Δοκιμή BMW M2: Φονέας γιγάντων
Τη στιγμή που η πλειονότητα των κατασκευαστών μπαίνει στην πρίζα, η BMW με τη νέα M2, παρουσιάζει το καλύτερο μοντέλο στην ιστορία του Μ Division και ενδεχομένως αυτό που κλείνει οριστικά μια ολόκληρη εποχή.
- -
- -
με μια ματιά
Η νέα BMW M2 είναι εδώ, χωρίς καμία απολύτως ηλεκτρική υποβοήθηση, όντας στο τεχνολογικό ζενίθ της και με 90 επιπλέον ίππους (460 PS σύνολο) σε σχέση με το παρελθόν.
Όταν ο Τζόρτζ Μίλερ δημιουργούσε το 1979 το πρώτο σίκουελ της ταινίας «Μad Max», δε ξέρω κατά πόσον ήταν επηρεασμένος από την πετρελαϊκή κρίση του 1973, ωστόσο, αυτό που μπορώ να επιβεβαιώσω, είναι ότι ο Αυστραλός με ελληνικές ρίζες κινηματογραφιστής, σκηνοθετούσε μια ταινία προφητική! Που 44 χρόνια μετά, φαντάζει πιο επίκαιρη από ποτέ. Τι σχέση μπορεί να έχουν τώρα όλα αυτά με τη νέα BMW M2; Ανατρέξτε λίγο στο σενάριο της ταινίας. Στο μετα-αποκαλυπτικό αυτό «σκηνικό», οι συμμορίες μάχονται για τον έλεγχο των περιορισμένων υδάτινων πόρων και των ορυκτών καυσίμων του πλανήτη. Δεν απέχουμε και πολύ από αυτό το σενάριο εν έτει 2023...
Εάν καταφέρουμε πάντως και ξεγλιστρήσουμε «φίλερ» από το συγκεκριμένο απευκταίο σενάριο είναι σίγουρο, πως θα ζούμε και πάλι σε έναν κόσμο πολύ διαφορετικό από αυτόν που βιώνουμε σήμερα. Έναν κόσμο γεμάτο αυστηρούς κανόνες και περιορισμούς στην οδήγηση, έναν κόσμο που θα κατακλύζεται από αυτόνομα ηλεκτρικά μοντέλα, έναν κόσμο εν ολίγοις «εξωγήινο» για όλους εμάς τους φανατικούς βενζινοαίματους που μεγαλώσαμε με σημαία μας την «απόλαυση στην οδήγηση». Εάν αυτό λοιπόν είναι το «grande» φινάλε μιας ολόκληρης εποχής, οφείλουμε να το χαρούμε με το δικό μας τρόπο και στυλ. «Μαχόμενοι» πίσω από τα πηδάλια μιας κατασκευής που γεννήθηκε πρωτίστως, για να ικανοποιήσει τα πιο βαθιά ένστικτα του Πραγματικού Οδηγού. Όπως η νέα BMW M2. Τουλάχιστον έτσι, η αυλαία θα κλείσει όπως της αρμόζει...
Ο τελευταίος των Μοϊκανών
Η νέα BMW M2 συνεχίζει την παράδοση της βαυαρικής φίρμας στην κατασκευή σπορ compact μοντέλων, μια παράδοση που ξεκίνησε ουσιαστικά το 1973 με το λανσάρισμα της BMW 2002 turbo. Το πρώτο βέβαια μοντέλο που εξελίχθηκε υπό την αιγίδα του νεοσύστατου τότε brand, BMW Motosport GmbH, ήταν η Μ1 (Ε26) το 1978 για να ακολουθήσει η θρυλική «Ε30», η οποία κυκλοφόρησε το 1981 και βασίζονταν για πρώτη φορά, στην έκδοση παραγωγής ενός συμβατικού μοντέλου. Της Σειράς 3 της BMW. Έκτοτε, το ποτάμι δε γύρισε ποτέ πίσω. Η BMW φρόντισε χρόνο με το χρόνο και ανεξαρτήτως μοντέλων, να δίνει την «ελευθέρας» στο σκληροπυρηνικό τμήμα της ώστε να δημιουργεί κατά το δοκούν «μηχανές οδηγικής απόλαυσης». Κάπως έτσι, φθάσαμε σήμερα στο τελευταίο δημιούργημα του M Division, τη M2 (G87). Πολλά ακούγονται, ακόμα περισσότερα γράφονται, με τις φήμες να θέλουν το μέλλον των μοντέλων «Μ» της BMW να είναι άρρηκτα συνδεδεμένο, με την πρίζα.
Κανείς δε μπορεί να επιβεβαιώσει όλα όσα πλανώνται στον αέρα αλλά ας μην κρυβόμαστε πίσω από το δάχτυλο μας. Εάν δεν υπάρξει κάποια κοσμογονική αλλαγή, μια στροφή 180 μοιρών στην αυτοκινητοβιομηχανία, οι επόμενες «M» θα είναι ηλεκτρικές… Μέσα σε αυτό το νεφελώδες τοπίο, εμφανίζεται λοιπόν η νέα BMW M2 επαναφέροντας την τάξη και την ασφάλεια στους παροικούντες την Ιερουσαλήμ. Όντας, όπως όλα δείχνουν, η τελευταία «M» χωρίς καμία απολύτως ηλεκτρική υποβοήθηση. Με ότι αυτό συνεπάγεται και σε συλλεκτικό χαρακτήρα.
Τα φαινόμενα… δεν απατούν
Ξεκινάμε από τα βασικά. Η νέα BMW M2 είναι πανέμορφη. Προτού πέσετε να με φάτε, θα ομολογήσω ότι κι εγώ είχα αρχικά «παγώσει» βλέποντας τις φωτογραφίες που είχε δημοσιεύσει η BMW. Από κοντά όμως οι εικόνες την αδικούν. Πολύ. Η νέα M2 είναι γεμάτη καμπύλες και έντονες ακμές, με κάθε τι πάνω της να είναι μελετημένο μέχρι παραμικρή λεπτομέρεια. Η μεγάλη, χωρίς πλαίσιο, μάσκα νεφρών με τις οριζόντιες μπάρες, συνδυάζεται με μια κάτω εισαγωγή αέρα τριών τμημάτων με σχεδόν ορθογώνιο περίγραμμα που χαρίζει στο εμπρός τμήμα του αυτοκινήτου μία γνώριμη εμφάνιση M και… μπόλικη αγριάδα. Η σχεδίαση έχει γίνει με γνώμονα τις τεχνικές απαιτήσεις σε επίπεδο παροχής αέρα ψύξης και αεροδυναμικής ισορροπίας. Στο πίσω μέρος είναι πρακτικά αδύνατο η ματιά σου να μην εστιάσει στα γυμνασμένα καπούλια, στο ενσωματωμένο στο χείλος του πορτμπαγκάζ σπόιλερ, στα κάθετα διατεταγμένα κάτοπτρα, στον διαχύτη αλλά και στα δύο ζεύγη απολήξεων του συστήματος εξαγωγής…
γλυκά
- Οδική συμπεριφορά
- Κινητήρας
- Πλαίσιο
- Tιμόνι
- Φρένα
Ξινά
- Βάρος
- Θόρυβος ανάρτησης σε εγκάρσιες ανωμαλίες
Σε μήκος τώρα, είναι κατά 214 mm μικρότερη από την BMW M4 Coupé, ενώ φέρει και κατά 110 mm μικρότερο μεταξόνιο. Θα μου πείτε τώρα και σωστά «μα καλά γιατί να τη συγκρίνει κανείς με τη Μ4»; Γιατί απλούστατα, η νέα BMW M2, έχει μεγαλώσει σημαντικά… Στη γλώσσα των αριθμών, είναι μεγαλύτερη σε μήκος κατά 112 mm (4.580 mm) σε σχέση με την προκάτοχό της (M2, F87), κατά 33 mm σε πλάτος (1.887 mm), διαθέτει μεγαλύτερο κατά 53 mm μεταξόνιο (2.746 mm), ενώ είναι και 8 mm χαμηλότερη σε ύψος. Για τους φανατικούς των αριθμών αλλά και των μοντέλων «Μ» της BMW, αναφέρω επίσης ότι η νέα M2 είναι μεγαλύτερη σε διαστάσεις και από την «απόλυτη», Ε46… Το δε βάρος της έφθασε τα 1.725 kg που σημαίνει ότι στη ζυγαριά «γράφει» +230 kg σε σχέση με την προκάτοχη Μ2 και +346 kg συγκριτικά με την Ε46!
Δείτε ακόμη: Δοκιμή - BMW iX1 xDrive30 313 PS
Περάστε, δεθείτε, απολαύστε
Ανοίγεις την πόρτα για να περάσεις επιτέλους στην καμπίνα και η ατμόσφαιρα που επικρατεί, αρκεί από μόνη της για να σε βάλει στο κλίμα. Τα μπάκετ καθίσματα M Carbon που περιλαμβάνονται στη λίστα των προαιρετικών επιλογών, χρησιμοποιούν πλαστικό ενισχυμένο με ανθρακονήματα (CFRP) στα δομικά στοιχεία της έδρας και της πλάτης, ενώ διαθέτουν επίσης εγκοπές στα πλαϊνά στηρίγματα και κάτω από τα προσκέφαλα, μειώνοντας με αυτό τον τρόπο το βάρος του οχήματος κατά περίπου 10,8 kg. «Κουμπώνεις» μέσα σε αυτά, το κορμί σου έχει «ασφαλίσει» πλήρως και αντικρίζεις ένα κόκπιτ απόλυτα εστιασμένο στις ανάγκες του οδηγού. Όργανα, χειριστήρια, οθόνες, τα πάντα έχουν σχεδιαστεί με οδηγοκεντρική θεώρηση.
Πληροφορίες που σχετίζονται με την οδήγηση, όπως το Shift Lights, εμφανίζονται με μια νέα γραφική διάταξη στον ψηφιακό πίνακα οργάνων των 12,3’’. Τα ειδικά για μοντέλα Μ widgets για τη διαμόρφωση του οχήματος και την κατάσταση των ελαστικών, είναι δύο μόνο από τα στοιχεία που μπορούν να εμφανιστούν στην οθόνη του συστήματος πολυμέσων των 14,9”. Το προαιρετικό BMW Head-Up Display περιλαμβάνει επίσης ενδείξεις ειδικά για μοντέλα M.
Τόσο το BMW Curved Display όσο και ο ψηφιακός βοηθός BMW Intelligent Personal Assistant αποτελούν τμήμα του BMW iDrive τελευταίας γενιάς Το νέο σύστημα BMW iDrive επιτρέπει εξατομίκευση με το BMW ID και το My BMW App καθώς και τη χρήση μιας Personal eSIM μέσα στο όχημα, ενώ υπάρχει ακόμα και σύστημα κεραίας 5G για βελτιστοποιημένη συνδεσιμότητα. Εκτός από το M Traction Control, το M Drive Professional (στάνταρ εξοπλισμός) υπάρχει επίσης ως επιλογή το M Drift Analyser και το M Laptimer. Επιπλέον, το μπουτόν M Mode στην κεντρική κονσόλα μπορεί να χρησιμοποιείται τόσο για τη ρύθμιση του βαθμού παρεμβατικότητας του συστήματος υποβοήθησης του οδηγού, όσο και του περιεχομένου που προβάλλεται στην οθόνη πληροφοριών και το Head-Up Display, με επιλογή των ρυθμίσεων Road, Sport και Track. Πιστό βεβαίως στην παράδοση της μάρκας και το τιμόνι, με την παχιά στεφάνη και τα paddles από ανθρακονήματα.
Ένα τεχνολογικό masterpiece
Κάτω από το καπό κρύβεται ένας τρίλιτρος εξακύλινδρος σε σειρά κινητήρας twin turbo, με σύστημα ψεκασμού το οποίο δουλεύει στα 350 bar, VALVETRONIC, μεταβλητό χρονισμό βαλβίδων και DOUBLE-VANOS. Θα μπορούσε κανείς να ισχυριστεί, ότι το εν λόγω μοτέρ «κουβαλά στις πλάτες» του τη γνώση, την εξέλιξη και τη μηχανολογική εμπειρία δεκαετιών του τμήματος Μ Division της BMW. Και θα είχε απόλυτο δίκιο. Με πολύ μικρές διαφορές από τους κινητήρες των Μ3 και Μ4, αποδίδει 460 PS (90 PS περισσότερους από την προκάτοχη γενιά Μ2), με τη μέγιστη ροπή των 550 Nm να παράγεται μεταξύ 2.650 και 5.870 rpm, ενώ η μέγιστη ισχύς, αποδίδεται στις 6.250 rpm. Ο κινητήρας βέβαια στροφάρει έως τις 7.200 rpm… Επιπλέον, διαθέτει αγωνιστικών προδιαγραφών σύστημα παροχής λαδιού και ψύξης, σχεδιασμένο για να διαχειρίζεται όπως αρμόζει τις συνθήκες, σε πίστα.
Δείτε ακόμη: Δοκιμάζουμε την BMW XM των 653 ίππων!
Ο ήχος του είναι «βραχνός» και σε προδιαθέτει για το τι πρόκειται να ακολουθήσει. Ωστόσο δεν είναι το ίδιο «μπάσος» και «μεταλλικός» με της προκάτοχης γενιάς. Η ισχύς του κινητήρα μεταφέρεται -προφανώς- στους πίσω τροχούς μέσω ενός 8τάχυτου κιβωτίου M Steptronic με Drivelogic (η λειτουργία Drivelogic προσφέρει επιλογή από τρεις ρυθμίσεις αλλαγών), ενώ για όσους επιθυμούν, υπάρχει ως επιλογή και χειροκίνητο κιβώτιο 6 σχέσεων! Η M2 χρειάζεται μόλις 4,1’’ για τα πρώτα 0-100 km/h από στάση, δύναται να επιταχύνει από 0 στα 200 km/h σε 13,5’’ με την τελική ταχύτητα να περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 250 km/h. Στο βασικό εξοπλισμό του μοντέλου θα βρει κανείς επίσης, την προσαρμοζόμενη ανάρτηση M με ηλεκτρονικά ελεγχόμενα αμορτισέρ, σύστημα διεύθυνσης M Servotronic με μεταβλητό λόγο υποπολλαπλασιασμού, DSC (Dynamic Stability Control) με M Dynamic Mode, φρένα M Compound με 6πίστονες δαγκάνες μπροστά και μονοπίστονη πλευστή δαγκάνα πίσω και φυσικά, το Active M Differential στον πίσω άξονα με μεταβλητό ποσοστό εμπλοκής που φτάνει μέχρι και 100% όποτε κριθεί απαραίτητο.
To supercar της διπλανής πόρτας
Το καρέ της απόλαυσης «πολύστροφο μοτέρ-πλαίσιο-ανάρτηση-φρένα» είναι υποδειγματικό. Επιλέγεις το πρόγραμμα «Sport». Μεταξύ μας και στο «Road», η αίσθηση αλλά και η απόλαυση παραμένει υψηλού επιπέδου. Το «Track» είναι ξεκάθαρα για πίστα. Δε χρειάζεται να το δοκιμάσει κανείς σε δημόσιο δρόμο. Κλείνει η παρένθεση και προχωράμε. Η M2 «αγριεύει». Το νιώθεις στο τιμόνι, στον κινητήρα, στον ήχο που βγαίνει από τις εξατμίσεις. Το σύστημα διεύθυνσης είναι γρήγορο, ακριβές, εξαιρετικό σε αίσθηση και βάρος και επιπλέον δε μεταφέρει δονήσεις ή κραδασμούς από τα τεκταινόμενα του οδοστρώματος. Η ανάρτηση σφίγγει και «διαβάζει» μέχρι και το κέρμα που θα συναντήσει στο διάβα της. Το δε πλαίσιο είναι χωρίς καμία δόση υπερβολής το καλύτερο που έχει «φορέσει» ποτέ κάποιο μοντέλο «M».
Πατάς το γκάζι και ο μπάσος ήχος από την εξάτμιση περνά μελωδικά στην καμπίνα. Μαζεύεις χιλιόμετρα τόσο γρήγορα και τόσο εύκολα, που πρέπει που και που να ρίχνεις καμιά κλεφτή ματιά στο ταχύμετρο γιατί είναι τέτοια η στιβαρότητα του πλαισίου και η μασίφ αίσθηση που αποκομίζεις, που μπορείς πολύ εύκολα να παρασυρθείς! Φθάνεις στην είσοδο της στροφής και κάπου εκεί αντιλαμβάνεσαι για ποιο λόγο αυτό το αυτοκίνητο είναι από τα τελευταία καθαρόαιμα του είδους. Όπως επίσης και γιατί κανένα ηλεκτρικό προς ώρας, δε θα μπορούσε να το ακολουθήσει. Νιώθεις τον πίσω άξονα ζωντανό και παίζεις με την τοποθέτηση της ουράς για καλύτερη έξοδο. Το μπλοκέ θα περάσει την ισχύ στην άσφαλτο χωρίς απώλειες. Σε καλής ποιότητας άσφαλτο πάντα. Αδυνατείς να πιστέψεις πόσο απλά, προοδευτικά και γρήγορα βγαίνεις στην έξοδο...
Δείτε ακόμη: O Άγιος Βασίλης κάνει δώρο την BMW M5 Touring!
Ανεβάζεις σχέση στο εξαιρετικό από πλευράς απόκρισης σασμάν, ακούς το χαρακτηριστικό σκάσιμο από την εξάτμιση στην αλλαγή και συνεχίζεις ακάθεκτος. Για την επόμενη στροφή. Τι έχουν φτιάξει οι Βαυαροί… Η ανάρτηση δουλεύει σωστά. Χωρίς κλίσεις και νευρικές αντιδράσεις. Είναι απόλυτη ωστόσο και απαιτεί προσοχή στο ανάγλυφο των ελληνικών δρόμων. Σίγουρα σε καθημερινή χρήση το σφιχτό σετ απ της μετριάζει την άνεση. Στη χώρα μας πάντα. Γιατί αν οδηγήσεις τη M2 σε ένα γερμανικό ή ιταλικό δρόμο, θα καταλάβεις ότι η ρύθμιση είναι ολόσωστη δεδομένου του χαρακτήρα του μοντέλου. Ρίχνεις ρυθμούς και αφήνεις τα μέταλλα να πάρουν μια ανάσα. Έχεις ένα χαμόγελο ζωγραφισμένο μόνιμα στο πρόσωπο… Όσοι μπορείτε να αποκτήσετε ένα τέτοιο αυτοκίνητο, κάντε το χωρίς δεύτερη σκέψη. Δε ξέρω εάν θα σας παρουσιαστεί άλλη τέτοια ευκαιρία στο μέλλον…
συμπέρασμα
Το τελευταίο (;) καθαρόαιμο σπορ μοντέλο με θερμικό σύστημα κίνησης του τμήματος M Division της BMW, κρύβει στα ενδότερα του τη γνώση, την εμπειρία και την μηχανολογική εξέλιξη 51 ολόκληρων χρόνων, όντας το καλύτερο M μοντέλο που κατασκευάστηκε ποτέ.
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΣΠΥΡΟΣ ΚΑΝΑΤΑΣ