Δοκιμή Mazda 2 1.5 e-Skyactiv G Homura Aka 90 PS: To supermini στα ιαπωνικά

Με μικρές αλλά σημαντικές ανανεώσεις, το Mazda 2 ή αλλιώς το πιο… ιαπωνικό supermini της αγοράς παραμένει στην επικαιρότητα. Το οδηγούμε με mild hybrid κινητήρα βενζίνης και 90 ίππους!

  • -
  • -
Ισχύς90 PS
Ροπή151 Nm
Επιτάχυνση 0-100 km/h9,8 sec
Μέση κατανάλωση (WLTP)4,7 lt/100km
Εκπομπές CO2 (WLTP)107,0 gr/km
με μια ματιά

Με όμορφη σχεδίαση και μικρές διαστάσεις, το Mazda 2 είναι αυτοκίνητο πόλης με την παραδοσιακή έννοια του όρου. Ωστόσο, δεν διστάζει να προσφέρει ποιότητα σε επίπεδο που σπανίζει για την κατηγορία, μια ζωντανή οδική συμπεριφορά, αίσθηση μεγαλύτερου αυτοκινήτου στον δρόμο και έναν απίστευτα οικονομικό σε κατανάλωση, mild hybrid ατμοσφαιρικό βενζινοκινητήρα!

Όταν παρουσιάστηκε για πρώτη φορά το 2003, το Mazda 2 ήταν ένα μικρό, πολυχρηστικό αυτοκίνητο με αμάξωμα που θύμιζε περισσότερο ένα μικρό πολυμορφικό, παρά το κλασικό supermini που όλοι έχουμε στο μυαλό μας. Η δεύτερη γενιά που ήρθε το 2007 όμως, άλλαξε εντελώς τα δεδομένα, ως ένα νεανικό, μικρό αλλά ποιοτικό αυτοκίνητο με ενδιαφέρουσα οδική συμπεριφορά και τυπικό αμάξωμα για αυτοκίνητο της κατηγορίας! Έκτοτε, η ταυτότητα του μοντέλου έμεινε πρακτικά αναλλοίωτη. Στην τρίτη του γενιά διατηρήθηκαν οι μικρές διαστάσεις, η ποιότητα βελτιώθηκε ακόμη περισσότερο, ενώ παρέμεινε πιστό στην ιαπωνική λογική, ως ένα αυτοκίνητο που παράγεται εξ ολοκλήρου στη Χώρα του Ανατέλλοντος Ηλίου.

Φρέσκο και πάντα επίκαιρο

Το «δραστικό» facelift στην τρίτη γενιά του Mazda 2 ήρθε το 2019, δηλαδή σχεδόν πέντε χρόνια πριν. Από τότε μέχρι και σήμερα, ελάχιστα πράγματα έχουν αλλάξει στην εικόνα του ιαπωνικού supermini, όμως αυτό δεν σημαίνει ότι έχει σταματήσει να εξελίσσεται, ούτε ότι έχει παλιώσει. Οι εκδόσεις Homura έχουν προσδώσει δυναμική στην παρουσία του μοντέλου στην κατηγορία, καθώς διαφοροποιούν το νεανικό 2 ως προς την εμφάνιση με διαφορετική μάσκα, ζάντες αλουμινίου και διακοσμητικά.

Η Homura Aka που οδηγούμε αυτή τη φορά όμως, πάει ακόμη παραπέρα τις διαφοροποιήσεις, έχοντας μαύρο αυτοκόλλητο στην οροφή που θυμίζει ανθρακόνημα, μαύρους καθρέπτες, ζάντες 16 ιντσών ειδικής σχεδίασης και κεραία ραδιοφώνου “shark fin” σε στυλ πτερυγίου καρχαρία. Να τονίσουμε ότι και το χρώμα “Aero Grey του αυτοκινήτου δοκιμής (400 €), ταιριάζει εξαιρετικά στο ιαπωνικό supermini, ενώ πλέον και τα φώτα ημέρας είναι τεχνολογίας LED, με ένα καλαίσθητο κυκλικό «δαχτυλίδι» να κυκλώνει τον προτζέκτορα μέσα στο φανάρι, θυμίζοντας τα λεγόμενα “Angel Eyes”.

Ιαπωνική λογική

Στο εσωτερικό, η Mazda έχει φτιάξει το 2 σύμφωνα με τα δικά της πρότυπα, σε όλα τα επίπεδα. Ας ξεκινήσουμε από τα βασικά: η ποιότητα των υλικών και της συναρμογής, ξεφεύγουν από τα δεδομένα των supermini και δίνουν την αίσθηση ενός προσεγμένου αυτοκινήτου. Μασίφ αίσθηση από κάθε χειριστήριο, όμορφη ατμόσφαιρα και στιβαρά υλικά, ακόμη και αν τα περισσότερα πλαστικά είναι σκληρά. Στην έκδοση Homura Aka, η φάσα από σουέντ που διατρέχει το ταμπλό, μαζί με τις ημιδερμάτινες επενδύσεις και τις κόκκινες ραφές, προσφέρουν μια σπορ, αλλά και πολυτελή νότα. Ύστερα, έχουμε τη λειτουργικότητα. Η κλασική, απροβλημάτιστη εργονομία των Mazda συναντάται και εδώ, χάρη στις σωστές επιλογές των σχεδιαστών.

Τα περιστροφικά χειριστήρια του αυτόματου κλιματισμού παραδίδουν μαθήματα εργονομίας και πάει κόντρα στη μόδα που θέλει το αντίστοιχο μενού στην οθόνη, ενώ το πιεζοπεριστροφικό χειριστήριο με τη συστοιχία φυσικών πλήκτρων γύρω του, κάνουν τον χειρισμό του συστήματος infotainment μια άκρως εύκολη και ασφαλή διαδικασία ακόμη κι εν κινήσει. Η προσοχή στη λεπτομέρεια που πάντα δίνει η Mazda, τονίζεται από το γεγονός ότι η οθόνη είναι μεν αφής, αλλά μόνο με το αυτοκίνητο σε στάση. Όταν αυτό κινείται, ο χειρισμός της γίνεται αποκλειστικά από το χειριστήριο της κεντρικής κονσόλας!

Αφού αναφερθήκαμε στο infotainment να πούμε ότι η οθόνη είναι στις 8 ίντσες και υπάρχει υποστήριξη ασύρματης σύνδεσης με Apple CarPlay. Επίσης, υπάρχει η δυνατότητα αναβάθμισης σε navigation ώστε να ενσωματωθούν προαιρετικά οι χάρτες στο σύστημα του αυτοκινήτου, ενώ οι αντιδράσεις στις εντολές του οδηγού είναι πάρα πολύ γρήγορες. Σε αισθητικό επίπεδο, τα γραφικά είναι κάπως ξεπερασμένα πλέον, όμως η τόσο καλή λειτουργικότητα μαζί με τις σύγχρονες λειτουργίες, σε κάνουν να το παραβλέπεις. Έχουμε δει πολλά, πιο εξελιγμένα στην όψη infotainment, που ακόμα ζητούν καλώδιο για σύνδεση στο Apple Carplay!

Σε χωροταξικό επίπεδο, το Mazda 2 δεν διαπρέπει, ακόμη και για τα δεδομένα των supermini μοντέλων. Πίσω θα βολευτούν κυρίως τα χαμηλότερα αναστήματα, ενώ αν υπάρχουν ψηλοί στην… παρέα και κάτσουν μπροστά, θα χρειαστεί να εξαντλήσουν τη διαδρομή των καθισμάτων. Αντίστοιχα, ο χώρος αποσκευών στα 255 λίτρα είναι μικρός και με μεγάλο κατώφλι φόρτωσης, όμως έχει εκμεταλλεύσιμο σχήμα και βολικά σημεία πρόσδεσης. Στον αντίποδα, η πρακτικότητα βρίσκεται σε υψηλό επίπεδο καθώς υπάρχουν αρκετές θήκες για την αποθήκευση μικροαντικειμένων, όπως και ποτηροθήκες για τους εμπρός επιβάτες. Όμως, αυτό που λείπει και ύστερα από πολύωρη οδήγηση γίνεται αισθητή η απουσία του, είναι το υποβραχιόνιο εμπρός.

Ήπια υβριδικό, full οικονομικό

Το πνεύμα της Mazda το συναντάμε πολύ έντονα και στα μηχανικά μέρη του 2. Στο «δικό μας» αυτοκίνητο, αντικείμενο της δοκιμής ήταν ο ατμοσφαιρικός, τετρακύλινδρος βενζινοκινητήρας e-Skyactiv G των 1.5 λίτρων, με απόδοση 90 ίππων και 151 Nm ροπή. Το σύνολο άμεσου ψεκασμού έχει πολύ υψηλό λόγο συμπίεσης που αγγίζει το 15:1, ενώ για να καταπολεμηθεί το φαινόμενο της προανάφλεξης (πειράκια) που συνήθως συνεπάγεται η τόσο υψηλή συμπίεση, έχουν ληφθεί διάφορα μέτρα για τη μείωση της θερμοκρασίας στον θάλαμο καύσης, όπως η πολλαπλή εξαγωγής σε μορφή 4-2-1 και η ειδική επίστρωση στα πιστόνια για γρήγορη απαγωγή της θερμότητας.

Μαζί με τον γενικότερο σχεδιασμό του μοτέρ, η ανάφλεξη γίνεται όταν πρέπει και όχι νωρίτερα, ενώ η αποδοτικότητα είναι πολύ υψηλή. Μαζί με την ήπια υβριδική ενίσχυση που έχει λάβει ο κινητήρας, αλλά και το σύστημα i-ELOOP, αποδεικνύεται απίστευτα οικονομικός. Σύμφωνα με τη Mazda, η μέση κατανάλωση είναι στα 4,7 lt ανά 100 km. Κατά τη διάρκεια της δοκιμής μας, διαπιστώσαμε ότι είναι πολύ εύκολο να παραμείνεις κοντά στα 6 lt ανά 100 km ακόμη και εντός πόλης, ενώ σε συνθήκες πίεσης, ίσα που θα πλησιάσει στα 7 lt ανά 100 km! Ευθύνη για τη χαμηλή κατανάλωση, έχει και η μακριά κλιμάκωση του χειροκίνητου κιβωτίου με τις 6 σχέσεις.

γλυκά
  • Εμφάνιση
  • Ευελιξία
  • Ποιότητα κατασκευής
  • Οδική συμπεριφορά
  • Αίσθηση κιβωτίου
  • Κατανάλωση
  • Εξοπλισμός
  • Πρακτικότητα
  • Εργονομία
ξινά
  • Επιδόσεις
  • Πολύ μακρύ κιβώτιο
  • Χώροι πίσω

Υπάρχει όμως και ένα… αλλά. Οι απαιτήσεις σε καύσιμο είναι πολύ μικρές, όμως το πολύ μακρύ σασμάν χαντακώνει τις επιδόσεις. Σε απόλυτους αριθμούς, τα 0-100 km/h σε 9,8 sec και η τελική των 183 km/h είναι αξιοπρεπέστατα νούμερα για την κατηγορία. Όμως, η κλιμάκωση είναι τόσο αραιή που η αίσθηση είναι εντελώς διαφορετική. Το αυτοκίνητο περνάει τα 100 km/h με τη δεύτερη σχέση, ενώ στα 130 km/h με έκτη, ο κινητήρας γυρίζει με περίπου 2.000 rpm. Για να έχεις ικανοποιητικό τράβηγμα από τον κινητήρα θα πρέπει συνεχώς να αλλάζεις σχέσεις στο -ευτυχώς πολύ ακριβές και με καλή αίσθηση- σασμάν. Αν πιέσεις το δεξί πεντάλ με «λάθος» ταχύτητα, τότε το Mazda 2 δεν θα κάνει απολύτως τίποτα. Για να ακριβολογήσουμε, αρκεί να αναφέρουμε ότι με επιλεγμένη την έκτη σχέση, το αυτοκίνητο δεν μπορεί να επιταχύνει πατώντας τέρμα γκάζι, ακόμη και σε ίσιο δρόμο. Η τελευταία ταχύτητα χρησιμεύει μόνο για να διατηρήσεις την επιθυμητή ταχύτητα (σε μηδενική ή αρνητική κλίση οδοστρώματος), οπότε αν θέλεις να την ανεβάσεις, θα πρέπει να κατεβάσεις στην πέμπτη ή ακόμη καλύτερα, στην τέταρτη…

Αντιθέσεις!

Οδηγώντας το Mazda 2, αμέσως θα εκτιμηθούν οι συμπαγείς διαστάσεις που έχουν σαν αποτέλεσμα την εύκολη εύρεση θέσης στάθμευσης και την ευελιξία, η οποία τονίζεται περεταίρω από το «κοφτερό» τιμόνι (κύκλος στροφής 10,5 m με ζάντες 16’’). Η μετακίνηση εντός πόλης γίνεται πολύ εύκολα, οικονομικά και χωρίς άγχος, με επιπλέον συστήματα να βοηθάνε τον οδηγό όπως η κάμερα οπισθοπορείας (standard στην έκδοση Homura Aka). Ωστόσο, εντύπωση προκαλεί ο τρόπος που κινείται και στον αυτοκινητόδρομο. Αν ξεπεράσουμε το ζήτημα της έλλειψης δύναμης λόγω του κιβωτίου με την μακριά κλιμάκωση, το Mazda 2 δίνει αίσθηση μεγαλύτερου αυτοκινήτου, εκπλήσσοντας με την ποιότητα κύλισης που προσφέρει, τη στιβαρότητά του και τη μεγάλη αυτονομία λόγω του ρεζερβουάρ των 45 λίτρων.

Δείτε ακόμη: Οδηγούμε το ανανεωμένο Mazda CX-30 του 2024 με 186 ίππους και αυτόματο κιβώτιο

Το τιμόνι του είναι έτσι κι αλλιώς σχετικά βαρύ για supermini, άρα στις υψηλές ταχύτητες δεν προβληματίζει ποτέ και η ανάρτηση (γόνατα McPherson εμπρός, ημιάκαμπτος άξονας πίσω) τα καταφέρνει πολύ καλά στο κομμάτι της άνεσης, χάρη και στο αρκετό προφίλ των ελαστικών. Μόνο τα πολύ απότομα, εγκάρσια κοψίματα του δρόμου θα προκαλέσουν θόρυβο και αναπήδηση στον ημιάκαμπτο. Θετική είναι η άποψή μας και για την ακρίβεια των χειριστηρίων (τιμόνι, φρένα), όμως το σύστημα διεύθυνσης, στερείται αίσθησης αν θελήσει κάποιος να κινηθεί πιο γρήγορα σε δρόμο με στροφές. Με δεδομένο ότι μιλάμε για ένα supermini πάντως, η εικόνα του στο επαρχιακό δίκτυο είναι κάτι περισσότερο από απλώς «καλή»!

Η μαλακή ανάρτηση επιτρέπει στο αμάξωμα να γείρει και οι κλίσεις δεν είναι αμελητέες, όμως το γεροδεμένο πλαίσιο, ο επιλογέας με την πάρα πολύ καλή αίσθηση (σαφείς διαδρομές, κλικαριστό κούμπωμα) και το χαμηλό βάρος (1.037 kg) είναι μια συνταγή που εξασφαλίζει διασκεδαστική συμπεριφορά αν επιδιώξει κάποιος να ανεβάσει ρυθμό. Ο εσωτερικός τροχός θα σηκωθεί, η ουρά θα γλιστρήσει για να βοηθήσει στην τοποθέτηση, τα ηλεκτρονικά δεν θα αρνηθούν το πλασάρισμα και το σύνολο είναι δεκτικό στην πίεση, οπότε δεν θα ήταν υπερβολή αν λέγαμε ότι μιλάμε για ένα αρκετά fun to drive supermini, ακόμη και αν η δύναμη απουσιάζει. Αρκεί ο οδηγός να εκμεταλλεύεται τη φόρα του! Τέλος, τα φρένα απαρτίζονται από αεριζόμενους δίσκους εμπρός (258 mm) και ταμπούρα πίσω, όμως η απόδοσή τους είναι αρκετά καλή και δύσκολα κουράζονται.

Κρατάει χρόνια

Παρά τα χρόνια που βρίσκεται στην αγορά, το Mazda 2 δεν δείχνει γερασμένο και προσφέρει όλη την ουσία ενός μικρού αυτοκινήτου πόλης (ευελιξία, χαμηλή κατανάλωση, άνεση) μαζί με πάρα πολύ καλή ποιότητα για τα δεδομένα της κατηγορίας του και σωστή παρουσία στον δρόμο, με αίσθηση μεγαλύτερου αυτοκινήτου που δίνει σιγουριά στον οδηγό. Στη συγκεκριμένη εκδοχή του, με τον ήπια υβριδικό βενζινοκινητήρα, η κατανάλωση εντυπωσιάζει καθώς βρίσκεται σε ελάχιστο επίπεδο, όμως το νεύρο και οι επιδόσεις απουσιάζουν. Το τελευταίο δεν είναι και τόσο… σημαντικό για ένα supermini, όμως όποιος ζητά συχνά αποδράσεις εκτός πόλης, ίσως είναι καλύτερα να στραφεί στην ισχυρότερη έκδοση με τον βενζινοκινητήρα των 115 ίππων. Όσοι καλύπτονται από τον συγκεκριμένο κινητήρα, είναι βέβαιο ότι θα δικαιωθούν για την επιλογή τους, αφού μιλάμε για ένα από τα πιο ολοκληρωμένα και «ώριμα» supermini.

συμπέρασμα

Η έκδοση Homura Aka του Mazda 2 δεν προσφέρεται σε αμελητέο κόστος (22.077 €), ωστόσο συνοδεύεται από κορυφαίο επίπεδο εξοπλισμού (αυτόματος κλιματισμός, ζάντες αλουμινίου, ημιδερμάτινα καθίσματα, θερμαινόμενα καθίσματα/τιμόνι, σύστημα επιτήρησης «νεκρής» γωνίας, cruise control, κάμερα οπισθοπορείας, σύστημα εισόδου χωρίς κλειδί και εκκίνησης με κουμπί και πολλά ακόμη). Όσοι ζητούν κάτι πιο προσιτό, η γκάμα του Mazda 2 με τον κινητήρα των 90 ίππων ξεκινάει από τις 17.596 € (έκδοση Centre Line).

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΕΥΗ ΠΕΡΡΑΚΗ

ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ. ΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...