Ford Focus ST
Με 250 ίππους στους εμπρός τροχούς του, το ST διατηρεί για την ώρα τον τίτλο του ισχυρότερου Focus
- -
- -
με μια ματιά
Η 3η γενιά Focus σε εκτέλεση Sport Technologies διαπρέπει σε δυναμικά χαρακτηριστικά, διαθέτει σχεδίαση και όλο το σύγχρονο πακέτο και φυσικά έναν 2λιτρο θηριώδη αλλά με τρόπους EcoBoost.
H αιχμή τους δόρατος για την Ford στην μικρομεσαία κατηγορία, φοράει το σπορ κοστούμι και καρφιτσώνει στο πέτο τα αρχικά της Sport Technologies. Με την σχεδιαστική φρεσκάδα του τελευταίου Focus να αποκτά τις σπορ πινελιές και με την εποχή EcoBoost κάτω από το καπό του, το ST δείχνει την γοητευτική του εικόνα σε σπορ ντύσιμο και προσδοκά την κατάκτηση του κάστρου των sport hatches.
Διακριτικά ξεχωριστό
Αν
εξαιρέσουμε το χτυπητό πορτοκαλί που δηλώνει εξωστρέφεια, η
εμφάνιση του Focus
ST
δεν κραυγάζει. Σαφώς και
διαθέτει μυώδη εμφάνιση, σαφώς και δίνει έμφαση στον σπορ
χαρακτήρα, ποτέ όμως σε βαθμό που να υπερβάλει. Η τραπεζοειδής
μάσκα απέκτησε κυψελωτές γρίλιες και το διακριτικό
ST,
οι τροχοί των 18’’ γεμίζουν τους θόλους και οι προφυλακτήρες και τα
μασπιέ κέρδισαν τα νεύρα και τον δυναμισμό για να δικαιολογήσουν
τον σπορ χαρακτήρα. Μια σεμνή πτέρυγα και η εντυπωσιακή διπλή
απόληξη στην κεντρικά τοποθετημένη εξάτμιση αποτελούν τον επίλογο
στην εξωτερική εικόνα του ST.
Στα ενδότερα, τα μπάκετ της Recaro
σε συνδυασμό δέρματος και
υφάσματος βγάζουν μάτι. Σχεδιαστικά παραμένει Focus
και διαφοροποιείται εκτός από τα
καθίσματα (που και για τους πίσω προσφέρουν επιπλέον πλευρική
στήριξη) με σπορτίφ πινελιές όπως το δέρμα σε τιμόνι και επιλογέα,
λεπτομέρειες αλουμινίου επίσης στην λαβή του επιλογέα, αλλά και σε
τιμόνι, πεντάλ, χειρόφρενο και αεραγωγούς και φυσικά τα
λογότυπα ST
που θυμίζουν περί τίνος
πρόκειται αυτό που οδηγείς. Σπορ κερασάκι είναι και η τριπλέτα
οργάνων στην κορυφή της κεντρικής κονσόλας με ενδείξεις
θερμοκρασίας και πίεσης λαδιού, καθώς και πίεσης
turbo.
Πρακτικά οι χώροι και η καθημερινή λειτουργικότητα δεν επηρεάζονται
σε σχέση με τα απλά αδέρφια του και μόνο τα Recaro
«κλέβουν» ελάχιστο χώρο από την
περιοχή των ποδιών για τους πίσω. Παράλληλα, το ST
προσφέρεται εκτός από την
hatchback
έκδοση της δοκιμής και σε
SW,
με εμφανώς καλύτερους χώρους
κυρίως για τις αποσκευές (5θ: 363 έως 1.148 lt,
SW:
490 έως 1.516 lt).
Το start
button
και το ανάλογο ανεξάρτητο για
την απενεργοποίηση των ηλεκτρονικών ευστάθειας (στις απλές
εκδόσεις Focus
γίνεται από το
menu
λειτουργιών) αποτελούν κομμάτι
του χαρακτήρα ST,
ενώ και τα δυο επίπεδα εξοπλισμού του (ST2
και ST3)
κρίνονται πλούσια και με πολυτελή διάθεση. Στο πρώτο επίπεδο
βρίσκεις όλα όσα περιμένεις, συμπεριλαμβανομένου του ηλεκτρονικού κλιματισμού και των
αισθητήρων για φώτα και καθαριστήρες, ενώ στην ST3 που είχαμε
διαθέσιμη ξεχωρίζεις τα LED
ημέρας και τους προβολείς
Bi-Xenon, τις δερμάτινες επενδύσεις στα καθίσματα καθώς και την
τύπου μπάκετ στήριξη στα καθίσματα των πίσω.
Άξιον ST
Από την
στιγμή που εισβάλεις στην καμπίνα και κουμπώσεις κυριολεκτικά
στα Recaro
έχεις μια πρώτη ιδέα από τον
χαρακτήρα του αυτοκινήτου και πιέζοντας το κουμπί εκκίνησης ο
2λιτρος EcoBoost
σε καλωσορίζει με πολιτισμένο,
ελαφρώς μπάσο ήχο χωρίς όμως να προδιαθέτει για τις προδιαγραφές
του. Ξεκινώντας όμως, η πληθωρική ροπή των 350 Nm
από τις 1.750
rpm
προσφέρει θηριώδες τίναγμα προς
τα εμπρός και αρκεί να μείνεις στο γκάζι για να εισπράξεις τους 250
ίππους του. Η επιτάχυνση, συνοδεύεται και από ηχητική 5κύλινδρη
υπόκρουση (εξυπακούεται ότι ο EcoBoost
είναι τετρακύλινδρος) εξαιτίας
του Sound
Symposer,
μια πατέντα της Ford
που ουσιαστικά μέσω αντηχείου
από το φιλτροκούτι προς την καμπίνα μεταφέρει την μελωδία της
ευτυχίας αν έχεις μεγαλώσει με σπορ ήχους στα αυτιά σου. Πρακτικά
σε φτιάχνει χωρίς να γίνεται ποτέ κουραστικό, ενώ το τεχνολογικό
υπόβαθρο ενός κινητήρα με εξελιγμένα συστήματα εισαγωγής και
εξαγωγής, άμεσο ψεκασμό υψηλής πίεσης, υπερσυμπιεστή χαμηλής
αδράνειας, μεταβλητό χρονισμό Twin-independent Variable Cam Timing
(Ti-VCT) και ανάλογη χαρτογράφηση εγκεφάλου για να υποστηρίζει
την maximum
απόδοση, αποτυπώνεται στην πράξη
και σε νούμερα. Τα 6,5’’ για τα πρώτα 100 km/h
και τα 248 km/h
τελικής ταχύτητας είναι νούμερα
που επιβεβαιώνονται και τότε η δίψα για καύσιμο είναι ανάλογη της
απόδοσης. Μπορεί η εταιρεία να υπόσχεται 7,2 lt/100
km μικτής μέσης χρήσης, όμως δύσκολα θα πλησιάσεις σε αυτή την τιμή
ακόμα και αν είσαι γκουρού της οικονομίας. Η συχνότερη τιμή που
εμφανίζεται στο trip
computer
αναζητώντας επιπλέον χιλιόμετρα
με το καύσιμο του ρεζερβουάρ σου είναι κοντά στα 9,5
lt/100
km,
ενώ αν βγάλεις το χαλινάρι από το δεξί σου πόδι μην εκπλαγείς αν
δεις 15 με 17 λίτρα! Φυσικά αυτό δεν αναιρεί τους ισχυρισμούς
της Ford
για 20% βελτίωση στις εκπομπές
CO2 (169 gr/km)
και την οικονομία καυσίμου σε σχέση με το προηγούμενο Focus ST,
όμως η πραγματικότητα αποτυπώνεται σε λίτρα. Τουλάχιστον βέβαια ο
κινητήρας σε αποζημιώνει με τα κατορθώματά του, και η 6η
σχέση στο πυκνό σχετικά κιβώτιο (αλλά με μεγαλύτερες διαδρομές από
το ιδανικό), εμφανίζεται πιο απλωμένη για οικονομία στο ταξίδι.
Ο θηριώδης κινητήρας ευτυχώς δεν είναι το μόνο που θυμάσαι από
το ST.
Το πλαίσιο έχει αποδείξει τις προδιαγραφές του και την στιβαρότητα,
ενώ το στήσιμο παραμένει Focus
με τις ανάλογες περιποιήσεις
στην ανάρτηση (αμορτισέρ, ελατήρια, σάιλεντ μπλόκ και
αντιστρεπτικές) για να ανταποκριθεί στα σπορ καθήκοντά του. Σφιχτή
και στακάτη στα κακοστρωμένα κομμάτια αλλά χωρίς να ταλαιπωρεί και
να χάνει την επαφή με τον δρόμο και χαμηλότερο κατά 10
mm,
πατάει σε Goodyear
Eagle
F1
235/40R18
και σύντομα διαπιστώνεις ότι κινείσαι υπερβολικά σε χιλιόμετρα
σύμφωνα με το ταχύμετρο, αλλά με το παραμικρό συναίσθημα
ανασφάλειας για να σου φρενάρει την διάθεση. Μόνο το γνωστό
τράβηγμα στο τιμόνι (torque
steering)
στις βίαιες επιταχύνσεις θα απαιτήσει την προσοχή σου αλλά και πάλι
είναι κάτι που συνηθίζεται σε αυτοκίνητα με υπερβολικούς
μπροσθιοκίνητους ίππους. Το μεταβλητό βήμα στην κρεμαγιέρα
προσφέρει ένα κοφτερό και άμεσο τιμόνι που δεν απαιτεί παρά
ελάχιστες κινήσεις στα χέρια. Με μόλις 1,8 στροφές από τέρμα σε
τέρμα είναι άξιο θαυμασμού, αλλά πληρώνει βέβαια το τίμημα όταν
έρθει η ώρα για ελιγμούς και αναστροφές. Εκεί το
ST
τα βρίσκει μπαστούνια με 12
μέτρα κύκλου στροφής, αλλά την ώρα της οδήγησης σε αποζημιώνει με
την ακρίβειά του.
Το ηλεκτρονικό ρεπερτόριο του ST
περιλαμβάνει το
ESP
τριών σταδίων
(on,
sport
και off),
ενώ για να διαχειριστεί το ορμητικό τσούρμο καλπασμών αναλαμβάνει
το Torque Vectoring Control που προσομοιώνει λειτουργία μπλοκέ
διαφορικού. Με το ESP
on
μπορείς να απολαμβάνεις την
εύστοχη και άμεση συμπεριφορά, την ταχύτητα και γενικά να μην
αγχώνεσαι για ενδεχόμενη απώλεια πρόσφυσης, ενώ στην θέση
sport
εκτός από το σωστό σημάδι πριν
από κάθε στροφή, το ST
προσφέρει παιχνίδι με ασφάλεια
πριν ενεργοποιηθούν τα ηλεκτρονικά όταν ο οδηγός το παρακάνει.
Συνολικά πάντως η ρύθμιση του ESP
είναι εύστοχη, δεν επεμβαίνει
άκομψα καταστρέφοντας τον ρυθμό, ενώ για τον γνώστη της πιο
ψαγμένης οδήγησης προσφέρει την πλήρη απενεργοποίηση. Τότε γεύεσαι
τις πραγματικές δυνατότητες ενός καυτού hatchback,
που ακόμα και αν δεν διαθέτει εξεζητημένες εφαρμογές (π.χ
RevoKnuckle) πατάει σωστά και εξαργυρώνει την δύναμη του στο δρόμο
με ταχύτατα περάσματα. Σε αφήνει να παίξεις με την συμμετοχική ουρά
και να τοποθετήσεις το αυτοκίνητο πριν την στροφή, χωρίς αυτό να
σημαίνει ότι γυρνάει με το καλημέρα. Μπορείς να φρενάρεις με
σιγουριά ξανά και ξανά χωρίς να κλονίζεται η εμπιστοσύνη σου, ενώ
μόνο στις κλειστές στροφές το γκάζι θέλει σεβασμό για να μην σε
βγάλει από την ιδανική γραμμή και σε στείλει απέναντι. Η φιλότιμη
προσπάθεια του ηλεκτρονικού μπλοκέ αποδίδει μεν, αλλά δεν γίνεται
να παρασύρεσαι με 250 ίππους μπροστά και να ορμάς ανεξέλικτα από
την κορυφή της στροφής. Το ευτύχημα για το ST
είναι ότι εξυπηρετεί και με το
παραπάνω τον ρόλο ενός πραγματικού GT
που μπορείς να το απολαύσεις
χωρίς ιδιαίτερους συμβιβασμούς σε απαιτητικό στροφιλίκι.
Φωτογραφίες: Σπύρος Κανατάς
γλυκά
- Σχεδίαση
- Σπορ αίσθηση και αισθητική
- Οδική συμπεριφορά
- Επιδόσεις
- Τιμόνι
- Ήχος
- Ποιότητα κύλισης
- Πλευρική στήριξη από τα Recaro
- Εξοπλισμός
ξυνά
- Μικρός κύκλος στροφής (ελλιπές κόψιμο τιμονιού)
- Μεγάλες διαδρομές στον επιλογέα
- Κατανάλωση
απόψεις
Το νέο Focus ST ισορροπεί ιδανικά στο μεταίχμιο ενός πρακτικού καθημερινού μικρομεσαίου κι ενός hot hatch. Απολαμβάνεις τόσο να το οδηγείς, όσο και να ζεις μαζί του. Μπορεί, ανά πάσα στιγμή το ζητήσεις, να σου προσφέρει απλόχερα οδηγική ευχαρίστηση, χωρίς να σου ζητά συμβιβασμούς σε τομείς όπως οι χώροι, η άνεση και η ευκολία οδήγησης. Όσο για την οικονομία καυσίμου, αυτό είναι καθαρά στο... πόδι σου.
Focus ST x 3
Το σήμα ST (Sport Technologies) λανσαρίστηκε στην Ευρώπη το 1997 στις σπορ εκδόσεις των Ford. To πρώτο Focus ST έκανε την εμφάνισή του το 2002 και από τότε ακολούθησαν ακόμη 2 γενιές:
FOCUS ST170 2002
Mε 2λιτρο ατμοσφαιρικό κινητήρα 170 ίππων. Κορυφαίο σε κράτημα, πίσω σε επιδόσεις.
FOCUS ST 2005
Η 2η γενιά απέκτησε έναν 5κύλινδρο 2.5 Turbo 225 ίππων. Οδηγικά ήταν καλό, αν και θύμιζε περισσότερο GT παρά GTi.
FOCUS ST 2012
Με 2.0 EcoBoost 250 PS, το Focus ST έγινε ακόμη πιο γρήγορο, αλλά και πιο ευχάριστο οδηγικά.
συμπέρασμα
Το γρηγορότερο και ισχυρότερο Focus 3ης γενιάς συνοδεύεται από τα διακριτικά ST και σηκώνει ψηλά το λάβαρο της Ford στον κόσμο των hot hatches. Στην πράξη, η κομψότητα και ο δυναμισμός του μικρομεσαίου μοντέλου αποκτά τις σπορ βιταμίνες που απαιτεί η τοποθέτηση στην κλάση και σε συνδυασμό με τον 2λιτρο EcoBoost των 250 ίππων το ST είναι ένα σπορ αυτοκίνητο που δεν συμβιβάζει την καθημερινότητα. Παραμένει Focus και δίνει την δυνατότητα στον οδηγό να απολαύσει ήχο, επιδόσεις και σπορ απολαυστικό και ανάλαφρο πάτημα, όταν και όποτε το ζητήσει. Και όλα αυτά χωρίς να πλασάρει φιλοσοφία όπλου και ωμής δύναμης. Αφήνει άλλωστε χώρο, για το μελλοντικό RS…