Δοκιμή Skoda Kodiaq RS 2.0 TSI 245 DSG 4x4: Family racer
Το facelift μέσης ηλικίας του Kodiaq φύλαξε τις πιο ουσιαστικές αλλαγές για την κορυφαία έκδοση RS, η οποία αλλαξοπίστησε και απέκτησε κινητήρα βενζίνης. Ήταν όμως η σωστή επιλογή;
- -
- -
με μια ματιά
Η νέα σχεδίαση θα σου τραβήξει το ενδιαφέρον, αλλά το ολοκαίνουργιο κα ισχυρότερο μοτέρ βενζίνης είναι αυτό που κάνει την διαφορά, με το οικογενειακό SUV να έρχεται πιο ετοιμοπόλεμο από ποτέ!
Το Skoda Kodiaq δεν είναι τυχαίο ότι εξελίχθηκε σε best-seller με την είσοδο του στην αγορά. Η Τσέχοι έχουν ένα μοναδικό ταλέντο να εντοπίζουν κενά στην αυτοκινητοβιομηχανία και να δημιουργούν την ενδεδειγμένη επιλογή. Αν και το Yeti αποτέλεσε το πρώτο μοντέλο της μάρκας με SUV χαρακτηριστικά, όντας ένα compact crossover πριν ακόμα ο όρος γίνει μόδα, το Kodiaq ήταν αυτό που απογείωσε την εικόνα της στον κόσμο των SUV. Όντας πρακτικό, άνετο και με εξαιρετικό value for money, έγινε μία από τις κορυφαίες 7θέσιες επιλογές της αγοράς. Με πλούσια γκάμα κινητήρων βενζίνης και diesel, η έκδοση RS απλά αποτέλεσε το κερασάκι στην τούρτα. Το οικογενειακό SUV συνδύασε τα παραπάνω στοιχεία με εντυπωσιακά δυναμικά χαρακτηριστικά και έναν πλούσιο σε ροπή πετρελαιοκινητήρα 240 ίππων που ταίριαζε «γάντι» στην φιλοσοφία του συνόλου.
Έτσι μεταμορφώθηκε σε ένα 7θέσιο SUV με σπορ καταβολές! Συνδυασμός εξαιρετικά σπάνιος... Iδανικός, όμως, για τον ανήσυχο οικογενειάρχη που δεν ήθελε να πληρώσει το υπέρογκο πόσο που θα αναλογούσε σε μία αντίστοιχη κατασκευή γερμανικής καταγωγής. Όμως, τα χρόνια πέρασαν και η ώρα της ανανέωσης είχε φτάσει. Η Skoda φυσικά δεν απογοήτευσε, πραγματοποιώντας διακριτικές αλλά ουσιαστικές αλλαγές για να φρεσκάρει το ήδη επιτυχημένο μοντέλο της. Και εκεί που όλα έδειχναν πως οι σχεδιαστικές διαφοροποιήσεις θα είναι το μοναδικό σημείο ενδιαφέροντος και στην έκδοση RS, οι μηχανικοί της μάρκας αλλαξοπίστησαν και έδωσαν στο κορυφαίο Kodiaq έντονο άρωμα από… GTI. Όμως, μπορεί να κριθεί το πείραμα επιτυχημένο;
Αναζωογονημένη αγριάδα
Σχεδιαστικά το νέο Kodiaq RS -αν και γνώριμο- δείχνει ανανεωμένο με πινελιές σε διάφορα σημεία του αμαξώματος, οι οποίες μεμονωμένα ίσως να έδειχναν μικρές, αλλά συνδυαστικά συνθέτουν μία φρέσκια, αλλά «άγρια» εικόνα. Στο εμπρός μέρος τα φωτιστικά σώματα απέκτησαν περισσότερες γωνίες κι έγιναν πιο λεπτά, ειδικά προς το τελείωμά τους στην μάσκα. Η ίδια η μάσκα, μαζί με τον προφυλακτήρα, ανασχεδιάστηκαν σε όλες τις εκδόσεις και φυσικά το ίδιο ισχύει και για την RS. Η τεχνολογία LED ανήκει στον στάνταρ εξοπλισμό από την πιο προσιτή έκδοση, ενώ το Kodiaq RS πάει ένα βήμα πιο πέρα διαθέτοντας προβολείς LED Matrix, που στην υπόλοιπη γκάμα είναι προαιρετικοί.
Περνώντας στο πίσω μέρος η κύρια διαφορά εντοπίζεται και εδώ στα φωτιστικά σώματα. Επίσης κάνουν χρήση τεχνολογίας LED, μαζί με δυναμικά φλας κύλισης. Ο πίσω προφυλακτήρας είναι διαφοροποιημένος, ενώ συνδυάζεται με μία διακριτική αεροτομή στην 5η πόρτα. Την εικόνα ολοκληρώνουν οι δύο απολήξεις στις άκρες του προφυλακτήρα, επιβεβαιώνοντας την σπορ φύση του μοντέλου. Οι τροχοί Sagitarius των 20 ιντσών με τα αεροδυναμικά πρόσθετα πλαστικά, συμβαδίζουν μεν με την φιλοσοφία των «οικολογικών επιδόσεων» που προάγουν μοντέλα όπως το Enyaq iV RS, αλλά σε ένα SUV με υπερτροφοδοτούμενο 2λιτρο κινητήρα βενζίνης, ίσως να μοιάζουν λίγο αταίριαστοι. Πάντως, ελκύουν το ενδιαφέρον στο δρόμο, όπως αρμόζει σε ένα μοντέλο που βασική του προτεραιότητα είναι οι επιδόσεις.
Εντός της καμπίνας, η εικόνα είναι αντίστοιχη με το χαρακτήρα και τη φύση του Kodiaq RS. Οι χώροι… γηπέδου που γνωρίσαμε και στις μικρότερες εκδόσεις διατηρούνται στο έπακρο, μόνο που τώρα έχουμε μία πιο… «αθλητική» αισθητική. Οι επιβάτες οποιουδήποτε αναστήματος θα καταφέρουν να βολευτούν τόσο στις εμπρός όσο και στις πίσω θέσεις, με τις αποσκευές τους να δυσκολεύονται να γεμίσουν τα 835 lt του χώρου αποσκευών. Όμως, η αύρα που αποπνέουν η εκτεταμένη χρήση alcantara, τα bucket καθίσματα με την φανταστική πλευρική στήριξη και το ανασχεδιασμένο τριάκτινο flat-bottom τιμόνι (σε όλες τις υπόλοιπες εκδόσεις πλην της Sportline έχουμε δύο ακτίνες και ολοστρόγγυλη στεφάνη), είναι αυτή που θα σε κάνει να ξεχάσεις τις τεχνολογίες και να αναζητήσεις μία διαδρομή με διαδοχικές στροφές…
Σε επίπεδο τεχνολογίας, το Kodiaq RS αποσπά εξαιρετικά υψηλό βαθμό. Ο ψηφιακός πίνακας οργάνων των 10,25 ιντσών και η κεντρική οθόνη αφής για το σύστημα πολυμέσων με μέγεθος 9,2 ίντσες είναι δύο αξιοσημείωτα παραδείγματα. Η επιφάνεια ασύρματης φόρτισης κινητού τηλεφώνου προσθέτει πόντους πολυτέλειας, αν και η ελαφρώς στρυμωγμένη θέση της μπροστά από τον επιλογέα του κιβωτίου ή οι ρηχές βάσεις των ποτηριών, αφαιρούν μερικούς πόντους πρακτικότητας. Ειδικά μόλις ο ρυθμός ανέβει, αυξάνεται ο κίνδυνος για κάποιο «ατύχημα» που λερώνει.
Μεταμόσχευση καρδιάς
Η σημαντικότερη αλλαγή στην ανανεωμένη εκδοχή του Kodiaq RS βρίσκεται καλά κρυμμένη κάτω από το αμάξωμα. Την θέση λοιπόν του 2λιτρου bi-turbo diesel κινητήρα των 240 ίππων και 500 Nm ροπής, πήρε ο γνώριμος πλέον 2λιτρος υπερτοφοδοτούμενος κινητήρας βενζίνης που συναντάμε και στα Skoda Octavia RS και Volkswagen Golf GTI. Αν και η απόδοση ανέβηκε κατά 5 ίππους αγγίζοντας πλέον τους 245, πρέπει να αναφέρουμε πως η ροπή είχε σημαντική πτώση καθώς τώρα δεν ξεπερνά τα 370 Nm. Αντίθετα, η μέγιστη ισχύς θα βγει αρκετά υψηλότερα στο στροφόμετρο σε σχέση με ένα diesel, κάτι λογικό λόγω της φύσης της λειτουργίας ενός βενζινοκινητήρα.
Τα επίσημα νούμερα, όμως, δίνουν ένα ξεκάθαρο προβάδισμα στο πιο σύγχρονο σύνολο βενζίνης, το οποίο κατάφερε να ρίξει τον χρόνο για το 0-100 km/h στα 6,5 sec (από 6,9), ενώ η τελική σκαρφάλωσε στα 234 km/h. Με την μέγιστη ροπή να εμφανίζεται από τις 1.600 rpm, ο κινητήρας φαίνεται γεμάτος από χαμηλά, στροφάροντας γραμμικά και χωρίς ξεσπάσματα, ενώ το εύρος του είναι μεγαλύτερο, καθώς δεν παρατηρείται πτώση στην καμπύλη της ροπής μέχρι και 4.300 rpm. Σύμμαχος στο έργο του 2λιτρου κινητήρα είναι το αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη 7 σχέσεων, αλλά και το σύστημα τετρακίνησης. Με το κιβώτιο να φροντίζει για την ελάχιστη απώλεια χρόνου ανάμεσα στις αλλαγές, η μετάδοση είναι υπεύθυνη για την παραγωγή τεράστιων ποσοστών πρόσφυσης. Βλέπετε, με το βάρος του 7θέσιου SUV να φλερτάρει με τα 1.900 kg, κάθε χαρακτηριστικό που μπορεί να ενισχύσει τα δυναμικά του χαρακτηριστικά, φυσικά και είναι ευπρόσδεκτο.
Δείτε ακόμη: Video-δοκιμή Skoda Fabia Monte Carlo με 150 ίππους
γλυκά
- Εμφάνιση
- Εξοπλισμός
- Απόδοση κινητήρα
- Οδική συμπεριφορά
- Ανάρτηση
- Φρένα
- Χώροι
ξινά
- Κατανάλωση
- Τιμή
Στον νευραλγικό τομέα της ανάρτησης, το Kodiaq RS προσφέρεται αποκλειστικά με το σύστημα Dynamic Chassis Control, με τα ηλεκτρονικά ρυθμιζόμενα αμορτισέρ. Μετά από ένα φρεσκάρισμα στις ρυθμίσεις του, τα διαθέσιμα προγράμματα οδήγησης επιτρέπουν στο κορυφαίο Kodiaq να προσαρμόζεται ιδανικά σε όλες τις συνθήκες οδήγησης. Εκτός από τα κλασικά Eco, Comfort, Normal και Sport, υπάρχει και η επιλογή Snow, ενώ με ξεχωριστό κουμπί στη κεντρική κονσόλα ενεργοποιείται το πρόγραμμα off road. Στην περίπτωση του τελευταίου, το ηλεκτρονικό διαφορικό EDS κλειδώνει, ενώ το ABS, το ESC και το Traction Control έχουν διαφορετική ρύθμιση για οδήγηση εκτός δρόμου. Τέλος, αξίζει να σημειώσουμε πως στο πρόγραμμα Sport το σύστημα ευστάθειας απενεργοποιείται μερικώς, επιτρέποντας μία μικρή γωνία υπερστροφής, αλλά μην περιμένετε μεγαλειώδεις πλαγιολισθήσεις.
Ευρύχωρος χαμαιλέοντας
Περνώντας στην καμπίνα του Kodiaq RS, αν εξαιρέσει κανείς τον εσωτερικό διάκοσμο, εύκολα ξεγελιέσαι και νομίζεις πως βρίσκεσαι σε ένα απλό οικογενειακό SUV. Ακόμη και αφού τεθεί σε λειτουργία ο κινητήρας, η ήπια λειτουργεία του έχει σαν αποτέλεσμα να περνάει ελάχιστος ήχος στο εσωτερικό. Στα προγράμματα Eco και Comfort κινείσαι άνετα, με το κιβώτιο να αλλάζει σχέσεις στις χαμηλές στροφές, την ανάρτηση να απορροφά κάθε λογής ατέλεια του οδοστρώματος και το ελαφρώς πιο σφιχτό τιμόνι να είναι το μοναδικό στοιχείο που προδίδει τι κρύβεται κάτω από το μυώδες αμάξωμα. Με τις παραπάνω ρυθμίσεις, οι μετακινήσεις εντός αστικού δικτύου και στον αυτοκινητόδρομο σου δίνουν την αίσθηση πως βρίσκεσαι επάνω σε μαγικό χαλί. Στον αυτοκινητόδρομο, με τριψήφια χιλιόμετρα στον πίνακα οργάνων, το πλαίσιο είναι ακλόνητο, μετατρέποντας το Kodiaq σε υπερταχεία που μπορεί να κινηθεί αβίαστα για εκατοντάδες χιλιόμετρα με υψηλές ταχύτητες, επιτρέποντας στους επιβάτες της δεύτερης και της τρίτης σειράς να κοιμούνται. Βέβαια, κάτι αντίστοιχο προσέφερε και το πετρελαιοκίνητο RS, απλά στη νεότερη εκδοχή η ποιότητα κύλισης δείχνει να έχει βελτιστοποιηθεί. Αυτό που σίγουρα θα αποτελέσει την αχίλλειο πτέρνα του καινούργιου βενζινοκίνητου συνόλου, είναι η κατανάλωση. Με την προηγούμενη γενιά, μόνο υπό συνθήκες πίεσης θα παρατηρούσαμε διψήφια τιμή. Σήμερα, η επίτευξη μίας μέσης κατανάλωσης κάτω από τα 10 lt/100km μοιάζει δύσκολη... Στο τέλος της δοκιμής, που ξεπέρασε τα 1.000 km, είδαμε μία μέση τιμή κοντά στα 10,4 lt/100 km. Σε ρυθμούς φωτογράφισης το trip computer φλέρταρε με τα 16-17 lt/100km, ενώ στο ταξίδι με σύνεση στο γκάζι, μία τιμή γύρω στο 9 lt/100km θεωρείται άκρως ικανοποιητική.
Αφήνοντας το κυνήγι της οικονομίας και τις αστικές μετακινήσεις πίσω, ο επαρχιακός δρόμος είναι το μέρος στο οποίο το Kodiaq RS θα ξεδιπλώσει τον πραγματικό του εαυτό. Επιλέγοντας το πρόγραμμα Sport το αυτοκίνητο μεταμορφώνεται με τον ίδιο τρόπο που αλλάζει χρώμα ο χαμαιλέοντας. Ξαφνικά η ανάρτηση σφίγγει, οι κλίσεις γίνονται μηδαμινές και το ακριβές τιμόνι με την μεταβλητή κρεμαγιέρα βρίσκει το αντίστοιχο πλαίσιο για να στηριχτεί. Ακόμη και η χροιά του ήχου αλλάζει (μέσω ηχείων εντός και εκτός της καμπίνας βέβαια) χάρει στο Dynamic sound boost. Το ελαφρώς αδιάφορο γρύλισμα του 4κύλινδρου πλέον καλύπτει ο συνθετικός ήχος, που ξεκάθαρα μοιάζει εμπνευσμένος από τα 5κύλινδρα σύνολα του VW Group. Η απόκριση στο γκάζι είναι εξαιρετική, με το κιβώτιο να κρατά μία σχέση κάτω ώστε να βρίσκεται πάντα μέσα στο ωφέλιμο εύρος. Μπορεί οι 245 ίπποι να μην είναι σε θέση να βάλουν φωτιά στην άσφαλτο όταν έχουν να διαχειριστούν τόσο μεγάλο βάρος, αλλά σίγουρα το Kodiaq μπορεί να κινηθεί αβίαστα πολύ πάνω από το επιτρεπόμενο όριο των δημόσιων δρόμων. Σε πιο σφιχτά κομμάτια με διαδοχικές στροφές, νομίζεις πως το SUV της Skoda θα μοιάζει ογκώδες και θα δυσκολεύεται. Όμως, το ακλόνητο πάτημα και η εντυπωσιακή προθυμία του να αλλάξει κατεύθυνση φροντίζουν να εξαφανίσουν τις όποιες αμφιβολίες. Στο τελευταίο συμβάλει και η αλλαγή του κινητήρα, με το ελαφρύτερο μοτέρ βενζίνης να αφαιρεί βάρος και περιττή αδράνεια από τον εμπρός άξονα.
Με απαγορευτικά υψηλά περιθώρια πρόσφυσης για δημόσιο δρόμο, είτε μιλάμε για ανοιχτή καμπή είτε για φουρκέτα, το Kodiaq με συνεργό την τετρακίνηση θα ακολουθήσει πιστά την πορεία που έχεις επιλέξει, με τα νούμερα στο κοντέρ να κάνουν μέχρι και κορυφαία hot-hatch να ιδρώνουν. Εάν μάλιστα προστεθεί στην εξίσωση και ο παράγοντας της γλιστερής ασφάλτου, τότε θα νιώσεις το θηριώδες SUV να γλιστρά γλυκά στην έξοδο, χωρίς όμως να σε αγχώσει ούτε στο ελάχιστο. Το σύνολο ολοκληρώνουν τα φρένα, τα οποία με αεριζόμενους δίσκους εμπρός και πίσω, και μεγαλύτερη διάμετρο, θα φροντίσουν να αποβάλλουν όλα τα περιττά χιλιόμετρα που έχει μαζέψει το Kodiaq RS στην ευθεία πριν την στροφή. Και μάλιστα, χωρίς ίχνος κόπωσης ακόμη και μετά από συνεχόμενη και βαριά καταπόνηση. Με ακριβές πεντάλ που προσφέρει το απαραίτητο ποσοστό αίσθησης, ο οδηγός νιώθει σιγουριά παρά το μεγάλο βάρος.
συμπέρασμα
Με το κόστος απόκτησης να αγγίζει τις 57.200 €, σίγουρα το Kodiaq RS δεν μπορεί να εντάσσεται στην παρέα των οικονομικών οικογενειακών SUV. Όμως, εξοπλισμένο με σχεδόν όλα τα καλούδια που είχε στα ράφια της η Skoda και διαθέτοντας τον σωστό τρόπο για να τα αξιοποιήσει, έχει κάθε λόγο να θέλει να δικαιολογήσει την υψηλή τιμή απόκτησης. Μπορεί το προηγούμενο diesel σύνολο να ταίριαζε περισσότερο στον εκδρομικό χαρακτήρα του 7θέσιου SUV, αλλά το νέο 2λιτρο μοτέρ βενζίνης είναι πιο ζωηρό, ενισχύοντας τα ήδη εξαίρετα δυναμικά χαρακτηριστικά του.