Δοκιμή CUPRA Formentor VZ 4DRIVE - Τα ρέστα σας κύριοι…

Το Formentor VZ της CUPRA, με τους 333 ίππους και το σοφιστικέ σύστημα τετρακίνησης είναι το SUV, που κάθε petrolhead θα ήθελε στο γκαράζ του.

  • -
  • -
Ισχύς333 PS
Ροπή420 Nm
Επιτάχυνση 0-100 km/h4,8 sec
Μέση κατανάλωση (WLTP)8,8 lt/100km
Εκπομπές CO2 (WLTP)198,0 gr/km
με μια ματιά

Η κορυφαία από πλευράς απόδοσης και προδιαγραφών έκδοση στη γκάμα του Formentor, προσφέρει 333 ίππους από έναν δίλιτρο τούρμπο βενζινοκινητήρα, ο οποίος μεταφέρει την πλούσια ισχύ του μέσω ενός 7τάχυτου διπλοσύμπλεκτου σασμάν και στους 4 τροχούς. 

Η CUPRA, γεννήθηκε μέσα σε ένα περιβάλλον που κάθε άλλο παρά φιλικό θα το χαρακτήριζε κανείς. Δεν είναι δα και μικρό πράγμα για μια νεοσύστατη εταιρεία να ξεκινά τα πρώτα της βήματα στο αυτοκινητικό στερέωμα και λίγους μήνες μετά, να έρχεται ο κόσμος ανάποδα. Πανδημία, κλειστά εργοστάσια, πτώση των πωλήσεων σε διεθνές επίπεδο, έλλειψη πρώτων υλών, και κυρίως ημιαγωγών, ήταν μερικά μονάχα από τα προβλήματα που κλήθηκε να αντιμετωπίσει το ισπανικό brand με το «καλημέρα».

Η CUPRA όμως τα κατάφερε. Επιβίωσε, παρότι δεν ήταν ούτε η πιο «δυνατή» εταιρεία ούτε αυτή με τα πιο προσιτά μοντέλα. Όπως αποδείχθηκε όμως, ήταν από τις πιο «έξυπνες», με τις κινήσεις στη σκακιέρα να είναι μελετημένες μέχρι την τελευταία λεπτομέρεια. Η CUPRA χωρίς να ανοίξει «ρουθούνι» έκοψε αναίμακτα τους δεσμούς με τη «μαμά» SEAT και συγχρόνως, παρουσίασε το πρώτο της αυτοκίνητο. Το Formentor. Ένα C-SUV που χτύπησε στο δόξα πατρί τον ανταγωνισμό

Έδωσε το στίγμα

Άμεσα αναγνωρίσιμο, οδηγοκεντρικό, ευρύχωρο, πρακτικό και με πληθώρα επιλογών σε ότι αφορά τα συστήματα κίνησης του, το Formentor, εξελίχθηκε γρήγορα σε σημείο αναφοράς για τη φίρμα και την κατηγορία του. Ήταν ουσιαστικά μια ξεκάθαρη δήλωση των Ισπανών προς όλους για το ποια είναι η CUPRA και κυρίως, που θέλει να πάει.Για να έχετε μια καλύτερη εικόνα, μόνο πέρσι (2023), το Formentor πούλησε παγκοσμίως 120.000 μονάδες, σημειώνοντας άνοδο στις ταξινομήσεις του σε σχέση με το 2022 της τάξεως του 22%!

Η CUPRA βλέποντας το βαρύ πυροβολικό της να «δουλεύει» σωστά αποφάσισε να το «φροντίσει» περισσότερο. ‘Έτσι, μέσα στο 2024 προχώρησε στην αισθητική και τεχνολογική αναβάθμιση του, προκειμένου να παραμείνει το ίδιο επίκαιρο, ανταγωνιστικό και προφανώς προσοδοφόρο.  

Επανασχεδίασε λοιπόν το μπροστινό μέρος, σε σχήμα μύτης-καρχαρίας, σήμα κατατεθέν πλέον στο ντιζάιν των μοντέλων της CUPRA, τοποθέτησε το «χάλκινο» logo της σε περίοπτη θέση στο κέντρο του καπό, «φρόντισε» ώστε τα φωτιστικά σώματα LED να εφοδιαστούν με τρεις τριγωνικούς προβολείς στα ενδότερα τους προκειμένου να τονίσουν όχι μόνο το «βλέμμα» του αυτοκινήτου αλλά και το δυναμισμό του και πρόσθεσε και μια μεγάλη εισαγωγή αέρα στο κάτω μέρος του ευμεγέθη προφυλακτήρα.

Αντίστοιχα, στο πίσω τμήμα, τα φώτα LED ακολουθούν απ’ άκρη σε άκρη το αμάξωμα, ενσωματώνουν το κεντρικά φωτιζόμενο λογότυπο της φίρμας, με το διαχύτη και τις τέσσερις απολήξεις της εξάτμισης να μαρτυρούν στους πιο μυημένους, τη διαφορετικότητα του CUPRA Formentor VZ από τα υπόλοιπα μέλη της οικογένειας… Παρά τις όποιες αλλαγές βέβαια έλαβαν χώρα, οι εξωτερικές διαστάσεις του αυτοκινήτου παρέμειναν αναλλοίωτες σε σχέση με της προ-facelift εποχής, που σημαίνει, ότι το μήκος ανέρχεται στα  4,45 m, το πλάτος φθάνει τα 1,84 m, ενώ το ύψος ολοκληρώνεται στα 1,52 m.

Στα ενδότερα, η ισπανική φίρμα έριξε το βάρος της στην αναβάθμιση του ψηφιακού «κόσμου» του Formentor. Άλλωστε, ποιοτικά και επιτρέψτε μου και την υποκειμενική γνώμη και σχεδιαστικά, το αποτέλεσμα ήταν ήδη… άψογο.

Πλέον, το αναβαθμισμένο εσωτερικό φέρει νέα κεντρική ψηφιακή οθόνη αφής 12,9’’ (ψηφιακός πίνακας οργάνων 10,25’’), με νέο λογισμικό, ταχύτερο επεξεργαστή και σαφώς καλύτερη διαχείριση του μενού και των εφαρμογών. Παραμένει βέβαια «μπόλικη» η πληροφορία που λαμβάνεις από αυτό και όπως στα περισσότερα νέα μοντέλα, έτσι και σε αυτό, χρειάζεται ένα εύλογο χρονικό διάστημα έως ότου εξοικειωθείς πλήρως με το χειρισμό των επιμέρους λειτουργιών. Τουλάχιστον οι όποιες ενέργειες απαιτούνται «εκτελούνται» γρήγορα. Αυτό βέβαια που θα ήθελα να έχει τρόπο τινά «διορθωθεί» είναι οι επιφάνειες αφής για τη ρύθμιση του κλιματισμού και του ήχου. Οι φυσικοί διακόπτες θα ήταν «ταμάμ»…

Δείτε ακόμη: Στην Ελλάδα το νέο CUPRA Terramar

Πέραν τούτων, ο διάκοσμος είναι χωρίς κάποια δόση υπερβολής προσεγμένος ως προς την παραμικρή λεπτομέρεια. Τα υλικά είναι αφρώδη, έχουν σωστή συναρμογή και κορυφαίο φινίρισμα, δικαιολογώντας ή αν θέλετε πιστοποιώντας, ότι πρόκειται για ένα premium SUV μοντέλο στην πράξη και όχι μόνο στα λόγια. Επιπλέον, «πινελιές» όπως τα μπάκετ καθίσματα (κατασκευασμένα σε ποσοστό 73% από ανακυκλώσιμα υλικά) υποδεικνύουν, ότι βρίσκεται κανείς μέσα στη καμπίνα μιας… ξεχωριστής κατασκευής.

Για «ψώνια» στο Ingolstadt     

Ο όμιλος VW, είχε στηρίξει την CUPRA και το Formentor από τα πρώτα τους κιόλας βήματα. Ίσως περισσότερο από κάθε άλλο μέλος της οικογένειας που στις φλέβες του δεν έτρεχε «ατόφιο» γερμανικό αίμα. Από την πρώτη στιγμή, η CUPRA, είχε το «ελεύθερο» να σουλατσάρει ανενόχλητη στο «θησαυροφυλάκιο» του ομίλου, παίρνοντας από τα ράφια του, ότι τραβούσε η όρεξη της.

Από τη στιγμή λοιπόν που δεν υπήρχε ο παραμικρός περιορισμός, οι Ισπανοί, άρπαξαν την ευκαιρία από τα μαλλιά. Ήδη από την προ-facelift εποχή του Formentor, η CUPRA είχε «καπαρώσει» από την κοσμηματοθήκη του ομίλου τον ασυναγώνιστο 5κύλινδρο κινητήρα των 2,5 lt και το Torque Splitter από το τελευταίας γενιάς RS3!

Μάλιστα, αυτή ήταν η πρώτη φορά που τόσο το «εκρηκτικό» μηχανικό σύνολο της Audi όσο και η σοφιστικέ μετάδοση Torque Splitter, στεγάζονταν κάτω από το περιτύλιγμα ενός μοντέλου που δεν έφερε το λογότυπο με τους τέσσερις κύκλους στο πετσί του.

Πλέον VZ5 δεν υπάρχει στο χάρτη, ωστόσο, η μετάδοση Torque Splitter δίνει κανονικά το παρών στην κορυφαία έκδοση του ανανεωμένου Formentor όπως και ο αναβαθμισμένος δίλιτρος κινητήρας που από τους 310 ίππους, έφθασε να προσφέρει 333 ίππους. Όσους δηλαδή και τα Audi S3 και VW Golf R

Απολαυστικό, ανεξαρτήτου διαδρομής

Πατάς το δεξί μπουτόν στο τιμόνι και δίνεις ζωή στο μοτέρ. Ναι, δεν έχει την αγριάδα και τη μπάσα «χροιά» που εμφάνιζε ο 5κύλινδρος του VZ5, δεν παύει όμως και σε αυτήν την περίπτωση, να σε φτιάχνει με το «γρέζι» και τη βραχνάδα στη «φωνή» του.   

Επιλέγεις είτε από το μενού στην κεντρική ψηφιακή οθόνη είτε πιο σβέλτα από το αριστερό μπουτόν στο τιμόνι, το πρόγραμμα που επιθυμείς (Comfort, Sport, CUPRA, Drift, Individual, Offroad) ανάλογα με τις διαθέσεις και το τερέν, και είσαι έτοιμος για δράση.

Τα σκασίματα από τις εξατμίσεις ηχούν σα γλυκιά μελωδία στα αυτιά. Το τιμόνι είναι βαρύ. Σωστά βαρύ όμως και με «κοντή» σχετικά κρεμαγιέρα, ώστε να προσφέρει ακρίβεια στο χειρισμό και την ενδεδειγμένη πληροφόρηση.

γλυκά
  • Σχεδίαση
  • Οδική συμπεριφορά
  • Χώροι
  • Κινητήρας
  • Τετρακίνηση
ξινά
  • Κατανάλωση
  • Μπάρα αφής για χειρισμό του κλιματισμού

Βυθίζεις το πόδι στο γκάζι και αντιλαμβάνεσαι ότι και σε αυτήν την περίπτωση, το Formentor VZ των 333 ίππων με τα 420 Nm ροπής (από τις 2.100 έως τις 5.500 rpm) μαζεύει χιλιόμετρα γρήγορα, χωρίς τον παραμικρό δισταγμό. Η απόκριση σε κάθε άγγιγμα του δεξιού πεντάλ, είναι ακαριαία, με τον κινητήρα να «δουλεύει» το ίδιο αποδοτικά μέχρι τον κόφτη σχεδόν στις 6.000 rpm.

Το 7άρι DSG, είναι επίσης κορυφαίο ως προς τη λειτουργία του. Ταχύτατο στις αλλαγές και άξιος συμπαραστάτης του οδηγού αφού ακόμα και κάτω από συνθήκες έντονης πίεσης, σου επιτρέπει να κατεβάσεις, στο χειροκίνητο mode παίζοντας με τα paddles πίσω από το τιμόνι, έως και 2 σχέσεις εάν χρειαστεί.

Το κερασάκι βέβαια σε αυτό το ομολογουμένως ολοκληρωμένο σύνολο, έρχεται να προσθέσει το σύστημα τετρακίνησης και συγκεκριμένα, το Torque Splitter το οποίο καθιστά δυνατό τον ενεργό πλήρως μεταβλητό διαμοιρασμό της ροπής μεταξύ των πίσω τροχών.

Σε αντίθεση με τα συνήθη διαφορικά ή σε σχέση με ένα πακέτο πολύδισκου συμπλέκτη, ο συγκεκριμένος κατανεμητής ροπής χρησιμοποιεί από έναν ηλεκτρονικά ελεγχόμενο πολύδισκο συμπλέκτη σε κάθε ημιαξόνιο. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι έχει τη δυνατότητα να μοιράζει τη ροπή σε κάθε τροχό ξεχωριστά ανάλογα με το πρόγραμμα που έχει επιλέξει ο οδηγός ή τις εκάστοτε συνθήκες στο οδόστρωμα.

Η κύλιση του μοντέλου έχει τόση «αγριάδα» όση χρειάζεται, για να μην ενοχλεί και να σου υπενθυμίζει συγχρόνως ότι κινείσαι μέσα σε μια σπορ κατασκευή. Η ανάρτηση είναι σφιχτή ακόμα κι αν επιλέξεις μέσω του Adaptive Chassis Control την πιο soft ρύθμιση από τις 15 επιλογές που προσφέρει. Δεν ενοχλεί όμως επ’ ουδενί, από τη στιγμή που φιλτράρει υποδειγματικά τις κακοτοπιές δίχως να μεταφέρει στην καμπίνα, δονήσεις ή κραδασμούς.

Δείτε ακόμη: To CUPRA που κατασκευάζεται στο εργοστάσιο της Audi

Κινείσαι με γραμμές και πας τόσο γρήγορα και με περίσσια «σιγουριά» που πρέπει ανά τακτά χρονικά διαστήματα να ρίχνεις μια κλεφτή ματιά στο ψηφιακό ταχύμετρο για να βλέπεις και τα χιλιόμετρα που αναγράφει… Χαράσσεις πλώρη για πιο σφικτά κομμάτια του οδικού δικτύου. Κάπου, που να μπορείς με ασφάλεια να το απολαύσεις. Από τη στιγμή που θα βρεις αυτό το περιβάλλον, έχεις στο πιάτο μπροστά του, το τέλειο σκηνικό.

Το Formentor βρίσκεται στο φυσικό του χώρο. Νιώθεις το πλαίσιο ένα κομμάτι να σε αγκαλιάζει, το μοτέρ δεν υπάρχει περίπτωση να σε προδώσει πουθενά και η τετρακίνηση είναι πάντα δίπλα σου να διορθώσει ακόμα και τυχόν υπερβολές στο γκάζι.

Ακολουθείς τη σφιχτή χάραξη της διαδρομής, με το αυτοκίνητο να μην παρεκκλίνει χιλιοστό των εντολών σου. Το βάρος των 1.641 κιλών του αμαξώματος δε γίνεται αισθητό πουθενά, με τα φρένα, παρά το γεγονός ότι δεν έφεραν την υπογραφή της Akebono (διατίθενται στον προαιρετικό εξοπλισμό), που μεταφράζεται σε 6πίστονες δαγκάνες με μεγαλύτερους δίσκους, να είναι πάντα «εκεί» και το κυριότερο χωρίς να εμφανίζουν σημάδια κόπωσης.

Η ανάρτηση ακόμα κι αν πιεστεί πολύ έχει σωστή επαναφορά και δεν υπάρχει περίπτωση να αντιδράσει «νευρικά», προκαλώντας ανησυχία στον οδηγό. Η τετρακίνηση δουλεύει σαν καλοκουρδισμένο ρολόι, το τιμόνι περνά στα χέρια σου με ακρίβεια την πληροφορία για τη θέση που βρίσκονται οι μπροστινοί τροχοί και μόνο εάν το επιδιώξεις, με ένα ελαφρύ «άφημα» του γκαζιού στο apex, θα νιώσεις το αμάξωμα να γλιστράει με τα «τέσσερα», τόσο ώστε πατώντας ξανά το γκάζι, να «γραπώνει» την άσφαλτο βγάζοντας σε στην έξοδο με ταχύτητα και ασφάλεια.

Υπάρχει βέβαια και το Drift Mode για όποιον θέλει να κουνήσει την ουρά του κορυφαίου Formentor αλλά χρειάζεται προσοχή γιατί ναι μεν σαν επιλογή είναι διασκεδαστική αλλά απαιτεί εξοικείωση και... τις κατάλληλες μοίρες στη γωνία του τιμονιού για να επιτευχθεί. Και προφανώς, αυτή η συνθήκη θα ήταν καλύτερο να λάβει χώρα σε ένα προστατευόμενο περιβάλλον.

Η ανφάν γκατέ στη γκάμα του Formentor, το VZ με τους 333 ίππους και το σύστημα τετρακίνησης 4DRIVE, τιμάται στα 54.990 €. Προφανώς δεν μιλάμε για ένα ποσό που μπορεί να διαθέσει ο καθένας από εμάς εύκολα τη σήμερον ημέρα, ωστόσο, όσοι αναζητούν ένα σπορ C-SUV, χωρίς το παραμικρό ψεγάδι, τότε θα πρέπει να έχουν πολύ ψηλά στη λίστα τους αυτό το αυτοκίνητο.

συμπέρασμα

Οι προδιαγραφές και ο χαρακτήρας του κορυφαίου Formentor, δεν αφήνουν κανένα περιθώριο αμφισβήτησης: Αυτό είναι ένα από τα καλύτερα μοντέλα του είδους.

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΣΠΥΡΟΣ ΚΑΝΑΤΑΣ


ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ. ΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...