Δοκιμή Honda e:Ny1: Compact ηλεκτρική ποιότητα
Μπορεί το HR-V να αποτελεί μία επιτυχημένη υλοποίηση ενός εξηλεκτρισμένου compact SUV, αλλά η εκδοχή μηδενικών ρύπων, το e:Ny1, είναι το πρώτο SUV που αντιπροσωπεύει την Honda στην αμιγώς ηλεκτρική εποχή.
- -
- -
με μια ματιά
Το e:Ny1 μπορεί να έχει ασυνήθιστο όνομα, αλλά φέρει τα γνώριμα στοιχεία της ποιότητας, της άνεσης και της πρακτικότητας που χαρακτηρίζουν όλα τα SUV της Honda.
H Honda μπήκε στον κόσμο της ηλεκτροκίνησης με το λιλιπούτειο και διαχρονικό εμφανισιακά “e”. Με εμφάνιση που παρέπεμπε στο παρελθόν και τεχνολογίες από το μέλλον, το μικρό μοντέλο αποτέλεσε το πρώτο βήμα του Ιάπωνα κατασκευαστή στο αμιγώς ηλεκτροκίνητο μονοπάτι. Μπορεί να μην έγινε τεράστια εμπορική επιτυχία, χάρη σε ένα συνονθύλευμα παραγόντων, όπως η τιμή και η μικρή αυτονομία, αλλά στις πρώτες προσπάθειες, αυτού του είδους οι προκλήσεις είναι αναμενόμενες. Όμως, το δυναμικό e:Ny1 αποτελεί την δεύτερη προσπάθεια των Ιαπώνων και είναι πιθανότατα ζωτικής σημασίας, καθώς είναι αυτό που εισάγει τη Honda στην κατηγορία των ηλεκτρικών SUV. Το e:Ny1 δεν χρειάζεται το… «διαφορετικό» όνομα για να τραβήξει το ενδιαφέρον του κοινού. Ανήκει στην πιο δημοφιλή κατηγορία της αγοράς και αυτό έχει σαν αποτέλεσμα να βρίσκεται αντιμέτωπο με ισχυρό ανταγωνισμό. Τι έχει να προσφέρει το ηλεκτρικό SUV που θα το κάνει να ξεχωρίσει; Κατάφερε η Honda να φτάσει στα στάνταρ της σημερινής αγοράς από πλευράς διαχείρισης της ηλεκτρικής ενέργειας και κόστους;
«Γνώριμο φαίνεται…»
Για όσους κοιτούν το e:Ny1 και τους θυμίζει κάτι, έχουν δίκιο. Θεωρητικά, αποτελεί το «ηλεκτρικό» αδερφάκι του υβριδικού HR-V. Λέμε θεωρητικά, διότι τα δύο μοντέλα μπορεί να μοιάζουν εμφανισιακά, αλλά δεν βασίζονται στην ίδια πλατφόρμα. Η ηλεκτρική εκδοχή πατά στην πλατφόρμα e:N Architecture F, που θα χρησιμοποιηθεί αργότερα και σε άλλες προσθιοκίνητες υλοποιήσεις. Από εκεί και πέρα, όσον αφορά το σχεδιαστικό κομμάτι, στο e:Ny1 συναντάμε όλες τις τυπικές διαφοροποιήσεις που θα περίμενε κανείς από την ηλεκτρική παραλλαγή ενός μοντέλου. Στο εμπρός μέρος του Coupe SUV, η κατακόρυφη εμπρός μάσκα έχει «σφραγιστεί», φιλοξενώντας πλέον την θύρα φόρτισης. Τα λεπτά φωτιστικά σώματα ενώνονται με μία έντονη σχισμή, η οποία χωρίζει τις επιφάνειες του καπό και του εμπρός προφυλακτήρα, ενώ η φιλοσοφία των λείων και απλουστευμένων επιφανειών που γνωρίσαμε στην πλαϊνή όψη του HR-V, με τις κρυμμένες πίσω χειρολαβές στην τρίτη κολώνα, δίνει το «παρών» και εδώ. Πίσω, έχουμε την κεκλιμένη οροφή, ενώ η εντυπωσιακή φωτεινή υπογραφή που εκτείνεται από άκρη σ’ άκρη, πλέον δεν χωρίζεται από το σήμα της μάρκας, μιας και το όνομα αυτής υπάρχει ολογράφως ακριβώς από κάτω.
Από πλευράς διαστάσεων και κατ’ επέκταση χώρων, το e:Ny1 είναι ελαφρώς μακρύτερο από το HR-V (4,39 m έναντι 4,34 m), ενώ έχει ακριβώς το ίδιο ύψος και πλάτος. Το πρώτο κέρδος που χαρίζουν αυτοί οι 5 πόντοι είναι στον χώρο αποσκευών με το ηλεκτρικό να προσφέρει 361 και 344 lt (ανάλογα την έκδοση εξοπλισμού), ενώ το HR-V δεν ξεπερνά τα 335 lt. Βέβαια, να αναφέρουμε πως συγκριτικά με τον ανταγωνισμό βρίσκεται στο κάτω άκρο της κατάταξης. Ευτυχώς αυτό δεν ισχύει και για την καμπίνα, με τους επιβάτες να απολαμβάνουν άπλετο χώρο ασχέτως σειράς. Παρά την compact φιλοσοφία της κατασκευής, όσοι καθίσουν πίσω έχουν στη διάθεση τους επαρκή χώρο για το κεφάλι και άφθονο για τα γόνατα, ακόμη κι αν το ανάστημα τους ξεπερνά τα 1.85 m.
Το πιο digital της γκάμας
Περνώντας στο εξοπλιστικό μέρος της καμπίνας, το e:Ny1, αν και δεν είναι το μεγαλύτερο ή το πολυτελέστερο μέλος της γκάμας της Honda, είναι σίγουρα αυτό με το ισχυρότερο digital στοιχείο. Κι αυτό γιατί ενώ τα υπόλοιπα μοντέλα υιοθετούν μία παρόμοια φιλοσοφία με έναν ψηφιακό πίνακα οργάνων και μία οθόνη για το infotainment 9 ιντσών, το ηλεκτρικό SUV συνοδεύει τον πίνακα των 10,25 ιντσών με μία εντυπωσιακή, κάθετα τοποθετημένη κεντρική οθόνη με διαγώνιο 15,1 ίντσες. Ουσιαστικά, χωρίζεται σε τρία τμήματα, με το κάτω μέρος να αφορά πάντα τις ρυθμίσεις του κλιματισμού, ενώ πληθώρα πληροφοριών για τις λειτουργίες του αυτοκινήτου και την ψυχαγωγία παρέχονται στα 2 άνω μέρη. Από πλευράς γραφικών δεν μπορούμε να πούμε πως θα αποστομώσει ακόμη και τις high-end επιλογές της αγοράς, αλλά σίγουρα αυτή η πιο ψηφιακή ιδεολογία με την σωστή εργονομία χαρίζει έναν θετικό πόντο στο ηλεκτρικό της Honda. Η εμφάνιση του πίνακα οργάνων είναι η γνωστή που έχουμε συνηθίσει στα περισσότερα πρόσφατα μοντέλα της μάρκας, προσφέροντας όλες τις απαραίτητες πληροφορίες σχετικά με την οδήγηση, τα συστήματα υποβοήθησης και την κατανάλωση.
Αφήνοντας τις οθόνες στην άκρη και περνώντας στο σύνολο της καμπίνας, η πρώτη αίσθηση που αφήνει το e:Ny1 είναι η κορυφαία ποιότητα κατασκευής. Με ποιοτικά υλικά στην πλειοψηφία των επιφανειών και κορυφαία συναρμογή, οι λέξεις τριγμός και τζόγος δεν υπάρχουν στο λεξιλόγιο του e:Ny1. Μοναδικό ίσως παράπονο, είναι η έλλειψη αποθηκευτικών χώρων για μικροαντικείμενα, κυρίως ανάμεσα στα εμπρός καθίσματα, με μόνο μία βάση για ασύρματη φόρτιση smartphone να είναι άμεσα προσβάσιμη.
Έχοντας κάνει το επόμενο βήμα
Περνώντας στις δεύτερες γενιές των αμιγώς ηλεκτροκίνητων μοντέλων που γνωρίσαμε πριν από λίγα χρόνια, είναι προφανές πως οι τεχνολογίες έχουν εξελιχθεί και μαζί τους η αποδοτικότητα των κινητήριων συνόλων. Αυτό καθιστά δύσκολο το έργο του e:Ny1, καθώς αναγκάζεται να ανταγωνιστεί ισχυρότερους και αποδοτικότερους ηλεκτροκινητήρες, μεγαλύτερες αυτονομίες και υψηλότερες ταχύτητες φόρτισης, από την πρώτη του κιόλας γενιά. Αν λοιπόν κρίναμε από τις επιδόσεις του μικρότερου e, τότε τα νέα δεν θα ήταν καλά για το πρώτο ηλεκτρικό SUV της Honda, αλλά όπως φαίνεται έχει σημειωθεί πρόοδος. Μπορεί να μην διεκδικεί την κορυφή από πλευράς ισχύος ή αυτονομίας, αλλά το νέο μοντέλο σίγουρα μπορεί να σταθεί αξιοπρεπώς κοντά στα νούμερα του μέσου όρου.
γλυκά
- Σχεδίαση
- Ποιότητα κατασκευής
- Συναρμογή
- Υλικά
- Χώροι
- Πρακτικότητα
- Εργονομία
ξινά
- Τιμή
- Ταχύτητα φόρτισης
Ζωή στο σύνολο χαρίζει ένας ηλεκτροκινητήρας 204 ίππων και 310 Nm ροπή, ο οποίος είναι τοποθετημένος στον εμπρός άξονα και τροφοδοτείται από μία μπαταρία χωρητικότητας 68,8 kWh (62 kWh ωφέλιμη). Χάρη στο σχετικά χαμηλό βάρος για ηλεκτρικό μοντέλο (1.730 kg), μπορεί να επιταχύνει έως τα πρώτα 100 km/h από στάση σε 7,6 sec, ενώ η τελική είναι ηλεκτρονικά περιορισμένη στα 160 km/h. Όπως είναι λογικό, όσοι βρεθούν στην αγορά ψάχνοντας για ένα ηλεκτρικό SUV οι πρώτες τιμές που λογικά τους ενδιαφέρουν είναι αυτές της κατανάλωσης και της αυτονομίας, με το Honda να αποδεικνύεται σχετικά οικονομικό. Ο κατασκευαστής κάνει λόγο για 18,2 kWh/100km σε κύκλο WLTP, αλλά εμείς με σύνεση κινηθήκαμε στις 14,6 kWh/100km, ενώ με πιο ολοκληρωμένη χρήση σε πληθώρα συνθηκών οι 16 kWh/100km είναι ένα απόλυτα εφικτό νούμερο. Αυτό μεταφράζεται και σε αυτονομία ανάλογη του ανταγωνισμού καθώς το ιαπωνικό SUV θα καταφέρει να βγάλει έως και περίπου 370 km πριν χρειαστεί να ξανασυνδεθεί στο ρεύμα. Και όλα αυτά χωρίς αντλία θερμότητας και με τις θερμοκρασίες να κινούνται σε χαμηλά επίπεδα τις ημέρες της δοκιμής. Όταν τώρα η ώρα της φόρτισης έρθει, το Honda μπορεί να υποστηρίξει ταχύτητα φόρτισης έως 78 kW μέγιστης ισχύος, με την οποία μπορεί να φορτίσει σε ένα σταθμό DC να ανακτήσει από το 10-80% σε περίπου 45 λεπτά, κερδίζοντας περίπου 100 km κάθε 11 λεπτά φόρτισης. Σε έναν φορτιστή AC 11 kW, η φόρτιση ολοκληρώνεται σε περίπου 6 ώρες.
Ένα SUV που βολεύεται στην πόλη
Αφού καθίσεις στη θέση του οδηγού καταλαβαίνεις πως το συγκεκριμένο ηλεκτρικό SUV δεν φοβάται την πόλη και τα στενά της. Με εξαιρετική ορατότητα προς όλες τις κατευθύνσεις, την ομαλότητα του ηλεκτροκινητήρα και την καλή απόσβεση της ανάρτησης, το e:Ny1 νιώθει άνετα στο αστικό περιβάλλον. Αθόρυβο και με ικανοποιητικά επίπεδα ηχομόνωσης, το μοναδικό ίσως που του λείπει να είναι μία πιο ισχυρή ανάκτηση όταν το πόδι σηκωθεί από το γκάζι. Αν και τα paddles πίσω από το τιμόνι επιτρέπουν την εναλλαγή μεταξύ των επιπέδων, ακόμη και στην πιο ισχυρή του εκδοχή, το σύστημα δεν θα ακινητοποιήσει ποτέ το όχημα, αναγκάζοντας τον οδηγό να χρησιμοποιεί πιο συχνά το πεντάλ του φρένου. Το θετικό είναι πως όταν αυτό πατηθεί, έχει σωστό καλιμπράρισμα που απέχει από την σπογγώδη αίσθηση που συναντάμε σε πολλά μοντέλα με σύστημα ανάκτησης, ενώ αντίστοιχα θετική είναι και η απόδοση του.
Δείτε ακόμη: Δοκιμή Honda ZR-V e:HEV 184 PS
Στον ανοιχτό δρόμο, το compact SUV είναι εξίσου ικανοποιητικό. Εδώ το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι η κατανάλωση που μπορεί να ξεπεράσει εύκολα τις 20-22 kWh/100km σε περίπτωση που ο ρυθμός είναι υψηλός και διατηρείται για μεγάλη διάρκεια. Θετική παρ’ όλα αυτά είναι η εντύπωση που αφήνει με το πάτημα του στο δρόμο, εμπνέοντας εμπιστοσύνη με τη στιβαρότητα του. Στον επαρχιακό, το ελαφρύ τιμόνι δεν σφύζει από πληροφόρηση, αλλά είναι όσο ακριβές χρειάζεται για τις ανάγκες του αυτοκινήτου. Η συμπεριφορά του πλαισίου είναι ουδέτερη, ενώ κοντά στο όριο φαίνεται να είναι ρυθμισμένο προς την υποστροφή για περισσότερη ασφάλεια. Οι κλίσεις είναι υπαρκτές αλλά όχι ανησυχητικές, με το χαμηλό κέντρο βάρους χάρη στην ενσωμάτωση της μπαταρίας στο πάτωμα του αμαξώματος να παίζει το ρόλο του, ενώ η γενικότερη φιλοσοφία του μοντέλου είναι εμφανές πως τείνει προς την άνεση και όχι τα δυναμικά χαρακτηριστικά.
συμπέρασμα
Όπως έχουμε δει να γίνεται και με άλλα μέλη της γκάμας της Honda τελευταία, το e:Ny1 αποτελεί μία πολύ καλή εισαγωγή της μάρκας στην κατηγορία των ηλεκτρικών SUV, αλλά το κόστος δεν θα λέγαμε πως κάνει εύκολο το έργο του στην ελληνική αγορά. Με τιμή εκκίνησης τις 53.900 €, το ιαπωνικό μοντέλο έχει πολύ δύσκολο ανταγωνισμό να αντιμετωπίσει, ενώ αντίστοιχες κατασκευές από πλευράς προδιαγραφών κοστίζουν σημαντικά λιγότερο. Από εκεί και πέρα, αφήνοντας το κόστος απόκτησης στην άκρη και κρίνοντας το e:Ny1 αποτελεί μία ολοκληρωμένη επιλογή από τη Honda, η οποία όμως έχει το περιθώριο για βελτίωση σε μερικούς τομείς σε κάποιο επικείμενο facelift.