Χωρίς φώτα το βράδυ η εθνική οδός! - Γιατί συμβαίνει αυτό;

Πολλοί αναρωτιούνται γιατί σε κάποια σημεία των εθνικών οδών δεν υπάρχει καθόλου φωτισμός. Τι προβλέπεται από τη νομοθεσία; Αυτό συμβαίνει και σε άλλες χώρες της Ευρώπης; Ας δούμε τι ισχύει.

  • -
  • -

Κατά τις νυχτερινές ώρες, ο οδηγός καλείται να ανταπεξέλθει σε δυσκολότερες συνθήκες. Το περιορισµένο βάθος ορατότητας, η ανικανότητα διάκρισης του περιβάλλοντος χώρου, η φτωχή αντίθεση του φωτιζόµενου τµήµατος και η μειωμένη δέσμη των φωτιστικών σωμάτων, ειδικά στα παλαιότερης γενιάς οχήματα, προκαλούν ένα αίσθημα ανασφάλειας στους οδηγούς.

fotismos

Προκειμένου να αντιμετωπιστούν τα παραπάνω προβλήματα, ειδικά στους αυτοκινητόδρομους, οι διαχειριστές τοποθετούν τεχνητό ηλεκτροφωτισµό. Ο φωτισμός γίνεται με ειδικούς όρους μελέτης, καθώς άλλες στήλες και φώτα τοποθετούνται σε Αυτοκινητόδρομο διατομής 2 x 3 Λωρίδες Κυκλοφορίας με κεντρική νησίδα πλάτους Β 4,0 ÷ 5,0 m και άλλες σε Αυτοκινητόδρομο με 2 x 2 Λωρίδες και νησίδα πλάτους 2,0 m.

Συνεχής ηλεκτροφωτισμός δεν υπάρχει σχεδόν σε κανέναν αυτοκινητόδρομο, εκτός κι αν αυτός είναι αστικού τύπου, όπως η Αττική Οδός για παράδειγμα. Αυτό φυσικά, δεν συμβαίνει τυχαία. Οπότε μην απορείτε γιατί δεν έχει εγκατασταθεί καμία στήλη και λάμπα σε κάποια σημεία των εθνικών οδών. Το ίδιο ισχύει στις εθνικές οδούς και των υπολοίπων χωρών.

Πού είναι υποχρεωτικός ο φωτισμός

Σύμφωνα με τα διεθνή πρότυπα και τις αποφάσεις των συναρμόδιων υπουργείων, ηλεκτροφωτισμός προβλέπεται στα εξής οδικά έργα:

  • Τμήματα αυτοκινητοδρόμων (όπου προβλέπεται ηλεκτροφωτισμός τους, σύμφωνα με τους Ειδικούς Όρους Μελέτης ή και Κατασκευής)
  • Ανισόπεδοι κόμβοι (προβλέπεται ηλεκτροφωτισμός όλων των ανισόπεδων κόμβων)
  • Κύριοι ισόπεδοι κόμβοι
  • Πλατύσματα στάθμευσης αυτοκινητοδρόμων
  • Περιοχές Σταθμών Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (ΣΕΑ) ή Σταθμών Εισόδου Πόλης (ΣΕΠ)
  • Τμήματα Δευτερευουσών υπεραστικών οδών, σε επαφή με αυτοκινητόδρομο
  • Τμήματα Δευτερευουσών αστικών ή προαστιακών οδών, σε επαφή με αυτοκινητόδρομο

Σε ποια σημεία δεν υπάρχει φωτισμός

Αν και ο φωτισμός είναι επιθυμητός σε κάθε κομμάτι του αυτοκινητόδρομου, σπανίως δικαιολογείται οικονοµικά σε τµήµατα που δεν περιλαμβάνονται στα παραπάνω ή σε σημεία που δεν καταγράφεται μεγάλος κυκλοφοριακός φόρτος ή άσχημες καιρικές συνθήκες.

Διαβάστε επίσης: Ποια είναι η ελάχιστη ταχύτητα στην εθνική οδό;

fotismos

Έτσι, περιορίζεται σε συγκεκριµένα κρίσιµα σηµεία, για τα οποία οι έρευνες δείχνουν σαφή βελτίωση της οδικής ασφάλειας µε την εφαρµογή του ή σε διάφορες άλλες περιπτώσεις που είναι ευνόητα απαραίτητος. Τα σηµεία αυτά είναι:

  • Οδοί µε υψηλό κυκλοφοριακό φόρτο (ΕΜΗΚ>30.000 ΜΕΑ/ηµ.)
  • Σηµεία οδών µε έντονες αλλαγές χάραξης ή µε φτωχά γεωµετρικά χαρακτηριστικά

Πώς πρέπει να φωτίζεται ο αυτοκινητόδρομος

Μια εγκατάσταση φωτισµού πρέπει να παρέχει στον οδηγό τη δυνατότητα να καθορίζει:

  • την κατάσταση της οδού στο τµήµα που πρόκειται να διανύσει στα επόµενα 5 έως 10 sec
  • τη θέση του οχήµατός του και την κίνησή του στο εν λόγω τµήµα
  • την αντίστοιχη θέση και κίνηση των λοιπών οχηµάτων
  • την ύπαρξη τυχόν εµποδίων επάνω στο οδόστρωµα
  • τη σήµανση της οδού, κάθετη και οριζόντια

fotismos

Φυσικά, για τον σωστό φωτισµό ενός οδικού σηµείου απαιτείται να πληρούνται σε αυτό ορισµένες µέγιστες και ελάχιστες τιµές φωτοµετρικών στοιχείων του εφαρµοζόµενου φωτισµού. Αυτά τα στοιχεία εξαρτώνται από το είδος του φωτιζόµενου τµήµατος.

Δείτε ακόμη: Με προσπερνούν από δεξιά στην εθνική, είναι νόμιμο;

Η εγκατάσταση των φωτιστικών σωμάτων εξαρτάται από τη διατομή του αυτοκινητόδρομου, δηλαδή τις λωρίδες κυκλοφορίας και την κεντρική νησίδα, αλλά και τα στηθαία ασφαλείας.