Επιτρέπεται ένας ποδηλάτης να κινείται στη μέση του δρόμου; Τι λέει ο νόμος
Αν αναρωτιέστε τι ισχύει με τα ποδήλατα, πώς μπορούν να κινηθούν στον δημόσιο δρόμο αν δεν υπάρχει ποδηλατόδρομος και τι ισχύει με βάση τη νομοθεσία, εδώ θα βρείτε τις απαντήσεις.
- -
- -
Με αφορμή πρόσφατο περιστατικό με ποδηλάτη που κινούνταν στη μέση των οδών, μην επιτρέποντας στα αυτοκίνητα που ακολουθούσαν να περάσουν, αναρωτηθήκαμε τι ισχύει με τα ποδήλατα και τι αναφέρει ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας σχετικά με την κίνησή τους.
Αρχικά, να τονίσουμε πως, ο ΚΟΚ θεωρεί τους ποδηλάτες κανονικούς οδηγούς, όπως ακριβώς συμβαίνει με τους οδηγούς οχημάτων και μοτοσυκλετών. Αυτό σημαίνει με απλά λόγια, πως όσοι κινούνται με ποδήλατο στον δημόσιο δρόμο, είτε είναι 15 χρονών, είτε 65, είναι υποχρεωμένοι να τηρούν τους νόμους, ειδάλλως θα υποστούν τις κυρώσεις.
Έχουν ειδική μεταχείριση οι ποδηλάτες;
Όπως αναφέραμε και παραπάνω, ξεκάθαρα όχι. Οι ποδηλάτες οφείλουν να κινούνται με βάση τους κανόνες. Αντιλαμβανόμαστε φυσικά πως, λόγω έλλειψης υποδομών και ποδηλατόδρομων, είναι δύσκολο οι χρήστες των συγκεκριμένων δικύκλων να κινηθούν όπως στα υπόλοιπα αναπτυγμένα κράτη και δικαιολογημένα ως έναν βαθμό, επιλέγουν να βγουν σε μεγάλες λεωφόρους ή να κάνουν ελιγμούς.
Ωστόσο, δεν έχουν το δικαίωμα να κάνουν ότι θέλουν. Προφανώς, όλοι θα επιθυμούσαν να είχαν δημιουργηθεί ευρωπαϊκών προδιαγραφών ποδηλατόδρομοι και οι άνθρωποι να πήγαιναν στη δουλειά με ποδήλατο, γλυτώνοντας χρόνο και κάνοντας άσκηση συγχρόνως. Επειδή όμως αυτό δεν συμβαίνει και τα ατυχήματα έχουν πολλαπλασιαστεί, χρειάζεται προσοχή και σύνεση.
Τι αναφέρει ο ΚΟΚ για τα ποδήλατα
Το ποδήλατο θεωρείται μεταφορικό μέσο, κάτι το οποίο σημαίνει ότι οι χρήστες πρέπει να γνωρίζουν τι αναφέρει ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας, ώστε να μην βρεθούν προ εκπλήξεως. Με βάση τη νομοθεσία, οι ποδηλάτες άνω των 12 ετών πρέπει να έχουν πάντα μαζί τους οποιοδήποτε νόμιμο έγγραφο ταυτοποίησης προσώπου. Αυτοί που είναι κάτω από 12 ετών απαιτείται να συνοδεύονται από άτομα ηλικίας 16 ετών και άνω.
Όπου υπάρχει ποδηλατόδρομος οφείλουν να κυκλοφορούν εκεί. Διαφορετικά, όπως αναφέρει το Άρθρο 16, υποχρεούνται να χρησιμοποιούν μόνο το δεξί άκρο του οδοστρώματος των οδών, εκτός των αυτοκινητοδρόμων και των οδών ταχείας κυκλοφορίας. Στα δύο τελευταία, η κίνηση απαγορεύεται ρητώς.
Με απλά λόγια, απαγορεύεται να προκαλούν δυσχέρεια και να εμποδίζουν την κυκλοφορία των υπολοίπων οχημάτων.
Δείτε ακόμη: Μοτοσυκλέτες: Είναι νόμιμο να περνούν ανάμεσα από τα αυτοκίνητα;
Επίσης, οι πινακίδες σήμανσης και οι φωτεινοί σηματοδότες ισχύουν για όλους τους οδηγούς και φυσικά τους ποδηλάτες. Η τήρηση των ενδείξεων μέσων σήμανσης και σηματοδότησης, καθώς και οι υποδείξεις των τροχονόμων που ρυθμίζουν την κυκλοφορία, είναι υποχρεωτικά.
Τι πρόστιμα μπορούν να επιβληθούν σε έναν ποδηλάτη;
Με βάση τον ΚΟΚ, σε έναν ποδηλάτη που παρανομεί και εντοπιστεί από την Τροχαία, θα του επιβληθεί το ανάλογο πρόστιμο. Αν λοιπόν παραβιάσει τον ερυθρό σηματοδότη, τότε καλείται να πληρώσει διοικητικό πρόστιμο αξίας 700 ευρώ. Επιπλέον, αλλά σοβαρά πρόστιμα είναι:
- Για ανάποδη κίνηση σε ποδηλατόδρομο ή σε οδό μονής κατεύθυνσης 200 ευρώ
- Για χρήση κινητού κατά την οδήγηση 150 ευρώ
- Για κίνηση υπό την επήρεια αλκοόλ 200 έως 2.000 ευρώ
- Για κίνηση εκτός ποδηλατόδρομου 80 ευρώ
- Για κίνηση τη νύχτα με το ποδήλατο χωρίς τη χρήση φώτων 40 ευρώ
Ποιο είναι το όριο ταχύτητας για τα ποδήλατα
Όσο για το όριο ταχύτητας, εντός πόλεων είναι στα 20 km/h. Για ηλεκτρικά ποδήλατα με αυτόνομη κίνηση - χωρίς τη χρήση πεντάλ - και με ταχύτητα μεγαλύτερη των 6 km/h, τα πράγματα είναι λίγο διαφορετικά καθώς θεωρούνται ως μοτοποδήλατα. Αυτό σημαίνει πως οι κάτοχοι πρέπει να έχουν άδεια κυκλοφορίας, πινακίδες και ασφάλεια.
Εδώ αξίζει να τονίσουμε πως, τα ποδήλατα θα πρέπει να φέρουν κουδούνι, ένα λευκό ή κίτρινο φως μπροστά και ένα ερυθρό ανακλαστικό φως πίσω. Το βράδυ, ο ποδηλάτης πρέπει να φέρει ανακλαστικό ρουχισμό, δηλαδή γιλέκο και περιβραχιόνιο.
Τα ποδήλατα μπορούν να περνάνε ανάμεσα από τα αυτοκίνητα;
Η απάντηση με βάση το γράμμα του νόμου είναι όχι. Όπως και οι μοτοσικλετιστές όμως, σε μποτιλιαρισμένους δρόμους, αυτό συμβαίνει τακτικά υπό την ανοχή των Αρχών. Η πλειονότητα των αναβατών προβαίνει στη λεγόμενη διήθηση, δηλαδή την κίνηση ανάμεσα στις λωρίδες, αν και παρανομεί. Ειδάλλως η ουρά από τα ακινητοποιημένα οχήματα δεν θα τελείωνε ποτέ.
Διαβάστε επίσης: Ηλεκτρικό Πατίνι: Όλα όσα πρέπει να ξέρεις - Νόμοι και πρόστιμα
0ι 5+1 βασικοί κανόνες για τους ποδηλάτες
- Σε μονόδρομους, οι ποδηλάτες δεν επιτρέπεται να οδηγούν αντίθετα με την κατεύθυνση του μονόδρομου
- Η χρήση του κινητού τηλεφώνου αν δεν είναι τοποθετημένο σε ειδική θέση για ανοικτή ακρόαση απαγορεύεται
- Τα ακουστικά απαγορεύονται, εκτός κι αν είναι κεφαλόφωνα ανοικτής ακρόασης φορητών συσκευών ραδιοεπικοινωνίας που χρησιμοποιούνται για την επικοινωνία σε μικρή απόσταση μεταξύ των οδηγών ποδηλάτων ή μεταξύ των οδηγών των οχημάτων αυτών και σταθμών βάσης
- Το τιμόνι πρέπει να το κρατούν και με τα δυο τους χέρια, εκτός από όταν δίνουν σήμα πριν την αλλαγή κατεύθυνσης.
- Η παράλληλη πορεία δύο ή περισσοτέρων ποδηλάτων απαγορεύεται
- Για τη μεταφορά παιδιού, απαιτείται πρόσθετο κάθισμα