Dacia Duster 1.6 16V Laureate 4x2
Το δυναμικό μπάσιμο της Dacia στον crossover χώρο προφυλάσσει την τσέπη και προσφέρει ρεαλισμό και αποτελεσματικότητα
- -
- -
με μια ματιά
Φιλοσοφία crossover/SUV σε τιμή supermini, με την εποπτεία, τεχνογνωσία και τα μηχανικά μέρη της Renault.
Αποτελεί το κορυφαίο αυτοκίνητο στην γκάμα της αναγεννημένης Dacia και αυτό για το οποίο όλοι ψάχνονται να μάθουν το ποιόν του. Το έκτο κατά σειρά παρουσίασης μοντέλο της Dacia, είναι αναμφίβολα και το ποιο εύστοχο ανάλογα με τα δεδομένα της εποχής. Πληθωρικό σε εμφάνιση και με τον περιπετειώδη χαρακτήρα που μας έχουν συνηθίσει τα σύγχρονα crossover το Duster προσφέρει υποσχέσεις για την ρεαλιστικά ιδανική αγορά της εποχής. Κατασκευάζεται στο εργοστάσιο του Pitesti στη Ρουμανία σε δικίνητες και τετρακίνητες εκδόσεις και αργότερα έχει προγραμματιστεί η παραγωγή του και σε άλλες χώρες(Βραζιλία, Ρωσία και Κολομβία), ενώ βασίζεται στο δάπεδο B0 του Logan, με τις ανάλογες ενισχύσεις για τα εκτός καλοστρωμένων δρόμων καθήκοντα. Ουσιαστικά πάνω από το 50% των τμημάτων του προέρχεται από άλλα μοντέλα της Dacia και φυσικά την Renault, που έχει υπό την εποπτεία και προστασία της την ρουμάνικη εταιρεία. Σκοπός της Renault είναι να εισβάλει με το Duster ως κορωνίδα της Dacia σε mainstream αλλά και ανερχόμενες αγορές διαθέτοντας ένα παγκόσμιο αυτοκίνητο. Με δεδομένο ότι πατάει στα χαρακτηριστικά μιας κατηγορίας που πρωταγωνιστούν τα SX-4, Quasqai, Yeti και προσφάτως το ASX, το Duster έχει δύσκολο έργο. Όχι όμως όταν μάθεις τη τιμή του!
με τη ματιά του Τσιγκρή
Αν ξεπεράσεις την ανέμπνευστη μάσκα και τον ξεπερασμένο διάκοσμο του σαλονιού το Duster σου γεμίζει πραγματικά το μάτι και υπερκαλύπτει τις οικογενειακές ανάγκες μετακίνησης με το παραπάνω. Η λογική του πληθωρικού σε άλλους αρέσει και σε άλλους όχι, όμως προσδίδει χαρακτήρα περιπέτειας στο Duster ασχέτως αν στην έκδοση της δοκιμής λείπει το επιπλέον διαφορικό. Το ρουμάνικο crossover με την γαλλική παιδεία, αποδεικνύεται ρωμαλέο εκτός ασφαλτοτάπητα στον βαθμό που του επιτρέπουν το ύψος από το έδαφος και οι δικίνητες προδιαγραφές του. Δεν είναι το αυτοκίνητο που θα σε ενθουσιάσει με επιδόσεις και συμπεριφορά, αλλά αυτό που θα σε πείσει ότι με τις χωροταξικές του ανέσεις, την φιλικότητα προς τους επιβάτες, την εκδρομική διάθεση και την αξιοπρεπή προσαρμοστικότητά του, αξίζει να παρακάμψεις τα mainstream supermini ανάλογης αξίας και να στραφείς στην φιλότιμη και προσιτή Dacia που ανακάμπτει.
γλυκά
- Πληθωρική εμφάνιση
- Άνεση ανάρτησης
- Άνεση επιβατών
- Χώροι
- Τιμή
ξυνά
- Υποστροφικός χαρακτήρας
- Μουντός διάκοσμος
- Απόδοση φρένων
- Θόρυβος από τον κινητήρα
- Εξοπλισμός
απόψεις
Με «old-school» off-road εμφάνιση και Crossover χαρακτήρα, το Duster πρωταγωνιστεί πλέον στην κατηγορία των budget car. Η 2WD έκδοση ταιριάζει ιδανικά στο ελληνικό οδικό δίκτυο, σκιάζοντας με την πρακτικότητα της, μερικά από τα όχι και τόσο ραφιναρισμένα στοιχεία που διαθέτει. Οι εκπομπές CO2 δεν κολακεύονται από το νέο τρόπο υπολογισμού των τελών κυκλοφορίας, αλλά η τιμή κτήσης αποτελεί αναμφίβολα ισχυρό θέλγητρο, ειδικά αν συνυπολογίσεις τα δοκιμασμένα μηχανικά μέρη.
Δημήτρης Παππάς
go shopping
Δυο επίπεδα εξοπλισμού υπάρχουν διαθέσιμα(Ambiance και Laureate) για το Dacia Duster και αυτό ισχύει τόσο για την μπροστοκίνητη όσο και για την τετρακίνητη έκδοση. Η βασική έκδοση, χωρίς το επιπλέον πίσω διαφορικό, προσφέρεται κάτω από τα €14.000 με δυο μετωπικούς αερόσακους, A/C και ραδιοCD, καθώς και τις βασικές ηλεκτρικές ευκολίες δυο ηλεκτρικών παραθύρων και του κεντρικού κλειδώματος με τηλεχειρισμό. Η ακριβότερη κατά € 1.560, Laureate, διαθέτει επιπλέον πλευρικούς αερόσακους, ζάντες αλουμινίου, φιμέ πίσω κρύσταλλα, προβολείς ομίχλης, υπολογιστή ταξιδίου, πίσω καθίσματα με αναδίπλωση και ρυθμιζόμενο καθ’ύψος κάθισμα οδηγού.
Πολλά με λίγα
Στην τιμή ενός supemini αποκτά κανείς ένα γνήσιο πληθωρικό crossover με μήκος 4.315 mm, πλάτος 1.822 mm και ύψος 1.695 mm. Το Duster έχει συμπαγείς διαστάσεις που συνδυάζονται με αυθεντικά SUV στοιχεία, ενώ ο σχεδιασμός του όσο και αν διχάζει, προσφέρει την σφραγίδα του χαρακτήρα. Οι φουσκωμένοι θόλοι χαρίζουν στο μυώδες αμάξωμα την εσάνς περιπέτειας, ενώ η εξωτερική εμφάνιση γίνεται ακόμα πιο εντυπωσιακή με το οπτικό πακέτο (Look Pack) που περιλαμβάνει ζάντες αλουμινίου 16 ιντσών, φιμέ πίσω τζάμια, ράγες οροφής, επιχρωμιωμένους εξωτερικούς καθρέφτες και μεταλλικές ποδιές εμπρός και πίσω, στοιχεία που διέθετε το αυτοκίνητο της δοκιμής. Την εκτός δρόμου εμφάνιση τονίζει η αυξημένη απόσταση του αμαξώματος από το έδαφος (205 mm), που έχει δεν έχει πίσω διαφορικό, θέλει να σε πείσει ότι το Duster είναι φτιαγμένο για την φύση.
Στο εσωτερικό η εικόνα είναι συντηρητικότερη της εξωτερικής, με το σκηνικό γνώριμο από τα Logan και Sandero. Σίγουρα δεν ενθουσιάζει ούτε σχεδιαστικά, ούτε σε έμπνευση φωτεινότητας και διακόσμου, ενώ από την άλλη σε ποιότητα και υλικά κατασκευής δεν το κρίνεις αρνητικά, αλλά δεν θα το πεις μοντέρνο και μέσα στην μόδα. Σκληρά πλαστικά και παρωχημένοι διακόπτες και εξαρτήματα(χειριστήρια εξαερισμού, αεραγωγοί, μπουτόν παραθύρων) καθώς και εργονομικές ατέλειες(π.χ. παράθυρα στην κεντρική κονσόλα), βάζουν το Duster σε υποδεέστερη θέση έναντι του ανταγωνισμού. Μικρές αισθητικές διαφορές σε σχέση με τα μοντέλα της Dacia που εμπνέουν το εσωτερικό του Duster, εντοπίζονται στον πίνακα οργάνων, στο τιμόνι και στη βάση της κεντρικής κονσόλας, ενώ το παιχνίδισμα με τις βαμμένες σε καφέ μεταλλικό χρώμα πλαστικές επενδύσεις σε κονσόλα, τιμόνι και πλαϊνές επενδύσεις, προσφέρουν μια πινελιά αισιοδοξίας. Ο πίνακας οργάνων είναι καλαίσθητος και ευανάγνωστος ενώ στην πλούσια έκδοση το trip computer προσφέρει χρήσιμη έξτρα πληροφόρηση, και το ρυθμιζόμενο κάθισμα οδηγού την ιδανική θέση πίσω από το ρυθμιζόμενο καθ’ύψος τιμόνι. Το βασικότατο πλεονέκτημα στο εσωτερικό του Duster, είναι η ευρυχωρία της καμπίνας. Οι τέσσερις ενήλικες θα απολαύσουν τους χώρους του και θα μετακινηθούν χωρίς κανένα απολύτως πρόβλημα, ενώ ένας ακόμα στο πίσω κάθισμα δε θα νιώσει ιδιαίτερα στριμωγμένος. Πέρα από τον ικανοποιητικό χώρο σε γόνατα και κεφάλια οι επιβάτες θα εκτιμήσουν την εξαιρετική ορατότητα, από τα μεγάλα παράθυρα και την αμφιθεατρική τους θέση. Το Duster όμως δεν σέβεται μόνο τους επιβάτες αλλά και τις αποσκευές τους προσφέροντας έναν ικανό χώρο 475 λίτρων, που στην περίπτωση αναδίπλωσης των καθισμάτων φτάνει έως τα 1.636 λίτρα. Βέβαια κατόπιν αναδίπλωσης δημιουργείται σκαλοπάτι στο πάτωμα, ενώ απουσιάζουν σύγχρονες ακροβατικές ικανότητες που προάγουν την πολυμορφία. Εγκυκλοπαιδικά αναφέρουμε ότι στην τετρακίνητη έκδοση ο χώρος αποσκευών περιορίζεται στα 443 λίτρα, ενώ με αναδίπλωση καθισμάτων στα 1.604.
Προσωπικά δεδομένα
Αιτία για τους καλούς χώρους του Duster είναι και το μεγάλο μεταξόνιο των 2.673 mm, το οποίο προσφέρει μικρομεσαίες ανέσεις τόσο σε επίπεδο χώρων όσο και σε λειτουργία ανάρτησης. Η τελευταία αν και χρησιμοποιεί την πεπατημένη με γόνατα McPherson εμπρός και ημιάκαμπτο άξονα πίσω(πολλαπλοί σύνδεσμοι μόνο στην τετρακίνητη έκδοση), λειτουργεί αποτελεσματικά με προτεραιότητα την άνεση και την αποτελεσματικότητα. Τα 205 mm χιλιοστά από το έδαφος και οι καλές γωνίες προσέγγισης(30o), διαφυγής(36ο) και ράμπας(23ο) εξασφαλίζουν τα δεδομένα περιπέτειας και γενικά στην διαδρομή του προς την φύση το Duster δεν αντιμετωπίζει πρόβλημα, η ανάρτηση αποσβένει ικανοποιητικά ανωμαλίες και κακοτοπιές χωρίς ανησυχητικούς ήχους. Το 16βάλβιδο μηχανικό σύνολο των 1.6 λίτρων καταγωγής Renault, αναλαμβάνει την δραστήρια διάθεση ενός αμαξώματος βάρους 1.160 κιλών που σε συνδυασμό με την κοντή κλιμάκωση στο σχετικά ασαφές 5τάχυτο κιβώτιο και τους 105 ίππους και τα 148 Nm ροπής κινεί το Duster αξιοπρεπώς. Το μοτέρ είναι πρόθυμο από χαμηλά, ελαστικό και διακρίνεται για την αμεσότητα στο πάτημα του γκαζιού, στοιχεία σημαντικά για να αισθάνεσαι ζωντανό τον κινητήρα του αυτοκινήτου σου. Αν και πρόθυμος να στείλει το στροφόμετρο στην κόκκινη περιοχή, η τραχύτητά του δεν σε εμπνέει για στροφάρισμα ψηλά, άλλωστε οι μεσαίες ταιριάζουν καλύτερα στην ποιότητα έκφρασης του κινητήρα. Σίγουρα δεν εντυπωσιάζει σε επιδόσεις(0-100 km/h: 11,8’’, τελική ταχύτητα: 165 km/h ), όμως κερδίζει το θετικό πρόσημο στο θέμα της απόδοσης, ενώ δεν το χαρακτηρίσεις και αργό. Με ελαφρύ πόδι δύσκολα θα επαληθεύσει τις ανακοινώσεις της εταιρίας για μικτή κατανάλωση 7,1 lt/100km. Το πιθανότερο είναι να γυροφέρνετε προς τα κάτω το 10άρικο, ενώ αν το βάρος του ποδιού είναι ασήκωτο, τα 12-13 lt/ 100km είναι γεγονός. Η τσιμπημένη κατανάλωση σε βάζει σε ποιο εκδρομικό ρυθμό με το Duster και έτσι αποφεύγεις και το βουητό του κινητήρα πάνω από τα 140 km/h. Το ταξίδι τότε γίνεται ενδιαφέρον και με την κατανάλωση περίπου στα 10 lt/100 km με το 50άρι ρεζερβουάρ ξεπερνάς τα 500 χιλιόμετρα αυτονομίας.
Προθυμία για αναζήτηση
Με δεδομένο ότι ο προσανατολισμός της Dacia είναι κυρίως η παροχή άνεσης, το Duster παίρνει τα εύσημα όταν κινείται σε δρόμους καλοστρωμένους, με λακκούβες και μπαλώματα. Το ξεχασμένο επαρχιακό δίκτυο και οι χωματόδρομοι της ελληνικής φύσης είναι πεδίο που θα λάμψει το άστρο του. Η μαλακή ρύθμιση της ανάρτησης φιλτράρει αποτελεσματικά ακόμα και …κρατήρες δίχως ταλαντεύσεις, αλλά το σημαντικότερο χωρίς να δείχνει σημάδια διάλυσης μεταφέροντας στο εσωτερικό ανατριχιαστικούς θορύβους από τα χτυπήματα. Σε πείθει για την στιβαρότητα και την γεροδεμένη κατασκευή, ώστε να ορμήξεις πιο βαθιά στην εκδρομική περιήγηση με τα στοιχεία της φύσης, αρκεί βέβαια να μην παρασυρθείς στην σκέψη ότι το Duster σου είναι το τετρακίνητο. Το αντίτιμο της μαλακής ρύθμισης φυσικά είναι οι αυξημένες κλίσεις του αμαξώματος στις στροφές, όμως ας μην είμαστε πλεονέκτες. Το Duster προσφέρει μια ισσοροπημένη συμπεριφορά με νωχελικές αλλά σωστές αντιδράσεις που ταιριάζουν γάντι στο ασφαλές προφίλ του μέτριου οδηγού. Μπορεί να μην προδιαθέτει για γρήγορο ρυθμό, όμως θα δυσαρεστήσει σπάνια τον οδηγό που αναγνωρίζει την υπόσταση και αξία του αυτοκινήτου που οδηγεί. Σε επιθετική οδήγηση θα διαπιστώσεις την αδυναμία του να αντεπεξέλθει στις ορέξεις, με την υποστροφή και το άνοιγμα της τροχιάς του στις σφιχτές στροφές, να είναι τα πρώτα μηνύματα. Επιπλέον, ενώ το σύστημα διεύθυνσης μεταφέρει αξιόπιστες πληροφορίες, κάτι αντίστοιχο δεν συμβαίνει με τα φρένα που μετριάζουν την εμπιστοσύνη σου κυρίως λόγο αποτελεσματικότητας και λιγότερο λόγω αίσθησης.
Εν κατακλείδι, το «μυώδες» Duster αποτελεί το στοίχημα της Dacia στο δρόμο για την καθιέρωση και δείχνει ότι δεν ήρθε απλά ως περαστικός, αλλά με όραμα και βλέψεις για καθιέρωση.
συμπέρασμα
Στον συνειδητά σκεπτόμενο αγοραστή, το Duster αποτελεί λύση. Λύση στο πρόβλημα αναζήτησης ευρυχωρίας, αγχολυτικό ως προς το έδαφος που θα κινηθεί, λιτό αλλά ουσιαστικό στα κύρια «θέλω» από ένα καινούργιο αυτοκίνητο και το κυριότερο, φθηνό! Σίγουρα δεν φέρνει τούμπα την κατηγορία των crossover, όμως προσελκύει τους supermini αγοραστές να καταθέσουν τον …οβολόν τους, στην πλησιέστερη έκθεση Dacia.