Δοκιμή Toyota Prius Plug-in Hybrid: Level Up!
Το Prius αν και συνεχίζει στον οικολογικό δρόμο του υβριδισμού, στην 5η του γενιά αναβαθμίζεται σημαντικά σε κάθε του πτυχή και αποκτά πρωτόγνωρη -για την ιστορία του μοντέλου- δυναμική υπόσταση.
- -
- -
με μια ματιά
Το ολοκαίνουργιο Prius αποτελεί την πιο εξελιγμένη, αποδοτική και παραδόξως... οδηγοκεντρική υλοποίηση που έχει υπάρξει ποτέ με αυτό το όνομα.
Ελάχιστοι κατασκευαστές και μοντέλα έχουν καταφέρει να κάνουν το όνομα τους συνώνυμο της κατηγορίας στην οποία εντάσσονται. Κάτι που έχει πετύχει το Toyota Prius. Στα SUV τα ηνία ανήκουν στην Jeep, ενώ βασίλισσα του υβριδισμού μπορεί να θεωρείτε μόνο η ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία. Τίτλος που στο μεγαλύτερο βαθμό οφείλεται στο Prius. Το μοντέλο που το 1997 επαναπροσδιόρισε την έννοια «οικολογικό αυτοκίνητο», όντας το πρώτο εξηλεκτρισμένο όχημα μαζικής παραγωγής. Σήμερα, 26 χρόνια αργότερα και μετρώντας πάνω από 5 εκατομμύρια πωλήσεις, το επαναστατικό υβριδικό επιστρέφει για την 5η του γενιά αποκλειστικά ως plug-in hybrid και με ένα πλήρως αναθεωρημένο προφίλ, όντας πιο δυναμικό από ποτέ.
Επίκεντρο προσοχής
Ανατρέχοντας στο παρελθόν του μοντέλου, όλες οι γενιές που προηγήθηκαν είναι φανερό πως έβαζαν σε πρώτο πρόσωπο την οικολογική πλευρά και χαρακτήρα της κατασκευής, περιορίζοντας το στοιχείο του δυναμισμού. Το νέο Prius, αν και διατηρεί το σφηνοειδές σχήμα που το κάνει άμεσα αναγνωρίσιμο, έχει καταφέρει να το αναζωογονήσει διαθέτοντας μία άκρως επιβλητική και πρωτόγνωρα σπορτίφ εικόνα που βλέπουμε για πρώτη φορά. Αυτό οφείλεται σε μία σειρά παραγόντων, οι οποίοι όταν συνδυαστούν, συντελούν ένα αποτέλεσμα που στο δρόμο καταφέρνει να γίνει το επίκεντρο της προσοχής. Πρώτη μεγάλη αλλαγή στην ανατομία του Prius αποτελεί η μετακίνηση του ψηλότερου σημείου της οροφής από το πάνω μέρος των μπροστινών θυρών, ακριβώς πίσω από αυτές. Αυτό επιτρέπει στη γραμμή της οροφής να ξεκινά ουσιαστικά από την εμπρός μάσκα και να εκτείνεται ανοδικά έως εκείνο το σημείο, πριν πέσει προς τα πίσω και δημιουργήσει κουπέ σιλουέτα.
Αυτό σε συνδυασμό με τη μείωση του συνολικού ύψους κατά 50 mm, την αύξηση του μεταξονίου κατά 50 mm αλλά και τη μείωση του συνολικού μήκους κατά 46 mm, δημιουργούν μία συνολικά ιδιαίτερα επιθετική εικόνα. Προσθέστε στη συνταγή και τους μεγαλύτερους τροχούς των 19 ιντσών, τα νέα φωτιστικά σώματα σε στιλ μπούμερανκ εμπρός, την έντονη ακμή που τέμνει τα μαρσπιέ και συνεχίζει νοητά έως το πίσω τελείωμα της οροφή, και πλέον ξέρετε τους βασικούς λόγους για τους οποίους έχουμε μία σαφώς πιο αθλητική εμφάνιση σε σχέση με το παρελθόν. Στο πίσω μέρος, η αισθητική ταυτότητα του νέου Prius τονίζεται μέσω του κεντρικά τοποθετημένου ονόματος που είναι γραμμένο κάτω από ένα τρισδιάστατο γραμμικό πίσω φωτιστικό σώμα. Η απόχρωση Platinum Pearl White του αυτοκινήτου της δοκιμής έδενε άψογα με τις μαύρες λεπτομέρειες που βρίσκουμε περιμετρικά του αμαξώματος, κάνοντας το να ξεχωρίζει ακόμη περισσότερο.
Πιλοτήριο ala millennium falcon
Περνώντας στο εσωτερικό η τεχνολογία έχει τον πρώτο λόγο, με τα πολλαπλά φυσικά χειριστήρια να διατηρούν μία ισορροπία. Η σχεδίαση, ειδικά στην περιοχή του οδηγού, είναι ξεκάθαρα επηρεασμένη από το αμιγώς ηλεκτροκίνητο bZ4X, με τον πίνακα οργάνων των 7 ιντσών να βρίσκεται στο ύψος των ματιών, πάνω από το τιμόνι με τη μικρή διάμετρο των 350 mm. Η κεντρική οθόνη των 12,3 ιντσών στο πάνω μέρος της κεντρικής κονσόλας -αν και με εξαιρετική ευκρίνεια- δεν χαρίζει τεράστια ποσοστά παραμετροποίησης, ενώ ο κλιματισμός ρυθμίζεται εξ’ ολοκλήρου από τους φυσικούς διακόπτες που βρίσκονται ακριβώς από κάτω. Η συνολική εικόνα της καμπίνας είναι αρκετά συμπαγής και ποιοτική, αν και με τιμή απόκτησης που ξεκινά πάνω από τις 47.000 ευρώ, κάποια υλικά θα θέλαμε να είναι πιο ποιοτικά. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελούν τα πλαστικά χαμηλά στις πόρτες, αλλά και στο ενδιάμεσο της πανοραμικής οροφής (χωρίζεται σε δύο μέρη), ενώ αρκετά «απλό» μοιάζει και το ύφασμα που έχει χρησιμοποιηθεί στις επενδύσεις των καθισμάτων.
Όσον αφορά τους χώρους και την πρακτικότητα, το πρόσημο είναι θετικό, αλλά πάντα θα υπάρχει χώρος για βελτίωση. Το σαλόνι του Prius φέρει πληθώρα αποθηκευτικών χώρων, ένα μεγαλύτερο ντουλαπάκι στο συνοδηγό 7 λίτρων και χώρο αποσκευών που έχει φτάσει τα 284 lt (από 251 που ήταν πριν) χάρη στη νέα θέση της μπαταρίας. Αλλά με δεδομένα τα 4,6 μέτρα μήκους του αμαξώματος μάλλον θα περιμέναμε ελαφρώς μεγαλύτερη ευρυχωρία. Από την άλλη, όσον αφορά τον οδηγό και τους επιβάτες, κάθεσαι χαμηλά με επαρκή περιφερειακή ορατότητα, αν και η έντονη κλίση στις εμπρός κολώνες πολλές φορές την περιορίζει. Ο χώρος για το κεφάλι είναι απλά ικανοποιητικός και άτομα με ανάστημα άνω του 1,90 ίσως αποκτήσουν… «στενή» σχέση με την οροφή. Στην πίσω σειρά, δύο άτομα θα βολευτούν, με τον τρίτο επιβάτη να μπαίνει στην εξίσωση μόνο μετά από περιορισμούς.
Εξελιγμένο σε κάθε του πτυχή
Συνεχίζοντας στο δρόμο που χάραξε το προηγούμενο Prius, το οποίο ήταν το πρώτο όχημα παγκοσμίως που βασίστηκε στην αρχιτεκτονική TNGA, η τελευταία γενιά αποτελεί το πρώτο μοντέλο που βασίζεται στη φιλοσοφία Toyota New Global Architecture (TNGA) δεύτερης γενιάς και στη νέα πλατφόρμα GA-C. Το αποτέλεσμα αυτού είναι ένα αυτοκίνητο όπου η αρχιτεκτονική του προσφέρει οφέλη όσον αφορά την απόκριση στον χειρισμό, την αίσθηση του τιμονιού και την ποιότητα κύλισης, ως αποτέλεσμα του χαμηλότερου βάρους και της μεγαλύτερης ακαμψίας. Ο εξαιρετικά υψηλής αντοχής χάλυβας ψυχρής έλασης, σε αντίθεση με τον χάλυβα θερμής διαμόρφωσης που χρησιμοποιούταν στο παρελθόν, παρέχει αφενός μείωση του βάρους, αφετέρου υψηλή αντοχή του αμαξώματος. Η μετακίνηση της μπαταρίας κάτω από το πίσω κάθισμα και η προσαρμογή της θέσης του ρεζερβουάρ καυσίμου ώστε να είναι χαμηλότερα και πιο μπροστά σε σχέση με την προηγούμενη γενιά επιτυγχάνει χαμηλότερο κέντρο βάρους αλλά και καλύτερη κατανομή. Όλα τους στοιχεία που συνθέτουν μία πιο ευχάριστη οδηγική εμπειρία.
Αντίστοιχα, σε επίπεδο μηχανικών μερών το νέο Prius στέκεται στο ύψος των περιστάσεων, φέροντας ένα κινητήριο σύνολο πιο προηγμένο και αποδοτικό από ποτέ. Αρχικά, το 2λιτρο μοτέρ TNGA, εκτός του ότι έχει μεγαλύτερη χωρητικότητα από το 1.800άρι της προηγούμενης γενιάς, έχει πετύχει και θερμική απόδοση που αγγίζει το 41%, με την ισχύ του να φτάνει τους 152 ίππους. Οι βελτιώσεις στο Plug-in Hybrid σύστημα είχαν ως αποτέλεσμα τη δημιουργία του πιο ισχυρού και υψηλών επιδόσεων Prius που έχει κατασκευαστεί έως τώρα, αλλά και του πιο αποδοτικού. Η αύξηση κατά 100 ίππους σε σχέση με την προηγούμενη γενιά και οι 163 ίπποι του ηλεκτρικού μοτέρ έχουν ανεβάσει τη συνολική ισχύ του συστήματος στους 223 ίππους, ενώ η ροπή φτάνει τα 190 Nm. Αυτά τα νούμερα έχουν ως αποτέλεσμα το κατά τ’ άλλα οικολογικό μοντέλο της Toyota να επιταχύνει έως τα πρώτα 100 km/h από στάση σε μόλις 6,8 sec, ενώ η τελική είναι ηλεκτρονικά περιορισμένη στα 177 km/h.
γλυκά
- Σχεδίαση
- Απόδοση
- Κατανάλωση
- Οδική συμπεριφορά
- Ηλεκτρική αυτονομία
- Λειτουργία ανάρτησης
- Συναρμογή
ξινά
- Χώρος αποσκευών
- Θόρυβος κινητήρα
- Ποιότητα υλικών
Ενέργεια στον ισχυρότερο ηλεκτροκινητήρα παρέχει η μεγαλύτερη κατά 50% σε χωρητικότητα μπαταρία ιόντων λιθίου των 13,6 kWh, εκτοξεύοντας έτσι την αμιγώς ηλεκτρική αυτονομία του στα 86 km. Αυτό το νούμερο αφορά τη βασική έκδοση με τις ζάντες των 17 ιντσών. Στη περίπτωση του αυτοκινήτου της δοκιμής με τους τροχούς των 19 ιντσών η αυτονομία που δηλώνει ο κατασκευαστής φτάνει τα 72 km. Νούμερο που αποδείχθηκε άκρως ρεαλιστικό νούμερο, με την μπαταρία να «βγάζει» περισσότερα από 65 km και στις δύο φορτίσεις που κάναμε. Για την αναπλήρωση της ενέργειας φροντίζει αρχικά ο ενσωματωμένος φορτιστής 3,3 kW, ο οποίος επιτρέπει το γέμισμα της μπαταρίας σε μόλις τέσσερις ώρες. Επιπλέον, έχουμε το Regeneration Boost για ισχυρότερη επιβράδυνση και μεγαλύτερη ανάκτηση ενέργειας. Ο οδηγός μπορεί να επιλέξει μία από τις τρεις διαφορετικές λειτουργίες αναγεννητικής πέδησης - ήπια, μεσαία και ισχυρή - με περίπου έως και το 80% της επιβράδυνσης να επιτυγχάνεται χωρίς να χρειάζεται να πατήσει το πεντάλ του φρένου. Τέλος να συμπληρώσουμε πως υπάρχει δυνατότητα προσθήκης ηλιακών πάνελ στην οροφή, τα οποία είναι στάνταρ στην κορυφαία έκδοση εξοπλισμού Lounge Plus. Αυτά μπορούν να χαρίσουν έως και 8,7 km αυτονομίας ημερησίως ή ένα πλήρες γέμισμα σε λίγο περισσότερο από μία εβδομάδα…
«Τι εννοείς αυτό είναι Prius;»
Πώς μεταφράζονται όλα τα παραπάνω στην πράξη; Σε μεγάλες αλλαγές και βελτιώσεις. Και το διαπιστώνεις από την πρώτη στιγμή που θα βρεθείς πίσω από το τιμόνι του. Αφού βολευτείς στη χαμηλή θέση οδήγησης, το σύνολο από τα πρώτα μέτρα κιόλας αποπνέει μία αίσθηση ποιότητας και δυναμισμού. Η λειτουργία του συστήματος κίνησης είναι ραφιναρισμένη με την πλειοψηφία των μετακινήσεων όσο η μπαταρία είναι φορτισμένη, να γίνονται σχεδόν αποκλειστικά με ηλεκτρική ενέργεια. Η λειτουργία της ανάρτησης με τα γόνατα MacPherson μπροστά και τα διπλά ψαλίδια πίσω, επιβεβαιώνει την πιο σπορτίφ προσέγγιση στην οποία αποσκοπούσαν οι μηχανικοί της Toyota, χωρίς όμως να μειώνει την άνεση στο ελάχιστο. Ακόμη και σε εγκάρσιες ανωμαλίες, το Prius αντιδρά υποδειγματικά, παραμένοντας ακλόνητο στην τροχιά του και απορροφώντας σχεδόν ολοκληρωτικά τον οποιοδήποτε κραδασμό.
Το αστικό περιβάλλον πάντα ευνοούσε το ιαπωνικό μοντέλο και η τελευταία γενιά δεν αποτελεί εξαίρεση. Κινείται άνετα, εύκολα, οικονομικά και αθόρυβα, ενώ ταυτόχρονα καταναλώνει ελάχιστο καύσιμο. Έχοντας βρεθεί σε κάθε είδος διαδρομή, από τα στενά του κέντρου έως επαρχιακό και αυτοκινητόδρομο, το Prius ποτέ δεν ξεπέρασε τα 4 lt/100km, ενώ η κατανάλωση του ηλεκτροκινητήρα ήταν στις 12,7 kWh/100km. Και όλα αυτά, χωρίς την παραμικρή υποχώρηση από τον οδηγό, Με το αυτοκίνητο να δουλεύει για την πλειοψηφία των χιλιομέτρων στην αυτόματη λειτουργία, επιτρέποντας σε αυτό να διαλέξει πότε θα κινηθεί ηλεκτρικά ή υβριδικά. Εκτός αυτού, υπάρχει και η δυνατότητα επιλογής αμιγώς ηλεκτροκίνητης λειτουργίας ή αποκλειστικά υβριδικής.
Δείτε ακόμη: Ήρθε στην Ελλάδα το νέο Toyota Yaris Cross - Δείτε τις τιμές
Επιβεβαιώνοντας την υπεροχή του μοντέλου στον αστικό κύκλο, εκτός πόλης ήταν το μέρος όπου θα φαινόταν αν όλα τα παραπάνω απέδωσαν καρπούς. Και η απάντηση είναι καταφατική. Το αυτοκίνητο στον ανοιχτό δρόμο είναι στιβαρό και με εξαιρετική ηχομόνωση. Μόνο στις έντονες επιταχύνσεις ο μονότονος ήχος του μοτέρ θα φτάσει εντός της καμπίνας, μιας και το κιβώτιο e-CVT συνεχίζει να δίνει το παρόν. Ακόμα και έτσι, τα επίπεδα θορύβου είναι αισθητά χαμηλότερα σε σχέση με την προηγούμενη γενιά. Παράλληλα, στον επαρχιακό, εκεί που παλαιότερα το Prius θα δυσκολευόταν να εμπνεύσει τον οδηγό, τώρα απέκτησε χαρακτήρα. Το πλαίσιο δείχνει εξαιρετικά ζυγισμένο, με χαμηλό κέντρο βάρους και πρόθυμο να ακολουθήσει πιστά τις εντολές του χειριστή. Καμία σχέση δηλαδή με τις νωχελικές και «τεμπέλικες» κινήσεις των προκατόχων του. Το τιμόνι δεν… σφύζει από πληροφόρηση, αλλά τουλάχιστον είναι άμεσο και ακριβές. Θετική είναι η εικόνα από τα φρένα, με την αίσθηση να είναι άκρως ικανοποιητική, δεδομένης της παρουσίας του συστήματος ανάκτησης. Γενικότερα, το βασικό συμπέρασμα είναι πως ο πιο οδηγοκεντρικός χαρακτήρας για τον οποίο προϊδεάζει η εμφάνιση, έχει ουσιαστική υπόσταση. Και είναι ευδιάκριτος κάθε φορά που το Prius βρίσκεται εκτός πόλης. Και αυτό από μόνο του, πιθανότατα αποτελεί τη μεγαλύτερη νίκη της νεότερης γενιάς…
συμπέρασμα
Περνώντας στο ταμείο για την ολοκλήρωση της αγοράς, σίγουρα τα 47.670 ευρώ της βασικής έκδοσης δεν είναι μικρό ποσό. Έχουν όμως ουσία. Το νέο Toyota Prius δεν αποτελεί μία παλιά συνταγή, ελαφρώς διαφοροποιημένη συγκριτικά με το παρελθόν. Δημιουργήθηκε από λευκό χαρτί με στόχο να γίνει καλύτερο σε κάθε του πτυχή. Και η ειλικρινής απάντηση είναι ότι το πέτυχε. Ομόρφυνε σημαντικά, έγινε εντυπωσιακά πιο αποδοτικό και σημαντικά πιο ευχάριστο στην οδήγηση, ασχέτως περιβάλλοντος. Όταν η ηλεκτροκίνηση έμοιαζε ακόμα μακρινό όνειρο, το Prius έδειξε ότι ο εξηλεκτρισμός είναι το μέλλον. Σήμερα, με την ηλεκτροκίνηση να βρίσκεται εδώ, το Prius συνεχίζει να ξεχωρίζει, αποδεικνύοντας αυτή τη φορά στους λάτρεις της ηλεκτρικής εποχής πως ένα μοντέλο με θερμικό μοτέρ και κορυφαία υβριδική τεχνολογία μπορεί να είναι και εξαιρετικά αποδοτικό.