Ποια αυτοκίνητα δεν πληρώνουν τα Τέλη Κυκλοφορίας του 2023;
Δεν χρειάζεται όλοι οι ιδιοκτήτες αυτοκινήτων να βάλουν το χέρι στην τσέπη μέχρι τα τέλη του μήνα. Υπάρχουν αυτοκίνητα με μηδενικά τέλη κυκλοφορίας -και δεν είναι μόνο καινούργια τελευταίας τεχνολογίας.
- -
- -
Στις 28 Φεβρουαρίου λήγει η προθεσμία για την καταβολή των τελών κυκλοφορίας του 2023. Έως τότε, όσοι δεν έχουν πληρώσει τα τέλη κυκλοφορίας πρέπει να το κάνουν προκειμένου να μπορούν να κυκλοφορούν νόμιμα. Φυσικά, υπάρχουν κι αυτοί που απαλλάσονται απο το χαράτσι των τελών και δεν χρειάζεται να πληρώσουν ούτε 1 ευρώ.
Ποια είναι όμως τα αυτοκίνητα που δεν πληρώνουν τέλη κυκλοφορίας; Σε κάθε περίπτωση, πρόκειται για αυτοκίνητα που εκπέμπουν μικρή ποσότητα CO2, και για αυτό «επιβραβεύονται». Για να τα κατηγοριοποιήσουμε, θα χωρίσουμε την αγορά σε δύο μεγάλες ενότητες: Τα καινούργια αυτοκίνητα και τα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, για τα οποία ισχύει διαφορετικό καθεστώς αναλόγως της ημερομηνίας 1ης ταξινόμησης.
1. Καινούργια αυτοκίνητα
Κάθε νέο αυτοκίνητο που πωλείται στην ελληνική αγορά πληρώνει τέλη κυκλοφορίας με βάση την ποσότητα γραμμαρίων CO2 που εκπέμπει και αναγράφεται στην άδεια. Αν είναι έως 122 g CO2/km, τότε τα τέλη είναι μηδενικά, ανεξάρτητα από την τεχνολογία που ενσωματώνει. Δηλαδή δεν παίζει κανέναν ρόλο το αν καίει βενζίνη, πετρέλαιο, ρεύμα, υγραέριο, φυσικό αέριο, αν είναι ή δεν είναι υβριδικό κ.λπ.
Στην πράξη, τα καινούργια αυτοκίνητα που βρίσκονται σίγουρα κάτω από το όριο γραμμαρίων και άρα απαλλάσσονται από τα τέλη κυκλοφορίας είναι τα εξής:
- Ηλεκτρικά αυτοκίνητα – Κανένα ηλεκτρικό δεν πληρώνει τέλη κυκλοφορίας. Τα ηλεκτρικά όταν κινούνται δεν εκπέμπουν ρύπους, άρα είναι στα… 0 gr/km. Αφού το νούμερο αυτό είναι κάτω από 122 γραμμάρια, λοιπόν, απαλλάσσονται από τα τέλη.
- Plug-in υβριδικά – Τα Plug-In Hybrid μοντέλα (PHEV), που είναι και η πιο «βαριά» μορφή υβριδικής τεχνολογίας, απαλλάσσονται από τα τέλη κυκλοφορίας καθώς εκπέμπουν συνήθως 20-50 g/km, δηλαδή πολύ χαμηλότερη ποσότητα από το όριο των 122 g/km.
Δες εδώ πως θα
πληρώσεις τα τέλη κυκλοφορίας μέσω TAXIS
Για τα υπόλοιπα είδη αυτοκινήτων της
αγοράς, δεν υπάρχει «εύκολη» απάντηση για το αν
πληρώνουν τέλη κυκλοφορίας. Η ποσότητα CO2 που εκπέμπουν εξαρτάται
ακόμα και από τον εξοπλισμό: μπορεί η βασική έκδοση να απαλλάσσεται
από τα τέλη κυκλοφορίας, αλλά μία πλουσιότερη να ξεπερνά τα 123
gr/km και να πληρώνει. Συνήθως τα μικρά αυτοκίνητα πόλης (κατηγορία
A) με κινητήρα βενζίνης και τα λίγο μεγαλύτερα (κατηγορίες Β-C) με
υβριδικό σύστημα, diesel ή εναλλακτικό καύσιμο, έχουν κάποιες
εκδόσεις που απαλλάσσονται από τα τέλη. Όμως η κάθε
περίπτωση πρέπει να εξεταστεί ξεχωριστά!
2. Μεταχειρισμένα αυτοκίνητα
Τα αυτοκίνητα που κυκλοφορούν ήδη στους δρόμους μας, πληρώνουν τέλη κυκλοφορίας με διαφορετικό καθεστώς, ανάλογα με την ημερομηνία της πρώτης ταξινόμησής τους. Έτσι, εδώ διακρίνουμε τις παρακάτω 3 περιπτώσεις:
- Πρώτη άδεια πριν από την 1η Νοεμβρίου 2010 : Κανένα αυτοκίνητο που έχει κυκλοφορήσει πριν το 2010 δεν απαλλάσσεται από τα τέλη κυκλοφορίας! Τα τέλη υπολογίζονται αποκλειστικά με βάση την χωρητικότητα του κινητήρα, τα κυβικά δηλαδή. Αναλόγως κυβισμού, μπορεί να είναι χαμηλά, αλλά σε καμία περίπτωση δεν είναι μηδενικά.
- Πρώτη άδεια από 1 Νοεμβρίου 2010 έως 31 Δεκεμβρίου 2020 : Τα τέλη υπολογίζονται βάσει του διοξειδίου του άνθρακα που εκπέμπουν. Απαλλάσσονται από τα τέλη κυκλοφορίας αν εκπέμπουν έως 90 gr CO2/km.
- Πρώτη άδεια από 1η Ιανουαρίου 2021 και μετά : Ισχύει ό,τι και για τα καινούργια αυτοκίνητα. Δηλαδή, δεν πληρώνουν τέλη όσα εκπέμπουν κάτω από 122 gr/km, ανεξαρτήτως της τεχνολογίας που χρησιμοποιούν.
Δείτε ακόμη: Τα τέλη κυκλοφορίας για όλα τα αυτοκίνητα - Αναλυτικά οι τιμές
Γιατί το όριο για τα τέλη είναι άλλοτε 90 και άλλοτε 122 gr/km;
Η διαφορά έχει να κάνει με τον τρόπο μέτρησης των ρύπων. Στα παλαιότερα αυτοκίνητα (2010-2020) χρησιμοποιούσαν τον κύκλο NEDC, ο οποίος δεν ήταν τόσο κοντά στην πραγματικότητα και αφορούσε ιδανικές, εργαστηριακές συνθήκες, για αυτό και οι τιμές κατανάλωσης και ρύπων που ανακοίνωναν οι εταιρείες ήταν τόσο χαμηλές, απέχοντας σημαντικά από αυτό που βίωνε ο χρήστης. Από το 2021 και μετά ισχύει ο κύκλος WLTP, μέθοδος πολύ πιο ρεαλιστική ως προς τα νούμερα που προκύπτουν στις μετρήσεις. Οπότε για να «ισοφαριστεί» η διαφορά, αυξήθηκε και το όριο απαλλαγής από τα 90 γραμμάρια στα 122. Υπολογίστηκε ότι ένα όχημα με ρύπους περίπου 90 γραμμάρια στον κύκλο NEDC, έχει κάπου στα 122 γραμμάρια στον WLTP.