Δοκιμή Mazda MX-30 R-EV: Wankel Re-Mastered!
Στην έκδοση R-EV, τo αμιγώς ηλεκτρικό Mazda MX-30 έγινε Plug-In Hybrid! Όμως, αυτό ίσως να είναι το δευτερεύον κομμάτι της ιστορίας... Ποιο είναι το πρώτο; Μα, φυσικά η επιστροφή του Wankel!
- -
- -
με μια ματιά
Ο περιστροφικός κινητήρας πήρε θέση κάτω από το καπό του Mazda MX-30, ενός αυτοκινήτου που γνωρίσαμε ως αμιγώς ηλεκτρικό. H εφαρμογή του στο συμπαγές crossover δίνει επιπλέον αυτονομία λύνοντας το άγχος της αυτονομίας, αλλά πρεσβεύοντας παράλληλα έναν σημαντικό συμβολισμό: την επιστροφή του Wankel! Ενός κινητήρα μεγάλη παράδοση, άμεσα συνδεδεμένο με την ιαπωνική μάρκα.
To Mazda MX-30 ήταν το πρώτο αμιγώς ηλεκτρικό αυτοκίνητο ευρείας παραγωγής της ιαπωνικής φίρμας. Ένα αστικό crossover με ενδιαφέρουσα σχεδίαση και συμπαγείς διαστάσεις, το οποίο υιοθέτησε επιπλέον μερικά στοιχεία από το παρελθόν της μάρκας, όπως για παράδειγμα οι πίσω πόρτες που ανοίγουν σε αντίθετη φορά με τις εμπρός, όπως στο RX-8. Σήμερα, αποδεικνύεται ότι η κίνηση αυτή μόνο συμβολική δεν ήταν, αφού το MX-30 χρίζεται το μοντέλο, επάνω στου οποίου το αμάξωμα αναβιώνει ο κινητήρας Wankel! Πριν βγουν βιαστικά συμπεράσματα, ας εξηγήσουμε καλύτερα τι συμβαίνει με την έκδοση R-EV, που πλέον δεν θεωρείται ηλεκτρικό όχημα, αλλά Plug-In Hybrid.
Δείτε ακόμη: Δοκιμάζουμε το ανανεωμένο Mazda 3 των 186 ίππων!
Κίνηση ουσίας
Όταν είχε παρουσιάσει το MX-30, η Mazda είχε εξηγήσει πως σκόπιμα δεν του τοποθέτησε μια τεράστια μπαταρία με χωρητικότητα πολλών kWh, που θα είχε ως αποτέλεσμα την αύξηση του βάρους και της τιμής του αυτοκινήτου. Με αστική στόχευση και δυνατότητα γρήγορης φόρτισης, τα περίπου 200 kmαυτονομίας ανά φόρτιση, καλύπτουν τις υποχρεώσεις των περισσότερων οδηγών για μια-δύο μέρες. Για εκείνους που ζητούν μεγαλύτερη αυτονομία όμως, η Mazda δεν παρουσίασε μια έκδοση με μεγαλύτερη μπαταρία. Επέλεξε έναν εντελώς διαφορετικό τρόπο, ο οποίος πετυχαίνει και κάτι ακόμη: την εξάλειψη του άγχους αυτονομίας. Η λύση ήταν να τοποθετήσει έναν θερμικό κινητήρα βενζίνης που λειτουργεί ως range extender. Με απλά λόγια, πρόκειται για μια γεννήτρια που όταν δουλεύει, γεμίζει με ρεύμα την μπαταρία. Δεν υπάρχει σύνδεση με τους τροχούς λοιπόν, άρα σε κάθε περίπτωση, η κίνηση του οχήματος γίνεται από τον ηλεκτροκινητήρα. Τέτοιο μοντέλο είχαμε να δούμε περίπου 10 χρόνια, από τότε που η BMW το είχε επιχειρήσει με το i3 REx. Όμως, επειδή η Mazda είναι… η Mazda, αποφάσισε το μικρό μοτέρ βενζίνης που θα αυξάνει την αυτονομία του MX-30, να υιοθετεί τεχνολογία Wankel. Θυμίζουμε, ότι ο εν λόγω κινητήρας δεν τοποθετήθηκε σε κανένα νέο αυτοκίνητο μετά το 2012, χρονιά που καταργήθηκε οριστικά το Mazda RX-8.
Και γιατί Wankel;
Οι θεωρητικές προδιαγραφές του περιστροφικού κινητήρα, ταιριάζουν γάντι με τις ανάγκες της συγκεκριμένης περίστασης. Ο Wankel έχει πολύ μικρές διαστάσεις, μπορεί να τοποθετηθεί πολύ χαμηλά για να μην αυξηθεί το κέντρο βάρους, είναι ελαφρύς, δεν παράγει πολλούς κραδασμούς και μπορεί να επιτύχει υψηλή απόδοση, από ένα πολύ μικρό από πλευράς διαστάσεων μοτέρ. Φυσικά, αυτή είναι η μισή αλήθεια, αφού είναι φανερό ότι η Mazda ήθελε να επαναφέρει τον Wankel και για τους δικούς της, ιστορικούς λόγους. Μπορεί να μην… ανακάλυψε το περιστροφικό μοτέρ, όμως η ιαπωνική φίρμα είναι εκείνη που έχει συνδέσει άμεσα το όνομά της, με το εν λόγω είδος κινητήρα. Δημιουργίες, όπως το RX-7 ή το νεότερο RX-8, είναι πολύ χαρακτηριστικά παραδείγματα για την παράδοση που έχει η Mazda.
H εξέλιξη του είδους
Για το Mazda MX-30 R-EV, χρησιμοποιείται ένας πολύ μικρός Wankel κινητήρας των 830 κυβικών εκατοστών μονού ρότορα, με την ακτίνα του να είναι στα 120 mm και το πάχος του στα 76 mm. Είναι ο πρώτος περιστροφικός κινητήρας άμεσου ψεκασμού καυσίμου, ενώ έχει αποκτήσει μέχρι και βαλβίδα EGR (ανακυκλοφορίας καυσαερίων) προκειμένου να γίνει πιο αποδοτικός. Σχετικά με το κομμάτι της κατασκευής, η Mazda ενίσχυσε τα apex seals (τα… μαχαίρια, όπως τα λέμε στην Ελλάδα), τα οποία είναι υπεύθυνα για την αεροστεγή σφράγιση των θαλάμων και ήταν αυτά που είχαν την τάση να φθείρονται πρόωρα απαιτώντας αντικατάσταση, σε παλαιότερες γενιές των Wankel. Παράλληλα επενδύθηκαν με κεραμικό υλικό τα τοιχώματα των θαλάμων για να μειωθεί η αντίσταση, άρα και οι φθορές, μαζί με τις θερμοκρασίες. Ο 8C (όπως ονομάζεται το μοτέρ) κατασκευάζεται από αλουμίνιο, οπότε το βάρος του είναι περίπου 15 κιλά χαμηλότερο συγκριτικά με τον τελευταίο Wankel ευρείας παραγωγής, τον Renesis του RX-8 (ο οποίος βέβαια είχε δύο ρότορες και 1.308 cc). Οι μικρές διαστάσεις του κινητήρα επέτρεψαν στους μηχανικούς της Mazda να τον τοποθετήσουν ομοαξονικά στο μηχανοστάσιο, πολύ κοντά με τον ηλεκτροκινητήρα και τη γεννήτρια. Έτσι, η τοποθέτηση του Wankel δεν απαίτησε καμία μετατροπή στο πλαίσιο του MX-30!
Δείτε ακόμη: Δοκιμάζουμε το αμιγώς ηλεκτρικό Mazda MX-30
Έχει ρεύμα
Αναβφίβολα, αφιερώσαμε αρκετά μεγάλο μέρος της δοκιμής για τον πρωταγωνιστή του συγκεκριμένου αυτοκινήτου, που δεν είναι άλλος από τον Wankel. Ωστόσο, το κύριο μηχανικό του μέρος παραμένει ηλεκτρικό. Στο πάτωμα του αμαξώματος βρίσκεται ενσωματωμένη μια μπαταρία ιόντων λιθίου των 17,8 kWh, που ζυγίζει 188 kg και αποτελεί μέρος της δομής του σασί. Υποστηρίζει ταχυφόρτιση DC που πραγματοποιεί το 20-80% μέσα σε 25 λεπτά, ενώ σε φορτιστή AC των 11 kW, η ίδια διαδικασία επιτυγχάνεται σε 1 ώρα και 30 λεπτά. Τέλος, σε απλή σπιτική πρίζα, 4 ώρες και 50 λεπτά αρκούν για να φτάσει στο 80%. Η επίσημη αυτονομία που ανακοινώνει η Mazda μόνο με ρεύμα είναι στα 85 km με φόρτιση στο 100%. Στην πραγματικότητα, περίπου 70 με 75 km ανά φόρτιση είναι ένα ρεαλιστικό νούμερο. Σχετικά με τον ηλεκτροκινητήρα, βρίσκεται δίπλα στον Wankel στο μπροστινό μέρος του αυτοκινήτου και αποδίδει 170 ίππους με 260 Nm ροπή.
Η επιτάχυνση που προσφέρει είναι άκρως ικανοποιητική, με το 0-100 km/h να πραγματοποιείται σε 9,1 sec, αν και η τελική ταχύτητα περιορίζεται με ηλεκτρονικό κόφτη αρκετά χαμηλά, και συγκεκριμένα στα 140 km/h. Αξίζει να συμπληρώσουμε, πως ο Wankel αποδίδει 75 ίππους, στοιχείο που δεν αφορά τον οδηγό, αφού το μοτέρ λειτουργεί αποκλειστικά ως γεννήτρια και δεν συμβάλει με την ισχύ του στην κίνηση του οχήματος. Όσον αφορά την κατανάλωση καυσίμου, σε μεικτό κύκλο το trip computer θα γράψει περίπου 7 lt / 100 km. Ο Wankel δεν έχει ξεχάσει εντελώς το παλιό συνήθειο της… λαιμαργίας, όμως είναι σαφώς περιορισμένο συγκριτικά με το παρελθόν. Εδώ να αναφέρουμε πως όσο περισσότερο κινείται ο οδηγός εντός πόλης, τόσο λιγότερο καίει, αφού στις χαμηλές ταχύτητες τον πρώτο λόγο έχει το ρεύμα. Σπάνια θα τεθεί σε λειτουργία ο κινητήρας και αυτό θα συμβεί κυρίως σε πολύ μεγάλες ανηφόρες ή στο «σανίδωμα» του δεξιού πεντάλ.
Στην κεντρική κονσόλα του MX-30 R-EV, υπάρχει ένας διακόπτης εναλλαγής προγραμμάτων οδήγησης. Σε αυτά περιλαμβάνονται το EV, που κινεί αμιγώς ηλεκτρικά το αυτοκίνητο μέχρι εξάντλησης της μπαταρίας, το Charge που θέτει σε λειτουργία τον βενζινοκινητήρα για να φορτίσει την μπαταρία (ορίζεις από το μενού σε ποιο ποσοστό θα σταματήσει τη φόρτιση) και το Normal, το πρόγραμμα που κάνει από μόνο του διαχείριση των πόρων, ανάλογα με τις συνθήκες. Όσο η μπαταρία είναι γεμάτη το MX-30 κινείται αποκλειστικά με ρεύμα. Όταν φτάσει περίπου στο 50%, το λογισμικό εξετάζει τον πιο αποδοτικό τρόπο λειτουργίας ανάμεσα σε ηλεκτρικό ρεύμα και βενζίνη. Το ποσοστό φόρτισης μπορεί να κατέβει έως και το 25-30%, αν κρίνει ότι θα υπάρξει όφελος. Σε γενικές γραμμές κάνει πολύ καλή πρόβλεψη και λειτουργεί με τον πλέον . Τέλος, το ρεζερβουάρ βενζίνης έχει χωρητικότητα 50 lt και σύμφωνα με τη Mazda, η συνολική αυτονομία πλησιάζει τα 650 km.
Γνήσιο Mazda
Οδηγώντας το Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV, εισπράττεις τη γνωστή αίσθηση που προσφέρουν τα μοντέλα της εταιρείας. Στιβαρό, συγκροτημένο, άνετο αλλά και όσο σφικτό πρέπει για να ενισχύει τα δυναμικά του χαρακτηριστικά. Θα λέγαμε ότι κυριαρχεί μια ορθολογική προσέγγιση μεταξύ άνεσης και σπορ χαρακτήρα, πάντα με δεδομένο ότι μιλάμε για ένα υβριδικό crossover. Στον αυτοκινητόδρομο ο αεροδυναμικός θόρυβος είναι χαμηλός, όπως και αυτός που προέρχεται από τα ελαστικά. Η ποιότητα κύλισης είναι πολύ καλή και η συμπεριφορά του σταθερή, με τους Ιάπωνες τεχνικούς να έχουν επιλέξει γόνατα ΜακΦέρσον μπροστά και ημιάκαμπτο άξονα πίσω. Όμως, ο κόφτης στα 140 km/h είναι πολύ χαμηλός και αρκετούς θα τους ενοχλήσει.
γλυκά
- Αυτονομία
- Διαφορετικότητα
- Οδική συμπεριφορά
- Εμφάνιση
- Εργονομία
- Ποιότητα κατασκευής
- Εξοπλισμός
- Θέση οδήγησης
- Ευελιξία
- Χρόνος φόρτισης
ξινά
- Μέτρια κατανάλωση
- Ορατότητα διαγώνια πίσω
- Χώροι πίσω
Σε έναν δρόμο με στροφές, το MX-30 δεν θα χαρακτηριστεί σπορ, όμως είναι σε θέση να κινηθεί με γρήγορο ρυθμό. Οι κλίσεις από την ανάρτηση κρίνονται ως λογικές, ενώ το πλαίσιο διαχειρίζεται με άνεση τους 170 ίππους του κινητήρα. Σου επιτρέπει να κινηθείς γρήγορα και το περιθώριο πρόσφυσης είναι πολύ υψηλό. Μόνο αν υπερβάλλει σε μεγάλο βαθμό ο οδηγός θα κάνουν την εμφάνιση τους τάσεις υποστροφής. Να σημειώσουμε, πως το τιμόνι έχει καλό βάρος, αρκετή ακρίβεια και αποδεκτή πληροφόρηση, ενώ τα φρένα, παρά την ύπαρξη του συστήματος ανάκτησης, διαθέτουν αρκετά καλή αίσθηση. Εστιάζοντας στην ανάκτηση ενέργειας, ο οδηγός μπορεί να διαλέξει το επιθυμητό επίπεδο επιβράδυνσης μέσα από 5 στάδια, χρησιμοποιώντας τα paddles που υπάρχουν πίσω από το τιμόνι.
Κατά τα λοιπά… ίδιο!
Αν εξαιρέσουμε το κομμάτι του μηχανικού συνόλου, το Mazda R-EV δεν διαφέρει από το αμιγώς ηλεκτρικό MX-30. Αισθητικά, μόνο τα σήματα με τον ρότορα μαρτυρούν την ύπαρξη του Wankel. Οι πιο… παρατηρητικοί θα διαπιστώσουν τη διαφορετική ανοικτή μάσκα εμπρός, μέσα από την οποία διακρίνονται τα ψυγεία και διάφορα άλλα περιφερειακά του θερμικού κινητήρα. Η σχεδίαση του αυτοκινήτου συνεχίζει να δείχνει ενδιαφέρουσα από όλες τις πλευρές, με το μυώδες αλλά compact αμάξωμα να έχει ως αποτέλεσμα… γυμνασμένες αναλογίες που τονίζονται από την απουσία συμβατικών πίσω θυρών. Εδώ να αναφέρουμε πως οι αντίστροφα ανοιγόμενες πόρτες, όταν κλείνουν έχουν και τον ρόλο της κεντρικής κολόνας, αποτελώντας ουσιαστικά μέρος του πλαισίου. Για αυτόν ακριβώς το λόγο, για να ανοίξουν, θα πρέπει να έχει συμβεί πρώτα το ίδιο και με τις εμπρός.
Διαβάστε ακόμη: Δοκιμάζουμε το Mazda MX-5 στη δίλιτρη εκδοχή του!
Περνώντας στην καμπίνα η σχεδίαση είναι σύγχρονη και η ποιότητα κατασκευής πολύ προσεγμένη. Τα πλαστικά είναι ευχάριστα στην αφή, ενώ συνδυάζονται με υλικά σε διάφορα σημεία, όπως το τεχνητό δέρμα και ο φελλός. Ο ευανάγνωστος αναλογικός πίνακας οργάνων είναι όμορφος και η κεντρική κονσόλα έχει όλους τους απαραίτητους φυσικούς διακόπτες που βοηθούν στην επίτευξη της σωστής εργονομίας. Ο χειρισμός του κλιματισμού μπορεί να γίνεται μέσω οθόνης αφής, όμως επειδή η συγκεκριμένη οθόνη κάνει μόνο αυτή τη δουλειά, δεν τίθεται κάποιο πρόβλημα. Ξέρεις που θα βρεις το κάθε τι, ενώ υπάρχουν και φυσικά πλήκτρα για να διευκολύνουν τη ζωή του οδηγού. Να συμπληρώσουμε, πως το γεγονός ότι η κεντρική οθόνη δεν είναι αφής, ίσως ενοχλήσει μερικούς. Ο χειρισμός της όμως είναι τόσο εύκολος που δύσκολα θα την κρίνεις αρνητικά.
Αυτό που αποκλείεται να δυσαρεστήσει κάποιον, είναι η πολύ καλή θέση οδήγησης που ρυθμίζεται προς όλες τις κατευθύνσεις. Οι ψηλότεροι θα ανακουφιστούν όταν διαπιστώσουν ότι μπορούν να κάτσουν αρκετά χαμηλά και να γίνουν ένα με το αυτοκίνητο, με το τιμόνι να έρχεται σε ιδανική απόσταση στα χέρια τους. Μοναδικό μελανό σημείο, το γεγονός ότι η ορατότητα διαγώνια προς τα πίσω είναι σχετικά μέτρια. Στις πίσω θέσεις τα πράγματα ο χώρος είναι σχετικά περιορισμένος και μεγαλόσωμοι ενήλικες δύσκολα θα βολευτούν. Ο χώρος αποσκευών των 350 lt, είναι μια τιμή που το τοποθετεί στο μέσο όρο της κατηγορίας, ενώ ανάμεσα στα θετικά της καμπίνας συγκαταλέγεται η πρακτικότητα, καθώς υπάρχουν αρκετές θήκες για μικροαντικείμενα. Οι ποτηροθήκες έχουν τη δυνατότητα να καλυφθούν αν δεν χρησιμοποιούνται και κάτω από το υποβραχιόνιο εντοπίζεται ένας αρκετά μεγάλος χώρος. Αντίθετα, ο αυτός κάτω από την κεντρική κονσόλα δεν αποδεικνύεται βολικός στη χρήση του, ενώ δεν θα λέγαμε πως ήταν καλή ιδέα η τοποθέτηση των θυρών φόρτισης USB στο ίδιο σημείο.
Rotary power!
Η απόφαση της Mazda να επαναφέρει τον Wankel σε ένα σύγχρονο αυτοκίνητο και να δημιουργήσει ουσιαστικά ένα Plug-In Hybrid μοντέλο, επηρεάστηκε από την ιστορία της, αλλά και από τα πρακτικά πλεονεκτήματα αυτού του μοτέρ. Μπορεί να μην είναι το πιο οικονομικό σε κατανάλωση, όμως αφαιρεί το άγχος της αυτονομίας που μπορεί να έχουν κάποιοι ιδιοκτήτες ηλεκτρικών μοντέλων και παράλληλα, προσθέτει τον απαραίτητο… χαρακτήρα Mazda στη συνολική κατασκευή! Επιπλέον παράγει πολύ χαμηλό επίπεδο δονήσεων και οι κόμπακτ διαστάσεις του κινητήραβοήθησαν τους μηχανικούς να τον τοποθετήσουν στο περιορισμένο από πλευρά χώρου μηχανοστάσιο.
συμπέρασμα
Αναμφίβολα, το Mazda MX-30 R-EV είναι ένα πολύ ενδιαφέρον υβριδικό crossover που αξίζει να το επιλέξει κάποιος που καλύπτεται από τα περίπου 80 km αυτονομίας και θέλει να έχει την ασφάλεια του υγρού καυσίμου, αν αποφασίσει να πραγματοποιήσει ένα μεγαλύτερο ταξίδι.
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΕΥΗ ΠΕΡΡΑΚΗ