Δοκιμή Opel Grandland GSe e-AWD 300 PS: Χρησμός
Plug-In Hybrid C-SUV, σπορ μοντέλο 300 ίππων ή πρακτικό τετρακίνητο οικογενειακό; Όλα μαζί λέει η Opel με το Grandland GSe, αφήνοντας θολά τα όρια για να το ερμηνεύσει κάθε ένας, όπως θέλει.
- -
- -
με μια ματιά
Η Opel προσπάθησε να συμπυκνώσει δύο διαφορετικούς κόσμους, σε ένα μόνο αυτοκίνητο. To Grandland GSe διεκδικεί τόσο τον χαρακτηρισμό του «σπορ», όσο και του τυπικού, οικογενειακού SUV με τετρακίνηση και χώρους. Ωστόσο η μάρκα… έπαιξε έξυπνα και δεν οριοθέτησε με σαφήνεια τον χαρακτήρα του γρήγορου SUV της, αφήνοντας το περιθώριο να παίξει τον ρόλο του μπαλαντέρ. Ήσυχος ανθρωπομεταφορέας στις οικογενειακές διαδρομές και ένα αυτοκίνητο που εξασφαλίζει δόσεις απόλαυσης στον οδηγό, όταν βρεθεί μόνος μαζί του σε μια όμορφη διαδρομή!
Τα «όλα σε ένα» αυτοκίνητα έχουν αρχίσει να γίνονται αρκετά δημοφιλή, κυρίως από αγοραστές που θέλουν να ικανοποιήσουν διαφορετικές ανάγκες, με ένα μόνο όχημα. Η χρήση των SUV ως αφετηρία τέτοιων εκδόσεων δεν προκαλεί εντύπωση, αφού έχουν εμπορικό πλεονέκτημα, άρα αυτόματα απευθύνονται και σε περισσότερο κόσμο. Μια τέτοια περίπτωση είναι και το Opel Grandland GSe. Παρουσιάστηκε μαζί με το αντίστοιχο Astra και ουσιαστικά, ο νέος αυτός κωδικός αποτελεί την επόμενη ημέρα στις σπορ εκδόσεις των μοντέλων της μάρκας, με το “e” να σηματοδοτεί την παρουσία ηλεκτροκίνησης.
Ψάχνοντας στην ιστορία της Opel, μπορεί κανείς να δει ότι το αρκτικόλεξο GSE έχει χρησιμοποιηθεί ξανά στο παρελθόν (Grand Sport Einspritzung) το οποίο στη συνέχεια μετονομάστηκε σε GSI (Grand Sport Injection). Η εποχή OPC ακολούθησε (Opel Performance Center) και ανέλαβε την εκπροσώπηση της μάρκας στις σπορ κατηγορίες τα τελευταία χρόνια, όμως ο καιρός έχει γυρίσματα και τώρα, επιστρέφουμε… στην αρχή. Το νέο Grandland GSe λοιπόν, έχει σπορ χαρακτηριστικά, παρόλο που δεν είναι το κλασικό σπορ αυτοκίνητο που έχει κάποιος στο μυαλό του. Άλλωστε, η Opel έχει παράδοση στα «περίεργα» σπορ μοντέλα. Θυμάστε τον κωδικό OPC; Αυτόν που είχε μπει από τα Corsa-Astra-Insignia-Vectra μέχρι και τα… πολυμορφικά Meriva και Zafira;
Δύο κόσμοι
Το Opel Grandland το γνωρίζουμε. Αφού αναφερθήκαμε και στο τι εστί GSe, ας προχωρήσουμε στον συνδυασμό τους! Η Opel μπήκε στην… πρίζα με το Plug-In Hybrid σύστημα κίνησης των 300 ίππων από το ράφι του ομίλου Stellantis και αποφάσισε το κορυφαίο μοντέλο στην γκάμα του Grandland να μην είναι απλώς ένα επαναφορτιζόμενο υβριδικό τετρακίνητο SUV με πολλή δύναμη, αλλά μια πιο σπορ πρόταση για εκείνους που ζητούν τους χώρους και την πρακτικότητα ενός τέτοιου αυτοκινήτου, σερβιρισμένα με πιο δυναμική αίσθηση οδήγησης.
Οι μηχανικοί της μάρκας περιποιήθηκαν την ανάρτηση και το σύστημα διεύθυνσης, με την πρώτη να απαρτίζεται από σκληρότερα ελατήρια και αμορτισέρ FSD (Frequency Selective Damping) της Koni, ενώ το δεύτερο, απέκτησε νέο λογισμικό για υψηλότερη ακρίβεια, περισσότερο βάρος και καλύτερη αίσθηση από τη θέση των εμπρός τροχών. Ταυτόχρονα, υιοθετήθηκε μια πιο «αθλητική» εμφάνιση με ανασχεδιασμένους προφυλακτήρες, 19άρες ζάντες αλουμινίου επηρεασμένες από το εντυπωσιακό πρωτότυπο Manta GSe concept, έναν νέο διαχύτη πίσω και σήματα “GSe”.
Εργοστάσιο ισχύος
Για την κίνηση του Opel Grandland GSe φροντίζει ένα υβριδικό σύστημα που αποτελείται από δύο ηλεκτροκινητήρες και έναν τετρακύλινδρο turbo βενζινοκινητήρα 1.6 λίτρων, με συνδυαστική απόδοση 300 ίππων και 520 Nm ροπή. Το μοτέρ εσωτερικής καύσης ευθύνεται για τους 200 ίππους και τα 300 Nm, το πρώτο ηλεκτρικό μοτέρ αποδίδει 110 ίππους με 320 Nm (εμπρός) και το δεύτερο, 113 ίππους με 166 Nm (πίσω). Επειδή ο ένας ηλεκτροκινητήρας κινεί τον πίσω άξονα και ο άλλος, τον εμπρός (μαζί με τον βενζινοκινητήρα) δημιουργείται και η λεγόμενη «υβριδική τετρακίνηση» e-AWD. Το σασμάν από την άλλη, είναι ένα αυτόματο οκτώ σχέσεων και η μπαταρία, έχει χωρητικότητα 14,6 kWh. Το αποτέλεσμα όλων αυτών των χαρακτηριστικών, είναι 0-100 km/h σε 6,1 sec και τελική ταχύτητα στα 235 km/h.
γλυκά
- Επιδόσεις
- Κατανάλωση
- Χώροι επιβατών
- Εργονομία
- Πρακτικότητα
- Ποιότητα κατασκευής
- Ποιότητα κύλισης
- Φρένα
- Οδική συμπεριφορά
- Εξοπλισμός
ξινά
- Άνεση ανάρτησης
- Αίσθηση τιμονιού
- Χώρος αποσκευών
- Μικρό ντεπόζιτο βενζίνης
Πρόκειται για διόλου ευκαταφρόνητα νούμερα που χωρίς αμφιβολία, στέκονται στο ύψος του σπορ χαρακτηρισμού που θέλει να δώσει η Opel στο συγκεκριμένο αυτοκίνητο. Όμως, εντυπωσιακά είναι και τα δεδομένα της κατανάλωσης. Με μια φόρτιση μπορεί να καλύψει άνετα 55 km αμιγώς ηλεκτρικής κίνησης εντός πόλης όπως διαπιστώσαμε (έως 63 λέει η Opel), ενώ αν ο οδηγός επιλέξει την υβριδική λειτουργία, το σύστημα διαχειρίζεται μόνο του τους κινητήρες και σταθεροποιεί την κατανάλωση καυσίμου κάπου κοντά στα 4 lt ανά 100 km, επιτρέποντας στην μπαταρία να έχει ενέργεια για περίπου 150 χιλιόμετρα μεικτών διαδρομών.
Η απουσία οικιακού φορτιστή από το αυτοκίνητο δοκιμής δεν μας έδωσε τη δυνατότητα να φορτίσουμε πολλές φορές το Grandland GSe και να σχηματίσουμε πιο ολοκληρωμένη άποψη, όμως με την τακτική επαναφόρτιση είναι βέβαιο ότι στην καθημερινότητα, το SUV των 300 ίππων έχει κόστος χρήσης… scooter, τουλάχιστον εντός πόλης. Όταν πια ξεφόρτισε τελείως, η μέση κατανάλωση έμεινε στα 7 lt ανά 100 km, ένα πολύ καλό νούμερο για την ισχύ και το μέγεθος του αυτοκινήτου. Να πούμε ότι ο On-Board Charger της μπαταρίας είναι στα 7,4 kW, απαιτώντας περίπου δύο ώρες για μια πλήρη φόρτιση.
Συστάσεις… τέλος
Τι κατάφερε λοιπόν η Opel με το Grandland GSe; Σε επίπεδο οδηγικής αίσθησης, η έννοια του σπορ δεν είναι αυτή που σου έρχεται πρώτη. Συγκριτικά με άλλα C-SUV όμως, δείχνει σαφώς πιο δεκτικό στην πίεση, πρόθυμο στην αλλαγή κατεύθυνσης και συγκροτημένο όταν αποφασίσεις να ανεβάσεις ρυθμό. Το τιμόνι με τις νέες ρυθμίσεις έχει καλό επίπεδο ακρίβειας, θα θέλαμε όμως λίγο περισσότερο βάρος στο πρόγραμμα Sport και καλύτερη αίσθηση. Η ανάρτηση με γόνατα MacPherson μπροστά και πολλαπλούς σύνδεσμους πίσω, αμορτισέρ Koni FSD και σκληρότερα ελατήρια, περιορίζει σε πολύ μεγάλο βαθμό τις τάσεις του αμαξώματος να γείρει, ενώ το σύστημα πέδησης δρα αποτελεσματικά, δεν κουράζεται εύκολα και έχει… συμπαθητική αίσθηση στο πεντάλ για τα δεδομένα των Plug-In Hybrid μοντέλων.
Άρα, μπορεί να μην είναι σπορ με την απόλυτη έννοια του όρου, όμως είναι «πιο σπορ» από τον ανταγωνισμό και πράγματι, μπορεί να προσφέρει οδηγική απόλαυση σε έναν δρόμο με στροφές, σε συνδυασμό με το πολύ καλό τράβηγμα που συνεπάγονται οι 300 ίπποι πατώντας τέρμα το δεξί πεντάλ. Η τετρακίνηση με τη σειρά της δίνει επιπλέον πρόσφυση και περιορίζει τις υποστροφικές τάσεις του πλαισίου στην υπερβολή, δημιουργώντας αίσθηση αυτοπεποίθησης στον οδηγό και λίγο πιο συμμετοχική διάθεση του πίσω μέρους σε γλιστερή άσφαλτο. Όμως, παρά την σπορ στόχευση του αυτοκινήτου, τα ηλεκτρονικά είναι αμείλικτα και επεμβαίνουν γρήγορα, στην παραμικρή απώλεια πρόσφυσης. Ένα ακόμη σημείο που «κλωτσάει» είναι ο… άχρωμος ήχος του μοτέρ όταν οι rpm ανέβουν, που σίγουρα δεν φτιάχνουν μια λίγο πιο πολεμική ατμόσφαιρα.
Δείτε ακόμη: Οδηγούμε το Opel Astra GSe των 225 ίππων
Ύστερα από την ανάλυση γύρω από την “GSe” πλευρά του χαρακτήρα του, ας δούμε και τι καταφέρνει ως “Grandland”. Στη φυσιολογική οδήγηση καταλαβαίνεις το πιο σφικτό set-up της ανάρτησης, χωρίς όμως να σε ενοχλεί με υπερβολικό «διάβασμα» στο ανάγλυφο του δρόμου. Στο ελληνικό τερέν όμως με τις κακοτεχνίες της ασφάλτου, γρήγορα θα εντοπιστούν λίγο πιο ξερές αντιδράσεις στην απόσβεση, αποτέλεσμα των σκληρότερων ρυθμίσεων. Αν κάποιος έχει οδηγήσει και ένα συμβατικό Grandland σε ίδια διαδρομή, θα καταλάβει ακόμη πιο έντονη τη διαφορά. Στον αυτοκινητόδρομο (άρα και σε καλή άσφαλτο), η ποιότητα κύλισης είναι εντυπωσιακή και δημιουργεί πολύ καλές συνθήκες ταξιδιού για οδηγό και επιβάτες. Ήσυχο, δυνατό, σταθερό και άνετο, κατεβαίνεις μετά από πολλές ώρες οδήγησης χωρίς να έχεις κουραστεί!
Οικογενειακή συσκευασία
Στην GSe έκδοσή του, το Opel Grandland δεν διαφοροποιείται σημαντικά σε ό,τι αφορά το εσωτερικό του. Τα καθίσματα με δερμάτινες / alcantara επενδύσεις και το σηματάκι GSe είναι αυτά που κάνουν τη μεγαλύτερη διαφορά, τα οποία εξασφαλίζουν καλή πλευρική στήριξη για τους εμπρός επιβάτες και άνεση. Μάλιστα, φέρουν και AGR πιστοποίηση από τον ανεξάρτητο γερμανικό οργανισμό για την υγεία της πλάτης και ρυθμίζονται προς όλες τις κατευθύνσεις, καθιστώντας εύκολη τη διαδικασία εύρεσης της σωστής θέσης οδήγησης.
Το σύνολο της υπόλοιπης καμπίνας, παραμένει κοινό με τα υπόλοιπα Opel Grandland. Αυτό σημαίνει ότι έχουμε αρκετά καλή ποιότητα υλικών με μαλακά πλαστικά στα ψηλά τμήματα, γερή συναρμογή, πολύ καλό βαθμό πρακτικότητας με μεγάλες θήκες για μικροαντικείμενα και ποτηροθήκες. Επίσης, η λειτουργικότητα είναι καλύτερη συγκριτικά με τα «ξαδέρφια» της Peugeot (με το 3008, στην προκειμένη περίπτωση) αφού οι λεπτομέρειες όπως το ανεξάρτητο πάνελ χειρισμού του κλιματισμού και η ύπαρξη περισσότερων φυσικών διακοπτών, κάνουν πιο εύκολη την καθημερινή συμβίωση.
Ο πλήρως ψηφιακός πίνακας οργάνων με την οθόνη των 12 ιντσών πληροφορεί πολύ καλά τον οδηγό και διαθέτει πολλές ρυθμίσεις αναφορικά με τις πληροφορίες που θα προβάλλει, αλλά και το στυλ των ενδείξεων, άρα είναι δεδομένο ότι κάθε ένας θα βρει την καλύτερη για τον ίδιο διαμόρφωση. Λίγο πιο δίπλα φιλοξενείται το σύστημα πολυμέσων με οθόνη αφής 10 ιντσών και ποικιλία λειτουργιών, όπως ασύρματη σύνδεση με AppleCarPlay. Παράλληλα έχει γρήγορες αντιδράσεις και κατανοητό μενού, ακόμη κι αν το χειρίζεσαι για πρώτη φορά.
Αναφορικά με τους χώρους, το επίπεδο βρίσκεται πολύ ψηλά και συγκαταλέγεται ανάμεσα στα πλέον ευρύχωρα C-SUV. Οι πίσω απολαμβάνουν αρκετό χώρο για τα γόνατα και το κεφάλι, το πάτωμα δεν έχει μεγάλο «τούνελ» στο κέντρο και συνολικά, τέσσερις ενήλικες θα ταξιδέψουν πολύ άνετα. Αυτό που δεν είναι πολύ άνετο, είναι το πορτμπαγκάζ. Ο χώρος αποσκευών έχει όγκο 390 λίτρα και είναι η μοναδική θυσία που θα πρέπει να κάνει ο ενδιαφερόμενος στο χωροταξικό κομμάτι. Πάντως, η κατάσταση σώνεται από το σωστό σχήμα του χώρου που διευκολύνει την πλήρη αξιοποίησή του.
Δημιουργική ασάφεια
H Opel έφτιαξε ένα πραγματικό όχημα πολλαπλών χρήσεων, με προσωπικότητα που ενώνει δύο πολύ διαφορετικές έννοιες. Σκόπιμα, δεν πριμοδότησε κάποια από τις δύο πτυχές του χαρακτήρα του, οπότε η παρουσία του στην αγορά θα καλύψει όποιον ζητήσει ένα ισορροπημένα σπορ οικογενειακό SUV, που μπορεί να μην είναι ένα καθαρόαιμο αυτοκίνητο συγκινήσεων, όμως δεν έχει τα βαρετά, σχεδόν πλαδαρά οδηγικά χαρακτηριστικά που συνοδεύουν συνήθως τα SUV του είδους.
Οι τεχνολογίες εξηλεκτρισμού όπως τα συστήματα Plug-InHybrid έχουν κάνει σχετικά εύκολη τη διαδικασία προσθήκης υψηλού αποθεματικού ισχύος στο δεξί πεντάλ, όπως και τη μετάδοση της κίνησης σε όλους τους τροχούς. Οπότε, η Opel αξιοποίησε τα 300 άλογα και το e-AWDγια να φτιάξει ένα ελαφρώς πιο ενδιαφέρον SUV, αλλά χωρίς να ξεφεύγει από τα οικογενειακά δεδομένα. Τώρα, ο τελευταίος βράχος που θα πρέπει να ξεπεράσει ο ενδιαφερόμενος, είναι το κόστος. Η τιμή λιανικής δεν ανακοινώνεται από την ελληνική εισαγωγική εταιρεία της Opel τη στιγμή που γράφεται αυτή η δοκιμή, όμως να πούμε ενδεικτικά, ότι στη Γερμανία στοιχίζει 57.600 €. Με δεδομένο πάντως ότι τα Plug-In Hybrid μοντέλα ενδιαφέρουν περισσότερο το κοινό που επιλέγει leasing, το αυξημένο κόστος αγοράς μάλλον δεν έχει μεγάλη σημασία.
συμπέρασμα
Κρίνοντάς το αντικειμενικά, το Opel Grandland GSe καταφέρνει να φέρει λίγα σπορ χαρακτηριστικά, χωρίς να διαταράξει πολύ το οικογενειακό προφίλ του. Για τον οδηγό που θέλει ένα αυτοκίνητο πασπαρτού, η συνταγή είναι επιτυχημένη και οι φορές που θα απολαύσει την επιλογή του, υπερκαλύπτουν τα μειονεκτήματά του, που είναι ο μειωμένος χώρος αποσκευών και η άνεση της ανάρτησης. Η δυναμική εμφάνιση και ο κορυφαίος εξοπλισμός, απλώς ολοκληρώνουν σε πολύ μεγάλο βαθμό ένα από τα πιο ενδιαφέροντα PHEV C-SUV της αγοράς, για εκείνους που στην εξίσωση προσθέτουν και τον παράγοντα της οδήγησης.