Δοκιμή BMW 120 170 PS: Κέντα στον άσσο

Ξεκάθαρα premium προϊόν σε mainstream τιμή, σήμα BMW, 170 ίπποι και standard αυτόματο κιβώτιο. Η συνταγή της νέας Σειράς 1 φέρνει… δυσπεψίες, όχι μόνο στον γερμανικό ανταγωνισμό, αλλά σε ολόκληρο το C-Segment.

  • -
  • -
Ισχύς170 PS
Ροπή280 Nm
Επιτάχυνση 0-100 km/h7,8 sec
Μέση κατανάλωση (WLTP)5,3 lt/100km
Εκπομπές CO2 (WLTP)121,0 gr/km
με μια ματιά

Η νέα BMW Σειρά 1, στη «βασική» έκδοση 120 της δοκιμής, προσφέρει ένα εντυπωσιακά πλήρες πακέτο σε ένα ακόμη πιο εντυπωσιακό επίπεδο τιμής. Παράλληλα, σέβεται το σήμα της μάρκας σε τομείς όπως η ποιότητα, οι τεχνολογίες και η οδική συμπεριφορά, έχει νεανική σχεδίαση και mild hybrid τεχνολογία. Η τελευταία, ωφελεί σε κατανάλωση και ισχύ, αλλά περιορίζει και τον χώρο αποσκευών.

Ο αριθμός «1» εμφανίστηκε για πρώτη φορά στην γκάμα της BMW το 2004, με τον κωδικό “E87”. Το μοντέλο διαδέχθηκε τις -όχι και τόσο επιτυχημένες- προτάσεις Compact από την γκάμα της Σειράς 3 και έφερε τη φιλοσοφία της μάρκας στην κατηγορία των νεοσύστατων τότε premium μικρομεσαίων με ενδιαφέρουσα οδική συμπεριφορά και κίνηση στους πίσω τροχούς. Μοναδικός ουσιαστικός αντίπαλος το Audi A3 της εποχής, αφού η Mercedes-Benz A-Class ήταν ένα ψηλόλιγνο MPV με διόλου κολακευτικές αναλογίες και μακριά από τη φιλοσοφία των hatchback. Από τότε όμως, έχουν περάσει 20 χρόνια. Η Σειρά 1 πλέον είναι εμπροσθιοκίνητη, το C-Segment γνώρισε τεράστια άνθιση, αλλά και πρωτόγνωρη ύφεση, λόγω των υπερυψωμένων SUV-Crossover που σχεδόν μονοπωλούν το ενδιαφέρον των αγοραστών. Ο νέος «άσσος» όμως, έχει μερικά πολύ δυνατά όπλα για να «κλέψει» μερίδιο από τους «ψηλούς», συμπεριλαμβάνοντας και την… αδελφή X1.

Η εξέλιξη του είδους

Η νέα BMW Σειρά 1 (F70) είναι άμεσα αναγνωρίσιμη ως μοντέλο της μάρκας, αλλά και ως Σειρά 1, αποτελώντας μια οπτική συνέχεια της προηγούμενης (F40). Αν και εμπροσθιοκίνητη πλέον, δανείζεται το χαρακτηριστικό σχήμα του μοντέλου από τους πισωκίνητους προγόνους με το μακρύ καπό και τον θάλαμο επιβατών τραβηγμένο πιο πίσω, δημιουργώντας κλασικές BMW αναλογίες. Σε επίπεδο αισθητικής, οι βασικές διαφορές εντοπίζονται στο εμπρός μέρος με πλήρη ανασχεδιασμό στα φωτιστικά σώματα, τη μάσκα με κάθετες και διαγώνιες γρίλιες και τον προφυλακτήρα. Πίσω, έχουμε νέα φανάρια και προφυλακτήρα, ενώ οι πιο παρατηρητικοί θα εντοπίσουν δύο στοιχεία: την απουσία απόληξης για την εξάτμιση, αφού κρύβεται σε όλες τις εκδόσεις (εκτός της M135 των 300 PS) και την εξαφάνιση του γράμματος "i" μετά τον κωδικό 120. BMW και “i", πλέον συνδυάζονται μόνο σε αμιγώς ηλεκτρικές υλοποιήσεις.

Το κομμάτι της εμφάνισης διαφοροποιείται σημαντικά ανάλογα το επίπεδο εξοπλισμού. Υπάρχει το πακέτο M Design που φέρνει εξωτερικό πακέτο εμφάνισης M, το M Sport με πλήρες πακέτο μέσα-έξω συν προσαρμοζόμενα LED και το πακέτο M Sport Pro που προσθέτει διαφορετική αεροτομή, μεγαλύτερα φρένα με τετραπίστονες δαγκάνες εμπρός και κάποια άλλα καλούδια. Ο «δικός μας» άσσος είναι η ενδιάμεση επιλογή με το M Sport πακέτο. Στη νέα γενιά δίνεται η επιλογή ανάμεσα σε πολλά χρώματα αμαξώματος, με μεταλλικές, ακόμη και ματ επιλογές, διάφορα σχέδια ζαντών αλουμινίου από 17 ίντσες και πολλά προαιρετικά M Performance Parts για τους πιο… απαιτητικούς. Επίσης, ξεχωρίζει το σκαλιστό σήμα «1» μετά το τελείωμα του παραθύρου στην κολόνα “C” ή αλλιώς, στο Hofmeister Kink, αν είστε… BMW geek και εξοικειωμένοι με τους κωδικούς που χρησιμοποιεί η φίρμα.  

Premium απλότητα

Στο εσωτερικό, η νέα BMW Σειρά 1 υιοθετεί πλήρως τις νέες τάσεις της μάρκας και το βλέμμα σταματάει πρώτα στο BMW Curved Display, το «δίδυμο» οθονών, μια σε ρόλο πίνακα οργάνων και μια ως κέντρο ελέγχου πολυμέσων και του οχήματος γενικότερα. Η πρώτη μετρά διαγώνιο 10,25 ίντσες και η δεύτερη, αφής, στις 10,7 ίντσες. Να σταθούμε λίγο εδώ και να πούμε ότι εφοδιάζεται με την τελευταία έκδοση του BMW OS 9 με το λειτουργικό να είναι σαφές, εύχρηστο και αρκετά γρήγορο. Ο χρήστης μπορεί να διαμορφώσει το δικό του προφίλ με τις προσωπικές προτιμήσεις, συντομεύσεις και widgets ενώ είναι διαθέσιμες διάφορες ψηφιακές υπηρεσίες, ακόμη και συνδρομές μέσω του ConnectedDrive Store. Προφανώς υποστηρίζεται ασύρματη σύνδεση με Apple CarPlay - Android Auto, προσφέροντας κορυφαία συνδεσιμότητα με smartphones.

Μέσω της συγκεκριμένης οθόνης ρυθμίζονται σχεδόν όλα τα συστήματα του αυτοκινήτου, από τα ηλεκτρονικά ασφαλείας μέχρι τον κλιματισμό. Το καλό είναι ότι γίνεται να προστεθούν συντομεύσεις για να μην απαιτείται… σαφάρι σε υπομενού προκειμένου να απενεργοποιηθούν κάποια συστήματα ασφαλείας, ενώ ένα χρήσιμο “hack” είναι ότι με την παρατεταμένη πίεση του διακόπτη “SET” στο τιμόνι (αυτόν του Cruise Control) απενεργοποιείται η προειδοποίηση υπέρβασης του ορίου ταχύτητας που αποτελεί πλέον υποχρεωτικό εξοπλισμό από την ΕΕ. Σχετικά με τη συνολική χρηστικότητα του συστήματος, βαθμολογείται ως αρκετά καλή, ωστόσο θα προτιμούσαμε να υπήρχε πάνελ χειρισμού με φυσικά κουμπιά για τον κλιματισμό και περιστροφικό χειριστήριο για το iDrive, όπως στα μεγαλύτερα BMW. Η έλλειψη χειριστηρίων για τον κλιματισμό έχει φέρει και έναν «κενό» χώρο στην κονσόλα κάτω από την οθόνη, που οι σχεδιαστές προσπάθησαν να καλύψουν με τον ατμοσφαιρικό φωτισμό.

Κατά τα λοιπά, οι χώροι αποθήκευσης ικανοποιούν σε μέγεθος και αριθμό, συμβάλλοντας στη συνολική πρακτικότητα. Τα υλικά κατασκευής είναι πολύ καλά με μπόλικα μαλακά πλαστικά στα σημεία συχνότερης επαφής και η συναρμογή, κορυφαία, όπως μας έχει συνηθίσει η BMW. Τα καλύτερα έχουμε να πούμε και για τη θέση οδήγησης. Τοποθετεί τον οδηγό χαμηλά, το σώμα στηρίζεται τέλεια από τα καθίσματα τύπου μπάκετ (με ενιαία πλάτη-προσκέφαλο) του αυτοκινήτου δοκιμής και το τιμόνι (με την δυσανάλογα παχιά στεφάνη) έρχεται σε ιδανική θέση, με άριστα μελετημένη γεωμετρία. Μακάρι να είχαμε αντίστοιχες εντυπώσεις και από τους συνολικούς χώρους… Στο πίσω μέρος, οριακά κάθονται δύο ενήλικοι κανονικού αναστήματος. Το κεντρικό τούνελ σχεδόν «απαγορεύει» τη φιλοξενία πέμπτου και η ύπαρξη ψηλότερων (1,9μ +), είτε στις εμπρός, είτε στις πίσω θέσεις, θα δημιουργήσουν χωροταξικά προβλήματα. Η κατάσταση δεν βελτιώνεται ούτε στο πορτμπαγκάζ, με όγκο μόλις 300 lt για τις mild hybrid εκδόσεις όπως η 120 (380 lt οι μη mild hybrid).

«Βασική» με 170 PS;

Προς το παρόν, η «βασική» έκδοση της BMW Σειράς 1 είναι η 120 (θα έρθει και η 116 με τους 122 PS). Χρησιμοποιεί έναν τρικύλινδρο turbo βενζινοκινητήρα των 1.5 lt με 156 PS και 240 Nm, ο οποίος όμως πλαισιώνεται από ένα ήπια υβριδικό (mild hybrid) σύστημα που περιλαμβάνει μπαταρία 48V και έναν ηλεκτροκινητήρα τοποθετημένο στο κιβώτιο, απόδοσης 20 PS και 55 Nm. Η συνολική ισχύς που παράγει το σύστημα είναι 170 PS και 280 Nm, που περνάνε στους εμπρός τροχούς μέσα από ένα αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη Steptronic των 7 σχέσεων (δεν υπάρχει χειροκίνητο). Το τρικύλινδρο θερμικό μοτέρ λειτουργεί στον κύκλο Miller, ενσωματώνει όλες τις γνωστές τεχνολογίες της BMW (VALVETRONIC, Double VANOS), διαθέτει ηλεκτρονικά ελεγχόμενη on-demand αντλία λαδιού και διπλή τροφοδοσία βενζίνης με άμεσο ψεκασμό στους θαλάμους καύσης, αλλά και έμμεσο ψεκασμό, στην εισαγωγή. Οι επιδόσεις που ανακοινώνει το εργοστάσιο μόνο βασική έκδοση δεν θυμίζουν, με 0-100 km/h σε 7,8 sec και τελική ταχύτητα 226 km/h.

Ο 1.500άρης είναι αρκετά ελαστικός και τραβάει από χαμηλά, χάρη και στην υποβοήθηση που έχει από τον ηλεκτροκινητήρα. Το μικρομεσαίο hatchback της BMW αποκρίνεται καλά στο δεξί πεντάλ και επιταχύνει πρόθυμα, τόσο στις μικρές όσο και στις μεγαλύτερες σχέσεις. Σε προηγούμενη επαφή μας με το αυτοκίνητο στη Γερμανία, όπου οδηγήσαμε και στην Autobahn χωρίς όριο ταχύτητας, είδαμε το κοντέρ να ξεπερνά τα 226 km/h της ανακοινώσιμης τελικής. Φυσικά δεν σε… τρελαίνει με την επιτάχυνση που προσφέρει, ωστόσο είναι πάνω από αρκετή. Στο κομμάτι του θορύβου, η τρικύλινδρη χροιά σπάει μερικές φορές την ποιοτική ηχομπονωση, χωρίς ωστόσο να γίνεται ενοχλητική. Τέλος, η κατανάλωση καυσίμου κατά την εβδομαδιαία μας συμβίωση σε ποικιλία συνθηκών (επαρχιακός, βουνό, πόλη, αυτοκινητόδρομος) «έκατσε» στα 7 lt ανά 100 km, επίδοση που το τοποθετεί στον μέσο όρο της κατηγορίας και σε συνδυασμό με το μπόλικο ντεπόζιτο των 49 lt, διαμορφώνει μια αξιοπρεπέστατη αυτονομία περίπου 700 km.

Δείτε ακόμη: Οδηγούμε τη BMW X2 sDrive20 170 PS

Με γονίδια BMW

Οδηγώντας το νέο BMW 120, η στιβαρότητα της κατασκευής διακρίνεται από τα πρώτα χιλιόμετρα. Η ανάρτηση στην έκδοση M Sport έχει διαφορετικές ρυθμίσεις και φέρνει το αμάξωμα 8 mm πιο κοντά στο έδαφος, με κλασική διάταξη γόνατα MacPherson εμπρός και πολλαπλούς συνδέσμους πίσω. Η απόσβεση των κακοτεχνιών είναι καλή και η αίσθηση που παίρνει ο οδηγός, σφιχτή, αλλά όχι σκληρή. Σε βαθιές λακκούβες ίσως παρατηρηθεί πιο ξερή αντίδραση από αυτή που περιμένεις, κάτι λίγο-πολύ αναμενόμενο σε ένα σπορτίφ hatchback. Σε δρόμο με στροφές η 120 εμπνέει εμπιστοσύνη και παρέχει πολλή πρόσφυση. Παραμένει ακλόνητη στην πορεία που υποδεικνύει ο οδηγός, το μπροστινό σύστημα αλλάζει κατεύθυνση με σαφήνεια και η υποστροφή δύσκολα εμφανίζεται. Εδώ, συμβάλλει και η αυξημένη κατά 20% γωνία κάστερ εμπρός, που επέλεξαν οι μηχανικοί. Επίσης το πακέτο M Sport, εκτός της διαφορετικής ανάρτησης, προσφέρει και ένα επιπλέον «δέσιμο» του αμαξώματος εμπρός με την προσθήκη μπάρας θόλων στο διαμέρισμα του κινητήρα.

γλυκά
  • Ποιότητα κατασκευής
  • Οδική συμπεριφορά
  • Επιδόσεις βασικής έκδοσης
  • Λειτουργία κιβωτίου
  • Θέση οδήγησης
  • Ποιότητα κύλισης
  • Τεχνολογία
  • Πρακτικότητα
  • Συνδεσιμότητα
  • Εξοπλισμός
  • Τιμή
ξινά
  • Μέτριοι χώροι πίσω
  • Πορτμπαγκάζ
  • Έλλειψη φυσικών χειριστηρίων
  • Απουσία περιστροφικού iDrive

Το τιμόνι έχει πολύ καλή ακρίβεια και επαρκή πληροφόρηση. Συνοδεύεται από το σύστημα Servotronic που μεταβάλλει την υποβοήθηση, καθιστώντας το πιο ελαφρύ στις χαμηλές ταχύτητες και βαρύτερο στις υψηλότερες, όμως θα θέλαμε λίγο βάρος παραπάνω ακόμη και στο πρόγραμμα οδήγησης Sport. Τα φρένα με τη σειρά τους, αποδίδουν εξαιρετικά και το κιβώτιο συνοδεύεται από paddles πίσω από το τιμόνι (M Sport) αν ο οδηγός θέλει τον έλεγχο των αλλαγών. Να σημειωθεί ότι αν το αριστερό paddle κρατηθεί πατημένο, το αυτοκίνητο κατεβάζει τη μικρότερη δυνατή σχέση και μπαίνει αυτόματα σε Sport Mode για 10 δευτερόλεπτα, προκειμένου να επιτευχθεί η μέγιστη επιτάχυνση (σε συνθήκες όπως μια προσπέραση, πχ). Ταξιδεύοντας στον αυτοκινητόδρομο με τη νέα BMW Σειρά 1, εντυπωσιάζει η ποιότητα κύλισης, με κορυφαία για τα δεδομένα της κατηγορίας στιβαρότητα και αξιοσημείωτη ηχομόνωση. Παράλληλα η έβδομη σχέση του κιβωτίου διατηρεί χαμηλά τις rpm του κινητήρα, με τα 140 km/h να βρίσκονται κάτω από τις 2.500 σ.α.λ. για οικονομία και ησυχία.

Value for money… premium;

Στη βάση δεδομένων του εγκεφάλου μας, το value for money βρίσκεται στην… αντίπερα όχθη του premium. Θεωρητικά, ένα τέτοιο προϊόν δεν το αγοράζεις βάσει λογικής αλλά βάσει προτιμήσεων. Η BMW όμως βρήκε τον συνδετικό κρίκο. Προσφέρει στην αγορά ένα αυτοκίνητο με αναγνωρισμένο brand name που σημαίνει κύρος, ποιότητα και εγγυημένη μεταπώληση, κινητήρα 170 ίππων με standard αυτόματο κιβώτιο, φουλ τεχνολογία και ένα αξιοπρεπέστατο βασικό επίπεδο εξοπλισμού στο οποίο δεν εντοπίζονται σημαντικές ελλείψεις. Οι 28.960 ευρώ είναι το σημείο εκκίνησης του νέου «άσσου», κόστος που δεν το θέτει αντιμέτωπο μόνο με τις premium προτάσεις αλλά και με τις mainstream. Ακόμη και σε πολύ πιο «φθηνές» εταιρείες, το μικρομεσαίο hatchback τους είναι πολύ ακριβότερο αν το επιλέξει κάποιος με αυτόματο κιβώτιο και απόδοση κοντά στους 170 PS.

συμπέρασμα
Και κάπως έτσι, η νέα BMW 120 πραγματικά ανατρέπει τα δεδομένα. Αποτελεί μια εξαιρετική πρόταση που θα ήταν ανταγωνιστική, ακόμη κι αν στοίχιζε 4.000-5.000 ευρώ περισσότερα, με βάση την αγορά αυτοκινήτου σήμερα. Όμορφη, ποιοτική, ευχάριστη στον δρόμο και με πολύ καλό κινητήρα, βάζει «τικ» στα βασικά κουτάκια, με εξαιρέσεις σε λίγους τομείς όπως οι χώροι και το πορτμπαγκάζ. Και… κακά τα ψέματα, είναι και BMW. Το τελευταίο, ίσως να μετράει περισσότερο για κάποιους, από ότι όλα τα υπόλοιπα πλεονεκτήματά της. 


ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΣΠΥΡΟΣ ΚΑΝΑΤΑΣ

ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ. ΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...