Fiat Panda 1.3 MultiJet II
Η 3η γενιά Panda με τον επίκαιρο MultiJet «παραμάσχαλα», κυκλοφορεί ελεύθερη και δαμάζει τις οικονομικές συγκυρίες της εποχής.
- -
- -
με μια ματιά
Η πληθωρική ροπή του MultiJet II, εκφράζει τις σύγχρονες αρετές του νέου Panda με τον καλύτερο τρόπο.
με τη ματιά του Τσιγκρή
Σταθερή αξία ο 1.2 Fire των 69 ίππων, αλλά ποτέ δεν θα διεκδικήσει λάμψη δημοσιότητας, την στιγμή που ο 85άρης TwinAir παραμένει πρώτο όνομα στην μαρκίζα και ακολουθεί παράλληλα το κίνημα «δεν πληρώνω»! Αν όμως ο μεγάλος τετρακύλινδρος δείχνει λίγος και ο φρέσκος δικύλινδρος και υπερτροφοδοτούμενος «κούφιος», ο 1.3 με τατουάζ το MultiJet στο πλαστικό του καπάκι, απλά σου βουλώνει το στόμα! Μπορεί να μην είναι ότι πιο ήσυχο στην πετρελαιοκίνητη πιάτσα και να μην πετάει την σκούφια του όταν τον δουλεύεις ψηλά, όμως δηλώνει παρόν σε κάθε σύγχρονη απαίτηση μετά την πρόσφατη αναβάθμισή του. Απολαμβάνεις αμεσότητα από το ρελαντί, πληθωρικό τράβηγμα σε όλες τις μεσαίες και διάθεση να φορτώσει τα χιλιόμετρα στο κοντέρ, χωρίς να αδειάσει τα λιγοστά λίτρα πετρελαίου από το ρεζερβουάρ του, πριν ολοκληρώσει περίπου 700 χιλιόμετρα διαδρομής. Και πακέτο με την πολυπόθητη αυτονομία στις μέρες μας, απολαμβάνει κανείς και ένα σύγχρονο μικρό με μεγάλες δυνατότητες και ...αλμυρό μεν για Panda, αλλά εξαργυρώσημο σε βάθος χρόνου, κόστος κτήσης.
γλυκά
- Σχεδίαση
- Απόδοση
- Οδική συμπεριφορά
- Kομψός διάκοσμος και σαλόνι
- Χώροι
- Κατανάλωση
- Στάνταρ Stop & Start
ξυνά
- Λειτουργία Stop & Start
- Θόρυβος απο τον κινητήρα
- Δεν απαλλάσσεται από τα τέλη κυκλοφορίας
απόψεις
Από το βάρος και μόνο της πόρτας καταλαβαίνεις ότι κάτι άλλαξε στο μικρό της Fiat. Από αισθητικής πλευράς το νέο Panda είναι πιο κομψό και δείχνει αρκετά πιο φρέσκο ώστε να αναμετρηθεί με αξιώσεις με τη τριπλέτα της οικογένειας Up!. Τα φρένα του είναι πλέον πιο αποτελεσματικά σε σύγκριση με αυτά του προκατόχου που δεν φημίζονταν για την απόδοσή τους. Ο νέος MultiJet II είναι η πιο σίγουρη λύση για οικονομία στη χρήση όμως η συνεργασία του με το σύστημα Start-Stop είναι λίγο προβληματική ειδικά όταν βρίσκεσαι σε πυκνή κίνηση με συχνό σταμάτα ξεκίνα. Η λίστα του προαιρετικού εξοπλισμού με έξτρα χρέωση είναι αρκετά μεγάλη και ικανή να ανεβάσει την τελική τιμή πώλησης, ωστόσο ο ταπεινός 1200άρης των 69 ίππων πιθανότατα να σηκώσει το μεγαλύτερο όγκο των πωλήσεων όπως έκανε μέχρι τώρα.
Βασίλης Παπαδόπουλος
go shopping
Μια και μοναδική έκδοση(Lounge) θα βρείτε στον τιμοκατάλογο της Fiat για το turbodiesel Panda, που στα € 13.600 προσφέρει ένα αξιοπρεπές επίπεδο εξοπλισμού που μεταξύ άλλων παρέχει το ABS με Brake Assist, τους δυο μετωπικούς αερόσακους και αυτών της οροφής, ηλεκτρικά παράθυρα εμπρός, τηλεχειριζόμενο κεντρικό κλείδωμα, ηχοσύστημα με MP3 και 6 ηχεία, ρυθμιζόμενο σε ύψος τιμόνι και κάθισμα οδηγού, υπολογιστή ταξιδίου, air condition σύστημα Stop & Start, προβολείς ομίχλης και ράγες οροφής. Προαιρετικά μπορεί κανείς να το παραγγείλει με έξτρα χρέωση και όφελος τους πλευρικούς αερόσακους, το ESP, τους ηλεκτρικά ρυθμιζόμενους και θερμαινόμενους καθρέφτες, το διαιρούμενο και συρόμενο πίσω κάθισμα, τιμόνι με χειριστήρια ηχοσυστήματος, αισθητήρες παρκαρίσματος, συναγερμό, ενώ το πρεστίζ επίσης ανεβάζουν το Bluetooth, η δυνατότητα τοποθέτησης αυτόματου κλιματισμού, η ηλεκτρικά ανοιγόμενη οροφή και το σύστημα Navigation και ψυχαγωγίας της TomTom. Στον προαιρετικό εξοπλισμό θα βρείτε επίσης θέση συνοδηγού που αναδιπλώνει σε τραπεζάκι, καθώς και το Low Speed Collision Mitigation (LSCM), σύστημα που προσφέρεται με το πακέτο Safety και μπορεί σε ταχύτητες έως 30 km/h να ανιχνεύσει εμπόδια μπροστά από το αυτοκίνητο ακινητοποιώντας το αυτόματα ώστε να αποτραπεί η σύγκρουση.
Η νέα εποχή Panda …διαθέτει τα πάντα! Εκπολιτισμό, σχεδιαστική φρεσκάδα, αναβάθμιση και ζωηρή τεχνολογία, χαρακτηριστικά που στο σύνολό τους αποτελούν εφαλτήριο μελλοντικής επιτυχίας. Με τον TwinΑir, σημαία της Fiat στο downsizing, αποκτά ένα ακόμα όπλο στο τρίπτυχο οικονομία-τεχνολογία-απόδοση, όμως βρίσκεται ταυτόχρονα στην ευχάριστη θέση να συνδυάσει την απελευθέρωση της πετρελαιοκίνησης την ώρα του λανσαρίσματος. Αναμένοντας και τον ατμοσφαιρικό TwinΑir που θα συμπληρώσει την γκάμα των κινητήρων, η 3η γενιά Panda δείχνει πιο έτοιμη από ποτέ να καλύψει τα γούστα κάθε ενδιαφερόμενου. Πρωταγωνιστής στην δοκιμή μας φυσικά είναι ο νέος turbodiesel που θα αποτελέσει το μήλο της έριδας και το αντίδοτο στα βάσανα των σύγχρονων καιρών.
Παραδοσιακά τετράγωνο
Γυρνώντας 31 χρόνια πίσω, τότε που πρωτοεμφανίστηκε, το Panda έγινε δημοφιλές με τις λιτές επίπεδες επιφάνειες και την απλότητα του ευρύχωρου εσωτερικού του. Στην εξέλιξή της η δεύτερη γενιά κράτησε τα στοιχεία της απλής σχεδίασης προσαρμοσμένα σε πρακτικά στοιχεία της εποχής και με δοκιμασμένη τεχνολογία και ιταλική μαεστρία σε στιλιστικές λεπτομέρειες διατήρησε την θέση του με την κορυφή της μικρής κατηγορίας, προσφέροντας ταυτόχρονα σανίδα σωτηρίας στην δοκιμασμένη από περιπέτειες Fiat. Κάτι ανάλογο επιχειρεί και η 3η γενιά, διατηρώντας μεν το μοτίβο, αλλά τονίζοντας λίγο παραπάνω τις καμπύλες του και φυσικά τις διαστάσεις του. Το αποτέλεσμα είναι μοντέρνο και κολακευτικό και οι διαστάσεις(3.653mm x 1.643mm x 1.551mm) μαρτυρούν την επιμήκυνση που εκτός από δυναμικότερο στιλ λειτουργούν ευεργετικά και σε εσωτερικούς χώρους. Μεγαλύτερο παντού σε σχέση με το προγενέστερο, 115mm σε μήκος, 65mm σε πλάτος και 9mm σε ύψος, το νεότερο οριακά αγγίζει την επόμενη κατηγορία και με την πεντάθυρη και πρακτική φιλοσοφία του γλυκοκοιτάζει αγοραστές και από εκεί. Σχεδιαστικό στιλ συναντά κανείς εισβάλλοντας και στην καμπίνα όπου ακολουθεί το μοτίβο απαλού τετραγώνου σε όργανα, διακόπτες και διάκοσμο. Το εντελώς νέο ταμπλό, διατηρεί στην κονσόλα την πετυχημένη θέση του επιλογέα και προσφέρει με σύγχρονο τρόπο μια νότα από το παρελθόν, κυρίως από την φάσα διχρωμίας και από την ανοιχτή αποθηκευτική εσοχή που υπάρχει πάνω από το ντουλαπάκι του συνοδηγού. Τα υλικά παραμένουν σκληρά, αλλά καλοφινιρισμένα και το αποτέλεσμα είναι κάτι παραπάνω από ευχάριστο και πλήρες. Δεν έχει να ζηλέψει τίποτα ακόμα και από μεγαλύτερης κατηγορίας αυτοκίνητα, όπου πακέτο με το αξιοπρεπές επίπεδο εξοπλισμού, τον ευχάριστο και φωτεινό διάκοσμο, δείχνει ότι το life style δεν είναι αναγκαία υπόθεση λίγων. Σχεδιαστικό hi light είναι και το χειρόφρενο που θυμίζει ουρά κάστορα και κρίνεται απόλυτα λειτουργικό εργονομικά. Το μεγάλο στοίχημα για τους ανθρώπους της Fiat, φυσικά και ήταν η χωροταξική βελτίωση και οι αυξημένες διαστάσεις απέδωσαν καρπούς. Οδηγός και συνοδηγός τώρα έχουν περισσότερες θήκες για μικροαντικείμενα από πριν, δεν αισθάνονται ταμπουρωμένοι γύρω από το ταμπλό, ενώ οι επιβάτες νιώθουν εμφανώς περισσότερο αέρα τόσο στην περιοχή των ώμων, του κεφαλιού αλλά και των γονάτων. Φυσικά το νέο Panda κέρδισε 20 παραπάνω λίτρα χωρητικότητας και στον χώρο αποσκευών (225lt), ενώ με το έξτρα συρόμενο πίσω κάθισμα μπορεί να φτάσει έως τα 260. Ρίχνοντας την πλάτη του πίσω ο διαθέσιμος χώρος των 870 λίτρων και το μεγάλο άνοιγμα της πόρτας αποτελούν έναν καλό λόγο για ξέγνοιαστες μεταφορές μεγαλύτερων αντικειμένων.
Θηρίο μινιατούρα
Η λεκτική υπερβολή, αφορά τον νέο MultiJet II που αν και μικρός ως πετρελαιοκινητήρας διαπρέπει σε αίσθηση απόδοσης ακόμα και αν δεν σου γεμίζουν το μάτι τα νούμερα. Με άμεσο ψεκασμό, που επιταχύνει τον κύκλο καύσης, υπερσυμπιεστή σταθερής γεωμετρίας με intercooler και σύστημα Stop & Start έχει τα σύγχρονα εφόδια για να πετύχει υψηλούς στόχους καθαρής, οικονομικής και γεμάτης απόδοσης. Μπορεί η μέγιστη των 75 ίππων να έμεινε αμετάβλητη σε σχέση με την πρώτη γενιά MultiJet, όμως τα επιπλέον 55Nm στην ροπή είναι μια καλή ένεση βιταμινών στην συνολική εικόνα απόδοσης του μικρού πετρελαιοκινητήρα. Με 190Nm από τις 1.500rpm οι αλλαγές στο σωστό σε αίσθηση 5άρι κιβώτιο γίνονται σβέλτα αρκεί να έχει φτάσει η βελόνα στο στροφόμετρο στις 2.000rpm. Τα 12,8’’ για τα πρώτα 100km/h από στάση και τα 168km/h τελικής ταχύτητας δίνουν μια εικόνα των δυνατοτήτων σε επίπεδο επιδόσεων, όμως η αίσθηση που νιώθεις είναι πιο απολαυστική από τα ξερά νούμερα. Οι ρεπρίζ είναι εξαιρετικές και δεν είναι αναγκαίο να ανεβάσεις στροφές για να κινηθείς σβέλτα, ενώ αν θέλεις full εντυπώσεις η δυναμική ώθηση από τις 2.000rpm έως τις 3.500rpm υπεραρκεί για καλές επιταχύνσεις ταυτόχρονα με λογικότατες καταναλώσεις. Το μοτέρ ανεβάζει και ψηλότερα από τις 4.500rpm, όμως δείχνει ότι δεν το έχει ανάγκη, σπαταλώντας με τον τρόπο αυτό τα αποθέματα πετρελαίου και ανεβάζοντας τα ντεσιμπέλ χωρίς ουσιαστικό αποτέλεσμα. Την στιγμή που ο κατασκευαστής ανακοινώνει 3,9 lt/100 km μέσης μικτής κατανάλωσης, η πράξη αποδεικνύει ότι μπορείς να δεις από 4,6 με ελαφρύ πόδι χωρίς όμως να σέρνεσαι, έως λίγο πριν τα 7 λίτρα αν τον ταλαιπωρείς με την βελόνα του στροφόμετρου στην δεξιά πλευρά. Συνηθέστερη μέση κατανάλωση που έδειχνε το trip computer ήταν περίπου στα 5,2-5,5 lt/100km χωρίς κανένα συμβιβασμό στον ρυθμό μας. Αυτομάτως τα νούμερα αυτά οδηγούν τα 37 λίτρα πετρελαίου του ρεζερβουάρ σε αυτονομία περίπου 700 χιλιομέτρων ακόμα και αν μιλάμε για αστική μετακίνηση, ενώ στον ανοιχτό δρόμο διατηρώντας ταχύτητες έως τα 140km/h, η κατανάλωση πέφτει κάτω από τα 5 λίτρα και η αυτονομία κερδίζει χιλιόμετρα απόστασης. Στο ταξίδι το Panda όσο η ταχύτητα παραμένει μέχρι τα 150km/h παραμένει ξεκούραστο και αξιοπρεπές χωρίς βέβαια να τοποθετείται στην κορυφή της κατηγορίας όσον αφορά την ποιότητα κύλισης και τον ήχο από το μοτέρ που περνάει στη καμπίνα. Παρόλα αυτά μέχρι αυτήν την ταχύτητα δεν είναι ενοχλητικός και μόνο οι πλευρικοί άνεμοι, συνέπεια της ψηλής σιλουέτας του, θα επηρεάσουν κυρίως ως αίσθηση την σταθερή πορεία της ευθείας. Συνοπτικά το νέο Panda πατάει αποτελεσματικά προσφέρει ευχάριστες πληροφορίες και διατηρεί την παραδοσιακά φιλότιμη και ουσιαστική συμπεριφορά του. Το έξτρα βάρος του ντιζελοκινητήρα, δεν αλλοιώνει την κεντρική ιδέα τη συμπεριφοράς που παραμένει φιλική και αποτελεσματική με την ανάρτηση να απορροφά τις ανωμαλίες και να ελέγχει αποτελεσματικά την επαφή των τροχών με τον δρόμο. Ακόμα και αν κυνηγήσεις τον ρυθμό σου διαπιστώνεις ότι το Panda ρέει αέρινα από στροφή σε στροφή προσφέροντας σωστή πληροφόρηση από το τιμόνι, ικανοποιητική απόδοση φρένων και προοδευτικές αντιδράσεις που δεν θα δημιουργήσουν ταραχή ακόμα και στον ανυποψίαστο οδηγό. Σίγουρα δεν προσπαθεί να πείσει ότι είναι σπορ, κάτι που φαίνεται από το σπινάρισμα του εσωτερικού τροχού και ευτυχώς τις ελεγχόμενες κλίσεις, όμως διατηρεί το δραστήριο ιταλικό ταμπεραμέντο κάπου στο DNA του. Με την προαιρετική παρουσία μάλιστα και του ESP, θωρακίζει ακόμα περισσότερο την ασφάλεια. Αν πρέπει να γκρινιάξεις για κάτι θα είναι κυρίως για την λειτουργία του Stop & Start που τεμπελιάζει και εκνευρίζει, αναγκάζοντας σε απενεργοποίηση, ενώ η ύπαρξή του δεν ωφελεί στον περιορισμό των ρύπων (CO2: 104gr/km) κάτω από το όριο απαλλαγής από τα τέλη κυκλοφορίας. Στοιχεία προς επαναθεώρηση για την εταιρεία, αλλά λεπτομέρειες για να αλλοιώσουν την εξαιρετική εικόνα του συνόλου.
συμπέρασμα
Κομψή, φρέσκια και νεανική εμφάνιση, περιποιημένο εσωτερικό και ευρύχωρο σαλόνι είναι η μια όψη του νομίσματος. Η άλλη βρίσκει το Panda με μια επίκαιρη γκάμα κινητήρων που στην πετρελαιοκίνητη της δοκιμής καταφέρνει να συνδυάσει όλα τα προαναφερθέντα προτερήματα, με οικονομία, απόδοση και καλές επιδόσεις. Η παραδοσιακά ποιοτική και ευχάριστη συμπεριφορά του Panda βρίσκει την ιδανική κινητήρια μορφή της, που σε κάνει να νιώθεις ξέγνοιαστος για την σχέση στο κιβώτιο αλλά κυρίως για τις ενδεχόμενες επισκέψεις στα πρατήρια. Σίγουρα όμως και παρά την παρουσία Stop & Start θα περίμενε κανείς ότι θα κέρδιζε και την απαλλαγή του από τα τέλη κυκλοφορίας, κάτι που αν είναι το ζητούμενο αναλαμβάνει το χατίρι ο TwinAir. Όπως και να έχει όμως ο MultiJet II μπορεί να τσιμπάει λίγο παραπάνω την τιμή του Panda, όμως το εξαργυρώνει με περιορισμένα έξοδα κίνησης και απολαυστική απόδοση.