Δοκιμή BMW iX1 xDrive30 313 PS: Success story!
H αμιγώς ηλεκτρική εκδοχή της Χ1 έχει όλα τα απαραίτητα εφόδια για να πετύχει, όταν μάλιστα αποτελεί σήμερα το πιο προσιτό αμιγώς ηλεκτρικό μοντέλο της BMW.
- -
- -
με μια ματιά
Ποιοτική, με ταχύτατες επιδόσεις χάρη στους 313 ίππους, αλλά και πολύ καλά... ηλεκτρικά χαρακτηριστικά, η νέα BMW iX1 προστίθεται στην γκάμα της δημοφιλούς X1 και γίνεται μια από τις πιο ενδιαφέρουσες επιλογές.
Η ιστορία της BMW στην ηλεκτροκίνηση έχει αρχίσει να γράφεται αρκετά πριν η συγκεκριμένη τάση αποτελέσει τη σημαντικότερη τάση της εποχής. Η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία είχε ταράξει τα νερά με την επαναστατική για την εποχή της i3, η οποία όταν αποκαλύφθηκε είχε αποτελέσει ένα ολοκληρωμένο αμιγώς ηλεκτρικό μοντέλο. Όμως, η κατάργηση του το 2022 είχε σαν αποτέλεσμα να δημιουργηθεί ένα κενό στη γκάμα των αμιγώς ηλεκτρικών μοντέλων της BMW, αφού στη βάση της βρέθηκε η σεντάν i4! Αυτή την ανορθογραφία έρχεται να διορθώσει η αμιγώς ηλεκτρική iX1, η οποία τοποθετείται πλέον στη βάση της γκάμας και ουσιαστικά αποτελεί το πιο προσιτό ηλεκτρικό της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας.
Η Χ1 αποτελεί μία από τις σημαντικότερες επιτυχίες της BMW, όντας και το SUV με τις περισσότερες πωλήσεις για λογαριασμό της μάρκας. Η νεότερη γενιά εξελίχθηκε και βελτιώθηκε σχεδόν σε όλα τα σημεία, με στόχο να διατηρηθεί στην κορυφή των premium compact SUV. Φυσικά, ακολουθώντας το πλάνο εξηλεκτρισμού της φίρμας, διατίθεται με πληθώρα κινητήρων συνόλων καλύπτοντας ουσιαστικά κάθε είδους τεχνολογία. Έτσι, δίπλα στις εκδόσεις με κινητήρα βενζίνης, πετρελαίου, αλλά και την plug-in hybrid εκδοχή, συναντάμε την αμιγώς ηλεκτρική έκδοση. Το ενδιαφέρον στοιχείο στην περίπτωση της, είναι πως με την επιδότηση του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά 2», η iX1 είναι φθηνότερη από τις plug-in, αλλά και τις πετρελαιοκίνητες εκδοχές!
Αριστοκράτισσα!
Η νέα σχεδιαστική φιλοσοφία της BMW έχει προκαλέσει ποικίλες αντιδράσεις. Η μάσκα των μοντέλων της έχει αποκτήσει μεγάλες διαστάσεις, με κύριο χαρακτηριστικό τα παραδοσιακά νεφρά, τα οποία έχουν μεγεθυνθεί σε μεγάλο βαθμό, με αποτέλεσμα οι Γερμανοί τεχνικοί να έχουν δεχθεί αρκετά σχόλια τα τελευταία χρόνια. Η νεότερη γενιά της Χ1 «ξέφυγε» από αυτή τη λογική, με τους ανθρώπους της BMW να προτιμούν μία πιο.. συντηρητική λογική αποφεύγοντας τα ρίσκα. Κίνηση που προφανώς τους δικαιώνει, αφού η X1 διατηρεί την ταυτότητα της μάρκας, χωρίς όμως να προκαλεί. Φυσικά, η μάσκα εξακολουθεί να είναι επιβλητική, αλλά σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να σχολιαστεί αρνητικά. Το αντίθετο μάλιστα...
Η αμιγώς ηλεκτρική εκδοχή ελάχιστα διαφοροποιείται σε σχέση με τις συμβατικές εκδόσεις και ουσιαστικά πρέπει να παρατηρήσεις την εμπρός «κλειστή» μάσκα με το χαρακτηριστικό λογότυπο «i», για να αναγνωρίσεις την τεχνολογική της φύση. Το ίδιο ισχύει και για το πίσω μέρος, με το διακριτικό iX1 να μαρτυρά την ηλεκτρική καρδιά της, μαζί με τις μπλε πινελιές στον προφυλακτήρα. Πάντως, αξίζει να σημειώσουμε πως οι γραμμές του αμαξώματος χαρίζουν στο γερμανικό SAV εξαιρετικά χαμηλό αεροδυναμικό συντελεστή, ο οποίος αγγίζει μόλις το 0,26! Επιπλέον, στη δική μας περίπτωση, η έκδοση με το πακέτο «Μ» διαθέτει λεπτομέρειες που ενισχύουν τα δυναμικά της χαρακτηριστικά, όπως οι μεγάλες ζάντες αλουμινίου σε διάσταση 19 ιντσών, την ώρα που η απόσταση από το έδαφος είναι μειωμένη κατά 15 mm. Επιπλέον, το… δείκτη εντυπωσιασμού αυξάνει και το νέο χρώμα Frozen, το οποίο αναδεικνύει ακόμα περισσότερο τις καμπύλες και γωνίες του αμαξώματος, χωρίς να χάνει πόντους σε επίπεδο premium αισθητικής.
Ένα επίπεδο πάνω!
Όσο εγκρατείς ήταν οι Γερμανοί αναφορικά με τη σχεδίαση του αμαξώματος, άλλο τόσο τολμηροί αποδείχθηκαν στις αλλαγές που πραγματοποίησαν στην καμπίνα των επιβατών. Το κύριο χαρακτηριστικό του εσωτερικού είναι οι κυρτές οθόνες BMWCurvedDisplay, που ουσιαστικά σε καλωσορίζουν σε ένα νέο ψηφιακό κόσμο. Με διαγώνιο 10,25’’ για τον πίνακα οργάνων και 10,7’’ για την οθόνη αφής κερδίζουν τις εντυπώσεις μόλις βρεθείς πίσω από το τιμόνι. Επιπλέον, το αιωρούμενο υποβραχιόνιο στο οποίο συναντάμε τη διαχείριση του κιβωτίου και άλλων ζωτικών λειτουργιών, αποτελεί ακόμα ένα νεοτερισμό, που εν τέλει αποδεικνύεται πρακτικός και λειτουργικός. Σε επίπεδο τεχνολογίας, διαθέτει την νεότερη γενιά του iDriveOS 8, το οποίο έχει στόχο να προσφέρει ένα διαισθητικό έλεγχο μέσω αφής και φωνής. Στην πράξη αποδεικνύεται λειτουργικό και εύχρηστο, παρά το γεγονός ότι έχουν μειωθεί σε σημαντικό βαθμό οι φυσικοί διακόπτες και τα κουμπιά.
Φυσικά, η ποιότητα κατασκευής είναι υπεράνω κριτικής και δεν δημιουργείται καμία αμφιβολία για τον premiumχαρακτήρα της κατασκευής. Η συναρμογή είναι κορυφαία, ενώ ιδιαίτερα προσεκτική αποδεικνύεται και η επιλογή των υλικών. Αναφορικά με τους χώρους, αυτός των αποσκευών είναι ελάχιστα μειωμένος σε σχέση με τις συμβατικές εκδόσεις (500 lt), αγγίζοντας τα 490 lt. Το μεγάλο μεταξόνιο έχει σημαντικό αντίκτυπο στην άνεση των επιβατών, αφού τέσσερις ενήλικες άνετα θα βολευτούν στο εσωτερικό της iX1, έχοντας ικανοποιητικό χώρο για τα γόνατα, αλλά και αέρα για το κεφάλι τους. Τέλος, το γερμανικό SAV αποδεικνύεται και εξαιρετικά πρακτικό, αφού στη καμπίνα υπάρχει πληθώρα θηκών που προσφέρουν επιπλέον χώρους αποθήκευσης.
Νεότερης γενιάς!
Καταρχήν, η iX1 XDrive30 είναι το πρώτο τετρακίνητο ηλεκτρικό compact μοντέλο της BMW. Με έναν ηλεκτροκινητήρα τοποθετημένο σε κάθε άξονα που δημιουργούν ένα «ηλεκτρικό» σύστημα τετρακίνησης, το αμιγώς ηλεκτρικό SAV αποδίδει συνδυαστικά 313 ίππους και 494 Nm ροπή. Νούμερα που δεν είναι εντυπωσιακά μόνο στη θεωρία, αλλά και στην πράξη, κάτι που το μαρτυρούν τα 5,6 sec που απαιτούνται για το 0-100 km/h. Επίδοση εξαιρετική, αν συνυπολογίσουμε το βάρος του αμαξώματος, το οποίο και ξεπερνάει τους δύο τόνους (2.085 kg).
γλυκά
- Σχεδίαση
- Χώροι
- Ποιότητα κατασκευής
- Τεχνολογίες
- Αποδοτικότητα
- Επιδόσεις
- Οδική συμπεριφορά
- Τιμή
ξινά
- Μη ρυθμιζόμενη ανάκτηση
- Αίσθηση πεντάλ φρένου
Το ηλεκτρικό σύστημα BMW eDrive Technology βρίσκεται αισίως στην 5η γενιά του και εκτός από τις εκρηκτικές επιδόσεις προσφέρει αποδοτική τεχνολογία φόρτισης για τη… «μεσαίας» χωρητικότητας μπαταρία των 64,5 kWh. Είναι τοποθετημένη στο πάτωμα του αυτοκινήτου, στοιχείο που συμβάλλει και στο χαμηλό κέντρο βάρους, ενώ ενισχύεται από το βελτιωμένο λογισμικό φόρτισης που συναντάμε και στην i7. Σύμφωνα με τη BMW η αυτονομία κυμαίνεται ανάμεσα στα 413 - 438 km, ενώ η εργοστασιακή κατανάλωση είναι 16,8 – 18,1 kWh/100 km, σύμφωνα με το πρότυπο WLTP. Η ταχύτητα φόρτισης αγγίζει τα 130 kW, κάτι που σημαίνει ότι σε ταχυφορτιστή DC μπορεί να αναπληρώσει μέρος της ενέργειας από το 0 στο 80% σε μόλις 29 λεπτά! Επίσης, σημειώστε πως σε φορτιστή ΑC με ισχύ 11 kW για πλήρη φόρτιση χρειάζονται 6,5 ώρες, ενώ με τον προαιρετικό on board charger 22 kW απαιτούνται μόλις 3 ώρες και 45 λεπτά.
Απόλυτη ισορροπία
Περνώντας στη θέση του οδηγού, το σχετικά ψηλά τοποθετημένο κάθισμα σου θυμίζει πως βρίσκεσαι σε SUV. Η εργονομία είναι καλή και όλα τα χειριστήρια βρίσκονται στη σωστή θέση. Η αθόρυβη λειτουργία του κινητήρα συνδυάζεται ιδανικά με τη βελτιωμένη ηχομόνωση στη καμπίνα, δημιουργώντας ένα εξαιρετικά ήσυχο περιβάλλον. Στην καλή ποιότητα κύλισης συμβάλλει η παρουσία της ηλεκτρονικά ρυθμιζόμενης ανάρτησης Μ, η οποία περιλαμβάνεται στο προαιρετικό πακέτο εξοπλισμού και ήταν διαθέσιμη στο αυτοκίνητο δοκιμής. Τα αμορτισέρ μεταβάλλουν την απόσβεση σύμφωνα με τη συχνότητα των κραδασμών προσφέροντας εξαιρετικά ποιοτικά χαρακτηριστικά. Η διαφορά είναι εμφανής ανάλογα με το πρόγραμμα οδήγησης και το αντιλαμβάνεσαι από τον τρόπο που διαβάζει το ανάγλυφο του οδοστρώματος. Στο Personal (πιο γνωστό σε άλλες περιπτώσεις ως normal) απορροφά ικανοποιητικά τις ανωμαλίες του οδοστρώματος, με τη ρύθμιση της να είναι σχετικά σφικτή. Ίσως μία πιο μαλακή επιλογή να ταίριαζε περισσότερο στο προφίλ του αυτοκινήτου, αλλά δεν πρέπει να ξεχνάμε πως η ανάρτηση έχει να διαχειριστεί 313 ίππους, αλλά και βάρος που αγγίζει τους 2,1 τόνους…
Βέβαια, τις εντυπώσεις κλέβει η λειτουργία των δύο ηλεκτροκινητήρων και ο τρόπος με τον οποίο εκτοξεύουν το βαρύ αμάξωμα στην ευθεία. Με τη χρήση του προγράμματος Boost (πλήρης ισχύ για 10 sec) η επιτάχυνση είναι γραμμική και συνεχής, με την πλάτη του οδηγού να κολλάει στο κάθισμα. Μάλιστα, στο πρόγραμμα Sport ένας τεχνητός ήχος που έχει δημιουργήσει ο συνθέτης του κινηματογράφου HansZimmer φροντίζει να ενισχύσει τη σπορ ατμόσφαιρα στο εσωτερικό. Σε πιο γρήγορο ρυθμό, οι 313 ίπποι σου επιτρέπουν να καλύπτεις σε χρόνο dt τις ευθείες ανάμεσα στις στροφές.
Δείτε ακόμη: Οδηγούμε την Plug-In Hybrid BMW X1 xDrive25e των 245 ίππων
Βέβαια, συνήθεια απαιτούν τα φρένα, αφού λόγω της παρουσίας του συστήματος ανάκτησης (το οποίο δεν ρυθμίζεται) δεν διακρίνονται για την καλή τους αίσθηση, χωρίς όμως να υπολείπονται σε απόδοση. Η ηλεκτρονικά ρυθμιζόμενη ανάρτηση στο πρόγραμμα Sport, καταφέρνει να διαχειρίζεται με επιτυχία τις αντιδράσεις του αμαξώματος, περιορίζοντας στο ελάχιστο τις κλίσεις του αμαξώματος. Σε συνδυασμό με το άκαμπτο αμάξωμα, τα φαρδιά μετατρόχια και το μεγαλύτερο μεταξόνιο, η iX1 σου εμπνέει σιγουριά σε γρήγορο ρυθμό.
Πιο κοντά στο όριο, το αυξημένο βάρος θα κάνει την εμφάνιση του και πιο έντονα σε κλειστές στροφές. Γενικότερα, η συμπεριφορά της είναι ρυθμίσιμη με το γκάζι, αφού απαιτεί σύνεση ειδικά σε γλιστερό οδόστρωμα. Η άμεσα διαθέσιμη ροπή των σχεδόν 500 Nm έχει σαν αποτέλεσμα αν υπερβάλλεις με το γκάζι να διαταραχθεί η γενικότερα ισορροπημένη της συμπεριφορά. Αρχικά, το εμπρός μέρος εμφανίζει την τάση να ανοίξει την τροχιά του, μέχρι να εμπλακεί ο πίσω άξονας εξασφαλίζοντας την ουδετερότητα ή αν επιμείνεις στο γκάζι ελαφριά πλαγιολίσθηση.
Σίγουρα, αν βρεις τη χρυσή τομή μπορείς να κινηθείς γρήγορα στον επαρχιακό δρόμο έχοντας συμπαραστάτη το πολύ καλό πλαίσιο. Σύμμαχος είναι και το καλό σε αίσθηση και βάρος σύστημα διεύθυνσης, το οποίο και ακολουθεί τα πρότυπα των μοντέλων της BMW. Όσον αφορά την κατανάλωση καυσίμου, σε μικτές συνθήκες είδαμε μία κατανάλωση κοντά στις 19 kWh/100, κάτι που μεταφράζεται κοντά στα 350 km αυτονομίας. Είναι σίγουρο, πως στον αστικό κύκλο και με πιο οικονομική οδήγηση, το συγκεκριμένο νούμερο μπορεί να πέσει κι άλλο, ενώ σε συνδυασμό με το αποδοτικό σύστημα κίνησης και ανάκτησης μπορεί να καλύψει τα 420 km της αυτονομίας που υπόσχεται η BMW.
συμπέρασμα
H νεότερη γενιά της X1 εξελίχθηκε και βελτιώθηκε σε νευραλγικούς τομείς, εκσυγχρονίζοντας παράλληλα την αισθητική του αμαξώματος, αλλά και της καμπίνας των επιβατών. Στοιχεία που της επιτρέπουν να διατηρείται ανάμεσα στις κορυφαίες προτάσεις στα premium compact SUV. Η ηλεκτρική εκδοχή δεν έρχεται για να συμπληρώσει απλά τη γκάμα της Χ1. Το κινητήριο σύνολο της χαρίζει αξιοζήλευτες επιδόσεις και άκρως ικανοποιητική αποδοτικότητα, χωρίς συμβιβασμούς σε κανέναν τομέα. Στα παραπάνω, έρχεται να προστεθεί το κόστος κτήσης, αφού με την κρατική επιδότηση κοστίζει λιγότερο από τις plug-in και πετρελαιοκίνητες εκδοχές, καθιστώντας την αμιγώς ηλεκτρική εκδοχή ίσως την πιο ενδιαφέρουσα της γκάμας!
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΣΠΥΡΟΣ ΚΑΝΑΤΑΣ