Δοκιμή Mercedes-AMG C 43 4MATIC 421 PS: Εκρηκτική ύλη

Ενσωματώνοντας τεχνολογίες από την Formula 1 και έναν κινητήρα-ποίημα, η Mercedes-AMG C 43 των 421 ίππων είναι πολλά περισσότερα από μια απλή «γέφυρα» των απλών C-Class με την κορυφαία C 63.

  • -
  • -
Ισχύς422 PS
Ροπή500 Nm
Επιτάχυνση 0-100 km/h4,6 sec
Μέση κατανάλωση (WLTP)8,7 lt/100km
Εκπομπές CO2 (WLTP)196,0 gr/km
με μια ματιά

Οι 421 ίπποι, οι επιδόσεις σχεδόν supercar και ο τρόπος που στρίβει, είναι η μια όψη του νομίσματος για την Mercedes-AMG C 43. Η άλλη όψη είναι ενός οικογενειακού τετράθυρου sedan με τόνους τεχνολογίας, κύρος και πολυτέλεια, βολικό για κάθε χρήση. Η Dr Jekyll & Mr Hyde προσέγγιση που ανέκαθεν είχαν οι C 43, απλώς τελειοποιήθηκε.

Εδώ και αρκετά χρόνια η C-Class αποτελεί το «κυρίως σώμα» της γκάμας για την Mercedes-AMG. Οι C 63 με τους επικούς V8 και την απόλυτη προσέγγισή τους, ήταν φυσικά το σημείο ενδιαφέροντος, ωστόσο η C 43 ήταν πάντα η πιο λογική επιλογή για εκείνους που ζητούσαν περισσότερη αρμονία στην καθημερινότητα και όχι μόνο απόλυτες επιδόσεις. Η συνταγή διατηρήθηκε στη νέα C-Class W206, προσθέτοντας όμως πολύ περισσότερες τεχνολογίες σε όλους τους τομείς, μια πολύ όμορφη αισθητική από κάθε γωνία που θα την κοιτάξεις, εντυπωσιακές επιδόσεις και εξαιρετική οδική συμπεριφορά. Ποιο είναι το σημαντικότερο χαρακτηριστικό; Ότι αν ξεχάσεις τον διακόπτη με τα προγράμματα οδήγησης Sport και Sport+, από Mercedes-AMG γίνεται μια απλώς σβέλτη Mercedes-Benz...

Γονίδια από Formula 1

Κάτω από το μακρύ καπό της Mercedes-AMG C 43 βρίσκεται ο τετρακύλινδρος turbo κινητήρας των 2.0 λίτρων που γνωρίζουμε από την A 45 S, με κάποιες αλλαγές. Για παράδειγμα ονομάζεται M139l (το “l” σημαίνει longitudinal, δηλαδή τοποθετημένο στον διαμήκη άξονα και όχι εγκάρσια όπως στην A 45 S) και σε αντίθεση με το σπορ hatchback, στην περίπτωση της C 43 είναι ήπια υβριδικός (mild hybrid) στα 48V. Ουσιαστικά προέρχεται αυτούσιος από την SL 43, άρα διαθέτει και κάτι ακόμη, πολύ ξεχωριστό: το ηλεκτρικό turbo. Είναι ο πρώτος κινητήρας μαζικής παραγωγής με την εν λόγω τεχνολογία, η οποία έχει ρίζες στην επιτυχημένη πορεία της Mercedes στη Formula 1. Εξωτερικά στα φτερά του αυτοκινήτου το σηματάκι “Turbo Electrified δίνει το απαραίτητο… hint.

Δείτε ακόμη: Αυτή είναι η τελευταία ατμοσφαιρική Mercedes-AMG! 

Ο μικρός ηλεκτροκινητήρας (διαμέτρου περίπου 4 cm) του ήπια υβριδικού συστήματος συνδέεται στον άξονα μεταξύ των δύο φτερωτών του turbo και τον κινεί από τις πολύ χαμηλές στροφές, εκεί που τα καυσαέρια δεν είναι ακόμη αρκετά για να λειτουργήσει η τουρμπίνα με τον παραδοσιακό τρόπο. Ο ηλεκτροκινητήρας μπορεί να γυρίσει την φτερωτή έως τις 175.000 στροφές ανά λεπτό, προσφέροντας πολύ υψηλή ροή αέρα προς την εισαγωγή, εξαλείφοντας το turbo lag. Ουσιαστικά αυτή η λειτουργία προσφέρει και όλα τα χαρακτηριστικά του anti-lag που θα συναντήσουμε σε ένα καθαρόαιμο αγωνιστικό αυτοκίνητο, χωρίς όμως τις πολύ υψηλές φθορές που προκαλούνται στην τουρμπίνα.

Και εκτός από την άμεση δύναμη -σχεδόν από το ρελαντί- αυτό που εκτιμήσαμε εμείς περισσότερο ήταν η αμεσότητα του δεξιού πεντάλ μετά από φρενάρισμα πριν τη στροφή ή στιγμιαίου «άσε». Αν για οποιοδήποτε λόγο αφήσεις το γκάζι και μετά επιστρέψεις σε αυτό πατώντας το τέρμα, η απόκριση είναι σοκαριστική. Προσφέρει όλη του τη δύναμη ακαριαία, σαν ατμοσφαιρικός με πολλά κυβικά. O λόγος είναι ότι κατά τη διάρκεια του «άσε», ο ηλεκτροκινητήρας κράτησε το turbo σε φάση full boost ώστε να είναι διαθέσιμη όλη η ισχύς, κατευθείαν. Να αναφέρουμε πως όλο το σύνολο (turbo, ηλεκτροκινητήρας, ηλεκτρονικό κύκλωμα) συνδέεται με το κύκλωμα ψύξης του κινητήρα ώστε να διατηρούνται πάντα στη σωστή θερμοκρασία λειτουργίας.

H αντοχή στην πίεση και τον χρόνο, άλλωστε, ήταν βασικό μέλημα της Mercedes-AMG. Απόδειξη το closed-deck μπλοκ για να μπορεί το μοτέρ να διαχειρίζεται αποτελεσματικά πιέσεις έως 160 bar στον θάλαμο καύσης, με μικρές μόνο οπές για να περνάει το λάδι και το ψυκτικό υγρό του κινητήρα. Το καύσιμο φτάνει στους θαλάμους τόσο με άμεσο ψεκασμό στους κυλίνδρους, όσο και με έμμεσο ψεκασμό στην εισαγωγή, για να επιτευχθεί η ιδανική αναλογία βενζίνης σε κάθε περίσταση. Φυσικά ενσωματώνει και τις τεχνολογίες που γνωρίζουμε από άλλους κινητήρες της Mercedes όπως την επίστρωση NANOSLIDE στους κυλίνδρους, ένα πολύ λεπτό φιλμ με ιδιότητα να συγκρατεί καλύτερα το λάδι στην επιφάνειά του και έτσι, προσφέρεται καλύτερη λίπανση μεταξύ των πιστονιών, των ελατηρίων των πιστονιών και τα τοιχώματα των κυλίνδρων. Επίσης, στο ίδιο το έμβολο, η τεχνολογία CONICSHAPE δίνει ένα κωνικό σχήμα (trumpet honing το λέει η Mercedes) και μεγαλώνει η διάμετρος στο κατώτερο τμήμα του, περιορίζοντας τις τριβές, άρα και τις θερμοκρασίες.

Δείτε ακόμη: Δοκιμάζουμε τη νέα Mercedes-AMG GLA 35 4MATIC

Προσοχή, δαγκώνει!

Αν καταφέρατε να διαβάσετε όλα τα παραπάνω και αναρωτιέστε κατά πόσο όλα αυτά περνάνε στην πράξη, αρκεί να σας πούμε ότι το μοτέρ πραγματικά… σκοτώνει. Δεν είναι εκρηκτικό όπως περιμένεις από ένα δυνατό τουρμπάτο σύνολο αλλά γραμμικό και γίνεται «έξαλλο» στις ψηλότερες στροφές, γεμίζοντας με μανία τις 9 σχέσεις του κιβωτίου AMG SPEEDSHIFT MCT 9G. Αποδίδει 421 ίππους με 500 Nm (θα βάζαμε το χέρι μας στη φωτιά ότι στην πράξη, είναι περισσότερα) και εκτοξεύει το βαρύ sedan των 1,85 τόνων στα 100 km/h σε μόλις 4,3 sec. Η τελική ταχύτητα είναι περιορισμένη ηλεκτρονικά στα 250 km/h. Όλα τέλεια, λοιπόν; Σχεδόν, είναι η απάντηση. Γιατί η συνταγή χαλάει λίγο στο κιβώτιο, το οποίο σε πολλές περιπτώσεις δεν δείχνει πρόθυμο να ακολουθήσει τις εκπληκτικές ικανότητες του πλαισίου και του κινητήρα. Η ταχύτητα των αλλαγών είναι καλή όμως μερικές φορές θα αρνηθεί το κατέβασμα. Ακόμη και στο πρόγραμμα Sport+ δεν αποκτά την «οξύτητα» στις αντιδράσεις του που περιμένεις από μια κατασκευή του είδους. Ωστόσο οφείλουμε να αναγνωρίσουμε ότι στο “full attack mode”, αν το αφήσεις στην αυτόματη λειτουργία και δεν εμπλακείς με τα paddles, τα καταφέρνει αρκετά καλά και σπάνια αστοχεί.

Για την ιστορία να πούμε ότι η μέση κατανάλωση στη διάρκεια της δοκιμής κυμάνθηκε στα 13 lt ανά 100 km. Σε φάσεις «ξεφαντώματος» ξεπερνάει με χαρακτηριστική άνεση τα 20 lt ανά 100 km, όμως το εντυπωσιακό ήταν ότι σε χαλαρό ταξίδι στα 120 km/h και full A/C, περιορίστηκε στα 7 lt ανά 100 km (Comfort Mode). Και για να κλείσουμε το κομμάτι του κινητήρα, θα σταθούμε λίγο στον ήχο. Προφανώς και δεν έχει κάποιος την απαίτηση ο τετρακύλινδρος να αγγίξει το εξακύλινδρο παρελθόν του μοντέλου, όμως θα θέλαμε λίγο ήχο παραπάνω. Τόσο σε ένταση, όσο και σε σκασίματα. Τα στιγμιαία «ρεψίματα» στο ανέβασμα προσθέτουν το απαραίτητο… αλατοπίπερο, όπως και η βραχνάδα της κρύας εκκίνησης, μέχρι το μοτέρ να σταθεροποιήσει τις στροφές του στο ρελαντί. Ωστόσο το σύνολο τελικά δεν στέκεται αντάξιο του ονόματος AMG, το οποίο έχει γράψει τη δική του ιστορία στο κομμάτι του ήχου με τους μελωδικούς κινητήρες που κατά παράδοση δημιουργεί.

Target locked

Αφού βολευτείς στη θέση οδήγησης, με το πολύ καλό κάθισμα που συγκρατεί σωστά το σώμα και τη σωστή γεωμετρία με το τιμόνι, μπαίνεις σε θέση… μάχης. Αν εμβαθύνουμε στις λεπτομέρειες, ίσως να θέλαμε ένα κλικ χαμηλότερα τη θέση του καθίσματος για να αγγίξει το ιδανικό. Όταν τα φτιάξεις όλα, περιμένεις να ζεσταθούν τα υγρά όσο χρειάζεται και τότε, αρχίζει η διασκέδαση! Με επιλεγμένο το Sport+ το μοτέρ έχει όλη τη ζωντάνια που ζητάς και παρέχει δυνατή επιτάχυνση μέχρι τον κόφτη. Στις στροφές, η Mercedes-AMG C 43 4MATIC μπορεί να κουβαλήσει τρομακτική ταχύτητα, με το grip να μοιάζει επί της ουσίας ανεξάντλητο. Η τετρακίνηση είναι εντόνως rear-biased, με κατανομή της ροπής 31:69 ανάμεσα στους δύο άξονες. Προτεραιότητα όμως δόθηκε στην αποτελεσματικότητα, παρά στο παιχνίδι. Φυσικά περισσότερη ροπή πίσω δίνει πισωκίνητα χαρακτηριστικά με την ουρά να ανοίγει ελαφρώς την τροχιά της όταν βγαίνεις από στροφές με τέρμα γκάζι, όμως η γωνία δεν θα είναι μεγάλη. Ίσα-ίσα λίγο ανάποδο, για να σε βοηθήσει στην έξοδο. Αρκεί για να ζωγραφιστεί το χαμόγελο της υπερστροφής, αλλά το σύστημα 4MATIC θα στείλει τελικά περισσότερη ροπή εμπρός για να ισιώσει η C 43 και να καταπιεί τον δρόμο που βρίσκεται μπροστά της.

Και όσο εντυπωσιακά επιταχύνει, άλλο τόσο εντυπωσιακός είναι ο τρόπος που φρενάρει. Με τετραπίστονες δαγκάνες μπροστά, αεριζόμενους και τρυπητούς δίσκους 370 mm, αλλά και μονοπίστονες δαγκάνες πίσω με αεριζόμενους και τρυπητούς δίσκους 320 mm. Το πετάλι θέλει δύναμη αλλά πληροφορεί το πόδι με πολύ αναλυτικό τρόπο σχετικά με την πίεση που ασκεί στα φρένα, επιτρέποντάς σου να εμπιστευτείς το σύστημα και να καθυστερήσεις λίγο παραπάνω το σημείο που θα τα βουτήξεις, με επιπλέον σιγουριά από τα Michelin Pilot Sport 4S (245/35 εμπρός και 265/30 πίσω σε ζάντες 20 ιντσών). Με τις αντίξοες, υψηλές θερμοκρασίες της περιόδου που έγινε η δοκιμή, στο τέλος μιας πολύ γρήγορης βόλτας μπορεί να μύριζαν, ακόμη και να… λαμπύριζαν λίγο οι δισκόπλακες, όμως δεν παρατηρούσες ανησυχητική πτώση της απόδοσης, ούτε σε φάσεις υπερβολής. Σε αυτό το άρτιο σύνολο, θα αλλάζαμε μόνο το βάρος του τιμονιού που μας φάνηκε σχετικά ελαφρύ ακόμη και στη «βαρύτερη» δυνατή επιλογή.

Είναι άμεσο και ακριβές, με ικανοποιητική πληροφόρηση, αλλά του λείπει λίγο βάρος. Σε υψηλότερες ταχύτητες βαραίνει από μόνο του και στις χαμηλότερες, ελαφραίνει για να διευκολύνει τις μανούβρες. Η κρεμαγιέρα είναι κοντή και το τιμόνι τερματίζει σε λιγότερο από μια πλήρη στροφή του σε κάθε πλευρά. Η ευελιξία όμως δεν πτοείται ιδιαίτερα χάρη στην standard τετραδιεύθυνση που έχει η συγκεκριμένη έκδοση, με τους πίσω τροχούς να στρίβουν έως 2,5 μοίρες αντίθετα από τους εμπρός (έως τα 100 km/h) ή έως 0,7 μοίρες στην ίδια κατεύθυνση με τους εμπρός (πάνω από τα 100 km/h) με όφελος στην ευελιξία και τη σταθερότητα, αντίστοιχα. Το πόσο θα εμπλέκεται στην οδήγηση η τετραδιεύθυνση μπορεί να ρυθμιστεί μέσα από το μενού του AMG Dynamics, επιτρέποντας σε κάθε οδηγό να το φέρει στα μέτρα του. Επιστρέφοντας στην οδική συμπεριφορά, το μπροστινό τμήμα είναι αξιοσημείωτα ακριβές και βοηθάει τον οδηγό να ορίσει ακριβώς την τοποθέτηση της μούρης πριν και κατά τη διάρκεια της στροφής.

Δείτε ακόμη: Δοκιμάζουμε τη νέα Mercedes-AMG A 35 4MATIC

Ανάλαφρο στην αλλαγή κατεύθυνσης και «βράχος» όσο πιέζεις, η υποστροφή δεν θα εκδηλωθεί ποτέ υπό φυσιολογικές συνθήκες. Θα πρέπει να γίνει σοβαρό λάθος ή ο δρόμος να είναι εντελώς λείος. Το ESP από τη μεριά του διαθέτει τρεις ρυθμίσεις, τις On, Sport και Off. Στο “On” είναι υπερβολικά παρεμβατικό, στο “Off” είναι… όντως Off και το “Sport” είναι η ιδανική θέση καθώς αφήνει πολύ μεγάλη ελευθερία στον οδηγό και παρεμβαίνει μόνο σε καταστάσεις που έχει… χαθεί λίγο η μπάλα. Και για να κλείσουμε και αυτό το κομμάτι σιγά-σιγά, η ανάρτηση (διπλά ψαλίδια εμπρός-πίσω) με τη μεταβαλλόμενη σκληρότητα, εκμηδενίζει τις κλίσεις στο Sport+ και γίνεται αρκετά άνετη (για τον χαρακτήρα του μοντέλου) στο Comfort.

γλυκά
  • Επιδόσεις
  • Οδική συμπεριφορά
  • Διττός χαρακτήρας
  • Φρένα
  • Ανάρτηση
  • Τεχνολογία
  • Απόδοση κινητήρα
  • Εμφάνιση
  • Πρακτικότητα εσωτερικού
  • Σύστημα πολυμέσων
ξινά
  • Αμεσότητα κιβωτίου
  • Ήπιος ήχος κινητήρα
  • Άνοιγμα πορτμπαγκάζ
  • Εργονομία χειριστηρίων αφής

Σε συνθήκες πίεσης πάντως εμείς διαλέγαμε το πρόγραμμα οδήγησης Sport+ αλλά με την ανάρτηση στο Sport ή το Comfort (ανάλογα τον δρόμο), καθώς στο «τέρμα σφικτό» γινόταν πιο ξερή στην παραδοσιακά κακή ελληνική άσφαλτο και το σύνολο αποκτούσε νευρικές αντιδράσεις διαβάζοντας έντονα τις κακοτεχνίες. Το “Sport” για την απόσβεση τηρεί μια πολύ καλή ισορροπία, ενώ σε μερικές διαδρομές μπορεί να επιλέγαμε και το “Comfort” αν υπήρχαν σπασίματα στην άσφαλτο, γιαμπ κλπ. Ξεχάσαμε κάτι; Α, ναι! Στον αυτοκινητόδρομο με όλες τις ρυθμίσεις στο Comfort ταξιδεύει πολύ άνετα. Έχει την λίγο τραχιά κύλιση των σπορ κατασκευών αλλά ο συνειδητός αγοραστής ενός τέτοιου μοντέλου, μάλλον γοητεύεται με αυτήν παρά απογοητεύεται. Ο θόρυβος παραμένει χαμηλά και φυσικά, μπορεί να ταξιδεύει ακούραστα σε πάρα πολύ υψηλές ταχύτητες, με τους επιβάτες να νομίζουν ότι κινούνται με… 100 km/h.

Οικογενειακό sedan;

Εκτός από αυτοκίνητο επιδόσεων, η Mercedes-AMG C 43 4MATIC αναλαμβάνει να εκπληρώσει και τους ρόλους οικογενειακού. Το μήκος στα 4.791 mm σημαίνει ότι είναι ένα μεγάλο αυτοκίνητο, το οποίο όμως οπτικά έχει δεχθεί πολλές παρεμβάσεις από το… παράρτημα στο Affalterbach. Η μάσκα GT Panamericana αλλάζει εντελώς την εμφάνιση στο εμπρός μέρος και το κάνει πολύ πιο επιθετικό, σε συνδυασμό με τους πανέμορφους LED προβολείς τεχνολογίας Multibeam Matrix (έχουν και εκπληκτική απόδοση, επίσης). Ο προφυλακτήρας έχει μεγαλύτερα ανοίγματα και το καπό, με τα μυώδη power domes δένουν πολύ όμορφα. Στο πίσω μέρος ξεχωρίζει ο καθόλου διακριτικός διαχύτης με την τετραπλή απόληξη της εξαγωγής και βέβαια, τα σηματάκια AMG, C 43 και “Turbo Electrified” σε διάφορα σημεία, ενημερώνουν τους εξωτερικούς παρατηρητές περί τίνος πρόκειται.

Στο εσωτερικό λίγα πράγματα αλλάζουν συγκριτικά με μια C-Class W206. Διατηρεί τις ίδιες, εντυπωσιακές οθόνες με ψηφιακό πίνακα οργάνων 12,3 ιντσών, πλήρως παραμετροποιήσιμο σε πληροφορία και εμφάνιση, μαζί με μια οθόνη αφής 11,9 ιντσών που φιλοξενεί το infotainment. Το MBUX διαθέτει πάρα πολλές λειτουργίες, με κατανοητό μενού που χρειάζεται σχετικά λίγο χρόνο προσαρμογής. Η οθόνη είναι γρήγορη, υποστηρίζει ασύρματη λειτουργία του Apple CarPlay και το ηχοσύστημα της Burmester έχει εκπληκτικό, βαθύ και μπάσο ήχο με εντυπωσιακή πιστότητα αναπαραγωγής. Η εργονομία είναι τυπική Mercedes με τους υαλοκαθαριστήρες ενσωματωμένους στον διακόπτη των φλας και την κεντρική κονσόλα χωρίς επιλογέα, αλλά μια μεγάλη θήκη αποθήκευσης, ποτηροθήκες και ευρύχωρο υποβραχιόνιο.

Το τιμόνι διαθέτει τα δύο χειριστήρια AMG, ένα για τα προγράμματα οδήγησης και ακόμη ένα, στο οποίο μπορείς να αλλάξεις ανά πάσα στιγμή το σύστημα που θες να ελέγξεις. Η εργονομία τους είναι άριστη, σε πλήρη αντίθεση με την εργονομία των χειριστηρίων αφής που βρίσκονται ψηλότερα στο τιμόνι. Στο πίσω μέρος βολεύονται εύκολα δύο επιβάτες, ο τρίτος όμως θα τα βρει σκούρα λόγω του μεγάλου κεντρικού τούνελ. Ο χώρος αποσκευών των 455 λίτρων δεν είναι και πολύ μεγάλος με τα δεδομένα ενός sedan 4,8 μέτρων, ενώ το περιορισμένο άνοιγμα του καπό θα περιορίσει τη φόρτωση ογκωδών αντικειμένων. Αν κάποιος δοκιμάσει να φορτώσει κάτι τέτοιο σε μια C 43.

συμπέρασμα

Η Mercedes-AMG C 43 4MATIC είναι ένα σπορ sedan που μπορεί πράγματι να τα κάνει όλα. Είναι εντυπωσιακά αποτελεσματική ως σπορ κατασκευή και αρκούντως ευχάριστη στην οδήγηση, γεμίζοντας τις αισθήσεις του οδηγού. Ακόμη και αν δεν μιλάμε για την κορυφαία C 63. Από την άλλη σαν οικογενειακό, έχει τα καλά στοιχεία της C-Class, με επαρκή χώρο για τέσσερα άτομα συν τις αποσκευές τους. Το ταλέντο της να αλλάζει τον χαρακτήρα, βάσει του προγράμματος οδήγησης, είναι στοιχείο που γοητεύει τον χρήστη αφού μπορεί να ζήσει στο έπακρο με το αυτοκίνητο και να το ευχαριστηθεί απόλυτα. Αρκεί να έχει να δώσει τις 84.700 € που απαιτούνται για την απόκτησή του, με δυνατότητα να φτάσει πολύ άνετα στα 100 χιλιάρικα με μια γρήγορη «βόλτα» στη λίστα του προαιρετικού εξοπλισμού.

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΣΠΥΡΟΣ ΚΑΝΑΤΑΣ

AYTO TO ΔΙΑΒΑΣΕΣ

ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ. ΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...