Δοκιμή Fiat 600e - Η στιλάτη ηλεκτρική εκδοχή
Το νέο FIAT 600 ξεχωρίζει για τη φινέτσα και το στιλ, στοιχεία που στην αμιγώς ηλεκτρική εκδοχή συνδυάζονται με εξαιρετική αποδοτικότητα.
- -
- -
με μια ματιά
To 600 επαναφέρει την FIAT στην πολυπληθή κατηγορία των B-SUV και η αμιγώς ηλεκτρική εκδοχή φροντίζει να είναι επίκαιρο και… ευθυγραμμισμένο με τη σημαντικότερη τάση της εποχής, υποσχόμενο μάλιστα σχεδόν 600 km αυτονομίας με μία φόρτιση στον αστικό κύκλο!
Η πλατφόρμα e-CMP2 του Group Stellantis έχει εξελιχθεί σε… πασπαρτού για τις μάρκες του Ομίλου. Σχεδόν όλες έχουν την έχουν χρησιμοποιήσει, εκμεταλλευόμενες το γεγονός ότι μπορεί να φιλοξενήσει μοντέλα με θερμικό κινητήρα, όσο και αμιγώς ηλεκτρικά σύνολα. Η FIAT δεν θα μπορούσε να… απουσιάσει από το πάρτι και πάνω στο γνωστό πάτωμα αποκάλυψε τον διάδοχο του 500Χ. Ένα σύγχρονο B-SUV, το οποίο ξεχωρίζει με το στιλ και τη φινέτσα του, έχοντας άσσο στο μανίκι τη σχεδίαση του αμαξώματος. Όταν οι τεχνικές ομοιότητες και τα πολλά συγγενικά στοιχεία δεν επιτρέπουν πολλές διαφορές, οι γείτονες Ιταλοί έχουν τον τρόπο τους να διαφοροποιούνται βασιζόμενοι στη φαντασία τους. Η πρώτη μας επαφή έγινε με την υβριδική εκδοχή, αλλά τώρα ήρθε η σειρά της έκδοσης που συνοδεύεται από το λατινικό «e» και κάτω από τις αμάξωμα με τις έντονες καμπύλες κρύβει ένα σύγχρονο ηλεκτρικό κινητήριο σύνολο.
500αράκι με αναβολικά…
Όπως καταλαβαίνει ακόμα και ο λιγότερο μυημένος, για τη σχεδίαση του 600 οι Ιταλοί άντλησαν έμπνευση από το διαχρονικό 500. Τα χαρακτηριστικά φωτιστικά σώματα εμπρός και πίσω που καθιέρωσαν το λιλιπούτειο και άκρως επιτυχημένο εμπορικά μοντέλο τους, έδωσαν τον ανάλογο χαρακτήρα στην αναβίωση του 600. Οι αυξημένες διαστάσεις και το συνολικό μέγεθος του αυτοκινήτου, σε κάνουν να νομίζεις πως πρόκειται για ένα 500 που του χορηγήθηκαν αναβολικά. Πλέον, στοχεύοντας στην καρδιά των B-SUV, με μήκος σχεδόν 4,2 m το καταφέρνει απόλυτα, αλλά ξεχωρίζοντας με το στιλ του. Είναι εκλεπτυσμένο και φινετσάτο, με στιλιστικές λεπτομέρειες όπως το λογότυπο 600 στα μαρσπιέ, να αποτελούν στοιχεία που του δίνουν το κάτι παραπάνω. Έχει ένα νοσταλγικό, αλλά παράλληλα μοντέρνο και νεανικό χαρακτήρα. Όσον αφορά την εκδρομική και… crossover πλευρά της προσωπικότητας του, αυτή γίνεται αντιληπτή από την απόσταση από το έδαφος που αγγίζει τα 200 mm, αλλά και τους μεγάλους τροχούς που φιλοξενούνται στους επιβλητικούς θόλους.
Italian job…
Οι δεσμοί με το 500 δεν ολοκληρώνονται στη σχεδίαση του αμαξώματος, αλλά συνεχίζονται στη καμπίνα των επιβατών. Και εδώ κυριαρχούν οι καμπύλες, τα στρογγυλά στοιχεία που παραπέμπουν στο μικρότερο μοντέλο της ιταλικής μάρκας. Ο χαρακτηριστικός πίνακας οργάνων, αλλά και το τιμόνι με τις δύο ακτίνες είναι τα πιο εμφανή στοιχεία που παραπέμπουν στο 500. Βέβαια, πολλά μέρη είναι κοινά με τα υπόλοιπα μοντέλα του Group Stellantis, όπως τα κουμπιά για την επιλογή της επιθυμητής σχέσης του αυτόματου κιβωτίου στη κεντρική κονσόλα ή των προγραμμάτων οδήγησης. Σε κάθε περίπτωση η μίνιμαλ αισθητική ταιριάζει στη φιλοσοφία του 600, την ώρα που σε κερδίσει σε επίπεδο εργονομίας, αλλά και πρακτικότητας. Κάτι για το οποίο ευθύνεται η πληθώρα πρακτικών λύσεων, όπως για παράδειγμα ο χώρος στη κεντρική κονσόλα με το σκληρό αναδιπλούμενο κάλυμμα.
γλυκά
- Σχεδίαση
- Χαρακτήρας
- Εργονομία
- Άνεση ανάρτησης
- Ποιότητα κύλισης
- Αποδοτικότητα
- Εξοπλισμός
ξινά
- Αίσθηση πεντάλ φρένου
- Ορατότητα πίσω
Το ψηφιακό στοιχείο αναδεικνύεται από τον ευανάγνωστο ψηφιακό πίνακα οργάνων των 7’’, αλλά και τη μεγάλη κεντρικά τοποθετημένη οθόνη αφής των 10,25’’. Το λειτουργικό το έχουμε γνωρίσει και σε άλλα μοντέλα του Group, αλλά αυτό δεν αναιρεί το γεγονός ότι το σύστημα πολυμέσων είναι εξαιρετικά εύκολο στη χρήση. Τέλος, πόντους εργονομίας προσθέτει η παρουσία των φυσικών διακόπτων για το σύστημα κλιματισμού. Χωροταξικά, οι χώροι είναι επαρκείς, και μόνο όταν στην μπροστινή σειρά βρεθεί κάποιος με ύψος που ξεπερνάει το 1.85 m, δημιουργείται πρόβλημα για αυτόν που βρίσκεται πίσω του. Ικανοποιητικός είναι ο χώρος αποσκευών, ο οποίος με 360 lt είναι στο μέσο όρο της κατηγορίας, με δεδομένο πάντα πως πρόκειται για αμιγώς ηλεκτρικό μοντέλο. Αξίζει να σημειώσουμε, πως εξαιρετικά ευχάριστη είναι η παρουσία του ατμοσφαιρικού φωτισμού, που χαρίζει μία ιδιαίτερη νότα στις μετακινήσεις το βράδυ, προσφέροντας μάλιστα τη δυνατότητα επιλογής ανάμεσα από 64 διαφορετικούς χρωματισμούς!
Εξοπλιστικά, ακόμα και η έκδοση RED που τοποθετείται στη βάση της γκάμας, προσφέρει πληθώρα από στοιχεία που καθιστούν τον εξοπλισμό του υπερπλήρη. Σε αυτόν περιλαμβάνονται η οθόνη αφής των 10.25’’, το cruise control, οι αισθητήρες παρκαρίσματος και φυσικά όλα τα απαραίτητα συστήματα ασφάλειας και υποβοήθησης του οδηγού. Η La Prima που δοκιμάζουμε, διαθέτει επιπλέον ζάντες 18 ιντσών, ηλεκτρικό άνοιγμα για το πορτ μπαγκάζ, ηλεκτρικά ρυθμιζόμενο κάθισμα οδηγού με μασάζ και πολλά ακόμα…
Δείτε ακόμη: Δοκιμάζουμε την υβριδική εκδοχή του FIAT 600 των 100 ίππων!
Δοκιμασμένη λύση
Με δεδομένη τη χρήση της πλατφόρμας e-CMP2, το 600e κάτω από το αμάξωμα με τις έντονες καμπύλες κρύβει τη νεότερη γενιά των ηλεκτρικών κινητήριων συνόλων του Group Stellantis. Αυτό σημαίνει, ότι συναντάμε τον ηλεκτροκινητήρα που είναι τοποθετημένος στον εμπρός άξονα και έχει απόδοση 156 ίππους και ροπή της τάξεως των 260 Nm. Η αναβάθμιση του συγκεκριμένου συνόλου σε σχέση με το παρελθόν (βλ. 208, Corsa κτλ), εντοπίζεται στην ελαφρώς μεγαλύτερη μπαταρία, η οποία με χωρητικότητα 54 kWh ήρθε να λύσει το πρόβλημα της αυτονομίας. Η FIAT αναφέρει πως το 600 μπορεί να καλύψει με μία φόρτιση 409 km σε μικτό κύκλο, νούμερο που μπορεί να εκτοξευθεί στα 600 km αν οι μετακινήσεις περιοριστούν στον αστικό κύκλο! Και η πραγματικότητα είναι πως το 600e αποδεικνύεται εξαιρετικά οικονομικό στην πόλη. Κάνοντας χρήση του προγράμματος eco, το οποίο μειώνει την ισχύ του κινητήρα και την απόκριση στο γκάζι, μπορείς να δεις καταναλώσεις κοντά στις 13 kWh/100 km!
Με οδήγηση σε μικτές συνθήκες σκαρφάλωσε στις 17,5 kWh, με το 600e να καλύπτει σχετικά εύκολα 350 km με μία φόρτιση. Το σύστημα ανάκτησης είναι αποδοτικό, αλλά έχει μόνο ένα επίπεδο ρύθμισης, το οποίο σε καμία περίπτωση δεν θυμίζει one pedal. Ακόμα και έτσι, καταφέρνει να συμβάλλει στην ανανέωση της ενέργειας. Όσον αφορά τη φόρτιση, σε σταθμό εναλλασσόμενου ρεύματος (AC) ισχύος 11 kW, το 600e γεμίζει από άδειο, μέχρι το 100% της μπαταρίας μέσα σε 5 ώρες και 45 λεπτά. Σε ταχυφορτιστή συνεχόμενου ρεύματος (DC), υποστηρίζεται ισχύς έως 100 kW και η αναπλήρωση της ενέργειας από το 20% έως το 80%, διαρκεί μόλις 27 λεπτά.
Smooth ride…
Η γενικότερη φιλοσοφία του στιλάτου 600 δεν αφήνει περιθώρια αμφισβήτησης του χαρακτήρα του. Είναι εμφανές πως πρόκειται για ένα άνετο, πολιτισμένο, αλλά και εξαιρετικά ευέλικτο μοντέλο. Στην πόλη, ο εξαιρετικός κύκλος στροφής των 10,5 m του επιτρέπει να κινείται με ευκολία στα στενά της πόλης και να πραγματοποιεί σε χρόνο dt ακόμα και τις πιο δύσκολες μανούβρες. Σε αυτό βοηθάει και το αρκετά ελαφρύ τιμόνι, το οποίο αυξάνει την ευκολία στην πόλη, αν και στερείται αίσθησης σε πιο γρήγορο ρυθμό. Η ανάρτηση με γόνατα ΜακΦέρσον μπροστά και ημιάκαμπτο άξονα πίσω, διαχειρίζεται άνετα τις ανωμαλίες των ελληνικών δρόμων χαρίζοντας του μία γενικότερα ανάλαφρη αίσθηση. Μοναδική εξαίρεση αποτελούν κάποιες κακοτεχνίες και εγκάρσιες ανωμαλίες, οι οποίες γίνονται περισσότερο αισθητές στον πίσω άξονα.
Ο πολιτισμένος του χαρακτήρας είναι εμφανής και από τη λειτουργία του ηλεκτροκινητήρα. Η απόδοση και η απόκριση του κινητήρα διαφοροποιείται ανάλογα με το πρόγραμμα οδήγησης, με τα Eco και Normal να στοχεύουν στην οικονομία, ενώ στο Sport ο τρόπος που επιταχύνει είναι προοδευτικός, γραμμικός και σε καμία περίπτωση εκρηκτικός. Ακόμα και έτσι, ο ηλεκτροκινητήρας των 156 ίππων καταφέρνει να κινήσει σβέλτα το αμάξωμα των σχεδόν 1.600 kg, με τα πρώτα 100 km/h από στάση να έρχονται σε 9 sec. Αν το πιέσεις δεν θα σε προβληματίσει, αλλά θα αναδείξει και πάλι την πολιτισμένη πλευρά της προσωπικότητας του. Το αμάξωμα θα πάρει κλίσεις και ουσιαστικά στηρίζεσαι στο πλαίσιο για να στρίψεις. Δεν θα σε εξιτάρει με τα δυναμικά του χαρακτηριστικά, αλλά θα σου εμπνεύσει εμπιστοσύνη. Ακόμα και αν υπερβάλλεις, η μαλακή ρύθμιση της ανάρτησης δεν οδηγεί σε απότομες αντιδράσεις, αφού αποδεικνύεται εξαιρετικά φιλικό. Είναι ισορροπημένο, χωρίς να κρύβει σε καμία περίπτωση ποιος είναι ο βασικός του προσανατολισμός…. Η άνεση και η ασφάλεια.
συμπέρασμα
Παρατηρώντας τη λίστα με τα B-SUV της αγοράς, θα διαπιστώσει κανείς ότι στην πολυπληθή κατηγορία σήμερα κυριαρχούν τα αμιγώς ηλεκτρικά και υβριδικά μοντέλα. Αν η στιγμή της μετάβασης στην ηλεκτροκίνηση έχει φτάσει, το νέο 600e διαθέτει μία σειρά από ισχυρούς άσσους στο μανίκι του για να δελεάσει το αγοραστικό κοινό. Είναι ένα πολιτισμένο και άνετο μοντέλο της κατηγορίας, με ιδιαίτερο στιλ και φινέτσα που αρκετοί θα εκτιμήσουν. Επιπλέον, ο πλούσιος εξοπλισμός δεν θα προκαλέσει πονοκέφαλο όταν μπει κάποιος στη διαδικασία να συμπληρώσει τη διαμόρφωση του μοντέλου, με τιμή εκκίνησης κάτω από το ψυχολογικό φράγμα των 30.000 €. Και όταν το ολοκληρωμένο πακέτο συνδυάζεται με ένα αποδοτικό σύνολο που υπόσχεται ικανοποιητική αποδοτικότητα σε μικτό κύκλο, αλλά εξαιρετική χιλιομετρική ελευθερία στον αστικό κύκλο.
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΣΠΥΡΟΣ ΚΑΝΑΤΑΣ