
Δοκιμή Cupra Terramar VZ eHybrid 272 PS: Fired up!
Η επιθετική πολιτική της Cupra συνεχίζεται με το Terramar, που θέλει να δώσει χρώμα και… μπρίο, στην politically correct κατηγορία των μεσαίων SUV.
- -
- -
με μια ματιά
Το νέο Terramar τοποθετείται στην καρδιά των C-SUV και κουμπώνει ιδανικά στη γκάμα της ισπανικής μάρκας. Δοκιμάζουμε την έκδοση Plug-in hybrid, η οποία αποδίδει 272 ίππους και υπόσχεται 119 km αποκλειστικά με τη χρήση της ηλεκτρικής ενέργειας, αλλά και χαμηλή κατανάλωση καυσίμου.
Θα έλεγε κανείς ότι η πορεία της Cupra μοιάζει με έναν… διαρκές μήνα του μέλιτος! Η ισπανική μάρκα, που ουσιαστικά μας συστήθηκε ως ξεχωριστό brand μόλις το 2018, θεωρείται σήμερα μία από τις πλέον αναπτυσσόμενες μάρκες στην Ευρώπη. Στοχεύοντας στο συναίσθημα, χτύπησε μία ευαίσθητη χορδή του αγοραστικού κοινού, το οποίο αντέδρασε θετικά στις δημιουργίες της. Και αν μιλάγαμε με ποδοσφαιρικούς όρους, θα λέγαμε πως το τελευταίο διάστημα η Cupra παίζει… φουλ επίθεση! Μετά τα ανανεωμένα Leon, Formentor και το φρεσκάρισμα στο Born, ακολουθήσε το αμιγώς ηλεκτρικό Tavascan και το εξηλεκτρισμένο Terramar! Μία πλήρης γκάμα, ικανή να αναδείξει σήμερα τη δυναμική της ισπανικής μάρκας.
Το Terramar τοποθετείται στην άκρως ανταγωνιστική κατηγορία των μεσαίων SUV, στην οποία συναντάμε μία σειρά από καταξιωμένους αντιπάλους. Απέναντι τους, το ισπανικό μοντέλο προτάσσει το συναίσθημα και το δυναμισμό, θέλοντας να μας πείσει ό,τι δεν είναι απαραίτητο οι κατασκευές του είδους να είναι μόνο ευρύχωρες, άνετες και πρακτικές. Με το Terramar, οι Ισπανοί θέλουν να αποδείξουν ότι ακόμα και ένα SUV μπορεί να χαρακτηριστεί ευχάριστο οδηγικά. Φυσικά, δεν είναι η πρώτη φορά που δοκιμάζουν κάτι τέτοιο, με το νέο Formentor να αποτελεί εύστοχη υλοποίηση της παραπάνω φιλοσοφίας. Το στοίχημα για την Cupra στα μεσαία SUV μένει το ίδιο, με το αυξημένο βάρος στην περίπτωση της plug-in έκδοσης VZ των 272 ίππων, να έρχεται για να περιπλέξει περαιτέρω την υπόθεση…
Υποψιασμένος…
Και μόνο με την πρώτη ματιά, υποψιάζεσαι ότι το Terramar δεν είναι ένα συνηθισμένο μεσαίο SUV. Ακολουθεί τη δυναμική και mucho σχεδιαστική φιλοσοφία της Cupra, με την ισπανική μάρκα να έχει δημιουργήσει σήμερα τη δική της σχολή. Η πρώτη σημαντική διαφορά εντοπίζεται στις διαστάσεις, αφού είναι ελαφρώς μεγαλύτερο από το Formentor. Το μήκος του είναι 4.519 mm, ενώ το πλάτος του αγγίζει τα 1.863 mm, την ώρα που το μεταξόνιο έχει τραβηχτεί στα 2.681 mm. Η εμπρός επιβλητική μάσκα τεχνοτροπίας… «η μύτη του καρχαρία», το καθιστά άμεσα αναγνωρίσιμο ενισχύοντας το δυναμισμό του. Όμως, ο εντυπωσιακός προφυλακτήρας με την πληθώρα εισαγωγών είναι αυτός που δεν αφήνει περιθώρια αμφισβήτησης των διαθέσεων του.
Το σχήμα των φωτιστικών σωμάτων με τους προβολείς τεχνολογίας LED Matrix Ultra και το τριγωνικό μοτίβο στο εσωτερικό τους, του χαρίζει μία «θυμωμένη» όψη, η οποία ενισχύεται από το καπό με τα τονισμένα νεύρα. Οι ελαφρώς φουσκωμένοι θόλοι και οι ακμές στο πλάι του αμαξώματος προσδίδουν νεύρο στο προφίλ του Terramar, με τους τροχούς σε διάσταση 20 ιντσών να ξεχωρίζουν. Το πίσω μέρος είναι αντίστοιχα brutal, κάτι που οφείλεται στις γωνίες που χαρακτηρίζουν τη σχεδίαση της 5ης πόρτας, αλλά και την επιθετική αισθητική του προφυλακτήρα. Φυσικά, όπως σε όλα τα μοντέλα της Cupra, η εικόνα του ολοκληρώνεται με τα λεπτά φωτιστικά σώματα, τα οποία ενώνονται με μία ενιαία φωτεινή λωρίδα, αλλά και το έμβλημα της ισπανικής μάρκας που δεσπόζει στο κέντρο.
Δείτε ακόμη: Δοκιμάζουμε το CUPRA Formentor VZ 4DRIVE
Ένας είναι ο πρωταγωνιστής!
Και αυτός είναι ο οδηγός. Αυτή είναι η αίσθηση που αποκομίζεις μόλις βρεθείς πίσω από το τιμόνι του Terramar, με τη σχεδίαση της καμπίνας να έχει ξεκάθαρα οδηγοκεντρική φιλοσοφία. Το φαρδύ κεντρικό τούνελ που χωρίζει το εμπρός μέρος του εσωτερικού θυμίζει κόκπιτ αεροσκάφους, ενώ η οθόνη αφής των 12,9’’ ιντσών είναι ελαφρώς στραμμένη προς την πλευρά του οδηγού. Ο ψηφιακός πίνακας οργάνων με τις σημαντικές δυνατότητες παραμετροποίησης είναι ευανάγνωστος, ενώ το σύστημα πολυμέσων απαιτεί μικρό σημαντικό χρόνο εξοικείωσής. Το τεχνολογικό του υπόβαθρο είναι αντίστοιχο με το κόστος κτήσης, περιλαμβάνοντας από το βασικό εξοπλισμό μία υπερπλήρη σουίτα συστημάτων ασφάλειας και υποβοήθησης του οδηγού, αλλά και άνεσης. Adaptive cruise control, κάμερα οπισθοπορείας, Climatronic τριών ζωνών, φωνητικές εντολές και ηλεκτρονικό άνοιγμα του χώρου αποσκευών είναι μερικά από τα στοιχεία που δεν χρεώνονται επιπλέον στο Terramar.
γλυκά
- Σχεδίαση
- Εσωτερικό
- Χώροι
- Τεχνολογίες
- Άνεση
- Ανάρτηση
- Οδική συμπεριφορά
- Ηλεκτρική αυτονομία
ξινά
- Χώρος αποσκευών
Επιστρέφοντας στην καμπίνα, μπορεί η αισθητική προσέγγιση να είναι μινιμαλιστική, αλλά εκπέμπει τον αέρα μίας premium κατασκευής. Η προσεκτική επιλογή των υλικών, η συναρμογή και τη φινίρισμα τους είναι εξαιρετική, ενώ οι πινελιές στο χρώμα του χαλκού που συναντάμε σε όλα τα μοντέλα της Cupra, συνδυάζουν την πολυτέλεια με τον δυναμισμό. Η σχεδίαση της καμπίνας δεν ακολουθεί τα τετριμμένα της κατηγορίας, με τα εντυπωσιακά τύπου μπάκετ καθίσματα να παίζουν το ρόλο τους. Πανέμορφα σε όψη, αλλά και με κορυφαία πλευρική στήριξη, αναδεικνύουν ακόμα περισσότερο την εικόνα του εσωτερικού. Σε χωροταξικό επίπεδο, η plug-in έκδοση του Terramar θα φιλοξενήσει άνετα δύο ενήλικες στην πίσω σειρά, η οποία μάλιστα μπορεί να μετακινηθεί κατά 150 mm. Βέβαια, το τίμημα στη συγκεκριμένη εκδοχή είναι η χωρητικότητα του πορτ μπαγκάζ, το οποίο περιορίζεται στα 400 lt, όταν στις συμβατικές εκδόσεις αγγίζει τα 642 lt. Κάτι για το οποίο ευθύνεται η τοποθέτηση της μπαταρίας στο πίσω μέρος του αυτοκινήτου.
The right balance
Αναγνωρίζοντας τις πραγματικές ανάγκες της αγοράς σήμερα, η Cupra διαθέτει το Terramar σε μία πολυσυλλεκτική γκάμα εξηλεκτρισμένων κινητήριων συνόλων, και όχι ως αμιγώς ηλεκτρικό. Για αυτό εξάλλου υπάρχει το νέο Tavascan… Στην περίπτωση της plug-in εκδοχής που συνοδεύεται από τον κωδικό VZ, το υβριδικό σύνολο αποτελείται από τον υπερτροφοδοτούμενο κινητήρα των 1.500 cc τεχνολογίας TSI, έναν ηλεκτροκινητήρα 116 ίππων και μία μπαταρία 19,7 kWh, με τη συνδυαστική τους λειτουργία να έχει ως αποτέλεσμα 272 ίππους και 400 Nm ροπή. Η νέα και μεγαλύτερη σε διάσταση μπαταρία, επιτρέπει στο Terramar να καλύπτει 119 km αποκλειστικά με τη χρήση ηλεκτρικής ενέργειας, όταν έχει δυνατότητα φόρτισης σε DC με ταχύτητα 50 kW, διαθέτοντας on-board φορτιστή 11 kW. Στην πράξη, το ισπανικό SUV αποδεικνύεται οικονομικό! Με τη μπαταρία φορτισμένη και επιλέγοντας την υβριδική λειτουργία, η μέση κατανάλωση στην πόλη είναι κάτω από 3 lt/100 km, ενώ σε μικτές συνθήκες μπορεί να φτάσει τα 6 lt/100km. Αν το θερμικό μοτέρ έχει τον πρώτο λόγο, η μέση τιμή ανεβαίνει στα 7,5 lt/100 km, με την πραγματική του ηλεκτρική αυτονομία να είναι κοντά στα 100 km με μία φόρτιση.
Στο δρόμο, το υβριδικό σύνολο ξεχωρίζει για την πολιτισμένη και ραφιναρισμένη λειτουργία του, τόσο στον αστικό κύκλο, όσο και στον αυτοκινητοδρόμιο. Το επίπεδο θορύβου είναι χαμηλό και μόνο στις πολύ υψηλές στροφές κάνει αισθητή την παρουσία του, ενώ η εναλλαγή ανάμεσα σε θερμικό και ηλεκτρικό μοτέρ γίνεται ομαλά και προοδευτικά. Αντίστοιχα, σε αυτό το ρυθμό ιδανική είναι η λειτουργία του αυτόματου κιβωτίου διπλού συμπλέκτη των έξι σχέσεων, συμβάλλοντας στην πολύ καλή ποιότητα κύλισης. Βέβαια, σημαντικό ρόλο σε αυτό έχει και η ανάρτηση με γόνατα ΜακΦέρσον μπροστά και πολλαπλούς συνδέσμους πίσω. Τα ηλεκτρονικά ρυθμιζόμενα αμορτισέρ διαφοροποιούν σημαντικά το βαθμό σκληρότητας, καταφέρνοντας να ανταπεξέλθουν σε κάθε είδους συνθήκη. Στη μαλακή ρύθμιση κρατούν εκτός καμπίνας της ανωμαλίες του οδοστρώματος, χωρίς νωχελικές αντιδράσεις. Έχει μία σπορ αίσθηση, χωρίς να είναι ενοχλητικά σκληρό, ενώ κάποιες ξερές αντιδράσεις είναι αποτέλεσμα του χαμηλού προφίλ των ελαστικών στις ζάντες των 20 ιντσών. Στον αυτοκινητόδρομο είναι στο στοιχείο, καθιστώντας το ταξίδι ευχάριστο και άνετο ανεξαρτήτως χιλιομέτρων.
Δείτε ακόμη: Δοκιμάζουμε το CUPRA Leon eTSI 150 PS DSG
H… μεταμόρφωση του Terramar πραγματοποιείται με την επιλογή του προγράμματος Cupra. Το τιμόνι αποκτά μεγαλύτερο βάρος, η απόκριση στο γκάζι είναι άμεση, οι αλλαγές του κιβωτίου πιο γρήγορες, ενώ νιώθεις πως η ανάρτηση δεν φιλτράρει, αλλά διαβάζει λεπτομερώς τις ανωμαλίες του οδοστρώματος. Την ίδια ώρα, ένας τεχνητός ήχος πλημμυρίζει την καμπίνα, δίνοντας έναν σπορ τόνο. Το τελευταίο στοιχείο κάποιοι θα το λατρέψουν, ενώ άλλοι θα το χαρακτηρίσουν υπερβολικό και αρκετά ψεύτικο. Πάντως, σε αυτές τις συνθήκες το ισπανικό SUV πιστοποιεί ότι διατηρεί σε μεγάλο βαθμό το DNA της Cupra. Το υβριδικό σύνολο επιταχύνει θετικά και με δύναμη, με μεγάλο ατού τη ροπή των 400 Nm σχεδόν, η οποία είναι διαθέσιμη από τις 1.000 rpm. Η παρουσία του ηλεκτρικού μοτέρ εξασφαλίζει άμεση απόκριση στο γκάζι από χαμηλά, επιταχύνοντας γραμμικά και χωρίς κενά στο μεγαλύτερος ευρών στροφών, μέχρι τις 6.500 rpm. Είναι χαρακτηριστικό πως τα πρώτα 100 km/h από στάση έρχονται σε μόλις 7,3 sec, νούμερο εντυπωσιακό αν βάλουμε στην εξίσωση το βάρος των 1.904 kg!
Το αυξημένο βάρος είναι το στοιχείο που βάζει ένα ερωτηματικό αναφορικά με την οδική συμπεριφορά του Terramar, αλλά η αλήθεια είναι πως δεν προβληματίζει. Το άκαμπτο, στιβαρό πλαίσιο και η εξαιρετική ανάρτηση στην πιο σκληρή της ρύθμιση, περιορίζουν σημαντικά τις κλίσεις του αμαξώματος. Τα περιθώρια πρόσφυσης είναι υψηλά και αποδεικνύεται ουδέτερο, έχοντας προοδευτικές αντιδράσεις την απότομη αλλαγή κατεύθυνσης. Αν το προκαλέσεις το πίσω μέρος θα ελαφρώσει, στοιχείο που επιτρέπει την τοποθέτηση πριν τη στροφή και θα προκαλέσει ευχαρίστηση στον μυημένο. Σε δρόμο με χαμηλό συντελεστή πρόσφυσης, η άμεση εμπλοκή του ηλεκτροκινητήρα έχει σαν αποτέλεσμα οι εμπρός τροχοί να σπινάρουν αν το παρακάνεις με το γκάζι και να ανοίξει η τροχιά του εμπρός μέρους, τάση που είναι εύκολα ελεγχόμενη. Επιπλέον, στα πιο κλειστά κομμάτια θα διαπιστώσεις το βάρος των 1.9 τόνων, αφού είναι δύσκολο να κερδίσεις την αδράνεια… Σίγουρα, στον επαρχιακό δρόμο, σύμμαχοι του οδηγού αποδεικνύονται το ακριβές τιμόνι με την καλή αίσθηση, αλλά και τα δυνατά φρένα, τα οποία έχουν πολύ καλή αίσθηση για plug-in μοντέλο.
συμπέρασμα
Η Cupra έχει επιλέξει ένα διαφορετικό δρόμο, έξω από το comfort zone και την πεπατημένη που ακολουθούν οι περισσότεροι, με το αποτέλεσμα να τη δικαιώνει. Αποδεικνύει στην πράξη, πως στοιχεία όπως ο δυναμισμός, η σπορ σχεδίαση και ο οδηγικοκεντρικός χαρακτήρας, εξακολουθούν να γοητεύουν το αγοραστικό κοινό. Και το Terramar αποτελεί ακόμα μία δημιουργία που φέρει φαρδιά πλατιά της ισπανικής μάρκας. Δεν είναι αντίστοιχα σπορ με το Formentor, αλλά διαθέτει δυναμικά χαρακτηριστικά, ξεχωρίζοντας στην κατηγορία των μεσαίων SUV. Και όλα αυτά χωρίς συμβιβασμούς σε επίπεδο άνεσης και τεχνολογιών, διατηρώντας μία premium αισθητική που γοητεύει. Η plug-in εκδοχή προσθέτει στην εξίσωση τις πολύ καλές επιδόσεις και τη χαμηλή κατανάλωση καυσίμου σε πραγματικές συνθήκες, αλλά με αντίτιμο τον περιορισμένο χώρο αποσκευών, την υψηλή τιμή, η οποία όμως δεν ξεφεύγει από το μέσο όρο του ανταγωνισμού.
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΣΠΥΡΟΣ ΚΑΝΑΤΑΣ