Δοκιμή Volkswagen ID.5 GTX: Στιλάτος αθλητής
Έχοντας γνωριστεί με το νέο αρκτικόλεξο GTX, σειρά έχει η κορυφαία εκδοχή του πιο νεανικού και στιλάτου ID.5 να μας δείξει τι φέρνει στο τραπέζι των γρήγορων Volkswagen.
- -
- -
με μια ματιά
Η κορυφαία εκδοχή GTX του coupe ID.5, φέρνει τις επιδόσεις και τον σπορ χαρακτήρα στο στιλάτο ηλεκτρικό crossover της Volkswagen, χωρίς να κάνει παραχωρήσεις στην άνεση.
Ο ηλεκτρικός εμπλουτισμός της γκάμας της Volkswagen προχωρά με σταθερό ρυθμό, αποκαλύπτοντας με ταχείς ρυθμούς νέα μοντέλα. Το πιο πρόσφατο ID.7 μπορεί να κρατά πλέον τα σκήπτρα της ηλεκτρικής ναυαρχίδας, αλλά αυτό δεν σημαίνει πώς η κορυφαία έκδοση του ID.5, έχει κάτι να ζηλέψει. Ακολουθώντας διαφορετική προσέγγιση και νοοτροπία, το ID.5 GTX αποτελεί την crossover επιλογή που υιοθετεί την πιο νεανική και εντυπωσιακή σχεδίαση για να φτιάξει ένα μείγμα γευστικού design και «πιπεράτων» επιδόσεων.
Επιβλητική παρουσία
Έχοντας ήδη βρεθεί πίσω από το τιμόνι του ID.4 GTX, το ID.5 με το ίδιο λογότυπο, δεν θα μπορούσε να θεωρηθεί πως βρίσκεται σε «αγεωγράφητα νερά» για εμάς. Κι αυτό αφορά τόσο την αίσθηση του στο δρόμο, όσο και την παρουσία του, αφού είναι δεδομένο πως το 5, γεννήθηκε μέσα από το 4. Έχοντας το δεύτερο σαν βάση, οι σχεδιαστές της Volkswagen ανασχεδίασαν την σιλουέτα ώστε να καταλήξουν στην κουπέ εκδοχή. Αυτό σημαίνει πως από κάτω κρύβεται για ακόμη μία φορά, όπως με όλα τα ηλεκτρικά του Ομίλου, η αρθρωτή πλατφόρμα ΜΕΒ που συνοδεύεται και από τα ίδια μηχανικά μέρη.
Αντικρίζοντας την επιβλητική μάσκα με την εντυπωσιακή φωτεινή υπογραφή χάρη στους προβολείς IQ.Light LED, αμέσως διαπιστώνεις πως δεν υπάρχουν σημαντικές διαφοροποιήσεις με το ID.4. Μάλιστα, όταν αναφερόμαστε στις κορυφαίες εκδόσεις GTX, οι αλλαγές περιορίζονται αποκλειστικά στο πίσω τελείωμα της οροφής και την 5η πόρτα, με τους προφυλακτήρες -οι οποίοι διαφοροποιούνταν ελαφρώς από το ένα μοντέλο στο άλλο στις απλές εκδόσεις- να είναι πλέον πανομοιότυποι. Παρόλα αυτά, το ID.5 διατηρεί το φουτουριστικό σχεδιασμό που χαρακτηρίζει όλα τα μοντέλα της οικογένειας ID, με κύριο χαρακτηριστικό τα ιδιαίτερα και καλαίσθητα φωτιστικά σώματα τόσο εμπρός, όσο και πίσω, με τον τρισδιάστατο σχεδιασμό να αξιοποιείται μέσω του «παιχνιδιού» που κάνει κάθε φορά που ξεκλειδώνει κάποιος το αυτοκίνητο.
Βρες τις διαφορές
Περνώντας στην καμπίνα, αν χρειαζόταν να παίξουμε το παιχνίδι «βρες τις διαφορές» ανάμεσα στα εσωτερικά των δύο μοντέλων, σίγουρα θα χάναμε! Κι αυτό, διότι ο εσωτερικός διάκοσμος αλλά και οι χώροι του ID.5 GTX είναι πανομοιότυποι με αυτούς του ID.4. Χωρίς βέβαια αυτό να μεταφράζεται ως κάτι αρνητικό. Αντιθέτως, είναι τουλάχιστον ευχάριστο να βλέπουμε ένα μοντέλο με coupe οροφή και άνετο περιβάλλον για τους εμπρός, αλλά και τους πίσω επιβάτες. Μπορεί να υπάρχει μία μικρή διαφορά της τάξεως των 12 mm όσον αφορά τον «αέρα» για το κεφάλι λόγω της κλίσης της οροφής αλλά και της πανοραμικής ηλιοροφής, αλλά και πάλι άτομα με ανάστημα ακόμη και άνω του μέσου όρου θα βολευτούν εύκολα.
Από εκεί και πέρα τώρα, το ίδιο μοτίβο περιορισμένων αλλαγών που είδαμε στο ID.4 GTX είναι αντίστοιχο και εδώ, με τη minimal προσέγγιση που έχουμε γνωρίσει στα υπόλοιπα ηλεκτρικά της μάρκας να δίνει για ακόμη μία φορά το «παρών». Για να ξεχωρίσει, το GTX έχει εμπλουτιστεί με λεπτομέρειες όπως οι κόκκινες πινελιές σε τιμόνι, ταμπλό και ραφές. Το λογότυπο GTX το συναντάμε και στις πλάτες των καθισμάτων, τα οποία με την σειρά τους φαίνεται πως έχουν ενισχυμένη πλευρική υποστήριξη.
Από εκεί και πέρα, η γνωστή μικρή οθόνη των 5,3 ιντσών σε ρόλο πίνακα οργάνων συνεχίζει να υπάρχει, ενώ στο κέντρο της κονσόλας βρίσκουμε μία μεγαλύτερη 12 ιντσών. Τα κουμπιά αφής έχουν πάρει για ακόμη μία φορά την θέση των φυσικών διακοπτών, ενώ σίγουρα το αυτοκίνητο δεν στερείται από θέσεις και χώρους αποθήκευσης για μικροαντικείμενα. Ο χώρος αποσκευών των 549 lt θα φροντίσει για όλες τις αποσκευές των επιβατών, ενώ αν ποτέ υπάρξει ανάγκη, με την δίπλωση των πίσω καθισμάτων τότε ο διαθέσιμος χώρος αγγίζει τα 1.561 lt.
Με GTI νούμερα…
Μπορεί η συνολική φιλοσοφία του μοντέλου να μην είναι απόλυτα ταυτισμένη με αυτή των παλαιότερων GTI της Volkswagen, αλλά σίγουρα τα νούμερα των τεχνικών χαρακτηριστικών και των επιδόσεων, ταιριάζουν. Όπως είχαμε δει και στο πρώτο μοντέλο GTX που είχαμε δοκιμάσει, έτσι και σε αυτή την περίπτωση έχουμε το συνδυασμό δύο ηλεκτροκινητήρων, τοποθετημένους ένα σε κάθε άξονα. Πίσω συναντάμε το ίδιο σύγχρονο ηλεκτρικό μοτέρ μόνιμου μαγνήτη των 204 ίππων που εφοδιάζει και τις πισωκίνητες εκδόσεις. Η διαφορά είναι πως τώρα συνεργάζεται με έναν επιπλέον, αρκετά πιο κόμπακτ σε διαστάσεις και με βάρος 60 κιλών ηλεκτροκινητήρα, που συνδέεται με τον εμπρός άξονα. Μαζί αποδίδουν μέγιστη συνολική ισχύ 299 ίππων, ενώ η ροπή φτάνει τα 310 Nm πίσω και τα 162 Nm μπροστά.
Ενέργεια στα δύο ηλεκτρικά μοτέρ παρέχει η μεγάλη μπαταρία των 77 kWh που βρίσκεται τοποθετημένη στο πάτωμα κάτω από την καμπίνα, προσφέροντας με αυτό τον τρόπο άριστη κατανομή, τόσο ανάμεσα στους άξονες αλλά και από πλευράς χαμηλού κέντρου βάρους. Στοιχεία που σίγουρα διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο, αν σκεφτούμε πως το βάρος ξεπερνά τα 2.200 kg. Παρά το αυξημένο βάρος, το γερμανικό μοντέλο καταφέρνει χάρη στην τελευταίας τεχνολογίας τετρακίνηση, να ολοκληρώσει το σπριντ έως τα πρώτα 100 km/h από στάση σε μόλις 6,3 sec, ενώ η τελική είναι ηλεκτρονικά περιορισμένη στα 180 km/h. Σύμφωνα με τον κατασκευαστή η αυτονομία για το κορυφαίο ID.5 της γκάμας αγγίζει τα 518 km, ενώ η μέση κατανάλωση βρίσκεται στις 17 kWh/100km. Τιμές που αρχικά μοιάζουν αισιόδοξες αν σκεφτούμε τον πιο σπορ προσανατολισμό του μοντέλου, αλλά κατά την διάρκεια της δοκιμής το GTX φρόντισε να μας θυμίσει πώς αντιπροσωπεύει τη βιώσιμη πλευρά των παραδοσιακών GTI.
… αλλά και εκδρομικό χαρακτήρα
Περνώντας στη θέση του οδηγού, η αίσθηση που αποκομίζει διαφέρει ελάχιστα από αυτή των απλών εκδόσεων. Τουλάχιστον όσο κινείσαι σε αστικό περιβάλλον. Το GTX είναι ευχάριστο στην καθημερινότητα, χωρίς να είναι κουραστικό, με δεδομένο πάντα πως πρόκειται για την σπορ εκδοχή. Η θέση οδήγησης εξακολουθεί να προσφέρει καλή περιφερειακή ορατότητα, ενώ οι μεγάλες γυάλινες επιφάνειες καθιστούν το περιβάλλον φωτεινό. Μοναδική παρατήρηση είναι η περιορισμένη ορατότητα σε σχέση με το ID.4, αλλά αυτό είναι κάτι που συναντάμε στα περισσότερα coupe μοντέλα. Αρχικά, η οποιαδήποτε σκέψη σχετικά με το μέγεθος και τον όγκο είναι λογικό να υπάρχει, αλλά εν τέλει διαπιστώνεις πως είναι εξαιρετικά ευέλικτο! Ο κύκλος στροφής μπορεί να έχει ανέβει από τα 10,2 m στα 11,6 m λόγω του ηλεκτροκινητήρα που προστέθηκε στον εμπρός άξονα, αλλά παραμένει εντός εύλογου περιθωρίου. Αν τώρα κάποιος χρειαστεί το κάτι παραπάνω, πάντα υπάρχει και η δυνατότητα επιλογής της μεταβλητής κρεμαγιέρας, μέσω του πακέτου Sport Plus. Αυτό προσφέρει μεταξύ άλλων και χαμηλότερη ρύθμιση στην ανάρτηση κατά 15 mm αλλά και ηλεκτρονικά ρυθμιζόμενα αμορτισέρ DCC.
Εντός πόλης, οι άνετες μετακινήσεις είναι δεδομένες χάρη σε ένα κοκτέιλ αθόρυβης λειτουργίας και εξαιρετικής ηχομόνωσης. Η ποιότητα κύλισης είναι σε πολύ καλό επίπεδο παρά την ελαφρώς σφιχτότερη ρύθμιση στην ανάρτηση και το χαμηλό προφίλ των ελαστικών, με μοναδική διαφορά πως «διαβάζει» λίγο περισσότερο τις κακοτεχνίες του οδοστρώματος. Ποτέ όμως σε βαθμό που να ενοχλήσει. Μάλιστα το ID.5 αποδείχθηκε ελάχιστα πιο άνετο από το ID.4, καθώς δεν εξοπλιζόταν με τους προαιρετικούς τροχούς των 21 ιντσών, αλλά με τους «βασικούς» 20άρηδες. Περνώντας τώρα σε πιο ενδιαφέρουσες συνθήκες και περιβάλλον οδήγησης, το ID.5 GTX θα προσφέρει τις επιδόσεις που υπόσχεται αλλά πάντα με σύνεση. Οι 299 ίπποι μπορεί να εντυπωσιάζουν στα χαρτιά, αλλά στην πραγματικότητα, η αίσθηση που αποκομίζει κανείς από το αυτοκίνητο παραπέμπει περισσότερο σε GT παρά σε GTI. Σβέλτο μεν, αλλά όχι τόσο σκληροπυρηνικό όσο ένα Golf GTI. Άλλωστε μην ξεχνάμε πως έχουμε να κάνουμε με ένα SUV που ζυγίζει πάνω από 2,2 τόνους. Έχοντας επιλέξει το πρόγραμμα Sport, το τιμόνι βαραίνει αισθητά και η απόκριση στο γκάζι γίνεται πιο άμεση, προσφέροντας γραμμικές και έντονες επιταχύνσεις τόσο από στάση όσο και από στροφή σε στροφή.
γλυκά
- Σχεδίαση
- Χώροι
- Τεχνολογίες
- Ποιότητα
- Επιδόσεις
- Κατανάλωση
- Σύστημα ανάκτησης
ξινά
- Βάρος
- Παρεμβατικότητα ESC
Στον επαρχιακό το GTX μπορεί να κινηθεί με ταχύ ρυθμό, χωρίς δραματικές επιπτώσεις στο εσωτερικό της καμπίνας, καθώς «πέφτει θύμα» της εξαιρετικής ποιότητας κύλισης. Βασική προϋπόθεση για μία σβέλτη και ευχάριστη βόλτα είναι ο οδηγός να μην ξεχνά το βάρος του συνόλου, καθώς τα χιλιόμετρα ανεβαίνουν αρκετά εύκολα και το έργο των φρένων είναι δύσκολο. Από εκεί και πέρα, η τετρακίνηση λύνει το οποιοδήποτε πρόβλημα πρόσφυσης στην έξοδο των στροφών, με το GTX να περνά και τους 299 ίππους στον δρόμο απροβλημάτιστα σε κάθε πάτημα του γκαζιού. Όταν φτάσεις όμως σε υψηλότερο επίπεδο ρυθμού, το ID.5 θα απαιτήσει να συμμορφωθείς στους όρους που θέτει. Τα ηλεκτρονικά δεν επιτρέπουν ηρωισμούς και γλίστρημα, ούτε κατά την είσοδο, ούτε μέσα στη στροφή. Αυτό έχει γίνει με στόχο τη μέγιστη ασφάλεια αυτού που δεν θα σεβαστεί το βάρος του οχήματος, αλλά ταυτόχρονα στερεί το παιχνίδι που θα επιζητήσει ο έμπειρος οδηγός. Η δυνατότητα μερικής απενεργοποίησης του ESC (λειτουργία ESC Sport) που βρίσκεται κρυμμένη μέσα στα μενού της κεντρικής οθόνης, κάνει μία προσπάθεια να βελτιώσει κάπως την κατάσταση, αλλά και αυτή απλά θα επιτρέψει ένα ελάχιστο γλίστρημα των τροχών, πριν τα ηλεκτρονικά εμπλακούν για να επαναφέρουν οδηγό και αυτοκίνητο σε τάξη. Στον ανοιχτό αυτοκινητόδρομο, η άνεση έχει τον πρώτο λόγο, με τεχνολογίες όπως το καλά καλιμπραρισμένο Adaptive Cruise Control και το head-up display με στοιχεία επαυξημένης πραγματικότητας, να λύνουν τα χέρια του οδηγού για πολλά και ξεκούραστα χιλιόμετρα.
Καίει και δεν καίει
Περνώντας στον τομέα της κατανάλωσης, το ID.5 GTX περισσότερο… διχάζει με το ρεύμα που απαιτεί. Σε συνθήκες πίεσης και φωτογράφισης παρουσιάζεται σχετικά αυξημένη, ενώ ζώντας μαζί του στα στενά της πόλης η κατανάλωση είναι εμφανώς μειωμένη. Η αλήθεια –όπως είναι φυσιολογικό- βρίσκεται κάπου στη μέση. Οι 17 kWh/100 km που δηλώνει ο κατασκευαστής δεν αποτελούν επιστημονική φαντασία, με το αυτοκίνητο της δοκιμής να γράφει 18,6 kWh την ώρα που το επιστρέφαμε, έχοντας περάσει από όλες τις συνθήκες οδήγησης. Η αυτονομία με μία φυσιολογική χρήση εντός πόλης μπορεί να αγγίξει τα 400 km και αυτό οφείλεται στο σύστημα ανάκτησης, το οποίο ειδικά με το κιβώτιο στην θέση B (δεν υπάρχει λειτουργία one-pedal), μπορεί να καλύψει πάνω από το 90% των επιβραδύνσεων που θα πραγματοποιήσουμε. Τέλος, όσον αφορά την φόρτιση, το ID.5 GTX με ρεύμα AC μπορεί να φτάσει τα 11 kW ενώ σε ταχυφορτιστή DC φτάνει τα 135 kW. Αυτό μεταφράζεται σε 36 λεπτά φόρτισης για να πάει από το 5% στο 80%. Για να το πούμε διαφορετικά, έχουμε μία αυτονομία 320 km με φόρτιση μισής ώρας.
συμπέρασμα
Το Volkswagen ID.5 GTX αποτελεί την δεύτερη προσθήκη στην νεοσύστατη γκάμα μοντέλων επιδόσεων GTX και όπως είναι φυσικό βαδίζει στα χνάρια του πρώτου. Ο χαρακτήρας του παραπέμπει περισσότερο σε δρομέα μεγάλων αποστάσεων, παρά σε σπρίντερ. Και αυτό δεν είναι απαραίτητα κακό. Άλλωστε δεν πρέπει να ξεχνάμε πως μιλάμε για ένα SUV. Έχει τις επιδόσεις για να υποστηρίξει τον τίτλο του, αλλά και να προσφέρει όλα όσα μπορεί να ζητήσει ο επίδοξος αγοραστής ενός τέτοιου μοντέλου. Δεν στόχευε ποτέ να γίνει ένας μαχητής που κυνηγάει χρόνους στην πίστα. Αντιθέτως, είναι ένα εξαιρετικά εντυπωσιακό SUV, με κουπέ σιλουέτα και καυτές επιδόσεις.