Δοκιμή – Volkswagen ID.3 GTX: Hot Sauce
Με την έκδοση GTX, το Volkswagen ID.3 αποκτά λίγο πιο πικάντικη επίγευση και πολύ καλύτερες επιδόσεις. Ο φιλικός στην καθημερινότητα και οικογενειακός χαρακτήρας διατηρείται, ενώ η αυτονομία αγγίζει τα 600 km!
- -
- -
με μια ματιά
Η προσθήκη ενός ισχυρού ηλεκτροκινητήρα απόδοσης 286 ίππων, το στήσιμο της ανάρτησης με έμφαση στα δυναμικά χαρακτηριστικά και οι σχεδιαστικές πινελιές που αναδεικνύουν τη σπορ φιλοσοφία του GTX είναι στοιχεία που εξαρχής το καθιστούν εξαιρετικά ενδιαφέρον!
Το Volkswagen ID.3 αποτέλεσε βασικό πυλώνα της γερμανικής μάρκας, στη δημιουργία μιας γκάμας από ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Τοποθετείται στην ανταγωνιστική κατηγορία των μικρομεσαίων hatchback, ενώ πριν λίγο καιρό υπέστη μια καλοδεχούμενη ανανέωση που μεταξύ άλλων έφερε περισσότερη τεχνολογία, βελτιωμένη ποιότητα στο εσωτερικό και καλύτερο εξοπλισμό. Στην έκδοση GTX οι διαφοροποιήσεις έχουν να κάνουν με τον δυναμικό χαρακτήρα του μοντέλου. Δεν μεταμορφώθηκε σε σπορ κατασκευή, απλώς κέρδισε μια πικάντικη εσάνς με ισχυρότερο ηλεκτροκινητήρα, πιο επιθετική εμφάνιση και μικρές διαφοροποιήσεις στο στήσιμο για καλύτερη οδική συμπεριφορά.
Στοχευμένες παρεμβάσεις
Η αρχή γίνεται με το οπτικό κομμάτι. Το hatchback των 4,26 μέτρων έχει νέας σχεδίασης προφυλακτήρα εμπρός και πίσω, όπως και μεγαλύτερες ζάντες αλουμινίου 20 ιντσών σε διάσταση 215/40. Οι εισαγωγές αέρα είναι μεγαλύτερες στο εμπρός τμήμα και υπάρχουν δύο ακόμη συμπληρωματικά στοιχεία LED χαμηλά, πλαισιώνοντας τους κύριους προβολείς που βρίσκονται ψηλότερα. Οι τελευταίοι είναι τεχνολογίας IQ.LIGHT LED Matrix με κορυφαία απόδοση στο πυκνό σκοτάδι. Λειτουργούν ταχύτατα και μάλιστα η δέσμη ακολουθεί τους τροχούς όταν το αυτοκίνητο στρίβει, γεμίζοντας με φως το εσωτερικό της στροφής. Κλείνοντας το οπτικό κομμάτι, υπάρχει ένας νέος πίσω διαχύτης, καθώς και πέντε διαθέσιμα χρώματα. Το κλασικό για GTI μοντέλο Kings Red Metallic, το Moonstone Grey, το Grenadilla Black Metallic, το Glacier White Metallic και το Scale Silver Metallic.
Σπορ παλμός
Το εσωτερικό του Volkswagen ID.3 GTX διαθέτει μερικές λεπτομέρειες που υπογραμμίζουν την προσωπικότητα της έκδοσης. Για παράδειγμα τα bucket καθίσματα με τα ενσωματωμένα προσκέφαλα προσφέρουν σωστή στήριξη του σώματος, ειδικά τα προαιρετικά ergoActive του αυτοκινήτου δοκιμής. Η θέση οδήγησης ίσως να μην κατεβαίνει όσο χαμηλά θα θέλαμε, ωστόσο δεν ξενίζει και σίγουρα θα βρεθεί η ιδανική ρύθμιση για κάθε σωματότυπο. Παράλληλα, οι μεγάλες γυάλινες επιφάνειες του ID.3 εξασφαλίζουν πολύ καλή ορατότητα. Το σπορ στοιχείο GTX τονίζεται και από το τιμόνι, το οποίο μάλιστα αναγράφει και την ονομασία της έκδοσης. Η κλασική «γκρίνια» μας για τα μη πρακτικά χειριστήρια αφής που ενσωματώνει, πάντως, παραμένει. Κατά τα λοιπά δεν έχουμε σπουδαίες διαφοροποιήσεις συγκριτικά με τα υπόλοιπα ID.3.
Δείτε ακόμη: Δοκιμάζουμε το νέο Volkswagen Golf 1.5 eTSI 150PS
Στην κεντρική κονσόλα βρίσκεται η μεγάλη οθόνη αφής των 12,9 ιντσών με τη νεότερη έκδοση λογισμικού για το infotainment της εταιρείας, που έχει απλοποιήσει σημαντικά τη χρήση. Εκεί βρίσκονται όλα τα μενού για κάθε λειτουργία του αυτοκινήτου, από τα προγράμματα οδήγησης και τον κλιματισμό, έως τα ηλεκτρονικά συστήματα υποστήριξης του οδηγού και τις προσωπικές προτιμήσεις του. Λύση στην πολύωρη «ανασκαφή» των μενού θα δώσει η ψηφιακή βοηθός “IDA” που μάλιστα λειτουργεί πολύ καλά ενώ απαντάει και σε ερωτήσεις, υποστηρίζοντας Chat GPT και αντλώντας δεδομένα από τη Wikipedia. Φυσικά υποστηρίζει ασύρματη σύνδεση με Apple CarPlay. Η κονσόλα δαπέδου έχει μπόλικες θήκες, ποτηροθήκες και αποθηκευτικούς χώρους με συρόμενο κάλυμμα. Μας έλειψε ένα υποβραχιόνιο, όμως οι δύο αναδιπλούμενοι βραχίονες καλύπτουν την υποστήριξη των χεριών στις πολύωρες μετακινήσεις.
γλυκά
- Επιδόσεις
- Κατανάλωση
- Αυτονομία
- Ταχύτητα φόρτισης
- Χώροι
- Ποιότητα κατασκευής
- Ποιότητα κύλισης
- Οδική συμπεριφορά
- Εξοπλισμός
ξινά
- Μέτρια αίσθηση τιμονιού
- Αίσθηση πεντάλ φρένων
- Υπερπροστατευτικό ESC
Από την άλλη, η ευρυχωρία της καμπίνας είναι αξιοσημείωτη με τέσσερα άτομα να κάθονται πολύ άνετα στο εσωτερικό. Πίσω ο χώρος για τα γόνατα και το κεφάλι επαρκεί ακόμη και για ψηλούς, υπάρχουν θύρες USB-C για φόρτιση συσκευών, καθώς και αναδιπλούμενο μπράτσο με ποτηροθήκες. Οι μεγάλες γυάλινες επιφάνειες αυξάνουν το αίσθημα της ευρυχωρίας και το flat δάπεδο βελτιώνει τη φιλοξενία των πελμάτων. Πιο πίσω, ο χώρος αποσκευών των 385 lt δεν είναι κορυφαίος, όμως έχει πολύ εκμεταλλεύσιμο σχήμα που εξυπηρετεί στη φόρτωση. Τέλος, η ποιότητα κατασκευής του Volkswagen ID.3 έχει αναβαθμιστεί μετά την ανανέωση που δέχτηκε πριν λίγο καιρό και πλέον χρησιμοποιούνται μαλακά υλικά σε σημεία του ταμπλό και το πάνω μέρος των εμπρός θυρών. Αναβαθμισμένη είναι και η συναρμογή, ενώ τα σκληρά πλαστικά που συναντάμε στην υπόλοιπη καμπίνα είναι βελτιωμένα από το παρελθόν.
Η πιο σωστή κίνηση
Μαζί με την έκδοση GTX, η γκάμα του Volkswagen ID.3 καλωσορίζει τον νεότερο ηλεκτροκινητήρα της μάρκας με τον κωδικό APP550 σε δύο εκδόσεις ισχύος: τους 286 PS (GTX) και 326 PS (GTX Performance) με κοινό παρονομαστή τα 545 Nm ροπής. Το αυτοκίνητο της δοκιμής χρησιμοποιούσε την λιγότερο ισχυρή παραλλαγή του, όμως οι επιδόσεις είναι πολύ καλές, σε κάθε περίπτωση. Τα 0-100 km/h έρχονται σε 5,9 sec (5,7 sec το GTX Performance) και η τελική ταχύτητα περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 180 km/h (200 km/h το GTX Performance). O ηλεκτροκινητήρας κινεί τους πίσω τροχούς και η περίσσεια ισχύος ολοκληρώνει «για πλάκα» προσπεράσεις σε επαρχιακούς δρόμους, με τις ενδιάμεσες επιταχύνσεις να είναι άμεσες και ισχυρές. Σε αυτό βοηθάει και το λογικό -για ηλεκτρικό αυτοκίνητο- βάρος των 1.910 kg. Να τονίσουμε ότι η μάρκα έχει δώσει ιδιαίτερη βαρύτητα στη σωστή ψύξη του ηλεκτρικού συστήματος με δύο μεθόδους απαγωγής της θερμότητας, τόσο με ελαιόψυκτο κύκλωμα, όσο και με υδρόψυκτο.
Νέα είναι και η μπαταρία που τροφοδοτεί με ρεύμα τον ηλεκτροκινητήρα, χωρητικότητας 84 kWh (79 kWh ωφέλιμη). Σε συνδυασμό με την πολύ καλή διαχείριση ενέργειας, η ονομαστική αυτονομία αγγίζει τα 603 km σε μεικτό κύκλο. Κατά την περίοδο της δοκιμής διαπιστώσαμε ότι σε αστικό περιβάλλον εύκολα διατηρείς τη μέση κατανάλωση στις 14 kWh ανά 100 km (που σημαίνει 550 km με φουλ φόρτιση), ενώ σε συνθήκες «λίγο από όλα» το trip computer έμεινε στις 16,5 kWh ανά 100 km. Χωρίς μάλιστα να «λυπόμαστε» το δεξί πεντάλ. Με βάση την κατανάλωση που πετύχαμε η αυτονομία κυμαίνεται με άνεση γύρω από το φάσμα των 450 km μεταξύ φορτίσεων στο 100%, ενώ αν ο οδηγός ακολουθεί τις συστάσεις για την καλή υγεία της μπαταρίας (20-80%) θα συνδέει το αυτοκίνητο με πρίζα περίπου ανά 300 km. Και η διαδικασία αυτή δεν θα κρατάει πολύ, αφού η νέα μπαταρία δέχεται φόρτιση DC με ισχύ έως 185 kW, με τον οδηγό να μπορεί να επιλέξει χειροκίνητα το preconditioning της μπαταρίας για να δεχτεί τη μέγιστη δυνατή ισχύ φόρτισης (γίνεται αυτόματα αν ο φορτιστής καταχωρηθεί ως προορισμός στο navigation).
Δείτε ακόμη: Δοκιμάζουμε το Volkswagen ID.5 GTX
Ηλεκτρικό GTI;
Φτάνοντας στο… ρεζουμέ για αυτοκίνητα όπως το Volkswagen ID.3 GTX, η τελική αίσθηση είναι αυτή ακριβώς που περιμένεις από ένα “spiced up” ηλεκτρικό μοντέλο. Πολύ καλές επιδόσεις, τίμια οδική συμπεριφορά χωρίς ακρότητες, ελαφρώς πιο σκληρό set-up για λιγότερες κλίσεις και βελτιωμένη κρεμαγιέρα. Η έκδοση GTX έχει παχύτερες αντιστρεπτικές και σε συνδυασμό με το χαμηλό κέντρο βάρους που εξασφαλίζει η τοποθετημένη στο πάτωμα μπαταρία, βοηθάει το πλαίσιο να αλλάζει άμεσα κατεύθυνση χωρίς να νιώθεις μεγάλη φόρτιση του μπροστινού άξονα. Φυσικά δεν έχει φτιαχτεί για οριακή οδήγηση. Για παράδειγμα σε απότομες εναλλαγές κατεύθυνσης υπάρχει δισταγμός από την ανάρτηση στον έλεγχο των δυνάμεων και μικρή αίσθηση πλεύσης μέχρι να βρεθεί ξανά η ισορροπία.
Αν όμως μιλάμε για πιο ανοικτά κομμάτια, το ID.3 GTX μπορεί να κινηθεί ταχύτατα κουβαλώντας φόρα και «αντέχοντας» πίεση. Να τονίσουμε ότι το αυτοκίνητο της δοκιμής είχε τη standard ανάρτηση και όχι την προαιρετική ηλεκτρονικά ελεγχόμενη DCC (standard στο GTX Performance). Τι θα θέλαμε καλύτερο; Σίγουρα την αίσθηση από το τιμόνι. Το σύστημα διεύθυνσης παρέχει σωστή ακρίβεια, όμως στερείται πληροφόρησης. Επίσης, τα φρένα με αεριζόμενους δίσκους εμπρός και ταμπούρα πίσω, θα μπορούσαν να έχουν ένα καλύτερο πεντάλ με σαφέστερη πληροφόρηση. Η αντοχή του συστήματος δεν είναι πρόβλημα και η απόδοσή τους αρκετά καλή, αφού ο πίσω άξονας έχει συνεχή βοήθεια από την ανάκτηση ενέργειας του ηλεκτροκινητήρα. Είναι χαρακτηριστικό πως ακόμη και σε κατηφορικά κομμάτια, τα σημάδια κόπωσης θα αργήσουν να κάνουν την εμφάνισή τους. Η κίνηση στον πίσω άξονα προφανώς προσθέτει μια καλοδεχούμενη υπερστροφική τάση σε συγκεκριμένες περιπτώσεις, ωστόσο το ESC δεν επιτρέπει περεταίρω εξελίξεις, ακόμη και στην πιο «ελεύθερη» ρύθμιση ESC Sport.
Άρα ναι μεν η υπάρχει η πιο ενδιαφέρουσα αίσθηση του πισωκίνητου, αλλά χωρίς το κυρίως… ζητούμενο. Από τη μια, καλύτερα, αφού το «χαστούκι» με 545 Nm ροπής στον πίσω άξονα θα ήταν δυνατό και πιθανότατα, δύσκολα διαχειρίσιμο για τους περισσότερους οδηγούς. Αλλά το ESC θα μπορούσε να είχε λίγο πιο χαλαρή ρύθμιση, τουλάχιστον σε χαμηλότερες ταχύτητες, για ευκολότερο «παιχνίδι». Σε όλες τις υπόλοιπες συνθήκες το GTX είναι τυπικό ID.3. Ταξιδεύει με περίσσεια άνεση στον αυτοκινητόδρομο και τα χαμηλοπρόφιλα ελαστικά δεν επιβαρύνουν σημαντικά την ποιότητα κύλισης. Η προσεγμένη ηχομόνωση και η σωστή λειτουργία της ανάρτησης (γόνατα McPherson εμπρός, πολλαπλοί σύνδεσμοι πίσω) εξασφαλίζουν ευχάριστες μετακινήσεις, κοντινές ή μακρινές. Εντός πόλης πάντως, η κίνηση στον πίσω άξονα επιτρέπει στους εμπρός τροχούς να «κόβουν» πολύ, με ευεργετικό αποτέλεσμα στην ευελιξία. Με κύκλο στροφής μόλις 10,5 μέτρα, οι μανούβρες και το παρκάρισμα γίνονται… παιχνίδι.
συμπέρασμα
Η προσθήκη των δύο σπορ εκδόσεων GTX & GTX Performance στην γκάμα του Volkswagen ID.3, καλύπτει τους αγοραστές που ζητούν ένα ευχάριστο ηλεκτρικό αυτοκίνητο με πολύ καλή διαχείριση ενέργειας, γρήγορη φόρτιση και ταχύτατες επιδόσεις. Σίγουρα δεν πρόκειται για καθαρόαιμες σπορ επιλογές, ωστόσο δεν ήταν αυτός ο στόχος της Volkswagen. Αυτό που ήθελε η εταιρεία ήταν ένα πιο ενδιαφέρον ID.3, χωρίς να αλλοιωθεί ο χαρακτήρας του μοντέλου και το πέτυχε απόλυτα. Στο κομμάτι της τιμής, το ID.3 GTX των 286 PS ξεκινάει από 47.900 ευρώ (χωρίς την κρατική επιδότηση). Όμως το GTX Performance ίσως να είναι πιο συμφέρουσα επιλογή καθώς προσφέρεται έναντι 49.900 ευρώ και εκτός των 326 PS, προσφέρει και αρκετό εξοπλισμό (ενεργή ανάρτηση DCC, Head-Up Display Augmented Reality, Harman Kardon ηχοσύστημα με 8 ηχεία και subwoofer, ηλεκτρικά-θερμαινόμενα καθίσματα ergoActive με λειτουργία μασάζ, Progressive Steering και πολλά ακόμη) που αν προστεθεί από τη λίστα των extra στο «απλό» GTX, καταλήγει να κοστίζει περισσότερα.