Δοκιμή Skoda Enyaq Coupe RS iV: Τετρακίνητο και με σχεδόν 300 ίππους!
Με κουπέ αισθητική και τα λογότυπα RS στο αμάξωμα, η τετρακίνητη εκδοχή των σχεδόν 300 ίππων του Skoda Enyaq Coupe iV έχει στόχο να προκαλέσει το συναίσθημα.
- -
- -
με μια ματιά
Το φημισμένο διακριτικό RS της Skoda τοποθετήθηκε και στο αμάξωμα του αμιγώς ηλεκτρικού Enyaq. Με δύο ηλεκτροκινητήρες, μετάδοσης της κίνησης στους τέσσερις τροχούς και 299 ίππους αποτελεί μία διαφορετική προσέγγιση στις κατασκευές του είδους, στοχεύοντας σε όσους αναζητούν τα δυναμικά χαρακτηριστικά. Ακόμα και σε ένα αμιγώς ηλεκτρικό μοντέλο...
Το «τσουνάμι» των αμιγώς ηλεκτρικών μοντέλων έχει… σκεπάσει την αγορά αυτοκινήτου. Η αποκάλυψη όλο και περισσοτέρων κατασκευών του είδους αποτελεί το trend της εποχής, το οποίο φυσιολογικά ακολουθούν όλες οι αυτοκινητοβιομηχανίες ανεξαιρέτως. Ανάμεσα σε αυτές είναι και η Skoda, η οποία έχει στόχο έως το 2030 να αυξήσει το μερίδιο της στην κατηγορία κατά 70%! Το Enyaq αποτελεί σήμερα τον πολιορκητικό κριό της τσέχικης εταιρείας. Για να διευρύνει το αγοραστικό της κοινό προσφέρει το ηλεκτρικό της μοντέλο σε δύο αμαξώματα, και συγκεκριμένα SUV και Coupe. Τακτική που έχουν ακολουθήσει οι Volkswagen και Audi, με τα ID.5 και Q4 e-tron Sportback. Επιπλέον, για όσους γοητεύονται από τα δυναμικά χαρακτηριστικά, τις υψηλές επιδόσεις και τη διαφορετικότητα, η εταιρεία λάνσαρε μία σπορ εκδοχή του Enyaq την οποία κοσμούν τα λογότυπα RS. Στους ελληνικούς δρόμους, δοκιμάσαμε την κουπέ παραλλαγή με τα διακριτικά που μαρτυρούν το αγωνιστικό pedigree και δικαιολογείται με την παρουσία δύο ηλεκτροκινητήρων.
Σχεδίαση - αμάξωμα
Η SUV εκδοχή του Enyaq κέρδισε το στοίχημα της αισθητικής από τη μέρα που παρουσιάστηκε, όντας φουτουριστικό και ξεχωριστό συγκριτικά με τον ανταγωνισμό. Η πρόκληση στην περίπτωση της κουπέ εκδοχής ήταν να αποκτήσει ακόμα πιο νεανικό χαρακτήρα, αλλά χωρίς να χάσει μέρος της πρακτικότητας που το διακρίνει. Και όλα αυτά, συνυπολογίζοντας πως είναι το πρώτο coupe μοντέλο που αποκάλυψε η Skoda μετά από 40 ολόκληρα χρόνια! Βέβαια, η έννοια κουπέ είναι αρκετά παρεξηγημένη το τελευταίο διάστημα και δεν έχει καμία σχέση με αυτό που είχαμε συνηθίσει στο παρελθόν. Σήμερα, θα λέγαμε πως περισσότερο μεταφράζεται σε κουπέ αισθητική…
Δείτε ακόμη: Η Skoda ετοιμάζει νέο προσιτό ηλεκτρικό. Πόσο θα κοστίζει;
Στην περίπτωση του Enyaq η μεταμόρφωση του αμαξώματος ξεκινάει από τη μεσαία κολώνα και πίσω. Η κλίση της οροφής είναι σαφώς πιο έντονη, το μέγεθος των πίσω παραθύρων μικρότερο και κύριο χαρακτηριστικό αποτελεί η μεγάλη γυάλινη επιφάνεια στην 5η πόρτα, θυμίζοντας liftback. Μάλιστα, λόγω της κλίσης του πίσω τμήματος, βελτιωμένος σε σχέση με την SUV εκδοχή είναι ο αεροδυναμικός συντελεστής που αγγίζει 0,234 Cd. Βέβαια, στην έκδοση RS το στοιχείο του δυναμισμού είναι έντονο από όποια γωνία και αν το κοιτάξεις. Οι διαφοροποιημένοι προφυλακτήρες, η μάσκα Crystal Face με τα 131 στοιχεία LED αλλά και οι μεγάλοι τροχοί των 20 ιντσών με την αεροδυναμική σχεδίαση σε μαύρο χρώμα, είναι λεπτομέρειες που ενισχύουν την σπορ προσωπικότητα του.
Εσωτερικό - χώροι
Στην καμπίνα των επιβατών διατηρείται η premium αισθητική που χαρακτηρίζει γενικότερα το Enyaq. Η μίνιμαλ λογική έχει διατηρηθεί, με το digital περιβάλλον να προκύπτει από την παρουσία της τεράστιας οθόνης αφής 13’’, η οποία μάλιστα περιλαμβάνεται στον βασικό εξοπλισμό, αλλά και την αντίστοιχη των 5,3’’ μπροστά από τον οδηγό που έχει το ρόλο του πίνακα οργάνων. Η ποιότητα κατασκευής είναι εξαιρετική, αφού έχει γίνει προσεκτική επιλογή των υλικών της κονσόλας και της συναρμογής στα επιμέρους σημεία. Τα πολύ όμορφα σε όψη τύπου μπάκετ και μονοκόμματα καθίσματα σηματοδοτούν την πλέον ευδιάκριτη διαφορά της έκδοσης RS στην καμπίνα των επιβατών. Κερδίζουν τις εντυπώσεις με την αισθητική, αλλά και την πλευρική στήριξη που προσφέρουν. Οι επενδύσεις σε διάφορα τμήματα από ανθρακόνημα και το ύφασμα Suedia microfibre στις ραφές του ταμπλό και των καθισμάτων αναδεικνύουν περαιτέρω τη διαφορετικότητα του σε σχέση με τις απλές εκδόσεις.
Δείτε ακόμη: Αυτά είναι τα νέα έξι μοντέλα που περιμένουμε από τη Skoda!
Το Enyaq coupe RS βασίζεται φυσικά στην πλατφόρμα ΜΕΒ, στοιχείο που μεταφράζεται σε μεταξόνιο της τάξεως των 2.768 mm και σημαντική αφθονία αναφορικά με το χώρο των επιβατών. Ιδιαίτερα θετικό είναι το γεγονός, πως παρά την έντονη κλίση της οροφής ο διαθέσιμος χώρος για το κεφάλι των πίσω επιβατών είναι σχεδόν αντίστοιχος με αυτόν της SUV εκδοχής. Μερίδιο ευθύνης σε αυτό ανήκει στην ιδιαίτερα λεπτή γυάλινη οροφή, που μάλιστα περιλαμβάνεται στο βασικό εξοπλισμό. Από εκεί και πέρα, με δεδομένη την απουσία του κεντρικού τούνελ, τρεις επιβάτες μπορούν να βολευτούν στην πίσω σειρά καθισμάτων χωρίς σημαντικές υποχωρήσεις. Το ίδιο ισχύει και στην περίπτωση του χώρου αποσκευών, αφού η coupe εκδοχή υπολείπεται μόλις κατά 15 lt, με τη συνολική της χωρητικότητα να αγγίζει τα 570 lt.
Από τεχνική σκοπιά
Το φημισμένο λογότυπο της Skoda που έχει δημιουργήσει ισχυρή παράδοση στο χώρο των αγώνων, και όχι μόνο, μεταφράζεται σε υψηλές επιδόσεις. Στην περίπτωση του Enyaq για τη διατήρηση του status φροντίζουν δύο ηλεκτροκινητήρες, έκαστος τοποθετημένος σε κάθε άξονα, με συνδυαστική απόδοση 299 ίππων και 480 Nm ροπή. Αυτός που εντοπίζεται πίσω είναι μόνιμου μαγνήτη και αποδίδει 204 ίππους και 310 Nm ροπή, ενώ μπροστά είναι ένας compact ασύγχρονος ηλεκτροκινητήρας 109 PS και 162 Nm ροπή. Αμφότεροι αντλούν ενέργεια από τη μεγάλη μπαταρία των 82 kWh, που προσφέρει θεωρητική αυτονομία της τάξεως των 504 km. Είναι τοποθετημένη στο πάτωμα του αμαξώματος, βελτιώνοντας τη στρεπτική ακαμψία του Enyaq, αλλά και το κέντρο βάρους. Ουσιαστικά, πρόκειται για το ίδιο σύνολο που τοποθετείται στο Volkswagen ID.5 GTX και στο Q4 e-tron 55 Quattro. Όσον αφορά τη φόρτιση μπορεί να φορτίσει με ταχύτητα έως και 135 kW. Σε ταχυφορτιστή απαιτούνται μόλις 36 λεπτά για το 10%-80% της φόρτισης, ενώ σε wallbox των 11 kW χρειάζονται 7,5 ώρες για μία πλήρη φόρτιση.
Οδική συμπεριφορά
Η «άγρια εικόνα» του αμαξώματος αφήνει πολλές υποσχέσεις, οι οποίες αυξάνονται μόλις βολευτείς στη θέση του οδηγού. Για αυτό ευθύνεται η χαμηλή θέση οδήγησης και το τύπου μπάκετ κάθισμα. Νιώθεις ένα με το αυτοκίνητο, την ώρα που η εργονομία είναι εξαιρετική, αφού τα πάντα είναι τοποθετημένα εκεί που θέλεις. Στο αστικό κύκλο, το mucho RS ξεδιπλώνει τη… φιλική πλευρά της προσωπικότητας του. Η πολύ καλή ηχομόνωση απομονώνει την καμπίνα από τους εξωτερικούς θορύβους και η ποιότητα κύλισης είναι καλή. Σε σχέση με τις πιο «ταπεινές» εκδόσεις αμέσως διαπιστώνεις τη διαφορά στη ρύθμιση της ανάρτησης. Στο RS είναι πιο σκληρή, με το αμάξωμα να έχει χαμηλώσει κατά 15 mm μπροστά και 10 mm πίσω. Το σκληρό set up έχει σαν αποτέλεσμα να διαβάζει με ακόμα μεγαλύτερη ακρίβεια τις ανωμαλίες του οδοστρώματος, ενώ σε κάποιες εγκάρσιες αντιδρά ξερά. Βλέπετε, στόχος είναι να ελέγχει τις αντιδράσεις του αμαξώματος στη γρήγορη οδήγηση και δεν το κρύβει…
γλυκά
- Σχεδίαση
- Χώροι
- Ποιότητα κατασκευής
- Οδική συμπεριφορά
- Τεχνολογίες
- Εξοπλισμός
ξινά
- Αίσθηση φρένου
Σε αυτό το μοτίβο, δηλαδή σε ήπιο ρυθμό, οι δύο ηλεκτροκινητήρες δεν αποδεικνύονται λαίμαργοι σε κατανάλωση, με τη μέση τιμή να κυμαίνεται κοντά στις 18 kWh. Μάλιστα, το γεγονός ότι υπάρχει δυνατότητα επιλογής του βαθμού ανάκτησης, σε αντίθεση με τα GTX και e-tron, συμβάλλει στην περαιτέρω οικονομία και αναπλήρωση της ενέργειας. Στην πόλη και κάνοντας χρήση του προγράμματος eco μπορεί να καλύψει έως και 450 km, ενώ σε μικτές συνθήκες τα 400 km είναι ένα σαφώς πιο ρεαλιστικό νούμερο. Σίγουρα, δεν έχει σημαντικούς χιλιομετρικούς περιορισμούς και απαιτεί να προσαρμοστείς ανάλογα με τις συνθήκες. Στον επαρχιακό δρόμο και αναζητώντας το DNA που χαρακτηρίζει τα μοντέλα που φέρουν τα λογότυπα RS, θα διαπιστώσεις ότι πρόκειται για ένα αποτελεσματικό σύνολο. Οι δύο ηλεκτροκινητήρες και οι 299 ίπποι φροντίζουν σε κάθε απότομο πάτημα του πεντάλ του γκαζιού να σπρώξουν μπροστά το βαρύ αμάξωμα των 2.225 kg, αλλά με προοδευτικό και ομαλό τρόπο. Διακρίνεται για την εκρηκτικότητα του, αλλά χωρίς οι επιδόσεις και η αίσθηση που προσφέρει να σε αφήνει με το στόμα ανοικτό. Φυσικά και δεν είναι αργό, αφού θα αφήσει πίσω αρκετά μοντέλα που διαθέτουν κινητήρες συμβατικής τεχνολογίας. Είναι χαρακτηριστικό ότι για τα πρώτα 100 km/h από στάση απαιτούνται μόλις 6,5 sec, όταν η τελική ταχύτητα περιορίζεται στα 180 km/h.
Δείτε ακόμη: Ηλεκτρικό από τη Skoda με κρατική επιδότηση την ίδια μέρα!
Η αποτελεσματικότητα του γίνεται ακόμα πιο ευδιάκριτη σε ένα δρόμο με διαδοχικές στροφές. Η τετρακίνηση αυξάνει περισσότερο τα περιθώρια πρόσφυσης και ουσιαστικά παρατηρείς πως είναι ουδέτερο. Θα χαράξει την πορεία που θα επιλέξει ο οδηγός, ενώ στην υπερβολή θα κάνει την εμφάνιση του το βάρος της κατασκευής. Εμπνέει ασφάλεια στον οδηγό να κινηθεί γρήγορα χωρίς να ιδρώσει, ενώ σε οδόστρωμα με χαμηλό συντελεστή πρόσφυσης θα διαπιστώσεις πως υπό συνθήκες έχει την τάση να υπερστρέψει. Όσο βέβαια σου επιτρέπουν τα ηλεκτρονικά βοηθήματα που δεν απενεργοποιούνται πλήρως… Εκτός RS φιλοσοφίας είναι το σύστημα διεύθυνσης, που αν διαθέτει καλό βάρος υπολείπεται σε πληροφόρηση, αλλά και τα φρένα. Το πεντάλ έχει πολύ μεγάλη διαδρομή και μέτρια αίσθηση, απαιτώντας συνήθεια ακόμα και στην καθημερινή οδήγηση. Πόσω μάλλον στη γρήγορη οδήγηση…
συμπέρασμα
Ας είμαστε ξεκάθαροι από την αρχή. Οι καιροί έχουν αλλάξει και ειδικότερα όσες κατασκευές με δυναμικά χαρακτηριστικά δεν μπορείς να τις κρίνεις με κριτήρια του παρελθόντος. Ειδικά στις περιπτώσεις των αμιγώς ηλεκτρικών μοντέλων. Το EnyaqCoupeRSiV δεν ξεφεύγει από τον κανόνα. Δεν είναι ένα καθαρόαιμο σπορ μοντέλο και ουσιαστικά αποτελεί την κορυφαία έκδοση της σειράς, με ένα αντίστοιχου επιπέδου εξοπλισμό και τεχνολογίες, αλλά και φυσικά αντίστοιχο αντίκτυπο στο κόστος κτήσης. Η εντυπωσιακή και επιθετική εμφάνιση συνδυάζεται με επιδόσεις που παλιότερα συναντάγαμε σε hot hatch, ενώ διαθέτει τον απαραίτητο βαθμό πρακτικότητας ενός μοντέλου της κατηγορίας και φυσικά την ποιότητα κατασκευής που διακρίνει όλα τα μοντέλα της Skoda σήμερα.