συνειδητός αγοραστής ενός sport sedan.
Όλα τα χειριστήρια και οι διακόπτες είναι εκεί που θες, το χειριστήριο του iDrive συνεχίζει (ευτυχώς) να υπάρχει και δεν… χάνεσαι μέσα στο μενού της οθόνης, αν και σε πρώτη ανάγνωση, δείχνει πολύπλοκη. Στο κομμάτι των χώρων, η καμπίνα έχει ξεκάθαρο προσανατολισμό για τέσσερις επιβάτες, λόγω του μεγάλου τούνελ μετάδοσης που περιορίζει τον χώρο για τα πόδια ενός τρίτου πίσω.
Ο αέρας για τα γόνατα στη δεύτερη σειρά είναι ικανοποιητικός, αν οι εμπρός δεν είναι πολύ ψηλοί, ενώ ο χώρος για τα κεφάλια και τους ώμους επίσης ικανοποιεί, όμως δεν φτάνει στα επίπεδα που μας έχουν «καλομάθει» τα SUV, όπως μια X3 για παράδειγμα. Κλείνοντας το κεφάλαιο, ο χώρος αποσκευών έχει χωρητικότητα 375 λίτρα, νούμερο αντικειμενικά μικρό για τέτοιο αυτοκίνητο. Ο λόγος είναι η μπαταρία του Plug-In Hybrid συστήματος που περιορίζει το πορτμπαγκάζ κατά 105 λίτρα συγκριτικά με τις mild hybrid εκδόσεις.
Περνώντας στις αλλαγές, η κεντρική κονσόλα έχει ανασχεδιαστεί πλήρως. Ψηλά, συναντάμε δύο μεγάλες, κυρτές οθόνες, με διαγώνιο 12,3 ιντσών για τον πίνακα οργάνων και 14,9 ιντσών για το σύστημα πολυμέσων. Πλέον, στον ρόλο του infotainment έχουμε το λειτουργικό σύστημα BMW Operating System 8, το οποίο διαθέτει πλήθος λειτουργιών αλλά σωστά δομημένο μενού που απαιτεί να του αφιερώσεις λίγο χρόνο και ύστερα, δεν σε μπερδεύει καθόλου.
Η οθόνη αφής έχει εξαιρετική ανάλυση, όμορφα γραφικά και ταχύτατη απόκριση στην αφή, ενώ υποστηρίζει ασύρματη σύνδεση με Apple CarPlay. Ο ψηφιακός πίνακας οργάνων από τη δική του πλευρά, επίσης έχει οθόνη εξαιρετικής ανάλυσης, όμως θα μπορούσε να προσφέρει περισσότερες επιλογές εξατομίκευσης σχετικά με το στυλ των ενδείξεων. Ευτυχώς, δίνεται αρκετή… ελευθερία στην οργάνωση των πληροφοριών που θες να βλέπεις.
Στη διαδικασία ανασχεδιασμού της κεντρικής κονσόλας, «χάθηκε» η ανεξάρτητη μονάδα ελέγχου του συστήματος κλιματισμού. Αρχικά η επιλογή των σχεδιαστών μας ξένισε, όμως το θετικό στοιχείο της υπόθεσης είναι ότι η μεγάλη, γρήγορη οθόνη προσφέρει ικανοποιητική ευχρηστία σχετικά με την άμεση πρόσβαση στο ανάλογο μενού, ενώ ο έλεγχος της θερμοκρασίας μπορεί να γίνει οποιαδήποτε στιγμή, καθώς έχει προβλεφθεί θέση χειρισμού στο κάτω μέρος της οθόνης, οτιδήποτε και αν αυτή προβάλλει.
Υβριδική δύναμη
Η BMW 330e είναι η ισχυρότερη Plug-In Hybrid έκδοση της γκάμας. Το κινητήριο σύνολο αποτελείται από έναν τετρακύλινδρο, turbo βενζινοκινητήρα 2.0 λίτρων TwinPower Turbo με twin scroll τουρμπίνα για ακαριαία απόκριση, σύστημα ψεκασμού υψηλής ακρίβειας, μεταβλητό χρονισμό των εκκεντροφόρων (Double-VANOS) και μεταβλητό χρονισμό των βαλβίδων (VALVETRONIC). Η ισχύς του είναι 184 ίπποι και 300 Nm ροπή.
Μέσα στο αυτόματο κιβώτιο Steptronic των 8 σχέσεων υπάρχει και ένας ηλεκτροκινητήρας με 109 ίππους και 265 Nm ροπή. Η συνολική απόδοση του συστήματος είναι 292 ίπποι και 420 Nm ροπή, που καταλήγουν αποκλειστικά στον πίσω άξονα. Όπως εύκολα προβλέπει κανείς, οι επιδόσεις είναι εντυπωσιακές παρά το βάρος των 1.845 κιλών. Τα 0-100 km/h έρχονται σε 5,8 sec και η τελική ταχύτητα αγγίζει τα 230 km/h. Η κατανάλωση καυσίμου, επίσης είναι ελάχιστη, όταν ο χρήστης φροντίζει να είναι συνεπής με τη φόρτιση της μπαταρίας.
Σε αυτή την περίπτωση, θα χρειαστεί μόλις 3,5 με 4 λίτρα βενζίνης για να καλύψει τα πρώτα 100 km. Όταν η μπαταρία ξεφορτίσει, μια μέση κατανάλωση της τάξεως των 8 λίτρων/100 km είναι απολύτως ρεαλιστική. Σε συνθήκες αυτοκινητόδρομου μάλιστα, συγκρατείται πολύ κοντά στα 7 λίτρα/100 km, λόγω της κλιμάκωσης του αυτόματου κιβωτίου. Με όγδοη σχέση και περίπου 2.000 rpm, ο δείκτης του κοντέρ σημαδεύει περίπου τα 140 km/h, οπότε ταξιδεύεις σβέλτα και οικονομικά.
Σε ό,τι αφορά την… ηλεκτρική φύση της 330e, η μπαταρία των 12 kWh εξασφαλίζει έως 62 χιλιόμετρα δίχως να πάρει μπροστά ο 2.0 TwinPower Turbo. Στη δοκιμή μας, καταφέραμε να καλύψουμε μέχρι 40 km με μια φόρτιση σε αστικό περιβάλλον, αλλά σε καιρό με αρκετό κρύο και φουλ χρήση του κλιματισμού. Σε πιο ευνοϊκές συνθήκες, σίγουρα θα μπορέσει να καλύψει και περισσότερα. Η αναπλήρωση της ενέργειας γίνεται με ισχύ 3,7 kW και φορτίζει έως το 80% μέσα σε περίπου 2,5 ώρες.
γλυκά
- Εμφάνιση
- Ποιότητα κατασκευής
- Τεχνολογία
- Οδική συμπεριφορά
- Ποιότητα κύλισης
- Ανάρτηση
- Ηχομόνωση
- Κατανάλωση
- Επιδόσεις
- Θέση οδήγησης
Ξινά
- Μέτριοι χώροι
- Πορτμπαγκάζ
- Μικρό ντεπόζιτο
- Βάρος
Αξίζει να σημειωθεί ότι το υβριδικό σύστημα της BMW είναι πολύ… έξυπνο και αναγνωρίζει τις πράσινες ζώνες των πόλεων. Για παράδειγμα, είναι ενημερωμένο για τα όρια του Δακτυλίου στην Αθήνα και μόλις κινηθείς εντός αυτού, γυρνάει αυτόματα σε ηλεκτρική λειτουργία (αν υπάρχει επαρκές απόθεμα στην μπαταρία). Εννοείται ότι λόγω χαμηλών ρύπων (30-40 γραμμάρια διοξειδίου του άνθρακα ανά km), η BMW 330e μπαίνει καθημερινά στον Δακτύλιο και απαλλάσσεται από την υποχρέωση καταβολής τελών κυκλοφορίας.
Η μεγάλη της 3άρας σχολή
Στο πέρασμα των χρόνων, αν υπάρχει ένας τομέας που η BMW Σειρά 3 έχει αφήσει το δικό της στίγμα στην κατηγορία, τότε αυτός είναι ο οδηγοκεντρικός χαρακτήρας. Η εξαίσια οδική συμπεριφορά δεν χάθηκε στη γενιά G20, ούτε αλλοιώνεται σημαντικά στην Plug-In Hybrid έκδοση 330e. Προφανώς, το επιπλέον βάρος επηρεάζει το σύνολο, όπως και η κατανομή του, αφού πλέον διαθέτει περισσότερα κιλά στον πίσω άξονα σε αντίθεση με τις άρτια ζυγισμένες mild hybrid εκδόσεις.
Όπως κι αν έχει, ο οδηγός θα λάβει μεγάλες ποσότητες ευχαρίστησης πίσω από το τιμόνι αυτής της 3άρας. Το ακριβές τιμόνι, η άκρως ικανοποιητική ρύθμιση της ανάρτησης και το φανταστικό πλαίσιο, είναι τρία από τα σημεία που ξεχωρίζει. Το σύστημα διεύθυνσης δεν έχει την πλούσια πληροφόρηση του παρελθόντος, όμως έχει σωστό βάρος και βοηθάει τον οδηγό να σημαδέψει εκεί ακριβώς που επιθυμεί.
Η ανάρτηση (γόνατα MacPherson μπροστά, πολλαπλοί σύνδεσμοι πίσω) ελαχιστοποιεί τις κλίσεις του αμαξώματος και ελέγχει υποδειγματικά κάθε του κίνηση, ενώ το πλαίσιο παραδίδει μαθήματα διαχείρισης των δυνάμεων με την υψηλή ακαμψία του, που την αντιλαμβάνεσαι τόσο όταν κινείσαι στο όριο, όσο και στις χαλαρές μετακινήσεις. Υπό πίεση, η 330e δείχνει ένα ομοιογενές πρόσωπο. Δεν γέρνει καθόλου, το μπροστινό σύστημα αλλάζει κατεύθυνση ακαριαία και η απίστευτη θέση οδήγησης προσφέρει σιγουριά στον οδηγό, κάνοντάς τον να αισθάνεται αναπόσπαστο μέρος του συνόλου.
Σε στενά κομμάτια το επιπλέον βάρος προσθέτει μια σύγχυση στις απότομες εναλλαγές πορείας όταν πλησιάσεις στο όριο, όμως η ρύθμιση της ανάρτησης δεν επιτρέπει… δραματική εξέλιξη. Αυτό που ίσως δεν περιμένεις, είναι ότι το γλίστρημα πρώτα θα προκύψει από τον εμπρός άξονα. Η υποστροφή είναι η κυρίαρχη τάση όταν ξεπεράσεις το… comfort zone της 330e, τουλάχιστον με τα πολύ καλά ελαστικά του αυτοκινήτου της δοκιμής. Η υπερστροφή θα προκληθεί μόνο αν το προσπαθήσεις, παρά την κίνηση αποκλειστικά στον πίσω άξονα.
Ρίχνοντας παλμούς και κινούμενοι με πιο τουριστικό ρυθμό, απολαύσαμε την ποιοτική λειτουργία της ανάρτησης με την πολύ καλή απόσβεση των κακοτεχνιών. Αν και σφικτά ρυθμισμένη και με μικρές διαδρομές, δεν επιτρέπει εύκολα την διατάραξη της ησυχίας στο εσωτερικό, αποδεικνύοντας έμπρακτα ότι με τις σωστές κινήσεις, το βάρος του αμαξώματος αλλά και το «ξερό» πρόσωπο μιας σφικτής ανάρτησης, μπορούν να υπερνικηθούν. Αντίστοιχα εντυπωσιακός είναι και ο τρόπος που ταξιδεύει στον αυτοκινητόδρομο.
Τα sedan παραδοσιακά αριστεύουν σε αυτόν τον τομέα και δείχνουν στα SUV τι σημαίνει… ποιότητα κύλισης. Η αψεγάδιαστη ηχομόνωση, η παροιμιώδης στιβαρότητα και οι αεροδυναμικές αναλογίες του αμαξώματος τριών όγκων, μαζί με την μακριά 8η σχέση, σε κάνουν να κοιτάς συχνά το ταχύμετρο καθώς πολύ εύκολα μπορεί να βρεθείς με… 200 km/h χωρίς να το καταλάβεις. Κατά την άποψή μας, μοναδικό μελανό σημείο είναι η μικρή χωρητικότητα (40 λίτρα) του ρεζερβουάρ βενζίνης, λόγω του χώρου που «κλέβει» η μπαταρία του Plug-In Hybrid συστήματος, κάτι το οποίο αναγκάζει να σταματάς πιο συχνά από ότι θα ήθελες για καύσιμο.
Ο ορισμός του premium
Τι σημαίνει τελικά, premium μοντέλο; Η πιο ουσιαστική απόδοση του όρου που μπορούμε να σκεφτούμε περιγράφει ένα αυτοκίνητο με εξαιρετική ποιότητα εσωτερικού, τόνους τεχνολογίας, ένα αποδοτικό κινητήριο σύστημα που ευνοεί τις επιδόσεις, αλλά και την κατανάλωση, όμορφο σχεδιασμό, υποδειγματική ποιότητα κύλισης, άνετη και ασφαλή κίνηση στον αυτοκινητόδρομο και αποτελεσματικές λύσεις στο κομμάτι του στησίματος.
Επίσης, ένα premium μοντέλο πρέπει να σε κάνει να αισθάνεσαι όμορφα όταν βρίσκεσαι μέσα σε αυτό, για όλους τους παραπάνω λόγους. Επειδή είναι ένα ολοκληρωμένο σε κάθε τομέα αυτοκίνητο. Η BMW 330e τα διαθέτει όλα, σε υπερθετικό βαθμό. Οι μικρές λεπτομέρειες όπως οι μέτριοι χώροι πίσω, το βάρος και το μικρό ντεπόζιτο, δεν φτάνουν για να αλλοιωθεί η τελική εικόνα.
συμπέρασμα
Μέσα σε τόσα, ίδια και…βαρετά SUV, υπάρχουν προτάσεις όπως η BMW Σειρά 3 που μας θυμίζουν πως πρέπει να είναι το οικογενειακό αυτοκίνητο για όσους δεν οδηγούν απλώς για να φτάσουν από το σημείο Α, στο σημείο Β, αλλά το κάνουν απολαμβάνοντας τη διαδικασία. Η βασική έκδοση της BMW 330e κοστίζει 52.300 €, ποσό διόλου ευκαταφρόνητο, όμως στα χρήματα αυτά παίρνεις 292 ίππους, κορυφαίο στήσιμο (για Plug-In Hybrid), ελάχιστη κατανάλωση, κορυφαία ποιότητα και όμορφη εμφάνιση.
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΕΥΗ ΠΕΡΡΑΚΗ