Ελαστικά

Αν πρέπει να βάλουμε μια λίστα με τα S.O.S στις γνώσεις κάθε οδηγού πάνω στο αυτοκίνητο, τα ελαστικά φιγουράρουν στην κορυφή. Πότε αλλάζουμε ελαστικά; Τι τύπο επιλέγουμε; Πως επηρεάζει η πίεση των ελαστικών την συμπεριφορά του αυτοκινήτου; Πως τα συντηρούμε; Είναι μερικά από τα βασικά ερωτήματα που προκύπτουν.

  • -
  • -

Αρχικά προκύπτει το ζήτημα της επιλογής. Στο ελληνικό περιβάλλον τα θερινά ελαστικά αποδεικνύονται ιδανικά για όλους τους μήνες. Αν όμως αναπνέεται σε ορεινά μέρη ή αγαπάτε τα χιόνια, μια τετράδα με χειμερινά ελαστικά μπορεί να αναβαθμίσει σημαντικά τις δυνατότες του αυτοκινήτου σας κατά τους χειμερινούς μήνες. Η αλλαγή ελαστικών συνιστάται να γίνεται με ελαστικά του ιδίου τύπου και στους δύο άξονες. Αν για οποιοδήποτε λόγο μπείτε στη λογική διαφορετικών ελαστικών, διατηρήσετε σταθερές τις διαστάσεις σε όλα τα ελαστικά.  Επίσης προσπαθήστε να τοποθετήσετε το ίδιο τύπο λάστιχου σε κάθε άξονα. Με αυτόν το τρόπο θα πετύχετε πιο ομοιογενή συμπεριφορά.

 

 

Αρχικά πάμε να δούμε τι σημαίνουν τα ανάγλυφα στοιχεία στο πλάι κάθε ελαστικού:

Για παράδειγμα για ένα ελαστικό 195/55/15 Η 91


  • Οι διαστάσεις του ελαστικού είναι το κύριο νούμερο που χαρακτηρίζει ένα ελαστικό. Εχουμε 195 (πλάτος πέλματος σε χιλιοστά) 55 (αναλογία του πλαϊνού τμήματος -προφίλ- επί του πλάτους του πέλματος σε ποσοστό επί τοις εκατό, στη συγκεκριμένη περίπτωση 55%) R (ελαστικό ράντιαλ, δηλ. με ακτινωτό σκελετό) 15 (η διάμετρος της ζάντας σε ίντσες). Αν επιλέξετε να αλλάξετε τη διάσταση ζαντών και ελαστικών συνιστάται  να κρατήσετε σταθερό το βήμα (συνολική διάμετρος) του αυτοκινήτου σας, με μια ανοχή απόκλισης μέχρι 3% (συμβουλευτείτε και το manual του αυτοκινήτου).
  • Οι επιδόσεις του αυτοκινήτου σας και το βάρος του αποτελούν βασικό παράγοντα επιλογής. Ο δείκτης ταχύτητας (S=180 km/h, T=190 km/h, H=210 km/h, V=240,  W=270, Υ=300 km/h) αναγράφεται στο πλαϊνό του λάστιχου. Προσδιορίζει την ανώτατη ταχύτητα που ανταποκρίνεται κάθε τύπος ελαστικού. Μην επιλέγετε μικρότερο δείκτη ταχύτητας για λόγους οικονομίας. Αντίθετα μπορείτε να επιλέξετε πιο υψηλό δείκτη ταχύτητας, αλλά πάντα με μέτρο, γιατί μπορεί επί της ουσίας να μην αξιοποιήσετε ποτέ τις δυνατότητες ενός πιο ακριβού ελαστικού, αφού η ιπποδύναμη του αυτοκινήτου σας δεν μπορεί να φέρει το ελαστικό στη σωστή θερμοκρασία λειτουργίας.
  • Ο συντελεστής φορτίου (Load index) υποδηλώνει το μέγιστο βάρος για το οποίο προορίζεται κάθε ελαστικό. Ο παρακάτω πίνακας περιέχει την κλιμακα για τον συντελεστή φορτίου. Εδώ μπορείτε να δείτε αναλυτικά τον πίνακα με τον κάθε συντελεστή φορτίου.

 

Παρακάτω ακολουθούν μερικές συμβουλές για τη χρήση και τη συντήρηση των ελαστικών σας:

 

1. Ελέγχουμε σε τακτά διαστήματα την πίεση των ελαστικών μας. Όταν η διαφορά πίεσης είναι ορατή διά γυμνού οφθαλμού τότε μάλλον η πίεση είναι πολύ χαμηλή. Άρα συχνά έλεγχος με μανόμετρο. Καλό είναι να μετράται τα ελαστικά σας κρύα. Τα ζεστά ελαστικά έχουν αυξημένη μέχρι και 40% την αρχική πίεση. Για να μετρήσουμε ζεστά τα λάστιχα, αρκεί να πάρουμε ως σημείο αναφοράς αυτό με τη μεγαλύτερη πίεση και να εξισώσουμε τα υπόλοιπα. Για τις πιέσεις των ελαστικών συμβουλευτείτε τις τιμές που προτείνει ο κατασκευαστής για κάθε άξονα. Προσοχή! Αν φορτώσετε το αυτοκίνητο, αλλάξτε τις πιέσεις, με αυτές για πλήρες φορτίο του κατασκευαστή. Πολλά νέα μοντέλα εξοπλίζονται με ελαστικά RunOnFlat τα οποία σε περίπτωση κλαταρίσματος επιτρέπουν να κινηθείτε για μερικά χιλιόμετρα με χαμηλή ταχύτητα.

 

2. Η διάρκεια ζωής ενός ελαστικού εξαρτάται άμεσα από πολλούς παράγοντες: την ποιότητα κατασκευής της γόμας, το στυλ οδήγησης, η γεωμετρία της ανάρτησης, αλλά και την πίεση του ελαστικού. Για να φορτώσετε με μπόλικα χιλιόμετρα τα ελαστικά σας χρειάζεται μια πιο συντηρητική οδήγηση.
Ξεκινάτε γλυκά χωρίς σπινάρισμα, φρενάρετε ελαφρά, διαγράφετε τις στροφές με ελάχιστη πλευρική επιτάχυνση κ.λπ. Με αυτό τον τρόπο τα ελαστικά σας μπορεί να  δουλέψουν μέχρι και 60.000 km. Αντίθετα, αν οδηγείτε συνεχώς επιθετικά  γρήγορα θα περιορίσετε σημαντικά τη ζωή τους.

 

 

3.Κάθε ελαστικό διαθέτει σήμανση με την ημερομηνία κατασκευής που συμβολίζεται με τρεις αριθμούς (π.χ. 3708 σημαίνει η 37ή εβδομάδα του 2008). Τα λάστιχα με το πέρασμα του χρόνου ξεραίνονται, χάνοντας ταυτόχρονα και τις μηχανικές τους ιδιότητες. Επιπλέον αν μένουν για καιρό ακίνητα τετραγωνίζονται στο σημείο επαφή τους με την άσφαλτο. Όσο λίγα χιλιόμετρα κι αν διανύετε στα τέσσερα χρόνια καλό είναι τα αντικαταστήστε τα με καινούρια. Αν προγραμματίζετε την αντικατάσταση των ελαστικών σας, καλό είναι αυτή να γίνεται το φθινόπωρο.

 

4.Τα λάστιχα που βρίσκονται στην καλύτερη κατάσταση τοποθετούνται πάντα μπροστά για να περιορίσουν όσο το δυνατόν περισσότερο την πιθανότητα υπερστροφής, δηλαδή το ανεξέλεγκτο γλίστρημα του πίσω μέρους του αυτοκινήτου και την επίσκεψη στο φαναρτζή. Αν θέλετε να γυρίσετε τα ελαστικά σας στο μέσο της ζωής τους, οι εικόνες Α και Β είναι για πισωκίνητα και τετρακίνητα αυτοκίνητα ενώ η C και η Β είναι για αλλαγή ελαστικών σε αυτοκίνητο με κίνηση στους εμπρός τροχούς. Για να γίνει σωστά το γύρισμα των ελαστικών, μετά επιβάλλεται και η ευθυγράμμιση του αυτοκινήτου.


Παρακάτω μπορείτε να βρείτε ένα χρήσιμο εργαλείο για τον υπολογισμό της μεταβολής διαστάσεων των ελαστικών. Πατήστε εδώ