Δοκιμή Tesla Model S Plaid 1.020 PS: Hard reset

Πατώντας τέρμα «γκάζι» στο ηλεκτρικό sedan των 1.020 ίππων, ο εγκέφαλος κάνει αμέσως «επαναφορά στις εργοστασιακές ρυθμίσεις». Το Tesla Model S Plaid, είναι μια κατηγορία μόνο του!

  • -
  • -
Ισχύς1020 PS
Ροπή Nm
Επιτάχυνση 0-100 km/h2,1 sec
Κατανάλωση ενέργειας18,70 kWh/100 km
Euro NCAP
με μια ματιά

Ένα ηλεκτρικό sedan με τρεις κινητήρες και 1.020 ίππους. Το Tesla Model S Plaid… περιγράφεται εύκολα, όμως η αίσθηση που προσφέρει με το δεξί πεντάλ στο πάτωμα είναι πραγματικά μια πρωτόγνωρη εμπειρία που δεν γίνεται να αποτυπωθεί. Εδώ καλά-καλά δεν το πιστεύεις όταν το ζεις! Αν κάποιος θέλει να νιώσει σαν την… πέτρα στη σφεντόνα, τότε θα πρέπει να κάνει μια βόλτα με το κορυφαίο Tesla της γκάμας και θα επαναπροσδιορίσει στο μυαλό του την έννοια του «γρήγορου αυτοκινήτου». 

Όποιος εργάζεται σαν δοκιμαστής αυτοκινήτων, λίγο-πολύ έχει συνηθίσει τη συμβίωση με διαφορετικά μοντέλα, όλων των κατασκευαστών. Οδηγούμε πολύ και σχεδόν τα πάντα, οπότε ξέρουμε τι περίπου να περιμένουμε κάθε φορά. Υπάρχουν όμως μερικές κατασκευές που πραγματικά, ποτέ δεν μπορείς να είσαι έτοιμος για την εμπειρία που θα βιώσεις. Και το Tesla Model S Plaid με τα 1.020 άλογα, σίγουρα συγκαταλέγεται ανάμεσά τους! Από τη μια, είναι η κολοσσιαία ισχύς των 1.020 ίππων, νούμερο που από μόνο του είναι ικανό να δώσει εικόνα του πόσο γρήγορα μπορεί να επιταχύνει αυτό το… πράγμα, αλλά με τίποτα δεν μπορεί να αποτυπώσει την πραγματική αίσθηση.

Βυθίζεις το δεξί πεντάλ και μουδιάζεις, νιώθεις να σε ρουφάει το κάθισμα. Μετά πατάς λίγο φρένο και αναρωτιέσαι απορημένος τι ήταν αυτό που μόλις βίωσες. Από την άλλη, είναι το έτσι κι αλλιώς ξεχωριστό DNA των Tesla, μιας εταιρείας που δημιουργεί τα αυτοκίνητα με τον δικό της τρόπο και σε ορισμένους τομείς, νιώθεις ότι βρίσκεσαι περίπου μια δεκαετία μπροστά, με όλα τα θετικά και τα αρνητικά που συνεπάγονται. Δεν μπορούμε να γνωρίζουμε τι είχε στο μυαλό του ο Elon Musk όταν αποφάσισε να φτιάξει την έκδοση Plaid, όμως σημασία έχει ότι το έκανε. Και η οδήγησή του σίγουρα αποτελεί εμπειρία ζωής. Ας ξεκινήσουμε από τα βασικά…

Q Car

Ο ανυποψίαστος παρατηρητής, βλέπει ένα 5μετρο sedan. Άσπρο, στην περίπτωσή μας, χρώμα που προσθέτει επιπλέον πόντους διακριτικότητας. Ο λίγο πιο ψαγμένος, ένα Tesla λίγο μεγαλύτερο από αυτά που κυκλοφορούν συνήθως στον δρόμο, αλλά μέχρι εκεί. Θα πρέπει να βρεις έναν γνώστη για να διαπιστώσει ότι αυτό το Model S μπορεί να εκτελέσει οτιδήποτε σταθεί δίπλα του, ο οποίος θα παρατηρήσει την καρό σημαία στο πίσω δεξί μέρος του αυτοκινήτου. Είναι και μια από τις λιγοστές διαφορές της έκδοσης Plaid, μαζί με το διακριτικό σπόιλερ στο χείλος της πέμπτης πόρτας και τις κόκκινες δαγκάνες των φρένων.

Στο «δικό μας» Model S Plaid, οι standard 19άρες ζάντες με τα αφαιρούμενα πλαστικά τάσια για καλύτερη αεροδυναμική απόδοση και μεγαλύτερη αυτονομία, σχεδόν έκρυβαν τα φρένα, οπότε οι διαφορές ήταν ακόμη πιο δυσδιάκριτες. Φυσικά, υπάρχει και η επιλογή για μεγαλύτερες ζάντες έως 21 ίντσες με σαφώς πιο σπορ σχεδιασμό, όπως και το Track Package που ξεκλειδώνει την τελική των 322 km/h, προσθέτει carbon ceramic φρένα εμπρός με δίσκους 410 mm και εξαπίστονες δαγκάνες (τετραπίστονες πίσω), πιο ανθεκτικά σκληρή χρήση υγρά φρένων και διαφορετικά ελαστικά. Σχετικά με τους αριθμούς, αναφέρουμε ότι το μήκος φτάνει στα 5.021 mm, το πλάτος στα 1.987 mm (χωρίς τους καθρέπτες) και το ύψος, τα 1.431 mm.

Διαστημόπλοιο

Ανοίγοντας την πόρτα (χωρίς πλαίσιο) αντικρίζεις την καμπίνα του Tesla Model S, με τις εντυπωσιακές digital αναλογίες. Σε αντίθεση με τα μικρότερα Model 3 και Model Y, το μεγάλο Model S διαθέτει πίνακα οργάνων μπροστά από τον οδηγό (ψηφιακό, φυσικά), κάτι που ανταποκρίνεται καλύτερα στις προσωπικές μας προτιμήσεις. Στο κέντρο βρίσκεται η μεγάλη οθόνη των 17 ιντσών, η οποία αποτελεί το μέσο χειρισμού για το σύνολο των λειτουργιών του αυτοκινήτου, ενώ η κλίση της ρυθμίζεται ηλεκτρικά για να «κοιτάει» προς τον οδηγό, το κέντρο ή τον συνοδηγό. Φυσικοί διακόπτες δεν υπάρχουν, οπότε εναποθέτεις όλες τις ελπίδες σου στο software ώστε οι χειρισμοί να γίνονται χωρίς μπερδέματα και καθυστερήσεις.

Ο άρτιος σχεδιασμός του infotainment αποτελεί ανακούφιση, καθώς το μενού είναι εύκολα δομημένο και σωστό ως προς τη διάταξη. Θα χρειαστεί να ψάξεις για να ρυθμίσεις τους καθρέπτες, τη θέση του τιμονιού, ακόμη και να ανοίξεις το ντουλαπάκι, όμως στην πραγματικότητα δεν είναι τόσο περίπλοκο όσο ακούγεται και αυτό οφείλεται τόσο στην ταχύτητα της οθόνης, όσο και στον σωστό σχεδιασμό του λογισμικού. Φυσικά, αυτό δεν αναιρεί το γεγονός ότι προστίθεται λίγη πολυπλοκότητα σε απλές διαδικασίες. Κατά την άποψή μας πάντως, η εργονομία θέλει συνήθεια. Το (ευτυχώς, προαιρετικό) τιμόνι Yoke ευθύνεται για αυτό, καθώς το σχήμα του από μόνο του ζορίζει στην καθημερινή χρήση, ειδικά εντός πόλης.

Στη συνέχεια, έχεις να αντιμετωπίσεις τους διακόπτες αφής πάνω του, όπως το μπουτόν για τα φλας, την κόρνα και τους υαλοκαθαριστήρες. Ειδικά αυτό της κόρνας, απέχει από τη φυσική θέση του αντίχειρα και θα πρέπει να κοιτάξεις για να ακουμπήσεις στο σωστό σημείο. Μετά, έρχεται ο επιλογέας κίνησης. Δεν υπάρχει ο κλασικός λεβιές με τα σύμβολα PRND, αλλά ένα slider στα αριστερά της οθόνης με ένα… αυτοκινητάκι. Το σέρνεις μπροστά, επιλέγεται το D. Το πας πίσω, ενεργοποιείται η όπισθεν. Αν χρειαστείς να κάνεις μια γρήγορη μανούβρα, αποδεικνύεται κάπως πολύπλοκο. Όλα αυτά μπορεί να φαίνονται λεπτομέρειες, αν αθροιστούν όμως, δημιουργούν ένα αποτέλεσμα που απαιτεί αρκετό καιρό προσαρμογής.

Τώρα, σε ό,τι αφορά τους επιβάτες, τα δεδομένα είναι εξαιρετικά. Υπάρχει άπλετος χώρος για τα γόνατα των πίσω, αρκετός αέρας για το κεφάλι τους αν δεν είναι πολύ ψηλοί και το φάρδος της καμπίνας, δεν αρνείται τη φιλοξενία ακόμη και τριών ενηλίκων στη δεύτερη σειρά. Βέβαια, δεν μπορούμε να παραβλέψουμε το γεγονός ότι το πάτωμα είναι ψηλό και οι πίσω, λυγίζουν τα γόνατα περισσότερο από όσο θα θέλαμε όταν κάθονται. Αυτό ωστόσο, αποτελεί χαρακτηριστικό που το συναντάμε στα περισσότερα ηλεκτρικά μοντέλα λόγω της μπαταρίας που τοποθετείται από κάτω. Ευτυχώς, το δάπεδο είναι εντελώς επίπεδο, φτιάχνοντας ανεμπόδιστο χώρο για τα πέλματα. Αναφορικά με τους χώρους για αποσκευές, υπάρχουν δύο.

Ο εμπρός (frunk) διαθέτει χωρητικότητα 89 λίτρων και το πορτμπαγκάζ, 709 λίτρα. Προσθέστε επίσης ότι το Model S είναι πεντάθυρο, όχι τετράθυρο όπως προϊδεάζουν οι sedan αναλογίες του. Αυτό σημαίνει ότι το άνοιγμα της πέμπτης πόρτας είναι τεράστιο (ανοίγει μαζί με το τζάμι) διευκολύνοντας τη φόρτωση. Επιστρέφοντας στην καμπίνα, η θέση οδήγησης ρυθμίζεται σε όλες τις κατευθύνσεις και βρίσκεις εύκολα την ιδανική. Ωστόσο θα θέλαμε το κάθισμα να κατεβαίνει ακόμη πιο χαμηλά, καθώς η θέση είναι αρκετά ψηλή για τα δεδομένα των sedan. Προφανώς η ευθύνη για αυτό αποδίδεται και πάλι στην μπαταρία που βρίσκεται κάτω από το δάπεδο. Πριν κλείσουμε το κομμάτι του εσωτερικού, να αναφερθούμε σε μερικά ακόμη σημεία.

Η ποιότητα των υλικών είναι αρκετά καλή, τόσο στα πλαστικά, όσο και στα συνθετικά δέρματα. Η συναρμογή τους επίσης δεν αφήνει περιθώριο αρνητικής κριτικής. Η πρακτικότητα βρίσκεται σε εξαιρετικό επίπεδο με μεγάλους χώρους αποθήκευσης, ποτηροθήκες και επιφάνειες ασύρματης φόρτισης για smartphones, δίνοντας πόντους ευχρηστίας στην καθημερινότητα. Αξίζει να σημειωθεί η εξαιρετική απόδοση του ηχοσυστήματος των 960 W με τα 22 ηχεία, τόσο για την έντασή του, όσο και για την ποιότητα αναπαραγωγής. Τέλος, περίεργη είναι η απόφαση της Tesla να μην υποστηρίζεται καθόλου το Appel CarPlay, αφήνοντας τη σύνδεση με το κινητό μόνο για το Bluetooth. Ευτυχώς οι χάρτες του εργοστασιακού infotainment είναι πολύ καλοί, ενώ υπάρχουν και οι περισσότερες βασικές εφαρμογές, όπως για παράδειγμα το Spotify.

Δείτε ακόμη: Οδηγούμε το Tesla Model Y Performance

Σε τροχιά 1.020 ίππων

Αδιαμφισβήτητα, το highlight του Tesla Model S Plaid είναι η απόδοση των κινητήρων του. Χρησιμοποιεί τρεις ηλεκτροκινητήρες, δύο των 420 ίππων στον πίσω άξονα και έναν των 427 ίππων στον εμπρός. Η μπαταρία μπορεί να μοιράσει έως 1.020 ίππους στους κινητήρες σε συνθήκες πλήρους ισχύος, νούμερο ικανό να εκτοξεύσει το αυτοκίνητο των 2.167 κιλών στα 100 km/h μέσα σε μόλις 2,1 sec (με rolling start) ή περίπου 2,4 sec από πλήρη στάση. Οι εκρηκτικές επιδόσεις συνεχίζονται και μετά από αυτό το σημείο, με την Tesla να δηλώνει χρόνο 9,23 sec για το τυπικό 400άρι (0-402m) και ταχύτητα εξόδου στα 250 km/h. Η τελική ταχύτητα από την άλλη, είναι 280 km/h ή 322 km/h με το Track Package. Πιστέψτε μας όμως, οι αριθμοί, όσο εντυπωσιακοί κι αν είναι, δεν μπορούν να δώσουν πραγματική εικόνα.

γλυκά
  • Επιδόσεις
  • Αυτονομία
  • Ταχύτητα φόρτισης
  • Δίκτυο Superchargers
  • Τεχνολογία
  • Άνεση
  • Σύστημα infotainment
  • Χώροι
  • Εφαρμογή για smartphone
  • Ποιότητα κύλισης
  • Φρένα
  • Ηχοσύστημα
  • Τιμή (αναλογικά)
ξινά
  • Εργονομία
  • Ψηλή θέση οδήγησης
  • Ψηλό δάπεδο πίσω
  • Έλλειψη Apple CarPlay

Ενεργοποιώντας το dragstrip mode, η αερανάρτηση χαμηλώνει το εμπρός μέρος λίγο περισσότερο από το πίσω, προετοιμάζει την μπαταρία για να αποδώσει το μέγιστο και βελτιστοποιεί την εκκίνηση. Πατάς ταυτόχρονα τέρμα γκάζι και φρένο για να ξεκινήσει η διαδικασία εκτόξευσης και μόλις αφήσεις το αριστερό πόδι από το πεντάλ… χάνεται η γη κάτω από τους τροχούς του Plaid. Ειδικά την πρώτη φορά που το δοκιμάζεις, έχεις μια αίσθηση λιποθυμίας. Το στομάχι αδειάζει, η όραση θολώνει, νομίζεις ότι το κάθισμα σε ρουφάει και ότι τα μάτια σου μπαίνουν μέσα στο κεφάλι. Δεν είναι υπερβολή! Πιστεύουμε ότι η πέτρα εκτοξεύεται από τη σφεντόνα με πιο ομαλό ρυθμό. Πρέπει να βρεις ένα ερημικό μέρος με μεγάλη ευθεία (απαραίτητες προϋποθέσεις) και μετά, επαναλαμβάνεις συνέχεια τη διαδικασία, καθώς είναι άκρως εθιστική.

Βλέπετε, το Plaid δεν είναι από τα αυτοκίνητα που μπορείς να πατήσεις τέρμα γκάζι όποτε θες. Πρέπει να έχεις χώρο μπροστά γιατί εκτοξεύεσαι από σημείο σε σημείο μέσα σε δέκατα του δευτερολέπτου. Αντίστοιχα εντυπωσιακός είναι ο τρόπος που βάζει τη δύναμη κάτω. Παρά τα 1.020 άλογα που αποδίδονται ακαριαία λόγω ηλεκτροκινητήρων, υπάρχει ένα ανεπαίσθητο σπινάρισμα περίπου μέχρι τα 50 km/h. Εκεί καταλαβαίνεις και ένα δεύτερο σκαλοπάτι που σε κολλάει ακόμη πιο δυνατά στο κάθισμα, με τους τροχούς να έχουν πια γαντζώσει στην άσφαλτο και όλη η ισχύς των 1.020 ίππων να μεταφράζονται σε G επιτάχυνσης. Με απλά λόγια, τίποτα δεν μπορεί να σταθεί δίπλα σε ένα Tesla Model S Plaid για μια επιτάχυνση 0-402m σε συνθήκες δρόμου, ακόμη και βελτιωμένα supercars!

Αυτονομία έως 600 km, φόρτιση 250 kW!

Εκτός από τις αδιανόητες επιδόσεις του, το Tesla Model S Plaid διακρίνεται και στα «ηλεκτρικά» χαρακτηριστικά του. Η επίσημη αυτονομία που δηλώνει η Tesla είναι έως 600 χιλιόμετρα ανά φόρτιση, νούμερο που από μόνο του είναι πολύ εντυπωσιακό. H μπαταρία με χωρητικότητα στις 100 kWh εξασφαλίζει αραιές επισκέψεις στον φορτιστή, δίνοντας και ταξιδιωτικές προδιαγραφές στο μεγάλο sedan. Αν επιχειρήσεις να κινηθείς με φυσιολογικό ρυθμό, μπορείς να διατηρήσεις μια κατανάλωση της τάξεως των 20 kWh ανά 100 km, άρα η εμβέλεια περίπου 500 χιλιομέτρων είναι εφικτή σε πραγματικές συνθήκες. Από την άλλη, η δυνατότητα φόρτισης με ισχύ έως 250 kW καθιστά τη διαδικασία απίστευτα γρήγορη.

Στα συν, το ιδιόκτητο δίκτυο ταχυφορτιστών Superchargers της Tesla, που στην Ελλάδα βρίσκεται ήδη στην Αττική (Golden Hall), στον ΣΕΑ Ψαθοπύργου (πριν την Πάτρα), στον ΣΕΑ Αταλάντης (πριν τη Λαμία) και στη Λάρισα. Οι Superchargers είναι μια πραγματικά μοναδική παροχή καθώς αναγνωρίζουν αυτόματα το όχημα και πραγματοποιούν χρέωση, χωρίς ανάγκη από εφαρμογές στο κινητό, κάρτες RFID ή κάτι άλλο. Απλώς συνδέεις και φορτίζεις. Και μάλιστα, αστραπιαία. Αν ορίσεις στο navigation του Tesla ότι πας σε Supercharger, τότε το αυτοκίνητο προετοιμάζει εν κινήσει την μπαταρία προκειμένου να μπορέσει να δεχτεί τη μέγιστη ισχύ φόρτισης. Συνήθως, δεν χρειάζονται περισσότερα από 15 λεπτά προκειμένου να έχει επιστρέψει μεγάλο μέρος της ενέργειας στην μπαταρία και να συνεχίσεις το ταξίδι σου!

GT μεγάλων αποστάσεων

Οδηγώντας το Tesla Model S Plaid, γρήγορα καταλαβαίνεις ότι παρά τις επιδόσεις του, δεν πρόκειται για ένα σπορ μοντέλο. Είναι απλώς, ένα απίστευτα γρήγορο οικογενειακό. Το τιμόνι Yoke του αυτοκινήτου δοκιμής έτσι κι αλλιώς δεν μπορεί να δώσει σπορ στοιχεία, καθώς δεν σου εμπνέει τη σιγουριά που θες για να κινηθείς γρήγορα σε έναν δρόμο με στροφές. Ίσως να ήταν καλύτερα αν η κρεμαγιέρα είχε πολύ κοντό βήμα και αρκούσε έως και μισή περιστροφή του Yoke για να στρίψεις, όμως με το συγκεκριμένο set-up, καλύτερα να διατηρηθεί ένας πιο συμβατικός ρυθμός. Ακόμη και με το κανονικό τιμόνι όμως, το Model S είναι πρώτα ένα GT μεγάλων αποστάσεων και ύστερα όλα τα υπόλοιπα. Υπό πίεση, νιώθεις ένα ακριβές μπροστινό σύστημα που αλλάζει πρόθυμα κατεύθυνση και έχει πολλή πρόσφυση.

Η ρυθμιζόμενη αερανάρτηση αποτελείται από διπλά ψαλίδια εμπρός (με αντιστρεπτική) και πολλαπλούς συνδέσμους πίσω (με αντιστρεπτική), μπορεί να μεταβάλλει τη σκληρότητά της, αλλά και το ύψος του αυτοκινήτου. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι η απόσταση από το έδαφος κυμαίνεται από 117 mm (τέρμα κάτω) έως 158 mm (τέρμα επάνω), ενώ η κανονική ρύθμιση είναι στα 126 mm. Στη ρύθμιση Comfort η απόσβεση των κακοτεχνιών του οδοστρώματος γίνεται πολύ αποτελεσματικά, χωρίς να υπάρχουν ενοχλήσεις από τους κραδασμούς. Στο σπορ προφίλ οδήγησης σφίγγει αισθητά το set-up, όμως πάντα εντός των οικογενειακών πλαισίων. Λόγω της ισχύος του, το Tesla Model S Plaid μπορεί να κινηθεί απίστευτα γρήγορα ακόμη και σε ορεινή διαδρομή.

Όμως, η ευχαρίστηση που προσφέρει δεν είναι ανάλογη της αποτελεσματικότητας. Και αυτό, είναι απολύτως φυσιολογικό με βάση τον χαρακτήρα του. Περισσότερο απολαμβάνεις την ησυχία στον αυτοκινητόδρομο, την υψηλή ποιότητα κύλισης και την άνεση που μπορεί να προσφέρει, παρά την οριακή οδήγηση. Ακόμη και αν οι προδιαγραφές του είναι τόσο εντυπωσιακές, σε επίπεδο ισχύος. Τέλος, στο κομμάτι των φρένων, η standard επιλογή είναι τετραπίστονες fixed δαγκάνες μπροστά με δίσκους 395 mm και μονοπίστονες δαγκάνες πίσω, σε δίσκους 365 mm. Αποδίδουν πολύ καλά, έχουν σωστή αίσθηση και θα κουραστούν μόνο σε συνθήκες συνεχόμενης, έντονης πίεσης σε δρόμους με στροφές. Όπως αναφέρουμε και ψηλότερα, με το προαιρετικό Track Package, έρχονται κεραμικά φρένα με δίσκους 410 mm εμπρός και εξαπίστονες δαγκάνες.

συμπέρασμα

Το Tesla Model S Plaid είναι μια πραγματική εμπειρία, σε όλα τα επίπεδα. Διαθέτει επιδόσεις που δεν μπορεί να φανταστεί το ανθρώπινο μυαλό, μεγάλη αυτονομία, γρήγορη φόρτιση και παρέχει αδιαμφισβήτητη άνεση στο ταξίδι. Ταυτόχρονα, ενσωματώνει κορυφαία τεχνολογία στα ηλεκτρονικά του συστήματα, είτε μιλάμε για την οθόνη του infotainment, είτε για την εξαιρετική εφαρμογή για smartphone που σου δίνει πρόσβαση σε πάρα πολλές λειτουργίες, απομακρυσμένα. Λαμβάνοντας όλα τα παραπάνω ως δεδομένα, αλλά κυρίως τις απίστευτες επιδόσεις του που δεν μπορούν να συναγωνιστούν από οτιδήποτε άλλο κυκλοφορεί σήμερα ως καινούργιο στην ελληνική αγορά, θα λέγαμε ότι η τιμή του στις 109.990 € είναι… χαμηλή! Τηρουμένων, πάντα, των αναλογιών.

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΕΥΗ ΠΕΡΡΑΚΗ

ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ. ΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...