Δοκιμή Dacia Spring Electric 65: Απλοποίηση των καταστάσεων
Το μικρότερο μοντέλο στη γκάμα της Dacia είναι το μοναδικό αμιγώς ηλεκτροκίνητο Spring και η συνταγή για τη δημιουργία του βασίζεται στη γοητεία της απλότητας.
- -
- -
με μια ματιά
Ένα μοντέλο που συνδυάζει τις hot τάσεις της εποχής όπως ο εξηλεκτρισμός και η crossover φιλοσοφία, στο πιο οικονομικό πακέτο που θα μπορούσε ποτέ να υπάρξει.
Η ηλεκτροκίνηση μπορεί ακόμα να μην έχει το μονοπώλιο στην αγορά αυτοκινήτου, αλλά σίγουρα έχει καθιερωθεί πλέον ως αναπόσπαστο μέρος της αυτοκίνησης. Σχεδόν όλοι οι κατασκευαστές έχουν να προσφέρουν τουλάχιστον μία αμιγώς ηλεκτροκίνητη επιλογή, αλλά τα προβλήματα που απασχολούν όλους τους επίδοξους αγοραστές στην πλειοψηφία τους, παραμένουν. Το Dacia Spring αποτελεί την απάντηση της ρουμανικής μάρκας στο βασικότερο όλων. Το κόστος. Παράλληλα, όμως, καταφέρνει να λύσει κι άλλους προβληματισμούς, απλοποιώντας την έννοια της ηλεκτροκίνησης στους βασικούς της πυλώνες.
Ένα νέο μοντέλο με… ιστορία
Να ξεκινήσουμε από τα βασικά. Το «νέο» ηλεκτρικό μοντέλο της Dacia, ακολουθεί την ίδια φιλοσοφία με τα υπόλοιπα μέλη της γκάμας, έτσι ώστε να διατηρεί το κόστος όσο το δυνατόν χαμηλότερα. Αυτό σημαίνει πως το Spring, πριν λάβει αυτή την ονομασία για να κάνει απόβαση στην ευρωπαϊκή αγορά, είχε ξεκινήσει να διατίθεται από το 2015 στην Ινδία με θερμικό μοτέρ και τα σήματα της Renault. Το 2019 εξηλεκτρίστηκε για την αγορά της Κίνας και το 2021 ήταν η πρώτη φορά που το είδαμε στη Γηραιά Ήπειρο με το έμβλημα της Dacia.
Η πρώτη του εκδοχή στην Ευρώπη ήταν αυτή των 45 ίππων, αλλά όταν η μάρκα έλεγξε τα δεδομένα διαπίστωσε πως η πλειοψηφία του κοινού προτιμούσε την ισχυρότερη έκδοση των 65 ίππων. Κάπως έτσι, φτάσαμε στο σήμερα, όπου και αποτελεί τη μοναδική που διατίθεται στην ελληνική αγορά, με δυνατότητα επιλογής ανάμεσα στις εκδόσεις Extreme και Extreme Plus.
Less is more
Όσον αφορά τη βάση πάνω στην οποία έχει «χτιστεί» το Spring, πατά στην πλατφόρμα CMF-A της Renault, με τον τίτλο Extreme να αφορά το λιλιπούτειο σε μέγεθος ηλεκτρικό μοτέρ, το οποίο αποδίδει 65 ίππους και 113 Nm ροπή. Και πριν τους θεωρήσετε λίγους, να αναφέρουμε τον πρώτο προβληματισμό -μετά το κόστος- που λύνει το Spring με την απλότητα του. Το βάρος του αμαξώματος, το οποίο παρά το γεγονός ότι πρόκειται για ηλεκτρικό, είναι κάτω από 1 τόνο, ζυγίζοντας μόλις 970 κιλά.
Δείτε ακόμη: Δοκιμή Tesla Model 3 SR Highland RWD
Αυτό το νούμερο είναι αποτέλεσμα μία σειράς παραγόντων, ένας εκ των οποίων είναι ο ηλεκτροκινητήρας. Ένας ακόμη πιο σημαντικός είναι η μπαταρία ιόντων λιθίου. Με βάρος μόλις 188 κιλά, η μπαταρία χωρητικότητας 27,4 kWh, βοηθά ώστε να διατηρηθεί το συνολικό βάρος σε εξαιρετικά χαμηλά επίπεδα, ενισχύοντας παράλληλα τόσο τις επιδόσεις, όσο και την κατανάλωση, και κατ’ επέκταση την αυτονομία. Για να μιλήσουμε με νούμερα, το λιλιπούτειο crossover της Dacia, παρά την μικρή του ιπποδύναμη εκμεταλλεύεται την άμεση ροπή που προσφέρει το ηλεκτρικό μοτέρ και αποδεικνύεται σβέλτο, με το 0-100 km/h να ολοκληρώνεται σε 13,7 sec. Η τελική ταχύτητα περιορίζεται στα 125 km/h, ενώ το πρόγραμμα Eco «θυσιάζει» ένα μέρος αυτών των επιδόσεων για ακόμη μεγαλύτερη οικονομία. Σε κάθε περίπτωση, μοιάζουν άκρως ικανοποιητικές για ένα μοντέλο με κύριο πεδίο μάχης τον αστικό κύκλο.
Ο κατασκευαστής υπόσχεται αυτονομία που κυμαίνεται από 220 km έως και τα 310 km σε συνθήκες πόλης. Η πραγματικότητα βρίσκεται κάπου στη μέση, με το Spring να καταφέρνει κάπου στα 230-240 km με μέτρια προς οικονομική οδήγηση. Όταν τώρα η μπαταρία αδειάσει, μπορεί να γεμίσει ακόμη και από οικιακή πρίζα μέσα σε ένα βράδυ, αρκεί να το βάλετε νωρίς αφού για το 0-100% θα χρειαστεί κάπου στις 13μιση ώρες. Σε AC φορτιστή τώρα μπορεί να τραβήξει έως και 6,6 kW, που σημαίνει πως μία πλήρη φόρτιση θα διαρκέσει κάτι λιγότερο από 5 ώρες. Τέλος, σε DC και με μέγιστη ισχύ τα 30 kW μία φόρτιση από το 0 έως το 80% θα διαρκέσει 56 λεπτά.
Κουκλίστικος εξτρεμιστής
Όσο κι αν το κοιτάς από φωτογραφίες, ποτέ δεν θα καταλάβεις πόσο κόμπακτ είναι οι διαστάσεις του. Εκτός, αν βρεθείς δίπλα του. Η απόσταση από το έδαφος, τα πρηξίματα στη σχεδίαση και τα προστατευτικά περιμετρικά -και στους θόλους- σε παραπλανούν, και μόνο όταν σταθείς δίπλα του ή περάσεις στο εσωτερικό καταλαβαίνεις πόσο μικρό είναι. Με μήκος 3.734 mm, πλάτος 1.579 mm, ύψος 1.513 mm και μεταξόνιο 2.423 mm, το Spring στέκεται σίγουρα απέναντι από τα μοντέλα του Α-segment. Παρ’ όλα αυτά όμως, οι άνθρωποι της Dacia έχουν καταφέρει με το σχεδιασμό και τις “Extreme” πινελιές να δημιουργήσουν μία πιο αθλητική και περιπετειώδη εμφάνιση που παραπέμπει περισσότερο σε crossover παρά σε υπερυψωμένο αυτοκίνητο πόλης.
Οι μπάρες οροφής, οι πλαϊνοί καθρέπτες κι άλλες λεπτομέρειες, τόσο στο αμάξωμα, όσο και το εσωτερικό, έχουν βαφτεί στη χαρακτηριστική χάλκινη απόχρωση του πακέτου Extreme χαρίζοντας του μια πιο ενθουσιώδη εικόνα. Δεν θα μας πείραζε βέβαια να θυσιαστούν τέτοιου είδους στοιχεία αν ήταν να αντικατασταθούν με πιο πρακτικά μέρη εξοπλισμού, όπως φώτα τεχνολογίας LED, ένας διπλός υαλοκαθαριστήρας ή δυνατότητα ρύθμισης του τιμονιού, τουλάχιστον καθ’ ύψος.
Περνώντας στην καμπίνα, η εξοικονόμηση χρημάτων είναι ευδιάκριτη, αλλά γνωρίζοντας την φιλοσοφία του μοντέλου δεν θα ενοχλήσει σε μεγάλο βαθμό. Μερικά «τρικ» ξεγελούν τους πιο απαιτητικούς, αλλά ίσως απλούστερες λύσεις να ήταν προτιμότερες σε ορισμένες περιπτώσεις. Χαρακτηριστικό παράδειγμα οι δερμάτινες επενδύσεις στα καθίσματα. Αν και προσθέτουν μια νώτα πολυτέλειας, σε βάθος χρόνου μπορεί να μην αποδειχθούν τόσο πρακτικές, μιας και τείνουν να επηρεάζονται ευκολότερα από τις εξωτερικές συνθήκες θερμοκρασίας. Κάτι που οδηγεί τους επιβάτες να χρησιμοποιούν περισσότερο τον κλιματισμό και να μειώνουν κατ’ επέκταση την αυτονομία.
γλυκά
- Σχεδίαση
- Κατανάλωση
- Διαστάσεις
- Τιμή
ξινά
- Ποιότητα υλικών
- Χώροι
- Κλίσεις αμαξώματος στις στροφές
- Ηχομόνωση
Αντίστοιχα, η κεντρική οθόνη των 7 ιντσών μπορεί να έμοιαζε απαραίτητη κρίνοντας από τα δεδομένα της αγοράς, αλλά η Dacia έχει έτοιμες λύσεις στα ράφια της που μπορεί να επέτρεπαν την εναπόθεση των χρημάτων που θα εξοικονομούνταν σε άλλους πιο πρακτικούς τομείς. Ποιος είδε την δημοφιλή πλέον, περιστροφική βάση για κινητό σε μοντέλα όπως το Sandero και δεν την αγάπησε; Μία τέτοια σε συνδυασμό με ένα απλό σύστημα ραδιοφώνου θα ήταν μια χαρά για τα δεδομένα του Spring και ίσως επέτρεπε την προσθήκη λίγο καλύτερης ηχομόνωσης ή έστω μίας ή δύο θηκών για ποτήρια. Πρακτικές λύσεις που σίγουρα θα εκτιμηθούν στην καθημερινότητα.
Από εκεί και πέρα, σίγουρα η κάμερα οπισθοπορίας είναι μία ευπρόσδεκτη δυνατότητα που προσφέρει το Spring, ενώ το σύστημα πολυμέσων προσφέρει και δυνατότητα πλοήγησης. Στη βάση της κεντρικής κονσόλας βρίσκουμε ένα χώρο για μικροαντικείμενα και πιο πίσω τον περιστροφικό διακόπτη για τις επιλογές D, N και R. Μπροστά από τον οδηγό, ο πίνακας οργάνων διαθέτει μία οθόνη 3,5 ιντσών που προσφέρει όλες τις απαραίτητες πληροφορίες, ενώ περιβάλλεται από λυχνίες για τις λειτουργίες του οχήματος, του ηλεκτρικού συστήματος, του κιβωτίου και το επίπεδο της μπαταρίας. Οι χώροι είναι επαρκείς για 4 άτομα, αν και επιβάτες μεγαλύτερων διαστάσεων ίσως στριμωχτούν λίγο, τόσο στο ύψος, όσο και στο πλάτος. Το πορτμπαγκάζ φτάνει τα 270 λίτρα, ενώ αν διπλωθούν τα πίσω καθίσματα αγγίζει τα 620 λίτρα. Εντύπωση προκαλεί, ειδικά για το μέγεθος του αυτοκινήτου, πως υπάρχει και εφεδρικός τροχός κανονικών διαστάσεων κάτω από το χώρο αποσκευών.
Ανάλαφρη οικονομία
Η εμπειρία πίσω από το τιμόνι του είναι ανάλογη αυτού που μπορεί να φανταστεί κανείς. Αρχικά, εκπλήσσεσαι ευχάριστα από την απόδοση του μοτέρ των 65 ίππων, καθώς η ηλεκτρική του φύση, του χαρίζει μία σπιρτάδα που του επιτρέπει να πετάγεται μπροστά μόλις πατήσεις το γκάζι . Οι κόμπακτ διαστάσεις και ο μικρός κύκλος στροφής (9,5 μέτρα) το καθιστούν ιδανικό για τις μετακινήσεις εντός πόλης, αν και το αργό τιμόνι των 3,44 στροφών στερεί μέρος από την ευελιξία του. Η ανάρτηση με τα γόνατα McPherson εμπρός και τον ημιάκαμπτο άξονα πίσω είναι αρκετά μαλακά ρυθμισμένη, ώστε να απορροφά μεγάλο μέρος των ανωμαλιών. Παρόλα αυτά, οι έντονες εγκάρσιες ανωμαλίες θα βρουν τρόπο να περάσουν έως ένα βαθμό στην καμπίνα. Σε αυτό ίσως παίζει ρόλο και ο θόρυβος, με τα μικρά ποσοστά ηχομόνωσης να επιτρέπουν μεγαλύτερο μέρος αυτού να περνά μέσα, ενώ η εμφάνιση αεροδυναμικών θορύβων ξεκινά από σχετικά μικρές ταχύτητες.
Ευτυχώς το αθόρυβο ηλεκτρικό μοτέρ βοηθά έτσι ώστε η γενικότερη εμπειρία εντός του Spring μπορεί να χαρακτηριστεί αρκετά ήρεμη. Τα σύστημα πέδησης με τους αεριζόμενους δίσκους εμπρός και τα ταμπούρα πίσω είναι ικανοποιητικό για τις απαιτήσεις του συγκεκριμένου μοντέλου, αν και σίγουρα ένα διαφορετικό ελαστικό θα βοηθούσε σε όλους τους τομείς, συμπεριλαμβανομένου του φρεναρίσματος. Ευτυχώς η ανάκτηση (αν και δεν είναι δυνατό να ρυθμιστεί) αναλαμβάνει μεγάλο μέρος των επιβραδύνσεων, ενισχύοντας παράλληλα την αυτονομία. Έχει ευχάριστη αίσθηση και μοιάζει σωστά ισορροπημένη ανάμεσα στην αποτελεσματικότητα και την άνεση, ώστε να μην θεωρείτε απότομη.
Η γενικότερη ελαφριά φύση του μοντέλου γίνεται αισθητή στο δρόμο και σίγουρα στην κατανάλωση. Χωρίς τη χρήση κλιματισμού οι 10,5 kWh/100km ήταν εύκολα εφικτές, ενώ ακόμη και με τη χρήση θέρμανσης τις κρύες ημέρες και με μία φωτογράφιση να έχει μεσολαβήσει, η τιμή των 13,2 kWh/100km μπορεί να θεωρηθεί άκρως εντυπωσιακή. Σίγουρα ο σβέλτος ρυθμός δεν είναι κάτι που οι μηχανικοί της Dacia είχαν κατά νου όταν σχεδίαζαν το Spring, με τις έντονες κλίσεις του αμαξώματος και τη μέτρια αίσθηση από το ελαφρύ τιμόνι, να βάζουν τους δικούς τους περιορισμούς. Κάτι τέτοιο, όμως, δεν αποτελεί στοιχείο που θα επηρέαζε το αγοραστικό κοινό στο οποίο απευθύνεται.
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΕΥΗ ΠΕΡΡΑΚΗ
συμπέρασμα
Όσο υψηλή κι αν ακούγεται σε πολλούς η αρχική τιμή των 18.950 € -μετά και την εφαρμογής της επιδότησης- το Dacia Spring δεν παύει να είναι το φθηνότερο ηλεκτρικό της αγοράς. Και αν το καλοσκεφτείς, αυτό που θέλει το πετυχαίνει. Μπορεί να μοιάζει «φτωχό» στα μάτια του σύγχρονου αγοραστή που έχει καλομάθει σε όλες τις πολυτέλειες και τα digital στοιχεία του εξοπλισμού, αλλά στην ουσία του το Spring είναι ένα από τα πιο ολοκληρωμένα και στοχευμένα ηλεκτρικά μοντέλα. Προσφέρει όλα όσα χρειάζεται σε ένα έξυπνο πακέτο. Είναι αποδοτικό, εξαιρετικά οικονομικό στη χρήση του, πρακτικό εντός πόλης και με δυνατότητα μεταφοράς έως και 4 ατόμων χωρίς ιδιαίτερους περιορισμούς. Ακριβώς δηλαδή όπως θα φανταζόμασταν την value for money φιλοσοφία της Dacia, εφαρμοσμένη σε ένα ηλεκτρικό μοντέλο.