Δοκιμή BMW XM: Mindblowing!
Το πρώτο εξηλεκτρισμένο μοντέλο της BMW M είναι ένα SUV βάρους 2,7 τόνων, αλλά με 653 ίππους και 800 Nm ροπή. Τι πιο φυσιολογικό;
- -
- -
με μια ματιά
Αποτελεί έμπνευση των ανθρώπων του M Division και συνδυάζει δύο κόσμους, προσφέροντας μας την ευκαιρία να πάρουμε μία γεύση από τα κινητήρια σύνολα που θα εφοδιάζουν τα μελλοντικά μοντέλα της BMW με το θρυλικό λογότυπο Μ στο αμάξωμα.
Η υπερβολή σε όλο της το μεγαλείο; Ίσως! Σε κάθε περίπτωση η BMW XM δεν είναι ακόμα ένα μοντέλο στη γκάμα της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας. Με αφορμή τον εορτασμό των 50 χρόνων του θρυλικού M Division (σύμφωνοι, BMW M GmbH για τους νεότερους) οι Γερμανοί τεχνικοί του φημισμένου τμήματος σχεδίασαν μία «one of the kind» κατασκευή, μόλις τη δεύτερη στην ιστορία τους μετά τη θρυλική M1. Δεν πρόκειται για μία βελτιωμένη εκδοχή ενός αυτοκινήτου της πλούσιας γκάμας της BMW, αλλά για μία δημιουργία που αποτελεί έμπνευση των ανθρώπων του M Division.
Επιπλέον, η αποκάλυψηή του σηματοδοτεί την είσοδο του φημισμένου τμήματος στην εποχή του εξηλεκτρισμού, αφού είναι το πρώτο μοντέλο Μ που κάνει χρήση plug-in τεχνολογίας. Στοιχείο που εκτόξευσε στη… στρατόσφαιρα τα νούμερα της XM, με το υβριδικό σύνολο M Hybrid να αγγίζει τους 635 ίππους, την ώρα που η ροπή είναι 800 Nm. Προκαλώντας ακόμα περισσότερο, τοποθέτησαν όλη την τεχνογνωσία και το μηχανολογικό τους αριστούργημα κάτω από το επιβλητικό αμάξωμα ενός SUV. Πρόκληση ή εμπορικό τρικ; Σύμφωνα με τους Γερμανούς στόχος είναι η δημιουργία μίας νέας ερμηνείας της φιλοσοφίας Sports Activity Vehicle, στοιχείο που θα προσελκύσει νέες αγορές και ένα διαφορετικό από το σύνηθες target group. Συνδυάζοντας τις εκρηκτικές επιδόσεις με την απαράμιλλη πολυτέλεια, σε ένα μοντέλο που αναδεικνύει την εκκεντρικότητα και ίσως την.. υπερβολή σε όλο της το μεγαλείο
Αμάξωμα - Σχεδίαση: Goldfinger
Με μήκος που αγγίζει τα 5,1 m και φάρδος ελάχιστα μεγαλύτερο από τα 2 m, όσο και να θέλει δεν υπάρχει περίπτωση να περάσει απαρατήρητη. Ακόμα και αν δεν τρομάξεις από τον τεράστιο όγκο του αμαξώματος με το μεταξόνιο των 3.110 mm, σίγουρα θα γυρίσεις το κεφάλι από τη διαφορετικότητα που το διακρίνει. Και μάλιστα από όποια γωνία και αν το παρατηρήσεις, αφού μπορεί να διακρίνεται από χαρακτηριστικά σχεδιαστικά στοιχεία που συναντάμε στα μοντέλα της BMW, αλλά όλα τονισμένα με μία δόση υπερβολής. Κύριος εκφραστής αυτής της φιλοσοφίας είναι η εμπρός θηριώδης μάσκα με τα τεράστια «τυπικά» νεφρά της βαυαρικής εταιρείας, τα οποία συνδυάζονται με νέα, αλλά ιδιαίτερα σε σχεδίαση μικρά και λεπτά φωτιστικά σώματα. Οι έντονες ακμές υπερισχύουν των καμπυλών στο μεγαλύτερο μέρος του αμαξώματος, ενώ οι γυαλιστερές μαύρες επιφάνειες ενισχύουν τα δυναμικά χαρακτηριστικά της σιλουέτας του.
Δείτε ακόμη: Δοκιμάζουμε την αμιγώς ηλεκτρική BMW iX1
Η ιδιαιτερότητα και εκκεντρικότητα της XM τονίζεται από τη χρήση πλαισίων σε χρυσαφί χρώμα στη μάσκα, αλλά και στα πλαϊνά πλαίσια των παραθύρων, τα οποία έχουν σαφέστατες καταβολές από την Μ1, θυμίζοντας την χαρακτηριστική μαύρη λωρίδα που διέτρεχε το αμάξωμα του γερμανικού supercar εκείνης της εποχής. Αντίστοιχα mucho και πληθωρική είναι η εικόνα του πίσω μέρους, εκεί που το μάτι κατευθείαν θα πέσει επάνω στις τέσσερις συνολικά εξατμίσεις. Με δύο κάθετα τοποθετημένες σε κάθε πλευρά, έχουν δέσει ιδανικά με τον ιδιαίτερο προφυλακτήρα. Χωρίς φυσικά να λείπουν και από εδώ οι χρυσαφί πινελιές… Τι είναι αυτό που απουσιάζει; Το κλασσικό σήμα της BMW με τον έλικα, το οποίο δεν είναι τοποθετημένο στην 5η πόρτα, αλλά διακριτικά τυπωμένο στο παρμπρίζ! Bigger is better και για τις ζάντες αλουμινίου, που με διάσταση 23 ιντσών γεμίζουν τους τεράστιους θόλους. Και φυσικά επίσης ξεχωρίζουν για το χρυσαφί χρώμα τους… Η πραγματικότητα είναι πως όλα τα παραπάνω ίσως να ξενίζουν τους περισσότερους από εμάς, και περισσότερο τους ευρωπαίους καταναλωτές, αλλά είναι δεδομένο ότι θα το λατρέψουν στην Κίνα και την Αμερική.
Εσωτερικό - Χώροι: Το άγγιγμα του Μίδα
Η εκφραστική σχεδίαση του αμαξώματος που συνδυάζει την πολυτέλεια με τον δυναμισμό έχει συνέχεια και στην καμπίνα των επιβατών. Η εικόνα ξενίζει λιγότερο σε σχέση με το αμάξωμα, αφού εδώ αρκετά στοιχεία είναι δανεισμένα από μοντέλα της BMW που ήδη γνωρίζουμε. Όσοι αναζητούν τα σπορ χαρακτηριστικά θα ενθουσιαστούν με τα τύπου μπάκετ καθίσματα Μ, το τιμόνι με τη χοντρή στεφάνη, αλλά και τον ψηφιακό πίνακα οργάνων με τα ειδικά γραφικά που συνοδεύουν τις κατασκευές του Μ Division. Συμπεριλαμβανομένων των προειδοποιητικών λυχνιών για την αλλαγή των σχέσεων στον ψηφιακό πίνακα οργάνων. Το κυρτό πάνελ με τον ψηφιακό πίνακα οργάνων 12,3’’ και τη κεντρική οθόνη αφής των 14,9’’ αποτελούν μία ειδική έκδοση Μ της νεότερης γενιάς του BMW iDrive. Δεν είναι και το πιο εύκολο στη διαχείριση, αλλά σίγουρα δεν σε ξενίζει και εν τέλει δεν σε προβληματίζει.
Δείτε ακόμη: Δοκιμάζουμε την BMW i7 xDrive60 με τους 544 ίππους!
H ποιότητα κατασκευής δεν θα μπορούσε να μην είναι αντίστοιχη με αυτή που έχουμε συνηθίσει από τα μοντέλα των Βαυαρών, με την επιλογή των υλικών να μοιάζει πως έχει προκύψει μετά από σχολαστικό έλεγχο, την ώρα που το φινίρισμα δεν ξεφεύγει από τα καθιερωμένα που περιμένεις από ένα εξαιρετικά πολυτελές μοντέλο. Χωροταξικά δεν υπάρχει κανένας απολύτως συμβιβασμός, με τους πίσω επιβάτες να απολαμβάνουν το συνδυασμό άφθονων χώρων και ευκολιών, σε ένα premium περιβάλλον. Επιπλέον, η επένδυση με την τρισδιάστατη πρισματική δομή της οροφής, το περίγραμμα τύπου πασπαρτού και οι 100 μονάδες LED για φωτισμό καθιστούν τη μετακίνηση στο εσωτερικό της ΧΜ ως μία μοναδική εμπειρία. Αν είστε από τους… περίεργους που τους ενδιαφέρει ο χώρος αποσκευών, σημειώστε ότι η χωρητικότητα του είναι 527 lt. Και για όσους ανήκουν στην ίδια συνομοταξία, απλά να προσθέσουμε ότι ο εξοπλισμός είναι αντίστοιχος με ότι περιμένεις από ένα μοντέλο που κοστίζει σχεδόν 200.000 ευρώ. Ουσιαστικά, περιλαμβάνει τα πάντα…
Μηχανικά μέρη: Top of the line
Η πολυτέλεια και οι πινελιές δυναμισμού είναι ουσιαστικά το περιτύλιγμα. Το ουσιαστικό πεδίο έκφρασης των τεχνικών του M Division κρύβεται στον τομέα των μηχανικών μερών. Και η μεγαλύτερη πρόκληση για τους Βαυαρούς ήταν η χρήση της plug-in τεχνολογίας. Το πρωτοποριακό σύστημα μετάδοσης κίνησης ονομάζεται M Hybrid και είναι ουσιαστικά το ισχυρότερο που έχει τοποθετηθεί ποτέ σε μοντέλο της BMW. Τουλάχιστον, ήταν μέχρι το λανσάρισμα της ειδικής έκδοσης XM Red Label των 748 ίππων που θα παραχθεί σε μόλις 500 αντίτυπα. Ακόμα και έτσι, η συνδυαστική ισχύ του θερμικού κινητήρα και του ηλεκτροκινητήρα που αγγίζει τους 653 ίππους μοιάζει εξωφρενική. Ο 8κύλινδρος με την τεχνολογία M TwinPower Turbo των 4,4 λίτρων με απόδοση 489 ίππων ενισχύεται από έναν ηλεκτροκινητήρα 197 ίππων.
Ο τελευταίος είναι ενσωματωμένος στο αυτόματο κιβώτιο M Steptronic των 8 σχέσεων, προσφέροντας συνδυαστικά 800 Nm ροπή! Μάλιστα, ο ηλεκτροκινητήρας που αποδίδει έως 280 Nm, χάρη σε ένα σύστημα γραναζιών στο σύστημα μετάδοσης αυξάνει τη πραγματική μέγιστη ροπή του στα 450 Nm. Για να περάσει η αυξημένη ισχύ στο δρόμο φροντίζει το σύστημα τετρακίνησης M xDrive, την ώρα που στον πίσω άξονα συναντάμε και το γνωστό διαφορικό M Sport. Επιπλέον, η σχεδίαση του πλαισίου περιλαμβάνει διπλά ψαλίδια εμπρός και έναν πίσω άξονα πέντε συνδέσμων, την ώρα που η XM διατίθεται στάνταρ με προσαρμοζόμενη ανάρτηση M Professional που περιλαμβάνει ηλεκτρονικά ελεγχόμενα αμορτισέρ και ενεργές αντιστρεπτικές με ηλεκτροκινητήρες 48V και Active Roll Control. Επιπλέον, η BMW XM είναι το πρώτο μοντέλο της BMW M που φέρει το σύστημα Integral Active Steering, το οποίο ανήκει επίσης στο στάνταρ εξοπλισμό.
Οδική συμπεριφορά: Ο κόσμος των αντιθέσεων
Από τη στιγμή που θα περάσεις στο εσωτερικό σου δημιουργείται η πρώτη περίεργη αίσθηση. Νιώθεις πως είσαι σε μία επιβλητική σε διαστάσεις κατασκευή, με επίπεδο πολυτέλειας που συναντάς αποκλειστικά σε πανάκριβη λιμουζίνα. Το χαρακτηριστικό «Μ» σε διάφορα σημεία, τα σπορ καθίσματα με την εξαιρετική πλευρική στήριξη, αλλά και το κόκκινο κουμπί που θέτει σε λειτουργία το υβριδικό σύστημα σε προδιαθέτουν πως κάτι διαφορετικό κρύβεται κάτω από το θηριώδες πολυτελές SUV. Οι υποψίες επιβεβαιώνονται όταν ακουμπήσεις τις κόκκινες και αρκετά μεγάλες σε μέγεθος πεταλούδες πίσω από το τριάκτινο τιμόνι με τη χοντρή στεφάνη, αλλά και μόλις παρατηρήσεις τα κουμπιά M Hybrid και M Mode δίπλα στο κόκκινο κουμπί της εκκίνησης.
Δείτε ακόμη: Έτσι θα είναι η νέα BMW M5!
Στα στενά της πόλης και κάνοντας χρήση του νέου συστήματος 5ης γενιάς eDrive, κινείσαι αποκλειστικά ηλεκτρικά με τους σχεδόν 200 ίππους του ηλεκτροκινητήρα. Ο τελευταίος αντλεί ενέργεια από μία μπαταρία ιόντων λιθίου 25,7 kWh με μέγιστη ισχύ φόρτισης 7,4 kWh, η οποία όπως είθισται είναι τοποθετημένη στο πάτωμα του αμαξώματος, με στόχο το όσο το δυνατόν χαμηλότερο κέντρο βάρους. Μόνο με τη χρήση της, η XM μπορεί να καλύψει 86 km αμιγώς ηλεκτρικά, αλλά και να περιορίσει την κατανάλωση καυσίμου (θεωρητικά) στο 1,5 lt/100 km. Νούμερο που στην υβριδική λειτουργία ρεαλιστικά ξεπερνάει τα 15 lt/100 km… Σε χαλαρό ρυθμό όλα κυλούν ομαλά και φιλικά, αν και αμέσως συνειδητοποιείς πως πρόκειται για μία σπορ κατασκευή. Και για αυτό ευθύνεται η ρύθμιση της ανάρτησης, η οποία και διαβάζει την παραμικρή ανωμαλία του οδοστρώματος. Το φαινόμενο είναι αρκετά έντονο και είναι φανερό πως ακόμα και στην πλέον μαλακή ρύθμιση της ηλεκτρονικά ρυθμιζόμενης ανάρτησης, οι περισσότερες κακοτεχνίες περνάνε σχεδόν αυτούσιες στην καμπίνα των επιβατών. Βλέπετε, με τη θηριώδη ισχύ και ροπή της XM, σε συνδυασμό με το αμάξωμα των 2,7 τόνων, η ανάρτηση έχει να επιτελέσει ένα αρκετά δύσκολο έργο…
Βέβαια, όλες οι αυτές οι διαπιστώσεις πάνε… περίπατο, μόλις πιέσεις με δύναμη το πεντάλ του γκαζιού. Η εμπλοκή του 8κύλινδρου θερμικού μοτέρ είναι άμεση και σε κάποιες περιπτώσεις βίαιη, με την επιτάχυνση να διαφοροποιείται ανάλογα με τις επιλογές που έχει κάνει ο οδηγός μέσα από τα προγράμματα οδήγησης. Η πραγματικότητα είναι πως ο αριθμός και οι επιλογές που έχει ο οδηγός, περισσότερο προκαλεί πονοκέφαλο. Στις πιο ακραίες και σκληροπυρηνικές ρυθμίσεις, ουσιαστικά βλέπεις το δρόμο να στενεύει μπροστά σου χωρίς να το καταλάβεις. Πριν προλάβεις να επεξεργαστείς τον τρόπο με τον οποίο ανεβαίνουν τα χιλιόμετρα στον ψηφιακό πίνακα οργάνων, έχει παραβιάσει τα περισσότερα από τα όρια των ελληνικών και ευρωπαϊκών δρόμων. Η επιτάχυνση είναι καταιγιστική, ενώ οι αλλαγές των σχέσεων θυμίζουν περισσότερο αγωνιστική κατασκευή.
γλυκά
- Τεχνολογία
- Πολυτέλεια
- Ποιότητα κατασκευής
- Επιδόσεις
- Άνεση-χώροι
- Οδική συμπεριφορά
- Κινητήρας
- Κιβώτιο
ξινά
- Άνεση ανάρτησης
Τα 4,3 sec που χρειάζονται για το 0-100 km/h μπορεί σήμερα να μην εντυπωσιάζουν κάποιους, αλλά ο τρόπος που πετάγεται στην ευθεία όταν και οποιαδήποτε στιγμή πατήσεις το γκάζι, είναι μοναδικός, με ταχύτητες που αγγίζουν τα 200 km/h να έρχονται πριν προλάβεις να πεις… «BMW XM.» Με τη χρήση του eLaunch και έχοντας άμεσα διαθέσιμη τη ροπή του ηλεκτροκινητήρα, ξεκινάει από στάση λες και είναι συνδεδεμένη με καταπέλτη αεροπλανοφόρου. Την ίδια ώρα, η έντονη «κλωτσιά» που συνοδεύει τις αλλαγές στο κιβώτιο, αλλά και τα σκασίματα από τις τέσσερις εξατμίσεις, συνθέτουν ένα κοκτέιλ που μπορεί πολύ εύκολα να σε παρασύρει σε επικίνδυνους για δημόσιο δρόμο ρυθμούς. Και όλα αυτά γνωρίζοντας ότι ο 8κύλινδρος των 4,4 λίτρων θα μπορούσε εύκολα να «βγάλει» ακόμα περισσότερους από 489 ίππους… Δεν πρόκειται για ένα αγαθό αρνί που μεταμορφώνεται σε λύκο όποτε του το ζητήσεις. Αν αφαιρεθείς και πατήσεις με λίγο περισσότερη δύναμη το γκάζι νιώθεις το υβριδικό σύνολο να ωθεί την XM βίαια και άμεσα προς τα μπροστά. Σαν άλογο κούρσας που περιμένει να εφορμήσει. Και είναι δεδομένο πως στον επαρχιακό δρόμο αισθάνεται σαφώς καλύτερα από ότι στην πόλη. Όλα τα καλούδια με τα οποία την έχουν εφοδιάσει οι Γερμανοί τεχνικοί, μοιάζουν πλέον να έχουν ουσιαστικό ρόλο ύπαρξης, με το θηριώδες SUV να σε εντυπωσιάζει με τη συμπεριφορά του. Η σκληρή ρύθμιση της ανάρτησης σε συνδυασμό με τις ενεργές αντιστρεπτικές μειώνουν στο ελάχιστο τις κλίσεις του αμαξώματος και μένεις με το στόμα ανοικτό από τον τρόπο με τον οποίο ο όγκος των 2,7 τόνων αλλάζει με τόση άνεση και αμεσότητα κατεύθυνση.
Το τιμόνι δεν έχει την καλύτερη πληροφόρηση που περιμένεις, αλλά είναι άμεσο και με καλό βάρος, ενώ θετική εντύπωση μας έκαναν τα φρένα με τις εξαπίστονες δαγκάνες, τα οποία εκτός από καλή αίσθηση έχουν και αντίστοιχα εξαιρετική απόδοση. Πιέζοντας σε μία φιδωτή διαδρομή, η πρώτη λέξη που σου έρχεται στο μυαλό είναι: «πρόσφυση». Νιώθεις ότι όλα τα συστήματα πασχίζουν να βρουν τον ιδανικό τρόπο να μεταφέρουν την ισχύ στο δρόμο και να διατηρήσουν την πορεία που έχει επιλέξει ο οδηγός. Μπορεί η τετρακίνηση να ακολουθεί την πισωκίνητη λογική της BMW, αλλά διαπιστώνεις ότι το κεντρικό ενεργό διαφορικό προσπαθεί να κατανείμει ιδανικά τη ροπή ανάμεσα στους δύο άξονες ισορροπώντας ανάμεσα σε υποστροφή και υπερστροφή, διατηρώντας μία όσο το δυνατόν περισσότερο ουδέτερη συμπεριφορά. Στους ελληνικούς δρόμους με το χαμηλό συντελεστή πρόσφυσης, η διαδικασία δεν είναι ιδιαίτερα εύκολη και απαιτεί ιδιαίτερους χειρισμούς. Θέλει υπομονή στην είσοδο, αφού αν φτάσεις με αρκετή φόρα το εμπρός μέρος θα ανοίξει την τροχιά του. Πρέπει να διατηρήσεις τα χιλιόμετρα και να τα κουβαλήσεις στο εσωτερικό της στροφής, για να συνειδητοποιήσεις την ταχύτητα και την ακρίβεια με την οποία μπορεί να στρίψει. Και εν συνεχεία από την κορυφή και έπειτα να επιταχύνεις ομαλά, νιώθοντας το ελαφρύ γλίστρημα της ουράς να σε βοηθάει στην έξοδο. Διαδικασία λεπτή, αλλά σίγουρα άκρως ενδιαφέρουσα μόλις βγεις από το εσωτερικό της ΧΜ και διαπιστώσεις για ακόμα μία φορά το βάρος και τον όγκο του αμαξώματος…
συμπέρασμα
Η αλήθεια είναι ότι δεν πρόκειται για ένα μοντέλο που αφορά ένα συγκεκριμένο αγοραστικό κοινό. Στο M Division (όπως μας αρέσει να το αποκαλούμε) έβαλαν ένα στοίχημα και το κέρδισαν. Στόχος δεν ήταν να σχεδιάσουν ένα εμπορικό μοντέλο που θα… «σπάσει» τα μάτια. Με την XM κάνουν επίδειξη τεχνογνωσίας αποδεικνύοντας ότι στη νέα υβριδική εποχή το γερμανικό τμήμα έχει ήδη βρει τον τρόπο έτσι ώστε να δημιουργεί τεχνολογικά διαμάντια που είναι ικανά να προσφέρουν συγκινήσεις. Ακόμα και στη νέα εποχή του εξηλεκτρισμού… Αν αυτό είναι το ορεκτικό, αναμφίβολα ανυπομονούμε για το επόμενο πιάτο.