Δοκιμή Audi Q5 Sportback 2.0 TDI Quattro: Cash out!
Η καλύτερη στιγμή αγοράς ενός premium diesel SUV με «γνήσια» τετρακίνηση και αυτόματο κιβώτιο είναι… χθες, όπως διαπιστώσαμε μετά τη δοκιμή του Audi Q5 Sportback 2.0 TDI.
- -
- -
με μια ματιά
Το diesel έχει αμφισβητηθεί, πολεμηθεί και... εγκαταλειφθεί στον σύγχρονο κόσμο της αυτοκίνησης, όσο κανένα άλλο καύσιμο. Όμως, αυτοκίνητα σαν το Audi Q5 Sportback με τον 2.0 TDI των 204 ίππων, δείχνουν ότι τελικά... σαν το πετρέλαιο δεν έχει, για όσους θέλουν να γράφουν χιλιόμετρα χωρίς κανένα δισταγμό. Άνετα, με χαμηλή κατανάλωση και βέβαια, κορυφαία αυτονομία που αγγίζει και ξεπερνά τα 1.000 km με ένα γέμισμα.
Τον τελευταίο καιρό, η πλειοψηφία των SUV της Audi που είχαμε στη διάθεση μας για δοκιμή ανήκουν στην κατηγορία των ηλεκτρικών. Η νέα αυτή τεχνολογία προφανώς και μας αρέσει, ενώ διαθέτει και αδιαπραγμάτευτα πλεονεκτήματα. Όμως, υπάρχει μια μεγάλη μερίδα αγοραστών της premium κατηγορίας που για τις δικές της, ειδικές ανάγκες, δεν καλύπτεται από την ηλεκτροκίνηση.
Αν και οι diesel επιλογές όλο και λιγοστεύουν, το συγκεκριμένο είδος αυτοκινήτου μοιάζει να είναι η ιδανική πρόταση αν το ζητούμενο είναι τα ταξίδια, η λογική κατανάλωση καυσίμου και η απεριόριστη αυτονομία. Και το νέο Audi Q5 Sportback με τον 2.0 TDI αποδεικνύει ότι οι πετρελαιοκινητήρες, ταιριάζουν απόλυτα στη φιλοσοφία ενός οικογενειακού SUV.
SUV με DNA… Coupe
Το ιδιαίτερο χαρακτηριστικό του Audi Q5 στην έκδοση Sportback, εντοπίζεται στο αμάξωμα. Πρόκειται για την εκδοχή του γερμανικού μοντέλου, που «θυσιάζει» την όψη του κλασικού SUV και αναδεικνύει μια σπορ πτυχή της προσωπικότητάς του. Μέχρι και τη μεσαία κολόνα δεν εντοπίζονται αισθητικές διαφοροποιήσεις. Από εκεί και πίσω, όμως, η εικόνα αλλάζει άρδην, με τη γραμμή της οροφής να σβήνει απότομα.
Το οπτικό αποτέλεσμα αναμφίβολα είναι πετυχημένο και κατά την άποψή μας, πρόκειται για ένα από τα πιο γοητευτικά σχήματα στην υποκατηγορία των coupe SUV. Ειδικά στην έκδοση S-Line της δοκιμής μας που προσθέτει μερικές δυναμικές λεπτομέρειες στους προφυλακτήρες και τους μεγάλους τροχούς. Οι τελευταίοι έχουν διάσταση 20 ιντσών, παρά το γεγονός ότι δεν τους… φαίνεται επειδή σχεδόν χάνονται στους τεράστιους θόλους του Q5.
Sweet spot
Μπαίνοντας στο εσωτερικό του Audi Q5 Sportback, αρχικά παρατηρείς ότι σε αισθητικό επίπεδο, βρίσκεται… μισή γενιά πίσω από τα πιο πρόσφατα Audi. Δεν θα κρύψουμε όμως, ότι όλο αυτό τελικά καταλήγει σε καλό! Υπάρχει η τεχνολογία που οφείλει να προσφέρει ένα τέτοιο αυτοκίνητο, δοσμένη σε σωστή αναλογία που ωφελεί τη λειτουργικότητα. Η μονάδα κλιματισμού με τα περιστροφικά χειριστήρια και τη διακριτική οθόνη είναι υπόδειγμα εργονομίας.
Συνεχίζοντας στο ίδιο μοτίβο, μια σειρά πρακτική διακοπτών ακριβώς από κάτω εξυπηρετούν βασικές λειτουργίες. Φυσικά, υπάρχουν δύο οθόνες για να δώσουν τη «σύγχρονη πιστοποίηση». Στο ανανεωμένο Q5 συναντάμε οθόνη αφής 10,1 ιντσών με το πιο πρόσφατο λειτουργικό MIB 3 της Audi, το οποίο ανταποκρίνεται ταχύτατα και είναι ξεκάθαρα δομημένο για να μη… ψάχνεσαι. Υποστηρίζεται ασύρματη σύνδεση με Apple CarPlay και διαθέτει πλειάδα λειτουργιών. Μπροστά στον οδηγό συναντάμε το Audi Virtual Cockpit, μια οθόνη 12,3 ιντσών εξαιρετικής ανάλυσης με μεγάλες δυνατότητες εξατομίκευσης για να προβάλλει ακριβώς τις πληροφορίες που ζητάει. Σε επίπεδο ποιότητας, το Q5 αποσπά κορυφαία βαθμολογία.
Θα λέγαμε ότι είναι ακόμη καλύτερη από άλλα, αντίστοιχης τιμής μοντέλα της Audi, με αψεγάδιαστη συναρμογή και εξαιρετικά σε αίσθηση υλικά. Όταν κλείσει η πόρτα εισπράττεις το αίσθημα «χρηματοκιβωτίου» που περιμένεις από ένα τέτοιο SUV, το οποίο ομολογουμένως έχει αρχίσει να φθίνει με τα «νέου τύπου» εσωτερικά που φιλοξενούν τεράστιες οθόνες και αμιγώς ψηφιακά, μη λειτουργικά χειριστήρια. Βέβαια, δεν είναι όλα… τέλεια στο εσωτερικό του Q5 Sportback.
Για παράδειγμα, δεν υπάρχει κάποια θήκη που να μπορεί να φιλοξενεί ένα σύγχρονο, μεγάλο κινητό τηλέφωνο. Αυτή που υπάρχει κάτω από τη μονάδα κλιματισμού δεν ανταποκρίνεται σε αυτή την ανάγκη, καθώς έχει «κατηφορική» κλίση και με το πρώτο πάτημα του γκαζιού, το τηλέφωνο φεύγει από τη θέση του. Γενικότερα, η κεντρική κονσόλα θα ήθελε λίγη περισσότερη δουλειά σε χωροταξικό και επίπεδο εργονομίας, καθώς καταλήγεις να βάζεις όλα τα μικροαντικείμενα στο κλειστό υποβραχιόνιο ή τις ποτηροθήκες, όταν αυτές δεν χρησιμοποιούνται. Στη συνέχεια, έρχονται οι χώροι. Βρίσκονται σε πολύ καλό επίπεδο, με το μεταξόνιο των 2,82 μέτρων να… αποδίδει.
Οι εμπρός έχουν άπλετο χώρο στη διάθεσή τους, όμως αν κάποιος είναι ψηλός και εξαντλεί τη διαδρομή του καθίσματος, απομένει λιγότερος χώρος από όσο θα ήθελες για τον πίσω. Σε γενικές γραμμές, τέσσερις ενήλικες θα ταξιδέψουν άνετα στο εσωτερικό του Audi Q5, με τη Sportback έκδοση να μην υπολείπεται σημαντικά στον διαθέσιμο χώρο για τα κεφάλια και τους ώμους των πίσω. Ακόμη και αν έχουν ύψος κοντά στο 1,85 μ., θα βολευτούν.
Στην έκδοση S-Line που οδηγήσαμε, τα εξαιρετικά Sport καθίσματα συγκρατούν πολύ καλά το σώμα και είναι πάρα πολύ άνετα, ακόμη και για πολύωρα ταξίδια χωρίς στάσεις. Οι πίσω θέσεις έχουν πλούσιο έδρανο που υποστηρίζει σωστά τους μηρούς και υπάρχει ρύθμιση της κλίσης για την πλάτη, αποκλειστικό προνόμιο του Sport σαλονιού που διατίθεται ως στάνταρ στην S-Line και προαιρετικά στις υπόλοιπες. Τέλος, ο χώρος αποσκευών των 510 λίτρων θα ικανοποιήσει όλες τις οικογενειακές ανάγκες χωρίς κανένα πρόβλημα.
Μαύρος χρυσός!
Ο τετρακύλινδρος turbo πετρελαιοκινητήρας 2.0 TDI δείχνει να είναι… perfect match για το Audi Q5 Sportback. Στην πιο σύγχρονη εκδοχή του, υιοθετεί mild hybrid (MHEV) σύστημα, για καλύτερη απόδοση και ακόμη χαμηλότερη κατανάλωση. Αποδίδει 204 ίππους και 400 Nm ροπή, ενώ έχει δεχτεί διάφορες βελτιώσεις προκειμένου να γίνει συνολικά καλύτερος. Ενσωματώνει διπλό σύστημα καταλυτών SCR, έχει αλουμινένιο μπλοκ που έχει εξοικονομήσει περίπου 20 κιλά από το βάρος του και ο στρόφαλος είναι ελαφρύτερος κατά 2,5 κιλά, με προφανές όφελος στην απόκριση του μοτέρ, τις επιδόσεις και την κατανάλωση.
Σημειώστε, πως το ήπια υβριδικό σύστημα λειτουργεί σε κύκλωμα 12V. Η αθόρυβη λειτουργία του start-stop είναι ακόμη ένα όφελος που θα δει ο οδηγός, πέρα από την «ελαστικότητα» στο γκάζι και την κατανάλωση. Σύμφωνα με την Audi, τα 0-100 km/h ολοκληρώνονται σε 7,6 sec και η τελική ταχύτητα αγγίζει τα 222 km/h. Το πιο εντυπωσιακό όμως, είναι η κατανάλωση. Το εργοστάσιο δηλώνει από 6,3 λίτρα πετρελαίου ανά 100 km σε μεικτή χρήση, νούμερο που είναι πραγματικά εφικτό. Τι είδαμε όμως στο trip computer;
Να ξεκινήσουμε αναφέροντας, πως με το συγκεκριμένο Audi Q5 καλύψαμε πάνω από 1.500 χιλιόμετρα σε μια βδομάδα, οπότε έχουμε ξεκάθαρη άποψη. Χρειάστηκε κατά μέσο όρο 7,5 λίτρα diesel ανά 100 km, σε περιβάλλον αυτοκινητόδρομου και επαρχιακών οδών.
γλυκά
- Κατανάλωση
- Ποιότητα κατασκευής
- Αυτονομία
- Λειτουργικότητα καμπίνας
- Ανάρτηση
- Ποιότητα κύλισης
- Οδική συμπεριφορά
- Ηχομόνωση
- Λειτουργία κιβωτίου
- Λειτουργία κινητήρα
- Φρένα
ξινά
- Λίγες θήκες εσωτερικού
- Μικρές ελλείψεις εξοπλισμού
Στο ταξίδι δεν απαιτούσε περισσότερα από 7 λίτρα / 100 km στην ταχύτητα των 130 km/h, ενώ αν ο ρυθμός ήταν γρηγορότερος, δύσκολα θα εμφανιζόταν τιμή πάνω από 8 lt / 100 km. Ακόμη ένα στοιχείο που αποδεικνύει την εκδρομική του διάθεση, είναι ότι με το ρεζερβουάρ των 70 λίτρων, εξασφαλίζεται αυτονομία κοντά στα 1.000 km.
Θα περίμενε κανείς ότι υπάρχει κάποιο «αλλά» στην περίπτωση του 2.0 TDI, όμως παραδεχόμαστε ότι δεν εντοπίσαμε κάτι. Η λειτουργία του είναι απροσδόκητα πολιτισμένη, με μηδενικούς κραδασμούς, κάτι που οφείλεται και στην τοποθέτηση του μοτέρ στον διαμήκη άξονα και όχι εγκάρσια. Ο θόρυβος που παράγει είναι μηδαμινός, σε σημείο που ξεχνάς ότι πρόκειται για diesel σύνολο.
Η μόνη περίπτωση να διαπιστώσεις την λειτουργία του, είναι σε χαμηλές ταχύτητες και σε μικρά στενά της πόλης. Ακόμη κι έτσι όμως, το σφύριγμα της τουρμπίνας είναι το κυρίαρχο ακουστικό στοιχείο και όχι το ενοχλητικό κροτάλισμα. Σε κάθε περίπτωση, αν τα παράθυρα είναι κλειστά δεν ακούγεται τίποτα. Χάρη και στο ήπια υβριδικό σύστημα η απόκριση του κινητήρα από χαμηλά ξεχωρίζει.
Δεν κομπιάζει κάτω από τις 2.000 rpm και το αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη S-Tronic των επτά σχέσεων κάνει εξαιρετική δουλειά, κρατώντας τον 2.0 TDI στις σωστές στροφές. Το σύνολο εντυπωσιάζει με την ομοιογένειά του, αλλά και με την ακρίβεια που συγχρονίζεται μοτέρ και σασμάν. Φυσικά η μετάδοση της κίνησης γίνεται και στους τέσσερις τροχούς, μέσα από το προηγμένο σύστημα τετρακίνησης quattro.
Οδοστρωτήρας!
Οδηγώντας το Audi Q5, η πρώτη αίσθηση που δίνει είναι η στιβαρότητα. Ισοπεδωτικό σαν βράχος, είναι απίστευτα σταθερό και σε γεμίζει σιγουριά. Στον αυτοκινητόδρομο ταξιδεύει εκπληκτικά, τίποτα δεν είναι σε θέση να το επηρεάσει και η ποιότητα κύλισης εντυπωσιάζει. Η ηχομόνωση βρίσκεται σε εξαιρετικό επίπεδο, όπως και το ραφιναρισμένο πλαίσιο. Η ανάρτηση αποτελείται από διάταξη πέντε συνδέσμων εμπρός και πίσω, ενώ προαιρετικά διατίθεται και αερανάρτηση.
Όμως, είναι χαρακτηριστικό ότι η στάνταρ επιλογή δεν δείχνει να υστερεί πουθενά. Η ρύθμιση είναι άνετη και το 45άρι προφίλ (παρά τις 20άρες ζάντες) βοηθάει στην απόσβεση. Το rebound είναι ρυθμισμένο με αντίστοιχα πετυχημένο τρόπο και το σύνολο δίνει την αίσθηση κορυφαίας ακαμψίας, ακόμη και σε κακοτράχαλους δρόμους, πιστοποιώντας τον «γερμανικό» χαρακτήρα της κατασκευής. Σε συνθήκες πίεσης, οι κλίσεις του αμαξώματος δεν λείπουν, όμως σε καμία περίπτωση δεν… γέρνει υπερβολικά. Γενικότερα, ο έλεγχος του αμαξώματος είναι πολύ καλός, ακόμη και αν ανεβάσεις σημαντικά τον ρυθμό κίνησης.
Πλησιάζοντας το όριο βλέπεις ότι το Q5 Sportback είναι προβλέψιμο και ουδέτερο στις αντιδράσεις του. Τα ελαστικά με πλάτος 255 χιλιοστών και η τετρακίνηση quattro εξασφαλίζουν υψηλότατο επίπεδο πρόσφυσης που δεν μπορεί να υπερνικηθεί από τους 204 ίππους του TDI. Από την άλλη, τα φρένα αποδίδουν εξαιρετικά και αντέχουν την καταπόνηση. Με βάρος 1.825 kg οι απαιτήσεις είναι μεγάλες, όμως οι τετραπίστονες δαγκάνες εμπρός και οι αεριζόμενοι δίσκοι σε κάθε τροχό δεν πτοούνται εύκολα. Τέλος, το τιμόνι δεν διακρίνεται για την αίσθηση που προσφέρει, είναι όμως αρκετά ακριβές σε κάθε περίπτωση.
Το diesel ζει
Προσφέροντας εντυπωσιακά χαμηλή κατανάλωση για την κατηγορία του, το Audi Q5 Sportback με τον 2.0 TDI είναι μια συνταγή που θα κλείσει το μάτι σε όποιον θέλει ένα οικογενειακό για να «γράφει» χιλιόμετρα χωρίς περιορισμούς. Με 1.000 km αυτονομία σε κάθε γέμισμα, ένα εξαιρετικό κιβώτιο, στάνταρ τετρακίνηση Audi quattro και πραγματικά premium χαρακτηριστικά, το πολυτελές SUV της μάρκας αποτελεί επίκαιρη λύση.
συμπέρασμα
Φτάνοντας στον… λογαριασμό, τα 65.900 € που απαιτούνται για τη βασική έκδοση, δεν είναι αμελητέο ποσό... Όμως το Audi Q5 Sportback είναι ένα premium SUV που απευθύνεται ξεκάθαρα σε εκείνους που διαθέτουν δεδομένη οικονομική άνεση. Φυσικά, όποιος παρασυρθεί με τα extra θα δει τον λογαριασμό να φτάνει ακόμη και στις… 85.000 €, τιμή στην οποία πλησιάζει το αυτοκίνητο δοκιμής. Τέλος, να πούμε ότι σε επίπεδο εξοπλισμού υπάρχουν μερικές ελλείψεις που δεν περιμένεις σε αυτό το κόστος, όμως διορθώνονται εύκολα από τα προαιρετικά πακέτα που «δίνει» η αντιπροσωπεία.
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΕΥΗ ΠΕΡΡΑΚΗ