Alfa Romeo Giulietta 1.6 M-JET
Ταιριάζουν οι 105 “ντιζελάτοι” ίπποι στο σπορ ταπεραμέντο της Giulietta;
- -
- -
με μια ματιά
Η μεσαία Alfa με 1.600άρη πετρελαιοκινητήρα νέας γενιάς που αποδίδει 105 ίππους και συνδυάζει νεύρο και οικονομία.
Από το Common Rail στο JTDM-2
Το Fiat Group έχει επενδύσει εδώ και δεκαετίες στην εξέλιξη της τεχνολογίας diesel. Μια από τις καινοτομίες του ιταλικού ομίλου, που εξελίχθηκε σε συνεργασία με τη Bosch, είναι η τεχνολογία Common Rail που εφαρμόστηκε για πρώτη φορά το 1997 στην Alfa Romeo 156 κι έγινε σταδιακά βασικό στοιχείο όλων των σύγχρονων πετρελαιοκινητήρων. Το 2003, η δεύτερη γενιά Common Rail εμφανίστηκε με τη μορφή της τεχνολογίας JTDM, με σημαντικότερα οφέλη τη μείωση θορύβου και κραδασμών καθώς και τη σημαντική μείωση εκπομπής μικροσωματιδίων. Το 2009, η τεχνολογία αναβαθμίστηκε ακόμη περισσότερο και το σύστημα JTDM-2 περιλαμβάνει περισσότερους και ταχύτερους ψεκασμούς καυσίμου ανά πλήρη κύκλο λειτουργίας του κινητήρα. Με αυτό τον τρόπο επιτεύχθηκε καλύτερη διαχείριση της καύσης και το αποτέλεσμα ήταν μείωση του θορύβου, αύξηση της ισχύος, μείωση της κατανάλωσης και μείωση των εκπομπών CO2 κατά 3% και των εκπομπών οξειδίων του αζώτου (NOx) κατά 20%.
γλυκά
- Οδική συμπεριφορά
- Σχεδίαση μέσα-έξω
- Απόδοση κινητήρα
- Κιβώτιο-φρένα
ξινά
- Λειτουργία Start & Stop
- Τσιμπημένη τιμή
απόψεις
Η καλλίγραμμη Giulietta βουτά στο «καζάνι» της σύγχρονης λογικής των diesel και εμφανίζεται ιδιαιτέρως χρηστική και φιλική προς την τσέπη. Αν προέρχεσαι από την αυθεντική κάστα των Alfisti, ίσως αυτή η Giulietta δεν συμβαδίζει με κάποιες βασικές αξίες σου. Ερχόμενος όμως κοντά στην ιταλίδα για την σαγηνευτική της εμφάνιση, η μικρή diesel εκδοχή θα σε ανταμείψει με όλα τα θετικά στοιχεία μιας σύγχρονης Alfa και θα κάνει τις ευχάριστες βόλτες σου, ακόμα πιο ανέξοδες!
Δημήτρης Παππάς
Στην Ελλάδα το diesel είναι συνυφασμένο με την οικονομία καυσίμου, οπότε αποτελεί μάλλον δευτερεύουσα επιλογή για τους λάτρεις της δυναμικής οδήγησης και των μοντέλων που πρεσβεύουν σπορ φιλοσοφία σίγουρα. Π.χ. δε νομίζω ότι κάποιος alfisti ονειρεύεται να αποκτήσει μια πετρελαιοκίνητη Giulietta. Κι όμως, οι Ιταλοί έχουν γράψει ιστορία στους πετρελαιοκινητήρες: για παράδειγμα, η Alfa Romeo 156 ήταν το πρώτο αυτοκίνητο με τεχνολογία Common Rail. Πως συνδυάζεται όμως η νεότερη τεχνολογία JTDM-2 με το καλλίγραμμο αμάξωμα και το σπορ DNA της Giulietta;
Cuore diesel sportivo
Το ενδιαφέρον στην περίπτωσή μας επικεντρώνεται στον 1.6 JTDM-2, ο οποίος αποδίδει 105 ίππους στις 4.000 rpm. και 280 Nm (320 στο πρόγραμμα “Dynamic” του DNA) από τις 1.800 rpm. Συνεργάζεται μάλιστα με σύστημα Start&Stop για περισσότερη οικονομία, ενώ το φίλτρο μικροσωματιδίων DPF φροντίζει για τα ακόμη πιο green χαρακτηριστικά του. Στην πράξη, ο 1.600άρης turbodiesel εντυπωσιάζει με την απόδοσή του στις μεσαίες στροφές. Ξυπνάει στις 1.500 rpm και από τις 1.800 μέχρι τις 4.000 rpm νιώθεις τη ροπή να ξεχύνεται στους εμπρός τροχούς, σε βαθμό που αναρωτιέσαι πως αυτοί τα βγάζουν πέρα! Ειδικά αν έχεις επιλέξει το “D” στο DNA, σε συνεπαίρνει η ορμή που νιώθεις στο πάτημα του γκαζιού. Αναρωτιέσαι συνεχώς αν οι ίπποι είναι όντως 105 ή αρκετά περισσότεροι. Μπορεί λοιπόν η πετρελαιοκίνητη Giulietta 1.6 να χάνει από τη βενζινοκίνητη των 120 ίππων στις επιταχύνσεις από στάση (0-100 km/h σε 11,3 έναντι 9,4 sec), αλλά στις ρεπρίζ παίρνει άνετα τη ρεβάνς. Και στον τομέα του θορύβου όμως τα πάει καλά: το μοτέρ είναι γενικά ήσυχο και μόνο στο ρελαντί ή μετά τις 4.000 rpm αντιλαμβάνεσαι πως πρόκειται για πετρελαιοκινητήρα.
Κατά τα λοιπά, στο δρόμο η Giulietta 1.6 JTDM-2 είναι κλασική Alfa: αποτελεσματική, επικοινωνιακή και ευχάριστη. Η ανάρτηση ισορροπεί αρκετά καλά ανάμεσα στην άνεση και το κράτημα. Ελέγχει με μαεστρία το αυτοκίνητο στις στροφές, προσφέροντας ταυτόχρονα οδηγική ευχαρίστηση στον ανήσυχο οδηγό, ενώ την ίδια στιγμή απορροφά αποτελεσματικά τις περισσότερες ανωμαλίες. Το μόνο που παρατηρείς είναι ο θόρυβος κύλισης που μεταφέρει στην καμπίνα όταν κινείσαι σε τραχιά άσφαλτο. Θετικά τα σχόλια και για τα φρένα, που πιάνουν κάπως απότομα αλλά αυτό είναι κάτι που το συνηθίζεις γρήγορα, οπότε σου μένει η δύναμη και η αποτελεσματικότητά τους. Καλό και το 6άρι κιβώτιο με τις σαφείς διαδρομές που δεν σκαλώνει ούτε στις πολύ γρήγορες αλλαγές
Στην ερώτηση λοιπόν αν η πετρελαιοκίνητη Giulietta 1.6 είναι όσο σπορ είναι και οι βενζινοκίνητες εκδόσεις, η απάντηση είναι πέρα για πέρα θετική. Είναι όμως οικονομική και green; Τα 4,4 lt/100 km κατανάλωσης που ανακοινώνει η Alfa Romeo δεν είναι εύκολα επιτεύξιμη τιμή, αλλά τα 6-6,5 τα βλέπεις χωρίς δυσκολία στο trip computer. Στην οικονομία καυσίμου αλλά και στην εκπομπή μόλις 114 g CO2 ανά km (εργοστασιακή μέση τιμή) συμβάλλει και το στάνταρ Start&Stop, στη λειτουργία του οποίου παρατηρήσαμε μια μικρή βελτίωση σε σύγκριση με τη MiTo που είχαμε οδηγήσει παλιότερα. Συνεχίζει όπως κάποιες φορές να μπερδεύεται και να σε αφήνει στο φανάρι με σβησμένο μοτέρ ενώ έχεις πατήσει το γκάζι να ξεκινήσεις.
Alfa με τόνο και μέσα
Η καμπίνα, εκτός από φινετσάτη σχεδίαση έχει προσεγμένη ποιότητα κατασκευής και εργονομία. Κυριαρχούν οι κομψές σχεδιαστικές λεπτομέρειες που δημιουργούν θύμισες από το ένδοξο μιλανέζικο παρελθόν, όπως τα χωστά όργανα, οι αεροπορικού τύπου διακόπτες στην τρισδιάστατη κονσόλα και η μεταλλική διακοσμητική μετόπη που διατρέχει στο ταμπλό. Οι χώροι επαρκούν για τέσσερις και μόνο πίσω η καμπύλη της οροφής κλέβει λίγο από το διαθέσιμο αέρα για τα κεφάλια των επιβατών. Για τις αποσκευές φροντίζει ο επίπεδος χώρος των 350 λίτρων με το σχετικά μεγάλο άνοιγμα - αλλά και το υψηλό κατώφλι. Αρκετές, τέλος, είναι και οι θήκες - για να μπορείς να βολέψεις την “προίκα” που κουβαλάς καθημερινά μαζί σου και να αφοσιωθείς στην οδήγηση της Giulietta.
συμπέρασμα
Μπορεί σε κάποιους φανατικούς alfisti να ακούγομαι ιερόσυλος, αλλά η M-Jet είναι η καλύτερη Giulietta που έχω οδηγήσει – εκτός της QV φυσικά. Ισορροπεί ιδανικά μεταξύ των οικογενειακών της υποχρεώσεων και του δυναμικού χαρακτήρα της, με τον 1.6 diesel να δένει αρμονικά με το υπόλοιπο σύνολο αφού όχι μόνο δεν αλλοιώνει αλλά αντίθετα ενισχύει το σπορ ταπεραμέντο, ειδικά στις ρεπρίζ. Αγκάθι παραμένει η τσιμπημένη τιμή, οπότε ο υποψήφιος αγοραστής που ενδιαφέρεται για οικονομία πρέπει να βάλει κάτω μολύβι και χαρτί, να κάνει τους υπολογισμούς του και να αποφασίσει αν συμφέρει τελικά η επιλογή της JTDM-2 από τη βενζινοκίνητη 120άρα.