Δοκιμή Tesla Model 3 Performance - Λύκος με μανδύα προβάτου

Μη σας ξεγελά η εικόνα. Το Performance, είναι το πιο γρήγορο Model 3 που έχει κατασκευάσει ποτέ η Tesla, κρύβοντας κάτω από το μανδύα του, 460 ίππους και πολλές ακόμα πικάντικες λεπτομέρειες.

  • -
  • -
Ισχύς460 PS
Ροπή723 Nm
Επιτάχυνση 0-100 km/h3,1 sec
Κατανάλωση ενέργειας16,50 kWh/100 km
με μια ματιά

Η ισχυρότερη έκδοση στην ιστορία του Model 3 ονομάζεται Performance και αποδίδει 460 ίππους με 723 Nm ροπής, έχοντας επίσης και πλήθος τεχνικών αλλαγών στο DNA της.

Την τελευταία 7ετία τουλάχιστον, συντελείται μία άνευ προηγουμένου μεταστροφή στο χώρο της αυτοκινητοβιομηχανίας. Τα πάντα περιστρέφονται γύρω από την ηλεκτροκίνηση. Φθάσαμε να μας απασχολούν κυρίως όροι όπως «μπαταρίες», «αυτονομία» και «φόρτιση», παρά οτιδήποτε άλλο. “Ωρέ που πάμε, που πάμε;”, όπως θα έλεγε εύστοχα και ο τεράστιος Βασίλης Αυλωνίτης στην Ωραία των Αθηνών...

Η απάντηση είναι απλή βέβαια. Βαδίζουμε με μαθηματική ακρίβεια στην εποχή της πλήρους ηλεκτροκίνησης. Καλό θα ήταν λοιπόν άπαντες να το εμπεδώσουν γιατί ο συγκεκριμένος δρόμος, καλώς ή κακώς, δεν έχει επιστροφή. Παρά τις όποιες -μεγάλες—καθυστερήσεις παρατηρούνται τελευταία. Θα μπούμε στην πρίζα θέλοντας και μη, αργά ή γρήγορα…

Αντιλαμβάνομαι, ωστόσο, ότι οι περισσότερο… βενζινοαίματοι, θα χρειαστούν περισσότερο χρόνο έως ότου προσαρμοστούν πλήρως με τα νέα δεδομένα. Θα εξοικειωθούν όμως, και ίσως πιο γρήγορα από όσο φανταζόντουσαν ή θα περίμεναν. Μια απλή λύση άλλωστε για να συμβεί κάτι τέτοιο και «αναίμακτα» τρόπο τινά, είναι να οδηγήσει κανείς ορισμένα από τα κορυφαία μοντέλα του είδους. Όπως το Model 3 Performance της Tesla.

Τα φαινόμενα απατούν

Κοιτώντας το «φευγαλέα», δεν υπάρχει περίπτωση να καταλάβεις ότι αυτό το αυτοκίνητο είναι το κορυφαίο της «φαμίλιας» του Model 3. Κι’ όμως, πρόκειται για ένα λύκο με μανδύα προβάτου.

Κι αν εκ πρώτης όψεως τα φαινόμενα απατούν, ρίχνοντας μια πιο λεπτομερή ματιά, διαπιστώνεις ότι υπάρχουν πολλές και ουσιώδης αλλαγές. Πάρτε λοιπόν χαρτί και μολύβι και σημειώστε: Το Model 3 Performance, έχει βελτιώσει την αεροδυναμική του αντίσταση κατά 5%, ενώ κατά 36% είναι βελτιωμένη και η τάση ανύψωσης του οχήματος στις υψηλές ταχύτητες.

Υπάρχει επίσης, ένας διαφορετικός ως προς τη σχεδίαση του, εμπρός προφυλακτήρας, με νέους αεραγωγούς ψύξης, μια διακριτική πίσω αεροτομή από carbon, ένα νέο diffuser και φυσικά οι σφυρήλατες 20άρες ζάντες (με ελαστικά Pirelli P-Zero 235/35 εμπρός, 255/35 πίσω) με τον αεροδυναμικό σχεδιασμό και το μαύρο ματ χρώμα, που στα ενδότερα τους κρύβουν όχι μόνο μεγαλύτερους αεριζόμενους δίσκους αλλά και αναβαθμισμένες κόκκινες δαγκάνες της Tesla με πιο ανθεκτικά υλικά τριβής.       

Στην καμπίνα, οι αλλαγές είναι μικρότερης έκτασης και περιορίζονται -κατά κύριο λόγο- στα νέα σπορ καθίσματα, με τη βελτιωμένη πλευρική στήριξη, τις 12 ρυθμίσεις και φυσικά το σύστημα αερισμού (θέρμανσης-ψύξης). Πέραν των όμορφων καθισμάτων, θα βρει κανείς αρκετές πινελιές από carbon για πρώτη φορά στη γκάμα του Model 3, ποιοτικά υλικά στην κατασκευή του ταμπλό και προσεγμένες επενδύσεις σε κάθε «πτυχή» του εσωτερικού και όχι μόνο… στα ορατά σημεία.

Από κει και πέρα, το σκηνικό παραμένει το ίδιο μίνιμαλ με της υπόλοιπης οικογένειας. Το γνώριμο interface που έχει ως σημείο αναφοράς την οθόνη αφής των 15,4’’, κρύβει στα ενδότερα του πλήθος ενημερώσεων, πληροφοριών και λειτουργιών, έχει εξαιρετική απόκριση και γραφικά, ενώ μία ακόμη οθόνη 8’’ για τη ρύθμιση του κλιματισμού και των διαφόρων επιλογών του συστήματος infotainment είναι διαθέσιμη και για τους πίσω επιβάτες.

Οι τελευταίοι, έχουν «άπλετο» χώρο για τα γόνατα και τα κεφάλια τους, ανεξαρτήτως σωματότυπου, με το πίσω πόρτπαγκάζ να δέχεται έως και 594 lt αποσκευών (με μικρό ωστόσο άνοιγμα) και το μπροστινό άλλα 88 lt. Το εσωτερικό του Model 3 Performance φέρει επίσης ένα ηχοσύστημα που έχει σχεδιαστεί από την Tesla και περιλαμβάνει 17 ηχεία, διπλά subwoofer και διπλούς ενισχυτές, ενώ μια ακόμη ευχάριστη νότα στην καμπίνα προσφέρει και η μεγάλη ηλιοροφή.

Βέβαια, τα εργονομικά προβλήματα, δεν εξαλείφθηκαν ως δια μαγείας από την κορυφαία έκδοση του Model 3. Χρειάζεται χρόνος, «μελέτη» και ένα εύλογο διάστημα έως ότου εξοικειωθεί ο οδηγός με την μεγάλη οθόνη αφής, ώστε να μάθει να χειρίζεται τις λειτουργίες της.

Διότι ως γνωστών, τα πάντα γίνονται μέσω αυτής. Ειδικά όμως, στην έκδοση Performance, ο βαθμός δυσκολίας έχει αυξηθεί, καθώς ο οδηγός καλείται να ρυθμίσει και τα Track Modes από την «15άρα» οθόνη. Εξαιρουμένων λοιπών των διακοπτών για τα φλας που βρίσκονται αριστερά στο τιμόνι και των υαλοκαθαριστήρων που βρίσκονται δεξιά αυτού, όλες οι υπόλοιπες λειτουργίες ή εφαρμογές «κρύβονται» στα άδυτα της ψηφιακής οθόνης…

Performance είναι, σπορ είναι;

H νεότερη παραλλαγή του Model 3 Performance, του μικρότερου και συνάμα πιο προσιτού σε κόστος μοντέλου της Tesla που όχι μόνο έκανε γνωστή την εταιρεία σε κάθε γωνιά αυτής της Γης αλλά έβγαλε και ουκ ολίγες φορές -εμπορικά- τα «κάστανα από τη φωτιά» για τον Elon Musk, εφοδιάζεται με μια μπαταρία χωρητικότητας 75 kWh, η οποία υποστηρίζεται από ένα αναβαθμισμένο σύστημα διαχείρισης της ενέργειας που εξασφαλίζει με μια μόλις φόρτιση αυτονομία 528 km σύμφωνα με το πρωτόκολλο WLTP και τα «λεγόμενα» της αμερικανικής φίρμας.

Το σύστημα μετάδοσης της κίνησης αποτελείται από δύο ηλεκτροκινητήρες τέταρτης γενιάς, που αποδίδουν αυξημένη κατά 22% και 32% συνεχή και μέγιστη ισχύ, αλλά και «περισσότερη» κατά 32% μέγιστη ροπή σε σχέση με το απερχόμενο Model 3 Performance. Σύμφωνα με την Tesla, συνδυαστικά οι νέες αυτές μονάδες αποδίδουν 460 ίππους και ροπή 723 Nm. Στην… Ευρώπη αυτές οι τιμές, γιατί την αντίπερα όχθη του Ατλαντικού, για παράδειγμα, η Tesla «πουλά» το 3άρι Performance με 510 ίππους και 741 Nm, ενώ σε τρίτες χώρες, όπως στην Κίνα, πολλοί υποστηρίζουν ότι η απόδοση του μοντέλου ξεπερνά τους 600 ίππους.

γλυκά
  • Ανάρτηση
  • Πλαίσιο
  • Αυτονομία
  • Χώροι
  • Ταχύτητα φόρτισης
  • Οδική συμπεριφορά
ξινά
  • Αίσθηση συστήματος διεύθυνσης
  • Αίσθηση συστήματος πέδησης

Όπως και να χει, στα δικά μας ευρωπαϊκά δεδομένα, το Model 3 Performance χρειάζεται μόλις 3,1’’ για τα πρώτα «0-100 km/h» από στάση (2,9’’ στις Η.Π.Α.) με την τελική ταχύτητα να περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 262 km/h.

Αναβαθμίσεις όμως έχουν γίνει και στο υπόλοιπο «hardware» της έκδοσης. Το πλαίσιο είναι πιο άκαμπτο, για καλύτερο και πιο σπορτίφ χειρισμό, υπάρχουν νέες ενισχύσεις στη συστοιχία των μπαταριών, με τη μεταλλική δομή αμαξώματος να αντέχει, όπως υποστηρίζει η Tesla, πολλαπλάσιο του βάρους του αυτοκινήτου. Το Performance φέρει επίσης και διαφορετικές αντιστρεπτικές δοκούς, με πιο σφιχτά ελατήρια σε σχέση με τις υπόλοιπες εκδόσεις του Model 3.

Η πιο σημαντική βέβαια διαφορά βέβαια στο Model 3 Performance, ακούει στο όνομα Track Mode. Το εν λόγω σύστημα, που μαντέψτε ρυθμίζεται και αυτό από την ψηφιακή οθόνη, επιτρέπει στον οδηγό να προσαρμόσει σύμφωνα με τα θέλω του πολλά επιμέρους συστήματα του αυτοκινήτου, όπως την αναγεννητική πέδηση, την παρεμβατικότητα των ηλεκτρονικών βοηθημάτων, την απόδοση των μονάδων, μέχρι και την κατανομή της ροπής ανάμεσα στους δύο άξονες. Επίσης, για πρώτη φορά στη γκάμα του Model 3, η έκδοση Performance διαθέτει ηλεκτρονικά ελεγχόμενα αμορτισέρ (τριών σταδίων, Standard, Sport και Track), αντί για «παθητικά», που ελέγχονται μέσω του Vehicle Dynamics Controller (VDC).

Πως μεταφράζονται όμως όλα αυτά στο δρόμο; Από τα πρώτα κιόλας μέτρα με το Model 3 Performance νιώθεις ότι βρίσκεσαι μέσα σε μια πιο «μάχιμη» κατασκευή. Αισθάνεσαι ένα «κομμάτι» το αμάξωμα, με την ανάρτηση, παρότι σφιχτή ακόμα και στο Standard mode, να μην ενοχλεί, φιλτράροντας υποδειγματικά τις όποιες κακοτοπιές συναντήσει στο διάβα της. Εξυπακούεται, ότι από τη στιγμή που απουσιάζουν τα πολλά και κινούμενα μέρη ενός κινητήρα εσωτερικής καύσης, οι θόρυβοι είναι ανύπαρκτοι, ενώ εντυπωσιακή είναι και η ηχομόνωση του μοντέλου, η οποία δεν αφήνει να περάσει στην καμπίνα ο παραμικρός εξωτερικός θόρυβος που θα μπορούσε να διαταράξει την ηρεμία του πληρώματος. 

Από τις τρεις διαθέσιμες ρυθμίσεις για την απόδοση του κινητήρα  η πιο ακραία και αυτή που απελευθερώνει την ωμή δύναμη των ηλεκτροκινητήρων ονομάζεται Insane (υπάρχουν ακόμα οι Chili και Standard). Σε αυτό το mode, κάθε βύθισμα στο πεντάλ του γκαζιού συνεπάγεται κι ένα άπερκατ στο στομάχι.

Θα μου πείτε τώρα και δικαίως, ότι κάτι αντίστοιχο συμβαίνει στα περισσότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αυτής της ισχύος. Το Model 3 Performance όμως, έχει τη δυνατότητα να μετουσιώσει αυτή τη δύναμη και σε μια ευχάριστη αίσθηση πίσω από το τιμόνι για τον οδηγό του.

Σε ανοιχτό δρόμο και με πατημένες καμπές, θα πρέπει να ρίχνεις κλεφτές ματιές στην ταχύτητα με την οποία κινείσαι γιατί το «στιβαρό» πάτημα του αυτοκινήτου στο «τερέν» σε συνδυασμό με απόλυτη ησυχία που επικρατεί στην καμπίνα, μπορούν εύκολα να σε ξεγελάσουν.

Για να αντιληφθείς όμως πραγματικά πόσο σπορ μπορεί να είναι το κορυφαίο Model 3 στην ιστορία της Tesla, οφείλεις να βάλεις πλώρη… για το βουνό. Το Model 3 Performance και σε αυτό το περιβάλλον σε εκπλήσσει ευχάριστα. Γέρνει ελάχιστα και μόνο υπό έντονη πίεση, αλλάζει γρήγορα κατεύθυνση χωρίς τάσεις αποσταθεροποίησης, με τους ηλεκτροκινητήρες να δουλεύουν «ρολόι» όντας πάντα δίπλα σου, όποτε και όποια στιγμή τους χρειαστείς. Ακόμα και σε γλιστερά κομμάτια, που ενδεχομένως το αυτοκίνητο να εμφανίζει μια κάποια τάση υποστροφής, αρκεί ένα χάδι στο δεξί πεντάλ, για να επανέλθει η τάξη και η ασφάλεια στο δρόμο. 

Το τιμόνι βέβαια έχει τα «θεματάκια» του σε ότι αφορά την αίσθηση και την πληροφόρηση που σου προσφέρει. Και γίνεται ακόμα πιο «αδιάφορο» στο «βαρύ» του mode όπου αποκτά επιπλέον υποβοήθηση, που στην πράξη, δε σου προσφέρει απολύτως τίποτα! Προσωπικά, βρήκα ως πιο ισορροπημένη λύση, την «ελαφριά» ρύθμιση.

Ο τομέας ωστόσο που χρίζει σοβαρής βελτίωσης, δεν είναι άλλος από τα φρένα. Όχι ως προς την αποτελεσματικότητά τους αλλά κυρίως σε επίπεδο αίσθησης και ρύθμισης. Για να καταλάβετε καλύτερα τι εννοώ, το πεντάλ έχει πολύ «μικρή» διαδρομή, το feedback του είναι εντελώς τεχνητό και «αποστειρώνεται» τελείως, έπειτα από έντονη χρήση. Σε αυτή τη συνθήκη μάλιστα, διαπιστώνεις ότι η «λίγη» μεν αλλά απαραίτητη αίσθηση που σου προσέφερε πριν, έχει χαθεί πλήρως, με την διαδρομή του πεντάλ να έχει συγχρόνως αυξηθεί πολύ!

Θα πρέπει επίσης να έχετε το νου σας και στα ελαστικά. Η δύναμη είναι εντυπωσιακή, πλησιάζεις από τη μια στροφή στην άλλη λες και σε τράβηξε κάποιος μαγνήτης με αποτέλεσμα, να παρασύρεσαι. Ξεχνώντας όμως κάτι πολύ βασικό. Ότι οδηγείς ένα αυτοκίνητο που το βάρος του ξεπερνά τα 1.800 kg. Αντιλαμβάνεστε προφανώς το δύσκολο έργο των ελαστικών –και των φρένων- εάν τα δουλεύετε διαρκώς στα όρια τους.

Τώρα σε ότι αφορά την κατανάλωση, το Model 3 ακόμα και στην έκδοση Performance, αποδεικνύεται εξαιρετικά φειδωλό ως προς την ενέργεια που χρειάζεται. Σίγουρα, οι 16,7 kWh/100 km που υποστηρίζει η Tesla ότι «καίει» είναι δύσκολο να επιτευχθούν, οπότε υπολογίστε κοντά στις 20 με 22 kWh/100 km και έχετε μια πολύ καλή εικόνα των ενεργειακών αναγκών του αυτοκινήτου, δίχως μάλιστα να φοβηθείτε επ’ ουδενί το γκάζι. 

Στο καίριο ερώτημα λοιπόν εάν θα χαρακτήριζα ως σπορ κατασκευή το Model 3 Performance, η απάντηση είναι όχι. Από την άλλη δε μπορώ να μην παραδεχτώ ότι βαδίζει προς τη σωστή κατεύθυνση. Για ηλεκτρικό, τα 1.851 kg του βάρους του δεν είναι πολλά. Επιπλέον, έχει γίνει πολλή και σωστή δουλειά σε επιμέρους τομείς, με στόχο την οδηγική ευχαρίστηση. Μεταξύ μας, εάν εξαιρέσουμε τη Hyundai, με το IONIQ N, και την Taycan της Porsche, κανένα άλλο από τα mass production μπαταριοκίνητα μοντέλα, δεν είναι σε θέση να ανάψει αυτή τη σπίθα της απόλαυσης. Το Model 3 Performance, απέδειξε πως βρίσκεται σε αυτό… το μονοπάτι.

Δείτε ακόμη: H Tesla πούλησε 1.647 αυτοκίνητα στην Ελλάδα σε 10 μήνες

Όσοι λοιπόν επιθυμούν να αποκτήσουν ένα σωστά στημένο και αν μη τι άλλο πολύ δυνατό ηλεκτρικό GT όχημα, η επιλογή του Model 3 Performance, φαντάζει μονόδρομος. Ειδικά εάν στην εξίσωσή προσθέσουμε και τον παράγοντα της τιμής, όπου το κορυφαίο Model 3 τιμάται στα 59.770 €, που με την κρατική επιδότηση του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά», δύναται να μειωθεί στα 50.770 €.

Από την άλλη όσοι αναζητούν μια ηλεκτρική μπερλίνα για τις μετακινήσεις τους, με αυτονομία άνω των 500 km και ισχύ μεγαλύτερη των 280 ίππων, μπορούν να στραφούν στην πισωκίνητη έκδοση (Standard Range), η οποία τιμάται στα 39.900 ευρώ χωρίς στην εν λόγω τιμή να συμπεριλαμβάνεται καμία κρατική επιδότηση.

συμπέρασμα

Δεν είναι μονάχα το ισχυρότερο Model 3 που έχει κατασκευάσει ποτέ η Tesla αλλά και ένα από τα πιο οδηγοκεντρικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα που υπάρχουν αυτή τη στιγμή στην αγορά.

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΣΠΥΡΟΣ ΚΑΝΑΤΑΣ

AYTO TO ΔΙΑΒΑΣΕΣ

ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ. ΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...