Δοκιμή Ford Ranger Raptor: Off-road supercar! [video]
Ξεχάστε τα ηλεκτρικά και υβριδικά, ή τα συστήματα πολυμέσων και υποβοήθησης. Το νέο Ford Ranger Raptor αποτελεί σήμερα την επιτομή του mucho και brutal.
- -
- -
με μια ματιά
Η νεότερη γενιά του Ford Ranger Raptor δεν είναι μόνο σχεδιαστικά αναβαθμισμένη. Είναι βελτιωμένη σχεδόν σε όλους τους τομείς και πλέον παίρνει ζωή από έναν 3λιτρο βενζινοκινητήρα με σχεδόν 300 ίππους!
Ηλεκτροκίνητα οχήματα, μοντέλα που κάνουν χρήση υβριδικής τεχνολογίας, αλλά και κάθε είδους κατασκευή με υψηλό οικολογικό… «φρόνημα», βρίσκονται σήμερα στο προσκήνιο. Πλέον, τα αυτοκίνητα επιβάλλεται να είναι φιλικά προς το περιβάλλον, εκπέμποντας ελάχιστους έως μηδενικούς ρύπους. Την ίδια ώρα, οι αυτοκινητοβιομηχανίες δίνουν τεράστια έμφαση σε συστήματα υποβοήθησης, ασφάλειας και ψυχαγωγίας που κάνουν ευκολότερη και καλύτερη τη ζωή του καταναλωτή. Ναι, καλά διαβάσατε. Του καταναλωτή και όχι του οδηγού. Βλέπετε, η μέρα που θα είναι διαθέσιμη μέχρι και η αυτόνομη οδήγηση δεν είναι ιδιαίτερα μακριά... Τι είναι το Ford Ranger Raptor μέσα σε αυτή την αποστειρωμένη εποχή της αυτοκίνησης;
Σκεφτείτε ένα καταπράσινο δάσος στην υπέροχη ελληνική ύπαιθρο, με πουλιά να τιτιβίζουν και ζώα να περιφέρονται ανέμελα. Μέχρι τη στιγμή που ένας εξακύλινδρος τρίλιτρος κινητήρας βενζίνης σπάει την ηρεμία στο βουνό. Λες και ξαφνικά κάποιος έβαλε τέρμα rock and roll σε μία συναυλία όπερας. Αυτή ακριβώς η σκηνή περιγράφει το εκρηκτικό pick-up της Ford.
Ξεχάστε, λοιπόν, τις συζητήσεις περί αυτονομίας, αποδοτικότητας και συνδεσιμότητας. Η Ford Performance σχεδίασε και δημιούργησε το απόλυτο όχημα παντός εδάφους, το οποίο απλά… τυγχάνει να έχει καρότσα! Μικρό το κακό, με δεδομένη την αποδοχή που γνώρισε η προηγούμενη γενιά. Όσο παράξενο και αν σας ακούγεται, μόνο στην ευρωπαϊκή αγορά πωλήθηκαν περισσότερα από 10.000 αυτοκίνητα! Νούμερο εντυπωσιακό αν αναλογιστούμε τα χαμηλά νούμερα των pick-up στη Γηραιά ‘Ήπειρο. Είναι χαρακτηριστικό, ότι ακόμα και οι ίδιοι οι άνθρωποι της Ford έμειναν έκπληκτοι με την επιτυχία του μοντέλου. Το πείραμα πέτυχε, ο ασθενής όχι απλά έζησε, αλλά βασίλεψε! Έτσι, σήμερα φτάσαμε στη νεότερη γενιά, η οποία είναι ακόμα πιο άγρια, γρήγορη και ασυμβίβαστη, αλλά και περισσότερο τεχνολογικά προηγμένη.
Σχεδίαση: Mucho και το φωνάζει!
Τα εγκωμιαστικά σχόλια για το extreme pick-up της Ford ξεκίνησαν με τη γνωστοποίηση των προδιαγραφών του. Μετά την πρώτη σύντομη επαφή στο εξωτερικό, δεν είναι υπερβολή πως είχαμε «κυκλώσει» την άφιξη του στην Ελλάδα. Σε σχέση με την προηγούμενη γενιά είναι ακόμα πιο εντυπωσιακό και επιβλητικό. Η… «ευρωπαϊκού» στυλ εμπρός μάσκα της προηγούμενης γενιάς έχει αποκτήσει μία σαφώς πιο φιλική προς την αμερικανική φιλοσοφία αισθητική. Μεγάλα φωτιστικά σώματα, τεχνολογίας LED φυσικά, αλλά και μία τεράστια επιγραφή FORD που καλύπτει σχεδόν όλο το μπροστινό μέρος του αυτοκινήτου είναι στοιχεία που σίγουρα θα λατρέψουν στην αντίπερα όχθη του Ατλαντικού…
Αναμφίβολα είναι σύγχρονο, ενώ φυσιολογικά ακολουθεί την τετράγωνη λογική των pick-up. Με τους μεγάλους τροχούς σε μαύρη απόχρωση και τα τρακτερωτά ελαστικά all-terain της BF Goodrich δεν κρύβει το χαρακτήρα του. Για όσους δύσπιστους, οι δύο ξεχωριστές απολήξεις της εξάτμισης φροντίζουν να δικαιολογήσουν τα αυτοκόλλητα «Raptor» στην καρότσα… Αν τώρα είστε κάποιος επαγγελματίας που ενδιαφέρεται για τις μεταφορικές ικανότητες του Raptor, να σας αναφέρουμε ότι ο χώρος φόρτωσης έχει μήκος 1,40 m, ωφέλιμο φορτίο 575 kg και ικανότητα έλξης σχεδόν 2,5 τόνους. Όμως, οι αρετές του brutal pick-up δεν κρύβονται στις μεταφορικές του δυνατότητες.
Εσωτερικό-χώροι: Όπως σε επιβατικό…
Σε πολλές αγορές παγκοσμίως, τα pick-up δεν συμπεριλαμβάνονται στα αυτοκίνητα ειδικών αναγκών, όντας οχήματα για καθημερινή χρήση. Στη νεότερη γενιά του Raptor ο πήχης έχει ανέβει ψηλά. Αν εξαιρέσεις τη θέση οδήγησης και το γεγονός ότι παρατηρείς τον υπόλοιπο… «απλό κόσμο» από ψηλά, θαρρείς πως βρίσκεσαι στο εσωτερικό ενός premium μοντέλου. Η ποιότητα κατασκευής και η αισθητική είναι αντίστοιχη με αυτή που μας έχει συνηθίσει η Ford. Στην πραγματικότητα δεν σου λείπει απολύτως τίποτα σε σχέση με ένα μοντέλο οποιασδήποτε κατηγορίας, με το ψηφιακό περιβάλλον να είναι αντίστοιχο με αυτό που προτάσσει η σημερινή εποχή. Ακολουθώντας τη λογική της ηλεκτρικής Mustang, στη κεντρική κονσόλα ξεχωρίζει μία κάθετα τοποθετημένη οθόνη αφής, αλλά σε διάσταση 12’’. Ίδιο μέγεθος έχει και ο ψηφιακός πίνακας οργάνων, ο οποίος εκτός από ευανάγνωστος, διαθέτει εξαιρετικά εντυπωσιακά γραφικά και ανάλυση.
Οι σπορ πινελιές στην καμπίνα των επιβατών που συνοδεύουν τον κωδικό Raptor, έχουν… «κόκκινο» χρώμα και εντοπίζονται σε διάφορα σημεία του αμαξώματος. Καταρχήν, στο τιμόνι με τη χοντρή στεφάνη, αλλά και στα εξαιρετικά σε όψη και πλευρική στήριξη τύπου μπάκετ καθίσματα. Τα κόκκινα πλαίσια στους αεραγωγούς αρχικά ξενίζουν, αλλά εν τέλει δένουν αρμονικά με τη γενικότερη αισθητική του εσωτερικού. Αξίζει να σημειώσετε πως το Raptor εισάγετε στην ελληνική αγορά αποκλειστικά ως διπλοκάμπινο. Έτσι, οι χώροι για τέσσερις ενήλικες είναι άκρως ικανοποιητικοί, τόσο για τα γόνατα όσο και για το κεφάλι τους.
Μηχανικά μέρη: Undercover…
Μπορεί το προηγούμενο Raptor να γνώρισε σημαντική επιτυχία, αλλά οι τεχνικοί της Ford Performance δεν επαναπαύτηκαν στις δάφνες τους και δεν ακολούθησαν την πεπατημένη. Οι σημαντικότερες αλλαγές του νέου extreme pick-up της Ford είναι καλά κρυμμένες μακριά από τα αδιάκριτα μάτια του κόσμου. Η σημαντικότερη από αυτές εντοπίζεται στον κινητήρα που εφοδιάζει την κορυφαία εκδοχή. Τι πιο φυσιολογικό, λοιπόν, από το να τοποθετήσουν έναν τρίλιτρο εξακύλινδρο κινητήρα με δύο τούρμπο κάτω από το εμπρός μυώδες καπό; Με απόδοση 292 ίππων είναι ακόμα ισχυρότερο, την ώρα που το βενζινοκίνητο σύνολο έχει ροπή 491 Nm! Νούμερο, το οποίο και είναι σχεδόν αντίστοιχο με αυτό της πετρελαιοκίνητης εκδοχής.
Μόνο που οι άνθρωποι της Ford Performance δεν περιορίστηκαν στον κινητήρα. Ακόμα πιο σημαντική ήταν η εξέλιξη στην ανάρτηση και τη μετάδοση. Η διάταξη παραμένει ίδια, με διπλά αλουμινένια ψαλίδια μπροστά και άκαμπτο άξονα με συνδέσμους Watt πίσω. Τα αμορτισέρ φέρουν και πάλι την υπογραφή της Fox, αλλά εκτός από μεγαλύτερη διαδρομή είναι και ηλεκτρονικά ελεγχόμενα. Η τεχνολογία αιχμής που διαθέτουν επιτρέπει τη διαφοροποίηση της απόσβεσής τους σε πραγματικό χρόνο ανάλογα με την επιφάνεια, αλλά και τη διαθέσιμη διαδρομή του αμορτισέρ κάθε στιγμή. Σύμφωνα με τους ανθρώπους της Ford, με αυτόν τον τρόπο επιτυγχάνεται η τέλεια ισορροπία μεταξύ άνεσης, ελέγχου, σταθερότητας και πρόσφυσης.
Όμως, οι άνθρωποι της Ford Performance δεν σταμάτησαν ούτε εδώ! Αναβάθμισαν σημαντικά και το σύστημα τετρακίνησης, τοποθετώντας έναν πολύδισκο συμπλέκτη στο transfer case, ο οποίος επιτρέπει τη σωστή κατανομή της δύναμης σε όλους τους τροχούς και στην άσφαλτο. Κάτι που σημαίνει ότι η βασική ρύθμιση της μετάδοσης είναι η αυτόματη τετρακίνηση! Φυσικά, υπάρχει η δικίνητη λειτουργία, αλλά και κοντές σχέσεις, ενώ τόσο το πίσω όσο και το εμπρός διαφορικό μπορούν να κλειδώσουν. Όλα αυτά έχουν σαν αποτέλεσμα το Raptor να θυμίζει περισσότερο οδοστρωτήρα! Τίποτα δεν μοιάζει ικανό να το σταματήσει, με την απόσταση των 272 mm από το έδαφος να τοποθετεί τα όρια αναρρίχησης του. Μία βόλτα στην εκτός δρόμου διαδρομή του Iaveris Park – DriveIn ήταν αρκετή για να μας πείσει για του λόγου το αληθές.
Με μοναδικές δυνατότητες παραμετροποίησης σε προγράμματα (επτά συνολικά για άμμο, χώμα, λάσπη, πέτρες και ότι άλλο μπορείς να φανταστείς), κλειδώματος διαφορικών, αλλά και σε συνδυασμό με το σύστημα Trail Control, το Raptor έχει ικανότητες που ελάχιστα μοντέλα παραγωγής διαθέτουν. Για τους λάτρεις των αριθμών, σημειώστε πως η γωνία προσέγγισης είναι 31⁰, αναχώρησης 24-27⁰, υπέρβασης Ράμπας 24⁰, ενώ το βάθος διέλευσης υδάτινου εμποδίου φτάνει τα 850mm. Σε πολλές από τις δοκιμασίες της διαδρομής ήμασταν σίγουροι πως δεν θα καταφέρει να ανταπεξέλθει, αλλά εν τέλει μας διέψευσε πανηγυρικά. Είναι στιγμές που νομίζεις ότι το κορυφαίο pick-up της Ford δοκιμάζει την αντοχή, τα όρια και το… στομάχι του οδηγού.
Κινητήρας: Ιανός…
Για όσους δεν γνωρίζουν πρόκειται για τον διπρόσωπο αρχαίο Θεό των Ρωμαίων. Κάπως έτσι και το Raptor έχει δύο όψεις. Η πρώτη αφορά τον πολιτισμένο χαρακτήρα του, όντας πιο εξευγενισμένο από ποτέ. Η ηλεκτρονικά ρυθμιζόμενη ανάρτηση και η αυτόματη λειτουργία της τετρακίνησης αναδεικνύουν μία νέα πτυχή της προσωπικότητας του. Αν εξαιρέσεις τα σχεδόν 5,4 m μήκους του αμαξώματος, νιώθεις εξαιρετικά άνετα στην καμπίνα του εσωτερικού προσφέροντας γενικότερα μία ραφιναρισμένη αίσθηση. Το αυτόματο κιβώτιο των δέκα σχέσεων συνδυάζεται αρμονικά με τον 6κύλινδρο κινητήρα, εκμεταλλευόμενο και τη θηριώδης ροπή που είναι διαθέσιμη από τις 2.200 rpm. Έχει δύναμη και το μαρτυρούν τα 7,9 sec που χρειάζονται για το 0-100 km/h. Τραβάει από χαμηλά, είναι γεμάτος στο μεγαλύτερο εύρος στροφών και ουσιαστικά ξεχνάς πως οδηγείς ένα pick-up 2,5 τόνων…
Οι ανωμαλίες του οδοστρώματος στην πόλη, που συνήθως γίνονται αισθητές με οποιοδήποτε άλλο μοντέλο, στην περίπτωση του Raptor απλά δεν υπάρχουν. Δεν είναι μόνο ο μαγικός τρόπος που απορροφά οτιδήποτε βρεθεί στο δρόμο του, αλλά και η γενικότερα πολιτισμένη αίσθηση που το χαρακτηρίζει. Οι πλεύσεις του αμαξώματος που έχουμε συνηθίσει με αντίστοιχες κατασκευές, εδώ είναι εξαιρετικά περιορισμένες και οι συμβιβασμοί σε επίπεδο άνεσης είναι ελάχιστοι. Ακόμα και στο ταξίδι, οι αεροδυναμικοί θόρυβοι είναι περιορισμένοι, την ώρα που το επίπεδο θορύβου στην καμπίνα είναι αντίστοιχα χαμηλό. Κινείσαι στον αυτοκινητόδρομο με τριψήφια νούμερα στο κοντέρ έχοντας την αίσθηση πως βρίσκεσαι στο εσωτερικό ενός SUV. Το μοναδικό άγχος είναι ο δείκτης καυσίμου, αφού το Raptor έχει την τάση να… αδειάσει όσο το δυνατόν συντομότερα το ντεπόζιτο των 80 λίτρων. Με μεγάλη προσπάθεια είδαμε 13 lt/100 km, ενώ όταν αποφασίσαμε να απολαύσουμε και τους 292 ίππους του 3λιτρου κινητήρα είδαμε νούμερα κοντά στα 18 lt/100 km…
Οδική συμπεριφορά: Ο διάβολος στο κορμί του
Όμως, όσο πολιτισμένη και αν είναι η νεότερη γενιά του Raptor, είναι δεδομένο πως δεν σχεδιάστηκε για να κυκλοφορεί ανάμεσα στα διάφορα SUV και supermini στο κέντρο των πόλεων. Σε αυτές τις συνθήκες μοιάζει με… καθαρόαιμο άλογο κούρσας σε διαγωνισμό ομορφιάς. Θαρρείς πως περιμένει και σε προκαλεί να βρεθείς σε διαδρομές όπως οι Βωξίτες, η Άμφισσα, οι Καρρούτες και το Ελευθεροχώρι. Μέρη που τελείως τυχαία βρέθηκαν στο δρόμο μας… Σε αυτές τις συνθήκες το αμερικανικό pick-up βρίσκεται στο στοιχείο του και ξεδιπλώνει την πλέον απολαυστική πτυχή της προσωπικότητας του.
γλυκά
- Χαρακτήρας
- Κινητήρας
- Επιδόσεις
- Εκτός δρόμου δυνατότητες
- Οδική συμπεριφορά
- Τεχνολογίες
- Ανάρτηση
ξινά
- Κατανάλωση
Όλα ξεκινούν επιλέγοντας το πρόγραμμα Baja. Ξαφνικά, ο ήχος από τις δύο ξεχωριστές απολήξεις της εξάτμισης γίνεται ακόμα πιο έντονος, ενώ το κιβώτιο αποκτά τελείως διαφορετική χαρτογράφηση. Ο κινητήρας μπαίνει σε κατάσταση… DEFCON 1 και ενεργοποιείται το anti-lag, το οποίο όπως στις αγωνιστικές κατασκευές φροντίζει να εξαφανίσει την υστέρηση του τούρμπο στις χαμηλές στροφές. Η αίσθηση της επιτάχυνσης είναι αντίστοιχη με αυτή στην άσφαλτο, στοιχείο που αρχικά τρομάζει! Ο ρυθμός με τον οποίο «καταπίνει» τις ευθείες ανάμεσα στις στροφές στους Βωξίτες σε τρομάζει και ευτυχώς που υπάρχουν τα φρένα με τους δίσκους και στις τέσσερις γωνίες του αμαξώματος για να κόψουν το ρυθμό.
Η ανάρτηση της Fox αντιμετωπίζει τις φυτευτές πέτρες στους Βωξίτες λες και πρόκειται για χαλίκια και σου εμπνέει σιγουριά να περάσεις με τέρμα γκάζι πάνω από τα κακοτράχαλα κομμάτια της ειδικής. Ευτυχώς, μετά τη διασταύρωση με τον περιφερειακό της Άμφισσας περνάς στο «καλό» και πιο γρήγορο κομμάτι της ειδικής Άμφισσα. Εκεί ανακαλύπτεις τις αρετές του πλαισίου! Οι τεχνικοί της Ford Performance έχουν μεγαλώσει ελαφρά το μεταξόνιο, ενώ οι τροχοί έχουν μετατοπιστεί κατά πέντε πόντους πιο μπροστά. Την ίδια ώρα, μία σειρά από ενισχύσεις σε σημεία όπως οι πύργοι της εμπρός ανάρτησης και οι πίσω κολώνες της καμπίνας, έχουν αυξήσει σημαντικά την ακαμψία.
Πως μεταφράζονται όλα αυτά, πάντα σε συνδυασμό με την ανάρτηση της Fox; Σε μία εθιστική εμπειρία οδήγησης. Με την κίνηση να μεταδίδεται και στους τέσσερις τροχούς και το πρόγραμμα Baja να έχει κλειδωμένα το εμπρός και πίσω διαφορικό, νομίζεις ότι οδηγείς μία τετρακίνητη αγωνιστική κατασκευή. Αρχικά, υποστροφική, αλλά με την κατάλληλη τεχνική σου επιτρέπει να την τοποθετήσεις στην είσοδο και να εκτοξευθείς στην έξοδο εκμεταλλευόμενος τη δύναμη του κινητήρα, αλλά και την πρόσφυση που προσφέρει το σύστημα μετάδοσης και τα ελαστικά. Όλα εξαρτώνται από τον τρόπο οδήγησης και τις εντολές του οδηγού.
Μπορεί να οδηγηθεί χωρίς υπερβολές, περισσότερο ουδέτερα, αλλά αν θελήσεις μπορείς να το τοποθετήσεις παίρνοντας εντυπωσιακές γωνίες. Και χωρίς να αισθάνεσαι πως οδηγείς ένα… «αγροτικό» 2,5 τόνων. Ακόμα και στις απότομες αλλαγές κατεύθυνσης και ενώ βρίσκεται γυρισμένο προς την αντίθετη πλευρά, έχει ένα μοναδικό τρόπο να τοποθετηθεί στην αμέσως επόμενη στροφή όπως ακριβώς το είχες σχεδιάσει στο μυαλό σου. Το φλικάρεις, τα διαφορικά και η ανάρτηση μεγαλουργούν και ξάφνου νιώθεις πως είσαι ο Ott Tanak, ενώ μόνο στις φουρκέτες θα διαπιστώσεις το βάρος της κατασκευής. Η όλη διαδικασία είναι απόλυτα ρυθμίσιμη με το γκάζι, εκμεταλλευόμενος τη ροπή από χαμηλά, αλλά και το πολύ καλό σε αίσθηση και πληροφόρηση τιμόνι. Αν και δεν σας κρύβουμε ότι θα θέλαμε σε αυτές τις συνθήκες μία πιο κοντή «αγωνιστική» κρεμαργιέρα... Ακόμα και έτσι, δεν νομίζουμε ότι υπάρχει κάποιο μοντέλο παραγωγής που μπορεί να κινηθεί ταχύτερα σε αυτού του είδους τις διαδρομές και συνθήκες…
συμπέρασμα
Αν η πρώτη γενιά ήταν το ορεκτικό, τότε το νέο Ford Ranger Raptor είναι ένα πιάτο υψηλής γαστρονομίας. Προσφέρει μία μοναδική εμπειρία οδήγησης στο χώμα και εκπληκτικές εκτός δρόμου ικανότητες, χωρίς όμως συμβιβασμούς στην καθημερινότητα, αφού είναι απόλυτα σύγχρονο και εφοδιασμένο με ό,τι θεωρείται δεδομένο στη σημερινή ψηφιακή εποχή. Είναι το απόλυτο όχημα παντός εδάφους, το οποίο σχεδιάστηκε για να ενθουσιάσει όσους λάτρεις της περιπέτειας και της οδήγησης εκτός δρόμου. Και μάλιστα σε ρυθμούς που σχεδόν κανένα μοντέλο παραγωγής δεν θα μπορούσε να κινηθεί…
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΣΠΥΡΟΣ ΚΑΝΑΤΑΣ
Δείτε τη δοκιμή και σε video: