Τι κάνω σε περίπτωση ατυχήματος;
- -
- -
Η οδήγηση του αυτοκινήτου έχει και τις δυσάρεστες στιγμές όπως ένα ατύχημα. Ακόμη και έμπειροι οδηγοί θα τα χάσουν λόγω την έντονης συναισθηματικής φόρτισης που συνεπάγεται κάθε εμπλοκή σε ατύχημα με λίγες ή μεγαλύτερες υλικές ζημιές.
Πρώτος κανόνας λοιπόν μετά την εμπλοκή σε ατύχημα είναι η διατήρηση της ψυχραιμίας. Όσο κι αν ακούγεται απλό δεν είναι. Είναι φυσιολογικό να θες να ανοίξεις αμέσως την πόρτα για να δεις τις ζημιές ή και να τσακωθείς με αυτόν που προκάλεσε το ατύχημα, ειδικά αν ξέρεις ότι παραβίασε την προτεραιότητα σου. Πριν απ΄ όλα λοιπόν θα πρέπει να ελέγξεις στον καθρέπτη σου να δεις μήπως υπάρχει κίνδυνος από οχήματα που ακολουθούν στην οδό. Ανάβουμε αμέσως τα αλάρμ και κατόπιν σβήνουμε τον κινητήρα. Μόλις είμαστε σίγουροι βγαίνουμε και πηγαίνουμε στην πλευρά του οχήματος η οποία μας προστατεύσει από άλλα διερχόμενα αυτοκίνητα. Αν είμαστε σε αυτοκινητόδρομο θα πρέπει να βγάλουμε το προειδοποιητικό τρίγωνο και να το τοποθετήσουμε σε απόσταση ικανή να ενημερώνει τους διερχόμενους οδηγούς ειδικά όταν το ατύχημα έχει συμβεί μετά από στροφή και δεν υπάρχει ορατότητα.
Αν υπάρχει τραυματισμός καλούμε το 166, την Άμεση Δράση στο 100 και υπάρχει φωτιά την πυροσβεστική το 199. Προσπαθούμε να είμαστε ακριβείς και κατατοπιστικοί στην επικοινωνία μας ώστε να μην χαθεί πολύτιμος χρόνος λόγω κακής πληροφόρησης.
Αν το ατύχημα έχει υλικές ζημιές τα πράγματα είναι αρκετά απλά και οι ασφαλιστικές εταιρείες θα αναλάβουν να βρουν την άκρη σε ό,τι αφορά την υπαιτιότητα. Αν έχετε φωτογραφική μηχανή φωτογραφήστε το ατύχημα για να έχετε κάποια στοιχεία που θα βοηθήσουν την ασφαλιστική σας εταιρεία στην απόδοση ευθυνών. Αρκούν και οι φωτογραφίες από το κινητό εφόσον είναι σε καλή ανάλυση ώστε να τυπωθούν. Κατόπιν απομακρύνεται τα αυτοκίνητα, εφόσον μπορούν να μετακινηθούν σε ασφαλές σημείο. Το να αφήσετε δύο τρακαρισμένα οχήματα στη μέση του δρόμου δεν βοηθά, ειδικά όταν μπλοκάρουν την κυκλοφορία ή υπάρχει κίνδυνος για να προκληθεί άλλο ατύχημα. Η τροχαία δεν πρόκειται να κάνει έκθεση ατυχήματος παρά μόνο αν υπάρχει τραυματισμός όπου τότε ειδοποιείται το ανακριτικό και ειδικός υπάλληλος καταγράφει τον τόπο και τις συνθήκες του ατυχήματος.
Σε κάποιες περιπτώσεις όπως για παράδειγμα σε διασταύρωση με σηματοδότες, η διερεύνηση της αλήθειας είναι δύσκολη και προσπαθήστε αμέσως να εντοπίστε κάποιον αυτόπτη μάρτυρα. Η καλύτερη περίπτωση μάρτυρα είναι οδηγός που σας ακολουθούσε ή κινούνταν πλάι σας κατά το ατύχημα. Ζητήστε του τα στοιχεία και τηλέφωνο επικοινωνίας, και παρακαλέστε τον να μείνει ώστε να δώσει τα στοιχεία του και στην τροχαία, όταν θα έλθει για την καταγραφή του συμβάντος.
Επικοινωνία με ασφαλιστική
Καλέστε τον αριθμό τηλεφώνου που βρίσκεται στην ειδική κάρτα φροντίδας ατυχήματος και που οι περισσότερες ασφαλιστικές εταιρείες σας παραδίδουν μαζί με το ασφαλιστήριο συμβόλαιό σας. Ζητήστε παράλληλα από τον άλλο οδηγό με τον οποίο εμπλακήκατε στο ατύχημα να σας δώσει το σήμα ασφάλισης του αυτοκινήτου ώστε να δείτε αν το αυτοκίνητο είναι ασφαλισμένο καθώς και το δίπλωμα του. Σημειώστε τα στοιχεία με προσοχή. Αν σας δηλώσει ότι δεν έχει μαζί του τίποτα από τα παραπάνω, καλέστε την αστυνομία. Είναι ο μόνος τρόπος για να βρείτε άκρη μετά.
Ο υπάλληλος της οδική βοήθειας που θα έλθει στον τόπο του ατυχήματος θα σας βοηθήσει να συμπληρώσετε το έντυπο της φιλικής δήλωσης σε περίπτωση που η ζημία είναι μόνο υλική και παραδέχεται ο υπαίτιος την ευθύνη. Προσοχή γιατί η φιλική δήλωση αφορά μόνον τις εταιρείες οι οποίες συμμετέχουν στον Φιλικό Διακανονισμό.
Αν το αυτοκίνητο ακινητοποιηθεί και κληθεί γερανός για τη μεταφορά του, έχετε πρόχειρα τα στοιχεία του συνεργείου στο οποίο θέλετε να το πάτε για επισκευή.
Η δήλωση ατυχήματος υποβάλλεται στα κεντρικά γραφεία της κάθε Εταιρείας ή στα κατά τόπους καταστήματα. Το πρόσωπο που υποβάλλει τη δήλωση πρέπει απαραίτητα να έχει μαζί του το δίπλωμά του, την άδεια κυκλοφορίας του οχήματος και το ειδικό σήμα.
Η δήλωση ατυχήματος πρέπει εντός 8 ημερών από την ημέρα του συμβάντος από τον οδηγό (κύριο ή κάτοχο) του οχήματος στην οποία θα αναφέρει με κάθε λεπτομέρεια, όλα τα απαραίτητα στοιχεία και τις πληροφορίες που αφορούν στο συγκεκριμένο γεγονός.
Η ασφαλιστική σας εταιρεία θα αναθέσει σε πραγματογνώμονα να εκτιμήσει το κόστος των υλικών ζημιών του παθόντος (τρίτου ή ασφαλισμένου) και να υποβάλει έκθεση πραγματογνωμοσύνης στο διακανονιστή της ζημιάς που χειρίζεται την υπόθεση.