Δοκιμή Land Rover Defender 110 D300 75 Years: Alpha male SUV
Με αφορμή την επετειακή έκδοση για τα 75 χρόνια Defender, οδηγούμε το πιο σκληροπυρηνικό 4x4 στην γκάμα της Land Rover, με εξακύλινδρο diesel κινητήρα 300 ίππων και… τόνους χαρακτήρα.
- -
- -
με μια ματιά
Ο ιδιαίτερος χρωματισμός που αποδίδει φόρο τιμής στα 75 χρόνια του μοντέλου, δεν αλλοιώνει ούτε στο ελάχιστο τον χαρακτήρα του. Ανόθευτο, πραγματικά ασταμάτητο αλλά ταυτόχρονα, άνετο και απολαυστικό, το Land Rover Defender 110 με τον εξακύλινδρο diesel D300 των 300 ίππων είναι ένα... άρμα μάχης πολλαπλών χρήσεων.
Μέσα στον ωκεανό των… in-between SUV που έχουν κατακλύσει την αγορά, η brutal προσωπικότητα του Land Rover Defender ξεχωρίζει όπως η μύγα μέσα στο γάλα. Βλέπετε, τα αυτοκίνητα με μεγαλύτερη απόσταση από το έδαφος μπορεί να κυριάρχησαν στις πωλήσεις, όμως η αλήθεια είναι ότι τα περισσότερα δίπλα σε ένα Defender, μοιάζουν με γάτα που τρίβεται στα πόδια μιας τίγρης. Φέτος, το θρυλικό 4x4 της μάρκας συμπληρώνει τα 75 χρόνια ζωής. Και φυσικά, δεν θα μπορούσε να λείψει μια ειδική έκδοση!
Το χαρακτηριστικό πράσινο χρώμα (Grasmere Green) εντοπίζεται στο αμάξωμα, στις ζάντες και σε λεπτομέρειες της καμπίνας, αποδίδοντας φόρο τιμής στο HUE 166, το πρώτο Land Rover παραγωγής, που χρονολογείται πίσω στο μακρινό 1948. Η εορταστική εκδοχή συνδυάζεται αποκλειστικά με το τρίθυρο αμάξωμα “90” και το πεντάθυρο “110” που οδηγούμε, ενώ ο εξοπλισμός είναι κορυφαίος, καθώς βασίζεται στην έτσι κι αλλιώς πλούσια έκδοση εξοπλισμού HSE της γκάμας. Στην Ελλάδα έρχεται με κινητήρες βενζίνης, Plug-In Hybrid και diesel, όπως το «δικό μας».
Κοινωνική εξωστρέφεια
Πριν μπει κάποιος σε ένα Land Rover Defender, θα πρέπει πρώτα να συμβιβαστεί με την ιδέα της… δημόσιας προβολής. Όλα τα μάτια στον δρόμο θα βρίσκονται πάνω του, ειδικά στον συνδυασμό χρώματος του αυτοκινήτου δοκιμής, όπου το φαινόμενο παρατηρείται ακόμη πιο έντονο. Άλλωστε το επιβλητικό, τετραγωνισμένο αμάξωμα μήκους 4,76 m (5,02 m με τον τροχό της ρεζέρβας), το πλάτος των 2 m και το ύψος των 1,97 m, δεν αφήνουν περιθώριο για διακριτικότητες.
Μετά τη διακοπή παραγωγής του κλασικού Defender, η Land Rover πραγματοποίησε μια από τις πιο επιτυχημένες αναβιώσεις στην ιστορία της αυτοκίνησης. Η νέα γενιά κράτησε ακριβώς όσα στοιχεία χρειαζόταν για να καταλαβαίνεις πρόκειται για τη σύγχρονη εκδοχή του Defender, αλλά διαφοροποιήθηκε ριζικά, χαρίζοντας νέα υπόσταση στο μοντέλο. Άλλωστε ο χαρακτήρας του άλλαξε σημαντικά. Πλέον, δεν πρόκειται για ένα σπαρτιάτικο 4x4 με πλαίσιο τύπου σκάλας και μηδενικές ανέσεις, αλλά για ένα άνετο, πολυχρηστικό SUV που απλά δεν σταματάει πουθενά εκτός ασφάλτου. Αν αποφασίσεις να το λερώσεις…
Κόντρα ρόλος
Σκαρφαλώνοντας στην καμπίνα του Land Rover Defender, έρχεσαι αντιμέτωπος με… αντιφάσεις. Από τη μια είναι οι ανθεκτικές επενδύσεις με τον πλαστικοποιημένο τάπητα για εύκολο καθάρισμα από λάσπες, οι ακάλυπτες αλενόβιδες και τα άβαφα πλαστικά, ενώ από την άλλη, έρχεσαι αντιμέτωπος με τις εντυπωσιακές οθόνες και την κορυφαία ποιότητα κατασκευής. Το εσωτερικό έχει ένα δικό του αέρα πολυτέλειας, όχι με την απόλυτη έννοια του όρου όπως απαντάται σε ένα Range Rover, αλλά με τη νότα της ανθεκτικότητας και της περιπέτειας. Δείχνει προσεγμένο και ακριβό, αλλά δεν θα… στεναχωρηθείς αν μπεις με λασπωμένες γαλότσες. Λέμε, αν…
Οι χώροι αποθήκευσης είναι πραγματικά άπειροι. Εκτός από τα… συνηθισμένα (ντουλαπάκι συνοδηγού, τσέπες στις πόρτες) υπάρχει ένα μεγάλο ράφι κατά πλάτος του ταμπλό, σημαντικά μεγάλος χώρος κάτω από την κεντρική κονσόλα, ποτηροθήκες, επιφάνεια αποθήκευσης και ασύρματης φόρτισης για smartphone, όπως και ένα υποβραχιόνιο που λειτουργεί και σαν ψυγειάκι. Με το κουμπί ρύθμισης της θερμοκρασίας στην ισχυρότερη σκάλα, κρατάει «κρύσταλλο» το νερό και χωράει μέχρι και τέσσερα τυπικά μπουκαλάκια 500 ml. Φυσικά, υπεράνω κριτικής είναι η συναρμογή, όπως και η ποιότητα των πλαστικών. Μπορεί να μη συναντάμε πολλά μαλακά υλικά, αλλά είπαμε: εδώ η πολυτέλεια έχει άλλη διάσταση. Και υποστηρίζεται πλήρως από τον χαρακτήρα του Defender.
Στο κέντρο της κονσόλας δεσπόζει η οθόνη αφής των 11,4 ιντσών για το σύστημα πολυμέσων Pivi Pro. Διαθέτει εντυπωσιακή ανάλυση, πολύ όμορφα γραφικά και μπορεί να προσφέρει τόση πληροφορία, όση δεν χωράει ο νους… ειδικά σε ό,τι έχει να κάνει με την εκτός δρόμου οδήγηση. Φυσικά έχει πολύ γρήγορη απόκριση και η αρχική οθόνη ρυθμίζεται σε πολύ μεγάλο βαθμό, ώστε ο οδηγός να έχει γρήγορη πρόσβαση όπου ο ίδιος θέλει. Υποστηρίζει ασύρματη σύνδεση με Apple CarPlay και συνοδεύεται από ένα εκπληκτικής απόδοσης ηχοσύστημα της Meridian, όπως συνηθίζεται στα μοντέλα της μάρκας.
Παρακάτω υπάρχει ένα πάνελ ελέγχου που εκτός του επιλογέα για το αυτόματο σασμάν, φιλοξενεί περιστροφικά χειριστήρια και διακόπτες. Από εκεί ελέγχεται το ύψος της αερανάρτησης, το ESP, η επιλογή των «κοντών» σχέσεων υποπολλαπλασιασμού και το σύστημα stop-start. Οι περιστροφικοί μοχλοί έχουν πολλούς ρόλους. Με το πάτημα ενός κουμπιού, ο αριστερός γίνεται χειριστήριο για το σύστημα Terrain Response, μέσω του οποίου επιλέγεται το ιδανικό πρόγραμμα για την τετρακίνηση (Grass / Gravel / Snow, Mud and Ruts, Sand, Rock Crawl και Wading Mode). H default λειτουργία του όμως είναι η επιλογή θερμοκρασίας για το σύστημα αυτόματου κλιματισμού. Επίσης, αν πιεστεί προς τα μέσα, επιλέγεις το επίπεδο θέρμανσης καθισμάτων (περιστροφή προς τα δεξιά) ή ψύξης καθισμάτων (περιστροφή προς τα αριστερά). Ακούγεται πολύπλοκο, στην πράξη όμως είναι πολύ πιο πρακτικό από ότι στη θεωρία και ξέρεις ακριβώς τι να κάνεις.
Στο κομμάτι των χώρων, πρέπει να πούμε απλώς ότι είναι… εκπληκτικοί. Όσο ψηλοί κι αν είναι οι επιβάτες θα κάτσουν πολύ άνετα σε κάθε θέση. Οι πίσω έχουν άπλετο χώρο για τα γόνατα, το κεφάλι και τους ώμους, ξεχωριστή ρύθμιση για το σύστημα κλιματισμού και θερμαινόμενα καθίσματα, απολαμβάνοντας σχεδόν τα ίδια κομφόρ με τους εμπρός. Το πορτμπαγκάζ των 543 lt δεν είναι τόσο εντυπωσιακό, όμως η δυνατότητα φόρτωσης μέχρι την οροφή σημαίνει ότι έχει έναν πολύ μεγάλο και αξιοποιήσιμο χώρο αποθήκευσης. Επίσης υπάρχουν δύο μπουτόν που ανεβάζουν ή κατεβάζουν την πίσω ανάρτηση για την διευκόλυνση της φόρτωσης, μαζί με μια κανονική πρίζα σούκο για μικρές ηλεκτρικές συσκευές.
Torque factory!
To Land Rover Defender 75th Anniversary Edition που είχαμε στη διάθεση μας, ήταν εφοδιασμένο με τον κινητήρα D300, δηλαδή έναν εξαιρετικό εξακύλινδρο σε σειρά diesel 3λιτρο κινητήρα με turbo μεταβλητής γεωμετρίας και mild hybrid υποβοήθηση. Η απόδοση βρίσκεται στους 300 ίππους και τα 650 Nm ροπή, νούμερα που εκτός από εντυπωσιακά, δεν τα βρίσκουν σκούρα με το βάρος των 2,3 τόνων του Defender 110. Χαρακτηρίζεται για την πολύ καλή απόκριση στο γκάζι και την προθυμία να σπρώξει το αυτοκίνητο προς τα εμπρός, πάντα με την αρωγή του πολύ καλού αυτόματου σασμάν των 8 σχέσεων. Οι επιδόσεις που ανακοινώνει η Land Rover είναι τελική ταχύτητα λίγο πάνω από 190 km/h και επιτάχυνση 0-100 km/h σε 7 sec. Περισσότερο από αρκετά για μία κατασκευή του είδους.
γλυκά
- Εμφάνιση
- Χώροι
- Πρακτικότητα
- Εξοπλισμός
- Τεχνολογία
- Δυνατότητες εκτός δρόμου
- Λειτουργία τετρακίνησης
- Διττός χαρακτήρας
- Κατανάλωση
- Λειτουργία κινητήρα
- Άνεση
ξινά
- Αεροδυναμικοί θόρυβοι
- Πλάτος
- Βάρος
Η πλούσια ροπή του πετρελαιοκινητήρα από τις χαμηλές στροφές (1.500 rpm) επιτρέπουν να κινείσαι σβέλτα πατώντας ελάχιστα το δεξί πεντάλ. Αυτό έχει αντίκτυπο και στην κατανάλωση. Κατά τη διάρκεια της δοκιμής μας, κάναμε… αρκετές εκατοντάδες χιλιομέτρων και είδαμε μέσο όρο στα 11 lt/100 km. Κατά την άποψή μας, πρόκειται για μια άριστη επίδοση για το βάρος, την ισχύ, τον χαρακτήρα και την τιμή του Defender. Εντός πόλης το σχετικό νούμερο θα σταθεροποιηθεί περίπου στα 13 lt/ 100 km, ενώ στο ταξίδι με ταχύτητες κοντά στα 140 km/h, μειώνεται στα 10 λίτρα για την ίδια απόσταση. Όμως, από αυτή την ταχύτητα και πάνω, η κατανάλωση ανεβαίνει εκθετικά, λόγω της αεροδυναμικής αντίστασης.
Το «βάθος» του συγκεκριμένου κινητήρα είναι τέτοιο, που η βοήθεια από το mild hybrid σύστημα δεν είναι τόσο εμφανής, ακόμη και στις πολύ χαμηλές στροφές. Η σημαντικότερη συνεισφορά της υβριδικής υποβοήθησης εντοπίζεται στην ομαλή λειτουργία του stop-start εντός πόλης, διαδικασία που πραγματοποιείται ανεπαίσθητα. Γενικότερα, αν κάποιος θεωρεί πως ο πετρελαιοκινητήρας D300, θα έχει και τις κλασικές αδυναμίες αυτών των μοτέρ, κάνει μεγάλο λάθος. Η εξακύλινδρη φύση του, προσφέρει βελούδινη λειτουργία με μηδενικούς κραδασμούς και μια ευχάριστη χροιά, ειδικά κοντά στον κόφτη.
Ασταμάτητο!
Η μεγάλη διαφορά του Land Rover Defender με τα περισσότερα SUV της κατηγορίας, είναι οι εκτός δρόμου ικανότητες. Προσέξτε, όμως: δεν εννοούμε απλώς ότι τα καταφέρνει καλά στο χώμα. Εννοούμε ότι τίποτα δεν μπορεί να το σταματήσει, στα χέρια ενός οδηγού που γνωρίζει τι πρέπει να κάνει, ενώ τα ηλεκτρονικά βοηθήματα και η «αντίληψη» της τετρακίνησης είναι τέτοια, που ακόμη και ένας άπειρος θα καταφέρει να περάσει από εμπόδια που ποτέ δεν φανταζόταν. Πρακτικά, ελάχιστα αυτοκίνητα μπορούν να σταθούν δίπλα σε ένα Defender, σε ό,τι αφορά τις εκτός δρόμου ικανότητες. Πέρα από το Jeep Wrangler, το Mercedes-Benz G-Class και το Toyota Land Cruiser, δεν μπορούμε να σκεφτούμε άλλον ανταγωνισμό.
Στη νεότερη γενιά του, το πλαίσιο τύπου σκάλας του παλιού Defender αντικαταστάθηκε με ένα σύγχρονο μονοκόκ, που θεωρητικά δεν δίνει τόσα εφόδια για εκτός δρόμου κίνηση. Όμως, αυτή είναι μόνο η θεωρία. Στην πράξη, η αερανάρτηση προσφέρει απόσταση από το έδαφος από 218 έως 291 mm και η ελευθερία άρθρωσης των τροχών, είναι εκπληκτική. Σε έδαφος με έντονο ανάγλυφο κάποιοι τροχοί θα χάσουν την επαφή τους με το έδαφος, όμως κανένα πρόβλημα. Το μπλοκέ κεντρικό διαφορικό, αλλά και το μπλοκέ πίσω διαφορικό μοιράζουν εξαίσια τη ροπή και οι τροχοί που βρίσκονται στον αέρα, απομονώνονται αμέσως. Η δύναμη καταλήγει εκεί που πρέπει και το Defender δεν σταματάει την πορεία του.
Εννοείται ότι το κιβώτιο υποπολλαπλασιασμού των σχέσεων (αργό) προσφέρει άφθονη αναρριχητική ικανότητα και το Hill Descent Control ελέγχει άριστα την κατάβαση, περιορίζοντας την ταχύτητα σε ρυθμό… χελώνας. Αναφορικά με τα προγράμματα εκτός δρόμου, ελέγχονται από το χειριστήριο του Terrain Response 2. Μπορείς να διαλέξεις τα προγράμματα Grass / Gravel / Snow, Mud and Ruts, Sand, Rock Crawl και Wading Mode ενώ δίνεται η δυνατότητα να παραμετροποιήσεις ένα πρόγραμμα και να σετάρεις όπως επιθυμείς την αερανάρτηση, την εμπλοκή των διαφορικών, το κιβώτιο ταχυτήτων, την απόκριση στο γκάζι και τα ηλεκτρονικά βοηθήματα.
Στην κεντρική οθόνη πολυμέσων υπάρχει λειτουργία απεικόνισης όλων των χρήσιμων πληροφοριών για εκτός δρόμου οδήγηση (επαφή τροχών, κλείδωμα διαφορικών, διαδρομή ανάρτησης, κλίση εδάφους), όπως και το Wading Mode, ένα γραφικό που σου δείχνει μέχρι που βρίσκεται η στάθμη του νερού (αν περνάς από ποτάμι, νερόλακκο ή κάτι παρόμοιο) με σαφή προσδιορισμό του ορίου βύθισης. Το μέγιστο υδάτινο εμπόδιο που μπορεί να διασχίσει το Land Rover Defender είναι… 90 cm, στις εκδόσεις χωρίς το προαιρετικό snorkel. Για τους λιγότερο έμπειρους με την εκτός δρόμου οδήγηση, υπάρχει 3D θέαση του αυτοκινήτου για να βλέπεις από την οθόνη που ακριβώς πατούν οι τροχοί και τι βρίσκεται γύρω από το όχημα. Επίσης, άλλη μια λειτουργία «εξαφανίζει» το καπό του αυτοκινήτου και απεικονίζει ψηφιακά στην οθόνη το έδαφος ακριβώς μπροστά από το όχημα, προσφέροντας την καλύτερη δυνατή άποψη του ανάγλυφου στον οδηγό.
Κλείνοντας το κομμάτι των εκτός δρόμου ικανοτήτων, το Land Rover Defender 110 στην ψηλότερη ρύθμιση της ανάρτησης έχει γωνίες προσέγγισης, ράμπας και διαφυγής στις 37,5, 27,8 και 40 μοίρες, αντίστοιχα. Και βέβαια, στην έκδοση 75th Anniversary αυτό που έκανε τη μεγαλύτερη διαφορά συγκριτικά με άλλα Defender που έχουμε οδηγήσει στο παρελθόν, ήταν τα all-terrain ελαστικά.
Δείτε ακόμη: Οδηγούμε το Land Rover Defender P400e με την Plug-In Hybrid τεχνολογία
Τα Goodyear Wrangler AT Adventure εξασφαλίζουν πολύ καλύτερη συμπεριφορά εκτός ασφάλτου, χωρίς ιδιαίτερες θυσίες σε θόρυβο και κράτημα στον δρόμο. Το σημαντικότερο όμως ήταν ότι δεν είχαμε στο πίσω μέρος του μυαλού μας ότι χρησιμοποιούμε ένα «ευάλωτο» στις κακουχίες ελαστικό δρόμου και δοκιμάσαμε πολύ καλύτερα τις ικανότητες του αυτοκινήτου.
Defender για κάθε τερέν
Παραδοσιακά, το Land Rover Defender μπορούσε να κινηθεί με χαρακτηριστική άνεση σε κάθε είδους έδαφος, εκτός από… την άσφαλτο. Φυσικά, στη νεότερη γενιά του, κάτι τέτοιο δεν ισχύει. Είναι χαρακτηριστικό ότι ακόμη και με τα εκτός δρόμου ελαστικά του αυτοκινήτου δοκιμής, παραμένει απροσδόκητα ήσυχο, άνετο και ασφαλές σε κάθε περίσταση. Στον επαρχιακό δρόμο, το ροπάτο μοτέρ μπορεί να διατηρήσει ακόμη και σβέλτο ρυθμό χωρίς να δυσανασχετεί το πλαίσιο. Εννοείται ότι στρίβοντας παίρνει κλίσεις, αλλά ποτέ σε παράλογο βαθμό. Το μοναδικό «πρόβλημα» είναι το τεράστιο πλάτος, που σε αναγκάζει να κάνεις διαρκώς μικρές διορθώσεις στο τιμόνι για να παραμείνεις στο κέντρο της λωρίδας των στενών επαρχιακών. Χωράει ίσα-ίσα, άρα θέλει προσοχή.
Από εκεί και πέρα, το Defender προσφέρει την οδική συμπεριφορά ενός καλού SUV. Τα φρένα με τις τεράστιες εξαπίστονες δαγκάνες μπροστά αποδίδουν άριστα και δεν εμφανίζουν σημάδια κόπωσης, ακόμη και σε ορεινές καταβάσεις με γρήγορο ρυθμό. Εδώ να προσθέσουμε πως αν κάποιος επιχειρήσει να κινηθεί γρήγορα, το Defender δεν θα κρύψει τη δυσαρέσκειά του. Δεν είναι ότι υστερεί σε κάποιο βαθμό, απλώς η μεγάλη απόσταση από το έδαφος, σε συνδυασμό με τη μαλακή ανάρτηση δημιουργούν αρκετά μεγάλες κλίσεις, οι οποίες πιέζουν ακόμη περισσότερο τους εξωτερικούς τροχούς ωθώντας τους να ανοίξουν τροχιά. Ειδικά με τα all terrain ελαστικά της έκδοσης δοκιμής. Τα προγράμματα οδήγησης δεν προσφέρουν επιλογή που μεταβάλλει το πόσο σκληρή είναι η ανάρτηση, άρα ο οδηγός θα πρέπει να συμβιβαστεί με το χαρακτήρα του οχήματος.
Το -πολύ μεγάλο σε διάμετρο- τιμόνι προσφέρει καλή ακρίβεια και πληροφόρηση για τα δεδομένα της κατασκευής και το αυτόματο κιβώτιο έχει λειτουργία Sport, για εκείνους που θέλουν να κινηθούν πιο γρήγορα. Ωστόσο, παρά την ύπαρξη χειροκίνητων αλλαγών από τον επιλογέα, τα paddles πίσω από το τιμόνι απουσιάζουν. Τέλος, ταξιδεύοντας στον αυτοκινητόδρομο το Land Rover Defender είναι σταθερό και κρατάει με άνεση υψηλές ταχύτητες ταξιδιού. Όμως, πάνω από τα 140 km/h, εκτός από την κατανάλωση, αυξάνεται και ο αεροδυναμικός θόρυβος που μπαίνει στην καμπίνα, διαπερνώντας την -ποιοτική κατά τα λοιπά- ηχομόνωση.
Ταιριάζει παντού
Το Land Rover Defender είναι ένα αυτοκίνητο που ταιριάζει
γυαλισμένο και πεντακάθαρο μπροστά σε ένα ακριβό
εστιατόριο, αλλά με την ίδια φυσικότητα θα το δεις να
βουτάει σε λασπόλακκους. Αντίστοιχα, έχει τη δυνατότητα να
σκαρφαλώσει σε ένα μονοπάτι γεμάτο πέτρες και νεροφαγώματα, αλλά
και να ταξιδέψει ατσαλάκωτους πέντε επιβάτες, στην
άλλη άκρη της Ελλάδας. Οι αντιφάσεις είναι μέρος της προσωπικότητας
του σύγχρονου Defender, το οποίο κουβαλάει κορυφαία
τεχνολογία για να πετύχει τις διαφορετικές αποστολές του.
Ένα μοναδικό είδος, που ουσιαστικά δεν έχει άμεσο ανταγωνιστή, για
πολλούς λόγους.
συμπέρασμα
Βέβαια, υπάρχει και το θέμα του κόστους κτήσης... Το Land Rover Defender 110 D300 75th Anniversary της δοκιμής μας στοιχίζει 137.823 €, ένα ποσό που το κατατάσσει σε συγκεκριμένο πελατολόγιο. Όμως, αυτό δεν είναι πρόβλημα για τη Land Rover, η οποία ανέκαθεν απευθυνόταν σε αυτό το κοινό. Οι αγοραστές που προτιμούν ένα Land Rover γνωρίζουν ακριβώς τους λόγους που καταλήγουν στη συγκεκριμένη επιλογή. Κάτι που σημαίνει πως αν θέλουν το καλύτερο 4x4 που έχει φτιάξει ποτέ η βρετανική φίρμα τίποτα δεν θα τους εμποδίσει να καταθέσουν προκαταβολή. Κι ας μη το λερώσουν ποτέ.
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΣΠΥΡΟΣ ΚΑΝΑΤΑΣ