Πώς γίνομαι μηχανικός ηλεκτρικών αυτοκινήτων; Πού μπορώ να δουλέψω;
Μαζί με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, αυξάνεται και η ανάγκη για τεχνικούς που να έχουν τις γνώσεις και την εξουσιοδότηση να τα επισκευάσουν. Υπάρχουν τέτοιες σπουδές στην Ελλάδα;
- -
- -
Η ειδικότητα του μηχανικού ηλεκτρικών αυτοκινήτων ή τεχνίτη οχημάτων υψηλής τάσης όπως είναι η επίσημη ονομασία, αναμένεται να γνωρίσει τεράστια άνθιση στο μέλλον, καθώς θα αυξάνονται τα κάθε είδους ηλεκτρικά οχήματα όπως αυτοκίνητα, μηχανάκια, scooter, ποδήλατα, πατίνια, unicycle (μονόροδα κ.α.).
Το πρόβλημα σήμερα είναι ότι δεν υπάρχει επαρκής αριθμός ανθρώπων που να ξέρουν να συντηρήσουν ή/και να επισκευάσουν ένα ηλεκτρικό όχημα, ανεξάρτητα από την κατηγορία στην οποία ανήκει. Από τη μία η ηλεκτροκίνηση είναι αρκετά νέα στη χώρα μας, ενώ από την άλλη τα περισσότερα ηλεκτρικά οχήματα είναι σχετικά καινούρια, οπότε οι ανάγκες για ειδικευμένους μηχανικούς είναι μικρή.
Τεχνίτης οχημάτων υψηλής τάσης: Το επάγγελμα του μέλλοντος
Ωστόσο σταδιακά οι ανάγκες αυξάνονται, οπότε η αγορά ζητούσε επίμονα εδώ και καιρό από το κράτος να δημιουργήσει ένα πλαίσιο. Σκοπός του πλαισίου είναι να υπάρχουν σαφώς καθορισμένες διαδικασίες και αρμοδιότητες, ώστε κάποιος που ενδιαφέρεται να ξέρει πώς μπορεί να αποκτήσει τις κατάλληλες γνώσεις για να ασκήσει αυτό το επάγγελμα.
Δείτε ακόμα: Αλαλούμ ο νέος νόμος για τους μηχανικούς ηλεκτρικών αυτοκινήτων
Το κράτος ανταποκρίθηκε στα αιτήματα και πλέον έχει δημιουργηθεί το κατάλληλο πλαίσιο, το οποίο υπόσχεται να κάνει τις διαδικασίες πιο ξεκάθαρες και σαφείς, για εκείνους κι εκείνες που θέλουν να γίνουν επαγγελματίες τεχνίτες οχημάτων υψηλής τάσης.
Όσον αφορά το πώς ορίζεται το εν λόγω επάγγελμα, ο ορισμός που δίνεται από τον νόμο (Υπουργική Απόφαση Υ.Α. 151639/2023) είναι σαφέστατος και δεν χρειάζεται περαιτέρω επεξήγηση. Στο άρθρο 3 της Υπουργικής Απόφασης αναφέρονται, λοιπόν, τα εξής: «Τεχνίτες οχημάτων υψηλής τάσης είναι οι τεχνίτες που αναλαμβάνουν την επισκευή και τη συντήρηση των οχημάτων υψηλής τάσης».
Ποιοι μπορούν να γίνουν τεχνίτες οχημάτων υψηλής τάσης;
Για να γίνει κάποιος ή κάποια τεχνίτης οχημάτων υψηλής τάσης, απαιτείται να είναι τουλάχιστον 18 ετών και να ικανοποιεί έστω μία από τις παρακάτω προϋποθέσεις, σύμφωνα με το άρθρο 4 της Υ.Α. 151639/2023.
- Να έχει άδεια ασκήσεως επαγγέλματος μηχανοτεχνίτη
- Να έχει άδεια ασκήσεως επαγγέλματος ηλεκτροτεχνίτη
- Να έχει άδεια ασκήσεως επαγγέλματος διπλωματούχου μηχανικού αυτοκινήτων
Είναι σημαντικό να αναφέρουμε ότι αν κάποιος δεν είναι πιστοποιημένος τεχνίτης οχημάτων υψηλής τάσης, δεν μπορεί να αγγίξει τα οχήματα που ανήκουν σε αυτή την κατηγορία.
Ως οχήματα υψηλής τάσης ορίζονται όλα όσα έχουν ηλεκτρικό κύκλωμα το οποίο λειτουργεί από τα 60 V (συνεχή τάση, δηλαδή DC) και πάνω (για την εναλλασσόμενη τάση το όριο είναι στα 30 V). Έτσι, τα ήπια υβριδικά που συνήθως είναι στα 48 V (DC) δεν συμπεριλαμβάνονται σε αυτή την κατηγορία, όμως τα υβριδικά, τα plug-in υβριδικά και τα αμιγώς ηλεκτρικά συμπεριλαμβάνονται.
Οι δύο κατηγορίες των τεχνιτών οχημάτων υψηλής τάσης
Οι τεχνίτες οχημάτων υψηλής τάσης χωρίζονται σε δύο τάξεις, ανάλογα με τις γνώσεις, τα καθήκοντα και τις αρμοδιότητες. Οι κατηγορίες περιγράφονται στο Άρθρο 3 της Υ.Α. 151639/2023 και είναι οι:
- Τεχνίτες οχημάτων υψηλής τάσης Κατηγορίας 1
- Τεχνίτες οχημάτων υψηλής τάσης Κατηγορίας 2
Για τον ορισμό και τις αρμοδιότητες της κάθε κατηγορίας, δανειζόμαστε και πάλι το νομικό κείμενο από το ίδιο άρθρο.
Για τον τεχνίτη οχημάτων υψηλής τάσης Κατηγορίας 1 ο νόμος αναφέρει: «Ο τεχνίτης υψηλής τάσης Κατηγορίας 1 εργάζεται σε οχήματα υψηλής τάσης. Αναγνωρίζει ένα όχημα υψηλής τάσης, γνωρίζει τη γενική δομή του συστήματος υψηλής τάσης και τους κινδύνους που πηγάζουν από τα συστήματα υψηλής τάσης. Εκτελεί εργασίες, υπό την καθοδήγηση του τεχνίτη οχημάτων υψηλής τάσης Κατηγορίας 2, που αφορούν τη βασική συντήρηση του οχήματος και δεν έχουν σχέση με το σύστημα υψηλής τάσης».
Για τον τεχνίτη οχημάτων υψηλής τάσης Κατηγορίας 2 ο νόμος αναφέρει: «Ο τεχνίτης οχημάτων υψηλής τάσης Κατηγορίας 2 γνωρίζει να διακόπτει και ελέγχει την τροφοδοσία της τάσης σε συστήματα υψηλής τάσης και να ασφαλίζει το σύστημα υψηλής τάσης έναντι επανενεργοποίησης. Ο τεχνίτης οχημάτων υψηλής τάσης Κατηγορίας 2 γνωρίζει να αφαιρεί και να επανατοποθετεί την μπαταρία σε ένα όχημα υψηλής τάσης, αναλαμβάνει την επιδιόρθωση ή τη διαδικασία ανακύκλωσης της μπαταρίας, ανάλογα με τη βλάβη που η μπαταρία του οχήματος έχει υποστεί. Διαθέτει τη γνώση και την ικανότητα να θέτει το σύστημα υψηλής τάσης εκ νέου σε λειτουργία με ασφάλεια για τον ίδιο, το όχημα και το συνεργείο.
Ο τεχνίτης οχημάτων υψηλής τάσης Κατηγορίας 2 παραλαμβάνει από τον ιδιώτη το όχημα υψηλής τάσης, το ελέγχει ακολουθώντας τη διαδικασία που ορίζεται στην υπ' αρ. 194135/2021 (Β' 3407) κοινή υπουργική απόφαση. Εφόσον το όχημα υψηλής τάσης κριθεί ασφαλές, ο τεχνίτης κατηγορίας 2 εκτελεί τις εργασίες επί του οχήματος υψηλής τάσης. Έχει την ευθύνη για όλες τις εργασίες σε συστήματα υψηλής τάσης και διενεργεί αυτόνομα εργασίες σε αυτά, είτε φέρουν είτε δεν φέρουν τάση».
Η συνέχεια προέρχεται από το Άρθρο 30, παρ.2 του Ν. 4710/2020. Η άτυπη ονομασία του είναι «νόμος της ηλεκτροκίνησης», καθώς είναι εκείνος στον οποίο συγκεντρώθηκαν και αποσαφηνίστηκαν πολλά θέματα γύρω από τα οχήματα κάθε είδους που κινούνται με ηλεκτρικό ρεύμα.
«Οι τεχνίτες οχημάτων υψηλής τάσης κατηγοριών 1 και 2 χρησιμοποιούν, όπου απαιτείται, τον ειδικό εξοπλισμό (καθορίζεται σε άλλο σημείο του νόμου) κατά τη διάρκεια της επισκευής και συντήρησης οχημάτων υψηλής τάσης».
«Σε κάθε συνεργείο οχημάτων υψηλής τάσης απασχολείται ένας (1) τουλάχιστον τεχνίτης οχημάτων υψηλής τάσης Κατηγορίας 2, ως υπεύθυνος για την ορθή εκτέλεση των εργασιών. Αν το συνεργείο απασχολεί περισσότερους από έναν τεχνίτες οχημάτων υψηλής τάσης Κατηγορίας 2, υποχρεούται να ορίσει έναν από αυτούς ως υπεύθυνο για την ορθή εκτέλεση των εργασιών επί των οχημάτων υψηλής τάσης στον χώρο του συνεργείου».
Πώς μπορώ να γίνω τεχνίτης οχημάτων υψηλής τάσης;
Εφόσον ισχύει τουλάχιστον μία από τις προϋποθέσεις που αναφέρθηκαν νωρίτερα, μαζί με το κριτήριο ηλικίας, ο ενδιαφερόμενος ή ενδιαφερόμενη πρέπει να λάβει τη σχετική εκπαίδευση ώστε να αποκτήσει τις κατάλληλες γνώσεις και να μπορεί να εργαστεί ως τεχνίτης οχημάτων υψηλής τάσης Κατηγορίας 1 ή Κατηγορίας 2.
Η εκπαίδευση αυτή παρέχεται σε σαφώς ορισμένους από τον νόμο φορείς επιμόρφωσης. Ο ορισμός των φορέων επιμόρφωσης γίνεται στο Άρθρο 7 της Υ.Α. 151639/2023 και είναι ο ακόλουθος: «τα εκπαιδευτικά ιδρύματα της χώρας, ήτοι Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα (ΑΕΙ), και τα αδειοδοτημένα Κέντρα Διά Βίου Μάθησης (ΚΔΒΜ) κατά την παρ. (θ) του άρθρου πρώτου του ν. 4093/2012 (Α’ 222)».
Αυτή τη στιγμή το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο διαθέτει προγράμματα επιμόρφωσης με την ονομασία «Κατάρτιση και Αξιολόγηση Τεχνίτη Οχημάτων Υψηλής Τάσης Κατηγορίας 1 για Συντήρηση και Επισκευή Οχημάτων Υψηλής Τάσης», καθώς και «Κατάρτιση και Αξιολόγηση Τεχνίτη Οχημάτων Υψηλής Τάσης Κατηγορίας 2 για Συντήρηση και Επισκευή Οχημάτων Υψηλής Τάσης». Ακόμα, τη σχετική επιμόρφωση πραγματοποιεί το ινστιτούτο ΙΔΕΕΑ. Τέλος, υπάρχει σχετικό πρόγραμμα στο ΙΕΚ Ακμή, το οποίο πραγματοποιείται σε συνεργασία με την Kosmocar.
Έναρξη επαγγέλματος του τεχνίτη οχημάτων υψηλής τάσης
Όταν έχουν ολοκληρωθεί όλα τα παραπάνω και ο ενδιαφερόμενος ή ενδιαφερόμενη έχει λάβει την κατάλληλη εκπαίδευση και διαθέτει πλέον επαρκές επίπεδο γνώσεων, έρχεται η στιγμή για να ξεκινήσει να εργάζεται στον κλάδο.
Για να γίνει αυτό υπάρχει μία διαδικασία η οποία περιλαμβάνει βήματα όπως την αναγγελία έναρξης ασκήσεως επαγγέλματος. Η αναλυτική διαδικασία γι’ αυτό, καθώς και όλα τα απαραίτητα δικαιολογητικά, περιγράφονται αναλυτικά στο Άρθρο 5 της Υ.Α. 151639/2023.