![](https://cdn.gcdata.gr/c3/p_600_1743486.png)
Δοκιμή Volkswagen Golf GTI DSG: Το τελευταίο οχυρό
Το ανανεωμένο Volkswagen Golf GTI φαντάζει ως το τελευταίο οχυρό μιας κατηγορίας οχημάτων που τείνει να εξαφανιστεί από τον χάρτη. Αυτής των καθαρόαιμων «hot hatches».
- -
- -
με μια ματιά
Το ανανεωμένο Golf GTI έχει αναβαθμίσει σημαντικά το τεχνολογικό του υπόβαθρο, ενώ προσφέρει και 20 επιπλέον ίππους (265 PS) σε σχέση με την προκάτοχη version.
Δε ξέρω για πόσο ακόμα θα υπάρχουν σπορ μικρομεσαία μοντέλα. Κρίνοντας βέβαια από το πως βαδίζει η αυτοκινητοβιομηχανία θα στοιχημάτιζα, ότι σε μερικά χρόνια από σήμερα, δύσκολα στους καταλόγους των εταιρειών θα συναντά κανείς προτάσεις όπως το Golf GTI της Volkswagen.
Ένα hot hatch, χωρίς μπαταρίες και ηλεκτρομοτέρ, με ένα κορυφαίο βενζινοκινητήρα κάτω από το καπό του και το κυριότερο, με συμπυκνωμένη γνώση και μηχανολογική εξέλιξη 49 ολόκληρων ετών…
Το πόσο δημοφιλές υπήρξε το Golf και η έκδοση GTI, αποδεικνύεται όχι μόνο από τον τεράστιο όγκο των πωλήσεών του μοντέλου από το 1974 (1976 το πρώτο GTI) μέχρι και σήμερα αλλά κυρίως, από την αγάπη και την αφοσίωση που έδειξαν σε αυτό, οι εκατομμύρια αγοραστές του στο πέρασμα του χρόνου.
Έτσι, για να έχετε μια καλύτερη εικόνα του πόσο βαριά φανέλα είναι αυτή του Golf στο χώρο της αυτοκινητοβιομηχανίας, σημειώστε ορισμένους αριθμούς που μαρτυρούν εν πολλοίς και… το «μεγαλείο» του.
Από καθαρά μαθηματική σκοπιά λοιπόν, το Golf πουλά σε κάθε γωνιά αυτής της Γης όπου και διατίθεται, περίπου 80 αυτοκίνητα την ημέρα! Μόνο η πρώτη version, αυτή του 1974 δηλαδή, επιλέχθηκε από σχεδόν 7 εκατομμύρια καταναλωτές, ενώ μόλις 14 χρόνια από την πρώτη γενιά, το Golf II, έσπασε το φράγμα των 10.000.000 μονάδων. Συνολικά μέχρι και σήμερα, ο αντικαταστάτης του θρυλικού Σκαραβαίου, έχει πουλήσει περισσότερα από 35 εκατ. αυτοκίνητα, κερδίζοντας επάξια μια θέση και στο πάνθεον των best seller οχημάτων στην ιστορία της αυτοκίνησης.
Η δε έκδοση με το λογότυπο GTI, δεν εφηύρε απλώς την κατηγορία των «hot hatch» αλλά φρόντιζε, κυρίως, ώστε κάθε νέα version του μοντέλου να προσφέρει το κάτι παραπάνω στον οδηγό της, δίνοντας ουσιαστικά και τον τόνο, για το πως πρέπει να κινηθεί και ο ανταγωνισμός.
Το 1986, το δεύτερης γενιάς GTI, εφοδιάζονταν με κινητήρα με τέσσερις βαλβίδες ανά κύλινδρο. Στην τρίτη του γενιά ξεχώριζε για τη μέριμνα που είχε δοθεί στον τομέα της ασφάλειας, κάτι που έμελλε να αποτελέσει στη συνέχεια και το σήμα κατατεθέν κάθε νέου Golf και κάθε νέου GTI.
Η τέταρτη γενιά πέραν του πιο κοφτερού σχεδιασμού, είχε και ισχύ 180 ίππων (έκδοση GTI Edition 25) ενώ εφοδιάζονταν για πρώτη φορά και με ηλεκτρονικό σύστημα ελέγχου της ευστάθειας, το γνωστό ESC, καθώς και με Brake Assist.
Το «5άρι», για πολλούς μεταξύ και του γράφοντα, το καλύτερο GTI ever, ήταν το μοντέλο που σηματοδότησε μια σημαντική στροφή στην γκάμα του αυτοκινήτου, με πιο οδηγοκεντρικά χαρακτηριστικά, με ανάρτηση τεσσάρων συνδέσμων στον πίσω άξονα με 7άρι διπλοσύμπλετο (DSG) σασμάν και φυσικά με υπετροφοδοτούμενο κινητήρα άμεσου ψεκασμού απόδοσης 200 ίππων. Από το 5άρι GTI μέχρι και σήμερα η Volkswagen, βελτίωνε γενιά με τη γενιά την ασφάλεια αλλά και το τεχνολογικό υπόβαθρου του best seller μοντέλου της.
Η έκτη version είχε συγκολλημένο με λέιζερ αμάξωμα και μια σειρά βοηθητικών συστημάτων ασφαλείας, η 7η γενιά είδε να προστίθεται στις τάξεις της η έκδοση Clubsport και GTI TCR, με την 8η και την ανανεωμένη πλέον εκδοχή αυτής (MK 8.5) να διατίθεται αποκλειστικά σε 5θυρο αμάξωμα και να «ξεφεύγει» τόσο σε ψηφιακές λειτουργίες όσο και σε τεχνολογία, όντας το πιο ολοκληρωμένο GTI που παρουσιάστηκε ποτέ, στα 49 χρόνια ζωής του μοντέλου.
Με λεπτές επεμβάσεις
Η VW δεν είχε λόγο να αλλάξει ριζικά την ούτως η άλλως κομψή και συνάμα δυναμική εικόνα του GTI. Άλλωστε κάθε GTI της γερμανικής φίρμας δεν ήταν ποτέ… extravagant. Δεν ήταν δηλαδή «προκλητικό», δε «φώναζε» αισθητικά να το προσέξουν, γιατί πολύ απλά δεν ήταν αυτός ο σκοπός του και δεν το χρειαζόταν.
Έτσι, στην ανανεωμένη version της 8ης γενιάς, ακόμα και οι φανατικοί του μοντέλου, θα δυσκολευτούν εκ πρώτης να βρουν τις διαφορές. Γι αυτό όμως είμαστε εμείς εδώ. Το 8.5αρι λοιπόν GTI διαθέτει νέους προβολείς IQ.LIGHT LED matrix από το βασικό εξοπλισμό, οι οποίοι στη μεγάλη τους σκάλα προσφέρουν 15% μεγαλύτερη εμβέλεια σε σχέση με το παρελθόν, ενώ και το σήμα της VW στη μάσκα φωτίζεται μαζί με την επίσης φωτεινή μπάρα, προσδίδοντας ένα πιο high tech τόνο στην όψη του αυτοκινήτου (το βράδυ ειδικά είναι άκρως εντυπωσιακό).
Στο πίσω μέρος, τα φώτα LED έχουν ανασχεδιαστεί, υπάρχει η μικρή αεροτομή στην πέμπτη πόρτα (βαμμένη στο χρώμα του αμαξώματος εξωτερικά, με μαύρο εσωτερικό), οι δυο απολήξεις στην εξάτμιση έχουν πλέον νίκελ απόχρωση, ενώ έχουν επίσης προστεθεί νέας σχεδίασης ζάντες αλουμινίου (στάνταρ 17”), με έξτρα επιλογές για 18” και 19” αντίστοιχα. Οι συγκεκριμένες που φορούσε το αυτοκίνητο της δοκιμής μας ονομάζονται «Queenstown» και ήταν διαστάσεων 8J x 19 (235/35) με έξτρα κόστος για όποιον τυχόν ενδιαφέρεται, της τάξεως των 1.200 ευρώ.
Και με ChatGPT…
Στην καμπίνα, μπορεί το τεχνολογικό background στα ενδότερα του ανανεωμένου Golf GTI να συγκεντρώνει πάνω του τα φώτα της δημοσιότητας, ωστόσο, για μια μεγάλη μερίδα παραδοσιακών… petrolheads, την παράσταση συνεχίζουν να κλέβουν τα μπάκετ καθίσματα με το ενσωματωμένο προσκέφαλο, που προφανώς ντύνονται με τη χαρακτηριστική καρό επένδυση, ενώ οι κόκκινες ραφές σε τιμόνι, καθίσματα και στο κεντρικό υποβραχιόνιο, σε συνδυασμό με το λογότυπο GTI (στο τιμόνι) και τα μεταλλικά πεντάλ, συνθέτουν μια εικόνα που προσφέρει την απαραίτητη σπορ αύρα χωρίς να «φλυαρεί» αισθητικά.
Όμορφη λεπτομέρεια επίσης, το μπουτόν για την εκκίνηση του μοτέρ. Βρίσκεται τοποθετημένο στη βάση της κονσόλα (εμπρός από τον κομψό λεβιέ ταχυτήτων) και «πάλλεται» σε κόκκινο χρώμα κάθε φορά που ανοίγουν οι πόρτες, για να σου υπενθυμίσει μάλλον, ότι μέσω αυτού δίνεις ζωή στην καρδιά του αυτοκινήτου.
Οι μεγάλες βέβαια διαφορές σε σχέση με το 8άρι GTI «κρύβονται» μέσα στην 32,8 cm (ή 12,9’’) ψηφιακή οθόνη του ταμπλό. Η VW επανασχεδίασε τόσο το hardware όσο και το software του συστήματος infotainment το οποίο και βασίστηκε στην 4η γενιά (MIB4) του συστήματος πολυμέσων της γερμανικής φίρμας.
Τα γραφικά είναι εμφανώς βελτιωμένα, ο χειρισμός πολύ πιο εύκολος και η απόκριση εξαιρετική. Πλέον το MK 8.5 Golf GTI διαθέτει φωνητικό βοηθό (IDA4) που επιτρέπει τον έλεγχο πολλών λειτουργιών του οχήματος και απαντά σε ερωτήσεις για όλα τα πιθανά θέματα. Για να γίνει αυτό βέβαια, το σύστημα έχει πρόσβαση σε διαδικτυακές βάσεις δεδομένων και… σε ChatGPT (AI).
Δείτε ακόμη: Έρχεται το νέο Volkswagen των 20.000 ευρώ
Επίσης, η VW, φαίνεται πως «άκουσε» τις φωνές μεγάλης μερίδας του καταναλωτικού κοινού αναφορικά με τα προβλήματα εργονομίας που εμφάνιζε η 8η γενιά και «άλλαξε» με φυσικά μπουτόν τα κουμπιά στο τιμόνι, αντί για τα προκάτοχα με την απτική αντίδραση, ενώ «φώτισε» και τη μπάρα ελέγχου για τις επιμέρους ρυθμίσεις του κλιματισμού. Το Digital Cockpit Pro, ο ψηφιακός δηλαδή πίνακας οργάνων των 10,2’’, παραμένει παραμετροποιήσιμος, με τρία διαφορετικά γραφικά και ενημερώνει φυσικά τον οδηγό για κάθε πληροφορία που χρειάζεται από την πίεση του τούρμπο μέχρι και τις δυνάμεις «G» που ασκούνται στο όχημα.
Για γραφείο και… για βουνό
Αρκετά όμως με τα τεχνολογικά συστήματα και τις ψηφιακές προσθήκες στο ανανεωμένο Golf GTI. Αυτοκίνητα όπως το γερμανικό hot hatch γεννήθηκαν για να ικανοποιήσουν πρωτίστως τα «θέλω» του οδηγού τους. Και ευτυχώς, το ανανεωμένο Golf GTI, τα καταφέρνει ακόμα εξίσου καλά.
Κάτω από το καπό του, «στεγάζει» τον υπερτροφοδοτούμενο 4κύλινδρο TSI κινητήρα (EA888 LK3 evo4) των 1.984 cc, ο οποίος διαθέτει μπεκ με μαγνητική ενεργοποίηση για το κύκλωμα του άμεσου ψεκασμού (υπάρχει και σύστημα έμμεσου ψεκασμού), τα οποία δουλεύουν στα 350 bar.
γλυκά
- Οδική συμπεριφορά
- Κινητήρας
- Πλαίσιο
- Τιμόνι
- Τεχνολογία
ξινά
- Τιμή
Η απόδοση του μηχανικού συνόλου έχει αυξηθεί κατά 20 ίππους, φθάνοντας πλέον τους 265 PS μεταξύ 5.250 - 6.500 rpm, με τη ροπή να παραμένει μεν στα 370 Nm, να είναι όμως διαθέσιμη από τις 1.600 έως τις 4.500 rpm. Στη γλώσσα των αριθμών, τα πρώτα 0-100 km/h από στάση, επιτυγχάνονται σε χρόνο 5,9’’, με την τελική ταχύτητα να περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 250 km/h (όσο και στο Clubsport). Το σασμάν, είναι το γνωστό τοις πάσι 7άρι DSG, με paddles πίσω από το τιμόνι για χειροκίνητες αλλαγές και την άψογη απόκριση στις αλλαγές των σχέσεων ακόμα και σε ιδιαιτέρως έντονους ρυθμούς.
Το Golf GTI συνδυάζει ένα καρέ… απόλαυσης. «Μοτέρ-πλαίσιο-ανάρτηση-φρένα» δουλεύουν ή συνεργάζονται εάν προτιμάτε καλύτερα, υποδειγματικά μεταξύ τους. Υπάρχει επίσης Launch Control και 4 προγράμματα παραμετροποίησης (Eco, Comfort, Sport και Individual) ώστε να παίξεις, διαμορφώνοντας ανάλογα με τις διαθέσεις ή το τερέν, την λειτουργία του κινητήρα, τον ηλεκτρονικό έλεγχο ευστάθειας (ESC), τον ήχο της εξάτμισης, το τιμόνι και το κιβώτιο.
Επιλέγεις το πρόγραμμα «Sport». Δε σε νοιάζει εάν δουλέψεις τα πάντα στο maximum, με ότι αυτό συνεπάγεται σε κατανάλωση καυσίμου. Το τιμόνι «βαραίνει» τόσο, όσο χρειάζεται. Η κοντή σχετικά κρεμαγιέρα σου υπενθυμίζει ότι βρίσκεσαι μέσα σε μια σπορ κατασκευή. Το σύστημα διεύθυνσης (Progressive Steering, με μεταβλητή σχέση και ισχυρότερο ηλεκτρομοτέρ) είναι γρήγορο, ακριβές και δε μεταφέρει δονήσεις ή κραδασμούς από τα τεκταινόμενα του οδοστρώματος. Εξαιρετικό. Και για καθημερινή χρήση, ιδίως στα modes Eco ή Comfort.
Πατάς τέρμα το γκάζι και η απόκριση είναι εντυπωσιακή. Όπως και ο ήχος ο οποίος ηχεί σα γλυκιά μελωδία μέσα στην καμπίνα. Φθάνεις στην είσοδο της στροφής και αντιλαμβάνεσαι για πολλοστή φορά το λόγο που αυτοκίνητα σαν το Golf GTI θα μας λείψουν στη νέα ηλεκτρική εποχή. Νιώθεις τον πίσω άξονα ζωντανό και παίζεις με την τοποθέτηση της ουράς για καλύτερη τοποθέτηση.
Πιέζεις όσο μπορείς. Δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα! Θα σηκώσει τον πίσω εσωτερικό τροχό και θα σου πει τρόπο τινά «πίεσε κι άλλο, κανένα πρόβλημα»! Το μπροστινό, είναι εκεί. Απόλυτα προβλέψιμο και με την πρόσφυση που χρειάζεσαι. Στην κορυφή της στροφής, το ηλεκτρονικό μπλοκέ θα περάσει την ισχύ στην άσφαλτο χωρίς απώλειες, έχοντας μια αγαστή συνεργασία με τα υπόλοιπα ηλεκτρονικά καλούδια του αυτοκινήτου, όπως με το ESC (Electronic Stability Control).
Δεν πιστεύεις με πόσα χιλιόμετρα βγαίνεις στην έξοδο... Ανεβάζεις σχέση με τα paddles φυσικά στο σασμάν, ακούς το χαρακτηριστικό σκάσιμο από την εξάτμιση και συνεχίζεις ακάθεκτος. Για την επόμενη στροφή.
Δείτε ακόμη: Το κάμπριο της Volkswagen που πούλησε περισσότερο από το Mazda MX-5
Η ανάρτηση δουλεύει σωστά. Παρότι από το αυτοκίνητο της δοκιμής μας απουσίαζε το σύστημα Dynamic Chassis Control (το DCC διατίθεται έξτρα με κόστος 650 ευρώ). Οι κλίσεις είναι περιορισμένες ακόμα και υπό έντονη πίεση, το rebound εξαιρετικό και οι νευρικές αντιδράσεις… απούσες. Ναι, αυτό είναι το πιο ολοκληρωμένο Golf GTI. Ικανό να σε μεταφέρει άνετα, ξεκούραστα και χαλαρά στο γραφείο ή τα ψώνια σου και αντίστοιχα να σου ανεβάσει τη λίμπιντο σε μια βουνίσια διαδρομή. Εκεί, όπου θα το απολαύσεις στο μέγιστο βαθμό.
Βέβαια, όπως συμβαίνει σε πολλές αντίστοιχες περιπτώσεις στη ζωή μας, τα ωραία πράγματα… κοστίζουν ακριβά. Συγκεκριμένα, το ανανεωμένο Golf GTI εκκινεί από τα 49.850 ευρώ. Όταν πριν από σκάρτα 17 χρόνια το αντίστοιχο 5άρι GTI ξεκινούσε κάτω από 30.000 ευρώ. Θα μου πείτε άλλες εποχές τότε άλλη ίσως και η αξία του χρήματος σε σχέση με σήμερα… Δεν παύει ωστόσο ένα μικρομεσαίο hot hatch να σπάει εν έτει 2025 το φράγμα των 50.000 ευρώ.
συμπέρασμα
Η Volkswagen με τη δημιουργία του πιο ολοκληρωμένου Golf GTI όλων των εποχών, του MK 8.5, γνέφει με νόημα στα αντίστοιχης κλάσης ηλεκτρικά μοντέλα να σωπάσουν. Οι καθαρόαιμες σπορ προτάσεις με θερμικό κινητήρα είναι ακόμα εδώ και βρίσκονται στο απόγειο της δόξας τους.
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΣΠΥΡΟΣ ΚΑΝΑΤΑΣ