Δοκιμή Alfa Romeo Stelvio 2.2D Q4: Timeless beauty
Το σαγηνευτικό μεγάλο SUV της Alfa είναι αδύνατο να χάσει την διαχρονικότητα του, κλέβοντας καρδιές με το design αλλά και τον κορυφαία του οδική συμπεριφορά, με την ανανεωμένη τετρακίνητη έκδοση πετρελαίου να μην αποτελεί εξαίρεση.
- -
- -
με μια ματιά
Μία πανέμορφη ιταλίδα που απέκτησε αέρα φρεσκάδας και εκμοντερνισμού για διατηρήσει τον τίτλο ίσως του πιο εντυπωσιακού SUV της κατηγορίας του!
Οι Alfa Romeo, αν και ποτέ δεν έπαιζαν στην ίδια κατηγορία με κατασκευαστές όπως οι Ferrari και Lamborghini, χάρη στην βαριά ιστορία που τις ακολουθεί ανέκαθεν κατάφερναν να προκαλούν έντονα συναισθήματα. Ακόμη και σήμερα, όπου η αυτοκινητοβιομηχανία έχει να προσφέρει αμέτρητες επιλογές σε κάθε segment, οι Ιταλοί καταφέρνουν να ξεχωρίσουν εκμεταλλευόμενοι τα δυνατά τους «χαρτιά». Σε ένα κόσμο που τα αυτοκίνητα εξελίσσονται όλο και περισσότερο σε «άψυχα» computer, η Alfa απαντά με μοντέλα που εκπέμπουν δυναμισμό και συναίσθημα έστω και σταθμευμένα…
Η ανανεωμένη Alfa Romeo Stelvio δεν αποτελεί εξαίρεση, καθώς διατηρεί την διαχρονική ομορφιά που την καθιέρωσε και σήμερα την εξελίσσει υιοθετώντας τη νέα σχεδιαστική ταυτότητα που μας σύστησε η μικρότερη Tonale. Παράλληλα, δεν έλειψε και ο εκσυγχρονισμός από πλευράς τεχνολογιών, ολοκληρώνοντας το πακέτο ενός άκρως θελκτικού μεγάλου SUV, με δεδομένο πως στοιχεία όπως η κορυφαία οδική συμπεριφορά εξακολουθούν να αποτελούν στοιχείο του DNA της.
Διαχρονική αλλά και φρέσκια
Παρατηρώντας τη νέα Stelvio, το πρώτο στοιχείο που θα τραβήξει το ενδιαφέρον είναι αναμφίβολα τα νέα «3+3» φωτιστικά σώματα Full-LED Adaptive Matrix, τα οποία ακολουθούν το παράδειγμα της Tonale. Η προσθήκη τους εδώ ενισχύει τη σύνδεση με το νεότερο μοντέλο της γκάμας και παράλληλα αποτελούν φόρο τιμής σε θρυλικές κατασκευές της μάρκας, όπως η SZ Zagato. Παράλληλα, εκτός από την αισθητική αναβαθμίζουν και την απόδοση χάρη στο αυτόματο σύστημα προσαρμογής που ρυθμίζει τη δέσμη φωτισμού, σύμφωνα με την ταχύτητα και τις οδηγικές συνθήκες. Τεχνολογίας Full-LED είναι και τα πίσω φωτιστικά σώματα τα οποία πλέον καλύπτονται από γυαλιστερό διάφανο κάλυμμα.
Στην περίπτωση μας, στη διάθεση μας είχαμε την έκδοση Veloce, η οποία αναδεικνύει τη σπορ πλευρά του μοντέλου. Σε αυτό συμβάλλουν η σκούρα απόχρωση στη χαρακτηριστική τριγωνική μάσκα “Scudetto” εμπρός, οι εντυπωσιακοί τροχοί των 20 ιντσών, τα μαύρα γυαλιστερά πλαίσια των παραθύρων, αλλά και οι μαύρες λεπτομέρειες περιμετρικά του αμαξώματος, οι οποίες σε συνδυασμό με την βαθιά κόκκινη απόχρωση πραγματικά δημιουργούν ένα εντυπωσιακό σύνολο που είναι αδύνατο να περάσει απαρατήρητο.
Αντίστοιχα… Alfa είναι και το εσωτερικό. Η βασική σχεδιαστική φιλοσοφία παραμένει ίδια, με την προσοχή στα υλικά και την κομψότητα να κυριαρχεί. Τα σπορ δερμάτινα καθίσματα με την εξαίρετη πλευρική στήριξη, τα ένθετα αλουμινίου και τα μεγάλα, επίσης αλουμινένια, σταθερά paddles, αρκούν για να διατηρήσουν το οδηγοκεντρικό πνεύμα της μάρκας σε πρώτο πλάνο. Από εκεί και πέρα, παρατηρούμε επιρροές από το νεότερο SUV της γκάμας, καθώς στην θέση των εντυπωσιακών αναλογικών οργάνων που βρίσκαμε παλαιότερα, τώρα υπάρχει ο ψηφιακός πίνακας οργάνων των 12,3 ιντσών με τις τρεις βασικές διαμορφώσεις: Evolved, Relax και Heritage. Η οθόνη αφής στη κεντρική κονσόλα παραμένει ίδια, με διαγώνιο 8,8 ίντσες, ενώ έχει διατηρηθεί και ο περιστροφικός επιλογέας πίσω από τον επιλογέα του κιβωτίου για τον έλεγχο του συστήματος πολυμέσων. Το επίπεδο εργονομίας παραμένει υψηλό, με πληθώρα αποθηκευτικών χώρων και σημείο ασύρματης φόρτισης κάτω από το κεντρικό στήριγμα για τον αγκώνα.
Από πλευράς τεχνολογικών αναβαθμίσεων, αν και δεν υπάρχει η δυνατότητα ασύρματης σύνδεσης για τα Android Auto και Apple CarPlay, η Alfa Romeo φρόντισε να χαρίσει στην ανανεωμένη Stelvio λύσεις που κάνουν πιο άνετη τη συμβίωση μαζί της. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελούν οι υπηρεσίες “Alfa Connect Services”, οι οποίες διαθέτουν και δυνατότητα αναβαθμίσεων μέσω διαδικτύου και προσφέρουν λειτουργίες που επιτρέπουν τον έλεγχο του αυτοκινήτου (φώτα, κλειδαριές, κατάσταση συστημάτων, κ.α.) από απόσταση μέσω του κινητού τηλεφώνου. Παράλληλα, όπως και στην Tonale, έχουμε την εισαγωγή της τεχνολογίας NFT. Αυτή, σε περίπτωση που το επιθυμεί ο ιδιοκτήτης, προσφέρει ένα αδιάβλητο πιστοποιητικό του ιστορικού του αυτοκινήτου. Το πιστοποιητικό NFT μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως μια επιπλέον εγγύηση της κατάστασης του αυτοκινήτου κατά την μεταπώληση, ενισχύοντας περαιτέρω την υπολειμματική του αξία.
Το ίδιο αποτελεσματικό
Περνώντας στην καρδιά που δίνει ζωή στο κόκκινο, υπερυψωμένο έργο τέχνης, η Ιταλοί ακολούθησαν την πεπατημένη. Κάτω από το επιβλητικό καπό κρύβεται το σύνολο πετρελαίου των 2,2 λίτρων που έχουμε γνωρίσει στο παρελθόν, με τους 210 ίππους και τα 470 Nm ροπή. Για να περάσει η ισχύ στο δρόμο φροντίζει το 8άρι αυτόματο κιβώτιο της ZF με την πυκνή κλιμάκωση, και φυσικά η τετρακίνηση Q4. Σχεδιασμένη με κύριο στόχο την οδηγική απόλαυση και την μεγιστοποίηση της απόδοσης, η τεχνολογία Q4 χρησιμοποιεί ένα ενεργό κιβώτιο μεταφοράς ATC (Active Transfer Case), το οποίο σε πραγματικό χρόνο καταγράφει τις συνθήκες και διαχειρίζεται τη ροπή σε κάθε άξονα. Έτσι η Stelvio Q4 μπορεί σε μόλις 150 χιλιοστά του δευτερολέπτου να μεταφέρει έως και το 50% της ροπής στους εμπρός τροχούς. Επιπλέον, η σχεδίαση του συστήματος εκτός από το χαμηλό βάρος, επιτρέπει ακόμα και την απαιτητική χρήση σε πίστα, χωρίς την ανάγκη ειδικού κυκλώματος ψύξης. Αν και κάτι τέτοιο σίγουρα θα ταίριαζε περισσότερο στον χαρακτήρα της ισχυρότερης βενζινοκίνητης έκδοσης με τους 280 ίππους, αυτό δεν σημαίνει πως η πετρελαιοκίνητη Stelvio θα απογοητεύσει.
Με τo 0-100 km/h να ολοκληρώνεται σε μόλις 6,6 sec και την τελική ταχύτητα να αγγίζει τα 215 km/h, οι επιδόσεις μπορούν να θεωρούνται άκρως ικανοποιητικές αν αναλογιστούμε το βάρος που ξεπερνά τα 1.800 kg. Από πλευράς κατανάλωσης, τόσο τα κιλά όσο και η μόνιμη τετρακίνηση δεν βοηθούν, αλλά αυτό δε σημαίνει πως η Stelvio είναι «λαίμαργη». Ίσως τα 6 lt/100km που δηλώνει το εργοστάσιο να είναι ένα αισιόδοξο νούμερο, αλλά με σύνεση, τιμές κοντά στα 7 lt/100km δεν αποτελούν επιστημονική φαντασία. Σε μικτές από πλευράς δρόμου όσο και ρυθμού συνθήκες, η Stelvio χρειάστηκε κοντά στα 8 lt/100km.
Too good for her own good
Όποιος κι αν βρεθεί πίσω από το τιμόνι της Stelvio, αμέσως θα συνειδητοποιήσει πως δεν πρόκειται για ένα συνηθισμένο ευμεγέθες οικογενειακό SUV. Άλλωστε ποτέ δεν απευθυνόταν στον αγοραστή που αντιμετωπίζει το αυτοκίνητο απλά ως εργαλείο μετακίνησης. Οι χώροι και η άνεση, δεν είναι το πρώτο της μέλημα, χωρίς μάλιστα να υπολείπεται. Η οδηγική απόλαυση είναι πρωτίστως το στοιχείο που χαρακτηρίζει όλες τις Alfa, με την καλλίγραμμη Ιταλίδα να μην αποτελεί εξαίρεση. Τα βάρος και η αίσθηση που λαμβάνει ο οδηγός από τα χειριστήρια, αλλά και το πλαίσιο, είναι πολύ διαφορετικά από οποιοδήποτε άλλο μέλος της κατηγορίας. Στην πόλη, αν και θα σιδερώσει αρκετά αποτελεσματικά τις όποιες ανωμαλίες του οδοστρώματος, η ρύθμιση της ανάρτησης με τα διπλά ψαλίδια εμπρός και τους πολλαπλούς συνδέσμους πίσω, είναι εμφανέστατα σφιχτή. Ο σχετικά μεγάλος κύκλος στροφής θα απαιτήσει στην αρχή μία περίοδο προσαρμογής στα στενά τους αστικού δικτύου, αλλά δεν είναι κάτι που ενοχλεί. Κινητήρας και κιβώτιο συνεργάζονται αποτελεσματικά στους νωχελικούς ρυθμούς της συμφόρησης, αλλά η τραχιά λειτουργία του πετρελαιοκινητήρα δεν θα περάσει απαρατήρητη.
γλυκά
- Εμφάνιση
- Εσωτερικό
- Ποιότητα
- Οδική συμπεριφορά
- Κιβώτιο
- Σύστημα διεύθυνσης
ξινά
- Θόρυβος κινητήρα
- Χώροι πίσω επιβατών
Για να λάμψει ο πραγματικός εαυτός της Stelvio, θα πρέπει να βρεθείς εκτός πόλης και ο επιλογέας των προγραμμάτων οδήγησης «DNA» να περάσει στην θέση D. Εκεί, η ανόθευτη οδική συμπεριφορά που χαρακτήρισε το μοντέλο και το έκανε να αγαπηθεί, παραμένει στα ίδια επίπεδα. Ο επιλογέας του κιβωτίου επιβάλετε να περάσει στην χειροκίνητη λειτουργία, ώστε ο οδηγός να μπορέσει να απολαύσει την χρήση των μεγάλων πεταλούδων πίσω από το τιμόνι. Το ίδιο το κιβώτιο τώρα είναι άμεσο, γρήγορο και επιβεβαιώνει τις σπορ καταβολές του μοντέλου, βοηθώντας να αξιοποιηθεί μέχρι και η τελευταία στάλα ισχύος που έχει να παρέχει το πετρελαιοκίνητο μοτέρ των 2,2 λίτρων. Τη διαφορά κάνουν φυσικά τα 470 Nm, τα οποία δείχνουν την προθυμία του συνόλου να πεταχτεί προς τα εμπρός με κάθε πάτημα του γκαζιού. Διαθέσιμα από τις μόλις 1.750 rpm, επιτρέπουν στην Stelvio να κινείται με μία σχέση πάνω, ενώ σε περίπτωση που βρεθείτε εκτός φάσματος, ένα τράβηγμα σε ένα από τα δύο paddles αρκεί για να επιλέξετε και πάλι την ιδανική σχέση.
Το πρόβλημα όμως με την Stelvio είναι ότι καταφέρνει να κάνει το κινητήριο σύνολο να μοιάζει… λίγο, λόγω του εξαίρετου πλαισίου. Με ένα άμεσο και ακριβές σύστημα διεύθυνσης που θα ζήλευαν ακόμη και κατασκευές που ταυτοποιούνται εξ’ αρχής ως καθαρόαιμα σπορ μοντέλα, και πλαίσιο με ξεκάθαρο σπορ προσανατολισμό, το SUV της Alfa κρύβει με ασύγκριτη μαεστρία τον όγκο και το βάρος της μόλις ο ρυθμός ανέβει. Η κορυφαία πρόσφυση που χαρίζει η τετρακίνηση δεν αφήνει την παραμικρή υποψία σπινιαρίσματος να περάσει στην άσφαλτο, ενώ ακόμη και με το σύστημα ευστάθειας να μην διαθέτει επιλογή απενεργοποίησης, η Stelvio με το άκαμπτο αμάξωμα είναι ρυθμίσιμη και απολαυστική. Τα στενά κομμάτια δεν την φοβίζουν, αλλάζοντας κατεύθυνση με υποδειγματικό τρόπο για το μέγεθος της, ενώ ακόμη και σε πιο γρήγορες καμπές οι κλίσεις του αμαξώματος δεν μπορούν σε καμία περίπτωση να θεωρηθούν υπερβολικές.
Αφού χορτάσεις παιχνίδι στην επαρχιακό και καταφέρεις να κάνεις αρκετούς ανυποψίαστους «γρήγορους» να ιδρώσουν, ο δρόμος του γυρισμού από τον αυτοκινητόδρομο κάθε άλλο παρά κουραστικός μπορεί να χαρακτηριστεί. Με την μακριά κλιμάκωση των τελευταίων σχέσεων να διατηρεί τις στροφές του κινητήρα κάτω από τις 2.000 rpm ακόμη και σε ταχύτητες πάνω από το μέγιστο επιτρεπόμενο όριο, η σταθερότητα που χαρακτηρίζει το σύνολο μαζί με την εξαιρετική ηχομόνωση κάνουν την κάλυψη μεγάλων αποστάσεων εύκολη υπόθεση. Όπως αρμόζει άλλωστε σε ένα μοντέλο της συγκεκριμένης κατηγορίας.
συμπέρασμα
Η Alfa Romeo Stelvio παραμένει μία διαχρονική αξία και στην τελευταία της υλοποίηση. Διατηρεί για ακόμη μία φορά τα χαρακτηριστικά που την έκαναν να ξεχωρίσει και διαμόρφωσαν την θέση της στην αγορά και τα ενισχύει με τις σύγχρονες τεχνολογίες που προστάζουν οι καιροί. Με την τιμή της συγκεκριμένης έκδοσης να αγγίζει τις 69.500 €, μπορεί να κοιτάξει στα μάτια τον γερμανικό ανταγωνισμό και το καταφέρνει με τον δικό της τρόπο. Προσφέρει κάτι που ελάχιστα μοντέλα στην σημερινή αυτοκινητοβιομηχανία μπορούν, ενώ παράλληλα διατηρείται up-to-date με τις σύγχρονες τάσεις.