Δοκιμή Cupra Formentor VZ DSG 4DRIVE: Τα ρέστα σας κύριοι…

Σε μια εποχή όπου τα πάντα πλέον μετριούνται σε kWh και αυτονομία, το Formentor VZ της Cupra, θέτει στο επίκεντρο του τον Πραγματικό Οδηγό και την ευχαρίστηση που πρέπει να λαμβάνει από το όχημα του.

  • -
  • -
Ισχύς310 PS
Ροπή400 Nm
Επιτάχυνση 0-100 km/h4,9 sec
Μέση κατανάλωση (WLTP)8,5 lt/100km
Εκπομπές CO2 (WLTP)192,0 gr/km
Euro NCAP
με μια ματιά

Η έκδοση VZ DSG 4DRIVE του Formentor εφοδιάζεται με το δοκιμασμένο 2,0 lt TSI κινητήρα των 310 ίππων του ομίλου VW, φέρει σύστημα τετρακίνησης με πολύδισκο συμπλέκτη και 7άρι κιβώτιο ταχυτήτων διπλού συμπλέκτη.  

Αυτό το ψηλωμένο Coupe/SUV με τη μπρουτάλ εικόνα, το μπρονζέ λογότυπο της Cupra στη μάσκα και τις τετραπλές απολήξεις στην εξάτμιση, προτείνω να το κρατήσετε καλά στην άκρη του μυαλού σας γιατί σύντομα, αυτοκίνητα αυτού του είδους όπως το Formentor VZ, θα αποτελούν μια γλυκιά ανάμνηση.

Αν και δε χρειάζεται να εξηγήσω το γιατί, θα πω για όσους τυχόν δεν γνωρίζουν, ότι υπαίτια για την σταδιακή εξαφάνιση αυτών των «μηχανών οδηγικής απόλαυσης» είναι η ηλεκτροκίνηση! Καλώς ή κακώς αγαπητοί petrolheads αυτή είναι η αλήθεια και δεν πρόκειται να αλλάξει.

Επομένως, ρίξτε μια ματιά στον τραπεζικό σας λογαριασμό και σπάστε τους κουμπαράδες σας για να δείτε εάν μπορείτε να αποκτήσετε ένα από τα τελευταία αυτοκίνητα με κινητήρα εσωτερικής καύσης, που γεννήθηκαν για να ικανοποιούν στο μέγιστο βαθμό τα σπορ ένστικτα του οδηγού τους.

Με σφραγίδα γνησιότητας

Η σχεδιαστική προσέγγιση του Formentor VZ είναι ξεκάθαρη κι ακολουθεί τις επιταγές της εποχής. Το ψηλωμένο αμάξωμα φλερτάρει με τα SUV έχει όμως κουπέ γραμμές και μιλά στη γλώσσα των «καυτών» hatchback μοντέλων.

Οι στενοί LED προβολείς, οι ευμεγέθεις (δύο τον αριθμό) εισαγωγείς αέρα στο εμπρόσθιο μέρος για την πρόσθετη ψύξη των φρένων και οι ζάντες αλουμινίου των 19’’ που κρύβουν στα ενδότερα τους τις τετραπίστονες (εμπρός) δαγκάνες της Brembo, μαρτυρούν το πικάντικο του χαρακτήρα του.

Αντίστοιχα, και στο πίσω μέρος το διακριτικό σπόιλερ και οι τέσσερις απολήξεις της εξάτμισης που πλαισιώνουν το διαχύτη, ξεκαθαρίζουν και στους πλέον αδαείς ότι εδώ, τα πράγματα είναι σοβαρά.

Η «επιθετική» εικόνα συνεχίζεται και στο εσωτερικό. Τον πρώτο λόγο έχουν τα χαμηλά τοποθετημένα μπάκετ καθίσματα με την άψογη πλευρική στήριξη και το σκούρο γκρι δέρμα που «δένουν» αρμονικά με τη συνολικά σκουρόχρωμη αισθητική των υπόλοιπων υλικών της καμπίνας, τα οποία τόσο ποιοτικά όσο και από άποψη συναρμογής, δεν εμφανίζουν το παραμικρό ψεγάδι.

Ο ψηφιακός πίνακας οργάνων των 12,25’’ έχει πλήθος προβολών και μεταξύ άλλων εμφανίζει σε γράφημα τη δαπάνη ισχύος και ροπής σε πραγματικό χρόνο καθώς και τα «G» που παράγονται από την επιτάχυνση, την επιβράδυνση ή τις στροφές.

Στο κέντρο του ταμπλό δεσπόζει η ψηφιακή οθόνη αφής των 12’’, η οποία πέραν της πολύ καλής γραφικής της απεικόνισης, είναι ταχύτατη στην απόκριση της και με πλήθος εφαρμογών.

Από αυτήν μπορείτε να ρυθμίσετε τη διαδρομή της αρεσκείας σας στο σύστημα πλοήγησης, τον κλιματισμό ακόμα και το προφίλ οδήγησης που επιθυμείτε ανά πάσα ώρα και στιγμή μέσα από τα 5 προγράμματα λειτουργίας (Comfort, Sport, CUPRA, Individual, Offroad), τα οποία βέβαια «ελέγχονται» και από το σχετικό μπουτόν που βρίσκεται στα αριστερά, στο κέντρο της στεφάνη του τιμονιού.

Σε ότι αφορά τους χώρους, η καμπίνα του Formentor VZ είναι σε θέση να φιλοξενήσει με χαρακτηριστική ευκολία τέσσερις ενήλικες επιβάτες ανεξαρτήτως ύψους… και «πλάτους», με έναν πέμπτο να μπορεί μεν να κάτσει ως τρίτος στο πίσω κάθισμα, αποδεχόμενος ωστόσο το γεγονός ότι θα χρειαστούν μικρές παραχωρήσεις, καθώς το κεντρικό τούνελ μειώνει τον ωφέλιμο αέρα για τα πόδια του.

Από εκεί και πέρα, τα 420 λίτρα που προσφέρει ο χώρος αποσκευών, δεν είναι τιμή που φέρνει τα πάνω κάτω στην κλάση, αποδεικνύεται όμως αρκετή για την κάλυψη των μεταφορικών αναγκών του 4μελούς πληρώματος.

Με τη γνωστή δοκιμασμένη συνταγή

Κάτω από το καπό του Formentor VZ, βρίσκεται ένα μηχανικό σύνολο βενζίνης που δεν επιδέχεται της παραμικρής αρνητικής κριτικής, καθώς έχει δώσει τα διαπιστευτήρια του εδώ και καιρό σε ποικίλα μοντέλα του ομίλου VW.

Αναφέρομαι φυσικά, στο 2,0 lt 16βάλβιδο υπερτροφοδοτούμενο κινητήρα TSI, άμεσου και πολλαπλού ψεκασμού, με το μεταβλητό χρονισμό βαλβίδων, τα σφυρήλατα πιστόνια και το κράμα αλουμινίου πυριτίου στο καπάκι, ο οποίος αποδίδει τους 310 ίππους της ισχύς του με χαρακτηριστική ευκολία και αδιάκοπα έως… το όριο περιστροφής του. Την ίδια ώρα που η ροπή των 400 Nm προσφέρεται απλόχερα από χαμηλά και μέχρι τις 5.450 rpm, δίνοντας σου την αίσθηση κινητήρα μεγαλύτερης χωρητικότητας.

Ο μπάσος ήχος του, τα σκασίματα από την εξάτμιση σε κάθε «πάτα-άσε» ή σε κάθε αλλαγή σχέσεων στο ακριβέστατο 7άρι DSG σασμάν (στο πρόγραμμα Cupra), είναι η έξτρα ώθηση που χρειάζεσαι για να περάσεις στην ουσία.

Το Formentor VZ θα μαζέψει πολλά χιλιόμετρα πολύ πιο γρήγορα απ’ ότι φαντάζεσαι. Οφείλεις ωστόσο να παραμείνεις συγκεντρωμένος και προσγειωμένος στη Γη. Ζυγίζεις το αυτοκίνητο µε το γκάζι στην έξοδο της στροφής και νιώθεις την τετρακίνηση (με ηλεκτροϋδραυλικό πολύδισκο συμπλέκτη) να δουλεύει υποδειγματικά.

9

γλυκά
  • Οδική συμπεριφορά
  • Κινητήρας
  • Ποιότητα
  • Επιδόσεις
  • Φρένα
ξινά
  • Κατανάλωση
  • Άνεση ανάρτησης σε εγκάρσιες ανωμαλίας

Δεν έχει κεντρικό μηχανικό διαφορικό, αλλά «who cares»! Tα σύγχρονα ηλεκτρονικά συστήματα κάνουν πλέον τα ίδια, χωρίς να αυξάνουν την κατανάλωση, τις τριβές, το βάρος ή το κόστος. Η σφιχτή ανάρτηση, δεν κοντρολάρει απλώς το αμάξωμα αλλά σου μεταφέρει με απόλυτη ακρίβεια τα τεκταινόμενα από το οδόστρωμα.

Η κοντή κρεμαγιέρα του τιμονιού (2,2 στροφές απ’ άκρη σ’ άκρη) απαιτεί λεπτές κινήσεις σε γρήγορο τέμπο οδήγησης καθώς το σύστημα διεύθυνσης είναι ακριβέστατο στο χειρισμό του αν και αχρείαστα (τόσο) βαρύ στο πρόγραμμα Cupra.

To Formentor VZ, θα γλιστρήσει (έχοντας απενεργοποιήσει πλήρως το ESP από το σχετικό διακόπτη στη βάση της κεντρικής κονσόλας) αλλά θα το κάνει «γλυκά» και εφόσον το προκαλέσεις για κάτι τέτοιο. Διαφορετικά, ακολουθεί πιστά τη γραμμή του εμπρός μέρους και φροντίζει για απόλυτα ισορροπημένο κράτημα. Για την ακρίβεια το grip είναι τέτοιο που τρως «κλωτσιές» στα πλευρά σε γρήγορες εναλλαγές πορείας.

Βέβαια για να είμαι ειλικρινής θα ήθελα η τετρακίνηση να «δίνει» περισσότερο πίσω (δουλεύει 50:50) ώστε να μπει στην εξίσωση και ο παράγοντα του παιχνιδιού. Λεπτομέρειες ωστόσο θα ισχυριστεί κανείς και ίσως… να’ χει και δίκιο.

Στην καμπίνα περνά ένα ελαφρύ μουρμουρητό από τα ελαστικά, η ανάρτηση (γόνατα MacPherson εμπρός και πολλαπλών συνδέσμων πίσω) μεταφέρει μια σχετική ένταση στα ενδότερα όταν περνά από διάφορες ανωμαλίες του ελληνικού οδοστρώματος αλλά και πάλι σπάνια θα «ακουστεί» στην καμπίνα.

Δείτε ακόμα: Δοκιμάζουμε Cupra Formentor VZ5

Τα φρένα; Δυνατά και ακούραστα. Ακόμα και κάτω από έντονη πίεση δεν καταλαβαίνουν τίποτα. Το «κόλπο» ουσιαστικά για να κινηθείς πραγματικά γρήγορα με το Formentor VZ  είναι να βλέπεις μακριά. Στην στροφή που ακολουθεί και να κινείσαι με γραμμές. Σε αυτήν την περίπτωση όχι μόνο θα το απολαύσεις πραγματικά αλλά δε θα θες να τελειώσει η βόλτα σου με αυτό.

Βέβαια σε αυτούς τους ρυθμούς κίνησης και για αρκετή ώρα, θα πρέπει να είστε προετοιμασμένοι ότι η κατανάλωση θα σκαρφαλώσει ακόμα και πάνω από τα 18 lt/100 km. Αντίθετα, πηγαίνοντας «νορμάλ», όσο μπορεί τέλος πάντων κανείς με ένα αυτοκίνητο σαν αυτό που σε προκαλεί συνεχώς για το κάτι παραπάνω, η κατανάλωση θα κυμανθεί στα 10 με 11 lt/100 km, ενώ επιλέγοντας το πρόγραμμα Comfort, είναι εφικτό μέσα στην πόλη να «πέσετε» και κάτω από τα 10 lt/100 km.

Το Cupra Formentor VZ DSG 4DRIVE τιμάται στα 52.490 €. Αυτό σημαίνει ότι είναι ακριβότερο κατά 6.100 € σε σχέση με το δικίνητο αδερφάκι του και 15.500 € φθηνότερο από το απόλυτο «VZ5».

Προσωπικά, δε θα κοιτούσα τη δικίνητη έκδοση παρά τη χαμηλότερη τιμή πώλησης. Το τετρακίνητο VZ έχει να σου προσφέρει πολλά περισσότερα τόσο σε επίπεδο οδηγικής ευχαρίστησης όσο και στον τομέα της ενεργητικής ασφάλειας.

Από την άλλη εάν η τσέπη μου άντεχε το επιπλέον κόστος της έκδοσης VZ5, θα βρισκόμουν ήδη σε μια έκθεση της Cupra… Xαμηλότερο κατά 10 mm σε σχέση με το VZ, με 6-πίστονες δαγκάνες της Akebono, με ανάρτηση Adaptive Chassis Control 15 προγραμμάτων, με Torque Splitter στο σύστημα τετρακίνησης αλλά κυρίως με το «κόσμημα» κάτω από το καπό του, τον 5κύλινδρο κινητήρα της Audi (2,5 lt) με τους 390 ίππους που φορά και το RS3…

συμπέρασμα

Χωρίς πολλά λόγια και με το χέρι στην καρδιά, όσοι μπορείτε να αποκτήσετε το Formentor VZ DSG 4DRIVE κάντε το τώρα και «κλείσατε» για χρόνια με το θέμα… αυτοκίνητο.  

ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ. ΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...