Δοκιμή Mazda MX-5 Homura 2023: Η δίλιτρη σπορ εκδοχή

Δοκιμάζουμε στην Ελλάδα την ανανεωμένη εκδοχή του Mazda MX-5 με τον δίλιτρο κινητήρα και το πακέτο Homura Dras, που συνδυάζεται με ανάρτηση της Bilstein και φρένα της Brembo!

  • -
  • -
Ισχύς184 PS
Ροπή205 Nm
Επιτάχυνση 0-100 km/h6,5 sec
Μέση κατανάλωση (WLTP)6,9 lt/100km
Εκπομπές CO2 (WLTP)155,0 gr/km
Euro NCAP
με μια ματιά

Σαν το παλιό καλό κρασί! Η αναβαθμισμένη εκδοχή του Mazda MX-5 για το 2023 εμπλουτίστηκε με νέες εκδόσεις και χρωματισμούς, διατηρώντας ακέραιο το χαρακτήρα και τη φιλοσοφία που έχει καθιερώσει το ιαπωνικό roadster.

Ιδιαίτερες συστάσεις δεν χρειάζονται. Το Mazda MX-5 αποτελεί την επιτομή του roadster και ουσιαστικά το μοντέλο που είναι απόλυτα συνυφασμένο με την έκφραση fun to drive. Οι Ιάπωνες αναφέρουν ότι είναι η κατασκευή του είδους με τις περισσότερες πωλήσεις στην ιστορία της κατηγορίας. Αυτή είναι η μία, και θα λέγαμε ψυχρή πλευρά του νομίσματος. Η δεύτερη και αυτή που άγγιξε τις ευαίσθητες χορδές εκατομμυρίων φίλων της αυτοκίνησης και ουσιαστικά το καθιέρωσε είναι η φιλοσοφία που το διακατέχει. Το τρίπτυχο ελαφρύ αμάξωμα-εύστροφος κινητήρας-πίσω κίνηση είναι μία συνταγή που παραμένει επίκαιρη και εξακολουθεί να γοητεύει. Και οι τέσσερις γενιές του MX-5 ακολούθησαν πιστά αυτή τη λογική, αν και υπήρξαν μικρές παρεκκλίσεις, αφού με την πάροδο του χρόνου το ιαπωνικό roadster μεγάλωνε διαρκώς σε διαστάσεις. Τουλάχιστον μέχρι τη στιγμή της αποκάλυψης του ND, το οποίο και σηματοδότησε την επιστροφή στα… αρχέγονα πρότυπα.

Κόμπακτ διαστάσεις, βάρος μικρότερο του ενός τόνου και κάπως έτσι το επιτυχημένο τρίπτυχο αναδείχθηκε εκ νέου και μάλιστα σε μία μεταβατική περίοδο της αυτοκίνησης. Σήμερα και όσο υπερβολικό αν ακούγεται, η αποκάλυψη της 4ης γενιάς έγινε πριν από επτά ολόκληρα χρόνια! Κάτι που σημαίνει πως ένα φρεσκάρισμα έμοιαζε αναγκαίο. Γράψτε λάθος. Στο καλλίγραμμο αμάξωμα του MX-5 θα ήταν… αμαρτία να πειράξεις το παραμικρό. Κάτι που προφανώς αναγνώρισαν οι Ιάπωνες τεχνικοί, οι οποίοι απέφυγαν το χαρακίρι και διατήρησαν τη σχεδίαση του ιαπωνικού roadster αναλλοίωτη. Έτσι, η ανανέωση του περιορίστηκε στη διάθεση νέων χρωματικών επιλογών, μία σειρά από αναβαθμίσεις σε επίπεδο εξοπλισμού, αλλά και δύο καινούργιες ειδικές εκδόσεις, τις Kazari και Kizuna, ενώ πλέον διατίθεται και με αυτόματο κιβώτιο. Εμείς, οδηγούμε την... παραδοσιακή χειροκίνητη και δίλιτρη εκδοχή που συνοδεύεται από το χαρακτηριστικό Homura Dras και εκτός από κορυφαίο επίπεδο εξοπλισμού, διαθέτει επιπλέον στοιχεία που ενισχύουν το σπορ χαρακτήρα του. 

Έργο τέχνης…

Αν δεν το γνωρίζεις και σου αναφέρουν πως η 4η γενιά του MX-5 έχει κλείσει επτά χρόνια ζωής, μάλλον θα γελάσεις διακριτικά. Το αμάξωμα του διθέσιου roadster εξακολουθεί να παραμένει το ίδιο σαγηνευτικό με την πρώτη φορά που το αντικρίσαμε ένα κρύο πρωϊνό στα βουνά της Αυστρίας. Ακόμα και σήμερα, είναι ένα από τα ελάχιστα αυτοκίνητα που σου φτιάχνουν τη διάθεση, ακόμα και σταθμευμένο. Οι αναλογίες του αμαξώματος με το μακρύ εμπρός καπό και το κοντό πίσω μέρος είναι στοιχεία που χαρακτηρίζουν όλες τις γενιές. Η αιχμηρή αισθητική της μάσκας με τα λεπτά φωτιστικά σώματα εξακολουθεί να αποτελεί σήμα κατατεθέν, με τους πρησμένους θόλους να φιλοξενούν στη συγκεκριμένη έκδοση σφυρήλατες ζάντες της BBS σε διάσταση 17 ιντσών. Μάλιστα, οι πιο παρατηρητικοί θα διαπιστώσουν πως πίσω από τους μεγάλους τροχούς κρύβονται οι κόκκινες δαγκάνες με την υπογραφή της Brembo. Στοιχείο που εκτός από τη αναβάθμιση του συστήματος πέδησης δημιουργεί και μία όμορφη αντίθεση με τις μαύρες ζάντες. Μία επιπλέον πινελιά στην περίπτωση της έκδοσης Homura Dras αποτελούν οι καθρέφτες σε μαύρο piano black χρωματισμό. 

Δείτε ακόμη: Αυτές είναι όλες οι εκδόσεις του Mazda MX-5 στην Ελλάδα

Οδηγός και αυτοκίνητο γίνονται ένα…

… ή αλλιώς Jinba Ittai. Η ιαπωνική έκφραση αντικατοπτρίζεται στο αμάξωμα του MX-5 και ουσιαστικά φανερώνει τη φιλοσοφία σχεδίασης του. Εκτός από το ελαφρύ αμάξωμα και τη μετάδοση της κίνησης μέσω των πίσω τροχών, συμπεριλαμβάνει τη διθέσια διάταξη και την άνετη μεταφορά δύο επιβατών. Το εσωτερικό της 4ης γενιάς ξεχωρίζει για την απλότητα του, όντας ένα νοσταλγικό ταξίδι, αλλά με δόσεις της σύγχρονης εποχής. Ο οδηγός έχει στη διάθεση του ό,τι ακριβώς χρειάζεται. Έναν αναλογικό πίνακα οργάνων, τον επιλογέα του κιβωτίου τοποθετημένο στο υπερυψωμένο κεντρικό τούνελ και ένα χαμηλά τοποθετημένο κάθισμα. Τίποτα περισσότερο, τίποτα λιγότερο. Η ποιότητα κατασκευής είναι εξαιρετική, με το φινίρισμα να αναδεικνύει τον premium χαρακτήρα των μοντέλων της Mazda και την επιλογή των υλικών να εγγυάται την αντοχή τους στο χρόνο.

Στην έκδοση Homura Dras η οδηγοκεντρική φιλοσοφία της θέσης οδήγησης βελτιώνεται περαιτέρω και ενισχύεται από τα τύπου μπάκετ καθίσματα που φέρουν την υπογραφή της Recaro. Μονοκόμματα, με επένδυση από δέρμα και αλκαντάρα, αγκαλιάζουν το σώμα και ουσιαστικά μετουσιώνουν στην πράξη την έννοια Jinba Ittai. Η οθόνη αφής των 7’’ συγκεντρώνει τις λειτουργίες του συστήματος πολυμέσων, με τη διαχείριση της να γίνεται «παραδοσιακά» μέσω του περιστροφικού χειριστηρίου πίσω από τον επιλογέα, την ώρα που διατίθεται συνδεσιμότητα Apple CarPlay/Android Auto. Σε επίπεδο συστημάτων ασφάλειας και υποβοήθησης του οδηγού, το MX-5 προσφέρεται με το πακέτο i-Activsense, ενώ η Homura Dras επιπλέον διαθέτει το Driver Assistance που συμπεριλαμβάνει συστήματα, όπως αυτό της υποβοήθησης της πέδησης στην πόλη, αναγνώριση πινακίδων, προσαρμοζόμενα φώτα LED και προειδοποίηση απόσπασης προσοχής του οδηγού. Φυσικά, δεν λείπουν στοιχεία όπως ο αυτόματος κλιματισμός, το cruise control και τα θερμαινόμενα καθίσματα. 

Simpler is better!

Η απλότητα που διακρίνει σχεδιαστικά το MX-5 χαρακτηρίζει και την επιλογή των μηχανικών μερών. Οι βασικές αρχές θέλουν τον κινητήρα τοποθετημένο μπροστά στο διαμήκη, η κίνηση να περνάει από τους πίσω τροχούς και η αναλογία να αγγίζει το ιδανικό 50:50. Στη δική μας περίπτωση κάτω από το επιθετικό καπό με τις έντονες καμπύλες, κρύβεται το γνωστό μας πλέον δίλιτρο ατμοσφαιρικό σύνολο των 184 ίππων και 205 Nm ροπή. Η έκδοση με τον «μεγάλο» κινητήρα αγγίζει τα 1.050 kg, αλλά χαρίζει στο ιαπωνικό roadster εξαιρετικές επιδόσεις. Είναι χαρακτηριστικό πως τα πρώτα 100 km/h από στάση να έρχονται σε μόλις 6,5 sec, ενώ η τελική ταχύτητα αγγίζει τα 219 km/h. Βέβαια, σε επίπεδο κατανάλωσης το δίλιτρο σύνολο αποδεικνύεται σχετικά… λαίμαργο, με τη μέση κατανάλωση να είναι κοντά στα 8,5 lt/100 km.

Η αρχιτεκτονική της ανάρτησης προτάσσει διπλά ψαλίδια μπροστά και πολλαπλών συνδέσμων πίσω, αλλά στην περίπτωση της συγκεκριμένης έκδοσης συνδυάζονται με αμορτισέρ της Bilstein. Επιπλέον, όπως σε όλες τις δίλιτρες εκδόσεις, η παρουσία ενός μηχανικού μπλοκέ διαφορικού στον πίσω άξονα φροντίζει για την ομαλή μεταφορά των 184 στο δρόμο. Κάπου εδώ, να προσθέσουμε και το σύστημα Kinematic Posture Control, το οποίο είναι διαθέσιμο σε όλες τις εκδόσεις του MX-5 και ουσιαστικά προσομοιάζει τη λειτουργία του torque vectoring, φρενάροντας τον εσωτερικό τροχό. Τέλος, σημαντική προσθήκη στη συγκεκριμένη εκδοχή αποτελούν οι δαγκάνες της Brembo που φροντίζουν για την ακόμα καλύτερη απόδοση των φρένων. 

Δείτε ακόμη: Δοκιμάζουμε το Mazda CX-60 PHEV

Όλα είναι δρόμος

Μία από τις σημαντικότερες προσθήκες στην 4η γενιά του MX-5 είναι η τοποθέτηση του τιμονιού με την περισκοπική ρύθμιση. Επιτέλους, όσοι με ύψος που ξεπερνά το 1.85 μπορούν να βολευτούν στο εσωτερικό του χωρίς ιδιαίτερους συμβιβασμούς. Γλιστράς στο εσωτερικό και αμέσως σου φτιάχνει τη διάθεση. Σχεδόν δίπλα στο δρόμο, με το τιμόνι σε ιδανική απόσταση και τον επιλογέα να μοιάζει με προέκταση του χεριού σου. Ακούγεται κοινότυπο, αλλά η έκφραση: «το φοράς» μοιάζει να προέκυψε για το ιαπωνικό roadster. Φυσικά, εξακολουθεί να μην αποσπά υψηλό βαθμό σε επίπεδο πρακτικότητας, αφού εκτός από την απουσία θηκών στην καμπίνα, ο χώρος αποσκευών των 130 lt με δυσκολία μπορεί να φιλοξενήσει δύο βαλίτσες αεροπορικού τύπου. Αλλά ας είμαστε ειλικρινείς μεταξύ μας. Ποιος νοιάζεται; 

Με το MX-5 το μόνο που σε απασχολεί είναι η εξεύρεση της κατάλληλης διαδρομής. Για τη διάθεση μην ανησυχείτε, φροντίζει να σας την δημιουργήσει το ίδιο… Ακόμα και με χαμηλές ταχύτητες στην καθημερινότητα φροντίζει να σου φτιάξει τη μέρα. Τα αμορτισέρ της Bilstein κάνουν αισθητή την παρουσία τους, διαβάζοντας λεπτομερώς το δρόμο, χωρίς όμως να αντιδρούν ξερά. Ο μυημένος θα εκτιμήσει τη λειτουργία τους και σίγουρα δεν θα δυσανασχετήσει. Ο δίλιτρος κινητήρας μοιάζει και αυτός με τη σειρά του να προέκυψε από μία αναλογική εποχή. Τότε που μεσουρανούσαν τα ατμοσφαιρικά σύνολα και η μεγάλη χωρητικότητα του κινητήρα. Μάλιστα, το γεγονός ότι οι 184 ίπποι κάνουν την εμφάνιση τους στις 7.000 rpm, σηματοδοτεί από μόνο του ένα ταξίδι στο χρόνο.

γλυκά
  • Σχεδίαση
  • Κινητήρας
  • Κιβώτιο
  • Σύστημα διεύθυνσης
  • Fun to drive
  • Ποιότητα κατασκευής
  • Οδική συμπεριφορά
ξινά
  • Χώροι

Ζωηρός και ελαστικός από χαμηλά, αλλάζει χροιά και αγριεύει όσο ανεβαίνουν οι στροφές. Δεν έχει κανένα πρόβλημα να φτάσει βαθιά στο κόκκινο, και συγκεκριμένα μέχρι τις 7.500 rpm, σημείο που επεμβαίνει ο κόφτης. Διαδικασία που εξιτάρει, αφού ο ήχος ενός ατμοσφαιρικού συνόλου που δουλεύει σε τόσο υψηλό ρυθμό περιστροφής μοιάζει εξαιρετικά σπάνιος στη σημερινή εποχή της παντοκρατορίας των υπερτροφοδοτούμενων συνόλων. Και το βασικότερο; Έχοντας εξαιρετικά αποθέματα δύναμης, τα οποία και αποκαλύπτει από τις 4.000 rpm και πάνω! Ο δείκτης των χιλιομέτρων στο κοντέρ σκαρφαλώνει γρήγορα και ουσιαστικά συνειδητοποιείς ότι η αναβάθμιση του συστήματος πέδησης δεν έγινε χωρίς λόγο. Την ίδια ώρα, το κιβώτιο με τη κοντή κλιμάκωση δεν επιτρέπει στις στροφές του κινητήρα να πέσουν μετά από κάθε αλλαγή, συμβάλλοντας στη γενικότερα επιθετική λειτουργία του συνόλου.

Επιπλέον, στην ανόθευτη αναλογική εποχή σε ταξιδεύει και ο επιλογέας με τις μικρές διαδρομές, ο οποίος ουσιαστικά μετατρέπει την αλλαγή των σχέσεων σε μία απολαυστική διαδικασία. Την ίδια ώρα, το ηλεκτρικό σύστημα διεύθυνσης μπορεί να μην έχει την αίσθηση που προσέφεραν οι προηγούμενες γενιές του MX-5 με υδραυλική υποβοήθηση, αλλά χαρίζει στον οδηγό πληθώρα πληροφοριών και γνωρίζεις ανά πάσα στιγμή που σημαδεύουν οι εμπρός τροχοί. Η παρουσία της ανάρτησης της Bilstein έχει αυξήσει ακόμα περισσότερο τα περιθώρια πρόσφυσης. Δεν διαταράσσει το φιλικό χαρακτήρα της κατασκευής, με τις κλίσεις να παραμένουν έντονες. Εξάλλου, το MX-5 δεν ήταν το απόλυτο «όπλο» για να σημειώσεις έναν κορυφαίο χρόνο στην πίστα, αλλά πηγή οδηγικής ευχαρίστησης και απόλαυσης. Κάτι που εξακολουθεί να ισχύει σε υπερθετικό βαθμό…

Στην καλή άσφαλτο, διαπιστώνεις ότι στα γρήγορα κομμάτια η παρουσία της νέας ανάρτησης σου χαρίζει μεγαλύτερη σιγουριά πίσω από το τιμόνι του. Νιώθεις πως χρειάζεται να προκαλέσεις την ουρά για να χάσει μέρος της πρόσφυσης, με το ιαπωνικό roadster να έχει την τάση να γλιστρήσει ελαφρώς. Και όταν αυτό συμβεί, σε προειδοποιεί όντας προοδευτικό, χωρίς απότομες αντιδράσεις. Εξαίρεση αποτελεί η περίπτωση που στο εσωτερικό της στροφής υπάρχει κάποια εγκάρσια ανωμαλία. Τότε η ισορροπία του πίσω μέρους θα διαταραχθεί λόγω της σκληρότητας της ανάρτησης, χωρίς όμως να σε τρομάξει. Η πραγματική γοητεία του MX-5 αποκαλύπτεται τη στιγμή που θα απενεργοποιήσεις τα ηλεκτρονικά βοηθήματα. Και μάλιστα, πατώντας μόλις μια φορά το κουμπί, αφού δεν υπάρχει ενδιάμεσο στάδιο. Ένα τεράστιο χαμόγελο εμφανίζεται στο πρόσωπο του οδηγού και με σύμμαχο το εξαιρετικά ζυγισμένο πλαίσιο διαγράφεις εντυπωσιακές τροχιές. Το μπλοκέ διαφορικό φροντίζει για την ιδανική μεταφορά της ισχύος στο δρόμο και ουσιαστικά η γωνία του πίσω μέρους ρυθμίζεται με το γκάζι. Αρκεί οι στροφές του κινητήρα να είναι πάνω από τις 3.500-4.000 rpm… Διαδικασία που ολοκληρώνει το ταξίδι στην αναλογική εποχή και ουσιαστικά καταλήγει εθιστική…

συμπέρασμα

Στην εποχή του εξηλεκτρισμού και της γενικότερης στροφής προς τις πράσινες-οικολογικές τεχνολογίες, το Mazda MX-5 παραμένει μία όαση για τους λάτρεις οδήγησης. Η μικρή ανανέωση και τα νέα πακέτα εξοπλισμού προσφέρουν ακόμα περισσότερες επιλογές σε όσους αναζητούν μία κατασκευή που προσφέρει απλόχερα ανόθευτη ευχαρίστηση πίσω από το τιμόνι της. Αναμφίβολα, ο δίλιτρος κινητήρας είναι αυτός ταιριάζει απόλυτα στο ελαφρύ αμάξωμα, αν και το κόστος σκαρφαλώνει σημαντικά… Σε κάθε περίπτωση και έκδοση, το MX-5 παραμένει αναλλοίωτο στο πέρασμα του χρόνου διατηρώντας επίκαιρη μία συνταγή που το έχει χρίσει ως το πιο καλοπουλημένο roadster στην ιστορία. Βλέπετε, στη ζωή τίποτα δεν είναι τυχαίο.

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΣΠΥΡΟΣ ΚΑΝΑΤΑΣ

AYTO TO ΔΙΑΒΑΣΕΣ

ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ. ΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...