Δοκιμή Porsche Taycan 4S: Με σφραγίδα γνησιότητας

Η Porsche αποδεικνύει στην πράξη, ότι οι «αρχές» και η φιλοσοφία της είναι αδύνατο να μεταλλαχθούν ακόμα κι αν στο «αίμα» ορισμένων πλέον μοντέλων της κυλά... ρεύμα. Όπως στην περίπτωση της νέας Taycan 4S.

  • -
  • -
Ισχύς544 PS
Ροπή695 Nm
Επιτάχυνση 0-100 km/h3,7 sec
Κατανάλωση ενέργειας17,60 kWh/100 km
Euro NCAP
με μια ματιά

Η νέα Porsche Taycan διατίθεται σε έξι εκδόσεις ισχύος από 408 έως 1.034 ίππους. Η «4S» είναι τετρακίνητη, με δυο επιλογές ως προς τη μπαταρία της και ιπποδύναμη από 544 έως 598 ίππους.  

Θα ξεκινήσω, παραθέτοντας ορισμένα -πιστεύω- ενδιαφέροντα στοιχεία. Πάρτε λοιπόν χαρτί και μολύβι και σημειώστε: Η Taycan είναι το πρώτο αμιγώς ηλεκτρικό μοντέλο της Porsche. Βασίστηκε στο πρωτότυπο «Mission E» του 2015 και κύλησε -με ελάχιστες αλλαγές- στην παραγωγή, τέλη του 2019.

Σε αυτήν την γεμάτη 4ετία, η Porsche είδε τις πωλήσεις του πρώτου ηλεκτρικού της μοντέλου να σπάνε το φράγμα των 150.000 ταξινομήσεων, νούμερο που ενδεχομένως και οι ίδιοι οι άνθρωποι της γερμανικής φίρμας να μην περίμεναν…

Η επιτυχία βέβαια κάθε άλλο παρά «χαλάρωσε τα λουριά» στους ιθύνοντες της Porsche, οι οποίοι ήθελαν το κάτι παραπάνω για την Taycan. Έτσι, παρουσίασαν πριν από λίγο καιρό την ριζικά ανανεωμένη γενιά του μοντέλου, η οποία μπορεί σε αισθητικό επίπεδο να μη φέρει «τρανταχτές» αλλαγές είναι όμως η ταχύτερη Porsche παραγωγής και η πιο ισχυρή που κατασκευάστηκε ever!

H νέα Taycan εξελίχθηκε εξονυχιστικά. Γιατί ως γνωστών, το δύσκολο δεν είναι να ανέβεις στην κορυφή, αλλά να διατηρηθείς σε αυτήν… Το ηλεκτρικό sportscar λοιπόν των Γερμανών, διένυσε μεταξύ άλλων, περισσότερα από 3,6 εκατ. χιλιόμετρα σε όλο τον κόσμο και κάτω από όλες τις κλιματολογικές συνθήκες, αλλά το σημαντικότερο ίσως είναι, ότι η νέα Taycan αύξησε την ούτως ή άλλως «σοβαρή» αυτονομία της, ενώ πέτυχε να επαναφορτίζεται και πιο γρήγορα πλέον με το ηλεκτρικό κύκλωμα των 800V του αυτοκινήτου να δέχεται 320 kW (+50 kW περισσότερο) και λίαν συντόμως, όπως έχουν δηλώσει οι άνθρωποι της Porsche, να αυξάνεται στα 400 kW.

Με εμφανείς επιρροές από την 911

Στη σιλουέτα και της ανανεωμένης Taycan (ειδικά από τη μέση και πίσω) θα αναγνωρίσει κανείς με την πρώτη κιόλας ματιά, στοιχεία από την εμβληματική 911. Αλλά και από το μέλλον... Το αποτέλεσμα φωνάζει από μακριά «Porsche», με το επιβλητικό αμάξωμα να έχει τις τέλειες αναλογίες κρύβοντας συγχρόνως με μαεστρία το μέγεθός του. Διότι στη γλώσσα των αριθμών το αμάξωμα της Taycan φτάνει σε μήκος τα 4,96 m, έχει μεταξόνιο 2,90 m, το πλάτος του είναι στα 1,97 m, ενώ το ύψος είναι μόλις 1,38 m.

Η ανανεωμένη version περιλαμβάνει ανεπαίσθητες αλλαγές στην αισθητική της που εντοπίζονται στη σχεδίαση του μπροστινού προφυλακτήρα, στους νέους προβολείς (φωτίζουν έως και 600 m μακριά και διαθέτουν 32.000 pixel), στα πιο «φουσκωμένα» φτερά, και στα πίσω φώτα, όπου η λεπτή πλέον μπάρα που διατρέχει απ’ άκρη σ’ άκρη το αμάξωμα φιλοξενεί ολογράφως το όνομα της Porsche. Φωτιζόμενο βεβαίως… Είπαμε όμως, οι πιο σημαντικές αλλαγές βρίσκονται κάτω από τη λαμαρίνα του αυτοκινήτου.

Κρατήστε επίσης ότι το αυτοκίνητο πατά πάνω σε τροχούς 225/55 R19 εμπρός και 275/45 R19 πίσω, με τον αεροδυναμικό συντελεστή οπισθέλκουσας να ανέρχεται σε Cd 0,22. Για οποιοδήποτε μοντέλο αυτή η τιμή θα ήταν μια σημαντική λεπτομέρεια. Αλλά σε ένα σπορ ηλεκτρικό όπως η Taycan αποκτά μέγιστη σημασία γιατί ευνοεί στον υπερθετικό βαθμό και τον τομέα της αυτονομίας.

Ποιότητα, χώροι, τεχνολογία…

Η πρόσβαση στην καμπίνα της Taycan ενδεχομένως και να «ζορίσει» ελαφρώς ψηλούς ή εύσωμους επιβάτες. Από την άποψη ότι το αμάξωμα στέκεται ελάχιστους πόντους ψηλότερα από το έδαφος όπως πρέπει και οφείλει να είναι μια σπορ κατασκευή, με αυτή τη συνθήκη βέβαια να επιφέρει και ορισμένους… περιορισμούς.

Μόλις μπείτε, όμως, υπάρχει άφθονος χώρος στο εμπρός μέρος για δυο ενήλικες ανεξαρτήτου ύψους και… πλάτους, ενώ τέλεια είναι η θέση οδήγησης. Κάθεσαι χαμηλά, το τιμόνι στέκεται κατακόρυφα μπροστά σου, τα καθίσματα στηρίζουν σωστά το σώμα σου και επιπλέον δεν κουράζουν ούτε έπειτα από πολύωρες μετακινήσεις. Με πιο απλά λόγια, είσαι έτοιμος και προσηλωμένος στο ζητούμενο. Στην απόλαυση της οδήγησης.

Για τόσο μεγάλο αυτοκίνητο βέβαια, με φλατ δάπεδο, μεταξόνιο σχεδόν 3 m και χωρίς φυσικά τα πολύπλοκα μηχανικά μέρη ενός θερμικού μοντέλου που εκ των πραγμάτων θα «μείωναν» τους διαθέσιμους χώρους για τους επιβάτες, οι πίσω θέσεις δεν κερδίζουν και δάφνες… ευρυχωρίας.

Για να μην παρεξηγηθώ, δυο ενήλικες έως και 1,85 m, θα μεταφερθούν με χαρακτηριστική ευκολία και μόνο πιο υψηλόσωμα άτομα θα αισθανθούν κάπως… «άβολα» σε ότι αφορά τον αέρα για τα γόνατά τους. Ο δε αποθηκευτικός όγκος, ανέρχεται στα 407 lt, με το μικρό εμπρός πορτπαγκάζ, να συμβάλλει με επιπλέον 84 λίτρα αποσκευών.

Όπου κι εάν αγγίξεις τώρα στην καμπίνα, σε οποιαδήποτε επιφάνεια της, ακουμπάς ποιοτικά υλικά, προσεγμένα ως προς την παραμικρή λεπτομέρεια στο φινίρισμα και τη συναρμογή τους. Οι τέσσερις οθόνες που καλύπτουν το ταμπλό μοιάζουν σα να «αγκαλιάζουν» τον οδηγό και τον συνοδηγό, «βομβαρδίζοντας» τους με κάθε είδους πληροφορία!

Υπάρχει λοιπόν ένας κυρτός ψηφιακός πίνακας οργάνων 16,8’’ ο οποίος πέραν των «άπειρων» ενημερώσεων και πληροφοριών που προσφέρει, αλλάζει με το πάτημα ενός κουμπιού και τη διαμόρφωση του. Στο κέντρο του ταμπλό βρίσκεται η ψηφιακή οθόνη των  10,9’’ με πρόσβαση στο μενού του αυτοκινήτου, μια ακόμα, 8,4’’ οθόνη συναντά κανείς στη βάση της κονσόλας μέσω της οποίας ρυθμίζεται ο κλιματισμός και ελέγχονται μεταξύ άλλων η κατάσταση στην οποία βρίσκεται η μπαταρία, ενώ προαιρετικά, μπορεί να τοποθετήσει ο κάτοχος της Taycan άλλη μία ψηφιακή οθόνη 10,9’’ μπροστά από τον συνοδηγό, όπου αξίζει να τονίσουμε πως σε αυτήν την περίπτωση η εν λόγω οθόνη δε είναι ορατή από τη μεριά του οδηγού!  

Όπως αντιλαμβάνεστε, το περιβάλλον είναι πλήρως ψηφιακό, δεν υπάρχει σχεδόν κανένας φυσικός διακόπτης, τα πάντα ρυθμίζονται από τις οθόνες, επομένως μην αγχωθείτε εάν αισθανθείτε αρχικά κάπως «αμήχανα» με το χειρισμό των επιμέρους λειτουργιών.

Θα προσαρμοστείτε πολύ πιο γρήγορα απ’ όσο φαντάζεστε. Πάντως, το μπουτόν εκκίνησης είναι τοποθετημένο εκεί που πρέπει, όπως άλλωστε συμβαίνει σε κάθε Porsche που τιμά την καταγωγή της. Αριστερά από το τιμόνι.

H Porsche εξόπλισε φυσικά τη νέα Taycan με όλα τα συστήματα άνεσης, ασφάλειας, συνδεσιμότητας (Apple Car Play, Android Auto) και ψυχαγωγίας, ενώ πρόσθεσε επιπλέον και μια νέα λειτουργία In-Car Video, όπου επιτρέπει τη ροή εικόνας στην κεντρική οθόνη και στην οθόνη του συνοδηγού.

Εξυπακούεται βέβαια, ότι οι υποψήφιοι αγοραστές του μοντέλου εάν έχουν όρεξη και τα απαραίτητα χρήματα προφανώς, μπορούν να εξατομικεύσουν τον διάκοσμο σύμφωνα με τα δικά τους θέλω και τις δικές τους ανάγκες μέσα από μια «ατελείωτη» πραγματικά παλέτα επιλογών που προσφέρει η Porsche.  

Το αίμα νερό δε γίνεται

H Porsche, δεν άλλαξε τη λογική και τη φιλοσοφία της ούτε στον τρόπο που βαφτίζει τις εκδόσεις της ηλεκτρικής Taycan. Για την ακρίβεια είναι η ίδια μέθοδος με των υπολοίπων μοντέλων της γκάμας.

Στη βάση τοποθετείται η «απλή» Taycan (με κίνηση στους πίσω τροχούς), ενώ στην κορυφή πλέον συναντά κανείς την απόλυτη, για την ακρίβεια την ισχυρότερη Porsche που έχει κατασκευαστεί ποτέ, την Turbo GT με τους 1.034 ίππους.

Σημειώστε επίσης, ότι πέραν της απλής Taycan με τη μετάδοση της κίνησης στον πίσω άξονα, όλες οι υπόλοιπες εκδόσεις του ηλεκτρικού μοντέλου της Porsche, είναι τετρακίνητες. Όπως και η «δική» μας η οποία έφερε το γνωστό αρκτικόλεξο «4S».

Η απόδοση της 4S εξαρτάται επίσης, από την μπαταρία που θα επιλέξει ο υποψήφιος αγοραστής. Και εξηγώ ευθύς αμέσως τι εννοώ. Με την μπαταρία των 89 kWh (Performance Battery) η ισχύς ανέρχεται στη μέγιστη τιμή της στους 544 ίππους με 695 Nm ροπής, ενώ με τη μπαταρία ενεργειακής χωρητικότητας 105 kWh (Performance Battery Plus), η ισχύς αυξάνεται στους 598 ίππους με τη ροπή να φθάνει τα 710 Nm.

H «4S» ανεξάρτητα από το πακέτο μπαταριών που θα επιλέξει κανείς, έχει δύο σύγχρονους κινητήρες μόνιμου μαγνήτη που υιοθετούν στοιχεία από την αγωνιστική τεχνογνωσία της εταιρείας.

Ο ένας κινεί τους εμπρός και ο άλλος τους πίσω, με τον δεύτερο να είναι πιο μικρός κι ελαφρύς σε σχέση με το παρελθόν, αλλά και πιο δυνατός, διατηρώντας επίσης το κιβώτιο δύο σχέσεων μετάδοσης ως σημείο-κλειδί στον τρόπο που η ισχύς περνά στον δρόμο.

Οι μηχανικοί της Porsche φρόντισαν όμως να προσθέσουν κι ένα νέο inverter με βελτιστοποιημένο λογισμικό, ένα νέο σύστημα διαχείρισης της θερμότητας καθώς και μια νέας γενιάς αντλία θερμότητας.

Η νέα Taycan όμως κρύβει στα ενδότερα της και την κορυφαία από τεχνολογικής άποψης ενεργή ανάρτηση Active Ride (και αερανάρτηση). Oι μηχανικοί της φίρμας εργάζονταν έξι χρόνια, ώστε να εξελίξουν το εν λόγω σύστημα (παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στη νέα υβριδική Panamera), ώστε να προσαρμόζεται σε κάθε οδόστρωμα, ανεξαρτήτως της ποιότητάς και του ανάγλυφού του.

Το κυριότερο χαρακτηριστικό του Porsche Active Ride είναι η διατήρηση του αμαξώματος σε οριζόντια θέση σε κάθε συνθήκη. Στις στροφές και ειδικά στην επιλογή «Sport Plus», συμπεριφέρεται σαν… «καρτ», αφού το αμάξωμα δε γέρνει σχεδόν καθόλου ή γέρνει ελαφρώς προς το εσωτερικό της στροφής, εκμηδενίζοντας έτσι τις κλίσεις, με αποτέλεσμα κορυφαία πρόσφυση.

Η νέα Active Ride ανάρτηση της Porsche χρησιμοποιεί «ενεργά» αμορτισέρ που ελέγχονται από ηλεκτρικές αντλίες, παρέχοντας ανά πάσα στιγμή την απαιτούμενη ποσότητα υδραυλικού υγρού σε υψηλή πίεση, ελέγχοντας τόσο την έκταση όσο και τη συμπίεση της ανάρτησης. Το σύστημα διαθέτει επίσης αισθητήρες που ελέγχουν συνεχώς το οδόστρωμα και το στυλ οδήγησης με το οποίο κινείστε, έχοντας τη δυνατότητα να προσαρμόσει την απόδοση του μέχρι και 13 φορές μέσα σε ένα δευτερόλεπτο!

Στο ερώτημα λοιπόν, πως μεταφράζονται όλα αυτά τα χαρακτηριστικά της νέας Taycan στο δρόμο η απάντηση, είναι απλή. Υπό τη μορφή καταιγίδας… Εμπειριών και απόλαυσης. Η «4S» δεν είναι το ηλεκτρικό που θα σε κολλήσει στο κάθισμα σε μια ευθεία κάνοντας το στομάχι σου να «τρεμοπαίζει» από την ωμή επιτάχυνση. Το κάνει και αυτό βέβαια αλλά ως γνήσια Porsche δε προσφέρει μονάχα αυτό.

Όσο πιστός petrolhead και αν είναι κανείς, πίσω από το τιμόνι της Taycan, θα νιώσει ότι βρίσκεται μέσα στην καμπίνα ενός καθαρόαιμου sportscar. Ίσως όχι τόσο ρυθμίσιμου ή διασκεδαστικού όπως σ’ ένα Hyundai Ioniq N αλλά απίστευτα γρήγορου και απολαυστικού.

Το τιμόνι διαβάζει κάθε χιλιοστό της κίνησης των χεριών και μεταφέρει ακαριαία την εντολή στους τροχούς. Με τη σειρά του προσφέρει γεμάτη αίσθηση και πληροφόρηση κάτι που δε συμβαίνει με την πλειονότητα των ηλεκτρικών οχημάτων.

Το χαμηλό κέντρο βάρους, που εξασφαλίζει η τοποθέτηση της μπαταρίας στο πάτωμα, αλλά και ο τρόπος που επικοινωνούν και αποδίδουν όλα τα επιμέρους μέρη μεταξύ τους είναι τουλάχιστον εντυπωσιακός.

γλυκά
  • Οδική συμπεριφορά
  • Επιδόσεις
  • Τεχνολογία
  • Αυτονομία
  • Φόρτιση
ξiνά
  • Αίσθηση πεντάλ φρένου
  • Χώρος για τα γόνατα των πίσω επιβατών (επιβάτες άνω του 1,85 m)

Το αυτοκίνητο αλλάζει κατεύθυνση… με τη σκέψη και ανεξαρτήτως χιλιομέτρων, και μόνο εάν ρίξεις μια κλεφτή ματιά στο ψηφιακό ταχύμετρο θα καταλάβεις με πόση ταχύτητα κινείσαι πραγματικά και τότε ίσως συνετιστείς και κατεβάσεις ρυθμό… Το αμάξωμα ανταποκρίνεται με μνημειώδη ακρίβεια ακόμα και στις πιο «λεπτές» εντολές από το γκάζι ή το τιμόνι και αδυνατείς στην κυριολεξία να πιστέψεις ότι το βάρος του ξεπερνά τα 2.200 κιλά!

Νιώθεις τη μάζα ζυγισμένη και την πρόσφυση να καταργεί τους νόμους της φυσικής, με το πεντάλ του φρένου να μην είναι τόσο ακριβές ως προς την πληροφόρηση που σου προσφέρει, το σύστημα πέδησης όμως αποδεικνύεται «ακούραστο» ακόμα και έπειτα από πολύ έντονη χρήση (αεριζόμενοι δίσκοι 360 mm εμπρός και 358 mm πίσω).  

Το εντυπωσιακό ωστόσο με την Taycan 4S είναι ότι μπορεί να συγχωρέσει και οδηγικές… υπερβολές. Ακόμα κι αν ακολουθήσεις μια λάθος γραμμή ή φορτίσεις το εμπρός μέρος περισσότερο απ’ όσο ενδεχομένως να έπρεπε ή ακόμα ακόμα εάν ο συντελεστής τριβής του οδοστρώματος είναι τόσο χαμηλός που να ενδείκνυται περισσότερο για πατινάζ παρά για οδήγηση, δεν υπάρχει στην κυριολεξία κανένα πρόβλημα.

Μπορείς να πατήσεις το γκάζι στην έξοδο της στροφής και θα νιώσεις τη μούρη να μαζεύει και την ηλεκτρική τετρακίνηση να δουλεύει υποδειγματικά. Και εάν την προκαλέσεις, τότε θα δεις και την ουρά να ανοίγει την τροχιά της. Θέλει βέβαια χιλιόμετρα, χώρο, τρόπο και… θάρρος αλλά είναι εφικτά!

Και αφού έχεις ανεβάσει αδρεναλίνη απολαμβάνοντας στο μέγιστο βαθμό τη σπορ αίσθηση που σου προσφέρει το όχημα, μπορείς να κατεβάσεις ρυθμούς και να κινηθείς σαν να οδηγείς ένα οποιοδήποτε καθημερινό αυτοκίνητο μέσα στην πόλη. Είναι πραγματικά εκτός λογικής αυτό που σου προσφέρει η Taycan…

Ένα πράγμα λείπει όμως. Ή μάλλον δυο για να είμαι συγκεκριμένος. Το πρώτο έχει να κάνει με το υπέροχο σάουντρακ ενός 6κύλινδρου βενζινοκινητήρα που θα έβαζε όχι απλώς φωτιά αλλά πυρκαγιά στις αισθήσεις. Υπάρχει, ωστόσο, η επιλογή ενός τεχνητού ήχου που η Porsche το ονομάζει Electric Sport Sound αλλά και πάλι φαντάζει ως παρηγοριά… στον άρρωστο.

Το δεύτερο έχει να κάνει με την αίσθηση… Όπως και να το κάνουμε, έπειτα από μια γρήγορη βόλτα με ένα σπορ αυτοκίνητο θα ήθελες να ακούσεις τα μέταλλα να κρυώνουν και το μοτέρ να «γουργουρίζει» παίρνοντας τις απαραίτητες ανάσες πριν την επόμενη μάχη.

Αυτή τη φορά όμως δεν ακούγεται το παραμικρό. Ελάχιστα μηχανικά μέρη πασχίζουν να ξεφορτωθούν θερμότητα και ο μόνος ήχος που μπορεί να φθάσει στα αυτιά σου είναι από τη μπαταρία που προσπαθεί να επανέλθει σε νορμάλ θερμοκρασίες…

Και μιας και έφθασε η κουβέντα στη μπαταρία, αυτή μπορεί να ανακτήσει την ενέργεια της από 0-80% σε χρόνο μόλις 18’ (270 kW)! Σε ένα πιο… «γήινο» ταχυφορτιστή (150 kW) χρειάζεται 33’ έως το 80%.

H Porsche υποστηρίζει επίσης, ότι η Taycan 4S μπορεί να διανύσει με μία πλήρη φόρτιση 561 km με μέση κατανάλωση ενέργειας 17,6 kWh/100 km. Εμείς, «γράψαμε» 400+ km μικτής χρήσης με μέση τιμή 22,1 kWh/100 km. Καθόλου μα καθόλου άσχημα ειδικά εάν αναλογιστεί κανείς τους χρόνους επαναφόρτισης αλλά κυρίως το γεγονός, ότι με ένα πιο νορμάλ οδηγικό τέμπο σε καθημερινούς ρυθμούς, η αυτονομία θα αυξηθεί κι άλλο.

Κάποιοι θα μπορούσαν να πουν ότι η Porsche άργησε να μπει στο χορό των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Άλλοι θα υποστηρίξουν ότι ήθελε το χρόνο της, ώστε να είναι απόλυτα βέβαιη ότι το πρώτο ηλεκτρικό της αυτοκίνητο θα είναι… Porsche. Με ότι αυτό συνεπάγεται στη συνείδηση του κοινού.

Είτε έτσι είτε αλλιώς, δεν υπάρχει πλέον καμία αμφιβολία ότι το εγχείρημα «Taycan» όχι μόνο πέτυχε αλλά πλέον στη νέα του γενιά δείχνει σε όλους τους ανταγωνιστές πως πρέπει να είναι στην πράξη ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο.

συμπέρασμα

Υπάρχουν πολλά ηλεκτρικά αυτοκίνητα που μπορούν να σας ενθουσιάσουν με τις «τρελές» επιταχύνσεις που προσφέρουν… στην ευθεία. Η νέα Porsche Taycan 4S θα το κάνει και αυτό. Είναι όμως ένα ηλεκτρικό όχημα με ψυχή που θέτει στο επίκεντρό του τον οδηγό και την απόλαυση που αυτός πρέπει να λαμβάνει από το όχημα του. 

AYTO TO ΔΙΑΒΑΣΕΣ

ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ. ΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...