Δοκιμή BMW i5 eDrive40 340 PS: Ώρα μηδέν
Πλέον, ο εξηλεκτρισμός ενός μοντέλου δεν είναι και τόσο δύσκολη υπόθεση για έναν κατασκευαστή. Η BMW όμως έπρεπε να είναι πολύ προσεκτική με την ηλεκτρική έκδοση της εμβληματικής Σειράς 5.
- -
- -
με μια ματιά
Η BMW Σειρά 5 πάντα ακολουθούσε τις εξελίξεις της τεχνολογίας. Τώρα, ήρθε η στιγμή να γνωρίσουμε την αμιγώς ηλεκτρική έκδοσή της και να διαπιστώσουμε, πόσο από το... γνήσιο DNA του μοντέλου κατάφερε να επιζήσει!
Πολύ πριν τα SUV κατακτήσουν τις αγορές, τα πράγματα στην αυτοκίνηση ήταν πιο απλά. Τα sedan αποτελούσαν πολύ δημοφιλείς επιλογές, διαθέσιμα σε πολλές κατηγορίες μεγέθους και φυσικά, σε διαφορετικά είδη, με συμβατικές και premium επιλογές. Η BMW Σειρά 5 αποτελούσε ανέκαθεν έναν σημαντικό σταθμό στα executive sedans και το μέτρο σύγκρισης σε τομείς όπως η οδική συμπεριφορά, η ποιότητα, ακόμη και το πρεστίζ. Στο πέρασμα των χρόνων η 5άρα ακολουθούσε πιστά το πνεύμα της αλλαγής και δεν δίστασε να προσαρμοστεί πολύ γρήγορα σε τεχνολογίες, όπως οι Plug-In Hybrid εκδόσεις για παράδειγμα. Η γερμανική μάρκα ωστόσο, καθυστέρησε λίγο παραπάνω την αμιγώς ηλεκτρική εκδοχή της, γνωρίζοντας ότι το μεγάλο βήμα έπρεπε να γίνει με προσοχή. Και πλέον στη νέα Σειρά 5 G60, γνωρίζουμε την i5, την πρώτη 5άρα ever χωρίς μοτέρ εσωτερικής καύσης.
Κλασικές αναλογίες
Βλέποντας για πρώτη φορά το αυτοκίνητο παρκαρισμένο, κυριαρχεί ένα δέος που προκύπτει από τις διαστάσεις του. Σημειώστε: 5,06 m για το μήκος, 1,90 m για το πλάτος και 1,51 m για το ύψος, που τη φέρνουν πολύ κοντά στις 7άρες προηγούμενων γενεών. Για να έχετε ένα μέτρο σύγκρισης, η Σειρά 5 E60 είχε μήκος «μόλις» 4,85 m… Επιστρέφοντας στη νέα BMW i5, υπάρχουν κάποιες διαφορές που προδίδουν την ηλεκτρική φύση του μοντέλου, όπως η κλειστή μάσκα εμπρός, οι τροχοί αποκλειστικής σχεδίασης που περιορίζουν την αεροδυναμική αντίσταση, όπως και τα σήματα i5 σε διάφορα σημεία του αυτοκινήτου. Δεν παρατηρούνται μεγάλες αλλαγές συγκριτικά με τις υπόλοιπες 5άρες, κάτι που σημαίνει ότι μοιράζονται κοινά σχεδιαστικά χαρακτηριστικά. Η νέα γενιά G60 εναρμονίζεται πλήρως με την γκάμα της BMW, παίρνοντας και κάποια στοιχεία από τη Σειρά 7, ειδικά στο πλάι και στο πίσω μέρος. Μπροστά ακολουθήθηκε μια πιο «συμβατική» λογική συγκριτικά με τη ναυαρχίδα της γκάμας, με τους μακρόστενους προβολείς να ξεχωρίζουν και την kidney grille να έχει μεγαλώσει μεν, αλλά όχι σε παράλογο βαθμό, όπως σε άλλα νέα μοντέλα της μάρκας. Γενικότερα κυριαρχεί μια εύστοχη ισορροπία, που ταιριάζει με το κλασικό αμάξωμα τριών όγκων ενός sedan, ειδικά αυτών των διαστάσεων.
Κέντρο ευεξίας
Στο εσωτερικό η νέα BMW Σειρά 5 και κατ’ επέκταση, η i5, σε υποδέχεται με ένα προσεγμένο περιβάλλον που διακρίνεται για την προσεκτική συνάρτηση τεχνολογίας και πολυτέλειας. Φυσικά υπάρχουν μεγάλες, κυρτές οθόνες με διαγώνιο 12,3 ιντσών για τον ψηφιακό πίνακα οργάνων και 14,9 ιντσών για το σύστημα πολυμέσων, όμως οι σχεδιαστές δεν έπεσαν στην παγίδα της υπερβολής. Το design είναι «καθαρό», έως και λιτό θα μπορούσαμε να πούμε, με τα σημεία ελέγχου να είναι συγκεκριμένα και πολύ σωστά οργανωμένα. Ο πίνακας οργάνων ακολουθεί την πάγια τακτική της BMW που δεν δίνει ιδιαίτερες δυνατότητες εξατομίκευσης, ωστόσο δεν προβληματίζει σχετικά με την πληροφορία που λαμβάνεις καθώς συμπεριλαμβάνονται όλα, μπροστά στα μάτια σου. Συμπληρωματικά υπάρχει και Head-Up Display που παρέχει όλα όσα θες να γνωρίζεις χωρίς να χρειαστεί να απομακρύνεις το βλέμμα από τον δρόμο. Το σύστημα πολυμέσων από την άλλη, αγγίζει την τελειότητα με τη δομή του και τις λειτουργίες που ενσωματώνει.
Υπάρχει ασύρματο Apple CarPlay, οι αντιδράσεις είναι άμεσες, χωρίς καθυστερήσεις και το λογισμικό BMW OS 8.5 αποτελεί υπόδειγμα οργάνωσης, αν του δώσεις έναν ελάχιστο χρόνο προσαρμογής. Όπως έχουμε ξαναγράψει για τα πρόσφατα μοντέλα της μάρκας, μας αρέσει πολύ και η ματ επιφάνεια που καλύπτει τις κυρτές οθόνες, η οποία δεν είναι τόσο επιρρεπής στις δαχτυλιές και τη σκόνη, συμβάλλοντας στην premium αίσθηση που αποκομίζεις. Κάτω από την οθόνη συναντάμε μια διακριτική φωτεινή λωρίδα που ενσωματώνει τις λειτουργίες αποθάμβωσης των δύο παρμπρίζ μαζί με τον διακόπτη των alarm και δύο μπάρες που ελέγχουν τη ροή του αέρα για τους «καμουφλαρισμένους» αεραγωγούς. Να πούμε ότι η μπάρα διατρέχει όλο το ταμπλό και είναι διαδραστική, αλλάζοντας χρώμα ανάλογα με την περίσταση. Η οργάνωση της καμπίνας δεν σταματά εδώ καθώς υπάρχει ακόμη ένα σημείο χειρισμού, στην κονσόλα δαπέδου. Μπροστά από το υποβραχιόνιο έχουμε μια συστοιχία διακοπτών ελέγχου για το σύστημα πολυμέσων, το περιστροφικό χειριστήριο του iDrive, την επιλογή για τα προγράμματα οδήγησης, όπως και τον επιλογέα κίνησης με το κουμπί εκκίνησης του κινητήρα.
Το στοιχείο που «γεμίζει» τις αισθήσεις των επιβατών από κάθε σημείο της καμπίνας, είναι η ποιότητα κατασκευής και η προσοχή στη λεπτομέρεια. Τα υλικά είναι εξαιρετικά, ανώτερα από αυτά που συναντάμε σε μοντέλα του ανταγωνισμού και συνοδεύονται από μια αντίστοιχη συναρμογή που εξασφαλίζουν μηδενικά τριξίματα και μασίφ αίσθηση σε ότι χρησιμοποιήσεις. Ακόμη και αν προσπαθήσεις να προκαλέσεις τριγμούς πιέζοντας με το χέρι, δεν σου κάνει το χατίρι και όλα παραμένουν πεισματικά στη θέση τους. Η BMW τονίζει ότι η καμπίνα είναι πλήρως vegan με συνθετικά υλικά να καλύπτουν τις επιφάνειες, όμως το φινίρισμα είναι άκρως ικανοποιητικό ακόμη κι έτσι. Κλείνοντας το κομμάτι του εσωτερικού, οι χώροι συγκαταλέγονται στα προσόντα του αυτοκινήτου.
Με μεταξόνιο στα 2.995 mm, δεν θα γινόταν και αλλιώς… Οι πίσω επιβάτες απολαμβάνουν εξαιρετικό χώρο για τα γόνατα, αλλά και το κεφάλι τους, ακόμη και αν αγγίζουν τα 2 μέτρα ύψος. Παράλληλα έχουν στη διάθεσή τους ανεξάρτητο σύστημα κλιματισμού, όπως και δύο θερμαινόμενα καθίσματα. Το κεντρικό τούνελ μένει να θυμίζει ότι η πλατφόρμα χρησιμοποιείται και από θερμικές εκδόσεις, όμως δεν προκύπτει κάποιο πρόβλημα από αυτό, αφού ο χώρος είναι πρακτικά ανεξάντλητος. Ακόμη πιο πίσω, το πορτμπαγκάζ έχει όγκο 490 lt, με ένα εκμεταλλεύσιμο σχήμα. Ωστόσο, όπως σε όλα τα sedan, το διαθέσιμο ύψος είναι σχετικά περιορισμένο και είναι πολύ βαθύς, άρα για να φορτώσεις πλήρως θα πρέπει να τεντωθείς μέχρι μέσα, στις πλάτες των πίσω καθισμάτων.
Η στιγμή της αλήθειας
Χωρίς αμφιβολία, το πιο ενδιαφέρον κομμάτι της BMW i5 έχει να κάνει με την ηλεκτρική φύση της. Βασίζεται στην πλατφόρμα CLAR, κάτι που σημαίνει ότι μπορεί να υποστηρίξει τόσο ηλεκτρικά, όσο και υβριδικά ή θερμικά κινητήρια σύνολα. Στην έκδοση eDrive40 που οδηγούμε, χρησιμοποιείται μόνο ένας ηλεκτροκινητήρας που τοποθετείται στον πίσω άξονα με απόδοση 340 ίππων (στο πρόγραμμα Sport, 313 PS στα «απλά» προγράμματα) και 430 Nm, ισχύς που επαρκεί για αξιοπρεπέστατες επιδόσεις με 0-100 km/h σε 6 δευτερόλεπτα και τελική που περιορίζεται στα 193 km/h.
γλυκά
- Ποιότητα κατασκευής
- Ποιότητα κύλισης
- Επιδόσεις
- Ταχύτητα φόρτισης
- Οδική συμπεριφορά
- Χώροι
- Εργονομία
- Σύστημα πολυμέσων
- Άνεση
- Εξοπλισμός
ξινά
- Μέτρια αυτονομία
- Εξατομίκευση πίνακα οργάνων
- Ελαφρύ τιμόνι
Αντλεί ενέργεια από μια μπαταρία 81,2 kWh που φορτίζει με ισχύ έως 205 kW (10-80% σε 30’), ενώ αξίζει να σημειωθεί ότι προαιρετικά, διατίθεται OBC των 22 kW (όπως στο αυτοκίνητο δοκιμής μας) για ταχύτερη φόρτιση σε εναλλασσόμενο ρεύμα AC (11 kW ο στάνταρ φορτιστής). Σχετικά με την αυτονομία, η BMW ανακοινώνει 497- 582 km, ωστόσο στην πραγματικότητα υπολογίστε περίπου 400 km σε μεικτές συνθήκες, με κατανάλωση περίπου 20 kWh ανά 100 km όπως διαμορφώθηκε κατά τη διάρκεια της δοκιμής μας. Με βάση τις προδιαγραφές του αυτοκινήτου, δηλαδή το sedan σχήμα με τον χαμηλό αεροδυναμικό συντελεστή (Cd: 0,23), την ύπαρξη ενός μόνο ηλεκτροκινητήρα (και όχι δύο, που απαιτούν περισσότερη ενέργεια) και τις μελετημένες λεπτομέρειες, όπως τους τροχούς χαμηλής αντίστασης κλπ, περιμέναμε ελαφρώς καλύτερη αυτονομία σε πραγματικές συνθήκες. Να σημειώσουμε ωστόσο, ότι λόγω χαμηλών θερμοκρασιών, ο κλιματισμός δεν έκλεισε ποτέ, ούτε «τσιγκουνευτήκαμε» τις επιπλέον παροχές όπως θερμαινόμενα καθίσματα/τιμόνι κλπ. Αν υπάρχει μεγάλη ανάγκη, στο μενού ο οδηγός μπορεί να επιλέξει το “Max Range” που περιορίζει την ισχύ του μοτέρ, θέτει όριο στα 90 km/h και κλείνει τον κλιματισμό, μαζί με κάποιες ακόμη λειτουργίες.
Δείτε ακόμη: Οδηγούμε την BMW X6 xDrive30d με diesel κινητήρα 298 ίππων
Πόσο… 5άρα είναι;
Ύστερα από τον εξηλεκτρισμό της, η επόμενη ερώτηση είναι πόσο από το γνήσιο DNA της Σειράς 5 έχει επιβιώσει στην i5. Βλέπετε, το πολυτελές sedan της BMW ανέκαθεν διακρινόταν για την οδική συμπεριφορά του. Άλλωστε αποτελούσε την βάση για μερικά από τα πιο ποθητά τετράθυρα δημιουργήματα του πλανήτη, που έφεραν τον κωδικό M5 και έκαναν τον ανταγωνισμό να παραληρεί… Στη νέα BMW i5, οι προτεραιότητες είναι διαφορετικές. Η άνεση βρίσκεται σε πρώτο πλάνο και αυτό το καταλαβαίνεις από τα πρώτα μέτρα, όταν θα θαυμάσεις την αψεγάδιαστη ποιότητα κύλισης. Στον αυτοκινητόδρομο εντυπωσιάζει η ηχομόνωση, όπως και οι πραγματικά μηδενικοί κραδασμοί! Η ανάρτηση αποτελείται από διπλά ψαλίδια εμπρός και πολλαπλούς (πέντε) συνδέσμους πίσω. Για την ισορρόπηση του βάρους, στον πίσω άξονα υπάρχει στάνταρ αερανάρτηση, ενώ στον εμπρός, η μοναδική επιλογή που δίνεται είναι προαιρετικά, ενεργά αμορτισέρ που μεταβάλλουν τη σκληρότητά τους ανάλογα το πρόγραμμα οδήγησης.
Επιπλέον υπάρχουν και ενεργές αντιστρεπτικές, με μικρά μοτέρ των 48V να τις συνδέουν ή να τις αποσυνδέουν από το αμάξωμα. Αυτή η τεχνολογία επιτρέπει την ακρίβεια χειρισμού, τον περιορισμό των κλίσεων και την άμεση αλλαγή κατεύθυνσης του αμαξώματος κατά τη γρήγορη οδήγηση ή την υψηλότερη άνεση, όταν οι ρυθμοί είναι χαλαροί. Η BMW i5 μπορεί να διατηρήσει έναν πολύ γρήγορο ρυθμό αν το επιθυμεί ο οδηγός της. Έχει υψηλό περιθώριο πρόσφυσης, όμως μπορεί να εκμεταλλευτεί και τις χαρές της πίσω κίνησης αν το επιθυμεί, χάρη στο ESP που απενεργοποιείται και την υψηλή ροπή του κινητήρα, ο οποίος επιτρέπει την αποσταθεροποίηση. Θα λέγαμε ότι η ηλεκτρική 5άρα έχει πολύ καλά χαρακτηριστικά που σου επιτρέπουν να περάσεις καλά αν θελήσεις να οδηγήσεις σε έναν πιο σβέλτο ρυθμό. Συγκριτικά με το πρόσφατο παρελθόν όμως, δεν διαθέτει την αμεσότητα στις εντολές του οδηγού ή την πλούσια αίσθηση από το τιμόνι, για παράδειγμα. Το τελευταίο είναι αρκετά ακριβές και πληροφοριακό, όμως του λείπει βάρος.
Από την άλλη, εξαιρετική (ειδικά για ηλεκτρικό) είναι η αίσθηση του πεντάλ φρένων. Ακόμη και με το “B” ενεργοποιημένο, που προσφέρει one pedal οδήγηση, δεν υπάρχει σύγχυση μεταξύ των μέσων επιβράδυνσης, δηλαδή το «μπέρδεμα» για το αυτοκίνητο αν θα επιβραδύνει χρησιμοποιώντας ανάκτηση ή τα φρένα τριβής. Όταν αγγίξεις το αριστερό πεντάλ, έχεις στη διάθεσή σου ένα γραμμικό χειριστήριο χωρίς νεκρό σημείο ή ξύλινη αίσθηση, όπως συνηθίζεται, βοηθώντας τόσο στη γρήγορη οδήγηση, όσο και στις καθημερινές μετακινήσεις. Οι δαγκάνες είναι τετραπίστονες εμπρός και μονοπίστονη πίσω, προσφέροντας δυνατή επιβράδυνση χωρίς να κουράζονται εύκολα. Να σημειώσουμε, ότι το αυτοκίνητο της δοκιμής ήταν εφοδιασμένο με τις προαιρετικές ζάντες των 21 ιντσών, με ελαστικά διάστασης 285/30. Επίσης, είχε την προαιρετική τετραδιεύθυνση, στοιχείο που βελτιώνει σημαντικά την εικόνα της μακριάς 5άρας στις εντός πόλης διαδρομές, προσθέτοντας πολύτιμους πόντους ευελιξίας.
Ο ασθενής… επέζησε!
Το εγχείρημα πέτυχε. Η BMW, βρήκε τον σωστό τρόπο για να φτιάξει την ηλεκτρική έκδοση της 5άρας, ενός αυτοκινήτου που στο πέρασμα των χρόνων έχει εξελιχθεί σε μια μεγάλη εμπορική επιτυχία, φτιάχνοντας μια δυνατή παράδοση. Μπορεί να μην έχει φτιαχτεί για να ταξιδεύει με τις ώρες στον αυτοκινητόδρομο, ως γνήσιος χιλιομετροφάγος όπως οι θερμικές εκδόσεις (και ειδικά οι diesel), όμως για εκείνους που ψάχνουν ένα πολυτελές ηλεκτρικό αυτοκίνητο με ενδιαφέρουσα οδική συμπεριφορά, το συνολικό πακέτο είναι εξαιρετικό. Οι τιμές ξεκινούν από τις 75.100 € για την BMW i5 eDrive40 των 340 ίππων.
συμπέρασμα
Με την i5, η BMW κατάφερε να φτιάξει μια πραγματική, ηλεκτρική 5άρα. Το οδηγικό στοιχείο μπορεί να μη δηλώνει «παρών» με την ίδια ένταση, όμως είναι ευχάριστη, άκρως ποιοτική και με εξαιρετικές τεχνολογίες να τη συνοδεύουν. Στα δικά μας μάτια, είναι και πολύ όμορφη! Τώρα, αναφορικά με το ηλεκτρικό σύστημα, η μέτρια αυτονομία δεν αρκεί για να χαλάσει τη συνολική εικόνα. Φορτίζει γρήγορα τόσο από σταθμούς DC, όσο και από AC με τον 22άρη OBC, ενώ ο ηλεκτροκινητήρας δίνει ζωντάνια στην κίνηση του αυτοκινήτου χαρίζοντας πολύ καλές επιδόσεις.
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΣΠΥΡΟΣ ΚΑΝΑΤΑΣ